Laten we Marnix niet verwijten dat hij een traditioneel gereformeerde positie inneemt, die ook 'gewoon' in de Heidelbergse Catechismus wordt verwoord (bijvoorbeeld). Daarin is het avondmaal een van de
quote:
heilige zichtbare tekenen en zegels, die God ingesteld heeft om ons door het gebruik daarvan de belofte van het evangelie nog beter te doen verstaan en te verzegelen. (antwoord 66)
Zo'n teken en zegel doet niet meer dan iets (nog eens extra) onderwijzen en je ervan verzekeren, zoals de eerste vraag over het avondmaal duidelijk stelt:
quote:
Hoe wordt u in het heilig avondmaal onderwezen en ervan verzekerd, dat u aan het enige offer van Christus, aan het kruis volbracht, en aan al zijn schatten deel hebt? (vraag 75)
De verzekering richt zich er daarbij op,
quote:
dat wij door de Heilige Geest, die tegelijk in Christus en in ons woont, steeds meer met zijn heilig lichaam verenigd worden, en wel zo, dat wij, hoewel Christus in de hemel is en wij op aarde zijn, toch vlees van zijn vlees en been van zijn gebeente zijn [...] (antwoord 76, zie ook antwoord 79)
Dat is reformatorische theologie anno 1563 en in dat kader goed te begrijpen en te volgen. Maar als ik zelf systematisch na moet denken over het avondmaal vind ik deze hele benadering te weinig en te karig. Er is veel meer aan de hand dan onderwijs en verzekering. Het gaat ook om viering (het avondmaal is de offermaaltijd die bij Christus' offer hoort) en om ervaring (zie ook de sterke vergelijking met seksuele gemeenschap in de discussie hierboven - en ook in de zinspeling op Genesis in antwoord 76). Zodra je daarbij ophoudt met het werk van de Heilige Geest on-lichamelijk te maken, zoals wij dat in onze traditie gewend zijn, merk je dat het avondmaal veel meer
doet, omdat de Geest zich juist met de maaltijd verbindt, en daarom ook veel meer
is.
Overigens ga ik er doorgaans van uit dat de elementen van het avondmaal geen brood en wijn zijn, maar brood en beker. Het gaat niet om eten en drinken, maar om eten en ergens
op drinken: de beker wordt geheven als toast op het nieuwe verbond in Christus bloed.