Auteur Topic: Een dominee om trots op te zijn?  (gelezen 12540 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Een dominee om trots op te zijn?
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2008, 03:00:48 pm »
Ik heb net een stukje gelezen waarop ingegaan wordt op deze dominee. ;)

Wat mij betreft is het antwoord op deze vraag: Neen, niet om dit stukje wat hij schrijft.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2008, 03:01:13 pm door Thorgrem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2008, 03:37:35 pm »
Het gaat helemaal niet om de dominee en ik denk dat de dominee ook niet wil dat we (de mensen van zijn kerkgenootschap) trots op hem zouden zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2008, 03:44:10 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 februari 2008 om 15:37:
Het gaat helemaal niet om de dominee en ik denk dat de dominee ook niet wil dat we (de mensen van zijn kerkgenootschap) trots op hem zouden zijn.
Zou jij trots op je dominee zijn als hij dit stukje geschreven had?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2008, 03:52:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 februari 2008 om 15:37:

Ik weet zelf wel waarover ik een topic open. Het gaat wel degelijk over de dominee en over de vraag of vrijgemaakten nou trots zijn op zo'n dominee.

Dat jij als niet-GKv-er daar geen mening over hebt lijkt me heel logisch, maar ik zou persoonlijk liever hebben dat wel-GKv-ers reageren, en dan ook nog inhoudelijk als het kan.

Wellicht ten overvloede, als een docent in Kampen iets zegt wat niet eens van de onwaarheden en de drogredenen aan elkaar hangt, worden websites geopend om de vrijgemaakte boosheid te uiten, ik ben benieuwd hoe vrijgemaakten hier op reageren. Sinds de eerdere herrie over uitspraken van een prominente vrijgemaakte lijkt me dat niet iets om erg krampachtig op te reageren.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2008, 03:54:24 pm door diak2b »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2008, 04:18:41 pm »
Ik wil wel even reageren  :)
Ik vind het wat lastig om wat te zeggen over de dominee en niet zozeer over wat hij schrijft dus dit gaat even over het stukje. Wat die dominee betreft: ofwel hij zegt zinnige dingen (vanuit de gereformeerde traditie dan) en dat is dan dat (of ik "trots" op de man ben zal niet daar van afhangen, sowieso ben ik niet trots op onze dominees, ook niet on-trots, 't is niet mijn verdienste wat ze zeggen en doen!) ofwel hij bazelt en ook dat is dan dat, behalve dat ik dan minder snel andere uitspraken van hem serieus zal nemen.

1. Is het echt waar, wat ik begreep uit Wikipedia, dat het concilie van Trente alleen en uitsluitend bedoeld is om diegenen vervloekt te verklaren die binnen de katholieke kerk de protestantse dwaalleer (in hun ogen) verkondigden en aanhingen, dus dat Trente helemaal niets zegt over protestanten buiten de katholieke kerk? Oftewel dat wij ons door Trente totaal niet aangesproken hoeven te voelen en dat het dus onzinnig is om het stukje uit de HC een reactie op Trente te noemen? Ik kom namelijk zo vaak tegen dat protestanten zich druk maken over dat concilie dat ik aan mijn eigen idee daarover begin te twijfelen.

(Ongetwijfeld zijn er overigens vanuit de katholieke kerk onaardige dingen over protestanten buiten de Kerk gezegd maar in dit stuk ging het even over de HC als reactie op het concilie van Trente).

2. Ik heb denk ik het stukje uit de katholieke katechismus gevonden waar de dominee op doelde, beetje lastig want hij noemde een pagina terwijl er online voornamelijk met alinea's wordt gewerkt, en daar wordt inderdaad gesproken over de aanbidding van de hosties. Lees ik goed als ik het interpreteer als het aanbidden van de tegenwoordigheid van Christus ín de hosties, omdat de hosties op dat moment Christus ZIJN, en dus niet als het aanbidden van de "koekjes" zelf? (Niet denigrerend bedoeld, even om het verschil aan te duiden). In dat geval moet je dus eerst de hele transsubstantiatieleer gaan ontkrachten omdat het vanuit die leer gezien logisch is de hostie te aanbidden. Is de transsubstantiatieleer onjuist dan is het aanbidden van de hostie nonsens in het beste geval en afgoderij in het beroerdste.

Een vraag hierover nog: Christus is tegenwoordig en aanwezig in de mis zelf, en overal waar twee gelovigen in Zijn naam zijn vergaderd, waarom wordt Hij dan nog speciaal aanbeden in de hostie? Wat maakt zijn tegenwoordigheid dáárin speciaal? (Als dit te ver voert hoor ik het wel)

3. Ik vond het stuk niet vervelend geschreven, dominee Schelling probeert overduidelijk niet te kwetsen of te beledigen. Dat hij dit door de inhoud wel doet, is soms niet anders - soms is iemands opinie ronduit beledigend voor een ander. Als wat hij schrijft domweg niet klópt (zie boven) is het natuurlijk wel erg vervelend maar ik geloof niet opzettelijk. De enige denigrerende opmerking vond ik in de laatste alinea waar hij schrijft:

quote:

Daarvoor hoefde ik mijn gewetensvolle binding aan de gereformeerde belijdenis echt geen geweld aan te doen. Want de achtergrond van deze dwaling zit ons christgelovigen allemaal in het bloed: de behoefte namelijk om Christus' genade op een of andere manier 'beheersbaar' te maken en een eigen bijdrage te kunnen leveren aan ons eeuwig heil. Of dat nu is door een systeem van wettische regels waaraan een mens moet voldoen als 'goede werken' - ook gereformeerden weten daarvan mee te praten! - of (van heel andere orde!) door een eucharistie (offer van de kerk!) als hoogste vorm van religieuze en liturgische 'medewerking' met de onmisbare genade van Christus.

Dit komt op mij nogal neerbuigend over: "Ach, laten we de katholieken niet te zwaar vallen over hun hostie'tje, tenslotte hebben wij zelf ook de neiging mee te willen werken aan Christus' genade." De hostie is vanuit de katholieke visie helemaal niet "meewerken aan Christus' genade" en ik vond dit een vervelende opmerking.

Tot zover eerst mijn commentaar  :)
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2008, 04:19:38 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2008, 04:59:31 pm »

quote:

Thanks!

quote:

Ik vind het wat lastig om wat te zeggen over de dominee en niet zozeer over wat hij schrijft dus dit gaat even over het stukje. Wat die dominee betreft: ofwel hij zegt zinnige dingen (vanuit de gereformeerde traditie dan) en dat is dan dat (of ik "trots" op de man ben zal niet daar van afhangen, sowieso ben ik niet trots op onze dominees, ook niet on-trots, 't is niet mijn verdienste wat ze zeggen en doen!) ofwel hij bazelt en ook dat is dan dat, behalve dat ik dan minder snel andere uitspraken van hem serieus zal nemen.
Wat me opvalt aan zijn stukje is meervoudig:

- het bevat feitelijke onjuistheden over de Eucharistie, die hij had kunnen en moeten kennen, alvorens een stuk als dit te schrijven, lijkt me;
- het bevat een aantal drogredenen en retorische trucs die een inhoudelijk gesprek vergiftiggen en imho daarmee een dominee onwaardig zijn;
- het past in de fel anti-paapse reacties die ik ook al mocht lezen naar aanleiding van de commotie rond een docent uit Kampen, die mij persoonlijk heel ernstig doet twijfelen aan de energie die we zouden moeten steken in de voortgaande oecumene "over rechts".

Vanwege eerdere ervaringen op dit forum, waarbij de onwaarheden van een dominee bleken te prevaleren over zelfstandig vast te stellen feiten, en zoals gezegd de fel anti-paapse reacties in de kwestie rond de Kampense docent, was ik benieuwd hoe vrijgemaakten aankijken tegen de aanpak van deze dominee.

quote:

1. Is het echt waar, wat ik begreep uit Wikipedia, dat het concilie van Trente alleen en uitsluitend bedoeld is om diegenen vervloekt te verklaren die binnen de katholieke kerk de protestantse dwaalleer (in hun ogen) verkondigden en aanhingen, dus dat Trente helemaal niets zegt over protestanten buiten de katholieke kerk?
Ja. Vanzelfsprekend, zou ik bijna zeggen, maar dat is vermoedelijk vooral voor katholieken vanzelfsprekend. Wij geloven dat schuld zowel vrije wil, intentie, als kennis, vergt. Wie niet katholiek is, kan moeilijk verweten worden niet-katholiek te geloven.

quote:

Oftewel dat wij ons door Trente totaal niet aangesproken hoeven te voelen en dat het dus onzinnig is om het stukje uit de HC een reactie op Trente te noemen?
Ja en nee.

Je moet niet vergeten dat de eerste generatie(s) protestanten katholiek waren. Het betrof hen dus nadrukkelijk wel. En natuurlijk zou je als niet-katholiek wel enige lering mogen trekken uit het concilie. wat het concilie als waarheid leerde, is waarheid voor iedereen. Alleen die vervloekingen betreffen uitsluitend hen die beter moesten weten.

quote:

Ik kom namelijk zo vaak tegen dat protestanten zich druk maken over dat concilie dat ik aan mijn eigen idee daarover begin te twijfelen.
De reformatie is nu eenmaal in essentie een afscheidingsbeweging. Afscheidingsbewegingen hebben vaak moeite een eigen fundament te vinden, anders dan "tegenstemmen". Dat in de gereformeerde zuil het vijanddenken zorgvuldig wordt gecultiveerd is ten hemel schreiend, maar wel begrijpelijk vermoed ik. Het zegt wel iets over een zwakke eigen identiteit. Het is imho dan ook toe te juichen dat heel wat gereformeerden dat vijanddenken wat los gelaten schijnen te hebben. Hoewel de recente comotie me daar wat aan doet twijfelen.

quote:

(Ongetwijfeld zijn er overigens vanuit de katholieke kerk onaardige dingen over protestanten buiten de Kerk gezegd maar in dit stuk ging het even over de HC als reactie op het concilie van Trente).
In de landen waar de katholieke kerk is onderdrukt, haar leden zijn uitgemoord, heb je tot voor kort inderdaad hetzelfde, ongezonde, vijanddenken gehad. In de rest van de wereld is de interesse richting protestanten niet zo groot heb ik de indruk.

quote:

2. Ik heb denk ik het stukje uit de katholieke katechismus gevonden waar de dominee op doelde, beetje lastig want hij noemde een pagina terwijl er online voornamelijk met alinea's wordt gewerkt, en daar wordt inderdaad gesproken over de aanbidding van de hosties. Lees ik goed als ik het interpreteer als het aanbidden van de tegenwoordigheid van Christus ín de hosties, omdat de hosties op dat moment Christus ZIJN, en dus niet als het aanbidden van de "koekjes" zelf? (Niet denigrerend bedoeld, even om het verschil aan te duiden).
:+ ik snap je vraag (mijn zoontje heeft het trouwens ook meestal over koekjes), en je hebt volledig gelijk.

quote:

In dat geval moet je dus eerst de hele transsubstantiatieleer gaan ontkrachten omdat het vanuit die leer gezien logisch is de hostie te aanbidden. Is de transsubstantiatieleer onjuist dan is het aanbidden van de hostie nonsens in het beste geval en afgoderij in het beroerdste.
En dan nog is het onjuist te concluderen dat katholieken brood aanbidden. Hooguit kan je dan concluderen dat ze ten onrechte denken Jezus te aanbidden.

quote:

Een vraag hierover nog: Christus is tegenwoordig en aanwezig in de mis zelf, en overal waar twee gelovigen in Zijn naam zijn vergaderd, waarom wordt Hij dan nog speciaal aanbeden in de hostie? Wat maakt zijn tegenwoordigheid dáárin speciaal? (Als dit te ver voert hoor ik het wel)
Dat voert vrij ver ja, maar misschien kan ik het héél kort houden :+ wij menen dat Jezus het allemaal vrij letterlijk bedoelde, in Johannes 6.

quote:

3. Ik vond het stuk niet vervelend geschreven, dominee Schelling probeert overduidelijk niet te kwetsen of te beledigen.
:+ ik zal je mijn close-reading analyse van zijn stuk besparen.

quote:

Dat hij dit door de inhoud wel doet, is soms niet anders - soms is iemands opinie ronduit beledigend voor een ander. Als wat hij schrijft domweg niet klópt (zie boven) is het natuurlijk wel erg vervelend maar ik geloof niet opzettelijk. De enige denigrerende opmerking vond ik in de laatste alinea waar hij schrijft:

quote:

Daarvoor hoefde ik mijn gewetensvolle binding aan de gereformeerde belijdenis echt geen geweld aan te doen. Want de achtergrond van deze dwaling zit ons christgelovigen allemaal in het bloed: de behoefte namelijk om Christus' genade op een of andere manier 'beheersbaar' te maken en een eigen bijdrage te kunnen leveren aan ons eeuwig heil. Of dat nu is door een systeem van wettische regels waaraan een mens moet voldoen als 'goede werken' - ook gereformeerden weten daarvan mee te praten! - of (van heel andere orde!) door een eucharistie (offer van de kerk!) als hoogste vorm van religieuze en liturgische 'medewerking' met de onmisbare genade van Christus.

Dit komt op mij nogal neerbuigend over: "Ach, laten we de katholieken niet te zwaar vallen over hun hostie'tje, tenslotte hebben wij zelf ook de neiging mee te willen werken aan Christus' genade." De hostie is vanuit de katholieke visie helemaal niet "meewerken aan Christus' genade" en ik vond dit een vervelende opmerking.

Tot zover eerst mijn commentaar  :)
Die laatste was inderdaad óók vrij grof ja :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2008, 05:25:56 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 21 februari 2008 om 16:18:
1. Is het echt waar, wat ik begreep uit Wikipedia, dat het concilie van Trente alleen en uitsluitend bedoeld is om diegenen vervloekt te verklaren die binnen de katholieke kerk de protestantse dwaalleer (in hun ogen) verkondigden en aanhingen, dus dat Trente helemaal niets zegt over protestanten buiten de katholieke kerk? Oftewel dat wij ons door Trente totaal niet aangesproken hoeven te voelen en dat het dus onzinnig is om het stukje uit de HC een reactie op Trente te noemen? Ik kom namelijk zo vaak tegen dat protestanten zich druk maken over dat concilie dat ik aan mijn eigen idee daarover begin te twijfelen.

Ik ga even alleen hierop in:
Het mag zo zijn dat Trente alleen maar iets zegt over mensen binnen de katholieke kerk, het is nog altijd zo dat de HC is opgesteld in een tijd dat vrijwel alle kerkleden die katholieke kerk nog maar net verlaten hadden, en die uitspraken dus wel degelijk over hen gingen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 21, 2008, 05:33:14 pm »

quote:

Pooh schreef op 21 februari 2008 om 17:25:
[...]

Ik ga even alleen hierop in:
Het mag zo zijn dat Trente alleen maar iets zegt over mensen binnen de katholieke kerk, het is nog altijd zo dat de HC is opgesteld in een tijd dat vrijwel alle kerkleden die katholieke kerk nog maar net verlaten hadden, en die uitspraken dus wel degelijk over hen gingen.

gamma.

Maar dan een andere vraag: hoe sneu moet je zijn om in één van je centrale belijdenisgeschriften een tekst op te nemen NIET omdat die waar is of relevant, maar alleen in het kader van "als jullie onaardig zijn tegen ons, zijn wij ook lekker onaardig over jullie"?

Los van de vraag of de tekst van de HC klopt (dat is niet het geval) is de motivatie dus niets meer dan "terugpesten".
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2008, 05:38:03 pm door diak2b »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2008, 07:55:33 pm »
Okee, bedankt voor de opheldering(en), de opstellers van HC konden/moesten zich dus inderdaad wél in zekere zin aangesproken weten door de vervloekingen van het concilie van Trente.

Ik wil nog wel graag wat meer duidelijkheid over de onwaarheden, de drogredenen en de retorische trucs. Wat ik las was vooral een stuk van een dominee die het als het ware betreurt om een ritueel van een andere kerk voor afgoderij uit te maken, maar die "niet anders kan" omdat hij gelooft dat het daadwerkelijk een afgoderij ís.

Het kan dan onzin zijn wat hij gelooft, erg vuil kwam het bij mij niet over maar ik heb ook weinig voelsprieten voor de steken onder water (weinig kerkhistorische kennis).

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 21, 2008, 10:34:19 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 februari 2008 om 16:59:
die mij persoonlijk heel ernstig doet twijfelen aan de energie die we zouden moeten steken in de voortgaande oecumene "over rechts".

Ik vraag me af of oecumene überhaupt iets bereikt. We kunnen elkaar dan nog zo lief en aardig vinden als stromingen, dat maakt nog geen eenheid.
Begrijp me niet verkeerd, oecumenische activiteiten zoals met de oosters orthodoxe kerken (dat stappen plan) juich ik toe. Maar voor mij met het doel zijn om uiteindelijk 1 te worden. Is dat doel er niet dan lijkt het mij verspilling van tijd en energie. Energie die we veel beter ergens anders in kunnen steken.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 21, 2008, 11:17:56 pm »
Ik vind het ten enenmale onjuist om een topic te openen waarin een dominee al dan niet bejubeld of afgebrand wordt. Mijn voorstel is dan ook om het over de inhoud van zijn schrijven te hebben en niet over de man.
Praat aub over de inhoud óf nodig de man hier uit om mee te doen.

concreet stelt hij m.i. het volgende (en daarmee volgt hij vooralsnog de lijn van de gereformeerde belijdenis, of je dat nu wel of niet wilt erkennen doet er niet toe, hij erkent dat kennelijk wel);

quote:

In het avondmaal worden wij, zo heet het, door de Heilige Geest ingelijfd bij Christus, die als mens in de hemel troont en daar door ons aanbeden wil worden. Bij de mis hoort evenwel de aanbidding van Christus in de (aardse) tekenen van brood en wijn, die immers in zijn lichaam en bloed zijn veranderd en daarom zorg­vuldig in het kerkgebouw worden bewaard! En de conclusie van die tweede gedachtelijn is: 'in de grond van de zaak' - een uitdrukking met de klank van 'helaas moet het gezegd worden' - is de mis afgoderij, want: aanbidding van aardse zaken die Gods Zoon zicht­baar moeten maken. Bij de discussie over de term 'afgoderij' moet het dus uitsluitend over dat laatste gaan, de aanbid­ding van brood en wijn, die in de genoemde Katechismus nog steeds krachtig wordt bepleit (p. 308).
Als dat dan zijn punt is dan denk ik dat daar de discussie over moet gaan en niet over de man zelf.
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 21, 2008, 11:37:26 pm »

quote:

okidoki schreef op 21 februari 2008 om 23:17:
Ik vind het ten enenmale onjuist om een topic te openen waarin een dominee al dan niet bejubeld of afgebrand wordt.
Heb ik ook geen behoefte aan. Ik ben wel benieuwd hoe zijn benadering wordt gezien hier. Niet de inhoudelijke kant, dat is alleen maar een herhaling van zetten, maar de aanpak.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 22, 2008, 12:24:50 am »

quote:

diak2b schreef op 21 februari 2008 om 23:37:
Ik ben wel benieuwd hoe zijn benadering wordt gezien hier.

@ Hoe: ik ken Schelling en durf hem te scharen onder de groep die hard art 31.
Zijn benadering is niets nieuws onder de GKv zon en voegt niets toe in deze wereld vrees ik.
Het feit dat hij het weer eens opschudt pleit voor hem overigens.
IN de regel (leer) zal een GKv-er geen eerbied bewijzen aan aardse zaken, Schelling roept dat weer even op.
Niets meer, niets minder.
Zijn grote moeite is het aanbidden / respect betonen voor de materie brood en wijn.
Overigens zijn er ook GKv-ers die vinden dat je avondmaalsbrood wat over is niet aan de eendjes mag voeren omdat het heilig brood is. Officiële standpunten over de restjes zijn er niet....
Mail me maar als je wat wilt weten

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 22, 2008, 02:09:51 am »
Oudere gereformeerde traditie is overigens dat na afloop van de dienst met avondmaalsviering de restanten van brood en wijn in de consistorie door de kerkenraad 'eerbiediglijk geconsumeerd' worden ;-)
Dat is inderdaad geen officieel standpunt. In de praktijk zijn de meeste gereformeerden volstrekt 'Zwingliaan', in die zin, dat ze geen enkel besef hebben van de sacramentele betekenis van brood en beker, die wel degelijk voor Jezus zelf en voor het resultaat van zijn leven staan. Ik hoop dat Calvijn niet op de hoogte gehouden wordt van de stand van zaken in 'zijn' traditie...  O-)
shoot me again, I ain't dead yet

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 22, 2008, 08:30:16 am »
Grappig die eerbied voor avondmaalsbrood, dat wist ik niet. Toen ik net geloofde en de GKv in Voorschoten bezocht, ben ik na afloop van een avondmaalsdienst eens wezen lunchen bij een van de families, en kreeg tot mijn verbazing avondmaalsbrood voorgezet. "Doe je toch nog mee aan het avondmaal" zei de dochter des huizes. ;)

@Thorgrem: ook in vrede en wederzijdse verstandhouding leven met zij die anders denken dan jij, lijkt me waardevol. Dus is het wel degelijk goed om te investeren in de relaties met moslims, protestanten, hindoes, etc, ook al is eenheid heel ver weg.

Wat het artikel van Schelling betreft: dat is door Bumblebee al voldoende aangekaart. Ik stel voor dat hij een ingezonden stuurt naar het ND, want het wordt zowat voorspelbaar dat ik als ND-katholiek op al dit soort artikelen reageer. Bumblebee kan prima het woord voeren voor de katholieken. ;) Wat mij vooral fascineert is hoe makkelijk een wijze oude man vasthoudt aan de redenatie "jullie doen het (vervloeken) dus doen wij het lekker ook" alsof dat heel logisch is. Ik moet dan spontaan denken aan de kritiek die Maarten 't Hart soms op de gereformeerden heeft: bloedserieus, verstandig, maar zonderdat ze het zelf vaak doorhebben ook erg kinderachtig. Je zou bijna denken dat het mensen zijn. Ik ben benieuwd hoe Schelling zou reageren op wat in dit topic wordt gezegd, er zit namelijk best fundamentele kritiek bij die je volgens mij moeilijk naast je neer kunt leggen (mbt het motief waarom die vervloeking in de 3FvE is opgenomen, maar ook de foute opvattingen over de Eucharistie). Hopelijk komt ook Schelling er dan op uit dat de 3FvE niet onfeilbaar zijn en die overeenstemming brengt oecumene toch weer wat dichterbij.
'Weg kwijtgeraakt? Word vrijgemaakt!'

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 22, 2008, 08:45:13 am »

quote:

diak2b schreef op 21 februari 2008 om 15:52:
[...]

Ik weet zelf wel waarover ik een topic open. Het gaat wel degelijk over de dominee en over de vraag of vrijgemaakten nou trots zijn op zo'n dominee.

Dat jij als niet-GKv-er daar geen mening over hebt lijkt me heel logisch, maar ik zou persoonlijk liever hebben dat wel-GKv-ers reageren, en dan ook nog inhoudelijk als het kan.

Ik heb er wel een mening over :) maar zoals BBB ook aangeeft gaat het niet om trots zijn op een dominee. Daarom vind ik de topic titel niet je van het. (Natuurlijk snap ik wel wat je bedoeld)
Een inhoudelijke reactie is echter wat anders dan aan te geven dat je trots bent op een dominee omdat hij dit zou hebben geschreven.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2008, 08:45:38 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 22, 2008, 09:27:05 am »

quote:

Bumblebee schreef op 21 februari 2008 om 16:18:
In dat geval moet je dus eerst de hele transsubstantiatieleer gaan ontkrachten omdat het vanuit die leer gezien logisch is de hostie te aanbidden. Is de transsubstantiatieleer onjuist dan is het aanbidden van de hostie nonsens in het beste geval en afgoderij in het beroerdste.
Is het niet zo dat als iets vanuit die bepaalde leer logisch is hier dan: de hostie aanbidden omdat men dat ziet als dat Christus daarin tegenwoordig is) het toch zo kan zijn voor deze dominee dat het niet juist is om dat te doen omdat hij niet gelooft (enb bijbels dat zo ziet) dat Christus daarin vertegenwoordigd is en men dat toch 'brood aanbidt'.
En zal voor niet-katholieken die de transsubstantiatieleer afwijzen, deze gevolgtrekking die jij noemt, toch gewoon zo zijn.
Daarmee zeg ik uitdrukkelijk niets over de integriteit van Katholieken die dat wel geloven.
Zoals BBB zei:

quote:

3. Ik vond het stuk niet vervelend geschreven, dominee Schelling probeert overduidelijk niet te kwetsen of te beledigen. Dat hij dit door de inhoud wel doet, is soms niet anders - soms is iemands opinie ronduit beledigend voor een ander.
Mee eens.

quote:

De enige denigrerende opmerking vond ik in de laatste alinea waar hij schrijft:

quote:

Ik vond het juist wel goed van hem dat hij het meewerken door goede werken waar protestanten ook van mee weten te praten, noemt zodat hij aangeeft dat iedere gelovige zich 'schuldig maakt'  aaan dingen waarmee je God een handje wilt helpen.
Vanuit Katholiek oogpunt is het geen 'meewerken'... Maar ik blijf het wat problematisch vinden dat 'begrijpen hoe katholieken bepaalde zaken zien' (ze zien dit niet als meewerken aan) wat anders is dan dat het ook juist zou zijn dat ze dat zo zien.
De eucharistie is in de katholieke kerk iets waar je niet zonder kan, hierdoor neem je Christus tot je en volgens Johannes 6 (waarmee ze dit verbinden) ontvang je zo het leven.
Leg je deze verbinding idd zo met Johannes 6 diak?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 22, 2008, 12:16:10 pm »

quote:

Dostojevski schreef op 22 February 2008 om 08:30:
Wat het artikel van Schelling betreft: dat is door Bumblebee al voldoende aangekaart. Ik stel voor dat hij een ingezonden stuurt naar het ND, want het wordt zowat voorspelbaar dat ik als ND-katholiek op al dit soort artikelen reageer. Bumblebee kan prima het woord voeren voor de katholieken. ;)
Bedankt (denk ik  ;) ) maar zoals blijkt zit ik er regelmatig naast in mijn interpretatie van de katholieke leer en van allerlei kerkhistorische evenementen dus luister maar liever naar Diak2b en Pooh.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 22, 2008, 02:02:54 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 februari 2008 om 09:27:
Leg je deze verbinding idd zo met Johannes 6 diak?

Ik geloof dat OLH zich niet versprak toen Hij zei "Waarachtig, Ik verzeker u: als u het vlees van de Mensenzoon niet eet, als u zijn bloed niet drinkt, is er geen leven in u. Maar wie mijn vlees en bloed eet en drinkt, die bezit eeuwig leven: op de laatste dag laat Ik hem opstaan, want mijn vlees is echt voedsel, mijn bloed is echte drank. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft met Mij verbonden en Ik met hem. Zoals Ik leef uit de Vader, de Levende, die Mij gezonden heeft, zo zal ook hij die zich met Mij voedt, leven uit Mij. Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald, niet dat wat uw voorouders hebben gegeten, die niettemin gestorven zijn. Wie zich met dit brood voedt, zal leven in eeuwigheid."

Ik geloof zonder twijfel dat als Jezus spreekt over het geloof waardoor je gered bent, het het Eucharistische geloof is waarover Hij spreekt.

Ik zeg het niet graag, dat meen ik, maar als ik eerlijk ben, moet ik wel bevestigen: ik hoop dat zij die, hoewel ze de woorden van Jezus kennen, Zijn Vlees en Bloed afwijzen, daar geen tamelijk langdurige spijt van krijgen. Ik hoop dat Gods vergevingsgezindheid zo enorm is, dat diegenen die het Evangelie kennen, maar toch de Eucharistie lasteren, als ze rekenschap af moeten leggen vergeving mogen ontvangen. Maar ik vrees dat velen van hen  wel eens enorm de sjaak kunnen zijn.

Nu vrees ik evenzeer dat ikzelf de sjaak ben, dus versta me niet verkeerd, ik heb er geen oordeel over, ik vind het alleen intens verdrietig dat zovelen van de mensen die ik ken en waardeer (en trouwens ook die ik niet ken, of die ik niet waardeer) afwijzen wat Christus hen aanbiedt.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 22, 2008, 03:56:21 pm »
ik heb geen tijd om overal op in te gaan, maar dit viel me op:

quote:

diak2b schreef op 21 februari 2008 om 16:59:
(..)
En dan nog is het onjuist te concluderen dat katholieken brood aanbidden. Hooguit kan je dan concluderen dat ze ten onrechte denken Jezus te aanbidden.
(..)
allereerst: ik snap wat je hier bedoelt. Maar waarom kun je niet meer concluderen dan dat iemand ten onrechte iets doet? Afhankelijk van in welk paradigma je zelf zit, kun je ook andere conclusies aan het "ten onrechte" verbinden.

Een moslim die christenen Jezus ziet aanbidden, hoeft niet alleen te stoppen bij "ze doen het ten onrechte", maar kan op basis van de koran óók concluderen dat ze een afgod naast Allah hebben gemaakt. De eerste "ten onrechte"-conclusie is vrij neutraal, maar de tweede ("afgoderij") is vanuit het paradigma van de moslim heel terecht. Als er één God, te weten Allah, is, dan is Jezus tot God verheffen, je reinste afgoderij.

Op dezelfde manier kan een gereformeerde ook vanuit zijn/haar paradigma redeneren en stellen dat het "ten onrechte" m.b.t. de hosti, in feite neerkomt op het aanbidden van een stuk brood, omdat vanuit het gereformeerde paradigma er inderdaad een stuk brood aanbeden lijkt te worden -- ook al denken katholieken niet dat ze dat doen.

Het lijkt me dus te draaien om het verschil tussen intentie en de zaak zelf. Katholieken hebben niet de intentie om een stuk brood te aanbidden, maar voor iemand die uitgaat van de waarheid van zijn/haar paradigma, komt het er wel op neer dat men katholieken brood (waarvan de waarnemer uiteraard weet dat het slechts brood is) aanbeden wordt. Op dezelfde manier hebben katholieken en anderen helemaal niet de intentie om een afgod naast God te vereren (Jezus) -- we doen dat immers in alle oprechtheid omdat we denken dat dat de waarheid is. Maar voor iemand die uitgaat van de waarheid van zijn/haar islamitische paradigma, is het vereren van Jezus als God simpelweg onjuist en een doodzonde, ongeacht de intentie erachter.

Snap je wat ik bedoel? Het zou me niet verbazen als veel meer misverstanden en veroordelingen over en weer op dit soort onderscheid terug te voeren zijn.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 22, 2008, 04:17:00 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 februari 2008 om 09:27:
Is het niet zo dat als iets vanuit die bepaalde leer logisch is hier dan: de hostie aanbidden omdat men dat ziet als dat Christus daarin tegenwoordig is) het toch zo kan zijn voor deze dominee dat het niet juist is om dat te doen omdat hij niet gelooft (enb bijbels dat zo ziet) dat Christus daarin vertegenwoordigd is en men dat toch 'brood aanbidt'.

Ook als hij het er niet mee eens is, blijft het een drogreden. Theoretisch gezien - als ik het goed begrijp - aanbidt men niet de hostie, maar de aanwezigheid van Jezus in de hostie (subtiel verschil).

Ik vraag me overigens af hoe dit in de praktijk gaat: is de gemiddelde katholiek niet gewoon bezig de hostie te aanbidden?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 22, 2008, 04:21:07 pm »

quote:

Ursa schreef op 22 februari 2008 om 16:17:
Ik vraag me overigens af hoe dit in de praktijk gaat: is de gemiddelde katholiek niet gewoon bezig de hostie te aanbidden?
Nee.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 22, 2008, 05:04:59 pm »

quote:

Nunc schreef op 22 februari 2008 om 15:56:
allereerst: ik snap wat je hier bedoelt. Maar waarom kun je niet meer concluderen dan dat iemand ten onrechte iets doet? Afhankelijk van in welk paradigma je zelf zit, kun je ook andere conclusies aan het "ten onrechte" verbinden.

Een moslim die christenen Jezus ziet aanbidden, hoeft niet alleen te stoppen bij "ze doen het ten onrechte", maar kan op basis van de koran óók concluderen dat ze een afgod naast Allah hebben gemaakt. De eerste "ten onrechte"-conclusie is vrij neutraal, maar de tweede ("afgoderij") is vanuit het paradigma van de moslim heel terecht. Als er één God, te weten Allah, is, dan is Jezus tot God verheffen, je reinste afgoderij.

er is echter een cruciaal verschil: de moslim heeft hier gewoon gelijk: een christen aanbidt Jezus. De protestant heeft even gewoon géén gelijk: een katholiek aanbidt NIET brood.

Dat een protestant niet gelooft wat de katholiek gelooft is evident, dat protestanten echter de denkfout van de iconoclasten herhalen is daar géén logisch gevolg van.

Natuurlijk kan het zo zijn dat katholieken die Christus aanbidden, daarbij zich ten onrechte richting brood wenden, maar het verandert niets aan het feit dat ze Christus aanbidden. Dat ontkennen is niet alleen beledigend, het is vooral oppervlakkig denkwerk.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 22, 2008, 05:10:40 pm »

quote:

Ursa schreef op 22 februari 2008 om 16:17:
[...]

Ook als hij het er niet mee eens is, blijft het een drogreden. Theoretisch gezien - als ik het goed begrijp - aanbidt men niet de hostie, maar de aanwezigheid van Jezus in de hostie (subtiel verschil).
subtiel en cruciaal, als de protestantse visie correct is. subtiel en genuanceerd onjuist, als katholieken gelijk hebben.

Als immers katholieken gelijk hebben aanbidden we niet Jezus in de hostie, maar Jezus onder de gedaante van brood en wijn.

Als protestanten gelijk hebben, dan is de hostie niets meer dan een afbeelding, een verwijzing, een icoon. Dan is het nog steeds zo dat wij Jezus aanbidden, waarbij een icoon ahw als focus, als hulpmiddel bij het concentreren wordt gebruikt. Over de toelaatbaarheid daarvan is onder de druk van de Islam op de Byzantijnse christenen al eindeloos veel geschreven, terug te vinden onder de term "iconoclasme".

quote:

Wat bedoel je precies?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 22, 2008, 05:22:26 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 21 februari 2008 om 19:55:
Ik wil nog wel graag wat meer duidelijkheid over de onwaarheden, de drogredenen en de retorische trucs.

ok dan:

quote:

Als in de Heidelbergse Catechismus met betrekking tot de mis wordt gesproken van 'vervloekte afgoderij' moet allereerst de historische context in rekening worden gebracht. Het is een latere toevoeging als reactie op een elf maal herhaalde vervloeking door het Concilie van Trente. Nooit hoor of lees je van verlegenheid bij rooms-katholieke voorgangers daarover.
Klopt. Alleen katholieken die hun geloof en geschiedenis niet kennen zouden zich hier verlegen om kunnen voelen. Al die vervloekingen staan nog als een huis. Evenzeer zal geen zichzelf serieus nemende katholiek vallen over het predikaat "vervloekte afgoderij" an sich. Moslims vinden ons ook afgoden-dienaars, nou en? Probleem in de Heidelbergse is alleen dat de weergave van wat de Eucharistie is, niet klopt. De schaamte zou niet moeten zitten in de sterke bewoordingen, die hebben inderdaad hun context. De schaamte zou moeten zijn over de schaamteloze domheid om een drogreden tot geloofsartikel te verheffen. Dat is net zo lachwekkend als moslims die beweren dat de Triniteit = Vader, Zoon, Maria.

quote:

In de tweede plaats: nog steeds wordt brood en wijn aanbeden, en niet Christus zelf.
In de ogen van een protestant deels een terechte constatering. Net zo terecht als de constatering van Moslims dat de goede dominee een mens, Jezus dus, aanbidt, terwijl hij alleen God had mogen aanbidden. Nunc verwees er al naar.

Probleem blijft dat er ook een verschil is, wat ik al noemde als antwoord aan Nunc.

quote:

[...] Toch haal ik graag een paar zaken op die niet buiten beeld mogen raken in de discussie rond die voor deze tijd op z'n minst lastige slotwoorden van het catechismusantwoord.
Denkfout van de dominee die nu anderen de les gaat lezen: niet de slotwoorden zijn het probleem, maar de onjuiste weergave van wat de Eucharistie is.

quote:

1. Ik vraag apart aan­dacht voor het 'brongebied' van dit antwoord. Het Concilie van Trente stelde op 11 oktober 1551, na de uiteenzetting van de leer over 'de allerhei­ligste eucharistie', elf 'canones' vast: ,,Als iemand ontkend zal hebben,...'', en dan volgen verschillende aspecten van de leer, afgesloten door een kerkjuridisch 'anathema sit' ('die zij vervloekt'), in het vervolg zelfs afge­kort tot een standaard 'A.S.'. Het schijnt niet tot de stijl van het kerkelijk leergezag te behoren om ooit zulke uitspraken te herroepen, ook al zijn ze destijds brandstof geweest voor vele brandstapels.
Goedkoop retorisch trucje, ik wil nog wel eens zien dat de dominee de leer van Calvijn herroept, vanwege de dood van Servet.

quote:

Maar ik heb ook nooit van een rooms-katholieke voor­ganger iets gehoord of gelezen van verlegenheid met deze radicale veroordelingen van personen. En daar ligt wel de bron van de slotwoorden van antwoord 80 over 'de pauselijke mis', dat twaalf jaar later (na een herhaling van de anathema's op 17 september 1562) in de derde druk van de Heidelberger werd ingevoegd.
Dus behalve een drogreden is het ook een jij-bak. Niet de feiten tellen, maar "als jij mij vervloekt, verloek ik jou, lekker puuhh". Wat een zielige kerk, die dat nodig heeft.

quote:

Een 'bijstelling' à la de Christian Reformed Churches mag van mij, maar dan alleen om de vervloeking van een leer als reactie op de vervloeking van personen weg te laten en (als het ware) te vervangen door 'het toekeren van de andere wang'.
Dus de dominee wenst zich niet in de feiten te verdiepen, maar wil slechts uit zijn ivoren toren de brave gristen uithangen. Sneu.

quote:

Afgoderij
2. Waar slaat trouwens die omstreden uitdrukking '(vervloekte) afgoderij' van antwoord 80 op? In de eerste gedachtelijn van het antwoord worden de leer van avondmaal en mis met betrekking tot het kruisoffer van Christus naast elkaar gezet. Het voert in deze bijdrage te ver om na te gaan of het verwijt van 'herhaling' van dat offer van onze Heiland in de mis voldoende wordt ontkracht door de term 'tegenwoordig stel­len', die in de (Nederlands-Vlaamse) Katechismus van de Katholieke Kerk (1995, 295vv) con­sequent wordt gebruikt.
Ja, laten we de kern van de zaak maar negeren, dat is wel makkelijk. Wederom de retorische trucendoos dus: negeer de kern, focus op de rest en haal je gelijk.

quote:

Van belang is de tweede gedachtelijn. In het avondmaal worden wij, zo heet het, door de Heilige Geest ingelijfd bij Christus, die als mens in de hemel troont en daar door ons aanbeden wil worden. Bij de mis hoort evenwel de aanbidding van Christus in de (aardse) tekenen van brood en wijn, die immers in zijn lichaam en bloed zijn veranderd en daarom zorg­vuldig in het kerkgebouw worden bewaard! En de conclusie van die tweede gedachtelijn is: 'in de grond van de zaak' - een uitdrukking met de klank van 'helaas moet het gezegd worden' - is de mis afgoderij, want: aanbidding van aardse zaken die Gods Zoon zicht­baar moeten maken. Bij de discussie over de term 'afgoderij' moet het dus uitsluitend over dat laatste gaan, de aanbid­ding van brood en wijn, die in de genoemde Katechismus nog steeds krachtig wordt bepleit (p. 308).
Tenzij de dominee bedoelt te zeggen dat Jezus niet aanbeden mocht worden toen Hij hier rondwandelde, dat lijkt me een revolutionair standpunt waar ze in Kampen nog wel eens een onderzoekje aan zouden willen wagen, hebben we hier een bijzonder combinatie van iconoclasme, een onjuiste uitleg van de twee-naturen-leer, en semantische slordigheid.

quote:

Actueel
Zitten we een beetje met antwoord 80 in onze maag? Natuurlijk hoeft dit niet het eerste, laat staan enig gespreksonderwerp te zijn van een catechismusbelijder met een gewaardeerde rooms-katholiek. Vertel mij wat: ik ben tussen hen opgegroeid, en wat is er in een geseculari­seerde wereld tegenwoordig veel dat ons verbindt.
Nog een vleugje arrogantie, want guttegut wat mogen wij domme paapjes blij zijn dat meneer ons een beetje aardig vindt. Met dat soort vrienden heb ik liever vijanden.

quote:

[...]Daarvoor hoefde ik mijn gewetensvolle binding aan de gereformeerde belijdenis echt geen geweld aan te doen. Want de achtergrond van deze dwaling zit ons christgelovigen allemaal in het bloed: de behoefte namelijk om Christus' genade op een of andere manier 'beheersbaar' te maken en een eigen bijdrage te kunnen leveren aan ons eeuwig heil. Of dat nu is door een systeem van wettische regels waaraan een mens moet voldoen als 'goede werken' - ook gereformeerden weten daarvan mee te praten! - of (van heel andere orde!) door een eucharistie (offer van de kerk!) als hoogste vorm van religieuze en liturgische 'medewerking' met de onmisbare genade van Christus.
En weer de retorische trucjes: noem "goede werken", negeer compleet de katholieke theologie terzake, en je zal van de meeste ND-lezers slechts instemmend geknik zien. Die stoute papen toch, met hun goede werken.

quote:

Tegen deze achtergrond blijft voor mij antwoord 80 altijd actueel onderwijs in de gezonde leer van het evangelie van Christus' vrije, onverdiende en onverdienbare genade. Een catechismusantwoord dat het zelfs waard is om in de gang door dit kerkelijk leerboek van tijd tot tijd afzonderlijk te worden bepreekt! Niet zozeer om andermans dwaling aan te wijzen, maar om de hand diep in eigen gereformeerde boe­zem te steken!
En wederom retorica: kijk mij eens deemoedig zijn, nadat ik nog even bevestigd heb dat de Kerk dwaalt.

(overgenomen van een eerdere reactie op een ander forum, ontdaan van mijn ergste uitingen van irritatie)
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2008, 05:24:10 pm door diak2b »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 22, 2008, 09:16:34 pm »

quote:

Dostojevski schreef op 22 februari 2008 om 08:30:
@Thorgrem: ook in vrede en wederzijdse verstandhouding leven met zij die anders denken dan jij, lijkt me waardevol. Dus is het wel degelijk goed om te investeren in de relaties met moslims, protestanten, hindoes, etc, ook al is eenheid heel ver weg.

Je hoeft niet oecumenisch bezig te zijn om vrede met elkaar te leven.
Ik denk dat de pauselijke raad voor de eenheid van christenen beter al zijn pijlen kan richten op de oosters orthodoxe kerk, de anglicaanse kerk en wellicht de lutherse kerk. Momenteel heeft het geen zin om met andere grote kerken en gemeenten in gesprek te gaan. We zien dat het gesprek niet verder gaat. Zo zien we ook in dit geval, het blijft een eindeloze herhaling van zetten. Het lijkt me dat onze leiders hun kostbare tijd beter aan andere dingen kunnen besteden.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 22, 2008, 10:37:42 pm »

quote:

diak2b schreef op 22 februari 2008 om 17:04:
[...]

er is echter een cruciaal verschil: de moslim heeft hier gewoon gelijk: een christen aanbidt Jezus. De protestant heeft even gewoon géén gelijk: een katholiek aanbidt NIET brood.
sorry, het ging mij niet om het "aanbidden van Jezus als God", maar om het "aanbidden van Jezus als God". Ik had "aanbidden" niet eens moeten noemen, want het schept verwarring.

Waar het mij om ging, is dat Christenen Jezus als God beschouwen (en het is feitelijk waar dat ze dat doen) maar dat moslims van mening zijn dat -- aangezien Jezus God niet is -- christenen dus een mens tot God verheffen. Uiteraard doen wij dat niet omdat Jezus God is, maar voor iemand die dat specifieke axioma niet deelt, komt het er in feite gewoon op neer dat een mens onrechtmatig verhoogd wordt tot God. Dat was wat ik bedoelde, en ik denk dat ik "aanbidden" er niet bij had moeten noemen.

quote:

Dat een protestant niet gelooft wat de katholiek gelooft is evident, dat protestanten echter de denkfout van de iconoclasten herhalen is daar géén logisch gevolg van.
Zoals ik dus hierboven aangeef, het blijft een zaak van perspectief. Als protestanten gelijk hebben, dan komt het erop neer dat Christus niet transsubstantieert in de hostie. In dat geval is Christus in de "gedaante van" (of hoe zeg je dat?) die hostie aanbidden, een vergissing.

Je kunt dan -- zoals jij stelt -- zeggen dat de katholieken dan per abuis Christus aanbidden, maar je kunt het ook anders formuleren. Er wordt dan een hostie aanbeden, uiteraard niet met die intentie, maar met de gedachte dat Christus aanbeden wordt, maar het is dan niet Christus die in die hostie present is. Voor de protestant is Christus niet specifiek in die hostie aanwezig (niet meer dan bv. in een steen ofzo) maar wordt er wel aanbeden. Het is wel kort-door-de-bocht om dan zonder toelichting te zeggen dat de hostie aanbeden wordt, maar ik begrijp wel hoe iemand zo'n korte formulering kan maken: Christus is er -- volgens protestanten -- niet, en het brood is er wel, en er wordt aanbeden.

Wat mij betreft zou zoiets dan ook beter uitgelegd moeten worden (in preken bv.) en/of beter geformuleerd moeten worden in de belijdenis.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2008, 10:41:28 pm door Nunc »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 22, 2008, 10:43:06 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 februari 2008 om 21:16:
Ik denk dat de pauselijke raad voor de eenheid van christenen beter al zijn pijlen kan richten op de oosters orthodoxe kerk, de anglicaanse kerk en wellicht de lutherse kerk. Momenteel heeft het geen zin om met andere grote kerken en gemeenten in gesprek te gaan.
Lijkt me niet bepaald niet reëel; in ons landje zijn de Lutheranen in 2004 meegegaan in de fusiekerk PKN. Met hen nog eens apart gaan zitten praten is derhalve een gepasseerd station.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 22, 2008, 10:51:57 pm »

quote:

drentenaar schreef op 22 februari 2008 om 22:43:
[...]

Lijkt me niet bepaald niet reëel; in ons landje zijn de Lutheranen in 2004 meegegaan in de fusiekerk PKN. Met hen nog eens apart gaan zitten praten is derhalve een gepasseerd station.

Gelukkig is de wereld wat groter dan Nederland. Die paar Lutheranen die opgegaan zijn in de PKN kunnen op eigen initiatief wel hun broeders uit andere landen volgens wanneer de tijd zover is.
Ik vraag me trouwens wel af hoe de Lutherse visie nu plaats heeft binnen de PKN. Het overgrote merendeel is Calvinistisch, daar zit toch best wat verschil in.

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 22, 2008, 11:43:46 pm »

quote:

Nunc schreef op 22 februari 2008 om 22:37:
[...]
Zoals ik dus hierboven aangeef, het blijft een zaak van perspectief. Als protestanten gelijk hebben, dan komt het erop neer dat Christus niet transsubstantieert in de hostie. In dat geval is Christus in de "gedaante van" (of hoe zeg je dat?) die hostie aanbidden, een vergissing.

Je kunt dan -- zoals jij stelt -- zeggen dat de katholieken dan per abuis Christus aanbidden, maar je kunt het ook anders formuleren. Er wordt dan een hostie aanbeden, uiteraard niet met die intentie, maar met de gedachte dat Christus aanbeden wordt, maar het is dan niet Christus die in die hostie present is. Voor de protestant is Christus niet specifiek in die hostie aanwezig (niet meer dan bv. in een steen ofzo) maar wordt er wel aanbeden. Het is wel kort-door-de-bocht om dan zonder toelichting te zeggen dat de hostie aanbeden wordt, maar ik begrijp wel hoe iemand zo'n korte formulering kan maken: Christus is er -- volgens protestanten -- niet, en het brood is er wel, en er wordt aanbeden.

Wat mij betreft zou zoiets dan ook beter uitgelegd moeten worden (in preken bv.) en/of beter geformuleerd moeten worden in de belijdenis.

Met het laatste ben je, lijkt me, in feite terecht gekomen bij wat Ad de Boer in het ND bepleitte en waar Schelling op reageert. Dat is mij goed.
In het voorgaande zou ik proberen preciezer te worden. Ik dacht dat niemand beweerde dat Christus transsubstantieert in de hostie (en de wijn), maar dat allerlei mensen wel beweren dat brood en wijn op een bepaalde manier wezenlijk voor het lichaam en bloed van Christus komen te staan. Binnen het Aristotelische begrippenapparaat van de Middeleeuwen en de belichaamde geloofsbeleving van vóór de Renaissance en de Verlichting wordt dat snel heel dingmatig - met alle effecten op de volksvroomheid van dien. Maar het gaat daar niet in op.
Tenzij je Zwingliaan wilt worden (of blijven) heb je ook als protestant serieus recht te doen aan de diepe lading van het 'dit is mijn lichaam' (c.q. het nieuwe verbond in mijn bloed). Daar zit wel degelijk een vorm in van dat brood en beker wezenlijk voor het lichaam en bloed van Christus komen te staan en ook heel wezenlijke effecten hebben. Wie brood en wijn delen krijgen ook werkelijk deel aan het lichaam van Christus en het resultaat van zijn leven, en vormen dat lichaam en leven van zijn leven. Ik vind ook niet dat je Christus moet aanbidden in de gestalte van brood en wijn, maar ik vind wel dat we als protestanten meer begrip horen te hebben voor de lading van het sacrament. Christus is daar echt op een andere manier aanwezig dan hij algemeen aanwezig is (laat staan in een steen, of zo). In de maaltijd treffen we het Evangelie heel concreet, materieel en lichamelijk en er is alle reden om de Heer te aanbidden en te prijzen dat hij zo in ons midden wil zijn.
Kortom, Christus is er wel, heel bepaald wel, en het brood (en de wijn) is er ook, en Christus wordt aanbeden, dank gezegd (eucharistie betekent dankzegging), en het een wordt concreet in het ander zonder manipuleerbaar te worden. Zo'n soort tussenpositie lijkt mij de moeite van het overwegen waard.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 22, 2008, 11:54:01 pm »

quote:

dsWim schreef op 22 februari 2008 om 23:43:
Ik vind ook niet dat je Christus moet aanbidden in de gestalte van brood en wijn, maar ik vind wel dat we als protestanten meer begrip horen te hebben voor de lading van het sacrament.
Hebben we dat niet dan? Ik vind het vrijgemaakte avondmaalsformulier altijd heel genuanceerd: Laat hierdoor onze bezwaarde en verslagen harten met zijn lichaam en bloed, ja met Hemzelf, echt God en mens, gevoed worden.
Wellicht dat er protestanten rondlopen die het avondmaal alleen als een teken van die 'voeding' zien, die dan elders of anders zou plaatsvinden, maar ik kom ze niet echt tegen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 23, 2008, 08:26:22 am »

quote:

diak2b schreef op 22 februari 2008 om 14:02:
[...]

Ik geloof dat OLH zich niet versprak toen Hij zei "Waarachtig, Ik verzeker u: als u het vlees van de Mensenzoon niet eet, als u zijn bloed niet drinkt, is er geen leven in u. Maar wie mijn vlees en bloed eet en drinkt, die bezit eeuwig leven: op de laatste dag laat Ik hem opstaan, want mijn vlees is echt voedsel, mijn bloed is echte drank. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft met Mij verbonden en Ik met hem. Zoals Ik leef uit de Vader, de Levende, die Mij gezonden heeft, zo zal ook hij die zich met Mij voedt, leven uit Mij. Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald, niet dat wat uw voorouders hebben gegeten, die niettemin gestorven zijn. Wie zich met dit brood voedt, zal leven in eeuwigheid."

Tja, je kunt ook heel goed verdedigen dat Jezus het ware brood is, de Deur is waardoor je binnen moet gaan, en de goede herder en wij zijn de schapen.... en dat zijn er genoeg gelovigen die zich niet letterlijk zien als een schaap. Maar dat doet niets af aan de boodschap.
Alle vergelijkingen die Jezus trekt in Johannes 6 en wat ik noemde vanuit andere hoofdstukken, zijn mi.i. metaforisch.
Dat volgt uit de context en uit logisch redeneren: Jezus is het levende water bv. Dan zou je ook 'moeten' water blijven drinken om te kunnen geloven bv.

Mijn punt is hier: Johannes zegt het e.e.a. als je tot Hem komt 'eet' je Hem al en als je Hem gelooft drink je Hem. (maar dan is het het levende water) dus de combi met het Avondmaal is een toevallig verband:
Joh 6
35 Jezus zeide tot hen: Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

En Jezus zelf geeft aan dat Hij niet meer van de vrucht van de wijnstok zal drinken totdat Hij deze nieuw zal drinken in Zijn koninkrijk. Hij zegt daar niets over bloed drinken terwijl dat toch een voldtrekt logische manier van zeggen zou zijn geweest als de wijn echt het bloed was geworden..

quote:

Ik geloof zonder twijfel dat als Jezus spreekt over het geloof waardoor je gered bent, het het Eucharistische geloof is waarover Hij spreekt.

In die zin duidelijk dat de Eucharistie noodzakelijk is om aan deel te nemen omdat je dan deel hebt aan het leven van Christus.
En als je de Eucharistie zo ziet als jij doet, is dit ook volstrekt logisch - het liefst elke dag.
Jouw geloof is dus het geloof dat de Eucharistie is waardoor je Christus ontvangt en deel krijgt aan Zijn offer - en zo verlost bent. Dat is de kern?

M.i. is het bij protestanten wel tot versterking van je geloof, maar niet om door Avondmaal te vieren, het leven van Christus te hebben.
Dat krijg je alleen door geloof in het werk van Christus, Zijn lijden op Golgotha dat dat ook voor jou is geweest.

quote:

Ik zeg het niet graag, dat meen ik, maar als ik eerlijk ben, moet ik wel bevestigen: ik hoop dat zij die, hoewel ze de woorden van Jezus kennen, Zijn Vlees en Bloed afwijzen, daar geen tamelijk langdurige spijt van krijgen. Ik hoop dat Gods vergevingsgezindheid zo enorm is, dat diegenen die het Evangelie kennen, maar toch de Eucharistie lasteren, als ze rekenschap af moeten leggen vergeving mogen ontvangen. Maar ik vrees dat velen van hen  wel eens enorm de sjaak kunnen zijn.

Nu vrees ik evenzeer dat ikzelf de sjaak ben, dus versta me niet verkeerd, ik heb er geen oordeel over, ik vind het alleen intens verdrietig dat zovelen van de mensen die ik ken en waardeer (en trouwens ook die ik niet ken, of die ik niet waardeer) afwijzen wat Christus hen aanbiedt.

Je bent hier wel gewoon eerlijk. :)
Dat waardeer ik want ik hoor liever gewoon hoe het  zit dan dat we om de hete brij heendraaien en er niet gezegd druft te/mag zijn wat iemands diepste overtuiging is. (Als het allemaal met repect wordt verwoord en dat doe je hier)

En zo heb ik er problemen mee dat mensen de hostie aanbidden (omdat ze geloven dat dit  Jezus is geworden al ziet het er nog als gewoon brood uit) en zal dat blijven afwijzen als onbijbels, maar laat dat verder ook aan God over om te beoordelen. Gelukkig maar.

En hoezo vrees jij dan de sjaak te zijn? Omdat je hier op aarde geen heilszekerheid hebt?
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2008, 08:33:21 am door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 23, 2008, 03:31:30 pm »

quote:

Nunc schreef op 22 februari 2008 om 22:37:
[...]
Tot zover klopt het

quote:

En hier gaat het mis, gek genoeg geef je het zelf nog exact correct aan ook. Inderdaad, "er wordt aanbeden" en "Christus is er niet", maar dat levert samen niet de conclusie dat dus brood wordt aanbeden. Neem iets anders: gereformeerde aanbidt Christus in een ruimte waar ook een stoel staat. Aanbidt hij nu die stoel? Lijkt me sterk.

quote:

Precies. De formulering van de HC is simpelweg onjuist. De conclusie over de vervloekte afgoderij is geen enkel probleem, het is de onjuiste formulering die een probleem is. Los daarvan is de kinderachtigheid van het "terug vervloeken" vooral erg sneu, maar dat is geen probleem voor katholieken, dat zou hooguit een ervaring van schaamte bij protestanten moeten opleveren.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 23, 2008, 03:38:32 pm »

quote:

[...]
Ik dacht dat niemand beweerde dat Christus transsubstantieert in de hostie (en de wijn),

Op 1,2 miljard katholieken na dan :+

quote:

Het concilie van Trente geeft de volgende samenvatting van het katholieke geloof: "Omdat onze verlosser Christus gezegd heeft dat hetgeen Hij onder de gedaante van brood opdroeg werkelijk zijn lichaam was, is dit ook altijd de overtuiging geweest van de kerk van God, en daarom verklaart dit heilig concilie het ook nu weer: door de consecratie van brood en wijn komt de verandering tot stand van de gehele substantie van het brood in de substantie van het lichaam van Christus onze Heer, en van de gehele substantie van de wijn in de substantie van zijn bloed. Deze verandering nu is door de katholieke kerk gepast en treffend wezensverandering (transsubstantiatie) genoemd".
(CKK)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 23, 2008, 03:56:31 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 februari 2008 om 08:26:
[...]
Dat volgt uit de context en uit logisch redeneren: Jezus is het levende water bv. Dan zou je ook 'moeten' water blijven drinken om te kunnen geloven bv.
Van mensen die denken dat de schepping in 6 dagen plaats had, en dat leeuwen gras aten totdat Adam van het verkeerde fruit at, vind ik absolute uitspraken over wat "volgt uit de context en uit logisch redeneren" wat neigen naar arrogantie. Dat jij, en met jou een groot aantal, maar relatief nog steeds een duidelijke minderheid, van de christenen dit gedeelte niet letterlijk verstaan weet ik. Volgens mij was ook helemaal niet ter discussie of dat terecht is of niet. Ik ga die discussie hier dus ook niet voeren, ze is gewoon off topic.

quote:

In die zin duidelijk dat de Eucharistie noodzakelijk is om aan deel te nemen omdat je dan deel hebt aan het leven van Christus.
De Eucharistie is niet heilsnoodzakelijk, en ik geloof ook niet dat ik dat beweerd heb.

quote:

En als je de Eucharistie zo ziet als jij doet, is dit ook volstrekt logisch - het liefst elke dag.
Ach nee, dat is pas sinds ongeveer 1900 een populair idee geworden als ik me niet vergis, misschien zelfs wel nog recenter.

quote:

Jouw geloof is dus het geloof dat de Eucharistie is waardoor je Christus ontvangt en deel krijgt aan Zijn offer - en zo verlost bent. Dat is de kern?
Nee. Maar aangezien dit allemaal behoorlijk off topic is, ga ik er hier niet verder op in.

quote:

M.i. is het bij protestanten wel tot versterking van je geloof, maar niet om door Avondmaal te vieren, het leven van Christus te hebben.
Dat krijg je alleen door geloof in het werk van Christus, Zijn lijden op Golgotha dat dat ook voor jou is geweest.
Geloof, in Lutherse zin, is overigens vooral "je in vertrouwen verbinden met" en niet "aannemen van een of andere waarheid". Wellicht valt je hier iets op: dit Lutherse idee is de facto gelijk aan het katholieke idee.

quote:

Je bent hier wel gewoon eerlijk. :)
Dat leek me de bedoeling.

quote:

En hoezo vrees jij dan de sjaak te zijn? Omdat je hier op aarde geen heilszekerheid hebt?
Natuurlijk. De, met alle vormen van respect, flauwekul redenering van Luther (ik ben bang voor de dood, dus herinterpreteer ik gewoon de apostolische leer, zodat ik niet meer bang hoef te zijn voor de dood) maakt op mij bijzonder weinig indruk. Dat velen na Luther de inlegkunde van onze angstige monnik hebben overgenomen kan ik me voorstellen, het is natuurlijk heel aantrekkelijk om jezelf een leven lang te kunnen wijsmaken dat je heilszekerheid hebt. Maar helaas wordt de waarheid niet bepaald door wat wij toevallig prettig vinden. Maar goed, ook dat is volledig off topic, dus ook deze discussie zou ik hier liever niet verder voeren.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2008, 03:57:51 pm door diak2b »

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 23, 2008, 06:32:24 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 februari 2008 om 15:38:
[...]
Op 1,2 miljard katholieken na dan :+
Laat ik nu toch altijd begrepen hebben dat de substantie van het brood transsubstantieert in lichaam van Christus en niet de substantie van Christus in brood, ook volgens die 1,2 miljard katholieken  O-)

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 23, 2008, 06:47:21 pm »

quote:

Pooh schreef op 22 februari 2008 om 23:54:
[...]

Hebben we dat niet dan? Ik vind het vrijgemaakte avondmaalsformulier altijd heel genuanceerd: Laat hierdoor onze bezwaarde en verslagen harten met zijn lichaam en bloed, ja met Hemzelf, echt God en mens, gevoed worden.
Wellicht dat er protestanten rondlopen die het avondmaal alleen als een teken van die 'voeding' zien, die dan elders of anders zou plaatsvinden, maar ik kom ze niet echt tegen.
H! Je hebt gelijk over de nuancering van het klassieke formulier (en van de Heidelbergse Catechismus, die het zelfs over vlees van zijn vlees en been van zijn gebeente heeft), maar dat neemt niet weg dat ik ze in overvloed tegenkom ;-) Tenslotte draait het dan allemaal om geloof 'in the mind' en is het avondmaal alleen maar een plaatje bij het praatje, waarbij wij gedenken aan wat eens, lang geleden gebeurd is.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 24, 2008, 01:39:52 pm »

quote:

dsWim schreef op 23 februari 2008 om 18:32:
[...]

Laat ik nu toch altijd begrepen hebben dat de substantie van het brood transsubstantieert in lichaam van Christus en niet de substantie van Christus in brood, ook volgens die 1,2 miljard katholieken  O-)
mmm, ik ging er vanuit dat je gewoon onzorgvuldig formuleerde  :o

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 24, 2008, 05:13:24 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 februari 2008 om 13:39:
[...]

mmm, ik ging er vanuit dat je gewoon onzorgvuldig formuleerde  :o
om een bekende te citeren:

quote:

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 24, 2008, 07:47:37 pm »

quote:

Kortom, Christus is er wel, heel bepaald wel, en het brood (en de wijn) is er ook, en Christus wordt aanbeden, dank gezegd (eucharistie betekent dankzegging), en het een wordt concreet in het ander zonder manipuleerbaar te worden. Zo'n soort tussenpositie lijkt mij de moeite van het overwegen waard.
Dit klinkt mij eerder luthers dan calvinistisch in de oren (consubstantiatie). Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet? :)

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 24, 2008, 08:41:59 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 februari 2008 om 19:47:
[...]

Dit klinkt mij eerder luthers dan calvinistisch in de oren (consubstantiatie). Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet? :)
Nee, niet speciaal. Maar meer omdat ik de input van Luther over het avondmaal teveel bevangen vind in de Aristotelische begrippenwereld, met alle consequenties van dien in de leer over Christus. Om zijn consubstantiatie te handhaven moest Luther binnen dat jargon de mensheid van Christus (zijn concrete lichaam) wel alomtegenwoordig maken. Daar vind ik geen bijbelse backing voor.
Maar laten we niet vergeten dat Luther van Zwingli heeft gezegd dat hij 'van een andere geest dan hij' was, maar dat Calvijn zich juist in de avondmaalsleer heel dicht bij Luther heeft gehouden.
In ieder geval vind ik het van belang Luther te volgen in zijn belang hechten aan een werkelijke en wezenlijke betekenis van het 'dit is mijn lichaam' (en het nieuwe verbond in mijn bloed bij de beker). Als dat voor Zwingliaans geworden Calvinisten omdenken vraagt, des te beter.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 24, 2008, 08:48:32 pm »

quote:

dsWim schreef op 24 februari 2008 om 20:41:
[...]

Nee, niet speciaal. Maar meer omdat ik de input van Luther over het avondmaal teveel bevangen vind in de Aristotelische begrippenwereld, met alle consequenties van dien in de leer over Christus. Om zijn consubstantiatie te handhaven moest Luther binnen dat jargon de mensheid van Christus (zijn concrete lichaam) wel alomtegenwoordig maken. Daar vind ik geen bijbelse backing voor.
Gisteren las ik op credible een discussie over de term Theotokos ('Goddraagster', oftewel moeder van God). De conclusie was dat als Maria moeder van Jezus is, en Jezus is volledig God en volledig mens, ze dan dús moeder van God is (niet van de H. Geest en ook niet van de Vader, maar aangezien Jezus evenveel God is, wél van God). Met hetzelfde krijg je ook te maken m.b.t. die alomtegenwoordigheid naar lichaam. Als Jezus volledig God is, geïncarneerd is en sindsdien ook volledig mens is, dan is Hij niet 'volledig-mens-af' geworden na Zijn hemelvaart. Is Hij als God alomtegenwoordig, dan is Hij dat ook als mens (en dus fysiek) - omdat je die twee niet uit elkaar kunt trekken. Zie ook KLIK.

Overigens is dat w.b. fysieke alomtegenwoordigheid wel theologie van de koude grond hoor ... eerlijk gezegd geen idee of dit wel echt katholiek verantwoord is (zo niet: dan laat ik het direct vallen!). Het lijkt mij met de transsubstantiatieleer in het achterhoofd erg logisch, maar dat zegt nog niet zoveel. Diak2b, kun jij me ff uit de brand helpen daaromtrent?

<mentale notitie: citeer betekent quote en wijzig betekent edit ... best lastig, die nieuwe forumsoftware  :+ >
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2008, 09:00:26 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 24, 2008, 08:48:59 pm »
.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2008, 08:51:42 pm door wateengedoe2 »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 24, 2008, 11:51:50 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 februari 2008 om 20:48:
[...]
Diak2b, kun jij me ff uit de brand helpen daaromtrent?

Neuj :+

Ik heb namelijk geen idee wat je bedoelt te zeggen. Ik ben geen theoloog en geen filosoof, dus je moet me iets meer handvat geven vrees ik.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 25, 2008, 03:59:25 pm »
Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van ds. Schelling, maar vind het artikel niet echt sterk.

Als je kunt weten dat de informatie die in de Heidelbergse Catechismus staat niet klopt, waarom zou je het artikel dan koste wat kost willen behouden? Ik zou me kunnen voorstellen dat gereformeerden daarvoor pleiten omdat ze uit principe niet uit de Catechismus willen schrappen, als het artikel tenminste in de preek uitgelegd wordt als een product van de tijd waarin ze geschreven is.

Maar ik vind het een beetje jammer om het behouden van het artikel te verdedigen met: 'Katholieken maken hun vervloekingen ook niet ongedaan' of 'het artikel wijst ons op onze neiging Christus' genade beheersbaar te maken'. Het eerste argument is triest en het tweede argument veel te vergezocht.

Of een GKv'er trots moet zijn op ds. Schelling weet ik niet, ik ken die man niet. Persoonlijk zou ik wel een beetje balen als "mijn" dominee dit artikel geschreven zou hebben.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2008, 04:00:07 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 25, 2008, 04:31:22 pm »

quote:

Tenzij je Zwingliaan wilt worden (of blijven) heb je ook als protestant serieus recht te doen aan de diepe lading van het 'dit is mijn lichaam' (c.q. het nieuwe verbond in mijn bloed). Daar zit wel degelijk een vorm in van dat brood en beker wezenlijk voor het lichaam en bloed van Christus komen te staan en ook heel wezenlijke effecten hebben. Wie brood en wijn delen krijgen ook werkelijk deel aan het lichaam van Christus en het resultaat van zijn leven, en vormen dat lichaam en leven van zijn leven. Ik vind ook niet dat je Christus moet aanbidden in de gestalte van brood en wijn, maar ik vind wel dat we als protestanten meer begrip horen te hebben voor de lading van het sacrament. Christus is daar echt op een andere manier aanwezig dan hij algemeen aanwezig is (laat staan in een steen, of zo). In de maaltijd treffen we het Evangelie heel concreet, materieel en lichamelijk en er is alle reden om de Heer te aanbidden en te prijzen dat hij zo in ons midden wil zijn.
Ik ben zelf lid van een redelijk orthodoxe CGK en herken wel wat je hier schrijft. Ik probeerde een tijdje geleden aan een niet-gereformeerde uit te leggen wat de Avondmaalsviering betekent, maar kon dan voor mijn idee helemaal niet overbrengen. Sterker nog: het bleek zelfs belachelijk (dat kan niet!) over te komen. Voor mijzelf is het helder, maar ik heb het idee dat het moeilijk uit te leggen is aan iemand die niet dezelfde Gereformeerde taal spreekt. In elk geval merk ik zowel van alle niet-orthodox-gereformeerde kanten onbegrip (niet als verwijt bedoeld, gewoon een constatering).

Ik geloof: het brood en de wijn worden niet het lichaam en bloed van Christus, maar zijn ook niet "slechts een symbool". Het Avondmaal is tenslotte geen menselijke instelling, het is de maaltijd van de Heer. Wij hebben er niet voor gekozen het brood te breken omdat we dan iets te zien en te ervaren hebben, we zitten aan die tafel omdat Christus ons uitnodigt. Hij heeft ons iets duidelijk te maken en dat doet Hij door het Avondmaal. Het Avondmaal is the place to be, Christus is daar bij uitstek aanwezig. Maar toch weer niet zoals, volgens het katholieke geloof, in de Eucharistie.

Maar hoe kun je dat nu duidelijk zeggen? 8)7
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2008, 04:45:38 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 25, 2008, 04:51:41 pm »
Het wordt niet voor niets ook een zegel genoemd. Het is een bezegeling van wat Christus ons beloofde. Een zegel zelf is waardeloos als het niet iets wezenlijks bezegelt. Tegelijk heeft het wel een meerwaarde op het moment dat het iets bezegelt: het bevestigt het bezegelde, het geeft er een waarmerk aan, een bevestiging van de echtheid van het bezegelde.
Ik denk dat je het (deels) kunt vergelijken met trouwringen. Die dingen bevestigen dat je bij elkaar hoort. Ze zijn niet zelf een huwelijksmaker, maar ze zijn er wel een teken van, dat het huwelijk bevestigt. Ze zijn er een tastbaar 'bewijs' van, dat je getrouwd bent.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 25, 2008, 06:40:11 pm »

quote:

E-line schreef op 25 februari 2008 om 16:51:
Ik denk dat je het (deels) kunt vergelijken met trouwringen. Die dingen bevestigen dat je bij elkaar hoort. Ze zijn niet zelf een huwelijksmaker, maar ze zijn er wel een teken van, dat het huwelijk bevestigt. Ze zijn er een tastbaar 'bewijs' van, dat je getrouwd bent.
Volgens mij kun je het dan beter vergelijken met seks.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 25, 2008, 07:22:50 pm »

quote:

Pooh schreef op 25 februari 2008 om 18:40:
[...]

Volgens mij kun je het dan beter vergelijken met seks.
Hoe dat met het Avondmaal zit weet ik niet, maar vwb de Eucharistie is dit imho de beste vergelijking die je kan maken. Het is een vergelijking die het wezen van de Eucharistie laat zien, maar die je ook kan doen begrijpen wat er mis is met deelname zonder geloof, bijvoorbeeld.