Er bestaat misschien de idee dat het vastere voedsel vooral een kwestie van intelligentie en opleiding is. Als je kennis hebt van hebreeuws, geschiedenis, allerlei denkers en filosofen etc. dan kun je een heel technisch verhaal houden, moeilijk te verstaan, maar wel heel geleerd en dat is dan "het brood". Ach arme die melkdrinkers die het (nog) niet begrijpen. Ze hebben nu eenmaal het niveau niet en moeten het maar aannemen dat anderen meer geleerde personen het wel beter weten...
quote: diak2b
Het idee dat het elitair zou zijn om mensen op hun eigen niveau aan te spreken vind ik daar een mooi voorbeeld van. Het idee, wat ik meer uit de evangelische hoek meen te begrijpen, dat alles simpel moet zijn en dat het idee dat een voorganger/dominee/predikant gewoon een academische opleiding nodig heeft min of meer ketters is, is het andere voorbeeld.
De academische theologische opleiding staat bij ons ( dwz. evangelisch) idd. niet in hoog aanzien. Van nogal wat theologen die naar buiten komen met hun "kennis" vraag ik me vaak af of hij/zij eigenlijk wel gelooft.
Dat wil niet zeggen dat kennis als zodanig verkeerd is. Integendeel, wij kennen ook bijbelscholen en opleidingen ( waar ook grieks en hebreeuws onderdeel van de opleiding is ). Die staan in het teken de schrift zo goed mogelijk te kunnen begrijpen. Want er zijn "vertaalkwesties", het proberen te doorgronden van de grondtekst is soms nodig om onderscheid te maken tussen wat er werkelijk bedoeld is en wat er ( bijvoorbeeld door traditie ) zo gegroeid is.
Traditie betekent voor ons qua gezag nul komma nul. Wat heeft de schrijver zelf bedoelt te zeggen? Dat is van belang ( Sola Scriptura) . Wij geloven niet in een apostolische opvolging en een daaruit voorkomend gezag van mensen of kerk.
Mijn zoon van twaalf wil "dominee"" worden.

Opmerkelijk joch, dat heeft hij helemaal uit zichzelf en dat is al een paar jaar zo. Ik zou graag zien dat hij naar een bijbelschool gaat, geleid door gelovigen waar hij kennis kan opdoen over van alles en nog wat dat van belang is om voorganger te worden.
Van zg. "theologen"heb ik vaak de indruk dat ze armzalig zijn in geloof, ze zijn zo sceptisch, is het allemaal wel historisch betrouwbaar en overal worden vraagtekens gezet. Het Ter Linden syndroom. Waardoor er van de bijbel niets overblijft dan een lege huls waar ieder wat van kan maken. Extreem voorbeeld was die man die zichzelf dominee noemde maar niet geloofde in God. Hoe armzalig is dat! Zo'n kwibus die dan op de kansel staat! Als gemeente zou je zo'n figuur toch eenvoudig bij z'n nekvel moeten pakken en eruit kieperen. Kennis op die manier maakt opgeblazen. Het heeft niets te vertellen over God en geloof. Of de persoon ooit fouten gemaakt heeft dat vind ik niet van belang, een voorganger is niet anders dan een ieder van ons. Maar wat wel van belang is, is dat hij gelooft. Een kind van God is.
Wat ik er mee wil zeggen is dat opleiding maar betrekkelijk is. Een thelogische opleiding die niet vanuit echt geloof onderricht wordt is nutteloos en schadelijk. Evenzo een student die niet echt geloofd is nutteloos en schadelijk.
Wat betreft mijn zoontje heb ik zoiets als in dat liedje van Boudewijn de Groot, "als hij maar geen voetballer wordt, ze schoppen hem misschien half dood, maar liever dat nog dan het bord voor z'n kop van... de modern theoloog, want daar word ie alleen maar slechter van".
Maar goed, melk en brood is m.i. zeker geen kwestie van intelligentie verstand en dat soort zaken. Melk is volgens mij wettisch denken, nog niet ten volle begrijpen wat Gods bedoeling is en wat genade ten volle betekent. Brood is als je daar voorbij bent. Alles is van en door God. Alles is genade. God is redding.
Dat is niet altijd simpel te begrijpen. Een preek of bijbelstudie mag best wel inspanning vergen om dit steeds beter en meer te begrijpen.