H1961, het geweld in de tempel was symbolisch - op zich volstrekt onvoldoende om op langere termijn dan een uur of twee zelfs maar een deuk in het pakje boter van de tempelnegotie te slaan. Het was aandachttrekkerij, zeg maar.
Doorbordurend op Diak2b's reactie, vraag ik me af wat de Reformatie heeft gedaan met het RK concept van de 'gerechtvaardigde oorlog' - reeds eeuwen oud toen de Reformatie aftrapte.
In het NT ontbreekt elke aanbeveling van geweld. Dat bewijst niets definitiefs, tenslotte staat er eveneens geen volstrekte veroordeling ervan in, maar het blijft een gebrek aan enthousiasme ervoor tegenover duidelijk stevige aanbevelingen en voorbeelden van geweldloze aard. De vragen die de meesten zich zullen stellen betreffen: zelfverdediging, verdediging van zwakkeren en bedreigden, en de rol van de staat. Het probleem met het NT is dat geen van de mogelijk pacifistische teksten betrekking hebben op een dergelijke context.
Vrolijke
quote:
Dat, in het zog van vrijwel alle imperialistische avonturen, missionarissen volgden en profijt trokken van een hen welwillend gezag staat boven water, paalsgewijs. Echter de kerk en de missie stonden meestal bepaald niet dezelfde doelstellingen en middelen voor als de wereldlijke machten.
Het is wellicht wel zo eerlijk om ook te erkennen dat in vele gevallen de missionarissen het imperialisme ver vooruit gingen, ongewapend, en daar vaak de ultieme prijs voor betaalden.
Het Romeinse rijk en het grootste deel van Europa zijn naar ik dacht gekerstend zonder imperialistisch geweld. Naar ik meen bestaat het boek nog steeds wat Bonifatius gebruikte om de zwaardslagen bij Dokkum af te weren - tevergeefs.
Tenslotte is het interessant in hoeverre de RK in Zuid-Amerika zich vaak verzette tegen het geweld gericht op de inheemsen door de pionier-immigranten. Bartolemeo de las Casas is daar een goed voorbeeld van, de Jezuiten een ander.
quote:
Dat het niet altijd makkelijk is om de twee categorien van Marnix te onderscheiden is duidelijk. Onderkend moet echter worden dat je eveneens kunt zeggen:
quote:
de een zijn pacifisme is de ander zijn lafheid en gemakzucht