Auteur Topic: Vrouw & ambt  (gelezen 8767 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Vrouw & ambt
« Reactie #50 Gepost op: februari 24, 2008, 09:46:20 am »

quote:

dingo schreef op 18 februari 2008 om 17:22:
Gezien de positie van vrouwen in het tijdvak waarin Jezus optrad mag het misschien voor de hand gelegen hebben om geen vrouwelijke apostelen te benoemen maar dat was het in de tijd van de richteren ook niet en toch was Deborah een rechter over Israel. Daarbuiten zie je ook herhaaldelijk wijze vrouwen figureren in de bijbel die feitelijk ook leiding gaven.

Dat, samen met hoe ook Jezus Zelf tegen de stroom inroeide m.b.t. de rol die Hij vrouwen toebedeelde, is júist een sterk argument tegen vrouwenwijdingen. Immers, als Jezus het had gewild, had Hij ook vrouwen bij de apostelen gevoegd - een buitenbeentje (op z'n zachts uitgedrukt) m.b.t. omgang met vrouwen was Hij tóch al.

quote:

Kijk je naar de situatie nu, waar vrouwen voor de wet gelijk zijn dan is het een leuke folklore om vast te blijven houden aan de mannelijke dominantie in de kerk maar dat is toch echt cultureel bepaald.
Gelijk, of gelijkwaardig? En a propos die wet: waarom was Claus prins toen zijn echtgenote koningin werd en wordt Máxima koningin als haar echtgenoot koning wordt?
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2008, 09:48:31 am door wateengedoe2 »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vrouw & ambt
« Reactie #51 Gepost op: februari 24, 2008, 07:07:25 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 februari 2008 om 09:46:
[...]

Dat, samen met hoe ook Jezus Zelf tegen de stroom inroeide m.b.t. de rol die Hij vrouwen toebedeelde, is júist een sterk argument tegen vrouwenwijdingen. Immers, als Jezus het had gewild, had Hij ook vrouwen bij de apostelen gevoegd - een buitenbeentje (op z'n zachts uitgedrukt) m.b.t. omgang met vrouwen was Hij tóch al.
helemaal mee eens. Zo ongeveer had ik het eerder ook al geformuleerd

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Vrouw & ambt
« Reactie #52 Gepost op: februari 24, 2008, 07:49:31 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 februari 2008 om 19:07:
[...]

helemaal mee eens. Zo ongeveer had ik het eerder ook al geformuleerd
Solly ... ik kom hier doordeweeks niet en het is me blijkbaar niet gelukt om alles nauwkeurig in te halen met lezen ...

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vrouw & ambt
« Reactie #53 Gepost op: februari 24, 2008, 10:43:09 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 februari 2008 om 19:49:
[...]

Solly ... ik kom hier doordeweeks niet en het is me blijkbaar niet gelukt om alles nauwkeurig in te halen met lezen ...
geeft niet, ik zei het niet vanwege jou, maar omdat het een (m.i. sterk) argument is, wat niet in de discussie meegenomen wordt tot nu toe.