Auteur Topic: Droombaan: Dominee  (gelezen 6284 keer)

jkodde

• Bekijk profiel
Droombaan: Dominee
« Gepost op: februari 11, 2008, 04:52:36 pm »
Denk jij dat je een goede dominee bent maar heb je niet de juiste papieren of ken je iemand die het vak van dominee ambieert.. misschien zijn wij op zoek naar jou.
Het programma Droombaan van de RVU// Educatieve televisie biedt mensen de kans een tijdje hun droombaan uit te proberen en zo te ontdekken of die ambitie haalbaar is.

Als jij nieuwsgierig bent naar je kwaliteiten als dominee meldt je dan bij ons aan op droombaan@rvu.nl of ga naar www.rvu.nl >droombaan.

Vriendelijke groet
Jacomien Kodde
RVU // Educatieve televisie
035-677 1431.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 15, 2008, 03:50:42 pm »
Ik zou best willen maar het mag niet }:|
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2008, 03:58:14 pm »

quote:

Hester schreef op 15 februari 2008 om 15:50:
Tuuuuurlijk wel: http://www.remonstranten.org/

En je kan altijd nog domina worden  O-)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 15, 2008, 04:02:29 pm »
Ook binnen de PKN zijn er domina's. :D

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 15, 2008, 04:14:27 pm »

quote:

Hester schreef op 15 februari 2008 om 15:50:

Wat een onzin, je legt jezelf een regel op die er helemaal niet hoeft te zijn (mag ik dat als GKv-er nu wel / niet zeggen???)
Vrouw in het ambt: doen, vrouwelijke voorgangers: doen, mits niet in een driedelig mantelpakje :)
Mogelijk dat het tv programma voor jou wel de oplossing biedt!
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 15, 2008, 08:12:48 pm »

quote:

okidoki schreef op 15 februari 2008 om 16:14:
[...]

Wat een onzin, je legt jezelf een regel op die er helemaal niet hoeft te zijn (mag ik dat als GKv-er nu wel / niet zeggen???)
Vrouw in het ambt: doen, vrouwelijke voorgangers: doen, mits niet in een driedelig mantelpakje :)
Mogelijk dat het tv programma voor jou wel de oplossing biedt!
OK, nu begrijp ik er echt niets meer van. Als een prof zegt dat de vrouw in het ambt een goede zaak is, volgt een enorm rumoer, maar de vrouw in het ambt is al praktijk in de GKv?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 15, 2008, 09:08:40 pm »
Dat is geen praktijk in de gkv.

Maar volgens mij reageert Okidoki vanuit soortgelijke gevoelens op het idee van een vrouw op de preekstoel als bij zijn gesputter toen het ging om een vrouwelijke ondernemer die een voorbeeld voor hem zou moeten zijn.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 16, 2008, 12:40:37 am »

quote:

mirt schreef op 15 februari 2008 om 21:08:
Dat is geen praktijk in de gkv.

Nee en dat is jammer omdat de gaven van vele vrouwen niet benut worden (pas op, olie op het vuur :) )

quote:

Maar volgens mij reageert Okidoki vanuit soortgelijke gevoelens op het idee van een vrouw op de preekstoel als bij zijn gesputter toen het ging om een vrouwelijke ondernemer die een voorbeeld voor hem zou moeten zijn.

De in die draad aangehaalde tekst waarbij enkelen van mening zijn dat juist dát een drijfveer voor ondernemers zou moeten zijn is werkelijk uit het cultureel historische verband gelezen.
we leven in een andere tijd, althans mijn agenda heeft het over 2008, over weten van RUST en ervaren van VRIJE TIJD.
Ik reageer dus niet op gesputter, heb nooit gesputterd IMHO en ben werkelijk van mening dat het afhouden van vrouwen van het ambt (oftewel het niet benutten van gaven van naasten) domweg onjuist is.
Daarnaast denk ik dat Hester best wel een gok mag wagen door mee te doen aan zo'n programma, wie weet blijkt het haar roeping te zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2008, 12:41:51 am door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 16, 2008, 12:45:28 am »

quote:

okidoki schreef op 16 februari 2008 om 00:40:
[...]

Nee en dat is jammer omdat de gaven van vele vrouwen niet benut worden (pas op, olie op het vuur :) )
Gewoon uit nieuwsgierigheid: welke gaven kan een mens alleen benutten als zijnde dominee?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 16, 2008, 01:55:45 am »
oh ja, en zou ik ook dominee kunnen worden?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 16, 2008, 10:06:37 am »

quote:

O, ik dacht dat want je schreef toen dit:  mijn werkinspratie krijg ik niet van een vrouw, ook neit van die uit Spreuken 31.

Ik ben overigens er wel voor dat vrouwen hun gaven benutten, maar niet voor de vrouw in het ambt.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 16, 2008, 10:31:21 am »

quote:

diak2b schreef op 16 februari 2008 om 00:45:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid: welke gaven kan een mens alleen benutten als zijnde dominee?

Nee hoor, maar als een vrouw (ik ken er meerdere) de gave van de verkondiging heeft gekregen is het vreemd dat die persoon stom gemaakt wordt.
Met genot luister ik naar de preken van een aantal dominees in rok :)

@ je andere opmerking: geef je op voor het programma, kun je het uitdokteren :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 16, 2008, 10:36:13 am »

quote:

mirt schreef op 16 februari 2008 om 10:06:
[...]

O, ik dacht dat want je schreef toen dit:  mijn werkinspratie krijg ik niet van een vrouw, ook neit van die uit Spreuken 31.

Ik ben overigens er wel voor dat vrouwen hun gaven benutten, maar niet voor de vrouw in het ambt.

Werkinspiratie krijg ik uit de werken der barmhartigheid, niet van een vrouw en niet van een predikant(-e).
Overigens is het vergelijken van een vrouwelijke predikant met werkinspiratie een situatie van appels en onderbroeken vergelijken: beide is het iets en de overeenkomst is mogelijk niets.
Ik heb ooit een opleiding in de theologische richting gedaan maar ben ermee gestopt om privé redenen. Predikant zie ik niet als een droombaan, zeker niet als ik zie hoeveel uren een gemiddelde predikant in de GKv aan het werk is en hoe hoog de werkdruk is.
Zolang er nog mensen zijn die denken dat een predikant een duizenddingendoekje in de gemeente is heb ik geen enkele behoefte om die baan uit te oefenen.
Maar voor wie het uit wil proberen, hetzij man, hetzij vrouw, denk ik dat het leuk is om aan zo'n programma mee te doen om eens te proeven wat het inhoud.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 16, 2008, 12:14:42 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 februari 2008 om 10:31:
[...]

Nee hoor, maar als een vrouw (ik ken er meerdere) de gave van de verkondiging heeft gekregen is het vreemd dat die persoon stom gemaakt wordt.

Je doet nu of de vrouw alleen wat kan verkondigen in een kerkdienst..... en ja dan staat er duidelijk dat dat niet mag. Het wordt zelfs een gebod van de Heer genoemd en dat gaat het er m.i. niet om of wij het daar mee eens zijn of het liever anders hadden  gehad.
Er zijn ook andere mogelijkheden voor een vrouw dan de kerkdienst.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 16, 2008, 03:09:34 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 februari 2008 om 10:31:
[...]

Met genot luister ik naar de preken van een aantal dominees in rok :)

@ je andere opmerking: geef je op voor het programma, kun je het uitdokteren :)
Dus iemand die geen dominee is kan niets verkondigen?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 16, 2008, 03:32:57 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 februari 2008 om 15:09:
[...]

Dus iemand die geen dominee is kan niets verkondigen?

Als dat je conclussie is moet je stoppen met je opleiding :) en dat zou jammer zijn gezien de overdenkingen die je hier in een andere draad plaatst.
Zonder gekheid: ik ben beslist niet tegen de vrouw in het ambt van voorganger, prediker, ouderling of wat dan ook. Dat is totaal offtopic hier overigens.
Als Hester aangeeft dat ze het een droombaan lijkt dan moet ze zich gewoon opgeven. Ook al zou het gezien haar denominatie niet kunnen (een vrouw als domi) denk ik dat dat geen belemmering hoeft te zijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 16, 2008, 03:50:48 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 februari 2008 om 15:32:
[...]

Als dat je conclussie is moet je stoppen met je opleiding :) en dat zou jammer zijn gezien de overdenkingen die je hier in een andere draad plaatst.
Zonder gekheid: ik ben beslist niet tegen de vrouw in het ambt van voorganger, prediker, ouderling of wat dan ook. Dat is totaal offtopic hier overigens.
Als Hester aangeeft dat ze het een droombaan lijkt dan moet ze zich gewoon opgeven. Ook al zou het gezien haar denominatie niet kunnen (een vrouw als domi) denk ik dat dat geen belemmering hoeft te zijn.

Volgens mij is het best on topic :+

Maar goed, uit wat je zei volgt dat er iets is dat vrouwen wel zouden kunnen, maar niet mogen, als ze geen dominee mogen worden. Mij is nog onduidelijk wat dat dan is. En als dat er niet is, is me onduidelijk wat je bedoelde toen je stelde dat

quote:

de gaven van vele vrouwen niet benut worden

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 16, 2008, 04:17:00 pm »

quote:

Als Hester aangeeft dat ze het een droombaan lijkt dan moet ze zich gewoon opgeven.
Nou ja, het was niet zo heel serieus bedoeld. Ik eerlijk gezegd dat het per saldo niets voor mij is. Preken lijkt me echt ge-wel-dig (hoor ik mezelf te graag? :X) maar dat is natuurlijk maar 1 van de taken van een dominee. Ik denk dat ik er veel beter aan doe om op een "normale" manier mijn geloof in praktijk te brengen. Wat je kunt als dominee, kun je ook op je eigen niveau doen. Enneh, het belangrijkste: ik heb er zeker weten _geen_ roeping toe.

Ik heb trouwens heel gemengde gevoelens over de vrouw in het ambt, maar ik weet niet zo goed of dat nou door mijn achtergrond komt of dat het een stiekeme overtuiging is dat dominee-zijn een mannentaak is. Ik denk echt dat vrouwen héél goed het ambt kunnen uitvoeren, maar begrijp ook waarom het in onze kerken niet toegestaan is.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2008, 04:18:51 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 17, 2008, 11:00:17 pm »

quote:

Hester schreef op 16 februari 2008 om 16:17:
[...]
Nou ja, het was niet zo heel serieus bedoeld. Ik eerlijk gezegd dat het per saldo niets voor mij is. Preken lijkt me echt ge-wel-dig (hoor ik mezelf te graag? :X) maar dat is natuurlijk maar 1 van de taken van een dominee. Ik denk dat ik er veel beter aan doe om op een "normale" manier mijn geloof in praktijk te brengen. Wat je kunt als dominee, kun je ook op je eigen niveau doen. Enneh, het belangrijkste: ik heb er zeker weten _geen_ roeping toe.

Ik heb trouwens heel gemengde gevoelens over de vrouw in het ambt, maar ik weet niet zo goed of dat nou door mijn achtergrond komt of dat het een stiekeme overtuiging is dat dominee-zijn een mannentaak is. Ik denk echt dat vrouwen héél goed het ambt kunnen uitvoeren, maar begrijp ook waarom het in onze kerken niet toegestaan is.

Tijd voor een eigen draad voor de vrouw in het ambt?
Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom men denkt dat het ambt primair voor de man bestemd is.
Alleen, waar valt dat dan onder? GL?? Ik kerk met regelmaat in de een Gereformeerde Kerk waar een dame op de kansel staat, een dame ouderlinge van dienst is en de diacones mijn gaven incasseerd. GL past dan weer niet?
(ofwel hulp gewenst van de deskundigen :) )

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 18, 2008, 05:03:00 pm »

quote:

(..) Als Hester aangeeft dat ze het een droombaan lijkt dan moet ze zich gewoon opgeven. Ook al zou het gezien haar denominatie niet kunnen (een vrouw als domi) denk ik dat dat geen belemmering hoeft te zijn.
dit is toch wel wat krom. Er zijn wel meer dingen die ik zeer graag zou willen of die mijn droombaan zouden kunnen zijn, maar de reden dat ik het niet doe, zou kunnen zijn omdat ik ervan overtuigd ben dat het niet de bedoeling van God is.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 18, 2008, 11:10:30 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 februari 2008 om 17:03:
[...]

dit is toch wel wat krom. Er zijn wel meer dingen die ik zeer graag zou willen of die mijn droombaan zouden kunnen zijn, maar de reden dat ik het niet doe, zou kunnen zijn omdat ik ervan overtuigd ben dat het niet de bedoeling van God is.

Waarom zou je iets niet mogen onderzoeken?
Ik heb ooit een vrachtwagen bestuurd, niet omdat ik chauffeur wilde worden maar omdat ik wilde ERVAREN hoe dat is.
Zo zie ik dat programma ook: kijken wat het is.
En kom nu niet met een verhaal dat we dan ook wel aan de drugs kunnen gaan oid want dan schiet je door in dit verhaal :)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 19, 2008, 12:14:32 pm »

quote:

okidoki schreef op 18 februari 2008 om 23:10:
[...]

Waarom zou je iets niet mogen onderzoeken?
Ik heb ooit een vrachtwagen bestuurd, niet omdat ik chauffeur wilde worden maar omdat ik wilde ERVAREN hoe dat is.
Zo zie ik dat programma ook: kijken wat het is.
En kom nu niet met een verhaal dat we dan ook wel aan de drugs kunnen gaan oid want dan schiet je door in dit verhaal :)
waarom zou je willen ervaren wat het is om iets te zijn dat je volgens je levensovertuiging niet kan zijn? Dat lijkt mij een mooi voorbeeld van de kat op het spek binden.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 19, 2008, 12:53:58 pm »

quote:

Nunc schreef op 19 februari 2008 om 12:14:

waarom zou je willen ervaren wat het is om iets te zijn dat je volgens je levensovertuiging niet kan zijn? ...
Misschien om eens te ervaren wat het is om iets te zijn dat je volgens je levensovertuiging uiteindelijk niet kan zijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 19, 2008, 01:44:16 pm »

quote:

Suighnap schreef op 19 februari 2008 om 12:53:
[...]

Misschien om eens te ervaren wat het is om iets te zijn dat je volgens je levensovertuiging uiteindelijk niet kan zijn.
Maar de vraag was: waarom zou je dat willen? Ik had dezelfde vraag als Nunc eigenlijk, wat schiet je er mee op?

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 19, 2008, 02:18:18 pm »
Hoi Diak2b,

quote:

diak2b schreef:
Maar de vraag was: waarom zou je dat willen? Ik had dezelfde vraag als Nunc eigenlijk, wat schiet je er mee op?
Is nieuwsgierigheid geen legitieme reden? Is "ermee opschieten" het ultieme criterium?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 19, 2008, 02:45:41 pm »

quote:

Suighnap schreef op 19 februari 2008 om 14:18:
Hoi Diak2b,

[...]

Is nieuwsgierigheid geen legitieme reden? Is "ermee opschieten" het ultieme criterium?
Ik zei niet dat iets wel of geen legitieme reden is, ik vroeg me hetzelfde af als Nunc blijkbaar. Korte samenvatting van het voorafgaande:

Okidoki: misschien wil iemand het ervaren
Nunc: Waarom zou je het willen ervaren?
Suighnap: omdat iemand het zou willen ervaren
diak2b: ja, maar waarom dan?
Suighnap: is nieuwsgierigheid geen legitieme reden?

Ik snap niet zo goed wat je nu precies wil zeggen. (En niet om vervelend te doen ofzo, ik snap van het laatste verloop van deze draad gewoon niets)
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2008, 02:47:41 pm door diak2b »

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 19, 2008, 04:59:10 pm »
Diak,

quote:

diak2b vroeg:
... Ik had dezelfde vraag als Nunc eigenlijk, wat schiet je er mee op?
Met nieuwsgierigheid? Niets. So what?
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2008, 05:01:12 pm door Suighnap »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 19, 2008, 05:07:21 pm »

quote:

Suighnap schreef op 19 februari 2008 om 16:59:
Diak,

[...]

Met nieuwsgierigheid? Niets. So what?
So niks.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 19, 2008, 11:29:46 pm »

quote:

Nunc schreef op 19 februari 2008 om 12:14:
[...]

waarom zou je willen ervaren wat het is om iets te zijn dat je volgens je levensovertuiging niet kan zijn? Dat lijkt mij een mooi voorbeeld van de kat op het spek binden.
Wat een onzin, het heeft niets met kat en spek te maken maar met ervaren van iets.
Ik heb in mijn leven kansels betreden maar ik ervaarde dat ik daar niet pas, ik heb vrachtwagens bestuurd maar ook dat past mij niet. Ervaringsleren heet dat.
Dat heeft nogmaals niets te maken met de negatieve benadering van "de kat op het spek binden".
Moet elk opdoen van ervaring in dit leven een DOEL hebben of een hoger doel hebben?
Eerwaarde lezers, drink dan nooit een nieuw drankje, probeer nooit een nieuw recept.......

Lees voor de gein eens "Vreugde beleven aan je mens zijn" en ontdek dat ervaring erg belangrijk is......