Auteur Topic: Wereldraad  (gelezen 2460 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Wereldraad
« Gepost op: februari 16, 2008, 09:45:58 pm »
Aangezien de zoekfunctie bij mij niet werkte kon ik niet nagaan of hier al een topic over was. Indien er al een topic over bestaat dan kan deze gesloten worden. :)

Ik las vandaag het volgende artikel op de site van Trouw:

Jarige Wereldraad wil uitbreiden zonder karakter te verliezen

Hoe kan de Wereldraad van Kerken uitbreiden zonder zijn identiteit te verliezen?
Op een bijeenkomst in Genève stelt het Centraal Comité van de raad zich die vraag. Hij   vertegenwoordigt nu een kwart  van alle christenen. Op de Assemblee in Porto Alegre twee jaar geleden werd een oproep gedaan om de oecumene uit te breiden, nu komt er een  commissie die daar adviezen over uit moet gaan brengen.

Een week lang vergaderen in Genève  125 vertegenwoordigers van de lidkerken over het beleid van de Wereldraad. Namens de PKN is Marloes Keller afgereisd. In haar weblog doet ze elke dag verslag.
Tussen de vergaderingen door is er tijd voor spontane bijeenkomsten, maar de ware oecumene laat zich volgens haar het beste zien in de rij voor de lunch: „We schudden handen en wisselen namen uit met degene die we nog niet eerder ontmoet hebben.

Dan zegt de Braziliaanse Magali tegen de Keniaanse Jane: ’We hebben in onze kerk voor de situatie in jouw land gebeden’. ’Dat heeft geholpen’, antwoordt Jane eenvoudig. ’De situatie is kalmer geworden.’

Christenen in Brazilië bidden voor christenen in Kenia, omdat zij deel uitmaken van een oecumenische gemeenschap. Ik had de berichtgeving met aandacht gevolgd, maar er niet aan gedacht te bidden.”

Het is  precies zestig jaar geleden dat de Wereldraad van Kerken tijdens een Assemblee in Amsterdam werd opgericht. Begonnen met 147 voornamelijk westerse protestantse kerken, zijn er ondertussen 347 kerken lid, waaronder ook veel oosters-orthodoxe en kerken uit voormalige koloniën. De rk is geen lid.

Bron: http://meer.trouw.nl/nieu...verliezen#bodyanchor-3345

Nu heb ik een aantal vragen over de wereldraad, ik hoop dat er hierover gepraat kan worden.

Ik heb al wel eens eerder nieuws gelezen van deze wereldraad. Het ging er toen om dat de Oosters orthodoxe kerk vond dat ze verhoudingsgewijs (het aantal gelovigen in beschouwing nemende) te weinig inbreng had en dat ze ondergesneeuwd werd door de evangelische gemeenten. Is daar inmiddels al een oplossing voor?

Wat is het uiteindelijke doel van deze wereldraad? En waarom is slechts een kwart van alle christenen vertegenwoordigd?

Er zijn inmiddels 347 kerken lid, wordt zo'n raad niet een onbestuurbare vergaderclub waar weinig concreets uit komt rollen?

Is de GKV lid van deze raad en wat is de intentie van de GKV om aan deze raad deel te nemen (hangt samen met de vraag over het doel van deze raad).

Zomaar wat korte vraagjes, alvast bedankt voor antwoorden.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2008, 11:22:26 am »
De GKV is geen lid van de raad van kerken en heeft ook geen intentie om er aan deel te nemen.

Verder weet ik niet veel van die club.
Pinkeltjefan

Thorgrem

• Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2008, 10:57:48 am »
Ok, de GKV is dus geen lid.

Trouw schijnt het nogal een hot item te vinden gezien de hoeveelheid artikelen die ze er aan weiden. Zo ook onderstaande:

Wereldraad wil samenwerking met charismatische kerken

De Wereldraad van Kerken heeft zich nogmaals voor klimaatbescherming uitgesproken. De raad is uit de geldproblemen.

Dat is de conclusie na de vergadering van de raad, deze week in Genève. Langere tijd werkten de oosters-orthodoxe lidkerken vertragend binnen de raad. Hun conservatisme botste geregeld met de progressieve houding van Amerikaanse en West-Europese kerkleiders. Zowel op theologisch als op ethisch gebied maakten ze deel uit van tegengestelde werelden.

Volgens raadsvoorzitter Martin Hein zijn de verhoudingen nu verbeterd. De Duitser moest zich in zijn slottoespraak keren tegen berichten over de rol van Duitsers bij de val van secretaris- generaal Sam Kobia. De Keniaan lag vooral vanuit Duitsland – grootste donor van de Wereldraad – onder vuur wegens zijn beleid dat vooral uit reizen zou hebben bestaan. Die kritiek vond pas gehoor nadat Kobia zichzelf in de problemen had gebracht; hij bleek een doctorstitel te voeren die op zijn zachtst gezegd niet helemaal op de juiste wijze was verworven. Kobia trok zich vervolgens terug als kandidaat voor de functie die hij een periode had vervuld en die hij ook na 2008 zou vervullen; tegenkandidaten waren er niet.

De Duitsers kregen daarop zelf kritiek; zij zouden achter de neergang van de Keniaan zitten. Bisschop Hein benadrukte dat Kobia uit ’persoonlijke overwegingen’ tot zijn stap was gekomen, en dat die hem ook zeer had verbaasd.

Voor de Wereldraad ligt de taak om zijn naam waar te maken. Op dit moment vertegenwoordigt hij níet de pinksterkerken en de rk kerk; in totaal staan de 340 lidkerken voor een kwart van alle christenen. De raad wil samenwerking zoeken met charismatische en megakerken waarvan de groei, aldus een Wereldraad-bestuurder, ’ten koste gaat van de traditionele kerken’.

In de slotverklaring hamert de raad op klimaatbescherming; wie de natuurlijke grondstoffen verkwist en vervuilende gassen uitstoot, „vergrijpt zich aan de Schepping en aan de mensen die aan de milieuschade lijden”. Volgens de raad moet de opwarming van de aarde iedereen een zorg zijn. Concreet werd de oproep niet.

Bron: http://meer.trouw.nl/nieu...met-charismatische-kerken

Hierin zie ik dus dat de leden bevestigen dat de charismatische en mega kerken actief en effectief de traditionele kerken uithollen en bestrijden. Wordt het dan geen tijd voor de traditionele kerken om de rug recht te trekken, het gevaar recht in de ogen kijken en de strijd aangaan?
De charismatische en mega kerken hebben al vaak genoeg kenbaar gemaakt maling te hebben aan al het andere. Waarom nog in gesprek treden met deze mensen, waarom jaren verspillen terwijl over enkele generaties als het zo door gaat niets meer te bespreken is?

drentenaar

• Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2008, 08:48:47 pm »
Wybo schreef op 17 februari 2008 om 11:22:

quote:

De GKV is geen lid van de raad van kerken en heeft ook geen intentie om er aan deel te nemen.

Nee, nog niet eens van de (landelijke) raad van kerken, laat staan van de Wereldraad, waarover het hier ging! Beetje goed lezen, beste Wybo, is ook nooit weg!
Een lidmaatschap hiervan zou anders zo onderdehand wel eens de hoogste tijd worden!
Vroeger was het argument: 'Wij doen niet mee met dit soort vrijzinnige kluppies'.
Intussen behoort het leeuwendeel van de aangesloten kerken tot (Oosters-)orthodoxe kerken of tot de 'Pentecostals'. Een kloek gereformeerd geluid zou daar voorzeker niet misstaan!

quote:

Verder weet ik niet veel van die club.

Ach ja, dit soort geluiden is kennelijk de hoogste wijsheid die je tegenwoordig in gereformeerde kring kunt vernemen! Kom me a.u.b. niet aan met een ver-van-m'n-bed-show.
Beschikken wij dan echt niet meer over 'een 'woord voor de wereld'?

En intussen laten we K.S. postuum maar mooi preken over de 'oecumenische roeping' der kerk!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2008, 07:24:02 pm »
Sjongejonge wat een reactie Drentenaar, in plaats van allerlei conclusies te trekken kun je ook vragen stellen hoor. Ten eerste weet ik prima waarover het gaat alleen korte ik de term wat in. Uit de context was prima op te maken wat ik bedoelde.

De tweede opmerking is gewoon op de man spelen. Daar weiger ik dus op in te gaan.
Pinkeltjefan

drentenaar

• Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2008, 09:16:48 pm »
Beste Wybo,

Ik mag dan (althans volgens jou!) geen concrete vragen gesteld hebben, maar intussen speel je het wel klaar om op geen enkele wijze ook maar enigszins te reageren op mijn posting!

Groet uit de parel van Drenthe!  :)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2008, 09:25:05 pm »
Ehm... drentenaar, misschien is het handig je vragen dan ook in vraagvorm te stellen? Ik zie alleen aan het eind van je post een vraagteken staan, maar dan wel na een vraag die nogal sarcastisch overkomt.
computerfout: een vreemde een in de byte

drentenaar

• Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #7 Gepost op: februari 24, 2008, 05:55:51 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 23 februari 2008 om 21:25:
Ehm... drentenaar, misschien is het handig je vragen dan ook in vraagvorm te stellen?
Ik zie alleen aan het eind van je post een vraagteken staan, maar dan wel na een vraag die nogal sarcastisch overkomt.
Sarcasme? Hoe zou je dan de reactie van je Wybo willen qualificeren?

quote:

Verder weet ik niet veel van die club
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2008, 05:56:25 pm door drentenaar »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #8 Gepost op: februari 24, 2008, 06:00:52 pm »
Zo te zien komen we niet erg verder op deze manier.
Aan het aantal reacties in dit topic kan ik opmaken dat het de gemiddelde bezoeker van dit forum weinig tot niets interesseert.

Ik zal mijn vragen wel elders stellen.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #9 Gepost op: februari 24, 2008, 06:06:05 pm »

quote:

drentenaar schreef op 24 februari 2008 om 17:55:
[...]

Sarcasme? Hoe zou je dan de reactie van je Wybo willen qualificeren?

[...]
Geïrriteerd, maar duidelijk niet van plan om in te gaan op jouw sarcasme
computerfout: een vreemde een in de byte

drentenaar

• Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #10 Gepost op: februari 24, 2008, 11:03:01 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 februari 2008 om 18:00:
Ik zal mijn vragen wel elders stellen.

Gelijk heb je!

De meeste GKv-ers zijn kennelijk nog immer navelstaarders!
 :(
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2008, 11:03:30 pm door drentenaar »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #11 Gepost op: februari 24, 2008, 11:29:06 pm »
Waarom zou je zo graag lid willen zijn als kerkgenootschap van de wereldraad van Kerken, Drentenaar?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #12 Gepost op: februari 24, 2008, 11:53:48 pm »

quote:

drentenaar schreef op 24 februari 2008 om 23:03:
[...]

Gelijk heb je!

De meeste GKv-ers zijn kennelijk nog immer navelstaarders!
 :(

Wij ook, we hebben alleen een veel grotere navel :+

Ik mag hopen dat de Kerk nog ooit lid wordt van de Wereldraad van Christelijke Geloofsgemeenschappen, maar nooit van de Wereldraad van Kerken. De enige wereldraad van kerken die mij iets zegt, noemen we gewoon een concilie.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #13 Gepost op: februari 25, 2008, 11:18:07 am »

quote:

diak2b schreef op 24 februari 2008 om 23:53:
[...]

Wij ook, we hebben alleen een veel grotere navel :+

Lijkt mij niet een geheel terechte uitspraak. Als je kijkt naar de Pauselijke Raad ter Bevordering van de Eenheid van de Christenen. (wie hier meer info over heeft mag het in wikipedia toevoegen aangezien er nog niets staat. :) )

Ik heb mij eens op een jongerendag laten vertellen door een bisschop dat de katholieke kerk in gesprek is met meer dan 300 andere kerken/gemeenten.

quote:

Ik mag hopen dat de Kerk nog ooit lid wordt van de Wereldraad van Christelijke Geloofsgemeenschappen, maar nooit van de Wereldraad van Kerken. De enige wereldraad van kerken die mij iets zegt, noemen we gewoon een concilie.
Als de katholieke kerk lid zou worden van de wereldraad van kerken, dan zou het alle besluiten zelfstandig kunnen nemen en de rest het op kunnen leggen. Dit aangezien de katholieke kerk meer dan de helft van alle christenen vertegenwoordigd. Op zich wel een snellere manier tot eenwording. :) Ik denk echter niet dat de andere leden dan lang zullen blijven. ;)

drentenaar

• Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #14 Gepost op: februari 25, 2008, 03:36:20 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 februari 2008 om 23:53:
De enige wereldraad van kerken die mij iets zegt, noemen we gewoon een concilie.

Beste diak, kun je ff doorgeven wanneer het concilie vergadert? O-)

Dan houd ik de datum alvast vrij .... !!!!  d:)b

diak2b

• Bekijk profiel
Wereldraad
« Reactie #15 Gepost op: februari 25, 2008, 04:01:03 pm »

quote:

drentenaar schreef op 25 februari 2008 om 15:36:
[...]

Beste diak, kun je ff doorgeven wanneer het concilie vergadert? O-)

Dan houd ik de datum alvast vrij .... !!!!  d:)b
Ik gok dat we tegen 2100 wel weer een concilie tegemoet mogen zien.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.