Auteur Topic: Rouvoet wil meer kinderen  (gelezen 4094 keer)

Anemino

• Bekijk profiel
Rouvoet wil meer kinderen
« Gepost op: februari 19, 2008, 12:42:02 pm »
...om de kosten van de vergrijzing op te vangen. :(
BRON: http://www.nu.nl/news/144...et_wil_meer_kinderen.html

Dat er in ons dichtbevolkte landje nog mensen zijn die menen dat er nóg meer mensen bij moeten komen is mij echt een raadsel. De vergrijzing vind ik geen argument, want als er tegenover het aantal ouderen altijd eenzelfde aantal baby geboren moeten worden, dan kan een bevolkingsaantal natuurlijk nooit dalen.

Ik ben voor minder mensen. Laten we zeggen 10 miljoen, dat is meer dan genoeg.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2008, 12:43:18 pm door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2008, 12:50:05 pm »
En hoe wil je dat dan doen?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2008, 01:09:55 pm »
Het gaat Rouvoet denk ik vooral om de verhouding ouderen / kinderen. Logisch, anders heb je over een poosje een hele generatie ouderen en in verhouding weinig mensen in de werkende leeftijdsgroep en dat is duur. Over een poosje daalt door de vergrijzing het totaal aantal inwoners sowieso wel. Kinderen zorgen ondertussen tot die tijd voor weinig problemen wat betreft de bevolkingsdichtheid. Ze wonen bij hun ouders in huis, rijden geen auto etc. Dus wat is dan het probleem? Je zou er dan geen last van hebben als het gemiddeld aantal kinderen van 1,7 naar 2, zou stijgen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2008, 01:46:58 pm »

quote:

Anemino schreef op 19 februari 2008 om 12:42:
...om de kosten van de vergrijzing op te vangen. :(
BRON: http://www.nu.nl/news/144...et_wil_meer_kinderen.html

Dat er in ons dichtbevolkte landje nog mensen zijn die menen dat er nóg meer mensen bij moeten komen is mij echt een raadsel. De vergrijzing vind ik geen argument, want als er tegenover het aantal ouderen altijd eenzelfde aantal baby geboren moeten worden, dan kan een bevolkingsaantal natuurlijk nooit dalen.

Ik ben voor minder mensen. Laten we zeggen 10 miljoen, dat is meer dan genoeg.

Euthanasie van iedereen die niet productief bijdraagt aan de maatschappij, zou dat een beter idee zijn?

Overigens, wat is er precies zo "dichtbevolkt" aan ons land? Welke regio in ons land kent een bevolkingsdichtheid die groter is dan die van, pakweg, New York City, of Mexico Stad?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2008, 03:00:14 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 februari 2008 om 13:46:
Euthanasie van iedereen die niet productief bijdraagt aan de maatschappij, zou dat een beter idee zijn?
Dat heb ik niet gezegd, en je weet best dat ik dat ook niet bedoeld heb.

quote:

Overigens, wat is er precies zo "dichtbevolkt" aan ons land? Welke regio in ons land kent een bevolkingsdichtheid die groter is dan die van, pakweg, New York City, of Mexico Stad?
Doet dat er iets toe?
Ik kan me nog herinneren van een vakantie in Denemarken dat ik het op een bepaalde manier op Nederland vond lijken, maar dan een stuk rustiger en gemoedelijker. Kortom: ik denk dat we er op langere termijn beter van worden als de totale bevolking langzaam aan daalt. En dat kunnen we bereiken door niet ieder sterfgeval meteen aan te vullen (even kort door de bocht gezegd).
Ik ben overigens niet voor een ontmoedigingsbeleid (dat is meteen weer zo betuttelend), maar om het omgekeerde (zoals Rouvoet doet) nou te gaan propageren....
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2008, 03:01:43 pm door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2008, 03:06:07 pm »

quote:

Ik dacht het wel. Mensen gaan meteen weer denken dat ik actief de bevolking terug wil brengen tot tien miljoen (zie ook de reactie van Diak2b). En dan zeker met chinese praktijken of zo...
Natuurlijk niet, die 10 miljoen is een ideaal. Het enige wat ik zou willen doen is bewustwording kweken. Dat het altijd erger kan, maar dat het desondanks druk is in Nederland. En dat we dus niet het omgekeerde moeten gaan propageren.
Tenminste, dat is mijn mening.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2008, 03:09:54 pm »

quote:

Anemino schreef op 19 februari 2008 om 15:00:
[...]
Dat heb ik niet gezegd, en je weet best dat ik dat ook niet bedoeld heb.
kom, kom, niet zo overgevoelig. Ik deed gewoon een andere constructieve optie aan de hand. Maar als jij liever de missie in Uruzgan wat verder opvoert om van 6 miljoen, in jouw visie, overschot af te komen vind ik het ook prima hoor :+

Of heb je NOG betere plannen?

quote:

Doet dat er iets toe?
Nogal. Jij beweert iets over overbevolking, en ik ken zowel Mexico Stad als het platteland van Friesland van vrij dichtbij, en ik vermoed dat Nederland nog makkelijk 10 miljoen mensen m??r kwijt kan. Met gemak.

quote:

Ik kan me nog herinneren van een vakantie in Denemarken dat ik het op een bepaalde manier op Nederland vond lijken, maar dan een stuk rustiger en gemoedelijker. Kortom: ik denk dat we er op langere termijn beter van worden als de totale bevolking langzaam aan daalt. En dat kunnen we bereiken door niet ieder sterfgeval meteen aan te vullen (even kort door de bocht gezegd).
Ik ben overigens niet voor een ontmoedigingsbeleid (dat is meteen weer zo betuttelend), maar om het omgekeerde (zoals Rouvoet doet) nou te gaan propageren....
Ik ben met je eens dat Rouvoet weer weinig daadkracht laat zien. 2,1 kind, hou toch op, minimaal 4!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2008, 03:11:51 pm »

quote:

Anemino schreef op 19 februari 2008 om 15:06:
[...]
Ik dacht het wel. Mensen gaan meteen weer denken dat ik actief de bevolking terug wil brengen tot tien miljoen (zie ook de reactie van Diak2b).
Nee hoor, diak2b dacht eerlijk gezegd dat je alleen maar een vaag streefcijfer zou roepen, kritiek zou geven op Rouvoet, en geen enkel eigen plan er tegenover zou bieden :+

quote:

En dan zeker met chinese praktijken of zo...
Ook leuk!

quote:

Natuurlijk niet, die 10 miljoen is een ideaal. Het enige wat ik zou willen doen is bewustwording kweken. Dat het altijd erger kan, maar dat het desondanks druk is in Nederland. En dat we dus niet het omgekeerde moeten gaan propageren.
Tenminste, dat is mijn mening.
Kortom, een beetje klagen, een beetje schamperen als er eindelijk een minister is die g??n poep in zijn ogen heeft, en verder heffen we het glas, doen een plas, en alles blijft zoals het was?

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2008, 03:19:47 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 februari 2008 om 15:11:
Nee hoor, diak2b dacht eerlijk gezegd dat je alleen maar een vaag streefcijfer zou roepen, kritiek zou geven op Rouvoet, en geen enkel eigen plan er tegenover zou bieden :+
Moet dat dan?
Ik ben er niet over begonnen, dat deed Rouvoet. Ik maak mezelf geen illusies dat we ooit terug zouden kunnen naar 10 miljoen, dus ik ga daar verder ook geen voorstellen voor doen. Ik verbaas me er slechts over dat iemand het omgekeerde zou willen.

Maar nu even niet zo flauw: Denk jij dat we er met nog meer mensen beter vanaf zouden zijn? Of maakt het gewoon allemaal geen fluit uit?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2008, 04:03:19 pm »

quote:

Van mij moet je niks, ik vind je zo ook al lief :+

quote:

Ik ben er niet over begonnen, dat deed Rouvoet.
Gek, deze draad is toch aangemaakt door iemand met jouw naam.

quote:

Ik maak mezelf geen illusies dat we ooit terug zouden kunnen naar 10 miljoen, dus ik ga daar verder ook geen voorstellen voor doen. Ik verbaas me er slechts over dat iemand het omgekeerde zou willen.

Maar nu even niet zo flauw:
:( vond het net zo leuk

quote:

Denk jij dat we er met nog meer mensen beter vanaf zouden zijn? Of maakt het gewoon allemaal geen fluit uit?

Het maakt geen fluit uit. We behoren tot de allerrijkste, meest welvarende, en objectief gemeten de meest gelukkige, landen van deze planeet. Rampen gebeuren hier niet, hooguit soms een ongelukje, armoede en honger zijn hier vrijwel onbekend. Goed, we hebben de grootste slavenmarkt ter wereld, maar je kan niet alles hebben. Onze infrastructuur is fantastisch, en we hebben nog een enorme zee van ruimte die we onbenut laten, mede omdat we wat lang doen over het aanleggen van HSL en snelweg. Daarnaast hebben we een gigantische arbeidsproductiviteit dankzij verregaande automatisering, we zijn ??n van de zeldzame landen waar vrouwen massaal niet werken of alleen in mini-baantjes werken, part-time werken is hier een wettelijk geregeld recht en algemeen geaccepteerde praktijk, ons uitkeringenniveau is bijzonder hoog, en met dank aan ARBO-wetgeving is fysiek zware arbeid eerder uitzondering dan regel.

En in dat luilekkerland hebben we ??n volkshobby: klagen. Dus klagen we over de drukte, we klagen over ministers die zich realiseren dat onze economie wel ergens door gevoed moet worden, we klagen over mensen die vinden dat we te veel klagen, en we klagen over Ajax.

Nee, het maakt inderdaad geen moer uit allemaal. We zullen blijven klagen tot we er bij neer vallen, en voorlopig zullen we tot de aller-aller-allerrijksten van deze planeet blijven horen. Alleen, als jouw ouders schone luiers nodig hebben, of als jijzelf een prakje gevoerd moet krijgen, wie gaat dat dan doen?

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 19, 2008, 06:38:36 pm »
Diak heeft gelijk, maar ik heb toch de indruk dat er een paar dingen zijn die ons luilekkerland bedreigen. Er is een groeiende kloof tussen rijk en arm - de laatste jaren als ik het goed heb begrepen niet alleen doordat de rijken rijker worden. Dat vind ik zorgwekkend. Het aantal overspannen mensen stijgt, niet omdat men meer moet werken dan vroeger, maar omdat mensen itt vroeger compleet worden leeggezogen door hun werk, het tempo ligt hoger, de eisen zijn hoger, er is veel sterker een voor jou tien anderen mentaliteit. Verrassend dat diak zegt dat wij objectief gezien tot de meest gelukkige naties behoren: ik lees de laatste jaren juist onderzoeken waaruit blijkt dat de gelukkigste mensen in Afrika wonen, waar het tempo nog enigszins normaal is. Enige mogelijke conclusie is dat die onderzoeken niet objectief zijn, ik zal ze nog eens opzoeken. ;) De individualisering en doorgedreven efficiëntie lijkt me verband te houden met urbanisatie. Dat geldt ook voor de toegenomen criminaliteit. En urbanisatie staat weer in verband met bevolkingsgroei (hoe dat demografisch precies zit weet ik trouwens niet).

Nu ontopic: is bevolkingsgroei gewenst? We hebben het niveau van Mexico Stad nog niet bereikt, maar moeten we dat willen? Natuurlijk leven we in luilekkerland en het is goed dat te beseffen. Maar bevolkingsgroei doet daar denk ik afbreuk aan. (Ik wil trouwens niet stellen dat alle ellende aan bevolkingsgroei te wijten is. ;)) Nog meer mensen in de steden, waar nu toch al problemen zijn... Als er aanwijzingen zijn dat de huidige ontwikkelingen net zo hard doorgaan als de bevolkingsgroei stagneert, dan hoor ik dat graag.

Rouvoet wil overigens niet actief de bevolking gaan beïnvloeden, hij schetst een ideaal. Is een zwabberend demografisch patroon echter ideaal? Na WO II kwam er een babyboom, daarna zakte het aantal geboortes in alsook het aantal sterfgevallen. Dat lijkt zich redelijk te stabiliseren. Is het dan werkelijk handig om het geboorteniveau weer op te krikken? Dan zitten we over 65 jaar wéér met een overschot aan bejaarden. Mijn boerenverstand zegt me dat we beter maar gewoon niks kunnen veranderen, en wachten tot de babyboomers de pijp uit zijn. :D
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2008, 06:41:31 pm door Dostojevski »
'Weg kwijtgeraakt? Word vrijgemaakt!'

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 19, 2008, 07:12:34 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 februari 2008 om 16:03:
Nee, het maakt inderdaad geen moer uit allemaal.
Nou, ik dacht er vanochtend en vanmiddag in de file toch anders over (om maar een voorbeeldje te noemen).

quote:

We zullen blijven klagen tot we er bij neer vallen, en voorlopig zullen we tot de aller-aller-allerrijksten van deze planeet blijven horen. Alleen, als jouw ouders schone luiers nodig hebben, of als jijzelf een prakje gevoerd moet krijgen, wie gaat dat dan doen?
Zijn we nu wèl of niet de aller-aller-allerrijksten van de planeet??

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 19, 2008, 07:46:55 pm »

quote:

Anemino schreef op 19 februari 2008 om 19:12:
[...]
Nou, ik dacht er vanochtend en vanmiddag in de file toch anders over (om maar een voorbeeldje te noemen).
Te weinig asfalt, omdat we te weinig ministers hebben die een beetje vooruit wensen te kijken. Als we wat meer Rouvoetjes hadden, die dus wel vooruit kijkt, was het een stuk minder met de files. Maar ja, omdat zelfs de zomers beter beginnen te worden, moeten we iets hebben om over te klagen, dus ergens zijn die files ook wel weer fijn.

quote:

[...]
Zijn we nu wèl of niet de aller-aller-allerrijksten van de planeet??
We zitten in de top 5. Of dat zo blijft is de vraag. Mijn gok is: niet. Onder andere vanwege de vergrijzing, waar Rouvoet niks aan mag proberen te doen :+

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 19, 2008, 07:48:38 pm »

quote:

Dostojevski schreef op 19 februari 2008 om 18:38:
Diak heeft gelijk, maar ik heb toch de indruk dat er een paar dingen zijn die ons luilekkerland bedreigen. Er is een groeiende kloof tussen rijk en arm - de laatste jaren als ik het goed heb begrepen niet alleen doordat de rijken rijker worden. Dat vind ik zorgwekkend. Het aantal overspannen mensen stijgt, niet omdat men meer moet werken dan vroeger, maar omdat mensen itt vroeger compleet worden leeggezogen door hun werk, het tempo ligt hoger, de eisen zijn hoger, er is veel sterker een voor jou tien anderen mentaliteit. Verrassend dat diak zegt dat wij objectief gezien tot de meest gelukkige naties behoren: ik lees de laatste jaren juist onderzoeken waaruit blijkt dat de gelukkigste mensen in Afrika wonen, waar het tempo nog enigszins normaal is. Enige mogelijke conclusie is dat die onderzoeken niet objectief zijn, ik zal ze nog eens opzoeken. ;) De individualisering en doorgedreven efficiëntie lijkt me verband te houden met urbanisatie. Dat geldt ook voor de toegenomen criminaliteit. En urbanisatie staat weer in verband met bevolkingsgroei (hoe dat demografisch precies zit weet ik trouwens niet).

Nu ontopic: is bevolkingsgroei gewenst? We hebben het niveau van Mexico Stad nog niet bereikt, maar moeten we dat willen? Natuurlijk leven we in luilekkerland en het is goed dat te beseffen. Maar bevolkingsgroei doet daar denk ik afbreuk aan. (Ik wil trouwens niet stellen dat alle ellende aan bevolkingsgroei te wijten is. ;)) Nog meer mensen in de steden, waar nu toch al problemen zijn... Als er aanwijzingen zijn dat de huidige ontwikkelingen net zo hard doorgaan als de bevolkingsgroei stagneert, dan hoor ik dat graag.

Rouvoet wil overigens niet actief de bevolking gaan beïnvloeden, hij schetst een ideaal. Is een zwabberend demografisch patroon echter ideaal? Na WO II kwam er een babyboom, daarna zakte het aantal geboortes in alsook het aantal sterfgevallen. Dat lijkt zich redelijk te stabiliseren. Is het dan werkelijk handig om het geboorteniveau weer op te krikken? Dan zitten we over 65 jaar wéér met een overschot aan bejaarden. Mijn boerenverstand zegt me dat we beter maar gewoon niks kunnen veranderen, en wachten tot de babyboomers de pijp uit zijn. :D
Je vergist je. Onze economie blijft niet zo lekker draaien als we de babyboomers fijn gaan vertroetelen met steeds minder mensen, maar als we de beroepsbevolking op peil houden.

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 19, 2008, 10:02:22 pm »
Ik bedoelde meer: wachten tot dat probleem van die oude mensen zichzelf heeft opgelost. 1,7 kind per gezin is wellicht niet ideaal, maar een nieuwe babyboom om de oude op te lossen, lijkt me ook vrij zinloos. Gelukkig maar dat Rouvoet daar ook niet voor pleit, want een verhoging van 1,7 naar 2,1 kind, kan je moeilijk een babyboom noemen. Het belangrijkste lijkt me een stabiel demografisch patroon.

Het mag slecht voor de economie zijn: volgens mij hebben we geen andere keus dan wachten tot die ouwe mensen dood zijn en het probleem zichzelf heeft opgelost. Of Rouvoet moest acceptabele methoden kennen om het aantal geboortes licht op te krikken. ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 19, 2008, 10:20:27 pm »

quote:

Dostojevski schreef op 19 februari 2008 om 22:02:
Ik bedoelde meer: wachten tot dat probleem van die oude mensen zichzelf heeft opgelost. 1,7 kind per gezin is wellicht niet ideaal, maar een nieuwe babyboom om de oude op te lossen, lijkt me ook vrij zinloos. Gelukkig maar dat Rouvoet daar ook niet voor pleit, want een verhoging van 1,7 naar 2,1 kind, kan je moeilijk een babyboom noemen. Het belangrijkste lijkt me een stabiel demografisch patroon.

Het mag slecht voor de economie zijn: volgens mij hebben we geen andere keus dan wachten tot die ouwe mensen dood zijn en het probleem zichzelf heeft opgelost. Of Rouvoet moest acceptabele methoden kennen om het aantal geboortes licht op te krikken. ;)
Dat is vrij eenvoudig, en als de berichten kloppen is Rouvoet daar ook al mee bezig: gewoon in Scandinavie gaan kijken, waar het wel blijkt te kunnen.

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 19, 2008, 10:40:46 pm »
Wat een onzin van Rouvoet, beetje 20 tot 25 jaar gaan zitten wachten tot de 'rouvoet baby's' kunnen bijdragen aan het dragen van het toenemende vergrijzingsprobleem (waarvan de helft van de oudjes dan ongeveer al het loodje heeft gelegd)

Gewoon 2 miljoen polen tussen de 20 en 30 importeren en naturaliseren tot Nederlander, werken hard en hebben een hoge produktiviteit, eisen niet al te hoge lonen, zijn over het algemeen katholiek etc..

Probleem opgelost.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2008, 10:43:34 pm door Silver »

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 19, 2008, 11:02:07 pm »
Dat zou helpen ja, want Poolse gezinnen zijn gemiddeld ook wat groter geloof ik. ;)
Verder begreep ik uit het teletekst-bericht hierover dat Rouvoet vooral naar een ideaal demografisch systeem wil, met dus een geboortecijfer van 2,1. Ik vraag me met Silver af of dat wat zou oplossen aan de vergrijzing, want inderdaad, over 20 jaar zijn de babyboomers zo'n 70-80 jaar en dan pas zou je de eerste voorzichtige effectjes van een verhoogd geboortecijfer kunnen zien. Maar dan moeten we nú beginnen en ik geloof niet dat het zo snel zal veranderen.

Als Rouvoet met een wetenschappelijk sterk onderbouwd verhaal komt, waarom we omhoog moeten naar die 2,1, en bovendien hard kan maken dat kinderopvang daarmee verband houdt (zoals het Scandinavië-verhaal suggereert), én zijn collega-politici hun vooroordelen links kunnen laten liggen (het is ook wel grappig, een man met vijf kinderen die dit soort dingen bepleit), dan zouden die Rouvoet-baby's er wel eens kunnen komen. :)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 19, 2008, 11:22:22 pm »
* okidoki stelt voor om een zwangerschapspremie in te voeren.
En voor hen die niet zwanger kunnen raken een compensatie natuurlijk :)

Als jet het cijfertechnisch bekijkt heeft Rou gelijk maar hoe hij denkt hij zelf dat het te realiseren is om het geboortecijfer op te krikken?

Dat kan op twee manieren: sterftecijfer verhogen, daar werkt de huidige AWBZ politiek al aan mee vrees ik of de inkomende stroom verhogen.
Ik zie het niet zo dat de overheid zich gaat bemoeien met de hoeveelheid kinderen mee omdat steeds vaker kinderen opgroeien in een gebroken gezinssituatie.
Nogmaals: hoe denkt hij dat dit te doen is?
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 20, 2008, 09:01:15 am »
Het Brabants Dagblad van vandaag: "Kinderloze paren zijn parasieten".

Voeg daar "vrijwillig" aan toe, en ik ben geneigd die stelling te onderschrijven.

Het is in ons land al decennia normaal om mensen met kinderen als parasieten af te schilderen, en meer dan 2 wordt niet zelden asociaal genoemd. Onze wetgeving doet daar vrolijk aan mee. De wezen-uitkering bijvoorbeeld is niet afhankelijk van het aantal kinderen, waarmee een groot gezin dus dik in de problemen komt als de kostwinner weg valt.

Zodra kinderbijslag ter sprake komt, zal je altijd weer meutes kinderlozen zien klagen dat "hun" belastinggeld niet bedoeld is voor de kinderen van anderen.

Maar goed, dat in een land waar abortus als recht van de vrouw, en euthanasie als algemeen mensenrecht wordt gezien, een doods-cultuur heerst mag niet verbazen. En ook nu Rouvoet, eindelijk, eindelijk, weer eens het geluid van de andere kant laat horen, het christelijke levens-geluid, al was het maar vanwege de economische en demografische realiteit, zal je onmiddelijk zien dat de doods-cultuur haar werk doet. Zo zeer, dat je zelfs van christenen geschamper en afwijzing mag horen.

Moge God dit land genadig zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2008, 09:05:17 am door diak2b »

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 20, 2008, 09:47:04 am »
Ik ben het met diak eens. Ook al betwijfel ik of willen bijdragen aan de sociale uitkeringen een goed motief is om kinderen te gaan produceren. ;)

Maar, daar gaat deze discussie niet zozeer over, dit lijkt me meer iets voor een topic "Vrijwillige kinderloosheid is asociaal" en niet voor dit topic, dat vooral lijkt te gaan over hoe we de tijdelijke vergrijzingsgolf moeten overkomen en hoe we op het ideale geboortecijfer van 2,1 kunnen komen. De meeste mensen die ik ken, willen wel kinderen, maar dan maar één of twee, geen drie of vier. Het leven is gewoon ontzettend intensief in deze tijd en men heeft vaak het gevoel zo veel kinderen niet aan te kunnen.

Tot slot, @ diak of @ anderen die een antwoord weten: een kind kost geld, een bejaarde kost geld. Wordt dit geheel gecompenseerd door de periode er tussenin? Dwz, levert een mens uiteindelijk meer op dan hij kost?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 20, 2008, 10:22:51 am »

quote:

Dostojevski schreef op 20 februari 2008 om 09:47:
Tot slot, @ diak of @ anderen die een antwoord weten: een kind kost geld, een bejaarde kost geld. Wordt dit geheel gecompenseerd door de periode er tussenin? Dwz, levert een mens uiteindelijk meer op dan hij kost?

:) in de handel wellicht.

Nee, zonder gekheid, dan redeneer je verkeerd. Het gaat er per saldo in de economie om hoeveel waarde wordt toegevoegd en hoe die waarde wordt verdeeld of aangewend. Als een bejaarde in een ziekenhuis ligt kan je zeggen "dat kost de maatschapij X", maar dan vergeet je dat de salarissen van het ziekenhuispersoneel, de winsten van de leveranciers van eten, medische hulpmiddelen, etc., ook mee gerekend moeten worden.

Neem eens een extreem eenvoudige economie: je hebt twintig mensen. Het land kan potentieel 100000g opleveren (graan, of wat dan ook), een boer kan 500g produceren, een bakker kan van 500g 200b maken. Aan g heb je op zichzelf niks, de hoeveelheid b bepaalt de welvaart per persoon, iedereen heeft 50b nodig om prettig te leven, de rest is luxe. Ga uit van gelijke verdeling van b.

Stel nu dat 20 mensen boer zijn, dan heeft iedereen 0b, armoede dus. Stel nu dat er 10 boeren zijn, en 10 bakkers. Dan heeft iedereen dus 200*10/20=100b, dus nogal wat luxe.

Nu voeg je leeftijd toe aan het geheel, dan zie je dat op enig moment een groepje niet langer productief is, of nog niet productief is, laten we zeggen 4 van de 20, verder blijft de verdeling gelijk. Dan krijg je dus 8 boeren, 8 bakkers, een productie per saldo van 8*200/20=80b per persoon, nog steeds meer dan genoeg, maar iets minder luxe.

Nu heb je zeg maar een stabiel verhaal, waarin iedereen luxe heeft. Je kan de productiviteit wel wat proberen op te voeren, en je kan ouderen uitschakelen, maar een groepje (de kinderen) inproductieven hou je altijd.

Je krijgt problemen als:

- de beroepskeuze scheef groeit. Je kan nog zoveel bakkers hebben, met te weinig boeren ben je de sjaak.
- de totale bevolking te groot wordt. Als de potentiele opbrengst van het land kleiner is dan de benodigde opbrengst, ben je opnieuw de sjaak.
- de groep inproductieven relatief te groot wordt, kortom vergrijzing of extreme vergroening: de groep waarover de opbrengsten verdeeld moeten worden, wordt dan te groot, en jawel, je bent de sjaak.

Maar als je goed kijkt naar het model, zie je dat het probleem niet zozeer zit in het feit dat de welvaart over méér mensen verdeeld moet worden (ofwel het aantal inproductieven) maar in het feit dat er gewoon te weinig mensen zijn om te produceren. Het probleem van vergrijzing is dus niet "hoe kom ik van die dure bejaarden af", maar "hoe hou ik mensen zo lang mogelijk aan het werk" en "waar haal ik arbeidskrachten vandaan".

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 20, 2008, 10:24:24 am »
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2008, 10:25:20 am door Mezzamorpheus »

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 20, 2008, 01:42:44 pm »
offtopic:foute titel, zeg :+. Ik dacht even dat hij persoonlijk/privé meer kinderen wilde  8)7
<><

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 20, 2008, 06:05:44 pm »

quote:

Duidelijk, dit is economie op het niveau waarop ik het in 3 gymnasium heb gehad, alvorens ik het héél snel liet vallen. ;)

Maar, als ik het dan allemaal goed begrijp, is de voornaamste oplossing voor vergrijzing: meer mensen aan het werk houden. Daartoe moeten dus banen gecreëerd worden en mensen worden gestimuleerd langer te werken (of eerder te beginnen: teveel mensen volgen tegenwoordig tot hun 25e een opleiding om vervolgens werkloos te blijven of iets te gaan doen waarvoor die opleiding helemaal niet nodig was - mezelf incluis). In die zin is Rouvoets pleidooi voor meer kinderen een beetje misplaatst, behalve dan dat het voor het bij-effect zorgt dat (volgens het Scandinavische model) meer vrouwen aan het werk gaan. In hoeverre is dus "vergroening" de juiste oplossing? Als ik 't zo begrijp is het beter om meer jongeren/ ouderen/ vrouwen aan het werk te krijgen, te proberen uit te komen op dat ideale geboortepeil en tegelijkertijd nog verdere bevolkingsgroei proberen te vermijden (misschien ook het sterftecijfer wat opkrikken? :P). Immers de problematiek in ons verstedelijkte gebied is al groot genoeg (hoewel het vast nog veel erger is in New York en Mexico Stad :+).

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 20, 2008, 06:13:26 pm »

quote:

Dostojevski schreef op 20 februari 2008 om 18:05:
[...]

Duidelijk, dit is economie op het niveau waarop ik het in 3 gymnasium heb gehad, alvorens ik het héél snel liet vallen. ;)

Maar, als ik het dan allemaal goed begrijp, is de voornaamste oplossing voor vergrijzing: meer mensen aan het werk houden.
Nee, de voornaamste oplossing is: zorgen dat er geen vergrijzing is. Maar in het meest ongeëmancipeerde land van Europa (zo niet, van de wereld) zal dat wel te hoog gegrepen zijn. Het zou namelijk betekenen dat je vrouwen de kans geeft kinderen te krijgen EN te werken. Een andere, zeker zo belangrijke insteek, is de vergrijzing wereldwijd benaderen, dan blijkt er ineens helemaal geen vergrijzing te zijn. Maar sinds Janmaat, Fortuyn en Wilders, is dat in Nederland ook al geen optie meer. Nederland is in hoog tempo vergeten dat er buiten Nederland ook nog een wereld is, en het idee dat je vrij massaal de broodnodige mensen uit het buitenland toe laat, is politiek nog gevaarlijker, dan de suggestie dat vrouwen en 50-plussers eens aan het werk moeten, en mensen eens wat meer kinderen moeten krijgen.

quote:

Daartoe moeten dus banen gecreëerd worden
Met de werkeloosheid op een absoluut dieptepunt lijkt me het creëren van banen niet echt het punt. Wat we nu nog hebben is wat structurele werkloosheid en frictiewerkloosheid, maar de conjunctuur staat als een huis.

quote:

en mensen worden gestimuleerd langer te werken (of eerder te beginnen: teveel mensen volgen tegenwoordig tot hun 25e een opleiding om vervolgens werkloos te blijven of iets te gaan doen waarvoor die opleiding helemaal niet nodig was - mezelf incluis).
:ja:

quote:

In die zin is Rouvoets pleidooi voor meer kinderen een beetje misplaatst,
In tegendeel, het is JUIST in Nederland, heel dringend voor de lange termijn. Het komt in het land van de zelfontplooing en de doodscultuur natuurlijk twintig tot dertig jaar te laat, maar beter laat dan nooit.

quote:

behalve dan dat het voor het bij-effect zorgt dat (volgens het Scandinavische model) meer vrouwen aan het werk gaan. In hoeverre is dus "vergroening" de juiste oplossing? Als ik 't zo begrijp is het beter om meer jongeren/ ouderen/ vrouwen aan het werk te krijgen, te proberen uit te komen op dat ideale geboortepeil en tegelijkertijd nog verdere bevolkingsgroei proberen te vermijden (misschien ook het sterftecijfer wat opkrikken? :P). Immers de problematiek in ons verstedelijkte gebied is al groot genoeg (hoewel het vast nog veel erger is in New York en Mexico Stad :+).
Het is noch in NYC noch in MC zo erg hoor.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2008, 06:13:41 pm door diak2b »

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 20, 2008, 08:04:31 pm »
Rouvoet wil de vergrijzing tegengaan met een piramidespel van mensen..
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2008, 08:04:53 pm door Promtus »