Auteur Topic: soorten christenen  (gelezen 12883 keer)

Hekker

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Gepost op: februari 21, 2008, 08:20:55 pm »
ik heb reeds gelezen dat er onderverdelingen zijn onder de christenen en dat dit afhangt van verschillende details die je gelooft en niet gelooft.
Het verhaal over Adam en Eva en wat erop volgt trek ik sterk in twijfel, zeker door wetenschap. Maar wat er geschreven wordt over Jezus geloof ik wel.
Tot welke soort behoor ik?
in nomine Patri, et Filii, et Spiritus Sancti

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2008, 08:46:54 pm »

quote:

Hekker schreef op 21 februari 2008 om 20:20:
Het verhaal over Adam en Eva en wat erop volgt trek ik sterk in twijfel,..

.. en wat er op volgt? Tot hoever bedoel je dan?  :+

Waarschijnlijk bedoel je dan alleen het Scheppingsverhaal toch? Mjah, uit wat je schrijft is nog niet veel op te maken waar je dan toe zou behoren. Dat kan zowel katholiek als diverse protestantse stromingen zijn. Die interpreteren dat niet per definitie letterlijk... Het onderscheid ligt toch meer op ander gebied.  Maar aan je onderschrift te zien lijk je uit katholieke hoek te komen? ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2008, 11:26:24 pm »

quote:

ik heb reeds gelezen dat er onderverdelingen zijn onder de christenen en dat dit afhangt van verschillende details die je gelooft en niet gelooft.
Het verhaal over Adam en Eva en wat erop volgt trek ik sterk in twijfel, zeker door wetenschap. Maar wat er geschreven wordt over Jezus geloof ik wel.

Tot de zoekers :)
Denk je werkelijk dat er afvinksystemen zijn om te ontdekken welke vorm van christen je bent?
Christen zijn betekent dat JIJ van CHRISTUS bent.
Afvinksystemen zijn er niet: lees gods eigen verhaal ook wel Bijbel genoemd.
Verdiep je in de achtergronda van dat verhaal.
De Bijbel is namelijk het verhaal dat God ons gegeven heeft over Zijn werken, Zijn verbond en Zijn zoon.
Dat boek kun je divers interpreteren.
Zo geloof ik niet dat Genesis 1-3 feitelijk waar gebeurd is maar kan ik volledig lid zijn van de GKv.
Ik twijfel NIET aan de schepping, ik twijfel ook niet het zijn van een Adam of Eva. Ik heb echter meerdere gronden om te geloven dat het om een verhaal gaat dat deels feit en deels wens is geweest.
(Nb.: ik ga niet in op vragen daarover, ik heb namelijk geen zin in ellenlange discussie daarover. Wat ik aangeef is ter info en niet ter discussie :) )
Binnen elke groepering vind je verschillende gedachten en believes.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2008, 11:27:55 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 21 februari 2008 om 20:46:
 Maar aan je onderschrift te zien lijk je uit katholieke hoek te komen? ;)

Hmm, er zijn heel wat protestanten die in nomine Patri, et Filii, et Spiritus Sancti kunnen bedenken en neerzetten.
Een aap is pas een aap als bewezen is dat hij 100% een aap is _O_

St. Ignatius

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2008, 11:57:54 pm »
Mwoah, ... nomen est omen  O-)

Alles kan natuurlijk. Maar om hacker Hekker nu al voor aap uit te maken... :+

Hekker

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2008, 12:00:08 am »
het is zo dat ik niet katholiek ben opgevoed, maar ik ben altijd geboeid geweest in het christendom. En hoe meer ik erover tewete kwam hoe meer ik ben gaan geloven, en dat wekte nog meer intresse op. Ik probeer er dan ook zoveel mogelijk over teweten te komen, maar zit echt met enorm veel vragen en vind dit forum dan ook een hele goede bron om dingen teweten te komen.

mvg.

Hekker

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2008, 12:06:52 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 21 februari 2008 om 23:57:

grapjas uithange?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2008, 12:18:30 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 21 februari 2008 om 23:57:
Mwoah, ... nomen est omen  O-)

Oww, maar is niet persoonlijk bedoeld hoor, als Hekker geen aap is mag hij dat bewijzen  :P
Zonder gedoe: Hekker stelt een vraag die te vaag en te meervoudig van mogelijke antwoorden is.
Of dat aap eigen is wil ik daarbuiten laten en niet verpersoonlijken O-)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2008, 12:20:18 am »

quote:

Nee hoor, ik ben bloedserieus in dit soort materie maar als je je eigen vraag leest zul je beseffen dat er geen antwoord op bestaat.
je vraagt naar een beoordeling van een individuele beleving in groepsverband, en dat is onmogelijk....

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2008, 12:26:47 am »

quote:

er zijn onderverdelingen omdat er verschillende opvattingen zijn over Gods Woord, en wat gebeurt zou zijn en wat niet (ik ben blij dat je gelooft dat Jezus op het water gelopen heeft, ook al is dat wetenschappelijk twijfelachtig te noemen), maar dat is het punt niet. Want het komt hier op neer, (wat al eerder genoemd is) het zijn allemaal christenen!  :P

Als je echt wilt weten tot welke stroming/onderverdeling je hoort, moet je alles over elke stroming weten (misschien wel incl. buitenlandse) denk ik, en misschien kom je dan nog voor verassingen te staan...
Beter het anker kwijt dan het schip

Hekker

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2008, 12:27:04 am »
dan ben ik beter af met uw laatste antwoord dan het vorige lijkt me... denkte zelf ni.

Hekker

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2008, 12:28:19 am »

quote:

Keimpe schreef op 22 februari 2008 om 00:26:
[...]

er zijn onderverdelingen omdat er verschillende opvattingen zijn over Gods Woord, en wat gebeurt zou zijn en wat niet (ik ben blij dat je gelooft dat Jezus op het water gelopen heeft, ook al is dat wetenschappelijk twijfelachtig te noemen), maar dat is het punt niet. Want het komt hier op neer, (wat al eerder genoemd is) het zijn allemaal christenen!  :P

Als je echt wilt weten tot welke stroming/onderverdeling je hoort, moet je alles over elke stroming weten (misschien wel incl. buitenlandse) denk ik, en misschien kom je dan nog voor verassingen te staan...

dat is wat ik noem een deftig en duidelijk antwoord!
danku

St. Ignatius

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2008, 01:12:28 am »

quote:

Jah idd, was het de overduidelijke smiley die me verraadde?  :w

Ps 70:5
Wie bij u hun geluk zoeken
zullen lachen en vrolijk zijn

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #13 Gepost op: april 08, 2008, 11:57:35 am »

quote:

ivm de wetenschap zeg je? wanneer je niet in genesis gelooft, haal je het fundament onder de bijbel weg, Jezus verwijst regelmatig naar genesis dus Hij geloofde er wel in.
wat betreft wetenschap/evolutie wil ik je van harte aanraden het boek "moderne wetenschap in de bijbel" van drs. ben hobrink te lezen door dit boek ben ik tot geloof gekomen, leest erg makkelijk en is erg duidelijk, hierin wordt de onmogelijkheid van de evolutie theorie aangetoond en ook veel andere dingen uitgelegd zoals de zondvloed etc.
ik hoop echt dat je het gaat lezen lezen. groetjes en succes fin
« Laatst bewerkt op: april 08, 2008, 12:01:59 pm door fin »

Ulysses

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #14 Gepost op: april 08, 2008, 12:32:16 pm »

quote:

fin schreef op 08 april 2008 om 11:57:
[...]

ivm de wetenschap zeg je? wanneer je niet in genesis gelooft, haal je het fundament onder de bijbel weg, Jezus verwijst regelmatig naar genesis dus Hij geloofde er wel in.
wat betreft wetenschap/evolutie wil ik je van harte aanraden het boek "moderne wetenschap in de bijbel" van drs. ben hobrink te lezen door dit boek ben ik tot geloof gekomen, leest erg makkelijk en is erg duidelijk, hierin wordt de onmogelijkheid van de evolutie theorie aangetoond en ook veel andere dingen uitgelegd zoals de zondvloed etc.
ik hoop echt dat je het gaat lezen lezen. groetjes en succes fin
Ben je echt door dit boek tot geloof gekomen?  :o
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #15 Gepost op: april 08, 2008, 02:40:57 pm »

quote:

Hoi Hekker!

wat geloof je precies over wat er over Jezus geschreven is?
- dat Hij God is? (specifieker: één Persoon van de Drie-eenheid)
- dat Hij tegelijkertijd ook (volledig) mens was?
- dat Hij gestorven is voor je zonden (genade, vergeving, etc) ?
- dat Hij daarna weer (fysiek) opgestaan is?
- dat Hij een doop heeft ingesteld (als teken dat je bij het verbond hoort)?
- dat Hij een kerk/gemeente heeft gesticht/bedoeld?

dat zijn zo een paar dingen over Jezus die door alle orthodoxe christenen worden geloofd (zowel protestanten als katholieken als oosters-orthodoxen. Evangelischen hebben wat reserves bij het laatste punt, én geloven in een heel ander soort doop). Binnen dat kader bestaat een helehoop discussie over hoe Genesis 1-3 (en ook andere teksten) precies begrepen moet worden.

Harold-2

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #16 Gepost op: april 08, 2008, 11:15:06 pm »

quote:

Het verhaal over Adam en Eva en wat erop volgt trek ik sterk in twijfel, zeker door wetenschap.
Kun je concreet aangeven wat je niet gelooft?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #17 Gepost op: april 08, 2008, 11:48:00 pm »

quote:

Ik ben zelf lid van de protestantse kerk Nederland. En daar kan deze visie prima binnen vallen.  Je behoort dan tot de middenorthodoxe stroming (gereformeerd, Hervormd en Lutheraans).Maar je valt vast binnen meer stromingen buiten de PKN.
Een nieuwe start is een nieuw begin

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #18 Gepost op: april 10, 2008, 11:31:20 am »

quote:

Ulysses schreef op 08 april 2008 om 12:32:
[...]

Ben je echt door dit boek tot geloof gekomen?  :o
ja door dit boek te lezen, kwam ik er achter dat de evolutietheorie niet klopt en dus blijft alleen de schepping over, want er zijn maar twee opties evolutie of schepping!! ps ben wel christelijk opgevoed maar zinds ik op me zelf woonde 7 jaar geleden ben ik mijn geloof kwijt geraakt, daar voor was ik vooral gelovig op de aotomatische piloot.

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #19 Gepost op: april 10, 2008, 11:38:11 am »

quote:

fin schreef op 10 april 2008 om 11:31:
[...]
ja door dit boek te lezen, kwam ik er achter dat de evolutietheorie niet klopt en dus blijft alleen de schepping over, want er zijn maar twee opties evolutie of schepping!! ps ben wel christelijk opgevoed maar zinds ik op me zelf woonde 7 jaar geleden ben ik mijn geloof kwijt geraakt, daar voor was ik vooral gelovig op de aotomatische piloot.
Zou je eens de logisch houdbare argumentatie willen geven waaruit volgt dat als de evolutietheorie niet klopt, dus de schepping volgens een specifieke godsdienst moet kloppen? Waarom heeft niet één van de tienduizenden andere scheppingsmythen het correct?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #20 Gepost op: april 10, 2008, 12:49:08 pm »

quote:

fin schreef op 10 april 2008 om 11:31:
[...]

Ik vind eigenlijk dat je hier een beetje een valse tegenstelling plaatst. Je kunt wat mij betreft als christen best goed in evolutie en schepping geloven.
Daarnaast zo als Diak terecht opmerkt is het niet slechts een keuze uit twee. De scheppingstheorie heeft ook eindeloos veel varianten. Persoonlijk vind ik die uit de Griekse mythologie erg mooi.

aegron

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #21 Gepost op: april 10, 2008, 02:36:09 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2008 om 12:49:
[...]

Ik vind eigenlijk dat je hier een beetje een valse tegenstelling plaatst. Je kunt wat mij betreft als christen best goed in evolutie en schepping geloven.
Daarnaast zo als Diak terecht opmerkt is het niet slechts een keuze uit twee. De scheppingstheorie heeft ook eindeloos veel varianten. Persoonlijk vind ik die uit de Griekse mythologie erg mooi.
Doe mij de noorse versie maar (het liefst ook inclusief ragnarok ;) )

Thorgrem

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #22 Gepost op: april 10, 2008, 02:39:53 pm »

quote:

aegron schreef op 10 april 2008 om 14:36:
[...]

Doe mij de noorse versie maar (het liefst ook inclusief ragnarok ;) )

Die ken ik niet. Maar voor een mooi verhaal sta ik altijd open. ;)
Misschien is het wel leuk om een topic te maken waarin de vele verschillende scheppingsverhalen in het licht worden gezet. :)

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #23 Gepost op: april 10, 2008, 10:45:07 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2008 om 14:39:
[...]

Misschien is het wel leuk om een topic te maken waarin de vele verschillende scheppingsverhalen in het licht worden gezet. :)

Vanaf ongeveer 6:20 hoor je je antwoorden:

http://www.youtube.com/watch?v=iPAyPlCuWFs

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #24 Gepost op: april 11, 2008, 01:59:17 am »
Ik geloof dat de evolutie niet bewezen is. Wat bewezen is, zijn de wezens die er geleefd hebben en dat de schepping niet in 7 dagen gebeurde.

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #25 Gepost op: april 11, 2008, 10:34:49 am »

quote:

diak2b schreef op 10 april 2008 om 11:38:
[...]

Zou je eens de logisch houdbare argumentatie willen geven waaruit volgt dat als de evolutietheorie niet klopt, dus de schepping volgens een specifieke godsdienst moet kloppen? Waarom heeft niet één van de tienduizenden andere scheppingsmythen het correct?
evolutietheorie is wiskundig onmogelijk de kans dat de aarde bij toeval onstaan is is 1: en dan een getal met 256 nullen ik zal nog wat andere feiten opzoeken straks.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #26 Gepost op: april 11, 2008, 10:41:49 am »

quote:

fin schreef op 11 April 2008 om 10:34:
De evolutietheorie is wiskundig onmogelijk de kans dat de aarde bij toeval onstaan is is 1: en dan een getal met 256 nullen ik zal nog wat andere feiten opzoeken straks.
Ten eerste gaat de evolutietheorie niet over het ontstaan van de aarde. De evolutietheorie gaat over het ontstaan van (dier)soorten. De kans op het ontstaan van de aarde staat hier dus helemaal buiten.

Daarover valt ook wel het één en ander te zeggen, als iemand een staatslot wil kopen en denkt daarmee miljonair te worden dan kun je gerust zeggen: luister eens, die kans is zo klein, begin daar nou niet aan. Aan de andere kant, wanneer er in de krant staat dat meneer zus-en-zo de loterij heeft gewonnen en nu miljonair is, dan is dat geen ongeloofwaardig bericht op grond van de lage kans! Iemand moet winnen.

Gezien de waarschijnlijk enorme hoeveelheid sterren en planeten is de kans op "een" aarde helemaal niet zo heel erg klein heb ik wel eens gehoord, maar dit is volstrekt buiten mijn vakgebied  :) .

Overigens valt dit een beetje buiten de scope van dit topic, hier ging het over "soorten christenen".
Bombus terrestris Reginae

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #27 Gepost op: april 11, 2008, 11:26:24 am »

quote:

Bumblebee schreef op 11 april 2008 om 10:41:
[...]

Ten eerste gaat de evolutietheorie niet over het ontstaan van de aarde. De evolutietheorie gaat over het ontstaan van (dier)soorten. De kans op het ontstaan van de aarde staat hier dus helemaal buiten.

Daarover valt ook wel het één en ander te zeggen, als iemand een staatslot wil kopen en denkt daarmee miljonair te worden dan kun je gerust zeggen: luister eens, die kans is zo klein, begin daar nou niet aan. Aan de andere kant, wanneer er in de krant staat dat meneer zus-en-zo de loterij heeft gewonnen en nu miljonair is, dan is dat geen ongeloofwaardig bericht op grond van de lage kans! Iemand moet winnen.

Gezien de waarschijnlijk enorme hoeveelheid sterren en planeten is de kans op "een" aarde helemaal niet zo heel erg klein heb ik wel eens gehoord, maar dit is volstrekt buiten mijn vakgebied  :) .

Overigens valt dit een beetje buiten de scope van dit topic, hier ging het over "soorten christenen".
dat is het wel, want als het hier op aarde onmogelijk is is het daar buiten ook, het onstaan van dier soorten planten etc. is net als het vanzelf onstaan van de aarde wiskundig onmogelijk, daar komt nog bij trouwens dat wanneer je alle statistische mogelijkheden hebt bekeken dat je zal zien dat je niet genoeg tijd hebt aan 4.5 miljard jaar maar dit gaat boven mijn pet, wanneer je niet in de schepping geloofd dan kom je dus voort uit een (onmogelijke) toevallige loop van omstandigheden en die toevallige samenloop van omstandigheden had God zo lief dat hij zijn zoon er voor op offerde, omdat de mens in zonde viel? mmm wanneer wij niet door God geschappen zijn, hoefen wij ons helemaal niet voor God te verantwoorden, sterker nog, zonde bestaat dan niet eens, echt slecht of goed bestaat dan ook niet, daarom is het volgens mij zo belangrijk dat je de schepping niet in twijfel trekt want dit is het fundament van de bijbel, genesis verteld ons het begin openbaringen het eind. groetjes fin
« Laatst bewerkt op: april 11, 2008, 11:28:24 am door fin »

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #28 Gepost op: april 11, 2008, 11:31:43 am »

quote:

Keimpe schreef op 22 februari 2008 om 00:26:
[...]

geloof je dan wel in de opstanding? etc. of streep je gewoon alles weg wat je een beetje vreemd vind?

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #29 Gepost op: april 11, 2008, 11:34:37 am »

quote:

gaitema schreef op 11 april 2008 om 01:59:
Ik geloof dat de evolutie niet bewezen is. Wat bewezen is, zijn de wezens die er geleefd hebben en dat de schepping niet in 7 dagen gebeurde.

Je vergist je. Er is nauwelijks een wetenschappelijke theorie te vinden waarvoor zo vast staat dat deze juist is. Je zal slechts "wetenschappers" vinden die bezwaar maken tegen de fundamentals van de ET op grond van hun privé-overtuigingen. Een wetenschappelijk zinvolle weerlegging bestaat niet.

Dat neemt niet weg dat er genoeg wetenschappelijk klinkende onzin over de ET wordt verteld om mensen met ideologische bezwaren de indruk te geven dat de ET "zomaar een theorie" is.

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #30 Gepost op: april 11, 2008, 11:36:37 am »

quote:

er zijn in nederland zo'n 640 christelijke stromingen, (uniek in de wereld) dus tja wat zal ik zeggen veel keus, ik zou me concentreren op de grote stromingen, om de keus niet moeilijker te maken dan hij al is, en je moet natuurlijk achter dat staan wat er in die kerk beleden wordt. succes fin

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #31 Gepost op: april 11, 2008, 11:36:41 am »

quote:

[...]

Je hebt de soort die denkt dat je je ogen mag sluiten voor de feiten, omdat hun privé-interpretatie van de Bijbel voorrang dient te krijgen, en je hebt de soort die denkt dat de waarheid nu eenmaal de waarheid is, ongeacht uit welke bron je die waarheid leert kennen, en ongeacht de theologische, morele of ethische implicaties. Dit raakt wel degelijk de soorten. (Over het ontstaan van soorten christenen zou Darwin een leuk boek hebben kunnen schrijven trouwens)

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #32 Gepost op: april 11, 2008, 11:40:06 am »

quote:

fin schreef op 11 april 2008 om 11:26:
[...]
dit gaat boven mijn pet
Dat is duidelijk. Je beweringen zijn dan ook al talloze malen door fundamentalistische christenen en moslims geuit, en al even zovele malen weerlegd door wetenschappers die er wel verstand van hebben. Maar dat zal mensen die de ET doodeng vinden voor hun geloof nooit weerhouden. Als mensen iets echt willen geloven, dan geloven ze dat. Zelfs als je een kind vertelt dat Sinterklaas niet bestaat, is er een goede kans dat het in Sinterklaas zal blijven geloven, tot het kind er ahw klaar voor is om de schellen van de ogen te laten vallen.

En Augustinus zei het al: bedenkt dat ge eens zelf zo waart, dus pas een beetje op met daar oordelen over uit te spreken. En Augustinus had natuurlijk gelijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #33 Gepost op: april 11, 2008, 12:14:29 pm »

quote:

diak2b schreef op 11 april 2008 om 11:34:
[...]

Je vergist je. Er is nauwelijks een wetenschappelijke theorie te vinden waarvoor zo vast staat dat deze juist is. Je zal slechts "wetenschappers" vinden die bezwaar maken tegen de fundamentals van de ET op grond van hun privé-overtuigingen. Een wetenschappelijk zinvolle weerlegging bestaat niet.

Dat neemt niet weg dat er genoeg wetenschappelijk klinkende onzin over de ET wordt verteld om mensen met ideologische bezwaren de indruk te geven dat de ET "zomaar een theorie" is.

Hoe ik het zie: er is een voormens en een mens. Daar hebben ze genoeg geraamtes van gevonden. Maar de tussensoorten van deze voormensen en de mensen zelf hebben ze nog niet. Logischerwijs zeggen de wetenschappers dan: De overeenkomsten zijn zoooo groot, dat ze wel familie moeten zijn (oa. 99 procent van het DNA komt overèèn). Het kan geen toeval zijn. Dat is juist. Het is onmogelijk dat ze niet familie zouden zijn als het niet gestuurd zou zijn door een God. Maar omdat ik geloof in God en diens leiding in de gehele schepping geloof ik dat het voor Hem niets voorstelt om mensen te schapen die gezien hun uiterlijk enorm veel weg hebben van de voormensen. Wat in de ogen van de wetenschappers is bewezen berust op een aanname waarin het ook zonder God zou moeten kunnen. Dan is het ontstaan van een mens los van de voormensen inderdaad onmogelijk. Maar wat onmogelijk is voor de mens is mogenlijk bij God. Ik geloof ook dat voor voormensen (de verschillende soorten voormensen ook) geen familie is van de mensapen. Ze zijn door God los van elkaar geschapen en de wetenschappers zullen dan ook nooit de gemeenschappelijke voorouder van de mensapen en de voormensen vinden, nog de tussenwezens tussen de voormensen en de mensen. Die zijn er dom weg namelijk niet. God schiep de voormensen en de mensapen naar elkaars beeld. Hij is de schepper. Dat is mijn persoonlijke overtuiging. Ik geloof trouwens wel dat de aarde niet plotseling ontstaan is, maar dat het een bewust door God gekozen proces is geweest van het ontstaan van de wereld. Het begon in een in materie ontstane enorme gaos waarvan ik niet weet hoe lang het er over gedaan heeft om te ontstaan, maar ik geloof dat God dat prima in de hand had. Daarna begon Hij orde te scheppen in deze gaos. En zo begon zijn scheppingswerk, waar Hij tot aan de dag van vandaag mee bezig is samen met de engelen. Iedere dag in het scheppingsverhaal staat voor een nieuwe scheppingsperiode waar God aan begint.

Zo is mijn beeld er van.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #34 Gepost op: april 11, 2008, 12:32:17 pm »

quote:

[...]

offtopic:kosmologie wordt ook geregeld bij "evolutie" getrokken. Dat is inderdaad slechte naamgeving. Het is beter om over "materialisme" ofzo te spreken.

quote:

offtopic:Als er duizend keer zoveel loten gedrukt zijn als dat er verkocht worden, dan is het natuurlijk al een heel ander verhaal. Sterren zijn er bij de miljarden en volgens hedendaagse wetenschappelijke theorieën is er ook een aantal miljard jaar de tijd geweest. Veel "lotenkopers" dus. Maar het ligt er dus maar net aan, hoeveel loten er gedrukt zijn (hoe onwaarschijnlijk het ontstaan van leven is).
« Laatst bewerkt op: april 11, 2008, 12:33:22 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #35 Gepost op: april 11, 2008, 01:23:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 april 2008 om 12:14:
[...]

Zo is mijn beeld er van.
Voor de helderheid, ik geloof er geen klap van dat iemand christen wordt, omdat hij of zij een matig boekje gelezen heeft waarin de zoveelste christen dnekt de ET wel even te weerleggen, en ik geloof dat BBB zich vergist als ze stelt dat de ET-kwestie geen waterscheiding legt tussen soorten christenen. Maar ik heb er geen enkele behoefte aan om inhoudelijk een discussie over te doen die alleen al op internet zo vaak gevoerd is, en waarvan dus iedere stap en iedere uitkomst bij voorbaat te voorspellen is. Dus vergeef me, maar ik doe niet mee aan een nieuwe ET vs schepping-discussie.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #36 Gepost op: april 11, 2008, 01:39:07 pm »
offtopic:Voor wie geintreseerd is over dergelijke zaken kan ik "En God beschikte een worm" aanraden, een pittig boek maar o zo mooi!
Dit boek

Lijkt mij dat discussie over schepping vs evolutie etc elder gevoerd kan worden, staat ergens hier ook niet een draad daarover?

aegron

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #37 Gepost op: april 11, 2008, 02:02:12 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2008 om 14:39:
[...]

offtopic: hier staan vele scheppingsverhalen, waaronder ook de Noorse versie.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #38 Gepost op: april 12, 2008, 12:56:53 am »

quote:

diak2b schreef op 11 april 2008 om 13:23:
[...]

Voor de helderheid, ik geloof er geen klap van dat iemand christen wordt, omdat hij of zij een matig boekje gelezen heeft waarin de zoveelste christen dnekt de ET wel even te weerleggen, en ik geloof dat BBB zich vergist als ze stelt dat de ET-kwestie geen waterscheiding legt tussen soorten christenen. Maar ik heb er geen enkele behoefte aan om inhoudelijk een discussie over te doen die alleen al op internet zo vaak gevoerd is, en waarvan dus iedere stap en iedere uitkomst bij voorbaat te voorspellen is. Dus vergeef me, maar ik doe niet mee aan een nieuwe ET vs schepping-discussie.

Om eerlijk te zijn ben ik daar blij van. Ik ben zelf die discussies met al die ET aanhangers ook beu die maar blijven beweren dat iets bewezen is wat eigenlijk volgens hun "hoogstwaarschijnlijk" is. Gezien de site's wat ze dan vervolgens laten zien.  Die site's bevestigden alleen maar dat het inderdaad waar is wat ik al dacht.

Bovendien geloof ik wel dat iemand bij het lezen van zo'n boek daardoor kan gaan geloven. Als hij dat zegt, dan is dat zo. Hij is geen leugenaar in mijn ogen.

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #39 Gepost op: april 12, 2008, 09:50:40 am »

quote:

gaitema schreef op 12 april 2008 om 00:56:
[...]

Om eerlijk te zijn ben ik daar blij van. Ik ben zelf die discussies met al die ET aanhangers ook beu die maar blijven beweren dat iets bewezen is wat eigenlijk volgens hun "hoogstwaarschijnlijk" is. Gezien de site's wat ze dan vervolgens laten zien.  Die site's bevestigden alleen maar dat het inderdaad waar is wat ik al dacht.

Bovendien geloof ik wel dat iemand bij het lezen van zo'n boek daardoor kan gaan geloven. Als hij dat zegt, dan is dat zo. Hij is geen leugenaar in mijn ogen.

Het "ook" dekt de lading niet helemaal. Ik ben vooral de logische en argumentatieve onvermogens van ET-bestrijders kotsbeu. Zorg eerst maar eens dat je je "bewijs" in Nature gepubliceerd krijgt, voor je doet alsof je een deuk in een pakje boter kan slaan, wat mij betreft.

Overigens vind ik het nogal grof om te doen alsof ik iemand voor leugenaar heb uitgemaakt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #40 Gepost op: april 12, 2008, 12:06:00 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 april 2008 om 09:50:
[...]

Het "ook" dekt de lading niet helemaal. Ik ben vooral de logische en argumentatieve onvermogens van ET-bestrijders kotsbeu. Zorg eerst maar eens dat je je "bewijs" in Nature gepubliceerd krijgt, voor je doet alsof je een deuk in een pakje boter kan slaan, wat mij betreft.

Juist, ik ben ook eerlijk dat ik zeg dat ik geen bewijzen heb. Of deze christenen die de ET bestrijden kundig bezig zijn weet ik niet. Over het algemeen gaan die discussies eigenlijk boven mijn pet.

quote:

Overigens vind ik het nogal grof om te doen alsof ik iemand voor leugenaar heb uitgemaakt.

Dat heb je ook niet. Sorry dat ik dan grof overkwam, dat was niet mijn insteek. Je zei alleen dat je niet geloofde dat hij daardoor is gaan geloven. Ik heb daarmee gereageerd dat ik dat wel aanneem dat hij daardoor is gaan geloven, omdat ik anders zelf persoonlijk hem voor leugenaar zou aan zien.  Ik ken zelf iemand die zegt: "God bestaat niet" en komt met argumentatie vanuit de ET. Als je echter argumentatie tegen de ET hebt en je bent daar heilig van overtuigd, dan houdt je enkel de schepping als alternatief over. Dan kan ik me voorstellen dat je daardoor een stuk zekerheid in geloof vindt die eerder er niet was door de ET die waarscheinlijk dan in strijd is met zijn beeld van God (die Adam schiep en de dieren los van de planten en bomen). Dan moest hij kiezen en vreesde daardoor dat God niet bestaat. Ik kan me zo iets wel indenken.

Nou geef ik eerlijk toe dat het geen ramp zou zijn geweest als me werd bewezen dat de ET volledig juist is, omdat ik geloof dat het scheppingsverhaal niet geheel letterlijk opgevat moet worden. Hoewel ik wel geloof dat Adam en Eva bestaan heeft en dat satan door een slang sprak. Echter geloof ik dat het verboden vrucht symbolisch was voor een verbod die God hen oplegde. Net zoals de vruchten van het geloof en de boom des levens. De 7 dagen zie ik voor scheppingsperiodes aan. Al is God wel bij machte om de hele aarde desnoods in 1 seconde te scheppen, Hij koos daar echter niet voor met diepgaande redenen die wij niet bevatten kunnen. alles om de gehele schepping te kunnen redden van het verloren gaan van het paradijs (op het hemelse paradijs na).

Ook ben ik zo eerlijk om te zeggen dat ik het wel bewezen zie dat de aarde meer dan enkele duizenden jaren oud is en in meer dan 7 dagen geschapen (eerder in miljarden jaren). Ook dat er voor Adam en Eva voormensen waren en dat deze veel op mensapen als  (nog meer) op mensen leken. Echter zie ik het als een mogelijkheid dat God hen los van elkaar zo geschapen heeft, zoals ik dat ook geloof. De mensapen en de voormensen  vallen onder de periode waarin God de dieren 'ieder afzonderlijk' schiep (onderverdeeld in meerdere tijdperken van dino's tot zoogdieren) en daarna een periode uitbrak waarin de mensen geschapen werden.  Dat kan prima binnen de bewijzen die de wetenschappers hebben, waaraan ze de ET hebben gehangen. Deze scheppingsmogelijkheid kan ook alleen door God plaatsvinden en onmogelijk door een toevallige ontwikkeling ontstaan. Daarom is het wetenschappelijk ook onaannemelijk als er niet van een scheppende God als uitgangspunt wordt uitgegaan. Dan houdt je heel logisch de ET over. Met als probleem dat je van alle dieren die er geweest zijn geen tussen soorten vindt. Ieder soort afzondelijk zijn namelijk geschapen (is mijn geloof), al geloof ik wel dat er van bepaalde soorten verschillende familiesoorten uit voort gekomen zijn. Zoals verschillende katachtigen.  Ook niet de overgangen van planten naar dieren zullen dan gevonden worden, omdat ze immers afzondelijk van elkaar geschapen zijn (volgens mijn geloof).  En dat is wat ik zo'n beetje zie aan het bewijsmateriaal van de ET voor zover ik die ken. Die tussensoorten tussen de geheel verschillende dieren, en de dieren met het planten- en bomenrijk, zowel als de tussensoorten tussen de mensapen en de voormensen als de voormensen met de mensen zelf missen. Hoewel van ieder afzonderlijke diersoort, plantensoorten en mensen juist velen zijn gevonden en vaak ook nog op verschillende plaatsen. Dat is opvallend.

Daarnaast preekte een dominee van ons in een dienst dat een gebedsgenezing niets anders is dan een schepping in supervlucht. Een appeltje en een eitje voor God.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2008, 12:18:37 pm door gaitema »

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #41 Gepost op: april 12, 2008, 01:39:13 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 april 2008 om 12:06:
[...]

Juist, ik ben ook eerlijk dat ik zeg dat ik geen bewijzen heb. Of deze christenen die de ET bestrijden kundig bezig zijn weet ik niet. Over het algemeen gaan die discussies eigenlijk boven mijn pet.
Heb ik je al eens verteld dat ik veel respect voor je heb, juist ook omdat je je grenzen zo duidelijk durft te benoemen?

quote:

Dat heb je ook niet. Sorry dat ik dan grof overkwam, dat was niet mijn insteek.
OK, geen probleem dan.

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #42 Gepost op: april 12, 2008, 02:27:00 pm »

quote:

diak2b schreef op 11 april 2008 om 13:23:
[...]

je hebt het gelezen neem ik aan?

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #43 Gepost op: april 12, 2008, 02:59:05 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 april 2008 om 09:50:
[...]

ik zie op mijn beurd te veel opstakels bij de et aanhangers, dus kom jij nou eens  met echte bewijsen, hoe verklaar je bijvoorbeeld versteende bomen dwars door 10 steenkool lagen heen? het ontbreken van tussen soorten? darwin maakte nog een fout hij dacht namelijk dat een bacterei een heel simpel dingetje was maar dat is absoluut niet het geval, het is uiterst complex beestje het heeft zelfs een soort staartje (zweephaar) waar hij zich mee voort beweegt, dat zweephaartje is alleen al opgebouwd uit 200 verschillende soorten eiwitten die allemaal feilloos samenwerken. verbijsterend ingewikkeld en nog nooit heeft iemand een poging gedaan om te beschrijven hoe dit is geevolueerd, de zweephaar heeft geen vaste verbindingen met de buitenwand en draait rond als een schroef van een schip! dit kan niet trapsgewijs ontstaan, de biochemicus Behe noemt een zweephaar een onherleidbaar complex structuur, ale onderdelen wrken zo samen dat er niet 1 gemist kan worden, alle onderdelen moet gelijktijdig aanwezig zijn en meteen feilloos met elkaar samenwerken.
 deze complexe structuren komen in alle levende wezens voor.
Behe schrijft: de muleculaire evolutie is niet gebaseerd op wetenschappelijke autoriteit, maar op pure BLUF.
De evolutionist Denton schreef als de moleculaire bewijsen een eeuw geleden bekend waren geweest was de ET nooit geaccepteerd.

Darwin zelf schreef: Als kan worden aangetoond dat er een complex orgaan bestaat dat absoluut niet gevormd had kunnen worden door een groot aantal opeenvolgende kleine veranderingen, dan zou mijn THEORIE absoluut in elkaar storten.

gr. fin

diak2b

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #44 Gepost op: april 12, 2008, 03:38:51 pm »
Bij welk gedeelte van

quote:

ik doe niet mee aan een nieuwe ET vs schepping-discussie
schoten je leesvaardigheden tekort?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #45 Gepost op: april 12, 2008, 03:48:17 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 april 2008 om 15:38:
Bij welk gedeelte van

quote:

ik doe niet mee aan een nieuwe ET vs schepping-discussie
schoten je leesvaardigheden tekort?
Grapjas :)

Fin:
Er is een eerdere draad hierover te vinden onder
schepping of evolutie
Lijkt mij raadzaam om als je er behoefte aan hebt dat door te nemen en eventueel een vervolgdraad te openen, hier beginnen dingen aardig doorelkaar te lopen zo.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2008, 04:09:35 pm door Riemer Lap »

grompie

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #46 Gepost op: april 12, 2008, 03:57:49 pm »

quote:

fin schreef op 12 april 2008 om 14:59:
nog nooit heeft iemand een poging gedaan om te beschrijven hoe dit is geevolueerd,
hier dus
geheelonthouder

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #47 Gepost op: april 12, 2008, 07:00:31 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 april 2008 om 13:39:
[...]
Heb ik je al eens verteld dat ik veel respect voor je heb, juist ook omdat je je grenzen zo duidelijk durft te benoemen?
Nee, dank u. Jou verhalen zijn trouwens ook best boeiend om te lezen en duidelijk doordacht. Ik moet zeggen dat je krachtigste opmerking juist een heel korte opmerking was. Namelijk: "Christus laat de zijnen niet los." Dat staat vast als een huis en is compleet onwankelbaar de Waarheid  ;)

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #48 Gepost op: april 12, 2008, 10:20:48 pm »

quote:

okidoki schreef op 12 april 2008 om 15:48:
[...]
Grapjas :)

Fin:
Er is een eerdere draad hierover te vinden onder
schepping of evolutie
Lijkt mij raadzaam om als je er behoefte aan hebt dat door te nemen en eventueel een vervolgdraad te openen, hier beginnen dingen aardig doorelkaar te lopen zo.
ok zal eens kijken, komt eigenlijk omdat hekker zei "ivm de wetenschap" alsof die onwankelbaar is, ik ben van mening dat zonder schepping God niets meer voorsteld en het christendom dan dus ook niet, en het verbaast me dan ook dat er op deze site zoveel mensen zijn die zich prima kunnen vinden in de ET, waarom zou God de wereld zo lief hebben, wanneer hij hem niet eens gemaakt heeft? zonder schepping bestaat er bijv. ook geen goed en slecht, er moet namelijk iemand zijn die de norm bepaald, en volgens mij kan dat alleen die gene zijn die deze aarde gemaakt heeft.

gr fin

Thorgrem

• Bekijk profiel
soorten christenen
« Reactie #49 Gepost op: april 12, 2008, 10:33:38 pm »

quote:

fin schreef op 12 april 2008 om 22:20:
[...]
ok zal eens kijken, komt eigenlijk omdat hekker zei "ivm de wetenschap" alsof die onwankelbaar is, ik ben van mening dat zonder schepping God niets meer voorsteld en het christendom dan dus ook niet, en het verbaast me dan ook dat er op deze site zoveel mensen zijn die zich prima kunnen vinden in de ET, waarom zou God de wereld zo lief hebben, wanneer hij hem niet eens gemaakt heeft? zonder schepping bestaat er bijv. ook geen goed en slecht, er moet namelijk iemand zijn die de norm bepaald, en volgens mij kan dat alleen die gene zijn die deze aarde gemaakt heeft.

gr fin
Ik verbaas me eigenlijk over de karikatuur die je hier neerzet van de ET en de christenen die daar wel wat in zien zitten. Dat terwijl toch een aantal mensen gepoogd hebben om je netjes te woord te staan.