Perfect, Dingo, deze kerk was het, Kraneweg nr. 3, gesloten in 1994 toen de syn. geref. federeerden met de hervormden en samen gingen kerken in de Nieuwe Kerk (Oude Boteringestraat/Nieuwe Kerkhof).
In feite maakte de
Westerkerk deel uit van een indrukwekkend gereformeerd complex, op Kraneweg 5 en 7 bevonden zich nl. de Geref. Lagere School, de Geref. Mulo en dito VGLO.
De zgn. Kranewegscholen!
Tot dat complex behoorde ook de pastorie van ds. Delleman, jaren '60 schat ik.
Overigens is deze kerk terdege
bij de Vrijgemaakten in gebruik geweest nl. van 1944 - 1954.
In laatstgenoemd jaar vond er in 'Stad' een door de rechter bevolen herverdeling plaats van 'synodale' en 'vrijgemaakte' kerkgebouwen.
Die kregen toen bv. de inmiddels ook al buiten gebruik geraakte 'Zuiderkerk' in bezit.
Maar ... menige vrijgemaakte was erg gehecht aan de Wester en werd dus gelijk maar synodaal, dan kon je tenminste blijven zitten (of het omgekeerde ook gebeurde is mij niet bekend). Kwam bij dat de Zuider veel kleiner was; ik schat de Wester op minstens 1200 zitplaatsen, de Zuider op hoogstens 800.
Zitplaatsen werden destijds nog genummerd!
Al met al kan het dus gebeuren dat honkvaste 'oudjes' van de Columnakerk (Alja' grootouders?) ooit (al van vóór '44!) tot de Westerkerk behoorden, vanaf 1954 tot de Zuiderkerk en vanaf 1968 tot de Columnakerk.
Maar de laatste is helaas geen schoon bouwwerk ...