Auteur Topic: Westerkerk Groningen  (gelezen 6791 keer)

Stef-C

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Gepost op: februari 29, 2008, 01:26:41 pm »
Hallo,

ik ben al een tijdje op zoek naar fotomateriaal van de Westerkerk in Groningen aan de Kraneweg.
deze kerk is gebouwd in 1906 en gesloopt in 1994.
ondanks dat ik er altijd vlakbij woonde heeft deze kerk nooit echt mijn interesse gehad, maar helaas, nu hij al lang gesloopt is, wel.

als een van de mensen hier foto's heeft of mensen kent die foto's hebben van deze kerk, of weten waar ik fotomateriaal zou kunnen vinden, laat mij dit dan aub weten.

alvast vriendelijk bedankt.

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #1 Gepost op: februari 29, 2008, 03:03:33 pm »
Een kerk in de Kraneweg? Verrassend, zou niet weten waar je die kwijt moest.

Google is trouwens je vriend: http://www.hetverhaalvangroningen.nl/story/81

Ook met die foto nog steeds geen idee waar t ding gestaan moet hebben, bij de nieuwe huizen op nr 1 t/m 5, of bij nr 76/1-10? Het fascineert me wel, een beetje stadsgeschiedenis.
'Weg kwijtgeraakt? Word vrijgemaakt!'

Alja

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #2 Gepost op: februari 29, 2008, 03:30:22 pm »
Van welke kerkstroming was die kerk dan?

Mijn opa en oma hebben altijd in de Columnakerk gezeten, maar dat was geen Westerkerk. Terwijl de GKV wel een Noorder-, Ooster- en Zuiderkerk heeft (gehad).

Ik kan je niet verder helpen. En ik vraag me ook af hoe dat gepast heeft.
« Laatst bewerkt op: februari 29, 2008, 03:30:50 pm door Alja »
<><

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #3 Gepost op: februari 29, 2008, 03:34:48 pm »
Er staan wel wat nieuwe gebouwen in de Kraneweg. Ik gok op de bejaardenwoningen aan het begin, bij nr. 1-5, dat heet volgens mij ook Cranedwinger.

Het zal geen vrijgemaakte kerk geweest zijn. Ook geen katholieke. Op een oude katholieke kerk is nu de UB gebouwd, helaasch. ;)

dingo

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #4 Gepost op: februari 29, 2008, 07:07:54 pm »
Dan moet het deze zijn.

drentenaar

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #5 Gepost op: februari 29, 2008, 08:08:00 pm »
Perfect, Dingo, deze kerk was het, Kraneweg nr. 3, gesloten in 1994 toen de syn. geref. federeerden met de hervormden en samen gingen kerken in de Nieuwe Kerk (Oude Boteringestraat/Nieuwe Kerkhof).
In feite maakte de Westerkerk deel uit van een indrukwekkend gereformeerd complex, op Kraneweg 5 en 7 bevonden zich nl. de Geref. Lagere School, de Geref. Mulo en dito VGLO.
De zgn. Kranewegscholen!
Tot dat complex behoorde ook de pastorie van ds. Delleman, jaren '60 schat ik.

Overigens is deze kerk terdege bij de Vrijgemaakten in gebruik geweest  nl. van 1944 - 1954.
In laatstgenoemd jaar vond er in 'Stad' een door de rechter bevolen herverdeling plaats van 'synodale' en 'vrijgemaakte' kerkgebouwen.
Die kregen toen bv. de inmiddels ook al buiten gebruik geraakte 'Zuiderkerk' in bezit.
Maar ... menige vrijgemaakte was erg gehecht aan de Wester en werd dus gelijk maar synodaal, dan kon je tenminste blijven zitten (of het omgekeerde ook gebeurde is mij niet bekend). Kwam bij dat de Zuider veel kleiner was; ik schat de Wester op minstens 1200 zitplaatsen, de Zuider op hoogstens 800.
Zitplaatsen werden destijds nog genummerd!

Al met al kan het dus gebeuren dat honkvaste 'oudjes' van de Columnakerk (Alja' grootouders?) ooit (al van vóór '44!) tot de Westerkerk behoorden, vanaf 1954 tot de Zuiderkerk en vanaf 1968 tot de Columnakerk.

Maar de laatste is helaas geen schoon bouwwerk  ...  :(
« Laatst bewerkt op: februari 29, 2008, 08:54:39 pm door drentenaar »

dingo

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #6 Gepost op: februari 29, 2008, 08:49:21 pm »
Het centrale front vind ik wel mooi alleen die torenspits vind ik niet te pruimen.

drentenaar

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #7 Gepost op: februari 29, 2008, 08:57:56 pm »

quote:

dingo schreef op 29 februari 2008 om 20:49:
Het centrale front vind ik wel mooi alleen die torenspits vind ik niet te pruimen.

Dingo, je ziet alleen maar op die foto!

Je had er als klein jochie, zoals ik ooit was, pal voor moeten staan, dán besefte je pas goed de woorden van Klaas Schilder: 'Het is een weelde gereformeerd te mogen zijn!'.

Alja

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #8 Gepost op: maart 03, 2008, 09:47:21 am »

quote:

Al met al kan het dus gebeuren dat honkvaste 'oudjes' van de Columnakerk (Alja' grootouders?) ooit (al van vóór '44!) tot de Westerkerk behoorden, vanaf 1954 tot de Zuiderkerk en vanaf 1968 tot de Columnakerk.

Nop, volgens mij kwamen ze pas rond 1950 naar Groningen. In ieder geval na hun huwelijk in 1948.
<><

drentenaar

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #9 Gepost op: maart 03, 2008, 12:59:21 pm »

quote:

Alja schreef op 03 maart 2008 om 09:47:
Nop, volgens mij kwamen ze pas rond 1950 naar Groningen.
In ieder geval na hun huwelijk in 1948.

Dan zullen ze toch wel  'ooit' in de Westerkerk gekerkt hebben!!!
De 'Columna' staat er pas sinds 1968.
(Hoelang nog? Het aantal kerkgangers daar is een fractie van 40 jaar terug!)

Gister werd overigens in de 'Noorder' de laatste dienst gehouden,  in mijn 'jonge' jaren zaten daar per zondag minstens 4 x dik 1.000 kerkgangers!!!)
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2008, 01:05:40 pm door drentenaar »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #10 Gepost op: maart 03, 2008, 05:00:52 pm »
De 'Noorderlingen' kerken nu gezellig bij ons in West (dubbele diensten, maar alla) dus dat lelijke misbaksel van een Columnakerk blijft nog wel even staan. Van binnen is ie trouwens wel mooi hoor ;)
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Stef-C

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #11 Gepost op: maart 05, 2008, 11:54:55 am »

quote:

Ursa schreef op 03 maart 2008 om 17:00:
De 'Noorderlingen' kerken nu gezellig bij ons in West (dubbele diensten, maar alla) dus dat lelijke misbaksel van een Columnakerk blijft nog wel even staan. Van binnen is ie trouwens wel mooi hoor ;)

Heej, jij zit ook in West? Leuk ja. Ik ook.
Het is inderdaad geen gezicht, van buiten, maar van binnen is de Columna vorig jaar flink opgeknapt en dat is alles ten goede gekomen. Voorheen had ik het gevoel alsof ik in de kerk zat in een oude gymzaal.

Stef-C

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #12 Gepost op: maart 05, 2008, 12:04:49 pm »
Alle mensen bedankt!! Vooral die foto van de Westerkerk is mooi.
Voor de mensen die nog niet weten waar hij stond, het was inderdaad aan het begin bij de Kraneweg, bijna op de hoek bij de melkweg. Het gebouw wat er nu staat draagt op de plek waar de grote toren heeft gestaan nog steeds de windvaan, de originele, van de Westerkerk. Ik zal er van de week een foto van maken.
Op het toegangshek in de poort staat in gouden letters Cranedwinger.
Dit was namelijk de plek van een van de dwingers van de stadswallen van Groningen.
Voor degenen die het niet weten, kijk naar de plaatjes op deze site, van de oude vestingswerken van Groningen, wat er precies bedoel wordt met een dwinger:
oud Groningen

Stef-C

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #13 Gepost op: maart 05, 2008, 12:13:35 pm »
Een nog mooier voorbeeld. Op het plaatje hier, is de oude stad te zien. Linksonderin komt het Reitdiep de stad binnen, op het punt waar het water de vestingwerken passeert, tussen 2 wingers door, is de rechterdwinger de Cranedwinger, waar dus de nu bestaande kraneweg begint.

groningen plattegrond

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #14 Gepost op: maart 05, 2008, 08:21:48 pm »
Leuk zo'n kaartje. Jammer dat die vestingwerken er niet meer zijn, ik vind dat altijd wel wat hebben.

Mellon

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #15 Gepost op: maart 11, 2008, 09:48:06 am »

quote:

Stef-C schreef op 05 maart 2008 om 12:13:
Een nog mooier voorbeeld. Op het plaatje hier, is de oude stad te zien. Linksonderin komt het Reitdiep de stad binnen, op het punt waar het water de vestingwerken passeert, tussen 2 wingers door, is de rechterdwinger de Cranedwinger, waar dus de nu bestaande kraneweg begint.

groningen plattegrond
Cool zeg, al die info. Ik had geen idee dat daar een kerk heeft gestaan (ben afkomstig uit stad-Groningse familie, maar er niet opgegroeid.) Ik heb jarenlang vlak bij de Kraneweg gewerkt, dus ik ken dat stukje stad goed.

Alja

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #16 Gepost op: maart 12, 2008, 11:23:16 am »
Ik vroeg m'n moeder ernaar (geboren Groningse en ze woonde er jarenlang vlak achter (H.W. Mesdagstraat).
Zij beweert dat hij nog steeds bestaat: de Westerkerk.
nou zat ik maandag in de bus en reed erlangs. Er staat wel een gebouw wat erg op een kerk lijkt (aan de kant van de H.W.Mesdagstraat). Is dat 'm? Omgebouwd tot conferentiecentrum ofzo?
<><

drentenaar

• Bekijk profiel
Westerkerk Groningen
« Reactie #17 Gepost op: maart 13, 2008, 02:08:45 pm »

quote:

Alja schreef op 12 maart 2008 om 11:23:
Ik vroeg m'n moeder ernaar (geboren Groningse en ze woonde er jarenlang vlak achter (H.W. Mesdagstraat).
Zij beweert dat hij nog steeds bestaat: de Westerkerk.
nou zat ik maandag in de bus en reed erlangs. Er staat wel een gebouw wat erg op een kerk lijkt (aan de kant van de H.W.Mesdagstraat). Is dat 'm? Omgebouwd tot conferentiecentrum ofzo?
Nee, dat is hem echt niet. Hij stond echt vooraan, de achterkant zat aan de Melkweg. De 'Wester' is zo A.D. 2.000 finaal gesloopt, daarvoor zijn appartementjes in de plaats gekomen. De hoogste doet nog wel wat 'torenachtig' aan, tenminste de windvaan van de Westertoren staat er op!