Auteur Topic: morgenster  (gelezen 945 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
morgenster
« Gepost op: november 24, 2003, 10:53:13 am »
wat zegt de bijbel nog meer over morgenster?
wat wordt ermee bedoeld?

o.a. dit:
Petrus 1:19
En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat
gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats,
totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
Openbaring 2:28
En Ik zal hem de morgenster geven.

Openbaring 22:16, 17.
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de
Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.
En de Geest en de Bruid zeggen: kom! En die het hoort, zegge: kom! En die
dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

maar ik heb ook wel minder positieve geluiden over morgenster gelezen,
kan nu even niet vinden waar...
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

parepidemos

• Bekijk profiel
morgenster
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2003, 11:19:32 am »
Andere plekken waar het woord morgenster voorkomt (in de NBG vertaling 1951):
Job 38:7  terwijl de morgensterren tezamen juichten, en al de zonen Gods jubelden? De gebruikelijke uitleg is dat dit over de engelen gaat.
Jesaja 14:12  Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! Deze passage wordt meestal op de satan betrokken.

Verder blijkt de naam Morgenster in Op. 22 te slaan op Christus zelf.
Maar in Openb 2 kan het moeilijk over Christus gaan, want hier is Hij degene die de morgenster belooft aan zijn getrouwen.

Kortom, niet echt simpel. Bovendien blijken in al die verzen in het grieks of hebreeuws steeds weer iets andere woorden te staan.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
morgenster
« Reactie #2 Gepost op: november 24, 2003, 07:53:18 pm »
Job 38,7
...terwijl de morgensterren tezamen juichten, en al de zonen Gods jubelden?

Heb. Kochvee Boker, "sterren (van de) ochtend"
LXX: astra, "sterren" -- het woord Boker " ochtend  wordt niet vertaald
Vulg. stella matutina, "ochtendlijke ster"

Jes 14,12
Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; ...

Heb. Heylel (< Halal) "schijner"
LXX: heôsfôros "dageraad-drager"
Vulg: lucifer "licht-drager"

2 Pet 1,19
... als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, todat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten.

Gr. fôsfôros, "licht-drager" (vgl. Ndl. "fosfor")
Vulg. lucifer, idem

Op 2,28; 22,16
...en Ik zal hem de morgenster geven.
Ik ben de wortel en het geslacht van David, de blinkende morgenster.

Gr. astêr prôïnos, "ochtendlijke ster"
Vulg. stella matutina, idem
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
morgenster
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2003, 11:35:51 pm »
Volgens de chiliastische visie is het zo dat de Here Jezus voor de Christenen de blinkende morgenster is, terwijl Hij voor de Joden vlak voor het begin van het 1000-jarig rijk de 'zon der gerechtigheid' is. In de beeldspraak is het dan zo dat nu de Heer er niet is dat het nu nacht is. Het wordt dag als de Messias (terug)komt. De opname der gemeente volgens 1 Th 4:13-18 vindt dan plaats als het nog net geen dag is, op het koudste moment van de dag als de morgenster verschijnt. BTW venus is de planeet die bekend is als morgenster. Hij staat dichterbij de zon dan de aarde, zodat deze alleen zichtbaar is als de zon nog niet zo sterk schijnt. Als hij zichtbaar is dan is hij ook zeer fel als 'ster'.
Volgens Openb. vindt er dan nog een periode aan van grote verdrukking voor het volk Israel. Als de nood het hoogst is voor Israel komt de Heer terug en zal op de Olijfberg staan, zie Zach 14.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
morgenster
« Reactie #4 Gepost op: november 28, 2003, 06:05:03 am »
Astronomisch muggenziften: de reden dat Venus alleen 's ochtends (als morgenster) of 's avonds (als avondster) zichtbaar is, heeft niet te maken met de felheid van de zon, maar met de positie. Venus draait om de zon in een baan met een straal van 0,7 A.E., dat is binnen de aardbaan (1 A.E.)

Teken op papier een cirkel C van 7 cm, met middelpunt Z en zet op 3 cm afstand buiten de cirkel een punt A. Trek een van de twee raaklijnen aan de cirkel (raakpunt V) die door A gaat, en trek de lijn AZ. De hoek ZAV is de maximale hoek die je tussen de zon en Venus waar kunt nemen. Omdat ZVA een rechte hoek is, volgt

sin ZAV = ZV / ZA = 0.7,

ofwel ZAV = 44 graden.

Eenzelfde redenering geldt voor Mercurius, die zelden te zien is, omdat daar de hoek gelijk is aan 24 graden (= inv sin 0.4).
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
morgenster
« Reactie #5 Gepost op: november 29, 2003, 12:20:45 am »

quote:

op 28 Nov 2003 06:05:03 schreef Qohelet:
Astronomisch muggenziften: de reden dat Venus alleen 's ochtends (als morgenster) of 's avonds (als avondster) zichtbaar is, heeft niet te maken met de felheid van de zon, maar met de positie. Venus draait om de zon in een baan met een straal van 0,7 A.E., dat is binnen de aardbaan (1 A.E.)

Nog een schepje erbovenop:

Overdag zouden de sterren en ook Venus en Mercurius zichtbaar zijn als de zon niet zo fel was.
De zon overstemt dus alles: een mooi beeld wellicht van de Here Jezus die in de toekomst ieders heerlijkheid overstemt. De oudsten werpen hun kronen voor Hem neer.
Dat Venus zo fel schijnt, als de zon nog niet op is, komt door zijn positie, afstand en albedo (zijn reflectie).
« Laatst bewerkt op: november 29, 2003, 12:31:10 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan