quote:
mirt schreef op 03 februari 2008 om 22:47:[...]
De vraag is misschien ook nog, is deze lijn inderdaad zo recht is en zo duidelijk een keuze waarin het eind al in het begin opgesloten zat, zodat het onvermijdelijk was daar uit te komen.
Ik denk dat achteraf patronen zien een typisch menselijke eigenschap is, die nuttig kan zijn, maar ons wel vaak verblinden kan. Zo ook in dit geval: nee, ik denk niet dat het een vaststaande weg was vanaf de eerste keuze, en ik denk ook niet dat Abelardus het echte keuzemoment gaf. Ook Abelardus stond in een traditie, en ook na hem had het nog alle kanten op kunnen gaan. Maar aan de andere kant moeten we ook niet te bang zijn om lijnen te onderkennen en om sleutelmomenten aan te wijzen, omdat anders het gevaar te groot wordt dat we alles relativeren. Denk ik

quote:
Luther wordt trouwens wel eens vergeleken met Calvijn 'te dogmatisch' genoemd, wist je dat? Vast wel.
Toch niet, maar het verbaast me ook niet. Ik vind, persoonlijk, de Luther die ik vrij beperkt ken, een verbazingwekkende combinatie van een arrogant en irritant mens, een neuroot eerste klas, en een warhoofd. Calvijn, die ik vooral ken uit de Institutie, bevalt me veel beter. Een jurist, geen theoloog, een helder denker en iemand die duidelijk en systematisch schrijft.
quote:
Ik heb een boekje van zolder gehaald: "De invloed van het Calvinisme op de Noord-Nederlandse landschapsschilderkunst 1570-1630", kan er niks aan doen, zo heet het, van M. de Klijn waarin hij het over een tijdelijke fase in de geschiedenis heeft (heel breed gezien, maar zichtbaar in de manier waarop het landschap werd uitgebeeld) die opmerkelijk is genoemd door velen. Het is een periode waarin de mens naar de dingen om zich heen was gaan kijken om de dingen zelf, maar nog wel in afhankelijkheid van de Schepper. Marc de Klein laat zien hoe het nieuwe wereldbeeld dat te maken heeft met het calvinisme daarmee te maken had. Zelfs door Ton Lemaire (die van de onttovering) wordt deze periode 'misschien het geheim van het protestantisme' genoemd.
Wat leuk! Eén van de voor mij meest invloedrijke boeken over filosofie, heeft niet veel met filosofie te maken, maar is een bespreking van een aantal specifieke kunstwerken, als leidraad bij de ontwikkeling van het denken van de moderniteit. Ik zal de titel binnenkort eens opzoeken.
Ik ben, wat je noemt, "met kunst opgevoed", en dat zal wel meehelpen, maar ik geloof heilig in de taal van kunst als uitdrukkingswijze van veel wat anders onzegbaar zou zijn. Ik vind landschapskunst als hulpmiddel om het protestantisme te duiden dan ook geen vreemde keuze, maar een keuze die precies goed is.
quote:
Ik zit er niet op te wachten dat het nu zal gaan om katholiek tegenover protestantisme.
Geen tegenover, nee, laten we dat niet doen. Maar er is wel veel te verstaan vanuit beide systemen en hun kunst. Alleen moet je met de katholieke kant altijd oppassen dat het een heel conglomeraat aan filosofiën, stromingen, kunststromen ook, omvat, waardoor je er weinig eenduidigd over kan zeggen.
quote:
Maar het gaat me om die lijn die jij noemt (en jij niet alleen natuurlijk) en of over punten op die lijn nog interessante dingen zijn te melden wat vergeten wordt als er alleen naar de lijn als lijn gekeken wordt.
Ik wil dit heel graag nog wat duidelijker maken, maar helaas kan ik dat niet in korte tijd.
Ik wacht dat graag af dan, want ik denk dat het een razend boeiend onderwerp is.
quote:
Het boekje wordt trouwens online nergens genoemd, behalve in een voetnoot een keer.
En overtypen kan zeker niet