Auteur Topic: Gebedskringen  (gelezen 4645 keer)

Mellon

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Gepost op: februari 14, 2008, 02:37:58 pm »
Pff, zat ik net een heel verhaal te tikken over gebedskringen, drukte ik op het verkeerde knoppie en poef, weg alles. Misschien geen toeval, maar een teken dat m'n verhaal te slaapverwekkend was?  :O

Goed, zelf ben ik dus al jaren lid van een gebedskring en ik ervaar het als heel opbouwend voor mijn geloofsleven. Daarnaast heb ik een vertrouwensband opgebouwd met een aantal gemeenteleden en dat is fijn.

Ik weet dat er mensen zijn die dus niet van gebedskringen houden. Nou, dat kan, soit. Er zijn ook wel dingen waar ik gewoon niet zo van houd, dat is best te begrijpen.

Helaas zijn er ook mensen die tegen zijn op gebedskringen en die ze te vuur en te zwaard uit de kerk proberen te houden en als dat niet lukt, er weer uit te krijgen. In onze GKv is dat momenteel gelukkig niet meer het geval.

Hoe zien jullie dat? Kleven er echt grote gevaren aan gebedskringen, zoals groepsvorming (wat dat dan ook precies mag inhouden, maar ik hoor het vaak als gevaar genoemd worden)? Hoe zit het in jullie kerk/GKv?

PietZa

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #1 Gepost op: februari 14, 2008, 02:46:06 pm »
Bedoel je met gebedskringen, wat wij in onze gemeente groeigroepen noemen?
Verba volant, scripta manent

Hester

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #2 Gepost op: februari 14, 2008, 10:11:16 pm »
In de CGK waar ik lid van ben, is ook een gebedskring. Ik ben er maar een keer geweest (ik kan niet op de tijd waarop het gehouden wordt) en heb het die keer als heel positief ervaren. Samen bidden versterkt de band tussen gemeenteleden en veel mensen ervaren het als voeding voor hun persoonlijk geloof. Ik ook. Dus echt niets dan lof.

Er is wel een valkuil waar ik huiverig voor ben: resultaatgericht bidden. Er wordt (in de gebedsgroepen die ik ken) vaak een lijstje gemaakt met gebedspunten, men probeert mensen te werven en maakt er een inspirerende ochtend/avond van. Hoewel die dingen op zichzelf allemaal goed zijn, vind ik het soms zoveel weg hebben van een actie. Maar ik weet ook dat dat in onze kerk niemands inslag is en er valt prima over ieders verwachtingen/mening/ideeën te praten.

Een extreem geval: we hebben op het HBO waar ik studeerde een tijdje een gebedsgroepje gehad dat samenkwam om te bidden voor de school, maar daar ben ik redelijk snel mee gestopt. Het had een vrij evangelische en concrete inslag; als we maar hard en met veel mensen bidden, zal de school bekeerd worden. Sorry maar daar pas ik echt voor.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2008, 10:12:18 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Alja

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #3 Gepost op: februari 16, 2008, 03:17:56 pm »

quote:

Hester schreef op 14 februari 2008 om 22:11:
Een extreem geval: we hebben op het HBO waar ik studeerde een tijdje een gebedsgroepje gehad dat samenkwam om te bidden voor de school, maar daar ben ik redelijk snel mee gestopt. Het had een vrij evangelische en concrete inslag; als we maar hard en met veel mensen bidden, zal de school bekeerd worden. Sorry maar daar pas ik echt voor.
Hoe 'moet' het dan wel?
<><

Alja

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #4 Gepost op: februari 16, 2008, 03:22:43 pm »
-
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2008, 03:22:57 pm door Alja »
<><

Macguinness

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #5 Gepost op: februari 16, 2008, 03:49:43 pm »
Het is goed om samen te bidden denk ik.
Zelf deed ik dat ook vaak met mijn bijbelstudiegroepje en later ook wel met een speciaal groepje.
Maar wat mij op een gegeven moment tegen is gaan staan is dat je eerst met z'n allen allerlei gebedspunten gaat bedenken in die op gaat schrijven, en vervolgens om beurten in een kringetje zo mooi mogelijk geformuleerd aan God gaat voorleggen.
Ik kreeg het gevoel dat de vorm belangrijker werd dan het gebed zelf.

Marnix

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2008, 12:28:29 pm »

quote:

Alja schreef op 16 februari 2008 om 15:17:
[...]

Hoe 'moet' het dan wel?
In ieder geval niet zo dat je je eigen wil en ideeen en plannen bij God probeert af te dwingen. Wij willen dit en als we maar hard genoeg bidden gebeurt het. Bidden is vragen naar de weg. Dat is heel wat anders dan een succesgeloof. Als je maar genoeg bidt komt iedereen wel tot geloof.... of word je beter... of krijg je een vet betaalde baan. Etc.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2008, 04:53:37 pm »

quote:

Marnix schreef op 19 februari 2008 om 12:28:
[...]

In ieder geval niet zo dat je je eigen wil en ideeen en plannen bij God probeert af te dwingen. Wij willen dit en als we maar hard genoeg bidden gebeurt het. Bidden is vragen naar de weg. Dat is heel wat anders dan een succesgeloof. Als je maar genoeg bidt komt iedereen wel tot geloof.... of word je beter... of krijg je een vet betaalde baan. Etc.
blijft de vraag hoe het dan wel moet, zonder dat we in gereformeerde en/ of evangelische of "whatever" - karikaturen vervallen

Marnix

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #8 Gepost op: februari 20, 2008, 08:47:02 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 19 februari 2008 om 16:53:
[...]

blijft de vraag hoe het dan wel moet, zonder dat we in gereformeerde en/ of evangelische of "whatever" - karikaturen vervallen
Vragen naar de weg noemde ik het dus. Dat is hoe het wel moet. Verder invulling kan dan vrij breed zijn. Het belangrijkste om niet in karikaturen te vervallen is dat je niet een of ander "zo moet het wel-concept" gaat volgen. Je moet gewoon bij elkaar gaan zitten, samen dingen delen en samen naar God gaan met die dingen. Zo lastig hoeft dat toch niet te zijn?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mellon

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #9 Gepost op: februari 20, 2008, 11:21:06 am »

quote:

PietZa schreef op 14 februari 2008 om 14:46:
Bedoel je met gebedskringen, wat wij in onze gemeente groeigroepen noemen?

Wat zijn groeigroepen, precies?

Met gebedskring bedoel ik een groep die voornamelijk bijelkaar komt om dingen in gebed aan God voor te leggen. Bij ons komt er ook een stuk bijbelstudie bij kijken, veel zingen en een lang gesprek vooraf, maar bij anderen gaat het misschien anders.

Mellon

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #10 Gepost op: februari 20, 2008, 11:29:07 am »
Hoe het precies wel of niet moet..

Ik weet het niet. Ik weet wel dat onze kring een heel duidelijk doel heeft, namelijk het bidden voor onze gemeente. Onze gebeden zijn ook zeker gehoord, maar heel anders verhoord van we hadden verwacht. Daar moet je ook oog voor hebben. We wijden in het gesprek voor het gebed vaak best veel aandacht aan het verhoren.

Voorbeeld: we hebben gebeden voor resultaat A, maar hebben jullie gemerkt dat B is gebeurd? Er is dus wel iets gebeurt, alleen anders dan we dachten! Daar leer je van dat je niet resultaatgericht moet bidden, maar omdat je dingen aan God wilt voorleggen.

Je afhankelijkheid, die we elke zondag belijden, van Hem wordt er groter door.

Alja

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #11 Gepost op: februari 20, 2008, 01:51:12 pm »
Waarom ik de vraag stelde, is omdat ik op de studentenvereniging ook op een kring zit. Daar doen we bijbelstudie, leven we met elkaar mee en hebben we ook een kringgebed.

Het kringgebed gaat bij ons zo:
We doen een rondje: 'hoe gaat het met je? Hoe gaat het met je geloof?' Meestal best uitgebreid en we proberen wat dieper te gaan dan 'ik heb m'n tentamen gehaald' ('t mag wel, maar we willen ook dieper).
Iemand schrijft mee, want tijdens het rondje komen de bid- en dankpunten vanzelf bovendrijven.
Vervolgens gaan we bidden. Eén sluit af (neemt de lijst bij zich zodat er eventueel gebeden wordt voor de nog niet genoemde punten). Vervolgens kan iedereen spontaan bidden. Stiltes zijn niet erg.

Het is voor mij best nieuw en ik worstel nog een beetje met de vraag: hoe bidden? Verlanglijstje? Het is heel makkelijk om in die gewoonte te vallen: 'Heer, wilt U voor dit en dit zorgen?' Ik denk niet dat het goed is, maar ik weet ook niet hoe het wel 'moet'.
Ik vind hier trouwens nog niet een heel duidelijke antwoorden.
<><

Marnix

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2008, 11:19:46 am »
Bidden is natuurlijk meer dan een verlanglijstje indienen. Het begint denk ik met aanbidding, lofprijzing. Het gaat in de eerste plaats om Hem, niet om jou. Als je daarmee begint focus je je op Hem, zijn grootte, zijn liefde, zijn almacht, zijn goedheid, zijn trouw enzovoorts. Begin daarmee, anders krijg je het gevaar dat de focus komt te liggen bij de groep, de mens en wat die wil. Tegelijkertijd kan het ook tegengaan dat God als soort dokter wordt gebruikt, die bepaalde probleemgebieden moet oplossen, een pleister op je wonden moet plakken. Het gaat niet vooral om het aangeven wat je problemen zijn, alsof God dat nog niet zou weten. Het gaat om overgave van die problemen, dat je het aan Hem overgeeft in het vertrouwen dat Hij zal doen wat goed voor je is. Als je gefocust bent om Hem en al zijn goedheid is dat makkelijker dan wanneer je op je eigen problemen gefocust bent. Begin dus met aanbidding en danken. Nou wil ik niet zeggen dat je eigenlijk niks hoeft te vragen omdat je het dan zou invullen. Het gaat er om dat als je dat doet, je eerst bewust bent van wie Hij is, wat Hij kan, hoe Hij is, je je aan Hem overgeeft. Dan worden je problemen die soms zo groot lijken, al een stukje kleiner. Laat dat vragen maar achteraan komen.

Wat wel eens gebruikt wordt als leidraad voor het gebed is de gebedshand:

De duim: Lofprijzing (God is goed)
De wijsvinger: Danken (naar God wijzen)
De middelvinger: Schuldbelijdenis
De ringvinger: Voorbede
De pink: (de kleinste vinger:) Vragen

Mellon

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2008, 01:35:08 pm »

quote:

Alja schreef op 20 februari 2008 om 13:51:
Het is voor mij best nieuw en ik worstel nog een beetje met de vraag: hoe bidden? Verlanglijstje? Het is heel makkelijk om in die gewoonte te vallen: 'Heer, wilt U voor dit en dit zorgen?' Ik denk niet dat het goed is, maar ik weet ook niet hoe het wel 'moet'.
Ik vind hier trouwens nog niet een heel duidelijke antwoorden.

En ik denk ook niet dat je die ergens gaat vinden.

Sterker: als iemand een kant en klaar lijstje zou hebben over hoe bidden precies moet, dan zou ik daar wantrouwend tegenover staan.

Ik sluit me aan bij de soorten gebed die Marnix al noemde. Op onze gebedsgroep hebben we een schaal waarin kaartjes liggen met alle soorten gebeden (lofprijzing, dankzegging, smekingen, etc). Ze herinneren ons eraan dat het niet alleen om het het verlanglijstje gaat.

Verder wordt er bij ons voor het bidden ook veel gezongen, bij wijze van lofprijzing en uiteraard wordt er uit de bijbel gelezen, om te leren wat God over het gebed of over het omgaan met bepaalde situaties zegt.

Die twee dingen (zingen en lezen) helpen ook voorkomen dat het gebed een lange verlanglijst wordt.

Verder sluit ik me onieuw aan bij Marnix wat betreft de overgave aan God. Want waarom bid je? Toch omdat God contact met jou wil? En jij met hem? Omdat je hem alles wilt en mag voorleggen wat er in je leven gebeurt, waar je je zorgen over maakt, welke leuke dingen er gebeuren, welke gedachten je hebt en noem  maar op? En dat mag, elke dag, in het gebed, alleen of met anderen.

diak2b

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #14 Gepost op: februari 26, 2008, 05:00:52 pm »

quote:

Mellon schreef op 26 februari 2008 om 13:35:
[...]
Sterker: als iemand een kant en klaar lijstje zou hebben over hoe bidden precies moet, dan zou ik daar wantrouwend tegenover staan.

ooit zei iemand: "Wanneer je bidt, zeg dan:
Vader,
uw naam worde geheiligd,
uw koninkrijk kome;
geef ons elke dag het nodige brood
en vergeef ons onze zonden,
want ook wij vergeven ieder die ons iets schuldig is,
en breng ons niet in beproeving.’
"

En diezelfde had meer kant en klare tips :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Mellon

• Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #15 Gepost op: maart 07, 2008, 03:09:04 pm »
Duhuhhhh!  

Ik had het natuurlijk niet over God zelf, bijdehandje. :w

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Gebedskringen
« Reactie #16 Gepost op: maart 16, 2008, 03:27:23 pm »
In onze gemeente is wel een gebedsgroep actief, hoewel ik nog niet op de eens in de 2 week bijeenkomsten aanwezig ben geweest, is mijn ervaring bij de gebedsgroep van de plaatselijke jeugdkerk, waar ik wel vaker geweest ben of meer aandacht die we besteden aan gebed bij bijbelstudiegroepen welerg positief en opbouwend.
Ook tijdens E&R (zomer evangelisatie projecten, zoals op campings) merk je dat samen bidden in de groep, en daarbij ook alles benoemen wat die dag moeilijk ging, of wat nog nodig is en gebeuren moet die week, door het bijvoorbeeld in kringgebed naar boven laten komen. De ervaring leert ons wel erg zichtbare en merkbare verhoring tijdens deze weken, zodat je merkt wat er eigenlijk te weinig gebeurt in de onze kerken gedurende de rest van het jaar, dus zelf ben ik groot voorstander van meer gebedskringen in de gkv. Maar niet om het bidden alleen, maar juist  zodat we steeds weer blijven leren dat hoeveel werk er ook gebeuren moet, we niet zonder Gods zegen op al die arbeid kunnen.

Misschien een tip, in Wageningen zag ik ooit eens een gebedsschrift in de hal van de kerk liggen, hier kon een ieder die zich daartoe geroepen voelde zijn gebedspunt inschrijven zodat het voor iedereen die benieuwd was naar gebedspunten het schrift weer te raadplegen is.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2008, 11:18:33 pm door spacy »
[JESUS]Life[/JESUS]