quote:
Ronnie123 schreef op 10 maart 2008 om 15:38:Na wat zoeken door dit forum vond ik eigenlijk weinig over het onderwerp uitvaart. Het is namelijk zo dat ik op dit moment bezig ben verschillende soorten begrafenissen naast elkaar te leggen van verschillende geloofsovertuigingen. Nu had ik dan ook een paar vragen over hoe mensen met een gereformeerde geloofsovertuiging handelen tijdens het overlijden van hun dierbare. Ik hoop dat ik hiervoor dan ook aan het goede adres ben. Hier heb ik enkele vragen opgesomd:
Ik wil wel een poging wagen hoewel het per persoon in de GKv zal verschillen. Het is dus mijn eigen verhaal.
1. Zijn er bepaalde tradities die uniek zijn voor een gereformeerde uitvaart?
In de regel is er een samenkomst en daarna het begraven. Na de begrafenis wordt op de plek van het graf vaak het Onze Vader gebeden en belijdenis uitgesproken.
2. Hoe denken gereformeerde mensen over crematie (b.v. is het toegestaan)?
Veel gereformeerden zijn tegen, ik ben er niet tegen omdat ik geloof dat God mijn skelet niet nodig heeft bij de wederopstanding van mijn vlees. Hij kan uit stof en as vormeren.
3. Worden er in het voren al regelingen gepleegd voor dat iemand komt te overlijden (b.v. verzekeren) of is overlijden niet een gebeurtenis waar je voor het gebeurt mee bezig bent.
Er zijn groepen onder de gereformeerden die geen overlijdensverzekering hebben, binnen de GKv is dat mogelijk een klein clubje, ik ken ze in ieder geval niet.
Persoonlijk staan mijn wensen op papier, ook weet ik wat mijn ouders, mijn partner willen en dat is ook vastgelegd.
4. Hoe wordt een uitvaart georganiseerd? (ik hoorde namelijk iets dat de kerk b.v. een uitvaartsondernemer aanwijst?)
de kerk wijst geen uitvaartondernemer aan, dat doen de nabestaanden.
Meestal regelt de bode de zaken rondom de uitvaart samen met de familie. de samenkomst wordt geregeld tussen voorganger en nabestaanden. de ondernemer is er puur voor de organisatie en niet voor de inhoud.
quote:
Verder las ik nog wel op een ander topic hier dat een uitvaart meer in het teken staat van de verrezen Heer. Ik citeer: "In onze Kerk is een uitvaart een viering. Het gekke is, de naargeestigheid neemt toe, naarmate uitvaarten meer op de gestorven mens, en minder op het perspectief van de verrezen Heer worden gericht."
In de RKK is het een viering, in de GKv een samenkomst om iemand ter aarde te bestellen. De GKv kent geen rouwdiensten, die zijn niet toegestaan.
quote:
Moet ik dit interpreteren als dat een gereformeerde uitvaart graag minder persoonlijk is en liever niet teveel over de overledene als persoon gaat maar meer in het teken staat van de kerk?
Nee, het gaat wel over de overledene maar ook over de troost voor de nabestaanden.