quote:
okidoki schreef op 18 maart 2008 om 09:02:[...]
Ligt er aan wat je mening is

Overigens branden we hier geen mensen af, we leggen wel het vuur aan elkaars schenen, richten brandstapels op etc. Zie dat als restanten uit onze oertijd

[...]
Krijg je direct de brandende de vraag dan
wat dat geloof dan is?
Alleen het verhaal Jezs Christus en die gekruisigd of bv het verhaal in de belijdenis van Athanasius, Nicea etc.?
Neem de hele Bijbel erbij zou ik zeggen.

En het NT speelt dan natuurlijk een grote rol.
quote:
Volhouden is ook een daad en ik vrees dat je wel moet volhouden

Simpel voorbeeld:Hebr. 12:12
Hef daarom uw slappe handen op,
strek uw knikkende knieën, 13 en
kies rechte paden, zodat een voet die gekneusd is niet verder ontwricht raakt, maar juist geneest.
Geloven is dus wel een acticief iets en geen luilekkerland.
Maar of je wel of niet je knieen strekt om vol te houden in dit leven, heeft op zich niet te maken of je behouden bent.
quote:
Je bent vrij van de gevolgen van de wet maar niet vrij van de eisen der wet. Als je de 10 woorden leest ontdek je dat alles draait om God liefhebben en je naaste. (even heel kort door de bocht)
Natuurlijk moet je God lief hebben en je naaste als jezelf. Maar de eis is: doe DAT en gij zult leven.
En dat is m.i. voor een Christen anders: Ik kan het niet, maar Christus heeft het voor mij volbracht. Ik moet het nu ook niet meer proberen te vo;lbrengen,
ik leef niet meer maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu nog in het vlees leef, leef door het geloof in de Zoon van God die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven. Gal. 2: 20
En God kijkt bij een Christen niet of hij zich steeds wel aan de 10 geboden heeft gehouden
voor ons behoud, nee, als je christen bent is Christus onze redding en heeft ons oordeel allang gedragen op het kruis.
God zegt dan: hier is een christen die zich niet altijd aan de 10 geboden heeft gehouden, maar Christus Mijn Zoon, heeft die zonden op zich genomen. God kijkt naar een gelovige IN CHRISTUS. Als Hij naar die persoon kijk ziet Hij Zijn Zoon: volmaakt.
quote:
Ik ken legio ongelovigen die het in het leven juist goed gaat. Ik neem aan dat je wat anders bedoeld dan wat je schrijft?
In de Psalmen staat het vol van de voorspeod der goddelozen..
Maar J&J heeft het hier over zondigen door
gelovigen omdat alles toch al vergeven is, ze zijn toch gered?
En hij refereert daarbij aan: Rom. 6: 1:
Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme?
2 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?
En als je als gelovige zondigt omdat je vrij bent, dan keert dat zich tegen je.
Een gelovige zondigt niet goedkoop, is een uitdrukking die ik wel ken.
Of neem het voorbeeld van die man in Corinthe die werd uitgesloten uit de Gemeente. Daar staat NB bij dat hij aan de satan werd overgeleverd:
1 Kor. 5: 5
5 leveren wij in de naam van de Here Jezus die man aan de satan over tot verderf van zijn vlees, opdat zijn geest behouden worde in de dag des Heren.
Verderf van je vlees is niet zo positief. Dat lijkt me toch wel wat J&J bedoelt. Toch wordt deze man behouden.
quote:
Je bent niet helemaal vrij, je hebt te voldoen aan de regel van Christus "God en de naaste liefhebben". Dat is geen juk maar ook geen vrijheid.
Je MOET daar niet voor kiezen, je MAG daarvoor kiezen en als het goed is en Gods Geest woont in je hart, WIL je daarvoor kiezen.
Het is een veranderde grondhouding van geen moeten, mat mogen en willen.
God legt de zweep er niet over.
(figuurlijk gesproken)
Dat was figuurlijk gesproken in het OT het geval.
Galaten 5 : 13 zegt dat we geroepen zijn om vrij te zijn (maar niet losbandig) en genruik die vrijheid dan niet als aanleiding voor het vlees.....
En Paulus zegt in vers 16:
Dit bedoel ik: wandelt door de Geest.
quote:
Hmm, ik heb vele dingen van het leven mogen ervaren maar een woeste en onvoorspelbare christen heb ik wel eens ontmoet maar die bleek adhd te hebben.
Als ik kijk naar mijn geestelijk leven dan is het helemaal niet onvoorspelbaar (mijn dagelijks leven ook niet overigens) maar juist aardig voorspelbaar.
Wat wil je duidelijk maken met woest en onvoorspelbaar?
Meer uitleg is wel handig hier ja.
Misschien bedoelt J&J dat God wegen met gelovigen gaat, die onvoorspelbaar zijn. Ik kan het niet goed omschrijven.
quote:
Leer accepteren dat sommigen wat korter van stof zijn. Hoort bij het woeste leven zeg maar

offtopic:
Deze opmerkingen waar je hier op reageert zijn inmiddels verwijderd. Misschien goed dat je daar dan maar niet op in gaat.