Auteur Topic: De Liturgie van de Uren, ofwel het heilig officie  (gelezen 19935 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
De Liturgie van de Uren, ofwel het heilig officie
« Gepost op: maart 24, 2008, 12:12:58 pm »
In afwachting tot Hester meldt dat ze haar brevier ontvangen heeft alvast wat inleiding, en een voorstel over hoe dit topic te gebruiken.

De Liturgie van de Uren is het oudste gebed van de Kerk, dat al gebeden werd door Jezus Christus toen Hij zich zijn eerste apostelen verzamelde. Het is in essentie dan ook de voortzetting van het Joodse gebed.

de Liturgie van de Uren, ook wel het heilig officie genoemd, of het getijde-gebed, wordt gelezen uit een "brevier". In de loop van de eeuwen zijn verschillende brevieren in gebruik geweest, onder andere voor kloosters, en voor seculiere priesters.

Sinds Vaticanum II is het algemene brevier herschreven en aangepast met een aantal doelen:

- het brevier diende toegankelijk te worden voor leken
- het brevier diende geschikt te zijn voor de verschillende omstandigheden waarin priesters, en sinds die tijd ook permanent diakens, leven. De praktijk van "vooruit bidden" en "inhaalgebed" moest worden tegen gegaan.
- het brevier werd ontdaan van een deel van de typische katholieke teksten, en werd zo weer vrijwel volledig Bijbels. Het is sindsdien dan ook probleemloos te bidden door iedere christen.

Alle geestelijken beloven bij hun wijding het getijdegebed te onderhouden, niet alleen voor zichzelf, maar als offer voor de gehele Kerk. Leken zijn niet verplicht de Uren te bidden, maar ze worden daartoe wel van harte uitgenodigd. Wie de Uren bidt, sluit zich aan bij het gebed van de Heer, die dit gebed door zijn Kerk in al haar veelstemmigheid als met één stem bidt over de gehele wereld.

de kern van het brevier wordt al vanaf het begin gevormd door de Psalmen.

De complete Liturgie van de Uren omvat:

1. de Uitnodiging
2. de Lezingendienst
3. het Morgengebed, ofwel de Lauden (bij het opstaan)
4. Het gebed overdag, ook wel Terts (9:00), Sext (12:00) en Noon (15:00)
5. het Avondgebed, ofwel de Vespers (rond 17:00)
6. de Dagsluiting of Completen (voor het slapen gaan)

De Uren die iedere geestelijke bidt zijn de Lauden en de Vespers. Het gebed overdag is voor mensen die in de wereld werkzaam zijn veelal een te zware belasting.

De uitnodiging wordt vooral gebruikt bij de gezamelijke viering van de Uren.

De Completen zijn de "katholiekste" van alle Uren, in die zin, dat hier de aanroeping van de heilige Maagd een belangrijk onderdeel van zijn.

Mijn voorstel zou zijn om hier gezamelijk alleen de Lauden en de Vespers te nemen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 24, 2008, 12:22:39 pm »
Een aanpak zou als volgt kunnen zijn:

- zoek zelf op welke teksten je precies nodig hebt. (doe dit een dag van te voren!)
- gebruik eventueel
http://www.katholiekneder...gie/liturgiekalender.html
om de Romeinse kalender bij de hand te hebben
- controleer eventueel aan de hand van
http://www.mennenpr.nl/lauden/index.html
of je inderdaad de correcte bladzijden hebt gevonden.
- bidt 's morgens de Lauden en 's avonds de Vespers.
- bespreek hier je ervaringen. Met de tekst, met het volhouden van het gebedsritme, noem maar op.

Ik zal de eerste dagen in ieder geval de paginanummers, van de Vespers, die je nodig hebt hier neerzetten.

Voor wie wel wil meelezen, maar geen zin heeft het brevier aan te schaffen, zie de webpagina van Cor Mennen pr: http://www.mennenpr.nl/lauden/index.html

Oh ja, nog 1 ding: probeer de uren staande, en hardop te bidden. Als je kan, zing! verder is het een goede gewoonte om bij de doxologie te buigen.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2008, 12:30:55 pm door diak2b »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 24, 2008, 12:42:35 pm »
(nuttig om te weten: de doxologie is het "Eer aan de Vader..." dat je uitgeschreven ziet als onderdeel van het openingsvers, bijvoorbeeld op pagina 681)

benodigde pagina's voor 24 maart:

Via de kalender kan je vinden:

24 maart
Maandag onder het octaaf van Pasen

In getijdengebed: van het octaaf (blz. 364); S: (Lectionarium, deel 3 - jaar II) Hand. 1, 1 - 26; U, God, loven wij; morgengebed: Pss 63, 163, 149; avondgebed: Pss 110, 114, 182; dagsluiting (blz. 1201/1203)

In je getijdenboek kom je nu bij de Paastijd, die begint op pagina 364. De Vespers van de maandag onder het octaaf begint op pagina 370. Daar vind je echter een verwijzing naar bladzijde 359 voor de hymne, antifonen, psalmen en lofzang. Voor de complete opbouw heb je echter eerst nog pagina 677 nodig. Je krijgt nu dus:

pagina 677: openingsvers+doxologie
pagina 359: hymne
pagina 360: antifoon 1, psalm 110, doxologie, antifoon 1
pagina 360: antifoon 2, psalm 114, doxologie, antifoon 2
pagina 361: antifoon 3, lofzang, doxologie, antifoon 3
pagina 370: korte Schriftlezing
pagina 370: antifoon
pagina 370: magnificat-antifoon
inlegvel of pagina 678: Lofzang van Maria of Magnificat, doxologie
pagina 370: magnificat-antifoon
pagina 371: slotgebeden (NB: schuin gedrukte regel steeds herhalen), eigen intenties toevoegen, Onze Vader
pagina 371: gebed
pagina 681: zegenafsmeking

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 24, 2008, 09:00:35 pm »
Hier de lauden van Derde Paasdag (officieel: dinsdag onder het Paasoctaaf). De basis staat op blz 374 (op blz 371 begint de dinsdag onder het Paasoctaaf en dan blader je door tot aan het morgengebed). Maar daar wordt je direct (in rode tekst) verwezen naar de Paaszondag voor een deel van het gebed. Zo is de juiste volgorde:

pagina 671: openingsvers+doxologie

Nu wordt een stuk uit de lauden van Paaszondag herhaald (tot aan de korte schriftlezing):
pagina 355: hymne
pagina 356: antifoon 1
pagina 780: psalm 63, doxologie
pagina 356: antifoon 1
pagina 356: antifoon 2
pagina 781: lofzang Daniël, zonder doxologie (zit al 'ingebouwd')
pagina 356: antifoon 2
pagina 356: antifoon 3
pagina 782: psalm 149, doxologie
pagina 356: antifoon 3

Nu ga je naar de dag zelf (Dinsdag onder het Octaaf van Pasen):
pagina 374: korte Schriftlezing
pagina 374: antifoon
pagina 374: benedictus-antifoon (bij de Lofzang van Zacharias)
inlegvel of pagina 672: Lofzang van Zacharias of Benedictus, doxologie
pagina 374: benedictus-antifoon
pagina 375: slotgebeden (NB: schuin gedrukte regel steeds herhalen), eigen intenties toevoegen, Onze Vader
pagina 375: gebed
pagina 675: zegenafsmeking
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2008, 09:18:09 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 24, 2008, 09:12:23 pm »
Enkele praktische tips m.b.t. het getijdengebed:

* bid ze een tijdje via de site van priester Mennen, om zonder allerlei leeslintjespoespas gewend te raken aan de opbouw. Dit is natuurlijk ook handig om gewoon ff te kijken of het wat voor je is, voordat je het - toch best wel dure - brevier aanschaft
* Als je uit het brevier begint te bidden: lees eerst over de opbouw van de gebedstijden lauden (blz 670: morgengebed) en vespers (blz 677: avondgebed). Nog niet zo simpel, maar door de ervaring met de website zul je al dingen herkennen.
* Check in het begin steeds met de site van priester Mennen of je de juiste blz te pakken hebt.
* Doe in het begin kaartjes tussen de bladzijden met steeds terugkerende teksten (openingsvers, lofzang van Zacharias en van Maria, zegenafsmeking). Gebruik de (vier) leeslinten voor veranderende bladzijdes. Meestal heb je er drie nodig: hymne, psalmen, lezing en verder.
* Leg de leeslinten zo, dat ze aan de zijkant uitsteken* (en niet aan de onderkant), zodat je makkelijk met het leeslint alle bladzijden tegelijk kunt omslaan om te 'navigeren' door het brevier. Als je heen en weer moet bladeren, zorg dan dat het leeslint wel in het boek blijft (dus niet bovenaan eruit laten bungelen), anders moet je later alsnog gaan zoeken. Leg het gewoon een beetje schuin op de blz waar je niet van hoeft te lezen, zodat het niet in de weg ligt. Als je bij een bepaald leeslint klaar bent, kun je het zo leggen dat het onder uit het boek steekt, dan is het 'uit de weg'.
* Leer enkele kortere dingen uit je hoofd: openingsvers, doxologie ('Eer aan de Vader ..') en zegenafsmeking
* Doe plastic postit-stickertjes op blz met terugkerende langere teksten (tenzij je een los inlegvel daarmee hebt en dat liever gebruikt):
blz 672 (lofzang van Zacharias)
blz 678 (lofzang van Maria)
blz 780 (psalmen van de eerste zondag - die komen vaak terug op feestdagen)
* Als je inmiddels een echte die-hard begint te worden en door wilt gaan met bidden van de getijden: leer ook langere teksten uit je hoofd, te beginnen met de lofzang van Zacharias en die van Maria. Ook favoriete en/of vaak terugkerende psalmen kun je uit je hoofd leren. Dat kan het bidden erg verdiepen, is mijn ervaring! (en het vermindert het geblader en gebrek aan leeslintjes ;))
* katholieken en overigen die dat wensen kunnen ook de heiligen in de gaten houden: blz 1219 en verder. Bid dan in ieder geval de feesten en hoogfeesten. Staat er niets bij of 'gedachtenis', dan is het vrije keuze. Hou wel de door diak2b genoemde liturgische kalender in de gaten, want soms is het 'baas boven baas' en wordt een feestdag verplaatst voor een andere. Morgen is het al gelijk raak: officieel is dan het hoogfeest de Aankondiging van de Heer (Maria Boodschap; de conceptie van Jezus, precies 9 maanden voor Kerst  :+ ) Maar Derde Paasdag is hoger in rang, dus wordt Maria Boodschap dit jaar verplaatst naar 31 maart (volgende week maandag)... De basisteksten van Maria Boodschap vind je op blz 1268.

Wauw, als ik het zo opschrijf, is het eigenlijk toch best wel rocket science ... geen wonder dat alle priesters universitair opgeleid moeten zijn  B)

*Hoe herken je een katholiek in een GKV-dienst? Het leeslint in zijn of haar (gasten)bijbeltje/psalmboek steekt aan de zijkant ipv aan de onderkant uit  O-)

Nog een tip die meer met de beleving te maken heeft dan met het praktische (net zoals wat diak2b schreef over staan/zingen/buigen): als je tijd hebt, kniel dan na de lezing een tijdje neer (knielbankje is handig als je langer dan 5 minuten wilt zitten) om in stilte het zojuist gebedene te overwegen. Ga dan weer verder met de korte beurtzang.
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2008, 12:11:52 am door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 24, 2008, 09:27:59 pm »
Verder nog deze bemoediging in hymne-vorm, oorspronkelijk bedoeld voor Oogje toen ik hem het brevier cadeau deed bij z'n Vormsel vorig jaar ... :D

[En] ach ja, je begrijpt al wel
Zo'n hymne zegt het je heel snel
dat je eraan geloven moet
Gehoorzaamheid tot in den doet!

En niet alleen aan 't kerkgezag
Al ging je daarvoor overstag
Maar lintjes, kaartjes, bladeren
Die dag en uur inkaderen

Och, pastoor Mennen, sta me bij
Want was uw site niet aan mijn zij
Wat moest ik doen dan met dit boek
Ik smeet het zo in enen hoek

Het kan soms ingewikkeld zijn
Dat kost wat moeite en wat pijn
Maar 't is toch wel de moeite waard
Daar 't leren veel papier uitspaart*!

Je moest eens zien hoe snel dat gaat
Eerst klungel je, dan krijg je vaart
Met hymne, psalmen en lofzang
Geen leeslint maakt jou ooit nog bang!

Zo zingen wij tezaam de eer
aan Vader, Zoon en Geest, onz' Heer
Dat wat eerst lijkt een hard gelag
zo ons geloof steeds voeden mag

En ja ... het is Oogje ook gelukt om het te leren, ondanks zijn toenmalige leeslintjesangst. Dus dat geeft de burger moed! :P

* Printjes van de site van Mennen
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2008, 09:34:33 pm door wateengedoe2 »

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 24, 2008, 11:02:48 pm »
Het bidden van de lauden en vespers is inderdaad niet zo moeilijk, als je het systeem van hymne+palmodie+Schriftlezing en voorbeden eenmaal doorhebt. Zelf hou ik het ook bij deze twee. Het is dan ook goed om juist nu te beginnen, omdat de getijden op dit moment niet zo moeilijk zijn qua bladerwerk. In bijvoorbeeld de tijd na Kerst wordt het al wat pittiger, maar dan ben je al flink getraind als je vanaf nu begint met het bidden van de getijden.

Gelukkig wijst het boek je ook aardig de weg. De rode lettertjes geven steeds aan waar je heenmoet en wat je wel of niet moet doen. En zolang je het bij de lauden en vespers houdt, hoef je vaak helemaal niet zo te bladeren, maar wordt je vrijwel automatisch van gebed naar gebed geleid. Anders wordt het als je ook de andere gebeden wilt bidden, maar ik zou daar voorlopig nog niet mee beginnen.

Een belangrijke tip is wel: neem er de tijd voor. Als je de lauden of vespers gewoon (in stilte) uitspreekt, zonder af te raffelen, dan ben je er gemiddeld twintig minuten per gebed mee bezig. Ook ben je misschien niet zo vertrouwd met het dagelijks uitspreken van vaste gebeden uit een boek. Zet dan toch door, want uiteindelijk went dat ook en kan het je geloofsleven erg verrijken.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 24, 2008, 11:17:10 pm »
Okidoki, Hester, al zin?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 24, 2008, 11:32:37 pm »

quote:

Ja hoor, ik vermoed echter dat het in het begin veel geblader zal opleveren(8>

Als alles meewerkt en ik geen nachtdiensten / crisissen hoef te werken kan ik deze week er energie in gaan steken.
Hoe vast zijn overigens te tijden voor jullie? Heb je klokslag X getijde Y of is dat voor jullie flexibel?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 24, 2008, 11:35:10 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 maart 2008 om 21:27:
Verder nog deze bemoediging in hymne-vorm, oorspronkelijk bedoeld voor Oogje toen ik hem het brevier cadeau deed bij z'n Vormsel vorig jaar ... :D

[En] ach ja, je begrijpt al wel
Zo'n hymne zegt het je heel snel
dat je eraan geloven moet
Gehoorzaamheid tot in den doet!

En niet alleen aan 't kerkgezag
Al ging je daarvoor overstag
Maar lintjes, kaartjes, bladeren
Die dag en uur inkaderen

Och, pastoor Mennen, sta me bij
Want was uw site niet aan mijn zij
Wat moest ik doen dan met dit boek
Ik smeet het zo in enen hoek

Het kan soms ingewikkeld zijn
Dat kost wat moeite en wat pijn
Maar 't is toch wel de moeite waard
Daar 't leren veel papier uitspaart*!

Je moest eens zien hoe snel dat gaat
Eerst klungel je, dan krijg je vaart
Met hymne, psalmen en lofzang
Geen leeslint maakt jou ooit nog bang!

Zo zingen wij tezaam de eer
aan Vader, Zoon en Geest, onz' Heer
Dat wat eerst lijkt een hard gelag
zo ons geloof steeds voeden mag

Staat niet in het boekje :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 24, 2008, 11:36:50 pm »
Allicht domme vraag, maar ik heb tevens een gelamineerd setje gekregen bij het getijdenboek. Ik zoek kennelijk te moeilijk maar kan dat setje niet plaatsen in het geheel.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 24, 2008, 11:37:08 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 maart 2008 om 23:35:
[...]

Staat niet in het boekje :)
Nou, dan print je 'm uit en plak je 'm in de binnenkaft, om bijv bij wijze van uitnodiging te zingen :D

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 24, 2008, 11:38:50 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 maart 2008 om 23:32:
[...]

Als alles meewerkt en ik geen nachtdiensten / crisissen hoef te werken kan ik deze week er energie in gaan steken.
Hoe vast zijn overigens te tijden voor jullie? Heb je klokslag X getijde Y of is dat voor jullie flexibel?
Ik doe de lauden altijd direct na opstaan en wassen/aankleden (en voor het ontbijt). Vespers is flexibeler - al bid ik ze doordeweeks vaak mee met Radio Maria (675 AM) en da's maandag 17:30 en di - vr 18:00. Het is wel een goede gewoonte om naar monastieke traditie eerst te bidden en dan te eten - eerst het geestelijk en dan het aardse voedsel.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2008, 11:41:32 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 24, 2008, 11:40:09 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 maart 2008 om 23:36:
Allicht domme vraag, maar ik heb tevens een gelamineerd setje gekregen bij het getijdenboek. Ik zoek kennelijk te moeilijk maar kan dat setje niet plaatsen in het geheel.
Dat is dat inlegvel waar diak2b het over had. Het bevat de steeds terugkerende dingen, zoals lofzang van Zacharias en Maria. Ik bid zelf liever uit 't boek en heb daarom van die post-it stickertjes op de bewuste blz geplakt (en die lofzangen ken ik uit m'n hoofd), maar wellicht vind jij dat inlegvel wel handiger.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 24, 2008, 11:45:51 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 maart 2008 om 23:37:
[...]

Nou, dan print je 'm uit en plak je 'm in de binnenkaft, om bijv bij wijze van uitnodiging te zingen :D

Ik zal hem op mijn kantoor hangen, zie ik het elke dag en herinnert het mij aan het bidden.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn gebed, wat vroeger 6 x daags was, in het slob is geraakt door werk en gezin.
Vandaar mijn zoek naar een houvast. Het gaat mij nadrukkelijk niet om het ritueel maar om de inhoud. via Mennenpr.nl had ik al e.e.a. opgepikt.
Binnen de reformatie kent men geen getijdengebed meer (jammergenoeg) en wordt steeds vaker in gebedsgroepen gewerkt (waar ik niet zo voor ben, het is vaak een slechte kopie van evangelisch denken en te vaak gericht op het scoren van verhoring).
gebed moet voor mij zijn: God loven en prijzen in eerste instantie.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 24, 2008, 11:53:38 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 maart 2008 om 23:45:
[...]

Ik zal hem op mijn kantoor hangen, zie ik het elke dag en herinnert het mij aan het bidden.

Ik heb een crucifix op kantoor hangen, maar dit is ook een manier :D Al moet je 'm wel dichtbij je bureau hangen, wil je 'm ook kunnen lezen (of was dat niet de bedoeling en is het echt alleen een remindertje van 'oh ja, getijdengebed!' :)) Overigens is het gebedje in de binnenkaft van het Klein Getijdenboek wel een nuttiger alternatief, lijkt mij:

Heer, open mijn mond
om Uw heilige Naam te prijzen;
zuiver mijn hart van alle verstrooiingen
en ijdele of verkeerde gedachten;
verlicht mijn verstand,
doe mijn gemoed ontvlammen
opdat ik op waardige wijze,
met aandacht en toewijding
deze getijden kan bidden
en verhoord mag worden
voor het aanschijn
van Uw goddelijke majesteit.
Door Christus onze Heer. Amen.

quote:

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn gebed, wat vroeger 6 x daags was, in het slob is geraakt door werk en gezin.

6x is ook wel héél veel voor iemand 'in de wereld'. Tenzij de hele samenleving erop is gemaakt (bijv in islamitische landen 5x), maar dan nog is het geen sinecure.

quote:

Het gaat mij nadrukkelijk niet om het ritueel maar om de inhoud.

Dat lijkt me evident. Ik neem aan dat dat bij iedereen die het bidt, zo is. Al zal het best wel eens zo zijn, dat je het 'lauw' bidt, maar da's vergelijkbaar met de communicatie met je echtgenoot/ote: die doe je ook niet 'voor de vorm', maar af en toe zul je ook wat afwezig zijn na een drukke dag.

quote:

Binnen de reformatie kent men geen getijdengebed meer (jammergenoeg)

Beetje offtopic, maar hoe is dat verdwenen? Luther was een monnik en bijv in bevindelijke kring wordt nog aardig wat gelezen van bijv Thomas a Kempis. Vanwaar het verdwijnen van getijdengebed - iets wat in zijn aard toch niet echt samenhangt met de katholieke 'pijnpunten' die men kwijt wilde? Of vond men het te mechanisch/was men bang dat het dat zou zijn?

quote:

gebed moet voor mij zijn: God loven en prijzen in eerste instantie.
:ja:
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2008, 11:58:40 pm door wateengedoe2 »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 25, 2008, 12:10:18 am »

quote:

okidoki schreef op 24 maart 2008 om 23:32:
[...]

:ja:

quote:

Geef maar een gil.

quote:

LOL, zoals ik pas al tegen Wateengedoe2 zei, die weigerde een broodje kroket te eten op een vastendag: ik ben Brabants katholiek :+

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 25, 2008, 12:13:05 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 maart 2008 om 23:53:
[...]

Ik heb een crucifix op kantoor hangen,
Ik heb een rozenkrans altijd bij me, ik ben lekker het kattekliekste  :9

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 25, 2008, 12:13:15 am »

quote:

diak2b schreef op 25 maart 2008 om 00:10:
LOL, zoals ik pas al tegen Wateengedoe2 zei, die weigerde een broodje kroket te eten op een vastendag: ik ben Brabants katholiek :+
Offtopic: ik weiger altijd een broodje kroket te eten, tenzij er vlees geleverd door de slager van Okidoki in is verwerkt :P
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2008, 12:13:49 am door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 25, 2008, 12:14:34 am »

quote:

diak2b schreef op 25 maart 2008 om 00:13:
[...]

Ik heb een rozenkrans altijd bij me, ik ben lekker het kattekliekste  :9

_O_

En ik ken psalm 51 uit mijn hoofd, ik ben het calvinistiest-kattekliek! :D

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 25, 2008, 12:14:47 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 maart 2008 om 23:53:
[...]

Ik heb een crucifix op kantoor hangen, maar dit is ook een manier :D Al moet je 'm wel dichtbij je bureau hangen, wil je 'm ook kunnen lezen (of was dat niet de bedoeling en is het echt alleen een remindertje van 'oh ja, getijdengebed!' :))
Een kruis vindt ik kunnen, een kruis waaop Christus nog hangt weer niet. Pasen: de HEER is waarlijk opgestaan! (persoonlijk iets)

quote:

Overigens is het gebedje in de binnenkaft van het Klein Getijdenboek wel een nuttiger alternatief, lijkt mij:

Heer, open mijn mond
om Uw heilige Naam te prijzen;
zuiver mijn hart van alle verstrooiingen
en ijdele of verkeerde gedachten;
verlicht mijn verstand,
doe mijn gemoed ontvlammen
opdat ik op waardige wijze,
met aandacht en toewijding
deze getijden kan bidden
en verhoord mag worden
voor het aanschijn
van Uw goddelijke majesteit.
Door Christus onze Heer. Amen.
CTRL-C , CTRL V en mailen naar de printer :)

quote:

6x is ook wel héél veel voor iemand 'in de wereld'. Tenzij de hele samenleving erop is gemaakt (bijv in islamitische landen 5x), maar dan nog is het geen sinecure.
UItleg:
Bij het opstaan, bij het eten (voor mij pas rond koffietijd) bij de lunch, bij de koffietijd (rond 1500) bij het eten en voor de nacht.
Is gewoon 6 keer tijd inruimen voor God.
Geen uren maar minuten overigens.

quote:

Dat lijkt me evident. Ik neem aan dat dat bij iedereen die het bidt, zo is. Al zal het best wel eens zo zijn, dat je het 'lauw' bidt, maar da's vergelijkbaar met de communicatie met je echtgenoot/ote: die doe je ook niet 'voor de vorm', maar af en toe zul je ook wat afwezig zijn na een drukke dag.
je kent mijn partner niet, een muze an sich :)
Ik kan me niet herinneren dat ik haar ooit tekort heb gedaan (goewie, I love her  :cheer:  )

quote:

Beetje offtopic, maar hoe is dat verdwenen? Luther was een monnik en bijv in bevindelijke kring wordt nog aardig wat gelezen van bijv Thomas a Kempis. Vanwaar het verdwijnen van getijdengebed - iets wat in zijn aard toch niet echt samenhangt met de katholieke 'pijnpunten' die men kwijt wilde? Of vond men het te mechanisch/was men bang dat het dat zou zijn?
moet ik wat langer in gaan duiken. In de loop van de gereformeerde traditie is er meer kind met badwater gedumpt wat ik niet kan herleiden.
anders even een prof kerkistorie aan zijn jas trekken...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 25, 2008, 12:15:04 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 25 maart 2008 om 00:13:
[...]

Offtopic: ik weiger altijd een broodje kroket te eten, tenzij er vlees geleverd door de slager van Okidoki in is verwerkt :P

Maar goed, wat ik dus wilde zeggen:

ik ben nog een leek, dus ik moet niks, dus ik bid de lauden, de vespers en de completen als het zo uit komt, en zo niet, dan niet. En de tijd: zoals het uitkomt.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 25, 2008, 12:17:11 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 25 maart 2008 om 00:14:
[...]

_O_

hoe noem je dan een GKv-er en een CGK-er die de getijden willen gaan bidden?
Overlopers (liever dat dan overdopers overigens  O-) )
Grefolieken?
Reformgrefo?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 25, 2008, 12:17:37 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 25 maart 2008 om 00:14:
[...]

_O_

puh, jij bent een ex-VKK-ert, dus je bent eigenlijk een neo, en neo's zijn eng. Mensen die 51 uit hun hoofd kennen trouwens ook. Wat een prachtige psalm trouwens, oh, oh, oh, wat mooi. (OK, ik geef toe, ik ken 51 ook zo goed als uit mijn hoofd :+ )

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 25, 2008, 12:19:49 am »

quote:

okidoki schreef op 25 maart 2008 om 00:14:
[...]

Een kruis vindt ik kunnen, een kruis waaop Christus nog hangt weer niet. Pasen: de HEER is waarlijk opgestaan! (persoonlijk iets)
Ter geruststelling: thuis heb ik een evangelisch kaal kruisje hangen (wel met een palmpaastakje erachter :P). Maar om serieus verder te gaan op dit ondewerp, verzoek ik je het topic omhoog te wippen wat hier laatst (ong een maand geleden?) over op het GKV-forum stond. Edit: plopperdeplop

quote:

Is gewoon 6 keer tijd inruimen voor God.
Geen uren maar minuten overigens.

Snap ik dat je niet zoals de trappisten en trappistinnen 4 uur/dag in de kerk zat :) Maar toch is het altijd moeilijk om in ons 'druk-druk-druk-ritme' überhaupt 6x vaste tijd voor God te maken. Mij gaat het beter af om gewoon 'tussendoor' met Hem bezig te zijn, merk ik. Daar speelt die crucifix een grote rol bij, maar niet alleen dat. Ook muziek (joepi, ik mag na 46 dagen 'gloria-vasten' weer naar de Missa Brevis van Telemann luisteren van mezelf  _O_ ), Jezusgebed (als ik 'gedachteloos' werk doe, wat ik helaas bijna nooit heb in mijn baan) enz.

quote:

moet ik wat langer in gaan duiken. In de loop van de gereformeerde traditie is er meer kind met badwater gedumpt wat ik niet kan herleiden.
OK, ik ben benieuwd :)
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2008, 12:22:59 am door wateengedoe2 »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 25, 2008, 12:20:08 am »

quote:

okidoki schreef op 25 maart 2008 om 00:14:
[...]

Een kruis vindt ik kunnen, een kruis waaop Christus nog hangt weer niet.

Het is dat het hier totaal off topic is, maar wat is dat toch iets onnozels van protestanten. *zucht*. Maar ja, er zijn ergere dingen.

quote:

ik vermoed dat dat alles te maken heeft met de geschiedenis van het getijdengebed. Zo tegen de tijd dat Luther aan de slag ging was het allang geen gebed van alle christenen meer, maar alleen van de clerus en de kloosters. En ja, Luther had een wat overdreven hekel aan de clerus en de kloosters.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 25, 2008, 12:20:56 am »

quote:

okidoki schreef op 25 maart 2008 om 00:17:
[...]
hoe noem je dan een GKv-er en een CGK-er die de getijden willen gaan bidden?
Overlopers (liever dat dan overdopers overigens  O-) )

LOL, die mag van mij bij de Gevleugelde Uitspraken! :D

quote:

Grefolieken?
Daar opteer ik voor :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 25, 2008, 12:24:52 am »

quote:

diak2b schreef op 25 maart 2008 om 00:20:
[...]

Het is dat het hier totaal off topic is, maar wat is dat toch iets onnozels van protestanten. *zucht*. Maar ja, er zijn ergere dingen.
Ik heb ff dat topic gegoogled: KLIK

quote:

ik vermoed dat dat alles te maken heeft met de geschiedenis van het getijdengebed. Zo tegen de tijd dat Luther aan de slag ging was het allang geen gebed van alle christenen meer, maar alleen van de clerus en de kloosters. En ja, Luther had een wat overdreven hekel aan de clerus en de kloosters.
Oh ja ... overigens las ik vandaag eldersch dat het protestantisme in het begin ook nog celibaat kende (ook al had Luther daar zelf mee gebroken). Maar di's wederom offtopic (foei, weg2 :P)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 25, 2008, 12:25:19 am »

quote:

diak2b schreef op 25 maart 2008 om 00:20:
[...]

Stop met zuchten, ik schreef een persoonlijke opmerking.
Ik geniet van de manier waarop in het "rijke Roomse leven" de kruisiging is afgebeeld maar wil mischien niet dagelijks aan de gruwel van het kruis herinnerd worden.
Ik ril bij een film als The Passion of Christ en verblijd me met de gedacht en het weten dat de Heer de dood heeft overwonnen.
Noem het protestants of calvinistisch, het is voor mij geen van beide maar Okidokies....

quote:

Hmmmmmmmm, een katholiek met voorkennis
 :Y)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 25, 2008, 12:27:59 am »

quote:

diak2b schreef op 25 maart 2008 om 00:17:
[...]

puh, jij bent een ex-VKK-ert, dus je bent eigenlijk een neo, en neo's zijn eng. Mensen die 51 uit hun hoofd kennen trouwens ook.

Ik ook van jou  :>

quote:

Wat een prachtige psalm trouwens, oh, oh, oh, wat mooi.

Ja, en ook en vooral in de vertaling uit het brevier  _O_  Als is er natuurlijk kans  dat ik er in de toekomst meer aan zal hebben 'm in de vertaling van Ida Gerhardt en Marie van der Zeyde te kennen.

quote:

(OK, ik geef toe, ik ken 51 ook zo goed als uit mijn hoofd :+ )
( 8)7  :Y) )

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 25, 2008, 12:29:19 am »

quote:

okidoki schreef op 25 maart 2008 om 00:25:
[...]

Ik geniet van de manier waarop in het "rijke Roomse leven" de kruisiging is afgebeeld maar wil mischien niet dagelijks aan de gruwel van het kruis herinnerd worden.
Ik ril bij een film als The Passion of Christ en verblijd me met de gedacht en het weten dat de Heer de dood heeft overwonnen.
Noem het protestants of calvinistisch, het is voor mij geen van beide maar Okidokies....
Zowel diak2b als ik zijn nogal idolaat van het overwegen van 't lijden, zeg maar ... dat is dan weer 'n afwijking van ons hoor (ik heb afgelopen Goede Vrijdag voor m'n gevoel zowat geheel in de kerk doorgebracht - was niet echt zo, maar omdat ik ook tussendoor steeds ermee bezig was, leek het zo).

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 25, 2008, 12:30:46 am »
Ben meer een psalm 19 zinger :)

zonder gekheid: ik weet nog niets meer over het al dan niet afwijken van de tijden ?
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2008, 12:32:25 am door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 25, 2008, 12:33:57 am »

quote:

okidoki schreef op 25 maart 2008 om 00:25:
[...]

ok, ok :)

Ik ben al blij te lezen dat je niet de onnozele denkfout maakt die ik wel eens hoor, alsof katholieken niet zouden weten dat Jezus inmiddels niet meer aan het kruis hangt.

Je ziet het inderdaad helemaal goed, wij herinneren ons graag ten volle Goede Vrijdag, omdat we dagelijks Pasen vieren.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 25, 2008, 12:34:00 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 25 maart 2008 om 00:20:
[...]

LOL, die mag van mij bij de Gevleugelde Uitspraken! :D

[...]

Daar opteer ik voor :)

Geen moeite met het gegeven dat Grefo dan eerst komt?
anders wordt ik wel kathomeerd of zo  (H)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 25, 2008, 12:36:09 am »

quote:

okidoki schreef op 25 maart 2008 om 00:30:
Ben meer een psalm 19 zinger :)

zonder gekheid: ik weet nog niets meer over het al dan niet afwijken van de tijden ?

Toch wel, ik schreef in het begin al dat het nieuwe brevier nadrukkelijk méér rekening houdt met de werelde plichten van mensen. Het staat je vrij af te wijken, en het staat je vrij tijden over te slaan.

Alleen de geestelijkheid dient de tijden te onderhouden, en daarvan dienen alleen de priesters alle tijden te onderhouden. Diakens (en bijvoorbeeld reizende priesters e.d.) mogen dat stevig beperken.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 25, 2008, 12:36:16 am »

quote:

okidoki schreef op 25 maart 2008 om 00:30:
Ik heb al gepost wanneer ik ze bid (al loopt de vespers soms uit - maar als het later dan 20u wordt, bid ik dan liever de completen). Als richtlijn kun je het volgende overwegen: de getijden (de naam zegt het al) heiligen de verschillende tijden van de dag. Ze hebben ieder hun eigen 'kleur'. Het is dan ook niet erg gepast om bijv de vespers om middernacht te bidden (ohw, nu krijg ik misschien diak2b over me heen :D) of de lauden om 11 uur 's ochtends. Dan zingen over de opgaande zon doet je nogal voelen als een in-je-bed-stinker (én terecht, als je werkelijk zo lang bent blijven liggen ;)). Dan kun je beter het getijde vervangen door datgene wat wel past op die tijd (in het geval van het uitslapen de terts, dus het middaggebed met de teksten voor 'voor de middag', zie diak's algemene uitleg in het begin van het topic). Zelf bid ik in principe de lauden niet later dan een uur of 9 à half 10 (en zo lang blijf ik echt bijna nooit in m'n bed liggen, ook niet in 't weekend).
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2008, 12:41:16 am door wateengedoe2 »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 25, 2008, 12:38:23 am »
Nu krijg je diak over je heen???? Nou ja, ehm, pffff.

Nee, je kan beter een Uur overslaan, dan het op volstrekt de verkeerde tijd bidden. Lauden ergens in de ochtend, zo dicht mogelijk bij het opstaan, Vespers aan het einde van de dag (begin van de avond dus), en Completen voor het slapen gaan.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 25, 2008, 12:38:50 am »

quote:

okidoki schreef op 25 maart 2008 om 00:34:
[...]

Geen moeite met het gegeven dat Grefo dan eerst komt?
Tuurlijk niet, het volmaakte komt altijd aan het eind hè  :+

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 25, 2008, 12:39:43 am »

quote:

diak2b schreef op 25 maart 2008 om 00:38:
Ik dacht dat jij soms getijden nogal laat bad, maar dat kan ook alleen de completen geweest zijn (en die passen voor het slapengaan - dus dat kan in principe ook als je laat gaat slapen om middernacht).

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 25, 2008, 11:45:03 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 maart 2008 om 00:38:

Nee, je kan beter een Uur overslaan, dan het op volstrekt de verkeerde tijd bidden. Lauden ergens in de ochtend, zo dicht mogelijk bij het opstaan, Vespers aan het einde van de dag (begin van de avond dus), en Completen voor het slapen gaan.

Noem dan in je lijst de Completen ook maar, ik slaap altijd errug laat :)
(okee, als ik enkele andere users hun postings hier bekijk ben ik nog aardig vroeg trouwens.  B) )

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 26, 2008, 12:08:59 am »

quote:

okidoki schreef op 25 maart 2008 om 23:45:
[...]

Noem dan in je lijst de Completen ook maar, ik slaap altijd errug laat :)
(okee, als ik enkele andere users hun postings hier bekijk ben ik nog aardig vroeg trouwens.  B) )
Nou, de reden om alleen Lauden en Vespers te nemen heb ik genoemd he? De Completen zijn wellicht een te grote aanslag op de protestantse ziel :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 26, 2008, 12:25:21 am »

quote:

diak2b schreef op 26 maart 2008 om 00:08:
[...]

Nou, de reden om alleen Lauden en Vespers te nemen heb ik genoemd he? De Completen zijn wellicht een te grote aanslag op de protestantse ziel :+

tja, dan heb je onenigheid om een vrouw  :Y)  moet je niet willen.
Vraag is echter hoe protestant ik inmiddels nog ben ;)
grefoliek of Kathogemaakt....

Ik zal de komende dagen proberen mij planning aan te passen aan met name lauden en vesper. Met enig kunst en vliegwerk moet dat kunnen.
Ik merk wel  dat ik met bewondering het boek an sich doorlees.
Het is op één of andere manier "thuiskomen" of zo, en dat is vreemd want dat heb ik niet vaak bij teksten en boeken.
wel gek om te ontdekken...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 26, 2008, 01:07:18 am »
Goed te horen, ik ben werkelijk blij voor je met deze ontdekking. Hester liet me weten dat ze morgen haar getijdenboek krijgt, dus wmb kunnen we morgen aan de slag!

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 26, 2008, 11:32:34 pm »
Ik heb het! :cheer:
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 26, 2008, 11:38:31 pm »
Mooi zo!

Zou je, met het voorafgaande, voor morgen de paginanummers van de Lauden willen geven?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 27, 2008, 12:10:17 am »

quote:

diak2b schreef op 26 maart 2008 om 23:38:
Mooi zo!

Zou je, met het voorafgaande, voor morgen de paginanummers van de Lauden willen geven?
Huiswerk?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 27, 2008, 12:12:35 am »
Zo was het wel bedoeld ja :D

Het moet niet natuurlijk, maar het is wel de snelste manier om het te leren.

Ik zal volgens afspraak de nummers voor de Vespers vermelden (als niemand me voor is), en ik ben héél benieuwd naar de eerste ervaringen van Hester en Okidoki.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 27, 2008, 12:15:01 am »

quote:

diak2b schreef op 27 maart 2008 om 00:12:
Zo was het wel bedoeld ja :D

Het moet niet natuurlijk, maar het is wel de snelste manier om het te leren.

Ik zal volgens afspraak de nummers voor de Vespers vermelden (als niemand me voor is), en ik ben héél benieuwd naar de eerste ervaringen van Hester en Okidoki.
Ik ook.
vooralsnog lees ik vanavond psalm 19 voor de nacht en zal ik in mijn gebed de schepping gedenken en opdragen.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 27, 2008, 12:27:05 am »
Nog best even zoeken, ik hoop dat ik het goed heb. :|

Maar morgen is het donderdag onder het Paasoctaaf, blz. 388.

671 - Openingsvers, doxologie
355 - Hymne
356/780 - Antifoon 1, psalm 63 780, doxologie, antifoon 1
356/781 - Antifoon 2, lofzang , antifoon 2
356/782 - Antifoon 3, psalm 149, antifoon 3
390 - Korte schriftlezing (Rom. 8, 10-11)
390 - Antifoon ('Dit is de dag...')
390 - Antifoon, Lofzang van Zacharias, antifoon
391 - Slotgebeden
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 27, 2008, 12:32:09 am »

quote:

Hester schreef op 27 maart 2008 om 00:27:
Nog best even zoeken, ik hoop dat ik het goed heb. :|

Maar morgen is het donderdag onder het Paasoctaaf, blz. 388.

671 - Openingsvers, doxologie
355 - Hymne
356/780 - Antifoon 1, psalm 63 780, doxologie, antifoon 1
356/781 - Antifoon 2, lofzang , antifoon 2
356/782 - Antifoon 3, psalm 149, antifoon 3
390 - Korte schriftlezing (Rom. 8, 10-11)
390 - Antifoon ('Dit is de dag...')
390 - Antifoon, Lofzang van Zacharias, antifoon
391 - Slotgebeden

klein detail: ook bij Zacharias de doxologie. Verder klopt het volgens mij helemaal.

Ik hoop overigens dat je het inlegvel er bij hebt, dan hoef je niet steeds tussen antifoon en psalm naar pagina 780 te bladeren.