Auteur Topic: Bevrijdingspastoraat: zin of onzin?  (gelezen 21322 keer)

JTP

• Bekijk profiel
Bevrijdingspastoraat: zin of onzin?
« Reactie #50 Gepost op: juni 01, 2005, 01:51:00 am »

quote:

Liudger schreef op 29 mei 2005 om 17:56:
[...]

Dat de farizeëers de grote boosdoeners waren, is ook mij met de paplepel ingegoten. Over de jaren hebben mij echter ook andere geluiden bereikt. Bijvoorbeeld dat er een school farizeëers (die van Hillel) was, die afgezien van het Messiasschap van Jezus, eigenlijk verrassend dicht bij de leer van Jezus stond. Dat Jezus voornamelijk tekeer leek te gaan tegen de school van Shammai (waar Saulus geloof ik ook toe behoorde). En dat bijvoorbeeld de Sadduceëen eigenlijk nog veel verder afstonden van wat Jezus leerde.

Ik ben het met je eens dat er verschil is in de verschillende denominaties van de schriftgeleerden. Maar Jezus is ook God. Dus of je nu veel of weinig afwijkt van wat Hij leerde het is zowieso fout. (in de trant van elke zonde is voor God even erg) Bovendien verweet Hij hun twee dingen dat ze godsdienstig waren om eer van mensen te krijgen en dat ze het volk waar zij de geestelijk leiders van waren afhielden van de waarheid.  

quote:

En dan denk ik, de heftigste ruzies zijn vaak familieruzies. Je discussieert meer met mensen waartoe de afstand niet te groot is.

Dat is naar de mens gesproken waar. Ik geloof niet dat Jezus zich door dit soort psychologische waarheden liet leiden. Hij verkondigde het zuivere evangelie. Elke afwijking, groot of klein, bestreed Hij. Je bent voor of tegen Mij. Niet een beetje voor of een beetje tegen. Dus afstand kan vlgs mij nooit de reden zijn die de felheid verklaart.

quote:

Ik noteer ook dat Jezus (net als Paulus overigens) vaak nogal overdreven termen gebruikt:

[...]

Leuk, je voornaamste volgeling Satan te noemen. Het betekent niet dat Petrus zijn grootste tegenstander is. Addergebroed wil dus niet zeggen dat de Farizeëers de grootste boosdoeners zijn. Ik denk dat de Farizeëen eerder de groep waren waar Jezus het meeste van dacht te mogen verwachten. Als die al de mist ingingen, dan was het voor de rest helemaal hopeloos.
Is het niet gevaarlijk om Jezus uitspraken overdreven te noemen? Petrus is idd niet persoonlijk zijn grootste tegentander. Dat is Satan. Deze tekst kan mijn inziens twee dingen betekenen. Of Petrus werd op dat moment door de duivel overmand. (zou kunnen de duivel was immers nog niet overwonnen, denk ook aan judas) Of Petrus reageerde naar het vlees. En omdat het vlees voor het kruis gebonden was in de zondemacht (ofwel in satan) zag Jezus door de zuiver menselijke(vleselijke) reactie het werk van satan.

Jane80

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 03, 2008, 12:25:16 pm »
Beste forumleden,

Ik kom hier net nieuw op de forum van de GKV. Juist omdat ik opzoek was naar informatie en gedachtewisseling over bevrijdingspastoraat. In mijn familie zijn ze daar op dit moment erg mee bezig. En ik weet nog niet wat ik erover moet denken. Want ja ik geloof zeker dat de duivel invloed heeft op jou en door diverse zaken toegang tot je probeert te krijgen en je van God af wilt houden. Maar om te zeggen dat kanker niet alleen door de zondeval komt maar een teken van gebondenheid is. Vind ik ook wel erg ver gaan. Er komt bijvoorbeeld in onze familie veel kanker voor, maar ook veel psychische ziekten en stoornissen. Kan je dat dan zien als gebondenheid? Ik krijg ook wel een beetje het gevoel dat dan alle gebreken van deze wereld gebondenheid genoemd zou kunnen worden.
Maar ook heb ik gehoord/gelezen dat bij bepaalde gebeurtenissen in het leven van een familielid er een zulk sterk gebondenheid met de duivel optreed dat wordt dit niet ontbonden bij de familielid zelf dat dit doorgegeven wordt aan de volgende generaties. Mijn eerste gedachte hierbij was is dit niet wat God bedoelde met de erfzonde dat deze generatie op generatie doorgegeven wordt.
Maar goed, op dit moment zijn er eigenlijk bij mij alleen maar vragen omtrent dit onderwerp en zou ik graag met andere christenen hierover willen praten.
Jane

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 03, 2008, 01:42:10 pm »
gebondenheid aan demonen? Niet vanwege persoonlijke zonden, maar ik geloof wel dat demonen de macht hebben over het lichamelijke gesteldheid van mensen. Maar niet dat je geest daardoor gebonden is aan demonen. Dat geloof ik niet. Je geest is pas gebonden aan demonen wanneer het geestelijk invloed heeft. Apostel Paulus had last van een doorn die satan in zijn vlees stak, zo omschreef hij het. God liet dat toe om hem zo nederig te houden, zodat hij niet naast zijn schoenen zou gaan lopen. Het lichaam van Paulus leed eraan en was onder gebondenheid aan de pijniging door satan, maar zijn geest was daar vrij van.

Het is daarom ook zeer goed mogelijk voor God deze demonen te verjagen als Hem daarom gevraagd wordt in de naam van Jezus Christus wel te verstaan. Hij kan vergeving van zonden bieden en genezing brengen. Jezus is de genezer die is gekomen om te helen wat gebroken is. Zijn wil geschiede. Als Hij wil genezen dan zal Hij genezen als Hem erom gevraagd wordt vanuit geloof en vertrouwen op Jezus Christus onze Heer, maar Hij kan ons ook laten lijden zodat we deel zullen hebben aan Zijn lijden en tot tuchtiging van onze geest. Daarnaast geneest Hij nooit iemand die niet zijn hele leven aan Hem wil geven en niet wil breken met zijn oude leven. Vandaar dat Hij ook zei: "Wie zijn leven wil behouden zal het verliezen, maar wie het verliest zal het ontvangen."
Een nieuwe start is een nieuw begin