quote:
Jansen&Jansen schreef op 14 april 2008 om 12:08:Dat je oa. dit met mystiek bedoelde heb ik toen iig. niet begrepen.
Het begrip mystiek is niet zo eenduidig. Het kan gelinkt worden met geloof, maar nog makkelijker met allerlei andere zaken. Tel daar het verschil in geloofscultuur bij op.
De Dikke Vandale geeft bij het ZN aan:
mys·tiek1 (dev; mysticus)
1 hartstochtelijk streven naar de bijzondere, persoonlijke vereniging van God met de menselijke ziel
2 de leer van dit streven
quote:
Klopt het dat dit (eucherastie) dan feitelijk een centrale plaats heeft?
Inderdaad! (maar je spelt het wel als Eucharistie

)
quote:
Dat dit bij uitstek, het letterlijk lichaam en bloed, de mystieke waarheid is en de consequentie deelhebben aan Christus is.
Niet zozeer 'de mystieke waarheid' alswel 'de waarheid'.
quote:
Nou in die zin verborgen dat het symbolisch opgevat kan worden en de RKK visie daardoor niet zo heel makkelijk te doorgronden is.
Het kán symbolisch opgevat worden, maar dat is niet katholiek. Katholiek is: het letterlijk opvatten. Niet meer en niet minder dan dat. Dat het er nog steeds uitziet, smaakt als, ruikt als brood en wijn, is daarbij niet van belang. De Nederlandse vertaling van het Tantum Ergo, een hymne geschreven door Thomas van Aquino en die nu nog vaak gezongen wordt wanneer de geconsacreerde Hostie wordt aanbeden:
Laten wij dan, diep gebogen,
Prijzen 't grote Sacrament;
Dat de oude wetten wijken
Voor het nieuwe Testament.
Geve het geloof inzicht,
Waar het zintuig niets herkent.
Aan de Vader, aan de Zoon ook
Weze lof en eer gebracht;
Steeds zal men Hun beiden brengen
Eer en roem en hulde en kracht.
Hem die voortkomt uit Hen beiden,
Zij gelijke dank gebracht.
Amen.quote:
Er zit een verschil tussen verstandelijk begrijpen en (ongeveer) invoelen wat er bedoeld wordt.
Dat klopt, zo zit God in mekaar. Snap jij dan wel volledig hoe en waarom God mens is geworden, voor ons aan het kruis heeft gehangen en vervolgens ook nog opnieuw levend is geworden? Zo ja, dan snap je in ieder geval meer dan ik

Zo begrijpelijk is God helemaal niet.
Uw kennis is voor mij te wonderbaar,
zo hemelhoog, dat ik ze niet kan vatten.
[...]
Hoe onpeilbaar zijn voor mij uw plannen, God,
hoe onafzienbaar in hun menigvuldigheid.
Ga ik ze na, het zijn er meer dan korrels zand
en aan het eind heb ik van U nog niets begrepen.(uit Psalm 139)
quote:
Daarnaast is ook een wonderlijke verandering nodig.
Zonder verandering gebeurt er niks inderdaad, en aangezien brood niet zomaar in het Vlees van onze Heiland verandert, is dat ook wonderlijk te noemen. Dat is ook niet geheel onbekend in de heilsgeschiedenis. Bijv. dat iemand die eerst dood was, levend werd - ook best wel wonderbaarlijk.
quote:
Ik kan me zo voorstellen dat de RKK dat ook niet 'wiskundig' kan (of wil) beschrijven.
Inderdaad, liever niet. Maar ze wordt ertoe gedwongen als er grote groepen in de Kerk gaan beweren dat het anders in mekaar steekt
quote:
In het woord mystiek zit ook een betekenis van verborgenheid.
Niet méér verborgenheid dan in het woord liefde zit - bij uitstek iets wat invoelbaar is, maar wat moeilijk uit te leggen in woorden.
quote:
Ik vermoed dat ik begin te snappen wat de RKK leer ongeveer is, wat met mystiek aangeduid wordt. Dit heeft wel alles met geloof te maken maar steekt behoorlijk anders in elkaar dan de protestante visie.
Inderdaad belangrijk om dat onderscheid te maken, want anders blijft het zoals Nederlanders en Vlamingen die met elkaar praten: ze dénken dezelfde taal te spreken, maar intussen kunnen ze elkaar flink misverstaan en zelfs beledigen.
quote:
De eucharistie, Joh 6 en dergelijke zijn wellicht de sleutel tot een groot gedeelte van de RKK leer.
Daar sla je de spijker op z'n kop!!!
quote:
De kneep zit er in dat de katholieken het letterlijk interpreteren.
Dat is meer een gevolg dan een oorzaak. Als Jezus zegt dat je Zijn Vlees moet eten en Bloed moet drinken, Hij vervolgens bij het Laatste Avondmaal letterlijk zegt dat Hij Zijn Vlees en Bloed uitdeelt, dan kom je bij de letterlijke interpretatie uit. Dat was zo bij de allervroegste christenen en dat is nu nog steeds zo bij veruit de meeste christenen (niet alleen katholieken, maar bijv. ook oosters-orthodoxen)
quote:
Mystiek vormt de brug tussen deze letterlijke interpretatie en de werkelijkheid.
Nee, híer sla je de plank finaal mis, om maar met die hameranalogie verder te gaan. Wat voor brug moet er zijn tussen de letterlijke interpretatie van de waarheid en die waarheid zelf? Een brug is alleen nodig als het niet naadloos op elkaar aansluit.
Ik vraag me nog steeds af wat jij nou precies denkt dat de katholieke Kerk met mystiek bedoelt. Volgens mij wringt daar namelijk toch nog iets. Zou je dat eens kunnen uitleggen in eigen woorden? Misschien leidt dat tot meer begrip over en weer

quote:
Wat ik dan wel vreemd vind is dat jij zo tegen letterlijke interpretatie van de bijbel bent.
Als het niet over de Eucharistie ging, maar als diak2b 'enkel' beweerd had dat Jezus letterlijk uit de dood is opgestaan, zou je dan deze zelfde opmerking gemaakt hebben?