Auteur Topic: Voor onze katholieke broeders en zusters!  (gelezen 2362 keer)

socrates

• Bekijk profiel
Voor onze katholieke broeders en zusters!
« Gepost op: april 18, 2008, 10:37:31 pm »
Ik ben als gereformeerd persoon niet volledig thuis in de Katholieke wereld, en zou graag meer willen weten. Omdat ik niet wil dat bepaalde mensen (noem absoluut geen namen :X ) mij betichten van gemakzucht of het stellen van reeds gestelde vragen het volgende:
De site http://www.interkerk.nl, is die site representatief voor het katholieke ideeëngoed? Ik heb voor me zelf al een verhelderend stuk gelezen over de Eucharistie, die een aantal opmerkingen uit de HBC nuanceerde. Zo zijn er meer dingen die ik beter wil bevatten, en dus lijkt me handig om er meer over te lezen. Omdat tegenwoordig elke idioot iets op het medium internet kwijt kan, maar de genoemde site in ieder geval heel gedegen overkomt, zou ik graag anderen er over willen horen. Bij voorbaat dank!
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2008, 11:40:26 pm »
Ja, da's een goeie site! Ik ken niet al hun subsites, maar www.eucharistie.nl is in ieder geval een hele goeie (al is de layout niet super) en via http://www.boetesacrament.nl/ heb ik het biechten toendertijd zelf geleerd ;)

Kijk ook eens  hier en dan vooral onder de kopjes Catechese, Liturgie en Documentatie en naslagwerken. Tja, ik ben er webmaster en heb er zowat m'n hele bookmarksverzameling neergekwakt :D

Deze is ook wel aardig: Catholicism for dummies (Nederlandstalig). Verder Answering protestantism (ook Nederlandstalig ... ), wel nogal apologetisch van aard, maar handig is dat het juist ingaat op de vragen die vaak bij protestanten leven.
« Laatst bewerkt op: april 18, 2008, 11:48:38 pm door wateengedoe2 »

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 19, 2008, 09:19:24 pm »
heel hartelijk bedankt!

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2008, 02:00:08 pm »
even een verdere vraag: inzake het letterlijk lezen van de bijbel, wat met de Eucharistie gebeurd als je het hebt over het vlees en bloed van Jezus, gebeurt dat op gezag van de kerk of op gezag van de bijbel? Dit is mijn vraag omdat sommige zaken wel letterlijk worden genomen waar anderen mytisch opgevat worden. En is het gezag van de kerk onfeilbaar? Zo ja, waarom, zo nee, waarom niet? Zo even een paar vragen, wellicht dat ik zelf het antwoord nog vind, maar misschien dat anderen hier toch op willen antwoorden.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2008, 02:29:48 pm »
Sjaloom socrates,

De consecratie van Brood en Wijn in het werkelijke Lichaam en Bloed van Christus, gebeurt alleen op het gezag van Christus, die de Kerk als zijn mystieke Lichaam heeft aangesteld en daar direct doorheen werkt. Het gezag van deze Kerk is op dogmatisch en conciliair niveau onfeilbaar, maar laat op andere gebieden veel ruimte over discussie en persoonlijke opinie. Zo had ik het althans begrepen.

De Schrift is onderdeel van de Traditio, de apostolische Overlevering die we van Christus hebben ontvangen en die zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld, zich heeft uitgevouwd. Daarom is de Schrift een zeer belangrijk en heilig Geschrift, omdat daar de woorden en daden van God (in Christus) staan opgetekend en door de geloofservaringen, liederen, gebeden, verhalen en verhandelingen van de auteurs we God, de mens en de schepping leren kennen.

De Schrift staat daarom dus niet op zichzelf en de Kerk heeft daarom het gezag de Schrift uit te leggen in het licht van de Traditie, waar ze vanaf het begin al in staat en waarvan de kiem is gelegd door Christus.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2008, 03:54:43 pm »

quote:

socrates schreef op 18 april 2008 om 22:37:
Ik ben als gereformeerd persoon niet volledig thuis in de Katholieke wereld, en zou graag meer willen weten. Omdat ik niet wil dat bepaalde mensen (noem absoluut geen namen :X ) mij betichten van gemakzucht of het stellen van reeds gestelde vragen het volgende:
De site http://www.interkerk.nl, is die site representatief voor het katholieke ideeëngoed? Ik heb voor me zelf al een verhelderend stuk gelezen over de Eucharistie, die een aantal opmerkingen uit de HBC nuanceerde. Zo zijn er meer dingen die ik beter wil bevatten, en dus lijkt me handig om er meer over te lezen. Omdat tegenwoordig elke idioot iets op het medium internet kwijt kan, maar de genoemde site in ieder geval heel gedegen overkomt, zou ik graag anderen er over willen horen. Bij voorbaat dank!

Je kan het ook proberen op de typische katholieke discussie-fora. In het Nederlands taalgebied ken ik alleen

www.rorate.com
http://www.irenaeus.nl/forum/
www.credimus.nl
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Domus-Dei

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 26, 2008, 06:04:45 pm »
Beste Diak,

Gelieve geen links meer te plaatsen naar een discutabele site als Rorate waar de geknipte en geplakte nieuwsberichten bepaald niet de mening van het RK leergezag vertegenwoordigen. Door het Rorate-nepforum kunnen onze protestantse broeders een verkeerd beeld krijgen van het katholicisme. Er zijn namelijk katholieken die wel andere meningen tolereren.

Dx2
« Laatst bewerkt op: april 26, 2008, 06:06:02 pm door Domus-Dei »
Instaurare omnia in Christo

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 26, 2008, 06:18:50 pm »

quote:

Domus-Dei schreef op 26 april 2008 om 18:04:
Beste Diak,

Gelieve geen links meer te plaatsen naar een discutabele site als Rorate waar de geknipte en geplakte nieuwsberichten bepaald niet de mening van het RK leergezag vertegenwoordigen. Door het Rorate-nepforum kunnen onze protestantse broeders een verkeerd beeld krijgen van het katholicisme. Er zijn namelijk katholieken die wel andere meningen tolereren.

Dx2
De berichtgeving is juist best oecomenisch. Wel een beetje te gekleurd inderdaad, maar zeker met het forum is niets mis hoor.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 26, 2008, 06:28:29 pm »
Ik weet niet hoe goed je Engels is (ik ga er zelf maar vanuit dat de gemiddelde Nederlander redelijk Engels leest): http://www.newadvent.org/cathen/
Pray as if everything depended upon God and work as if everything depended upon man. -- Francis Cardinal Spellman (1889-1967)

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 01, 2008, 11:24:30 am »
een ieder bedankt voor zover

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2008, 08:19:15 pm »
Aan Thorgrem, Diak2b en andere katholieke broeders en zusters. Ik zou jullie met klem willen vragen om ondanks het in jullie ogen evangelische karakter van dit forum -even de woorden van Thorgrem aanhalend, hoop niemand anders tegen de haren in te strijken- niet zonder meer te stoppen met jullie bijdrages. Een beetje egoïsme noopt mij hiertoe, daar ik jullie bijdrages zeer waardeer!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 05, 2008, 08:37:34 pm »

quote:

socrates schreef op 05 mei 2008 om 20:19:
Aan Thorgrem, Diak2b en andere katholieke broeders en zusters. Ik zou jullie met klem willen vragen om ondanks het in jullie ogen evangelische karakter van dit forum -even de woorden van Thorgrem aanhalend, hoop niemand anders tegen de haren in te strijken- niet zonder meer te stoppen met jullie bijdrages. Een beetje egoïsme noopt mij hiertoe, daar ik jullie bijdrages zeer waardeer!
Die bijdrages zijn ook elders te volgen. Mijn afwezigheid is NIET vanwege het evangelische karakter van dit forum, maar vanwege het feit dat ik niet kan instemmen met een PM waarmee ik moest instemmen om nog aan dit forum te kunnen deelnemen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 05, 2008, 10:27:39 pm »
aangezien ik inhoudelijk niet op de hoogte ben, zal ik mij van commentaar onthouden, gezegd moet ik hebben dat ik een dergelijke gang van zaken betreur. En om duidelijk te hebben wat ik bedoel -dat lijkt hier algemeen goed te zijn- ik betreur dat sommige dingen er toe leiden dat er dergelijke keuzes gemaakt worden......Laat ik je nog meegeven dat ik oa door jouw bijdrages een verruimd begrip heb gekregen voor de RK, waarvoor dank!