Auteur Topic: sola scriptura  (gelezen 12908 keer)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #50 Gepost op: mei 02, 2008, 07:29:36 am »

quote:

Thorgrem schreef op 01 mei 2008 om 22:25:
[...]

Dit is geen doen natuurlijk. Je laat veel posts staan waarin vragen naar voren komen over het postgedrag van Diak, maar verwijderd het zeer uitgebreide en alles verhelderende antwoord. Het lijkt mij dat niemand hier mee gediend is.

Naar mijn idee had diak al uitgebreid antwoord gegeven met zijn appeltaart, maar voor de duidelijkheid zal ik de reactie waar je op doelt even quoten (die was overigens verwijderd omdat het 2e deel off-topic was)

quote:

diak2b schreef op 01 mei 2008 om 20:14:
[...]

Aan jou altijd.

Mezza plaatst twee Schrift-citaten die NERGENS het enkelvoudig leergezag van de Schrift bevestigen en beweert dat dat de "bewijzen" voor Sola Scriptura zijn. Deze teksten lijken wel enig argument voor Sola Fide te bevatten, waardoor ik aannam dat Mezza, die naar mijn verwachting immers kan lezen, zich vergiste. Toen dit niet het geval bleek moest ik even van stomme verbazing bekomen, dat iemand kan beweren ergens een "bewijs" voor te leveren als hij een tekst geeft die gewoon niets zegt over dat wat hij meent te bewijzen.

(...)
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2008, 07:30:08 am door Pooh »

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #51 Gepost op: mei 03, 2008, 03:09:30 pm »
Blij dat het gewiste antwoord weer terecht is ;)
Geeft in elk geval ruimte om verder te komen.

quote:

diak2b schreef op 01 mei 2008 om 20:14:
[...]

Aan jou altijd.

Mezza plaatst twee Schrift-citaten die NERGENS het enkelvoudig leergezag van de Schrift bevestigen en beweert dat dat de "bewijzen" voor Sola Scriptura zijn. Deze teksten lijken wel enig argument voor Sola Fide te bevatten, waardoor ik aannam dat Mezza, die naar mijn verwachting immers kan lezen, zich vergiste. Toen dit niet het geval bleek moest ik even van stomme verbazing bekomen, dat iemand kan beweren ergens een "bewijs" voor te leveren als hij een tekst geeft die gewoon niets zegt over dat wat hij meent te bewijzen.
Het hangt er dus maar net van af hoe je sola scriptura wenst uit te leggen. Een vertaling met: 'alleen de Schrift' zou je stellingname doen kloppen. Maar is dit werkelijk de vertaling van sola scriptura? Of is het ten vertalen als 'alleen door de Schrift'/'door de Schrift alleen', waarover ik al meermalen iets gezegd heb. En vanuit deze laatste vertaling zijn de door Mezza aangehaalde teksten prima te gebruiken ter ondersteuning.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2008, 03:10:49 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #52 Gepost op: mei 03, 2008, 03:23:05 pm »
Beste Mezza en HenkG,

dat het Evangelie in de Bijbel staat, snap ik. Als ik zou willen, zou ik het kunnen samenvatten in één zin*. Ik meen echter op cathechisatie te hebben geleerd dat Sola Sciptura niet primair betekent 'het Evangelie staat in de Bijbel dus daaraan hebben we genoeg' maar juist een afkeer inhoudt van alles wat uit de traditie voortkomt, d.w.z. wat buiten-bijbels is. Zeggen dat 'je aan de Bijbel genoeg hebt' is gaat niet ver genoeg: je kunt immers prima zonder Bijbel geloven. De verzen die jullie aanhalen slaan dus totaal niet op het Sola Scriptura-principe: ze leveren geen bewijs voor het gegeven dat we niet zouden moeten vertrouwen in het gezag van pausen, theologen en verhalen uit de oorsprong van het christendom.

* Tijdens mijn Novitiaat moest ik eens het Evangelie in vijf zinnen samenvatten voor de ongelovige vriendin van een GSV'ster. Lukte nog aardig ook.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2008, 03:24:45 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #53 Gepost op: mei 03, 2008, 05:27:46 pm »
Even mijzelf citeren:

quote:

16 Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het is Gods reddende kracht voor allen die geloven, voor Joden in de eerste plaats, maar ook voor andere volken. 17 In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.;

(Rom. 1:16, 17)

... dus niet vertrouwen in het gezag van pausen, theologen en verhalen uit de oorsprong van het christendom.

quote:

21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft.

(Rom. 3:21-26)

... dus niet vertrouwen in het gezag van pausen, theologen en verhalen uit de oorsprong van het christendom.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2008, 05:28:08 pm door Mezzamorpheus »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #54 Gepost op: mei 03, 2008, 06:18:39 pm »
Al de kerkelijk geestelijken zijn het toch niet met elkaar eens geworden, daardoor hebben ze bij mij aan vertrouwen en gezag verloren. Je kan beter helder na denken en er op vertrouwen dat God zelf je helpt de waarheid te vinden. Dan leer je van verschillende christelijke mensen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #55 Gepost op: mei 03, 2008, 06:53:36 pm »
Volgens mij is dat off-topic Gaitema...

Thorgrem

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #56 Gepost op: mei 03, 2008, 08:09:24 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 03 mei 2008 om 17:27:
Even mijzelf citeren:

[...]

(Rom. 1:16, 17)

[...]

(Rom. 3:21-26)

Bijzonder interessant. Stel je hiermee expliciet voor om de oproep tot eenheid maar te negeren?

En is het niet zo dat Petrus de sleutels kreeg?

18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.

Maar op zich toont het wel prima waar het solo scriptura voor bedoeld is. Namelijk het breken van de eenheid en het niet meer onderhevig zijn aan het gezag van de opvolger van Petrus, maar de eigen wil volgen.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2008, 08:10:58 pm door Thorgrem »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #57 Gepost op: mei 03, 2008, 09:18:36 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 03 mei 2008 om 20:09:
[...]
Bijzonder interessant. Stel je hiermee expliciet voor om de oproep tot eenheid maar te negeren?

Nee, ik stel niet voor om de oproep tot eenheid te negeren, maar die eenheid moet dan wel eenheid in dezelfde uitgangspunten zijn.

quote:

En is het niet zo dat Petrus de sleutels kreeg?

18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.
Dat klopt. Petrus kreeg die sleutels en niet iemand anders.

quote:

Maar op zich toont het wel prima waar het solo scriptura voor bedoeld is. Namelijk het breken van de eenheid en het niet meer onderhevig zijn aan het gezag van de opvolger van Petrus, maar de eigen wil volgen.
Het sola scriptura is niet bedoeld om eenheid te breken en de eigen wil te volgen, maar juist om Góds wil (zoals naar voren komt in de Bijbel) te volgen en alles wat dáármee in strijd is -of aan toe wil voegen of af wil doen- te verwerpen.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2008, 09:20:05 pm door Mezzamorpheus »

Thorgrem

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #58 Gepost op: mei 03, 2008, 10:03:51 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 03 mei 2008 om 21:18:
[...]

Nee, ik stel niet voor om de oproep tot eenheid te negeren, maar die eenheid moet dan wel eenheid in dezelfde uitgangspunten zijn.
Lol. Zo'n beetje als een eenheid naar eigen inzicht van het individu. Dan is er geen sprake meer van eenheid, maar van verdeeldheid.

quote:

[...]

Dat klopt. Petrus kreeg die sleutels en niet iemand anders.

Dat maakt het nog interessanter. Jij denkt dus dat Jezus dacht dat het na Petrus allemaal wel over zou zijn, immers Petrus was de eerste (en volgens jou laatste) die de sleutels kreeg. Ergens is er dus iets misgegaan, want na Petrus kwam er een nieuwe generatie en daarna nog een, en zo nog tientallen tot de dag van vandaag. Ergens heeft Jezus dus een knoepert van een fout gemaakt. Of Hij dacht dat Hij wel terug zou komen voordat Petrus gestorven zou zijn, of Hij dacht dat Petrus voor eeuwig hier op aarde zou leven. Of nog een derde mogelijkheid is dat Jezus het zelf allemaal niet zo serieus nam en dat Hij gedacht moest hebben dat het opkomende christendom wel een vroege dood zou sterven nog tijdens het leven van Petrus.

quote:

[...]

Het sola scriptura is niet bedoeld om eenheid te breken en de eigen wil te volgen, maar juist om Góds wil (zoals naar voren komt in de Bijbel) te volgen en alles wat dáármee in strijd is -of aan toe wil voegen of af wil doen- te verwerpen.

Dat is dan bitter slecht gelukt, vind jezelf ook niet?

Maar goed, ik zal me afzijdig houden verder. Mijn oorspronkelijke doel op dit forum was enkel meelezen om te kijken wat de gereformeerde leer was en hoe gereformeerde mensen met het geloof omgingen enzo. Aangezien er volgens mij nog maar bijzonder weinig gereformeerden aanwezig zijn op het forum en het meer en meer een evangelisch feestje wordt denk ik dat ik die oorspronkelijke houding maar weer eens aanneem.
Ik wens de topic starter succes met het zoeken naar een antwoord, want echte antwoorden heb ik hier helaas nog niet langs zien komen.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2008, 10:12:13 pm door Thorgrem »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #59 Gepost op: mei 04, 2008, 12:12:58 am »

quote:

Thorgrem schreef op 03 mei 2008 om 22:03:
[...]

Lol. Zo'n beetje als een eenheid naar eigen inzicht van het individu. Dan is er geen sprake meer van eenheid, maar van verdeeldheid.

Ik snap je niet. Waarom is dat 'een eenheid naar eigen inzicht van het individu'?

quote:

Dat maakt het nog interessanter. Jij denkt dus dat Jezus dacht dat het na Petrus allemaal wel over zou zijn, immers Petrus was de eerste (en volgens jou laatste) die de sleutels kreeg. Ergens is er dus iets misgegaan, want na Petrus kwam er een nieuwe generatie en daarna nog een, en zo nog tientallen tot de dag van vandaag. Ergens heeft Jezus dus een knoepert van een fout gemaakt. Of Hij dacht dat Hij wel terug zou komen voordat Petrus gestorven zou zijn, of Hij dacht dat Petrus voor eeuwig hier op aarde zou leven. Of nog een derde mogelijkheid is dat Jezus het zelf allemaal niet zo serieus nam en dat Hij gedacht moest hebben dat het opkomende christendom wel een vroege dood zou sterven nog tijdens het leven van Petrus.

Of nog een vierde mogelijkheid: het binden en ontbinden zijn exegetisch anders uit te leggen dan dat jij doet.

quote:

Dat is dan bitter slecht gelukt, vind jezelf ook niet?

Dat er her en der wat misgegaan is ontken ik niet, maar dat doet aan het principe niet zoveel af.

quote:

Maar goed, ik zal me afzijdig houden verder.
Dat vind ik nou erg jammer. Waarom midden in een discussie ermee ophouden? :?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #60 Gepost op: mei 04, 2008, 12:49:29 am »

quote:

Laodicea schreef op 01 mei 2008 om 01:26:

Nee, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt, wat ik zoek is écht een apologetische verdediging van sola scriptura. Kijk, op deze pagina belicht Dave Armstrong vanuit allerlei invalshoeken (Bijbel, Kerkgeschiedenis, logica enz.) dat sola scriptura niet waar is, dus niet of het al dan wel of niet nuttig is, of wat het idee erachter is, maar precies dat. Zoiets zoek ik dus ook, het liefst in boekvorm, maar dan van topapologeten op dit gebied die juist het tegendeel proberen hard te maken.

Ken je Francis Schaeffer ook? Voor mij een bekende apologeet. :) Maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Ik zocht even op internet omdat dat het makkelijkst is en heb deze site gevonden waar je eens zou kunnen kijken. Je engels is prima dus dat zal geen probelemen opleveren.
edit: Hij staat genoemd op de site die jij gaf: kijk onder: Reformed. (rechts van de pagina)

http://www.rationalpi.com/theshelter/lastgreat.html
Een speciaal boek van hem wat specifiek hierover gaat weet ik zo niet maar er is iig wel een boek over hem wat ook de sola's aankaart:

http://www.monergismbooks...is-Schaeffer-p-17170.html

quote:

Een terzijde vraag die me zo te binnen schiet; met welk gezag deden ze dat? Ik kan ook hele goede ideëen hebben over het Christelijk geloof, ik kan ook een steengoede Bijbelinterpretatie hebben op bepaalde punten, maar dat verleent me nog geen gezag he?

[...]
Ik vind het voorbeeld van de Bereëers altijd wel mooi, zowel zij als de Thessalonicenzen deden aan Schriftonderzoek, maar de Bereëers aanvaarden het Apostolisch gezag, terwijl de Thessalonicenzen dit gezag van Paulus ook na nader onderzoek naast zich neerlegden en aan hun eigen Schriftinterpretatie vasthielden.

Omdat protestanten uit de bijbel menen te halen dat een apostel een apostel is omdat de Heer zelf hem heeft aangesteld en hij de Heer heeft gezien in zijn leven, zijn de geschriften van de apostelen bekleed met hetzelfde gezag als het OT.

In het artikel van de NGB zie je toch ook terug dat de Schrift van zichzelf getuigd dat ze van God komt. De Heilige Geest in het hart van de gelovige is dezelfde Geest waardoor de bijbelschrijvers de bijbel hebben kunnen schrijven.
Die Geest overtuigd dat het Gods Woord is als je de Bijbel leest:
Uit artikel 5 van de NGB:
Over het gezag van de Heilige Schrift:

Dat doen wij niet zozeer
- omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent,
- maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn.
- Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.

Voorbeeldje: Profetien die zijn uitgekomen... in het OT voorspeld, in het NT vervuld. Verder zegt de bijbel dat de Geest het wpoord levend maakt en dat is toch wat gelovigen ervaren. Ik wel iig.
Jezus gebruikt bij de verzoeking in de woestijn ook: er staat geschreven:.... om de duivel te zeggen waar het op staat. M.a.w. de bijbel heeft gezag omdat het Gods woorden zijn. Daarom zie ik niet zo het probleem wat je hebt met: God moet toch het gezag hebben en niet een boek?
Als het alleen maar een boek was, heb je gelijk.
Maar de Heilige Geest maakt dat boek levend - het woord is levend en krachtig als de heilige Geest het toepast in ons leven. Omdat door de Bijbel heen God tot ons spreekt.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2008, 01:05:05 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #61 Gepost op: mei 04, 2008, 01:15:56 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 mei 2008 om 00:49:
In het artikel van de NGB zie je toch ook terug dat de Schrift van zichzelf getuigd dat ze van God komt. De Heilige Geest in het hart van de gelovige is dezelfde Geest waardoor de bijbelschrijvers de bijbel hebben kunnen schrijven.
Die Geest overtuigd dat het Gods Woord is als je de Bijbel leest:
Uit artikel 5 van de NGB:
Over het gezag van de Heilige Schrift:

Dat doen wij niet zozeer
- omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent,
- maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn.
- Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.
Dit is een evangelische uitleg van een Gereformeerd leerstuk, het kan verkeren.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #62 Gepost op: mei 04, 2008, 01:12:56 pm »
cyber, mee eens.

Artikel 5 van de NGB bevat inderdaad die onderdelen, maar zoals Priscilla en Aquila het opsplitsen, dat is niet gereformeerd. Zoals ik al eerder zei: Gereformeerden zeggen niet dat de Bijbel gezag heeft omdat dit in de Bijbel staat, dat is wel wat evangelischen doen.

Priscilla en Aquila,
misschien wordt de bedoeling van de tekst van artikel 5 duidelijker als je de tekstverwijzingen erbij lees (op de Gereformeerde manier, wel te verstaan) en eens een gereformeerde tekst leest over de NGB. Wat er namelijk nu gebeurt door jou/jullie (?) uitleg is dat de tekst van artikel 5 NGB verdraait wordt zodat er iets uitgehaald wordt wat helemaal niet in de NGB naar voren gebracht wil worden.

Context, zowel schriftuurlijke als historische is in dit soort situaties erg belangrijk!
Pray as if everything depended upon God and work as if everything depended upon man. -- Francis Cardinal Spellman (1889-1967)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #63 Gepost op: mei 04, 2008, 04:10:06 pm »

quote:

Erudil schreef op 04 mei 2008 om 13:12:
cyber, mee eens.

Artikel 5 van de NGB bevat inderdaad die onderdelen, maar zoals Priscilla en Aquila het opsplitsen, dat is niet gereformeerd. Zoals ik al eerder zei: Gereformeerden zeggen niet dat de Bijbel gezag heeft omdat dit in de Bijbel staat, dat is wel wat evangelischen doen.
Dat zeg ik ook niet zo..... De H,]. Geest getuigd dat ze van Goid komen. Hoe dan?

quote:

Priscilla en Aquila,
misschien wordt de bedoeling van de tekst van artikel 5 duidelijker als je de tekstverwijzingen erbij lees (op de Gereformeerde manier, wel te verstaan) en eens een gereformeerde tekst leest over de NGB. Wat er namelijk nu gebeurt door jou/jullie (?) uitleg is dat de tekst van artikel 5 NGB verdraait wordt zodat er iets uitgehaald wordt wat helemaal niet in de NGB naar voren gebracht wil worden.

Context, zowel schriftuurlijke als historische is in dit soort situaties erg belangrijk!

Bij de link die ik las, staat bij artikel 5 geen tekstverwijzing.....wel bij artikel 6 zag ik.
 Misschien heb je een link voor mij waar die verwijzingen er wel bij staan?

Maar misschien goed dat je dan zelf de gereformeerde uitleg van artikel 5 geeft?
Hoe leg jij dan uit: maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. ?
Hoe doet de Geest dat op de gereformeerde manier?
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2008, 04:18:04 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #64 Gepost op: mei 04, 2008, 04:10:52 pm »

quote:

cyber schreef op 04 mei 2008 om 01:15:
[...]

Dit is een evangelische uitleg van een Gereformeerd leerstuk, het kan verkeren.
Als jij dan eens de gereformeerde geeft?

cyber

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #65 Gepost op: mei 04, 2008, 06:12:10 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 mei 2008 om 16:10:
[...]

Als jij dan eens de gereformeerde geeft?
Die uitleg heb ik je al gegeven, maar die uitleg heb je dus naast neergelegd, want je gebruikt art 5 weer met je eigen uitleg, wel dan is het duidelijk dat uitleggen een zinloze bezigheid is.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #66 Gepost op: mei 04, 2008, 06:20:27 pm »
P&A,
in een eerdere post heb ik naar de NGB, artikel 5 gelinkt vanaf de GKv site. Daarin staan een heleboel tekstverwijzingen. De Bijbel is niet gezaghebbend omdat de kerk dat zegt, maar inderdaad omdat de Heilige Geest ons daarvan overtuigt, maar vooral óók omdat de dingen die erin voorzegd zijn gebeuren. Dan gaat het niet alleen om dingen uit het OT die in het NT uitkomen, maar ook om dingen die wij kunnen zien als we om ons heen kijken. Met andere woorden: het leven, de wereld om ons heen getuigt óók van de juistheid van de Bijbel, en daardoor is ze ook in overeenstemming met waarneembare dingen buiten de Bijbel om.

Dat is heel wat anders dan privé roepen dat iets waar is omdat de Heilige Geest je dat heeft ingefluistert. Dat kun je namelijk niet controleren. Dan wordt iets waar omdat jijzelf besloten hebt dat het waar is 'want de Heilige Geest getuigt er in mijn hart van'. Dat is niet wat de opstellers van de NBG willen overbrengen, maar wel wat jij in feite zegt. Daarom is jouw uitleg evangelisch en niet gereformeerd.

Aangezien dit Gereformeerd Leven is, doet de evangelische uitleg er hier niet toe, omdat hier niet om gevraagd werd. Uit andere posts maak ik op dat jij/jullie evangelisch zijn, dus misschien is het handiger als mensen hier antwoorden die ook echt gereformeerd zijn. Anders wordt de discussie erg ondoorzichtig.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2008, 06:22:27 pm door Erudil »
Pray as if everything depended upon God and work as if everything depended upon man. -- Francis Cardinal Spellman (1889-1967)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #67 Gepost op: mei 04, 2008, 09:35:20 pm »

quote:

cyber schreef op 04 mei 2008 om 18:12:
[...]

Die uitleg heb ik je al gegeven, maar die uitleg heb je dus naast neergelegd, want je gebruikt art 5 weer met je eigen uitleg, wel dan is het duidelijk dat uitleggen een zinloze bezigheid is.
Misschien kijk ik niet goed, maar ik zie hem niet goed. Kan je even een linkje plaatsen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #68 Gepost op: mei 04, 2008, 10:20:58 pm »

quote:

Erudil schreef op 04 mei 2008 om 18:20:
P&A,
in een eerdere post heb ik naar de NGB, artikel 5 gelinkt vanaf de GKv site. Daarin staan een heleboel tekstverwijzingen. De Bijbel is niet gezaghebbend omdat de kerk dat zegt, maar inderdaad omdat de Heilige Geest ons daarvan overtuigt, maar vooral óók omdat de dingen die erin voorzegd zijn gebeuren. Dan gaat het niet alleen om dingen uit het OT die in het NT uitkomen, maar ook om dingen die wij kunnen zien als we om ons heen kijken. Met andere woorden: het leven, de wereld om ons heen getuigt óók van de juistheid van de Bijbel, en daardoor is ze ook in overeenstemming met waarneembare dingen buiten de Bijbel om.

Bedankt voor de aanvulling van de gereformeerde kijk op de belijdenis.

En ik kom zo in de discussie vallen want ik ben met vakantie geweest. - al heb ik wel de pagina's doorgelezen.
Over artikel 5 had ik nog niet veel langs zien komen. Vandaar dat ik daar wat over aanhaalde.

quote:

Dat is heel wat anders dan privé roepen dat iets waar is omdat de Heilige Geest je dat heeft ingefluistert. Dat kun je namelijk niet controleren. Dan wordt iets waar omdat jijzelf besloten hebt dat het waar is 'want de Heilige Geest getuigt er in mijn hart van'. Dat is niet wat de opstellers van de NBG willen overbrengen, maar wel wat jij in feite zegt. Daarom is jouw uitleg evangelisch en niet gereformeerd.
Het is toch wel wat er in het artikel staat. :)
En geloven zonder enige twijfeling al wat in dezelve begrepen is, en dat niet zozeer omdat de Kerk ze aanneemt, en voor zodanig houdt, maar inzonderheid om dat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat ze van God zijn,
Het lijkt me toch wel dat de Heilige Geest het in je hart duidelijk maakt dat ze van God zijn.
Dat heb ik dan niet zelf besloten als mijn privemening, de Heilige Geest getuigt aan onze harten dat het woorden van God zijn.

En dan komen de dingen die je erbij aangeeft er ook nog bij. Dus niet alleen de profetien uit het OT die vervuld zijn, maar ook het leven, de wereld om ons heen getuigt óók van de juistheid van de Bijbel, en daardoor is ze ook in overeenstemming met waarneembare dingen buiten de Bijbel om. zoals je zegt.
Zou je daar nog wat voorbeelden bij kunnen geven?

Ik vond nog een link die wel handig is. In de boekenkast had ik alleen dl twee en dat begon met artikel 17 geloof ik.
Artikel 5 vond ik dus op internet:
http://www.theologienet.nl/inhoud.htm
en dan bij Arnoldus Rotterdam. Hij verduidelijkt de artikelen aan de hand van vragen die hij beantwoordt.
Hierbij worden deze vragen gesteld:

quote:

Vraag. Wat is de hoofdsom der zaken in dit artikel vervat?

Antwoord. Een vertoog van het Goddelijk gezag der regelmatige boeken van het Oude en Nieuwe Testament.

Vraag. Op welke wijze geschiedt dit?

Antwoord. Op deze wijze.

1.   Eerst vinden wij een aanprijzing van de Schriften van het Oude en Nieuwe Testament.
A.   Als canoniek of regelmatig, al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en canoniek, om ons geloof naar dezelve te reguleren, daarop te gronden, daarmee te bevestigen.
B.   Als onfeilbaar en Goddelijk, en geloven zonder enige twijfel al wat in dezelve begrepen is.

2.   De bewijzen bevestigende het Goddelijk gezag van de Heilige Schriftuur.
A.   Ten dele met het getuigenis der kerk, en dat niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en daarvoor houdt.
B.   Voornamelijk:
a.   Uit het getuigenis van de Heilige Geest in ons, inzonderheid omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat ze van God zijn.
b.   Uit de zichtbare kenmerken van Goddelijkheid, dewijl ze ook een bewijs van dien bij zichzelf hebben, gemerkt de blinden zelf tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden.

Ik noemde vrnl de dingen die bij B.a. worden genoemd en B.b.
Bij B.b. haalde ik de vervulde profetien aan en jij breidt het nog uit met andere dingen....
B.a. (de heilige Geest) wordt dat minder zwaar aangezet dan wat onder B.b. wordt genoemd?
Die indruk kreeg ik bij jouw uitleg hierboven. Mij lijkt het de combinatie van factoren die in het artikel worden genoemd.

De nadruk lijkt mij als ik het lees te liggen op , maar inzonderheid
2. B. (a)om dat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat ze van God zijn,
2. B. (b) dewijl ze ook het bewijs van die bij zichzelf hebben, gemerkt de blinden zelf tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegt zijn, geschieden.

Doorslaggevend is niet: 2 A en dat niet zozeer omdat de Kerk ze aanneemt, en voor zodanig houdt,

Jij legt meer de nadruk op het laatste: (2. B..b.) dewijl ze ook het bewijs van die bij zichzelf hebben, gemerkt de blinden zelf tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegt zijn, geschieden
Vind je het getuigenis van de heilige Geest (2. B. a.) minder belangrijk dan wat er verder onder (b) wordt genoemd?
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2008, 11:07:10 pm door Priscilla en Aquila »

grompie

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #69 Gepost op: mei 04, 2008, 10:47:53 pm »
Voor mij heeft de bijbel gezag omdat God daardoor spreekt. Als ik de bijbel lees en ik God tot mij hoor spreken dan weet ik voldoende.
Mij lijkt het dat ngb art 5 dat bedoeld.
Dat een boek overeenkomt met de werkelijkheid maakt het nog niet Goddelijk.
geheelonthouder

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #70 Gepost op: mei 04, 2008, 10:48:11 pm »
@ Erudil:
Idd vond ik nu je link naar de GKV-site waar artikel 5 opstaat.
Jij zei me om  de aangehaalde teksten daar dan ook gereformeerd te bekijken.

Dat wil ik wel doen.

quote:

Artikel 5 - Het gezag van de Heilige Schrift

Wij ontvangen1
1Tes. 2:13.:
 13 En hierom danken ook wij God onophoudelijk, dat gij, toen gij het gepredikte woord Gods van ons hebt ontvangen, het hebt aangenomen niet als een woord van mensen, maar, wat het inderdaad is, als een woord van God, dat ook werkzaam is in u, die gelooft.
uitleg: Het woord dat ze als evangelie ontvingen, hebben ze ook als woord van God zelf aanvaard.

quote:

al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen2.
2Tim. 3:16, 17:
16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,    
17 zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.

uitleg:
Elke tekst van de Schrift is door God geinspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven en zodat de dienaar (van God) gereed is voor zijn taak.

quote:

En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten.
Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn3
1Kor. 12:3;
3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest.

1Joh. 4:6;
6 Wij zijn uit God; wie God kent, hoort naar ons; wie uit God niet is, hoort naar ons niet. Hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling.

1Joh. 5:6b
En de Geest is het, die getuigt, omdat de Geest de waarheid is.

uitleg:
Door de heilige Geest kun je zeggen: Jezus is Here (en het ook menen natuurlijk :) ) Als je uit God bent (Gods kind bent) wordt er naar je geluisterd door andere mensen die God kennen. Dit kan doordat de Geest der waarheid ons leidt. Als zij God niet kennen, zullen ze niet naar je horen omdat ze de Geest der waarheid niet kennen en dus ook niet herkennen als 'wij die uit God zijn ' spreken.
De Geest getuigt dat het waarheid is omdat hij de Geest der waarheid is.
Hij is de aangewezen persoon om ons van de waarheid te overtuigen....

Mijn opmerking: Er zijn m.i. nog wel duidelijker teksten te vinden over de Geest der waarheid, die staan hier echter niet bij.

quote:

. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren4.
Deut. 18:21, 22;
 21 Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? – 22 als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.

1Kon. 22:28;
28 Doch Micha zeide: Indien gij inderdaad behouden terugkomt, heeft de HERE door mij niet gesproken.

Jer. 28:9;
9 de profeet die van vrede profeteert – als het woord van die profeet komt, zal van die profeet erkend worden, dat de HERE hem in werkelijkheid gezonden heeft.

Ezech. 33:33.
33 Doch als het komt – en het komt! – dan zullen zij weten, dat er in hun midden een profeet is geweest.
Deze teksten gaan over dat profetien die vervuld zijn, van de Here zijn geweest. En dat profetien van de Here vervuld zullen worden.

NB: Ik zie hier geen tekstverwijzingen naar datgene wat jij aangaf in je post hiervoor:

quote:

maar vooral óók omdat de dingen die erin voorzegd zijn gebeuren. Dan gaat het niet alleen om dingen uit het OT die in het NT uitkomen, maar ook om dingen die wij kunnen zien als we om ons heen kijken. Met andere woorden: het leven, de wereld om ons heen getuigt óók van de juistheid van de Bijbel, en daardoor is ze ook in overeenstemming met waarneembare dingen buiten de Bijbel om.

Zie jij wat jij hier bedoeld terug in de tekstverwijzingen?
En: Hoe is jouw invulling van de aangehaalde teksten als gereformeerde?
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2008, 10:50:31 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #71 Gepost op: mei 04, 2008, 11:02:18 pm »

quote:

grompie schreef op 04 mei 2008 om 22:47:
Voor mij heeft de bijbel gezag omdat God daardoor spreekt. Als ik de bijbel lees en ik God tot mij hoor spreken dan weet ik voldoende.
Mij lijkt het dat ngb art 5 dat bedoeld.
Dat een boek overeenkomt met de werkelijkheid maakt het nog niet Goddelijk.
Kort maar krachtig. :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #72 Gepost op: mei 04, 2008, 11:06:04 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 04 mei 2008 om 00:12:
Dat vind ik nou erg jammer. Waarom midden in een discussie ermee ophouden? :?
Omdat deze discussie nergens toe leid. De topicstarter heeft nog geen duidelijk antwoord op zijn vraag ontvangen. En tijdens het proces van om het antwoord heen draaien is een mede user geschoffeerd in zo'n wijze dat deze afscheid van het forum heeft genomen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #73 Gepost op: mei 04, 2008, 11:47:56 pm »
Thuis is het me met de paplepel ingegoten: "ruzie maken doe je altijd met zijn tweeën." Als slechts één iemand rotte opmerkingen plaatst en die ander laat het voor wat het is, dan is het slechts een storm in een glas water en waait het zo over.

sola scripture, hoe kan je die eigenlijk verdedigen? Het is een diep geestelijke werkelijkheid die je in dit boek leest, die je alleen met behulp van God geopenbaard kan worden. En God doet dat op vele wijzen door tal van mensen heen. Uitleggers van de geschriften wel te verstaan. Vraag hen om raad en ze geven je de uitleg van deze schriften 'sola scriptura' voorgelegd. Zij hebben deze gave van God zelf ontvangen. De vraag die dan wel aan bot komt is "wie zijn de ware uitleggers?"
Ik geloof dat God je zal laten zien wie ze zijn als je Hem vraagt je de ware uitleg van Zijn Woord te geven.
Een nieuwe start is een nieuw begin

cyber

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #74 Gepost op: mei 04, 2008, 11:49:32 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 04 mei 2008 om 21:35:
[...]

Misschien kijk ik niet goed, maar ik zie hem niet goed. Kan je even een linkje plaatsen?

Bij het zoeken naar het topic waar ik de uitleg gaf en ook uitleg gaf over de schrijver van het NGB en dat de Nederlandse Geloofsbelijdenis uit 1561 stamt, en dat de eerste uitgave in het frans was,  kreeg ik keer op keer deze melding van Google

Google
 Fout

Het spijt ons...

... maar uw zoekopdracht lijkt erg op een geautomatiseerd verzoek van een computervirus of spywaretoepassing. Om onze gebruikers te beschermen, kunnen we uw verzoek op dit moment niet verwerken.

Helaas dus.
Maar Erudil heeft al een gereformeerde uitleg gegeven zo las ik.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #75 Gepost op: mei 05, 2008, 12:01:24 am »
offtopic:
@cyber:
Ik ontdekte dat de zoekfunctie bij mij het alleen doet als ik op de voorpagina van het forum wat intik bij 'zoeken'....
Misschien kun je dat proberen?

cyber

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #76 Gepost op: mei 05, 2008, 12:17:10 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 mei 2008 om 00:01:
offtopic:
@cyber:
Ik ontdekte dat de zoekfunctie bij mij het alleen doet als ik op de voorpagina van het forum wat intik bij 'zoeken'....
Misschien kun je dat proberen?

Goed bedoeld van je alleen ik heb geen windows PC maar een Apple en dat werkt dus niet, sorry Avee ;)

Maar ik denk dat jij wel weet welk topic ik bedoel.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #77 Gepost op: mei 05, 2008, 01:51:01 pm »
@ Mezza: sorry, ik zie alleen maar wat inlegkunde.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)