Auteur Topic: sola scriptura  (gelezen 12907 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Gepost op: april 22, 2008, 06:30:23 pm »
Ik ben eigenlijk op zoek naar de beste verdedigers/onderbouwers van sola scriptura. Dus die dit vanuit de Bijbel en/of Kerkgeschiedenis/logica enz. kunnen beargumenteren.

Als jullie wat bronnen hebben, graag. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2008, 09:31:00 pm »

quote:

Laodicea schreef op 22 april 2008 om 18:30:
Ik ben eigenlijk op zoek naar de beste verdedigers/onderbouwers van sola scriptura. Dus die dit vanuit de Bijbel en/of Kerkgeschiedenis/logica enz. kunnen beargumenteren.

Als jullie wat bronnen hebben, graag. :)
Daar ben ik ook wel zeer benieuwd naar. De Wikipedia site geeft wel wat Schrift verwijzingen, maar is erg summier.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sola_scriptura

Ik heb overigens begrepen dat je de Solo Scriptura niet alleen mag zien, maar naast de andere solo's moet zien. Het hele rijtje:
Sola gratia
Sola fide
Sola scriptura
Solus Christus
Soli Deo Gloria

Waarom het vervolgens nog solo's heten is mij een volstrekt raadsel. Maar dat kunnen de aanwezige gereformeerden vast prima uitleggen.
En in hoeverre wordt het Solo Scriptura nog tegepast in combinatie met de andere solo's. Ik heb het gevoel dat in discussies de andere altijd ondersneeuwen. In de wat modernere varianten van het christendom wordt het Solo Scriptura volgens mij ook geheel los gezien en in het extreme doorgevoerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijf_sola%27s

parepidemos

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2008, 09:39:30 pm »
Begin eens met wat de Gereformeerde Kerken hierover hebben gepubliceerd, dus met het lezen van de Nederlandse geloofsbelijdenis, artikel 2 tm 7. Dat is ergens te vinden op deze site www.gkv.nl

Een wat oppervlakkiger maar makkelijk te lezen introductie tot al die 5 sola's is in een boekje van Jasper Klapwijk, Gelukkig Gereformeerd.

Op de site www.houvast.nu staat ook een bespreking van die artikelen uit de geloofsbelijdenis, misschien heb je daar wat aan.

Een uitegrbeidere verhandeling kun je vinden in de Institutie van Calvijn, boek 1, hoofdstuk 6-8.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

parepidemos

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2008, 09:46:55 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 april 2008 om 21:31:
Ik heb overigens begrepen dat je de Solo Scriptura niet alleen mag zien, maar naast de andere solo's moet zien. Het hele rijtje:
Sola gratia
Sola fide
Sola scriptura
Solus Christus
Soli Deo Gloria

Waarom het vervolgens nog solo's heten is mij een volstrekt raadsel. Maar dat kunnen de aanwezige gereformeerden vast prima uitleggen.
En in hoeverre wordt het Solo Scriptura nog tegepast in combinatie met de andere solo's. Ik heb het gevoel dat in discussies de andere altijd ondersneeuwen. In de wat modernere varianten van het christendom wordt het Solo Scriptura volgens mij ook geheel los gezien en in het extreme doorgevoerd.

Die vijf sola's zijn natuurlijk erg beperkt. Je moet niet lezen: Sola Scriptura, dus geen gratia. Maar in de discussiepunten van de 16e eeuw betekende het ruwweg het volgende:
- sola scriptura: de bijbel heeft zelf gezag, en daarnaast of daarboven is geen gezag van een kerk of geestelijke.
- sola gratia: we worden alleen gered uit genade, zonder dat er in ons iets goeds hoeft te zijn
- sola fide: we worden gered door alleen maar te geloven, we hoeven er niets voor te doen
- solus Christus: alleen Christus redt, zonder bijstand of bijdrage van ons of anderen
- Soli Deo Gloria heeft een iets andere spits: aan God alleen de eer - het gaat dus niet om ons welzijn, maar om de eer van God.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

michielk

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2008, 11:03:24 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 april 2008 om 21:31:
En in hoeverre wordt het Solo Scriptura nog tegepast in combinatie met de andere solo's.
Je kan de sola's niet los zien van elkaar ze vormen een symbiose die met elkaar in verband staan. parepidemos geeft al een uitleg en uiteenzetting van de vijf sola's.

quote:

Ik heb het gevoel dat in discussies de andere altijd ondersneeuwen. In de wat modernere varianten van het christendom wordt het Solo Scriptura volgens mij ook geheel los gezien en in het extreme doorgevoerd.
Het is inderdaad een redelijk vaak terugkomend punt dat er Sola Scriptura Absurdum toegepast wordt, de gehele (geloofs)traditie wordt dan over boor gezet. Je mag dan in alle vriendelijkheid wijzen op de andere vier die ermee verbonden zijn. Zet je namelijk de (geloofs)traditie overboord, dan kieper je nog meer baby met het badwater weg dan wat tijdens de reformatie al is gebeurd. Je houdt, als je puur alleen Sola Scriptura toepast, niets meer over het geloof wordt, mijns inziens, een lege huls.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijf_sola%27s[/quote]

cyber

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2008, 12:18:49 am »
Ken je de Groninger richting al ?
http://www.bijbelstudiebo...hp?p_Id=biebitem,10&id=92

het is het 2e en 3e artikel op deze site.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2008, 03:41:21 pm »
Laodicea,
zoals ook al door anderen is gezegd mag het Sola Scriptura niet los gezien worden van de vier andere Sola's. En inderdaad is het zo dat de vijf Sola's samen op hun beurt weer een extreem korte samenvatting zijn van de gereformeerde leer. Het Sola Scriptura is een heel eigen leven gaan leiden, los van de oorspronkelijke betekenis. Het Sola Scriptura gebruikt op die manier heeft niets te maken met het Sola Scriptura van Calvijn.

Als je iets wilt weten hoe gereformeerden denken over de Bijbel en het gebruik ervan is de volgende passage uit de Institutie van Calvijn misschien handig: http://www.ccel.org/ccel/calvin/institutes.iii.vii.html

Calvijn heeft een grote invloed gehad op het ontstaan van het gereformeerde denken zoals je dat nu in de kerken tegenkomt.
Pray as if everything depended upon God and work as if everything depended upon man. -- Francis Cardinal Spellman (1889-1967)

Laodicea

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2008, 09:52:43 pm »

quote:

parepidemos schreef op 22 april 2008 om 21:39:
Begin eens met wat de Gereformeerde Kerken hierover hebben gepubliceerd, dus met het lezen van de Nederlandse geloofsbelijdenis, artikel 2 tm 7. Dat is ergens te vinden op deze site www.gkv.nl

Een wat oppervlakkiger maar makkelijk te lezen introductie tot al die 5 sola's is in een boekje van Jasper Klapwijk, Gelukkig Gereformeerd.

Op de site www.houvast.nu staat ook een bespreking van die artikelen uit de geloofsbelijdenis, misschien heb je daar wat aan.

Een uitegrbeidere verhandeling kun je vinden in de Institutie van Calvijn, boek 1, hoofdstuk 6-8.
Dankjewel, ik heb inmiddels alles doorgelezen, maar wat ik zoek is iets wat meer in de sfeer van bewijsvoering ligt. Al deze voorgaande zaken beargumenteren weliswaar het nut ervan enzo, en als zodanig hebben ze vast hun waarde (onze katechismus en encyclieken zijn ook niet in eerste instantie hierop gericht), maar ansich bewijst het niet zoveel. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #8 Gepost op: april 27, 2008, 09:56:26 pm »
Laodicea,
in de Insitutie van Calvijn staat er een heel stuk over, waarin Calvijn regelmatig verwijst naar gedeeltes uit de Bijbel of naar kerkvaders. Wat voor andere bewijsvoering zoek je?
Pray as if everything depended upon God and work as if everything depended upon man. -- Francis Cardinal Spellman (1889-1967)

Thorgrem

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #9 Gepost op: april 27, 2008, 10:02:14 pm »

quote:

Laodicea schreef op 22 april 2008 om 18:30:

Om nog even terug te komen op deze vraag. Waarom de kerkgeschiedenis erbij nemen? Het lijkt me dat het solo scriptura herleidbaar moet zijn uit de Bijbel zelf.
En dan komen we op een volgend probleem. De Bijbel is immers nooit een kant en klaar werk geweest maar een verzameling van boeken. Hoe halen wij uit de Schrift wat er tot de Schrift behoort als we het solo scriptura hanteren.
Vrij lastig allemaal, mij is het eigenlijk nooit duidelijk geworden.

Laodicea

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #10 Gepost op: april 27, 2008, 10:14:17 pm »

quote:

Erudil schreef op 27 april 2008 om 21:56:
Laodicea,
in de Insitutie van Calvijn staat er een heel stuk over, waarin Calvijn regelmatig verwijst naar gedeeltes uit de Bijbel of naar kerkvaders. Wat voor andere bewijsvoering zoek je?

Ja die verwijzingen zijn nogal summier en als je ze gaat nazoeken ook enigzins uit z'n context gehaald.

Nu is dat op zich niet zo'n punt, als in de catechismus of in één van de decreten van Vaticanum II het belang van de Traditio wordt genoemd, dan heeft dat op zich ook niet zo'n bewijskracht, hoewel ook dat met verwijzingen naar Schrift en  Kerkvaderen wordt betoogt.

Maar het is niet echt wat ik zoek, begrijp je? :)

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #11 Gepost op: april 27, 2008, 10:15:00 pm »
Thorgrem,
In de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat hoe gereformeerden tegen de Bijbel aankijken. In artikel 5 wordt gezegd dat de Bijbel het gezag heeft omdat dit inderdaad in de Bijbel staat, maar vooral óók omdat wat er in de Bijbel staat overeenkomt met wat wij daadwerkelijk waarnemen: "dat wat in de Bijbel voorzegt wordt gebeurt".

Zeggen dat alleen de Bijbel gezag heeft omdat dit in de Bijbel staat zou een cirkelredenering zijn en daarom nietszeggend. Dat is ook de reden waarom onder anderen de Sola's, maar ook andere delen van de leer behalve vanuit de Bijbel ook vanuit bijvoorbeeld de Kerkvaders (zoals Augustinus) onderbouwd worden.

Laodicea

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #12 Gepost op: april 27, 2008, 10:20:33 pm »

quote:

Erudil schreef op 27 april 2008 om 22:15:
Zeggen dat alleen de Bijbel gezag heeft omdat dit in de Bijbel staat zou een cirkelredenering zijn en daarom nietszeggend.
Nu ja, het is wel een begin he? Ik bedoel, in de Koran staat het wél expliciet.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #13 Gepost op: april 27, 2008, 10:28:07 pm »
Laodicea,
nee, eigenlijk begrijp ik het niet. Je wilt een onderbouwing voor een bepaalde manier van denken waarvan 'sola scriptura'  een samenvatting is, maar de Institutie, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Bijbel zijn niet voldoende.

Ik zou niet weten wat voor andere onderbouwing je dan zoekt?

Thorgrem

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #14 Gepost op: april 27, 2008, 10:58:29 pm »

quote:

Erudil schreef op 27 april 2008 om 22:15:
Thorgrem,
In de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat hoe gereformeerden tegen de Bijbel aankijken. In artikel 5 wordt gezegd dat de Bijbel het gezag heeft omdat dit inderdaad in de Bijbel staat,
Kun je mij een Schrift plaats aanwijzen?

quote:

maar vooral óók omdat wat er in de Bijbel staat overeenkomt met wat wij daadwerkelijk waarnemen: "dat wat in de Bijbel voorzegt wordt gebeurt".
Ik zal het er zelf eens op nalezen. Bedankt voor de lees tip iig. :)

quote:

Zeggen dat alleen de Bijbel gezag heeft omdat dit in de Bijbel staat zou een cirkelredenering zijn en daarom nietszeggend.
Dan zou het wat mij betreft nog enigszins ergens op slaan. Misschien denk ik veel te simpel voor dit soort dingen, maar tot nu toe heb ik nimmer schriftuurlijk bewijs gezien voor het solo scriptura. Hoe kun je solo scriptura aanhangen als het niet in de Schrift staat. Spreekt het solo scriptura zichzelf dan niet ontzettend tegen?

quote:

Dat is ook de reden waarom onder anderen de Sola's, maar ook andere delen van de leer behalve vanuit de Bijbel ook vanuit bijvoorbeeld de Kerkvaders (zoals Augustinus) onderbouwd worden.

Dus geen solo scriptura, maar ook traditio? Dus eigenlijk is het hele solo scriptura er niet...
Het spijt me zeer, het wordt er niet duidelijker op, maar ik zal de Nederlandse geloofsbelijdenis nogmaals doornemen.
« Laatst bewerkt op: april 27, 2008, 10:58:45 pm door Thorgrem »

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #15 Gepost op: april 27, 2008, 11:06:40 pm »
Thorgrem,
misschien wordt het zo duidelijker:

In de Reformatie ontstond het gereformeerde gedachtengoed, grotendeels opgeschreven door Luther/Calvijn, vooral door Calvijn. De slogans daarvan waren de vijf sola's. Sola scriptura betekent niet 'alles moet met bijbelverzen onderbouwd worden'. Sola Scriptura is een samenvatting voor een manier van denken die eigenlijk neerkomt op het idee dat alles wat je nodig hebt om zalig te worden (informatie) in de Bijbel staat.

Met andere woorden: alleen de bijbel hebben is genoeg, alle belangrijke dogma's moeten te herleiden zijn op de Bijbel. Daarnaast is er inderdaad een informele gereformeerde traditie waaruit bepaalde gewoonten enzovoort voortkomen, maar die traditie is niet nodig om in de hemel te komen, daarvoor is alleen de Bijbel voldoende.

En dát is wat er met het gereformeerde Sola Scriptura bedoeld wordt. Waar jij op doelt is het tot in het extreme doorgevoerde 'Sola Scriptura' van onder andere evangelische stromingen. En dat krijg je wanneer je je baseert op slogans zonder enige vorm van context. Maar aangezien dit Gereformeerd Leven is, ga ik er vanuit dat we het hier in dit topic over het gereformeerde sola scriptura hebben.

Ik zoek even op waar in de Bijbel staat dat de Bijbel goddelijk gezag heeft. Uit mijn hoofd is het ergens in Titus 3, maar ik moet dat even nazoeken.
« Laatst bewerkt op: april 27, 2008, 11:08:11 pm door Erudil »

Thorgrem

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #16 Gepost op: april 27, 2008, 11:10:59 pm »
Dank Erudil het wordt al iets duidelijker. Morgen zal ik als ik tijd heb eens wat van Calvijn doorlezen om te kijken wat hij hierover geschreven heeft.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #17 Gepost op: april 27, 2008, 11:16:22 pm »
De schrifttekst: 2 Timotheus 3:16 (NBV)
"Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven"

http://www.biblija.net/bi...&id18=1&pos=0&set=10&l=nl

Thorgrem

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #18 Gepost op: april 27, 2008, 11:19:57 pm »

quote:

Erudil schreef op 27 april 2008 om 23:16:
De schrifttekst: 2 Timotheus 3:16 (NBV)
"Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven"

http://www.biblija.net/bi...&id18=1&pos=0&set=10&l=nl

Ja die heb ik al vele malen langs zien komen. :)
Hier zit echter geen inhoudsopgave bij wat er allemaal tot de Schrift behoord. :) Maar goed, ik zal me eens inlezen. :) Bedankt.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #19 Gepost op: april 27, 2008, 11:23:35 pm »
Dat is dus ook de reden van de laatste zin van art. 5 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Als je 'm op de site van deze site opzoekt, staan daar netjes nootjes bij. Het gaat dan om noot 4. Het houdt niet bij noot 2 op. ;)

http://www.gkv.nl/main.as...&intItemID=7&onderdeel=21

Om in verband hiermee even terug te komen op daarnet: als je het Sola Scriptura in enge zin gebruikt (op z'n evangelisch dus), en de evangelische manier van Bijbellezen gebruikt, dan zou je inderdaad op grond van 2 Tim 3:16 het hele NT uit je Bijbel moeten scheuren omdat Paulus het overduidelijk over alleen het OT heeft (net als de Kerk in de eerste twee eeuwen van haar bestaan). ;) Maar dat geheel terzijde ;)
« Laatst bewerkt op: april 27, 2008, 11:28:14 pm door Erudil »

diak2b

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #20 Gepost op: april 27, 2008, 11:23:37 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 april 2008 om 23:19:
[...]

Ja die heb ik al vele malen langs zien komen. :)
Hier zit echter geen inhoudsopgave bij wat er allemaal tot de Schrift behoord. :) Maar goed, ik zal me eens inlezen. :) Bedankt.
Belangrijker: het is op geen enkele wijze een onderbouwing voor sola scriptura.

En als je bedenkt dat de brief alleen naar het OT kan verwijzen, is het helemaal een bizar idee om dit citaat aan te voeren.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #21 Gepost op: april 27, 2008, 11:29:50 pm »
diak2b,
Het is dus ook geen onderbouwing voor Sola Scriptura. Het is een onderbouwing waarom het OT onderwezen moet worden aan iedereen. Gereformeerden doen dit daarom ook niet, je zult het alleen evangelischen en gereformeerden met weinig kerkhistorisch besef zien doen. ;)
« Laatst bewerkt op: april 27, 2008, 11:30:42 pm door Erudil »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #22 Gepost op: april 28, 2008, 12:01:48 am »
Volgens mij is dit wél een redelijke bijbelse onderbouwing van het Sola Scriptura:

quote:

16 Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het is Gods reddende kracht voor allen die geloven, voor Joden in de eerste plaats, maar ook voor andere volken. 17 In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’

(Rom. 1:16, 17)

quote:

21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft.
(Rom. 3:21-26)
« Laatst bewerkt op: april 28, 2008, 12:04:08 am door Mezzamorpheus »

diak2b

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #23 Gepost op: april 28, 2008, 12:02:43 am »

quote:

Erudil schreef op 27 april 2008 om 23:29:
diak2b,
Het is dus ook geen onderbouwing voor Sola Scriptura. Het is een onderbouwing waarom het OT onderwezen moet worden aan iedereen. Gereformeerden doen dit daarom ook niet, je zult het alleen evangelischen en gereformeerden met weinig kerkhistorisch besef zien doen. ;)
Sorry, domme ik dacht dat het over sola scriptura ging. Verwarrend allemaal.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #24 Gepost op: april 28, 2008, 12:06:30 am »
Mezzamorpheus,
voor iemand die evangelisch is wel ja. Voor iemand die de gewone definitie volgens Calvijn hanteert niet hoor. Wat ik net al zei tegen Thorgrem. Je zult het alleen evangelischen en gereformeerden met weinig kerkhistorisch inzicht zien gebruiken. ;)

diak2b

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #25 Gepost op: april 28, 2008, 12:08:12 am »

quote:

Erudil schreef op 28 april 2008 om 00:06:
Mezzamorpheus,
voor iemand die evangelisch is wel ja. Voor iemand die de gewone definitie volgens Calvijn hanteert niet hoor. Wat ik net al zei tegen Thorgrem. Je zult het alleen evangelischen en gereformeerden met weinig kerkhistorisch inzicht zien gebruiken. ;)
Evangelisch of gereformeerd maakt me niet uit, maar voor iemand met basale beheersing van het Nederlands levert de tekst die Mezz aanhaalt volstrekt geen onderbouwing voor welke vorm van sola scriptura dan ook. Tenzij ik heel dom ben. En dat is op zich geen onwaarschijnlijke aanname hoor.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #26 Gepost op: april 28, 2008, 12:09:45 am »
diak2b,
dat ben ik met je eens. Alleen verwarren sommige mensen dus 'Sola Scriptura' met 'Schriftgezag' of 'Alleen de Schrift heeft gezag' op een hele enge manier.

offtopic:Even iets heel anders hoor, maar als ik iets gezegd heb of wat dan ook, wat er bij jou voor zorgt dat alle stekels overeind gaan staan, zou je me dan wel willen mailen daarover? Ik zie dat jij je email niet openbaar hebt staan. Ik vind het erg vervelend als ik nare gevoelens oproep bij anderen door hier te posten.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2008, 12:17:27 am door Erudil »

diak2b

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #27 Gepost op: april 28, 2008, 12:16:26 am »

quote:

Erudil schreef op 28 april 2008 om 00:09:
diak2b,
dat ben ik met je eens. Alleen verwarren sommige mensen dus 'Sola Scriptura' met 'Schriftgezag' of 'Alleen de Schrift heeft gezag' op een hele enge manier.
Ik had meer de indruk dat mijn Nederlands gewoon beter is dan Mezza's latijn :+ volgens mij onderbouwen zijn citaten sola fide, niet sola scriptura.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #28 Gepost op: april 28, 2008, 12:16:29 am »
Erudil, je zei in een eerdere post zelf dat Sola Scriptura vooral betekent dat je alleen de Schrift nodig hebt voor je behoud.
In de eerste tekst wordt 'het evangelie' 'Gods reddende kracht voor allen die geloven' genoemd en in de tweede tekst gaat het over Gods gerechtigheid 'waarvan de Wet en de Profeten (= het OT) al getuigen' en die vervolgens zichtbaar wordt in Jezus. 'iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost.' De centrale boodschap van de Bijbel is die verlossing door Jezus. Behouden word je alléen door je vertrouwen te stellen op Jezus en dus heb je ook alléen de Schrift (met die centrale boodschap) nodig.
Maar goed, corrigeer me als ik het fout zie.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #29 Gepost op: april 28, 2008, 12:25:01 am »
Mezza,
ik probeer het heel hard, maar ik zie in zowel jouw post met citaten als met de post met uitleg niet het verband met een onderbouwing van 'Sola Scriptura' in de gereformeerde zin van het woord.

Het is allemaal wel heel ver gezocht en ook niet nodig. Sola Scriptura is immers geen gereformeerd dogma, maar puur de samenvatting voor hoe wij met de Bijbel omgaan, hoe wij de Bijbel gebruiken. Je hebt wel gelijk met wat je zegt, alleen heeft dit niets te maken (niet direct in ieder geval) met Sola Scriptura. Een onderbouwing voor Sola Scriptura zou zijn een document of een bijbeltekst waarin letterlijk zou staan dat alleen de Bijbel en niet allerlei kerkleer of traditie daarbovenop voldoende is om behouden te worden.

Dit zul je uiteraard niet tegenkomen in de Bijbel, maar wel in geschriften uit de Reformatie, zoals de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelberger Catechismus, de Westminster Confession of Faith of zoiets als de Institutie van Calvijn.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2008, 12:43:42 am door Erudil »

Laodicea

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #30 Gepost op: april 28, 2008, 12:58:15 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 april 2008 om 00:16:
Erudil, je zei in een eerdere post zelf dat Sola Scriptura vooral betekent dat je alleen de Schrift nodig hebt voor je behoud.
In de eerste tekst wordt 'het evangelie' 'Gods reddende kracht voor allen die geloven' genoemd en in de tweede tekst gaat het over Gods gerechtigheid 'waarvan de Wet en de Profeten (= het OT) al getuigen' en die vervolgens zichtbaar wordt in Jezus. 'iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost.' De centrale boodschap van de Bijbel is die verlossing door Jezus. Behouden word je alléen door je vertrouwen te stellen op Jezus en dus heb je ook alléen de Schrift (met die centrale boodschap) nodig.
Maar goed, corrigeer me als ik het fout zie.
De eerste tekst is wat onwaarschijnlijk, omdat 'het Evangelie' ook kan wijzen op mondelinge overlevering. De tweede tekst blijkt de 'en dus'gevolgtrekking niet, tenzij je er 'm al vantevoren inziet denk ik, ik zie 'm niet in elk geval. :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #31 Gepost op: april 28, 2008, 10:58:47 am »
Heeft iemand een Nederlandse vertaling online van het stukje waarin Calvijn het solo scriptura uitlegt?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #32 Gepost op: april 28, 2008, 03:41:46 pm »
Sola Scriptura? Dat staat voor mij voor het proberen begrijpen wat er in de bijbel bedoelt wordt met wat er geschreven staat, met de kennis die je bezit. In het vertrouwen dat God je erbij helpen kan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #33 Gepost op: april 30, 2008, 08:20:29 am »
@Diak2b
De onderbouwing van Mezza spreekt toch duidelijk over de Scriptura. De teksten verwijzen naar de Schriften, ofwel het evangelie resp de Wet en Profeten. Dus misschien inderdaad tijd om te gaan als je taalbegrip zo achteruitgaat :P

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 april 2008 om 00:01:
Volgens mij is dit wél een redelijke bijbelse onderbouwing van het Sola Scriptura:

quote:
16 Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het is Gods reddende kracht voor allen die geloven, voor Joden in de eerste plaats, maar ook voor andere volken. 17 In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’
(Rom. 1:16, 17)

21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft.
(Rom. 3:21-26)

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 april 2008 om 00:16:
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 08:25:20 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #34 Gepost op: april 30, 2008, 04:27:46 pm »
Deze teksten bieden het Evangelie in een notendop, al vind ik de link 'dit evangelie' => het ganse NT discutabel. Maar, ik kan me vergissen, maar deze teksten zeggen niets over het begrip Sola Scriptura, niets over bewijsvoering, niets over het nut of waarom Sola Scriptura zou moeten. Zeggen dat de Bijbel aan zichzelf genoeg heeft zegt helemaal niets over buitenbijbelse bronnen.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

HenkG

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #35 Gepost op: april 30, 2008, 06:28:14 pm »

quote:

Ursa schreef op 30 april 2008 om 16:27:
Deze teksten bieden het Evangelie in een notendop, al vind ik de link 'dit evangelie' => het ganse NT discutabel. Maar, ik kan me vergissen, maar deze teksten zeggen niets over het begrip Sola Scriptura, niets over bewijsvoering, niets over het nut of waarom Sola Scriptura zou moeten. Zeggen dat de Bijbel aan zichzelf genoeg heeft zegt helemaal niets over buitenbijbelse bronnen.

De link die jij hier legt tussen evangelie en NT is mijns inziens niet wat Mezza in deze teksten heeft gelegd. Want evangelie is meer dan NT alleen: het begint gewoon bij Genesis 1!

Helaas geef je wat betreft het niet zien van de sola scriptura in deze teksten geen argumentatie. Ook de uitleg van Mezza/mij wordt nergens weerlegd. Het enige wat er op deze manier gebeurt is een heen en weer roepen van welles en nietes, zonder te pogen nader tot elkaar of in elk geval tot begrip voor elkaars mening te komen.

Je afsluitende zin over de buitenbijbelse bronnen sluit sola scriptura wat mij betreft niet uit, zoals je lijkt te veronderstellen. Ik meen dat er al eerder bij dit onderwerp door iemand is aangegeven dat sola scriptura iets anders is dan het enkel erkennen van de Bijbel. Het sola scriptura is veel meer gericht op de boodschap dat de werkelijke essentie als richtlijn in de (gehele) Bijbel te vinden is. Dit betekent dat er altijd ruimte is voor andere bronnen welke te allen tijde getoets dienen te worden aan de Bijbel.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 06:46:07 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

Laodicea

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #36 Gepost op: april 30, 2008, 08:16:31 pm »
Diak2b heeft wél een punt, al zou hij dat wél mogen onderbouwen. Het evangelie = de goede boodschap en in meest strikte zin is dat Jezus Zélf. Er zijn ook een aantal voorbeelden te geven waarbij in het NT het Evangelie mondeling wordt verkondigt/overgeleverd. Een 1 op 1 identificatie met de 4 Evangeliëen zoals verteld door respectievelijk Johannes, Mattheus, Marcus en Lucas zou bij consequent doorredeneren bibliolatrie opleveren.

De passage over de Wet en de Profeten zegt niets over de Schrift alléén, dat is inlegkunde. Daanaast heb je hetzelfde probleem als bij 1 Tim. 3:16; het gaat hier over het OT alléén, dus dan zou die visie op sola scriptura het NT buiten sluiten.

cyber

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #37 Gepost op: april 30, 2008, 08:22:23 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 28 april 2008 om 10:58:
Heeft iemand een Nederlandse vertaling online van het stukje waarin Calvijn het solo scriptura uitlegt?
http://www.theologienet.n...INSTITUTIE%20boek%201.rtf

dit is de hele instutie in het nederlands.

HenkG

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #38 Gepost op: april 30, 2008, 08:38:10 pm »

quote:

Laodicea schreef op 30 april 2008 om 20:16:
Diak2b heeft wél een punt, al zou hij dat wél mogen onderbouwen. Het evangelie = de goede boodschap en in meest strikte zin is dat Jezus Zélf. Er zijn ook een aantal voorbeelden te geven waarbij in het NT het Evangelie mondeling wordt verkondigt/overgeleverd. Een 1 op 1 identificatie met de 4 Evangeliëen zoals verteld door respectievelijk Johannes, Mattheus, Marcus en Lucas zou bij consequent doorredeneren bibliolatrie opleveren.

De passage over de Wet en de Profeten zegt niets over de Schrift alléén, dat is inlegkunde. Daanaast heb je hetzelfde probleem als bij 1 Tim. 3:16; het gaat hier over het OT alléén, dus dan zou die visie op sola scriptura het NT buiten sluiten.

Zoals je zelf al stelt, wordt het evangelie samengevat in Jezus. Maar dat evangelie begint al bij Genesis 1. Jezus is ahw de centrale boodschap in de gehele Bijbel. En dat is wat de uitdrukking sola scriptura uit wil dragen. Niet de Schrift alleen, zoals je in je slotalinea veronderstelt, maar DOOR de Schrift alleen. Ook niet een enkele tekst, maar de gehele context! Da's een behoorlijk verschil waar helaas maar al te vaak aan voorbijgegaan wordt.

Het gaat om Jezus van Genesis 1:1 tot en met Openbaring 22:21. In Jezus is de essentie van ons bestaan terug te vinden. Het op schrift gestelde Woord van God, vernoemd naar Jezus, hét Woord van God, is in daarbij een gids ter verdere kennismaking en groei. Dat is sola scriptura!
JHWH = Ik ben

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #39 Gepost op: april 30, 2008, 09:02:35 pm »
Volgens mij heeft Diak2b twee dagen geleden al het inhoudelijk argument gegeven waar jullie om vragen:

quote:

diak2b schreef op 28 April 2008 om 00:16:
volgens mij onderbouwen zijn (= Mezza's, toevoeging Bumblebee) citaten sola fide, niet sola scriptura.
Bombus terrestris Reginae

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #40 Gepost op: april 30, 2008, 09:53:42 pm »
HenkG,
ik snap wel wat je bedoelt, maar wat Laodicea wil weten -volgens mij- is wat de onderbouwing was van de mensen die destijds het idee van Sola Scriptura geformuleerd hebben.
Wat jij en Mezzamorpheus doen is inderdaad de essentie weergeven waar het in de Bijbel om draait, maar dat was niet wat Laodicea wilde weten. Zoals ik al eerder zei gaat het dan om het idee dat je alleen aan het onderwijs in de Bijbel genoeg hebt om behouden te worden, dus dat extra leer van de kerk (bijvoorbeeld dogma's) die niet rechtstreeks door de Bijbel geleerd worden en andere vormen van traditie het geloof weliswaar verrijken, maar niet noodzakelijk zijn voor het behoud.

Als je de teksten die Mezza aanhaalt leest, haal je daar niet uit dat alleen het onderwijs uit de Bijbel (d.w.z. OT + NT) genoeg informatie geeft om behouden te worden als je daarin gelooft. Dat staat daar gewoon niet. De reden daarvoor is dat de Bijbel, en met name het Nieuwe Testament alleen maar kwesties aanstipt die toen speelden. Verder bestond het Nieuwe Testament helemaal nog niet op het moment dat Paulus en zijn collega's brieven schreven.

Deze kwestie begon pas te spelen tijdens de Reformatie. Toen is door de reformatoren gezegd dat 'alleen de bijbel genoeg is'. En nu is de vraag op basis waarvan zij dat vonden.

Mijn antwoord daarop is dus de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Institutie van Calvijn en andere werken van Gereformeerde theologen, waarin ze dit punt bespreken en daarin ook uitleggen waarom ze tot dat standpunt komen.

Reactie van Laodicea daarop was dat hij dat niet zocht. Mijn vraag aan Laodicea is nu: wat zoek je dan wel. Wat voor soort onderbouwing heb je in gedachten?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #41 Gepost op: april 30, 2008, 10:45:30 pm »
In Handelingen lees je van gemeentes waar ze alles nachecken in de schriften of wat Paulus en de anderen hen vertellen wel klopt met wat er geschreven staat. Dat is volgens mij wat het Sola Scriptura inhoudt: checken of hetgeen ons verteld wordt wel klopt met wat er in de bijbel staat, of er in ieder geval niet tegen in gaat. De bijbel dus als hoogste autoriteit, als norm, niet als 'ook een mogelijke visie'. Schrift met schrift vergelijken, buitenbijbelse bronnen toetsen aan de bijbel, met de bijbel als toetssteen.
computerfout: een vreemde een in de byte

Laodicea

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #42 Gepost op: mei 01, 2008, 01:26:59 am »

quote:

cyber schreef op 30 april 2008 om 20:22:
http://www.theologienet.n...INSTITUTIE%20boek%201.rtf

dit is de hele instutie in het nederlands.
Heel erg bedankt, dit komt me zéér van pas.  d:)b

quote:

HenkG schreef op 30 april 2008 om 20:38:
Zoals je zelf al stelt, wordt het evangelie samengevat in Jezus. Maar dat evangelie begint al bij Genesis 1. Jezus is ahw de centrale boodschap in de gehele Bijbel. En dat is wat de uitdrukking sola scriptura uit wil dragen. Niet de Schrift alleen, zoals je in je slotalinea veronderstelt, maar DOOR de Schrift alleen. Ook niet een enkele tekst, maar de gehele context! Da's een behoorlijk verschil waar helaas maar al te vaak aan voorbijgegaan wordt.

Het gaat om Jezus van Genesis 1:1 tot en met Openbaring 22:21. In Jezus is de essentie van ons bestaan terug te vinden. Het op schrift gestelde Woord van God, vernoemd naar Jezus, hét Woord van God, is in daarbij een gids ter verdere kennismaking en groei. Dat is sola scriptura!

Je verhaal valt grotendeels ook door een katholiek te onderschrijven, maar dit  zinsdeel:
"maar DOOR de Schrift alleen."
valt in je verhaal buiten de boot, er is geen argument dat je geeft dat de boodschap (=Jezus) tot de Schrift alléén beperkt blijft. De Schrift rept daar zélf niet over en er zijn aanwijzingen genoeg die zelfs het tegendeel veronderstellen, ik noem bijvoorbeeld Joh. 20:30, maar hier vind je er nog een paar:
klik

quote:

Bumblebee schreef op 30 april 2008 om 21:02:
Volgens mij heeft Diak2b twee dagen geleden al het inhoudelijk argument gegeven waar jullie om vragen:
Waarop Mezza (en Henk) reageren dat ze weldegelijk sola scriptura ermee wilden onderbouwen. Dan zou het diak2b tot eer strekken als hij zou aangeven waarom hij dat anders ziet.

quote:

diak2b schreef op 30 april 2008 om 23:38:
waar had je graag dat ik begin? Bij Aap, Noot, Mies neem ik aan? Want meer dan basale taalvaardigheid is niet nodig.
Het gaat om het waarom, ze snappen niet waarom jij dat zo ziet. Als je nou de energie die je besteed had aan de snerende opmerkingen i.p.v. aan een inhoudelijk antwoord had besteed, dan waren Henk en Mezza wijzer geworden en jij dat gedaan waar je zo goed in bent; anderen onderwijzen en feitelijk de leer van Christus verdedigen cq. doorgeven aan eenieder die daar serieus naar vraagt, en omdat je er de kans voor hebt. (of je moet het idee hebben dat Mezza en Henk bewust lopen te trollen óf  zo dom zijn dat ze geen antwoord verdienen, maar, en dat is invulling geheel van mijn kant; zal toch niet je doel zijn?)
Het lijkt mij simpel; je zet jezelf in een goed daglicht en de Kerk (alsmede de clerus waarvan je straks deel gaat uitmaken) dóór je houding ook. Je kan dit veel beter dan mij, dus waarom niet? ;)

quote:

Erudil schreef op 30 april 2008 om 21:53:
HenkG,
ik snap wel wat je bedoelt, maar wat Laodicea wil weten -volgens mij- is wat de onderbouwing was van de mensen die destijds het idee van Sola Scriptura geformuleerd hebben.
Nee, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt, wat ik zoek is écht een apologetische verdediging van sola scriptura. Kijk, op deze pagina belicht Dave Armstrong vanuit allerlei invalshoeken (Bijbel, Kerkgeschiedenis, logica enz.) dat sola scriptura niet waar is, dus niet of het al dan wel of niet nuttig is, of wat het idee erachter is, maar precies dat. Zoiets zoek ik dus ook, het liefst in boekvorm, maar dan van topapologeten op dit gebied die juist het tegendeel proberen hard te maken.

quote:

Deze kwestie begon pas te spelen tijdens de Reformatie. Toen is door de reformatoren gezegd dat 'alleen de bijbel genoeg is'. En nu is de vraag op basis waarvan zij dat vonden.

Mijn antwoord daarop is dus de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Institutie van Calvijn en andere werken van Gereformeerde theologen, waarin ze dit punt bespreken en daarin ook uitleggen waarom ze tot dat standpunt komen.
Een terzijde vraag die me zo te binnen schiet; met welk gezag deden ze dat? Ik kan ook hele goede ideëen hebben over het Christelijk geloof, ik kan ook een steengoede Bijbelinterpretatie hebben op bepaalde punten, maar dat verleent me nog geen gezag he?

quote:

Fotogravinnetje schreef op 30 april 2008 om 22:45:
In Handelingen lees je van gemeentes waar ze alles nachecken in de schriften of wat Paulus en de anderen hen vertellen wel klopt met wat er geschreven staat.
Ik vind het voorbeeld van de Bereëers altijd wel mooi, zowel zij als de Thessalonicenzen deden aan Schriftonderzoek, maar de Bereëers aanvaarden het Apostolisch gezag, terwijl de Thessalonicenzen dit gezag van Paulus ook na nader onderzoek naast zich neerlegden en aan hun eigen Schriftinterpretatie vasthielden.

quote:

Dat is volgens mij wat het Sola Scriptura inhoudt: checken of hetgeen ons verteld wordt wel klopt met wat er in de bijbel staat, of er in ieder geval niet tegen in gaat.
Welnu, ik heb dat bijvoorbeeld gedaan, en nu blijkt mij dat wat mij door Protestanten wordt vertelt, niet strookt met wat ik in de Bijbel meen te lezen. Zie je het probleem al?

quote:

De bijbel dus als hoogste autoriteit,
even tussendoor; kan je je voorstellen waarom bij katholieken de haren overeind gaan staan bij zo'n opmerking? Een boek als hoogste authoriteit, daar waar God de hoogste authoriteit zou moeten zijn?

quote:

als norm, niet als 'ook een mogelijke visie'. Schrift met schrift vergelijken, buitenbijbelse bronnen toetsen aan de bijbel, met de bijbel als toetssteen.
Dan ook aan jou de vraag; waar vind ik dit onomwonden in de Bijbel. En nee, dat bewijst nog niet eens de juistheid van sola scriptura, maar dat het in de Bijbel moet zijn terug te vinden lijkt me toch stap 1?

diak2b

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #43 Gepost op: mei 01, 2008, 11:34:39 am »

quote:

Laodicea schreef op 01 mei 2008 om 01:26:
Dan zou het diak2b tot eer strekken als hij zou aangeven waarom hij dat anders ziet.
Zoals gezegd, basale leesvaardigheid. En dat onderwijs is niet mijn expertise. Ik zie hier mensen reageren die kunnen lezen, die geen uitleg nodig hebben. Basis-leesvaardigheid onderwijzen is niet mijn expertise. Maar goed, omdat je zo aandringt, en ik je zo graag mag, nog een poging dan.

"Ik vind appeltaart lekker"

Betekent dit:

a) "alléén appeltaart is lekker"
b) "appeltaart is lekker, en de norm voor al wat lekker mag heten"
c) "appeltaart is lekker. En misschien nog veel meer ook."

Wie een ander antwoord dan c geeft is of niet in staat tot lezen en nadenken op een tamelijk eenvoudig niveau, of zit bewust te trollen.

quote:

(of je moet het idee hebben dat Mezza en Henk bewust lopen te trollen óf  zo dom zijn dat ze geen antwoord verdienen, maar, en dat is invulling geheel van mijn kant; zal toch niet je doel zijn?)
Dat is inderdaad geheel invulling van jouw kant. Ik denk namelijk dat er nog een derde optie is: verblind door een eigen overtuiging niet meer lezen wat ergens staat, en iedereen die verbluft is tot zoveel vermogen iets te lezen wat er botweg niet staat afzeiken.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2008, 11:37:25 am door diak2b »

HenkG

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #44 Gepost op: mei 01, 2008, 11:46:07 am »

quote:

Laodicea schreef op 01 mei 2008 om 01:26:
Je verhaal valt grotendeels ook door een katholiek te onderschrijven, maar dit  zinsdeel:
"maar DOOR de Schrift alleen."
valt in je verhaal buiten de boot, er is geen argument dat je geeft dat de boodschap (=Jezus) tot de Schrift alléén beperkt blijft. ?
Het is ook niet alleen tot de Schrift beperkt. Dat is juist de reden dat ik een meer correcte vertaling van het sola scriptura heb willen geven. Dat ene woordje maakt het verschil tussen starheid en bewegingsruimte. Want de uitdrukking 'de Schrift alleen' toont een enorme starheid die er nooit door Calvijn is ingelegd. De uitdrukking 'door de Schrift alleen' geeft meer bewegingsruimte, maar wijst wel op het feit dat de essentie heel basaal is terug te vinden in de Bijbel. Daar is het om te doen bij het sola scriptura: alles waar we gebruik van maken in onze zoektocht naar een levende relatie met God kan en moet getoetst worden aan die ene basis.
JHWH = Ik ben

HenkG

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #45 Gepost op: mei 01, 2008, 11:55:41 am »

quote:

diak2b schreef op 01 mei 2008 om 11:34:
"Ik vind appeltaart lekker"

Betekent dit:

a) "alléén appeltaart is lekker"
b) "appeltaart is lekker, en de norm voor al wat lekker mag heten"
c) "appeltaart is lekker. En misschien nog veel meer ook."

Wie een ander antwoord dan c geeft is of niet in staat tot lezen en nadenken op een tamelijk eenvoudig niveau, of zit bewust te trollen.

Je vergelijking gaat niet op nav bovenstaande. Ter illustratie zal ik het voorbeeld van de appeltaart nog even gebruiken:

jij: "Ik vind appeltaart lekker"
reactie: "wat maakt appeltaart voor jou lekker?"

De reactie zegt dus niets over een van de opties a-c zoals jij stelt, maar vraagt door op de uitroep. Het enige dat er vervolgens komt heeft meer weg van taartengooierij dan van antwoorden op die vraag. Heeft dus met verblindheid bij die ander niets te maken!
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2008, 11:56:39 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #46 Gepost op: mei 01, 2008, 05:59:41 pm »
Ik denk dat het verschil em vooral zit in het feit dat diak er vanuit gaat dat wat hij zegt helder is, terwijl anderen dat niet zo erg zien, of graag nog meer verduidelijking willen.
Als een wetenschapper een of ander moeilijk verhaal verteld met veel engelse en latijnse termen waar ik niet zo in thuis ben en hij vertaald het, wil dat nog niet zeggen dat ik zijn verhaal nu wel goed kan volgen. Hij spreekt misschien begrijpelijk nederlands, maar ik heb meer uitleg nodig over de betekenis van wat hij zegt dan een vakgenoot van hem, of iemand die als amateur zich in zijn vakgebied heeft verdiept. Als die wetenschapper mij dan gaat zitten verwijten dat ik mn nederlands niet goed beheers, dan zit daar iets heel scheefs in.... En zolang die wetenschapper niet bereid is om in zijn ogen onnodige uitleg te geven (die ik juist wel nodig heb voor een goed begrijpen), zal het gesprek niet meer op gang komen. En dat is wat naar mijn idee hier nu een beetje gebeurt.
Diak zegt: dat is toch duidelijk? anderen zeggen: voor mij is dat niet zo evident, wil je het nader toelichten?
Mijn vraag nu is: diak, wil je alsjeblieft een uitgebreidere toelichting geven op je uitspraak een x-aantal posts geleden en dan desnoods in jip-en-janneke-taal? Liever iets te veel en op een te laag niveau uitgelegd dan helemaal geen uitleg.
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #47 Gepost op: mei 01, 2008, 09:08:22 pm »
Modbreak:
Allerlei meta-discussie e.d. verwijderd. Het onderwerp hier is niet de discussiestijl van de ander. Graag on-topic verder

diak2b

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #48 Gepost op: mei 01, 2008, 10:16:47 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 01 mei 2008 om 17:59:
Mijn vraag nu is: diak, wil je alsjeblieft een uitgebreidere toelichting geven op je uitspraak een x-aantal posts geleden en dan desnoods in jip-en-janneke-taal? Liever iets te veel en op een te laag niveau uitgelegd dan helemaal geen uitleg.
Mijn antwoord is zojuist door hogere machten verwijderd. Aangezien ik, om hier verder te gaan diende in te stemmen met een PM waarmee ik niet in kan stemmen, zal ik me van verdere berichten onthouden. Lijkt me een kwestie van consequent zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
sola scriptura
« Reactie #49 Gepost op: mei 01, 2008, 10:25:09 pm »

quote:

Pooh schreef op 01 mei 2008 om 21:08:
[mbr]Allerlei meta-discussie e.d. verwijderd. Het onderwerp hier is niet de discussiestijl van de ander. Graag on-topic verder[/]
Dit is geen doen natuurlijk. Je laat veel posts staan waarin vragen naar voren komen over het postgedrag van Diak, maar verwijderd het zeer uitgebreide en alles verhelderende antwoord. Het lijkt mij dat niemand hier mee gediend is.