elle schreef op 27 april 2008 om 22:07:De ware kerk volgens de grefo's is een die het evangelie juist verkondigt, de sacramenten juist handhaaft en tucht toepast op haar leden (zie cyber).
De ware kerk van gaitema is (als ik hem goed begrijp) een gemeente waarvan de leden de juiste vruchten dragen.
De valse kerk volgens grefo's is, zoals cyber al aangaf, een kerk die eigen verordeningen meer waardeerd dan die van Gods Woord of van Chrisus. Die is gemakkelijk te herkennen.
De valse kerk van gaitema is er een waarvan de leden geen vrucht dragen (meen ik te begrijpen).
De ware kerk is volgens de grefo's gebaseerd op bijbelse principes op gebied van leer en handhaving.
De ware kerk van gaitema is er een die kennelijk gericht is op productiviteit van haar leden?
Da's een belangrijk nuanceverschil. Grefo's kijken meer naar het instituut, gaitema meer naar de leden. Hoewel het zo is dat daar waar 2 of 3 in Christus' naam vergaderd zijn en God derhalve in hun midden is, dat niet tegelijk betekent dat daar een 'ware gemeente' is. Een gemeente heeft een leiding, herders, leraren enz (art 30). Er is structuur, er zijn taken. Die zijn eigen aan het instituut gemeente. Dus kan een gemeente 'waar' zijn of niet, ongeacht de vruchtbaarheid of de kwaliteit van het geloof van zijn/haar leden.
Ik zelf vind overigens in de praktijk de ware kerk niet heel makkelijk te onderscheiden van de valse. Dat komt ondermeer omdat ik ook geneigd ben een kerk af te rekenen naar de activiteiten van de (kerkeraads)leden.
't Is enorm fout om je af te scheiden van een ware kerk, bijvoorbeeld. Toch wordt er met regelmaat gescheurd. Dat resulteert doorgaans in het oprichten van een nieuw kerkverband. Dat is -als je de NGB voor waar houdt- onmogelijk. Scheuren betekent dat je je oude kerk verwerpt. Tegelijk beleid je dat God zijn Kerk bewaart. Dus moet je op zoek naar waar die ware kerk dan wel is. Lijkt mij. Er is immers een roep voor ware kinderen van God om zich te voegen bij de Ware kerk, het lichaam van Christus. Iets nieuws op jezelf beginnen is dus niet mogelijk.
"Ook is deze heilige kerk niet gevestigd in, gebonden aan, of beperkt tot een bepaalde plaats, of gebonden aan bepaalde personen, maar zij is verbreid en verstrooid over heel de wereld. Toch is zij met hart en wil samengevoegd en verenigd in eenzelfde Geest, door de kracht van het geloof."
De GKv erkent de CGK en diverse kerkgenootschappen over de hele wereld als 'waar'. Dat wil volgens mij niet zeggen dat er niet andere kerken kunnen zijn die ook 'waar' kunnen zijn.