Auteur Topic: de zondag  (gelezen 23269 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #100 Gepost op: augustus 14, 2008, 09:49:29 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 14 augustus 2008 om 17:13:

Wat had jij als reden in gedachten?

Als je zondags andere plannen hebt kun je je kerkelijke "plicht" al op zaterdag vervullen. Maar ik weet nu dat het anders is. Bedankt!

quote:

Juist. :) Wij hoeven dus helemaal niet te kiezen, eigenlijk hoeven we ons ook helemaal niet hiermee bezig te houden. Zoals met zovelen dingen, maar helaas zijn er mensen die keer op keer het wiel zelf willen uitvinden, die moeten zo nu en dan ook voorzien worden van wat antwoorden. :)

Het is in de geschiedenis vaker gebeurd dat verkeerde gewoontes zijn ontstaan in het voorgeslacht. In de bijbel staan er voorbeelden van, dus moeten we altijd op onze hoede zijn.

2 Kon 22,13
  ‘Ga ter wille van mij en heel het volk van Juda de HEER raadplegen over de inhoud van de boekrol die we gevonden hebben, want het kan niet anders of de HEER is in hevige woede ontstoken omdat onze voorouders zich niet hebben gehouden aan wat er in dit boek staat en niet hebben gedaan wat ons is voorgeschreven.’  

Neh. 13:17 Ik maakte de vooraanstaande burgers van Juda verwijten, en zei tegen hen: ‘Wat doet u voor schandaligs, u ontheiligt de sabbat! 18 Is dat niet hetzelfde wat uw voorouders deden, en waarom onze God zoveel kwaad over ons en over deze stad heeft gebracht? Door de sabbat te ontheiligen roept u een nog groter onheil over Israël af.’

Lucas 8:26
26 Wee jullie wanneer alle mensen lovend over je spreken, want hun voorouders hebben de valse profeten op dezelfde wijze behandeld.

We kunnen dus niet blindelings vertrouwen op wat ons voorgeslacht heeft gedaan. En al helemaal niet op besluiten van wereldlijke regeerders.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

sevipers

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #101 Gepost op: augustus 14, 2008, 10:09:44 pm »
lekker een potje gamenvan 7.00tot22.00

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #102 Gepost op: augustus 14, 2008, 11:02:34 pm »

quote:

Adinomis schreef op 14 augustus 2008 om 21:49:
We kunnen dus niet blindelings vertrouwen op wat ons voorgeslacht heeft gedaan. En al helemaal niet op besluiten van wereldlijke regeerders.
Ik ga er maar van uit dat de wereldse leiders die door God gekozen zijn zijn Kerk te leiden er wat meer kaas van hebben gegeten dan ik. Tevens ga ik er van uit dat mijn beperkte verdieping in het geloof nog niet in de schaduw kan staan van de kerkvaders en de christelijke traditie van 2000 jaar. De wereld draait niet om mij, ik ben niet belangrijk en ik acht mijzelf zeker niet in staat om het wiel opnieuw uit te vinden. Mijn ouders zeiden altijd dat ik moest leren van de fouten die andere maakten, aangezien ik te kort zal leven om ze allemaal zelf te maken.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2008, 10:32:20 am door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #103 Gepost op: augustus 15, 2008, 12:24:34 am »
Daarom luister ik graag breed om me heen en luister ik naar de opbouw van iemand geloofsrede. Zo blijkt het heel interessant dat verschillende theologen met elkaar oneens zijn over bepaalde zaken op basis van hun argumenten. Het is zinvol daar naar te luisteren en er van te leren. Wat me wel opvalt is dat protestantse theologen meer tegen de traditie in mogen gaan dan katholieke theologen. Dan vindt ik de messiasbelijdende rabijnen trouwens ook wel een interessante groep. Ik ben het met Adinomis eens dat we niet alles zomaar kritiekloos kunnen over nemen, niet alle geestelijke leiders uit het verleden hebben veel goeds gebracht en zij die dat wel deden waren ook in een ontwikkeling waarop anderen verder kunnen gaan. Te denken aan de kerkvaders van de reformatie, daar zijn de meeste protestantse theologen het niet helemaal meer me eens door nieuwe inzichten die ontstaan zijn. Bijvoorbeeld het binnen geslopen geloof dat wonderen als gebedsgenezing enkel vroeger gebeurde en met de komst van de bijbel niet meer hoefde te gebeuren. Daar is men dus op terug gekomen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

wateengedoe2

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #104 Gepost op: augustus 15, 2008, 10:28:26 am »

quote:

Euhm, er zit verschil tussen korte en lange ij/ei ;)

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #105 Gepost op: augustus 15, 2008, 10:32:02 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 15 augustus 2008 om 10:28:
[...]

Euhm, er zit verschil tussen korte en lange ij/ei ;)
Lol, ja die fout maak ik wel vaker. Moet er altijd even over nadenken. Zoals je ziet heb ik het verderop in de tekst wel goed geschreven, maar deze is er tussendoor geglipt. :) Dank voor de tip, zal het verbeteren. Wat vind je verder van de tekst?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #106 Gepost op: augustus 15, 2008, 11:27:19 am »
Wat me in de traditie het grootste gevaar lijkt te zijn is de 'volkskerk'. Omdat niet iedereen christen kan wezen, is de kerk oppervlakkiger geworden door het volk dat zich wel christen noemde en meedeed, met al de machtsspelletjes en aandachttrekkerij erbij. Oorlogen die in naam van God gebeurde, terwijl het gewoon een machtsspelletje was en te doen was om de roem van de machtigen van de aarde, heeft niets met Jezus van doen. Groepen die daar tegen in gingen werden op harde wijze de grond in gedrukt of zelfs vermoord. Je mag blij zijn dat de kerk in elkaar gestort is en dat het nu aankomt op mensen die echt christen zijn. Dus heroverwegen van wat van God komt en wat van de valse christenen uit het verleden lijkt me wel heel verstandig. en dat is ook wat ik in onze kerk zie. Dominee's die preken en schrijven over wat er aan belangrjke schatten uit het begin van het christendom is verloren gegaan of verwaarloost en wat er aan barriëres in de kerk is gekomen. Hoe het gezien de maatstaven van het eerste christendom eigenlijk anders zou moeten.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2008, 11:29:44 am door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #107 Gepost op: augustus 15, 2008, 11:40:23 am »
Zonder verder inhoudelijk op je stukje in te gaan. De Kerk in elkaar gestort? De Kerk is nog nooit zo groot geweest. Van een in elkaar storten van de Kerk kan geen sprake zijn aangezien in de Bijbel staat dat de poorten van het dodenrijk haar nooit zullen overweldigen. De Kerk is wellicht hier en daar wat veranderd in de uitvoering, qua leer is het echter nog dezelfde kerk. En ook qua macht, invloed, ledental enz enz is de Kerk niets van haar glans verloren, integendeel zelfs, de uitvoering is slechts effectiever geworden. De Kerk staat nog steeds ondanks alle tegenstand van de moderne wereld.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2008, 11:40:57 am door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #108 Gepost op: augustus 15, 2008, 11:50:14 am »
Mijn fout, ik keek even enkel om mee heen in de grote steden vooral in Nederland. Helemaal in elkaar gestort niet trouwens, want er zijn sterke groepen overgebleven. Wat je ziet in de groepen is dat ze minder snel op gewoonte bouwen maar ook weer creatief aan de slag gaan. In het eerste christendom was iedereen actief in de gemeente, in de middeleeuwen had je vooral 1 priester die de dienst leidde en een hoop luisteraars in de kerk die verder niet bijzonder actief waren, nu wordt er steeds meer gevraagd van de leden. Als die leden echt bezig zijn dan beleven ze het geloof ook meer en merken ook steun van Gods kant op. Al doende leert men. Ik heb net een succesverhaal van een kleine parochie gelezen geschreven door Leo Fijen. Het gaat over een kleine parochie waar door de pastor iedereen aan het werk is gezet. Waar minstens 20 procent ieder weekend samenkomt in de mis (landelijk is dat tussen de 9 en de 15 procent) en er opvallend veel dertigers en veertigers in de kerk zitten. Het gaat om een gemeenschap waarin iedereen betrokken is. Het is hun gemeenschap, niet die van de top.

Parel

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #109 Gepost op: augustus 17, 2008, 01:16:54 am »
De zondag als rustdag is ingesteld door de kerk! God heiligde echter de zevende dag van de week en stelde deze dag in als EEUWIG gedenkteken.. Gods wetten zijn onveranderlijk en niemand heeft het recht om deze te veranderen.. Het is een grote schande!

Het was de heilige katholieke kerk die de rustdag van de zaterdag naar de zondag, de eerste dag van de week, verschoof … De kerk die gehoorzaamd wordt door de gehele geciviliseerde wereld. De protestanten beweren grote eerbied voor de Bijbel te hebben, en toch erkennen zij, door de zondag plechtig in acht te nemen, de macht van de katholieke kerk.

-‘De Bijbel zegt: ‘Gedenk de Sabbatdag, dat u die heiligt.’ De katholieke kerk zegt: ‘Nee, door mijn goddelijke macht verwerp ik de Sabbatdag en beveel ik u de eerste dag van de week te heiligen.’ En zie, de hele wereld buigt in eerbiedige gehoorzaamheid voor het gebod van de heilige katholieke kerk.’ (Pater T. Enwright, 15-12-1889).

-‘Vraag: Waarmee kan u bewijzen dat de kerk de macht heeft om feestdagen voor te schrijven?’

Antwoord: ‘Juist hiermee, dat zij de Sabbat in de zondag heeft veranderd, wat de protestanten rechtvaardigen; daarom spreken zij zichzelf ook tegen door het strikt houden van de zondag en het ontheiligen van de meeste andere dagen, die door dezelfde kerk zijn ingesteld.’ (Abridgement of Christian Doctrine, door de eerwaarde heer H. Tuberville, Donay College, 1649, blz. 58)

-‘De viering van de zondag is altijd slechts een menselijke verordening geweest.’ (Neanders Kirchengeschichte, deel I, blz. 399).

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #110 Gepost op: augustus 17, 2008, 11:00:00 am »
-
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 11:28:53 am door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #111 Gepost op: augustus 17, 2008, 11:00:44 am »

quote:

Parel schreef op 17 augustus 2008 om 01:16:
De zondag als rustdag is ingesteld door de kerk!
Onder autoriteit van Jezus Christus, God de Zoon.

quote:

God heiligde echter de zevende dag van de week en stelde deze dag in als EEUWIG gedenkteken..
Voor de joden. Helaas zijn wij heidenen en geen joden. De joodse wet geld dus niet voor ons.

quote:

Gods wetten zijn onveranderlijk en niemand heeft het recht om deze te veranderen.. Het is een grote schande!
Het is een grote schande dat mensen hun eigen halve waarheden tot absolute waarheid verkondigen en daar het stickertje 'aldus God op plakken'.

quote:

Het was de heilige katholieke kerk die de rustdag van de zaterdag naar de zondag, de eerste dag van de week, verschoof … De kerk die gehoorzaamd wordt door de gehele geciviliseerde wereld. De protestanten beweren grote eerbied voor de Bijbel te hebben, en toch erkennen zij, door de zondag plechtig in acht te nemen, de macht van de katholieke kerk.
Wellicht omdat zij zelf deel hebben uitgemaakt van de katholieke kerk. Kerkgeschiedenis is schijnbaar nog steeds een moeilijk punt voor sommigen.

quote:

-‘De Bijbel zegt: ‘Gedenk de Sabbatdag, dat u die heiligt.’ De katholieke kerk zegt: ‘Nee, door mijn goddelijke macht verwerp ik de Sabbatdag en beveel ik u de eerste dag van de week te heiligen.’ En zie, de hele wereld buigt in eerbiedige gehoorzaamheid voor het gebod van de heilige katholieke kerk.’ (Pater T. Enwright, 15-12-1889).
Graag teksten opzoeken in de CKK (catechismus van de katholieke kerk). Wat een pater zegt bewijst niet zo bijzonder veel. Als je enig inzicht in de katholieke kerk had waarover je zo haatdragend schrijft had je dat geweten.

quote:

-‘Vraag: Waarmee kan u bewijzen dat de kerk de macht heeft om feestdagen voor te schrijven?’
Hoe serieus wil je hierop een antwoord? Of heb je je eigen dogma al bepaald en maakt het niet meer uit wat voor een antwoord er gegeven wordt?

quote:

Antwoord: ‘Juist hiermee, dat zij de Sabbat in de zondag heeft veranderd, wat de protestanten rechtvaardigen; daarom spreken zij zichzelf ook tegen door het strikt houden van de zondag en het ontheiligen van de meeste andere dagen, die door dezelfde kerk zijn ingesteld.’ (Abridgement of Christian Doctrine, door de eerwaarde heer H. Tuberville, Donay College, 1649, blz. 58)

-‘De viering van de zondag is altijd slechts een menselijke verordening geweest.’ (Neanders Kirchengeschichte, deel I, blz. 399).
Ik zal eens opzoeken wat voor een meneer/mevrouw dat is. Ik voorspel weinig goeds.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 11:36:20 am door Thorgrem »

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #112 Gepost op: augustus 17, 2008, 12:00:02 pm »
9 Ik, Johannes, ben uw broeder en deel in uw lijden terwille van het Koninkrijk van Yeshua
. Net als u blijf ik Hem trouw, dwars door alles heen! Ik was naar het eiland Patmos verbannen omdat ik de mensen op YHWH had gewezen en hun verteld had wat ik over Yeshua wist.
10 Door de Heilige Geest werd mijn geest meegenomen naar de dag van de Here.
 Ik hoorde een luide stem, die klonk als een bazuin, achter mij zeggen:
11 "Schrijf alles wat u ziet in een boek en stuur dat naar de zeven christengemeenten: Efeze, Smyrna, Pergamum, Thyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea!"
12 Ik keerde mij om, want ik wilde zien wie dat zei en ik zag zeven gouden olielampen.
13 Tussen de lampen stond Iemand Die er uitzag als de Mensenzoon. Hij droeg een lang kleed, dat tot op Zijn voeten hing en had een gouden band om Zijn borst.
14 Zijn haar was zo wit als wol, zelfs zo wit als sneeuw en Zijn ogen schitterden als vuur.
15 Zijn voeten glansden als gesmolten brons en Hij had een stem als een donderende waterval.

De Dag des HEREN is géén zondag, maar de Dag des Oordeels.

Over het algemeel willen Christenen graag zien dat er met "Dag des Heren" de zondag wordt bedoeld, maar dat is dus niet zo.

De dag des HEREN, Maleachi: 4-6

1 Want zie, de dag komt,
brandend als een oven! Dan zullen alle overmoedigen en allen die goddeloosheid bedrijven, zijn als stoppels, en de dag die komt, zal hen in brand steken – zegt de HERE der heerscharen – welke hun wortel noch tak zal overlaten.
 2 Maar voor u, die mijn naam vreest, zal de zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder haar vleugelen; gij zult uitgaan en springen als kalveren uit de stal.
3 Gij zult de goddelozen vertreden, want tot stof zullen zij zijn onder uw voetzolen op de dag die Ik bereiden zal, zegt de HERE der heerscharen.
4 Gedenkt de wet van Mozes, mijn knecht, die Ik hem op Horeb geboden heb voor gans Israël, inzettingen en verordeningen.
5 Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. 6 Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #113 Gepost op: augustus 17, 2008, 01:26:00 pm »

quote:

sil schreef op 17 augustus 2008 om 12:00:

De Dag des HEREN is géén zondag, maar de Dag des Oordeels.

Over het algemeel willen Christenen graag zien dat er met "Dag des Heren" de zondag wordt bedoeld, maar dat is dus niet zo.
Dat er aan die term dag des Heren ook een andere betekenis gegeven kan worden laat je nu maar even achterwege om te vermelden. Want de term 'dag des Heren' voor de zondag hoeft niet persé te verwijzen naar de door jou geciteerde bijbelteksten. Het kan ook gewoon verwijzen naar de het karakter van deze dag dat meegegeven is bij de schepping. Er zal geen enkele christen zijn die zal beweren dat de zondag de 'dag des Heren' wordt genoemd in de Bijbel! Wel zullen de christenen je wijzen op het bijzondere karakter dat 1 dag van de week mag hebben, al zullen ze direct beamen dat eigenlijk elke dag een dag van God (dus een dag des Heren) is, aangezien God de dagen gemaakt heeft  ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 01:27:07 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #114 Gepost op: augustus 17, 2008, 02:17:37 pm »
En God stond er bij en keek er naar, wat een gekippel er is onder zijn kinderen. Ik kan me niet voorstellen dat God ook maar een moment wakker ligt om dit soort discussies. De zondag of de zaterdag? De wereld heeft ons nodig! Wat is nu de kern van het christelijke geloof? Dat is "behandel een ander zo, zoals je zelf behandeld wil worden." en "Heb je naaste lief als je zelf en God boven alles."
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 02:17:51 pm door gaitema »

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #115 Gepost op: augustus 23, 2008, 12:00:39 am »

quote:

gaitema schreef op 17 augustus 2008 om 14:17:
En God stond er bij en keek er naar, wat een gekippel er is onder zijn kinderen. Ik kan me niet voorstellen dat God ook maar een moment wakker ligt om dit soort discussies.
Ik wel... in de bijbel staan er voorbeelden genoeg dat God zich erg druk maakt om schijnbare pietluttigheden...
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #116 Gepost op: augustus 23, 2008, 02:44:55 am »
om een dag? Ach joh.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #117 Gepost op: augustus 24, 2008, 01:18:43 am »

quote:

Lord_Vader schreef op 23 augustus 2008 om 00:00:
[...]

Ik wel... in de bijbel staan er voorbeelden genoeg dat God zich erg druk maakt om schijnbare pietluttigheden...
Ik zou zeggen: vertel, vertaal en duidt......
Mail me maar als je wat wilt weten

Chaveriem

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #118 Gepost op: augustus 24, 2008, 02:47:30 pm »

quote:

Ilonia schreef op 14 augustus 2008 om 12:08:
Even ter informatie:
Werner Stauder is geen erkent rabbijn door de orthordoxe joden. Rabbijn is een titel die niet beschermt is en door iedereen kan worden gebruikt en misbruikt. Helaas.
Klopt, maar, eveneens ter informatie, Werner Stauder noemt zichzelf ook geen Rabijn. Overigens is eer ook een messiaandse opleiding tot Rabijn (uiteraard niet erkent door traditioneel joodse mensen en groeperingen)
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #119 Gepost op: augustus 24, 2008, 07:53:28 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 augustus 2008 om 01:18:
[...]

Ik zou zeggen: vertel, vertaal en duidt......

1 voorbeeld: de ark staat een tijdje bij een gezin thuis; ik weet de schriftplaats niet meer en ook niet precies waarom. Maar vervolgens wordt de ark weer naar de tempel of tabernakel vervoerd en door iets dreigt de ark op de grond te vallen en probeert iemand de ark op te vangen of tegen te houden. Deze persoon wordt direct gedood door God omdat de ark niet aangeraakt mag worden, behalve door priesters.

De intentie van die persoon was volgens mij niet slecht, maar de Tora is duidelijk: ark aanraken mag alleen door levieten gebeuren. Dat is toch vrij 'wettisch' van God.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

Adinomis

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #120 Gepost op: augustus 24, 2008, 08:51:04 pm »

quote:

Lord_Vader schreef op 24 augustus 2008 om 19:53:
 Deze persoon wordt direct gedood door God omdat de ark niet aangeraakt mag worden, behalve door priesters.

De intentie van die persoon was volgens mij niet slecht, maar de Tora is duidelijk: ark aanraken mag alleen door levieten gebeuren. Dat is toch vrij 'wettisch' van God.

Dit vind ik ook moeilijk te begrijpen. Het was ook niet verwonderlijk dat David bang werd. Het verhaal staat in 2 Samuel 6. De ark had met draagstokken vervcoerd moeten worden, in plaats van op een wagen. Het bepaalt je er wel bij dat we ontzag moeten hebben voor de heiligheid van God.

Ook toen de ark bij de Filistijnen stond had dat verstrekkende gevolgen.

Maar de kwestie zondag of sabbat? Is dat daarmee te vergelijken? Als de voorstanders van beide mogelijkheden oprecht zoeken naar Gods wil, zou God daar boos om worden? Ik geloof dat we niet bang hoeven te zijn voor God als wij van harte Zijn wil willen doen en weten dat Hij ons aanziet in Christus. Als God naar ons kijkt, ziet Hij zijn Zoon Jezus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ilonia

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #121 Gepost op: augustus 24, 2008, 10:03:09 pm »
Lord vader,

Dat kan je niet zo vergelijken. Ten eerste is de Sabbat een direct gebod aan de Israelieten gegeven en niet aan de volken. Ten tweede was het meer uit onachtzaamheid dat Uzza naar de Ark greep en hier wordt ook verwezen naar Deut. 19:5. Want je kunt ook lezen in Jozua 3:13-17 dat bij het oversteken van de Jordaan zodra dat de prietsers met de Ark, met hun voeten in het water gingen er een muur van water onstond. Dus Uzza had dit kunnen weten en dus nooit zijn hand hoeven uitsteken.
http://www.chabad.org/lib...true/jewish/Chapter-6.htm
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2008, 10:05:47 pm door Ilonia »

cyber

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #122 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:26:01 pm »

quote:

Parel schreef op 17 augustus 2008 om 01:16:
De zondag als rustdag is ingesteld door de kerk!

Keizer Constantijn de Grote heeft van een traditie die onder de christenen gewoon was,
op zondag samen te komen voor men aan het werk ging, een rustdag gemaakt die voor ieder van zijn onderdanen in het grote romeinse rijk zou gelden.
Geen kerkelijke beslissing dus, op de eerste dag van de week kwamen christenen te samen om de opstanding van hun Heer te vieren.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #123 Gepost op: augustus 26, 2008, 09:53:06 am »
hoe meer ik lees over "hoe" het gebruik van de zondag is ontstaan, hoe meer ik de opvatting van de gkv-synode denk te begrijpen.

ik las deze linken:

http://bijbelaantekeninge...s-geen-nieuwe-sabbat.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondag

daarnaast "schijnt" het zo te zijn dat de vroege RK ook nog de sabbath vierde? Wat is dan de reden geweest naar de zondag over te gaan voor hen?
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2008, 09:53:26 am door grondig christelijk »

dovanlo

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #124 Gepost op: augustus 26, 2008, 09:23:40 pm »
De RK heeft sinds jaar en dag al diensten op zowel zaterdag als zondag.
Dat is ook nu nog op veel plaatsen het geval.

Nu wonen wij in een superkatholiek dorp en dan komt de discussie rondom de zondag toch in een ander daglicht te staan. Dat is in ieder geval voor mij zo geworden.

Vrij principeel in het houden van de zondag, ben ik nu toch wel meer compromissen aan het sluiten.
Grote regel daarbij: als de kerkdiensten daarbij niet in het gedrang komen.En dan ga ik tóch even met de kinderen naar de intocht van de goedheiligman, ga ik tóch even naar het jaarlijkse dorpfeest, maar wel nadat we met zijn allen naar de kerk zijn geweest.

Ik wil niet graag dat we (geldt ook voor de kinderen) totaal apart staan van de dorpse gemeenschap, waarbij alle activiteiten en leukigheden allemaal op zondag gehouden worden.
Ik heb het dan dus over incidentele dingen, die ook alleen op zondag plaatsvinden. de kermis duurt vier dagen dus daar hoeven we op zondag niet naar toe.

Nou... ben benieuwd of er nu een wolkbreuk boven me losbarst door deze compromisvolle houding...

dingo

• Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #125 Gepost op: augustus 26, 2008, 09:40:02 pm »
Lijkt me een prima en pragmatische oplossing waarbij je inderdaad het cultuurtje in je omgeving incalculeert en daar naar handelt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de zondag
« Reactie #126 Gepost op: augustus 26, 2008, 11:39:18 pm »
Kan nog iets verder. Mijn zusje had een vriendin uit het Rooms Katholieke Haarle en ze ging een keer met haar mee doen aan Carnaval op zondag. Ze maakte er een mooie feest van. Toen ze het op haar belijdeniscatechisatie vertelde zaten vele meiden in haar groep met hun oren te flapperen, maar de dominee vond het prachtig. Hij begreep haar wel.