@ Erudil:
Idd vond ik nu je link naar de GKV-site waar artikel 5 opstaat.
Jij zei me om de aangehaalde teksten daar dan ook gereformeerd te bekijken.
Dat wil ik wel doen.
quote:
Artikel 5 - Het gezag van de Heilige Schrift
Wij ontvangen1
1Tes. 2:13.:
13 En hierom danken ook wij God onophoudelijk, dat gij, toen gij het gepredikte woord Gods van ons hebt ontvangen, het hebt aangenomen niet als een woord van mensen, maar, wat het inderdaad is, als een woord van God, dat ook werkzaam is in u, die gelooft.
uitleg: Het woord dat ze als evangelie ontvingen, hebben ze ook als woord van God zelf aanvaard.
quote:
al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen2.
2Tim. 3:16, 17:
16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,
17 zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.
uitleg:
Elke tekst van de Schrift is door God geinspireerd en kan gebruikt worden om
onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven en zodat de dienaar (van God) gereed is voor zijn taak.
quote:
En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten.
Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn3
1Kor. 12:3;
3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest.
1Joh. 4:6;
6 Wij zijn uit God; wie God kent, hoort naar ons; wie uit God niet is, hoort naar ons niet. Hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling.
1Joh. 5:6b
En de Geest is het, die getuigt, omdat de Geest de waarheid is.
uitleg:
Door de heilige Geest kun je zeggen: Jezus is Here (en het ook menen natuurlijk

) Als je uit God bent (Gods kind bent) wordt er naar je geluisterd door andere mensen die God kennen. Dit kan doordat de Geest der waarheid ons leidt. Als zij God niet kennen, zullen ze niet naar je horen omdat ze de Geest der waarheid niet kennen en dus ook niet herkennen als 'wij die uit God zijn ' spreken.
De Geest getuigt dat het waarheid is omdat hij de Geest
der waarheid is.
Hij is de aangewezen persoon om ons van de waarheid te overtuigen....
Mijn opmerking: Er zijn m.i. nog wel duidelijker teksten te vinden over de Geest der waarheid, die staan hier echter niet bij.
quote:
. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren4.
Deut. 18:21, 22;
21 Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? – 22 als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.
1Kon. 22:28;
28 Doch Micha zeide: Indien gij inderdaad behouden terugkomt, heeft de HERE door mij niet gesproken.
Jer. 28:9;
9 de profeet die van vrede profeteert – als het woord van die profeet komt, zal van die profeet erkend worden, dat de HERE hem in werkelijkheid gezonden heeft.
Ezech. 33:33.
33 Doch als het komt – en het komt! – dan zullen zij weten, dat er in hun midden een profeet is geweest.
Deze teksten gaan over dat profetien die vervuld zijn, van de Here zijn geweest. En dat profetien van de Here vervuld
zullen worden.
NB: Ik zie hier geen tekstverwijzingen naar datgene wat jij aangaf in je post hiervoor:
quote:
maar vooral óók omdat de dingen die erin voorzegd zijn gebeuren. Dan gaat het niet alleen om dingen uit het OT die in het NT uitkomen, maar ook om dingen die wij kunnen zien als we om ons heen kijken. Met andere woorden: het leven, de wereld om ons heen getuigt óók van de juistheid van de Bijbel, en daardoor is ze ook in overeenstemming met waarneembare dingen buiten de Bijbel om.
Zie jij wat jij hier bedoeld terug in de tekstverwijzingen?
En: Hoe is jouw invulling van de aangehaalde teksten als gereformeerde?