Oki, ondanks je aankondiging hier te vertrekken ga ik toch nog even op je in. Je post tenslotte op een discussieforum.

quote:
okidoki schreef op 15 mei 2008 om 00:51:Op het gehele forum heerst een tendens van "elkaar zoeken in wat bindt" waarbij de scheiding niet meer telt.
durft er dan niemand meer te zeggen dat hij / zij lid is van een kerk die een leer van waarheid leert?
Als dat zo is, dan moeten we de (menselijke) kerk maar opheffen...
Hoe meer ik hier meelees hoe meer ik mij verbaas over het gehalte van "we hebben toch dezelfde Heer" en "als de genade maar bekend is".
Eeuwenlang is er gestreden voor behoud van de ware leer.
Ik merk hier (zowaar op een GKV forum) dat het geen ene moer meer uitmaakt bij welke kerk je zit, als JIJ maar gelooft.
verantwoordelijkheid over de groepsgedachte (ofwel de leer in de denominatie) telt voor geen moer meer mee.
1. Ik geloof dat (strijden voor/promoten van) scheiding niet goed is.
2. Ik geloof dat eenheid zonder eenstemmigheid over fundamentele uitgangspunten ook niet goed is.
Kortom: het gaat om een balans. En ja, die balans kan wel eens doorslaan (ook hier op het forum), maar misschien is het goed je af te vragen hoe het bij jou zit met de balans tussen die twee. Als ik het voorgaande zo lees dan lijkt het er erg op alsof je het alleen maar wilt hebben over dingen die je scheiden van de ander of die de ander van jou scheiden. Je moet je afvragen hoe proportioneel dat is en hoe goed voor een 'nette' discussie.
Het is een mooie oneliner om te roepen dat iets 'geen moer meer uitmaakt', maar erg veel onderbouwing zie ik niet.
quote:
Concreet het volgende:
mag er op een forum van een kerk van waarheid nog gezegd worden dat in die kerk de waarheid geleerd wordt?
Jahoor.
quote:
Ik merk meer en meer dat dit NIET kan op dit forum want stel je voor dat de baptist of de evangaal zich er aan gaat storen.
Misschien heeft het meer te maken met
de manier waarop je dingen verwoord dan met de mening opzich?
quote:
Het is verdraaid van de zotte dat wij de straat op gaan met evangelisatieprojecten en op een forum van onze kerken niet meer mogen zeggen dat de GKv een Ware Kerk van Christus is.
Dat hier niet gesproken mag worden over de verkeerde inzichten in kerken en dat hier niet meer gezegd mag worden dat de GKv Christus kerk is.
Uiteraard mag dat gezegd worden, maar misschien is het wel even slim om vooraf goed na te denken
hoe je dat zegt?
quote:
Ik zie ook niet in dat het moet kunnen dat op dit forum mensen vanuit NIET GKv kring mod zijn en andere functies uitoefenen.
Het forum is vanuit de GKv opgezet om het
open gesprek met iedereen die dat wil te bevorderen en te faciliteren. Niet meer en niet minder. Het forum is de kerk zelf niet.
Ik zal even quoten uit de
FAQ[/ur]:" class="link">http://forum.gkv.nl/forum/faq?data%5Bfaqid%5D=2]FAQ[/ur]:quote:
Het GKV Forum is voor iedereen! Gereformeerd of niet. Christen of niet. Je bent van harte welkom om op het forum mee te discussieren over allerlei onderwerpen. Het is dus absoluut niet zo dat dit forum exclusief voor Gereformeerd Vrijgemaakten is omdat het forum op de site staat van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk. Het forum is er juist om de dialoog te bevorderen: enerzijds naar buiten toe met iedereen buiten deze kerk en anderzijds ook naar binnen toe. De doelstelling van het forum is dan ook het bevorderen van de dialoog en de communicatie tussen christenen onderling en tussen christenen en niet-christenen.
Daarmee ben je akkoord gegaan toen je hier lid werd.
quote:
Ik zie zeker niet in wat het nut is van een gesprek als ik enkel en alleen in de grond van de zaak de ander moet erkennen terwijl ik op meerdere gronden zie dat die ander in zijn / haar geloofsinvulling verkeerd bezig is.
Denk gerust aan doop, avondmaal en andere instellingen van Christus.
Maar nee hoor, moet kunnen allemaal.
Als je elkaar maar accepteert als christen.
Volgens mij is het een bijbelse opdracht om anderen
op vriendelijke wijze terecht te wijzen.
quote:
En nee, dat kan ik NIET.
Ik kan en mag niet accepteren dat mensen lid zijn van een denominatie die het Evangelie uitholt of die lid zijn van een groepering die alleen genade wil verkondigen.
Je zal het (vanuit jouw gezichtspunt) wel móeten accepteren. Face the facts. Ik vraag me wel af wat je verwachting van iets als een forum is. Denk je werkelijk mensen te kunnen 'bekeren' tot de GKv via het forum? En dan ook nog op zo'n aggressieve wijze?
En wat is er mis met 'alleen genade'? Als ik het me goed herinner hamerde Paulus daar ook behoorlijk op... 0-)
quote:
Ik schud het stof van mijn schoenen hier en hoop en bidt dat een ieder die zonodig pleit voor eenheid ook eens goed nadenkt over de gronden van die eenheid.
Niet de menselijke maar mensen maar GODS maat telt.
En dat is totaal anders dan wat hier op dit forum de laatste tijd mag tellen.
Enkele RKK leden zijn al vertrokken (let wel: mensen met visie en kennis, mensen met een Gave Gods om het gesprek te voeren, mensen die mogelijk meer gereformeerd zijn dan de gereformeerden onder ons!)
en ik zal voortaan actief zijn op een ander forum.
Zo, die RKK-leden zijn wel ongeveer de meest perfecte mensen op deze aardbol, als ik het goed begrijp... Veel hoger kun je mensen niet ophemelen.
quote:
zolang hier geen gereformeerde maar "samen op weg" geest blijft heersen ben ik weg.
Op een forum heerst de 'geest' van degenen die posten. Dan is het met zulke uitspraken makkelijk scoren, het wordt vanzelf een self-fulfilling prophecy.
quote:
Broeders en zusters: bezint eer ge aan oecumene begint.
quote:
Ik ben al niet meer in de wereld, ik ga naar u toe, maar zij blijven wel in de wereld. Heilige Vader, bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt, zodat zij één zijn zoals wij één zijn.
quote:
Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden.
quote:
En dan over streng: GOD is een GOD die GEBIED en VERBIEDT.
Dat heeft NIETS met streng te maken, dat heeft te maken met gehoorzamen. Als jij naar je ouders luisterd, betekent dit dat ze streng zijn?
Nee, je luistert.
Totaal wat anders.
God is een Vader en wij kunnen Zijn (aangenomen) kinderen worden dankzij het volbrachte werk van Jezus, zijn (enige echte) Zoon. Voor dat leven als Gods kind gelden zeker leefregels, maar die zijn nooit startpunt of uitgangspunt en ook geen middelen waardoor we behouden zullen worden o.i.d.
quote:
het is gemakkelijk mensen aanvallen die niet op internet zitten, mensen die niet weten wat hier gebeurd. Stap eens een dienst in de GerGem in en vraag mensen wat hun drijft....
Waar worden hier mensen aangevallen?
Heb je deze al gelezen?
gkv versus gg Alle ruimte voor het GKv-standpunt, dacht ik zo.
edit:En oh ja, wat ik me ook afvraag: waarom met zoveel bombarie vertrekken? Je kan toch ook gewoon niet meer posten? Dat is nu juist het grappige van een forum.
edit:En wat ik me ook nog afvraag: in hoeverre lijdt jij aan de kerkelijke verdeeldheid eigenlijk? Een oprechte vraag...