Auteur Topic: wat is te streng?  (gelezen 3229 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
wat is te streng?
« Gepost op: mei 11, 2008, 03:14:17 pm »
Als aanleiding op negetieve reacties op zware kerken hier een plek om te kijken of dat wel terecht is. Ik geloof dat het te zwart wit wordt gezien. Vanuit de ogen van de meeste Nederlanders zullen de meeste christenen wel zwaar zijn. Van uit mijn achtergrond wordt er zo ook over de gereformeerd vrijgemaakten vaak gedacht. Die zijn wel heel zwaar. De zwarte kouzenkerken al helemaal. Maar zelf liep ik stage op een werkplek met veel mensen van de gereformeerde gemeente die bekent staat als een zwarte kouzenkerk. Echter kom je er dan achter dat er hele gewone gelukkige gelovigen tussen zitten die helemaal niet de indruk wekken last te hebben van een juk dat hen onderdrukt. In gesprek met hen zie je toch meer overeenkomsten dan verschillen. Is het daarom niet te makkelijk om over een andere stroming te oordelen? Ik geloof dat je er meer aan hebt elkaar te bemoedigen waar dat kan.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
wat is te streng?
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2008, 09:08:44 pm »
LB -> GC
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marnix

• Bekijk profiel
wat is te streng?
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2008, 11:18:13 pm »
Absoluut. Zolang er eenheid in Hem is is dat helemaal niet erg. Het probleem zit hem denk ik eerder in de visie op aanbod van genade. Heel veel mensen geloven in God, in de Bijbel, gaan naar de kerk. Maar niet aan het avondmaal. Want zo makkelijk gaat dat niet. Dat moet je maar gegeven (toegeeigend worden)

Maar goed, dat mag nooit reden zijn voor veroordeling, integendeel. Dat gebeurt helaas teveel beide kanten op. Liefde en gebed zijn denk ik meer op zijn plaats.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
wat is te streng?
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2008, 11:44:45 pm »
Ja, ik hoop dat meer mensen van hen mogen ontdekken dat ze ook de genade hebben ontvangen in Jezus en aan het avondmaal gaan.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
wat is te streng?
« Reactie #4 Gepost op: mei 12, 2008, 09:44:23 am »
Het theologisch gezien niet met mensen eens zijn, of hen veroordelen over hun geloof of (vermeende) levensstijl, dat is nogal een verschil ja. Het eerste doe ik zonder meer (op bepaalde - toch wel belangrijke - gebieden). Het tweede doe ik soms, in mijn zwakke momenten - en ik ben me er ook van bewust dat dát het is: een zwak moment. Dus zeker niet zoals het zou moeten. De 'zwaren' (heeft niks met lichaamsgewicht te maken ;)) die ik IRL en via de fora heb leren kennen, en ik als orthodox-gelovig katholiek blijken juist verrassend veel gemeen te hebben in onze geloofsbeleving. Of zoals ik het ook wel heb horen uitdrukken: de ware oecumene gaat over de rechterflank.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2008, 09:44:42 am door wateengedoe2 »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
wat is te streng?
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2008, 12:51:30 am »
Ondanks dat ik mij afzijdig wil houden heb ik toch ernstig de drang om hier maar op te reageren.

Op het gehele forum heerst een tendens van "elkaar zoeken in wat bindt" waarbij de scheiding niet meer telt.
durft er dan niemand meer te zeggen dat hij / zij lid is van een kerk die een leer van waarheid leert?
Als dat zo is, dan moeten we de (menselijke) kerk maar opheffen...
Hoe meer ik hier meelees hoe meer ik mij verbaas over het gehalte van "we hebben toch dezelfde Heer" en "als de genade maar bekend is".
Eeuwenlang is er gestreden voor behoud van de ware leer.
Ik merk hier  (zowaar op een GKV forum) dat het geen ene moer meer uitmaakt bij welke kerk je zit, als JIJ maar gelooft.
verantwoordelijkheid over de groepsgedachte (ofwel de leer in de denominatie) telt voor geen moer meer mee.
Concreet het volgende:
mag er op een forum van een kerk van waarheid nog gezegd worden dat in die kerk de waarheid geleerd wordt?
Ik merk meer en meer dat dit NIET kan op dit forum want stel je voor dat de baptist of de evangaal zich er aan gaat storen.
Het is verdraaid van de zotte dat wij de straat op gaan met evangelisatieprojecten en op een forum van onze kerken niet meer mogen zeggen dat de GKv een Ware Kerk van Christus is.
Dat hier niet gesproken mag worden over de verkeerde inzichten in kerken en dat hier niet meer gezegd mag worden dat de GKv Christus kerk is.

Ik heb meer dan DIEP respect voor mijn RKK broeders en zusters die GEEN water bij de wijn WILLEN doen.

Met dit  bericht zal ik dit forum voorgoed verlaten.
Ik zie niet in dat een PKN (waar predikanten GOD ontkennen en voorgangers in openbare zonde kunnen en mogen leven) een kerk van Christus is.
Ik zie ook niet in dat het moet kunnen dat op dit forum mensen vanuit NIET GKv kring mod zijn en andere functies uitoefenen.
Ik zie zeker niet in wat het nut is van een gesprek als ik enkel en alleen in de grond van de zaak de ander moet erkennen terwijl ik op meerdere gronden zie dat die ander in zijn / haar geloofsinvulling verkeerd bezig is.

Denk gerust aan doop, avondmaal en andere instellingen van Christus.
Maar nee hoor, moet kunnen allemaal.
Als je elkaar maar accepteert als christen.
En nee, dat kan ik NIET.
Ik kan en mag niet accepteren dat mensen lid zijn van een denominatie die het Evangelie uitholt of die lid zijn van een groepering die alleen genade wil verkondigen.

Ik schud het stof van mijn schoenen hier en hoop en bidt dat een ieder die zonodig pleit voor eenheid ook eens goed nadenkt over de gronden van die eenheid.
Niet de menselijke maar mensen maar GODS maat telt.
En dat is totaal anders dan wat hier op dit forum de laatste tijd mag tellen.
Enkele RKK leden zijn al vertrokken (let wel: mensen met visie en kennis, mensen met een Gave Gods om het gesprek te voeren, mensen die mogelijk meer gereformeerd zijn dan de gereformeerden onder ons!)
en ik zal voortaan actief zijn op een ander forum.
zolang hier geen gereformeerde maar "samen op weg" geest blijft heersen ben ik weg.

Broeders en zusters: bezint eer ge aan oecumene begint.
Veelal is het kind weg (=de ware leer)  en rest het badwater (= de oecumene)
Lekker samen zonder visie.....
God verhoede het in de GKv!

En dan over streng: GOD is een GOD die GEBIED en VERBIEDT.
Dat heeft NIETS met streng te maken, dat heeft te maken met gehoorzamen. Als jij naar je ouders luisterd, betekent dit dat ze streng zijn?
Nee, je luistert.
Totaal wat anders.
het is gemakkelijk mensen aanvallen die niet op internet zitten, mensen die niet weten wat hier gebeurd. Stap eens een dienst in de GerGem in en vraag mensen wat hun drijft....

reacties mogen naar mijn mailadres, op dit forum kom ik niet meer.
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
wat is te streng?
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2008, 07:42:30 am »
Okidoki,

ik lees tegenwoordig veelal mee en draag minder bij. dat brengt me ook meer rust. Je bijdragen zijn altijd zinvol, wat niet betekend dat ik de zelfde visioe met je deel in alle gevallen.
Je laatste reactie heeft een heel afwijkende toon ten opzichte van al je andere bijdragen. Daarmee krijg ik het idee dat er op een bepaald terrein iets is gebeurt wat je gemoed in de brand heeft gezet.
Heeft het te maken met Drachten en Bottenbley? (ik doe maar een gooi hoor!)

Ik weet niet waarom bepaalde mensen niet meer bijdragen en "weg" zijn. Dat volg ik niet en wil ik ook niet weten.

Maar dit forum is toch zo opgezet dat we over veel kunnen spreken en ook vanuit verschillende invalshoeken? Er zijn toch diverse hoekjes op dit forum met hun eigen richtlijnen?
Dit forum heeft toch geen "opstapniveau". Ieder mag toch meepraten?
Over de "warekerkgedachte" wil ik het niet hebben. Discussies daaromtrent brengen vaak meer onheil dan heil. Het leidt tot hete hoofden en koude harten.
Ik zou het betreuren als je opstapte, maar ik ben maar ik...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
wat is te streng?
« Reactie #7 Gepost op: mei 15, 2008, 04:05:45 pm »
Okidoki: eigenlijk zou ik het persoonlijk mooi vinden als je je onderschrift veranderde van 'Doet niet meer mee' in 'ik kom soms even langs'. Hoewel je zou verwachten dat ik je reacties onaangenaam vindt en het soms toch een verhitte discussie met zich mee brengt (vanwege verschillende inzichten) zie ik je altijd graag op de forum vanwege je oprechtheid en een hart dat brand voor de Heer. En dat meen ik echt.

Ik ben zelf meer voor een heel andere kerksysteem dan je misschien zou verwachten van mij. Ik ben er eigenlijk voor dat alle kerkverbanden oplossen en dat elke gemeente zelfstandig een kerkverbond op zichzelf wordt. De verbondenheid opzoekt met andere gemeentes in de omgeving en elkaar opzoekt in theologische opleidingen en onderrichttingen (theologische universiteiten dus) en regionale samenkomsten van mensen die elkaar herkennen in visie. Geen gereformeerd vrijgemaakt meer of RKK, maar bijvoorbeeld "Christengemeente te Almelo aan de grotestraat" en verder op "Christengemeente te Almelo aan de Fuut". In het begin was het ook "de gemeente van Efeze", "de gemeente van Jeruzalem"en de verschillen tussen de gemeentes waren groot. Toch gingen er zendelingen over en weer tussen de gemeentes. Paulus en de apostelen waren het niet altijd met elkaar eens en dat zorgde voor conflicten soms. Wat de gemeente was werd niet van bovenaf opgelegd maar onderwezen. Door brieven van Paulus bijvoorbeeld. In de gemeente zelf ging men met het geloof aan de slag. Die gemeente had dan ook alle gezag. Ze konden kiezen Paulus te gehoorzamen of dwars te liggen en vaak gebeurde beiden en was er een hele proces binnen die gemeente nodig om orde er in te brengen. Dat gebeurde door ouderlingen en allen die in die gemeente zelf actief waren. Ze waren sterk met elkaar betrokken zochten elkaar thuis ook op (zou nu ook zo moeten zijn  als vrienden en in kringen). Verder ondersteunde men elkaar.
Ik zie met die grote verbanden alleen maar scheuren door ruzie in de top bovenaan en veel ongeïnteresseerde passiviteit in de onderlaag. Terwijl juist die onderlaag moet meedenken en meedoen. En de leiding plaatselijk direct met ze in contact horen te staan.  Ik ben dan ook kritisch als het om de gereformeerde gemeente gaat bijvoorbeeld, maar zie ook overeenkomsten. Daarom zie ik dat zwart wit denken niet zitten. Omdat ik zelf nogal veel gergemmers heb gesproken weet ik gewoon dat daar ook mensen tussen zitten die net als jij een brandend hart voor de Heer hebben en daarom mag ik hen. Vanwege hun oprechtheid en echtheid, ondanks onze menings- en inzichtverschillen. Ik zie een gereformeerde kerk ook per kerk verschillend. De ene is de andere niet. Het zijn verschillende gemeentes met verschillende gedachtes. De PKN is er tegenwoordig ook op gericht dat niet de top bepaalt wat er gebeurd in de plaatselijke gemeente, maar dat de gemeenteleden zelf inbreng hebben in wat er plaats vindt in de plaatselijke gemeente. Men vindt nu dat het niet meer van bovenaf, maar van onderaf moet komen. Jezus zei zelf: "wie het grootste wil zijn in het koninkrijk der hemelen zal een ander moeten dienen." De top behoort ook een dienaar te zijn. Een gemeentelid is niet minder dan zijn dominee. Daarom hoort een dominee ook te dienen en de gemeentelid even zo. Ieder hoort zijn taak te hebben inplaats van de vele passievelingen die je nu ziet. Ze hebben wel bijrolletjes /taakjes, maar echt een belangrijke rol ligt toch vooral bij de hoogopgeleide theologen waarvan je maar moet hopen dat die echt Christus toegewijd zijn (dat waren de Farizeeërs immers ook niet allemaal). Een laagopgeleide schaap moet er maar braaf achter aan hobbelen. Terwijl niet alle apostelen theologisch onderricht waren van een hoog niveau. Paulus was dat, maar lang niet alle apostelen. Je hoort elkaar voort te helpen. Ieder even belangrijk voor de Heer.

Divinespark

• Bekijk profiel
wat is te streng?
« Reactie #8 Gepost op: mei 15, 2008, 08:24:12 pm »
@Okidoki

Let eens op het tijdstip waarop je dit post. 0:51
Ik neem aan dat je niet van de nacht een dag maakt en vice versa, en dus dat je al lang wakker was toen je dit postte.

Mensen hun weerstand tegen emoties neemt af als ze hoe langer de dag voortschrijdt, hoe meer indrukken te verwerken hebben gekregen (of niet verwerkt, nog "losse eindjes" waarover je kunt "rumineren").
Reacties worden gealarmeerder, hoe meer je van je vergt gedurende een geprolongeerde tijd. Zonder dat ik jou met de vinger aanwijs: statistisch psychologisch blijkt het, dat de meeste mishandelingen om die reden later op de dag of in de avond plaatsvinden. Jij klimt gelukkig in de pen, en met een heftige posting, en verder niet. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe je dat siert!!! Als dit alles is wat je naar een ander toe aan heftige zaken presenteert, dan ben je een heel goed mens. Kijk eens uit het raam, lees eens een willekeurige krant, weet ik wat, maar hoeveel mensen zijn er nou eigenlijk zoals jij?

Wil je écht deze indruk als je meest recente hier achter laten? Het meest "cutting edge" van jouw ontwikkeling? Is dit het nu? Ik lees niets meer dan algemene termen, zonder ook maar één voorbeeld om te begrijpen wat je nou precies bedoelt. Je krijgt nooit een kans om een eerste indruk over te doen, maar een laatste wel. Maar als jouw ja ook echt ja is, en jouw nee nee, dan zij dat zo. Maar hoe je hier weggaat, lijkt voor jou niet helemaal okidoki in elk geval. Jammer!!

Groetjes, Divinespark

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
wat is te streng?
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2008, 09:18:25 pm »
Oki, ondanks je aankondiging hier te vertrekken ga ik toch nog even op je in. Je post tenslotte op een discussieforum. :)

quote:

okidoki schreef op 15 mei 2008 om 00:51:
Op het gehele forum heerst een tendens van "elkaar zoeken in wat bindt" waarbij de scheiding niet meer telt.
durft er dan niemand meer te zeggen dat hij / zij lid is van een kerk die een leer van waarheid leert?
Als dat zo is, dan moeten we de (menselijke) kerk maar opheffen...
Hoe meer ik hier meelees hoe meer ik mij verbaas over het gehalte van "we hebben toch dezelfde Heer" en "als de genade maar bekend is".
Eeuwenlang is er gestreden voor behoud van de ware leer.
Ik merk hier  (zowaar op een GKV forum) dat het geen ene moer meer uitmaakt bij welke kerk je zit, als JIJ maar gelooft.
verantwoordelijkheid over de groepsgedachte (ofwel de leer in de denominatie) telt voor geen moer meer mee.

1. Ik geloof dat (strijden voor/promoten van) scheiding niet goed is.
2. Ik geloof dat eenheid zonder eenstemmigheid over fundamentele uitgangspunten ook niet goed is.

Kortom: het gaat om een balans. En ja, die balans kan wel eens doorslaan (ook hier op het forum), maar misschien is het goed je af te vragen hoe het bij jou zit met de balans tussen die twee. Als ik het voorgaande zo lees dan lijkt het er erg op alsof je het alleen maar wilt hebben over dingen die je scheiden van de ander of die de ander van jou scheiden. Je moet je afvragen hoe proportioneel dat is en hoe goed voor een 'nette' discussie.

Het is een mooie oneliner om te roepen dat iets 'geen moer meer uitmaakt', maar erg veel onderbouwing zie ik niet.

quote:

Concreet het volgende:
mag er op een forum van een kerk van waarheid nog gezegd worden dat in die kerk de waarheid geleerd wordt?

Jahoor.

quote:

Ik merk meer en meer dat dit NIET kan op dit forum want stel je voor dat de baptist of de evangaal zich er aan gaat storen.
Misschien heeft het meer te maken met de manier waarop je dingen verwoord dan met de mening opzich?

quote:

Het is verdraaid van de zotte dat wij de straat op gaan met evangelisatieprojecten en op een forum van onze kerken niet meer mogen zeggen dat de GKv een Ware Kerk van Christus is.
Dat hier niet gesproken mag worden over de verkeerde inzichten in kerken en dat hier niet meer gezegd mag worden dat de GKv Christus kerk is.
Uiteraard mag dat gezegd worden, maar misschien is het wel even slim om vooraf goed na te denken hoe je dat zegt?

quote:

Ik zie ook niet in dat het moet kunnen dat op dit forum mensen vanuit NIET GKv kring mod zijn en andere functies uitoefenen.
Het forum is vanuit de GKv opgezet om het open gesprek met iedereen die dat wil te bevorderen en te faciliteren. Niet meer en niet minder. Het forum is de kerk zelf niet.

Ik zal even quoten uit de FAQ[/ur]:"  class="link">http://forum.gkv.nl/forum/faq?data%5Bfaqid%5D=2]FAQ[/ur]:

quote:

Het GKV Forum is voor iedereen! Gereformeerd of niet. Christen of niet. Je bent van harte welkom om op het forum mee te discussieren over allerlei onderwerpen. Het is dus absoluut niet zo dat dit forum exclusief voor Gereformeerd Vrijgemaakten is omdat het forum op de site staat van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk. Het forum is er juist om de dialoog te bevorderen: enerzijds naar buiten toe met iedereen buiten deze kerk en anderzijds ook naar binnen toe. De doelstelling van het forum is dan ook het bevorderen van de dialoog en de communicatie tussen christenen onderling en tussen christenen en niet-christenen.

Daarmee ben je akkoord gegaan toen je hier lid werd.

quote:

Ik zie zeker niet in wat het nut is van een gesprek als ik enkel en alleen in de grond van de zaak de ander moet erkennen terwijl ik op meerdere gronden zie dat die ander in zijn / haar geloofsinvulling verkeerd bezig is.

Denk gerust aan doop, avondmaal en andere instellingen van Christus.
Maar nee hoor, moet kunnen allemaal.
Als je elkaar maar accepteert als christen.
Volgens mij is het een bijbelse opdracht om anderen op vriendelijke wijze terecht te wijzen.

quote:

En nee, dat kan ik NIET.
Ik kan en mag niet accepteren dat mensen lid zijn van een denominatie die het Evangelie uitholt of die lid zijn van een groepering die alleen genade wil verkondigen.

Je zal het (vanuit jouw gezichtspunt) wel móeten accepteren. Face the facts. Ik vraag me wel af wat je verwachting van iets als een forum is. Denk je werkelijk mensen te kunnen 'bekeren' tot de GKv via het forum? En dan ook nog op zo'n aggressieve wijze?

En wat is er mis met 'alleen genade'? Als ik het me goed herinner hamerde Paulus daar ook behoorlijk op... 0-)

quote:

Ik schud het stof van mijn schoenen hier en hoop en bidt dat een ieder die zonodig pleit voor eenheid ook eens goed nadenkt over de gronden van die eenheid.
Niet de menselijke maar mensen maar GODS maat telt.
En dat is totaal anders dan wat hier op dit forum de laatste tijd mag tellen.
Enkele RKK leden zijn al vertrokken (let wel: mensen met visie en kennis, mensen met een Gave Gods om het gesprek te voeren, mensen die mogelijk meer gereformeerd zijn dan de gereformeerden onder ons!)
en ik zal voortaan actief zijn op een ander forum.

Zo, die RKK-leden zijn wel ongeveer de meest perfecte mensen op deze aardbol, als ik het goed begrijp... Veel hoger kun je mensen niet ophemelen.

quote:

zolang hier geen gereformeerde maar "samen op weg" geest blijft heersen ben ik weg.

Op een forum heerst de 'geest' van degenen die posten. Dan is het met zulke uitspraken makkelijk scoren, het wordt vanzelf een self-fulfilling prophecy.

quote:

Broeders en zusters: bezint eer ge aan oecumene begint.

quote:

Ik ben al niet meer in de wereld, ik ga naar u toe, maar zij blijven wel in de wereld. Heilige Vader, bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt, zodat zij één zijn zoals wij één zijn.

quote:

Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden.

quote:

En dan over streng: GOD is een GOD die GEBIED en VERBIEDT.
Dat heeft NIETS met streng te maken, dat heeft te maken met gehoorzamen. Als jij naar je ouders luisterd, betekent dit dat ze streng zijn?
Nee, je luistert.
Totaal wat anders.

God is een Vader en wij kunnen Zijn (aangenomen) kinderen worden dankzij het volbrachte werk van Jezus, zijn (enige echte) Zoon. Voor dat leven als Gods kind gelden zeker leefregels, maar die zijn nooit startpunt of uitgangspunt en ook geen middelen waardoor we behouden zullen worden o.i.d.

quote:

het is gemakkelijk mensen aanvallen die niet op internet zitten, mensen die niet weten wat hier gebeurd. Stap eens een dienst in de GerGem in en vraag mensen wat hun drijft....

Waar worden hier mensen aangevallen?
Heb je deze al gelezen? gkv versus gg
Alle ruimte voor het GKv-standpunt, dacht ik zo.

edit:En oh ja, wat ik me ook afvraag: waarom met zoveel bombarie vertrekken? Je kan toch ook gewoon niet meer posten? Dat is nu juist het grappige van een forum. ;)

edit:En wat ik me ook nog afvraag: in hoeverre lijdt jij aan de kerkelijke verdeeldheid eigenlijk? Een oprechte vraag...
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2008, 12:08:57 am door Mezzamorpheus »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
wat is te streng?
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2008, 01:37:42 am »
Om dit onderwerp weer meer on-line te brengen: ik heb in het verleden ook beste afbranders uit zowel het gekrookte riet deel van de hervormde kerk gekregen als uit evangelische hoek. Dan is de nijging ook weer snel van: 'zo moet het niet' en kan je ook weer te makkelijk worden. Wat verstaan jullie bijvoorbeeld onder lauwe christenen?

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
wat is te streng?
« Reactie #11 Gepost op: juli 09, 2008, 07:28:33 pm »
lauwe mensen, misschien oa mensen die naar een andermans splinter kijken terwijl ze zelf een balk in het oog hebben.