quote:
Let_love_rule schreef op 13 juni 2008 om 16:17:[...]
U noemt vier mogelijke opties. En zegt dat ik optie 1 als de enige mogelijke zie. Dat is niet waar. Ik zie optie 1 en optie 4 beiden als waar (als 4 waar is, is 1 immers zowiezo ook waar).
nee. Er staat in optie 1 "nog niet" wat impliceert dat het nog wel zal gebeuren. Optie 4 sluit die gebeurtenis uit. Maar dit is een detail.
quote:
[...]
Eerst het volgende maar even:
Het woordje "hemel" wordt in de Bijbel op meerdere manieren gebruikt. Het kan betrekking hebben op de woonplaats van God en zijn engelen in het geestenrijk (de geestelijke hemel), maar het kan ook betrekking hebben op het fysieke uitspansel boven de aarde, de wolkenhemel of de kosmische ruimte, b.v. in die zin dat je naar de hemel kijkt om de sterren te zien (de stoffelijke hemel).
inderdaad.
quote:
Wanneer de Bijbel in het geval van Elia spreekt over dat hij (zichtbaar) meegevoerd werd naar de hemel, dan lijkt het mij duidelijk dat hier niet gesproken wordt over 'hemel' in de betekenis van de geestelijke woonplaats waar God zelf ook woont.
En zo zie je maar, hoe gemakkelijk je in de knoei kunt komen met
"dan lijkt het mij duidelijk". Eerst beweerde je namelijk nog dat Petrus' opmerking dat David niet naar de hemel is opgevaren (Hand.2:34) betekende dat Davids ziel dus niet in de hemel is (als in: de woonplaats van God, niet de "fysieke hemel"). Nu probeer je echter het argument te lanceren dat het bij Elia uiteraard niet om de geestelijke hemel gaat, maar slechts de fysieke, omdat Elia zichtbaar meegevoerd wordt naar de hemel. Maar dat argument bijt je in de staart, want Lukas beschrijft in Hand.1:9-10a Jezus' hemelvaart:
" En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. En toen zij naar de hemel staarden, terwijl Hij henenvoer" -- dus precies zoals Elia: zichtbaar omhoog totdat een wolk Hem aan het zicht onttrok. Maar wat in Hand.1:9-10a beschreven wordt, is precies het "opgevaren naar de hemelen" waar Petrus het tijdens de pinkstertoespraak over heeft. Dus volgens je eigen redenering ging Jezus hier niet naar de "geestelijke woonplaats waar God zelf woont". Immers, het gebeurde in een "omhoog beweging" en er was nota bene een zichtbare wolk die tussen Hem en de discipelen inkwam, en de discipelen keken omhoog.
Dus als het uitkomt, is een fysieke beweging omhoog (Elia) geen beweging naar de hemel (in de zin van: plek waar God woont), maar als het om Jezus gaat ineens wel, want anders klopt je (toch al weerlegde) argument a.h.v. Hand.2:34 sowieso niet. Wonderlijk.
quote:
Dat zou ook niet kunnen, want alleen d.m.v. Christus Jezus is een opstanding uit de dood met eeuwig leven in het vooruitzicht mogelijk (of dat nu op aarde of in de hemel is) en van Jezus wordt gezegd dat hij de eerste is die een hemelse opstanding ontving, en niet Henoch of Elia. Denk hierbij aan de woorden van Jezus zelf: „Niemand is opgevaren naar den hemel, dan die uit den hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen” (Joh. 3:13, NBG).
Henoch en Elia zijn ook niet op eigen kracht naar de hemel gegaan, maar werden "weggenomen" en "meegevoerd"
quote:
Dus alhoewel Elia zichtbaar ’in een storm ten hemel voer’, wil dit niet zeggen dat hij naar het geestenrijk ging. En weet je waarom nog meer niet? Omdat later over Elia wordt bericht dat hij een vermanende brief naar de koning van Juda zond! (2 Kron. 21:1, 12-15). Elia werd dus 'slechts' door God naar een andere plaats overgebracht. Leuk he?(..)
het gebeurde vrij vaak dat koningen tegelijkertijd met hun opvolgers regeerden. Uiteraard niet de hele tijd, maar een gedeelte van de tijd. Als een koning wat ouder werd, dan werd de kroonprins vaak co-regent (om te oefenen, en om gezag te krijgen van het volk). Het kan dus heel goed zijn dat Joram (zoon van Josephat) tegelijkertijd met z'n vader Josephat regeerde:
2 Kon 1,17
Zo stierf hij volgens het woord des HEREN, dat Elia gesproken had; en Joram werd koning in zijn plaats in het tweede jaar van Joram, de zoon van Josafat, de koning van Juda; want hij had geen zoon. 2 Kon 3,1
Joram, de zoon van Achab, werd koning over Israël te Samaria in het achttiende jaar van Josafat, de koning van Juda, en hij regeerde twaalf jaar. Joram (van Achab) kan volgens 2 Koningen zowel in het 2e jaar van Joram als in het 18e jaar van Josefat koning worden. En Josefat regeerde 25 jaar (2 Kon.1:18). Daar is dus een flinke overlap periode!
Het grappige is, dat even verderop kennelijk
niet op hetzelfde koningschap wordt geduid, want nu is Joram (van Josafat)
na Joram (van Achab).
2 Kon 8,16
In het vijfde jaar van Joram, de zoon van Achab, de koning van Israël – Josafat was toen koning van Juda – werd Joram, de zoon van Josafat, koning van Juda. Weer een sterke aanwijzing dat vader en zoon een flinke tijd samen regeerden (of natuurlijk dat hier een koei van een fout staat). In 2 Kon.8 wordt m.i. gerekend vanaf Joram's officiele koningschap (vader dood) maar in 2 Kon.1:17 vanaf z'n regering terwijl z'n vader nog leeft. De regeringen van Josephat en Joram en Achab (en Achazja) en Joram zijn dus nogal verwarrend geregistreerd. Elia's brief én Elia's hemelvaart kunnen beide rond de tijd van die overlap hebben plaatsgevonden. Wat in 2 Kron.21 over Elia's brief staat beschreven, hoeft niet later te hebben plaatsgevonden dan 2 Kon.2 (Elia opgenomen) en is daarmee geen sterk argument voor het niet ten-hemel-varen van Elia.
quote:
Dat Henoch werd „overgebracht, opdat hij de dood niet zou zien” kan mogelijk betekenen dat God hem in een profetische trancetoestand bracht en vervolgens zijn leven beëindigde zodat hij de smarten van de dood niet heeft ondergaan (Ge 5:24; Heb 11:5, 13).
leuk verzonnen, maar al die speculatie staat nergens in de bijbel. Er staat juist dat Henoch
weggenomen wordt (o.a. Hebr.11:5) niet een leuk verhaaltje over e.o.a. "profetische trancetoestand"
quote:
Als we weer denken Jezus’ duidelijke verklaring in Johannes 3:13 weten we in ieder geval zeker dat Henoch niet in de hemel opgenomen werd. Het schijnt dat God zich van Henochs lichaam ontdeed, zoals hij dat met het lichaam van Mozes heeft gedaan, want „hij was nergens te vinden”. — De 34:5, 6; Ju 9.
"het schijnt" wellicht voor jou. Maar voor mij staat er toch echt dat Henoch
opgenomen wer door God (Gen.5:24)
quote:
Om in dit verband de geschiedenis van Henoch en Elia erbij te halen werkt dus mijns inziens slechts verwarrend (maar wel leuk bedacht!).
mwah, het lijkt mij vrij relevant dat Jezus en Elia op dezelfde wijze "ten hemel" varen en uit het zicht verdwijnen.
quote:
Nu verder met uw opties...
Optie 2 kan onmogelijk waar zijn. Luister naar de context, de toonzetting en probeer ook een beetje de bedoeling van Petrus woorden hier te begrijpen.
als je had geluisterd naar mijn woorden had je gemerkt dat ik optie 2 allang zelf had afgeserveerd
quote:
Petrus maakt een tegenstelling duidelijk tussen Gods geliefde knecht David die niet naar de hemel is opgestegen en Jezus die dat wel is. Petrus zegt: "het is toegestaan met vrijmoedigheid van spreken betreffende het familiehoofd David tot u te zeggen dat hij zowel overleden als begraven is, en zijn graf is bij ons tot op deze dag" (vers 29). Dat klink niet alsof Petrus hier, onder de leiding van de heilige geest, het idee heeft dat David op het moment van zeggen levend en wel vrolijk in de hemel aan het rondhuppelen is, of wel? Hij voegt er nog aan toe (vers 34): "David immers is niet naar de hemelen opgestegen."
Klare taal.
als je dan toch "de bedoeling" van Petrus' woorden wilt vatten: het gaat Petrus erom dat David's lichaam (een ziel kun je immers niet zien) in het graf lag, en Jezus' lichaam
niet in het graf lag, en dat David's lichaam dus nog op aarde was, maar dat Petrus ervan getuigt dat Jezus
niet meer op aarde is. Dit betoog geeft dus geen antwoord op de vraag wat er met David's ziel is gebeurd, want een ziel zie je niet opstijgen en een ziel zie je niet in het graf liggen, en dat is nu juist het punt waar het in de toespraak om draait:
bewijzen wie Jezus is.
quote:
Het zou wel een mooi staaltje "volkomen uit z'n verband rukken" zijn om daar van te bakken dat David zich op dat moment toch wél in de hemel bevond, ik mag hopen dat u dat met mij eens bent. Optie 2 is dus geen optie.
zoals ik al zei ja.
quote:
Dat verschil tussen opgestegen, opgenomen, opgevaren en opgeklommem vind ik overigens een beetje kunstmatig, maar dat doet dus ook eigenlijk al niet meer ter zake. (Joh.20:17 kan trouwens ook gewoon met opstijgen weergegeven worden. En naar de hemel gaan lijkt mij alleen mogelijk met de hand/kracht van God en niet uit eigen vermogen.)
hoezo " kan trouwens ook gewoon met opstijgen weergegeven worden"? Het is een woord dat elders veelvuldig voor klimbewegingen wordt gebruikt (en waar ik voorbeelden van had gegeven). En daarnaast is het jouw aanname dat Jezus niet zelf naar de hemel kon opklimmen.
quote:
Rest ons optie 3.
Hierbij gaat het om een duidelijk begrip betreffende de opstanding. Het misverstand is natuurlijk gauw ontstaan wanneer je geen onderscheid maakt tussen de hemelse- en aardse opstanding. Er is een hemelse opstanding met gezalfde christenen (zoals Paulus en Petrus), een bepekte groep die voor een specifiek doel wordt opgewekt, namelijk om samen met Jezus Christus vanuit de hemel te gaan regeren als koningen/priesters/rechters over de aarde. Voor het overgrote deel van de mensheid is er de toekomstige opstanding op aarde. Immers, door middel van de hele in de Bijbel centraal staande koninkrijksregeling, zou God zijn oorspronkelijke voornemen alsnog gaan vervullen. Alle dingen zouden hersteld worden. Gods oorspronkelijke bedoeling was eeuwig leven voor mensen op een prachtige paradijsaarde. Dat voornemen is Hij niet vergeten, sterker nog; vandaar Gods Koninkrijk, zodat Gods wil op aarde en in de hemel zal geschieden.
(Als God alle mensen graag bij zich in de hemel had gewild, had Hij ze meteen wel daar geschapen, maar de hemel is in principe de woonplaats van engelen en de aarde is voor de mens geprepareerd.)
slecht argument. Als God niet had gewild dat de mensen konden zondigen, dan had Hij ze geen vrije wil moeten geven. Ohhh.. we hebben wel vrije wil, dus kennelijk wil God dat we zondigen. Goed om te weten.....
Verder ben ik heel geinteresseerd in de bijbelse onderbouwing van de twee verschillende opstandingen, ééntje voor een hemelse regering en ééntje voor een aards toekomstig leven.
quote:
Vandaar ook dat Jezus spreekt over "andere schapen" (Joh. 10:16) die tot dezelfde kudde en herder behoren, of over een "eerste opstanding" (Opb 20:5) van een "kleine kudde" (Luk 12:32)
leuke speculatie, en met een beetje fantasie kan je van "andere schapen" of "kleine kudde" wel iets maken in de richting van een groep voor de hemel en een groep voor de aarde. Je kunt er echter ook allerlei andere dingen van maken.
quote:
of een "vroege opstanding" (Fil 3:11), zoals Paulus het uitdrukt.
ik zie "vroege" daar niet staan.
quote:
Blijkbaar is er dus ook nog een latere, tweede. Dat blijkt ook wel uit het feit dat Openbaring spreekt over een "grote schare" (Opb 7:9, 10, in tegenstelling tot die eerder genoemde "kleine kudde")
de "kleine kudde" komt niet uit Openbaring. Het
kan zijn dat die kleine kudde in contrast staat met deze grote schare. Het kan evengoed zijn dat die kleine kudde ergens anders over gaat.
Verder heeft Jezus het in Lukas 12 tegen zijn discipelen, dat zijn al zijn volgelingen, niet alleen zijn 12 apostelen:
"En toen het dag geworden was, riep Hij zijn discipelen tot Zich en koos er twaalf uit, die Hij ook apostelen noemde:" (Luk.6:13)
quote:
Of Paulus heeft het over "de rechtvaardigen en de onrechtvaardigen" (Han 24:15) die voor een opstanding in aanmerking komen (die gaan echt niet allemaal met z'n allen zomaar ineens als koningen en priesters over de aarde regeren hoor), etc.
ik mag inderdaad hopen dat die "onrechtvaardigen" niet gaan regeren, het zijn namelijk dezelfde als degenen waarover Jezus in Joh.5 spreekt:
28 Wees hierover niet verwonderd, er komt een moment waarop alle doden zijn stem zullen horen 29 en uit hun graf zullen komen: wie het goede gedaan heeft staat op om te leven, wie het slechte gedaan heeft staat op om veroordeeld te worden. een opstanding ten leven en een opstanding tot veroordeling volgens Jezus en een opstanding van rechtvaardigen en onrechtvaardigen volgens Paulus. Meest logisch is, dat de rechtvaardigen opstaan ten leven en de anderen ter veroordeling. Komt ook goed overeen met Opb.20
quote:
Gaat wel een beetje ver om dat allemaal eventjes uitvoerig hier in dit topic tussen neus en lippen door te behandelen.
Maar, zoals u weet, de weg tot hemels leven door middel van een opstanding uit de doden werd door Jezus Christus geopend/ingewijd (Hebreeën 9:24; 10:19, 20). Personen die daarvóór gestorven zijn, waaronder David, kunnen we dus op aarde terugverwachten en niet in de hemel. Vandaar dat Jezus b.v. ook heel duidelijk zei betreffende Johannes de Doper: "Voorwaar, ik zeg u: Onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is er geen grotere verwekt dan Johannes de Doper; maar wie een mindere is in het koninkrijk der hemelen, is groter dan hij" (Mat 11:11), of zoals de Nieuwe Vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap het zegt: dat ’de kleinste in het Koninkrijk der hemelen groter is dan hij’. Johannes was - op Jezus zelf na uiteraard - in de ogen van God in zeker opzicht de grootste mens die ooit geleefd had, maar was, gezien hij vóór Jezus dood al werd vermoord en aldus voor de aardse opstanding in aanmerking zal komen, toch minder dan de kleinste die deel zal hebben aan de hemelse opstanding.
(..)
De "oudtestamentische gelovigen" komen net als wij tot de volmaaktheid (Hebr.11:40) alleen komen ze er niet "zonder ons". Wat daar gezegd wordt is vrij helder:
11:39 Al deze mensen, die van oudsher om hun geloof geprezen worden, hebben de belofte niet in vervulling zien gaan 40 omdat God voor ons iets beters had voorzien, en hij hen niet zonder ons de volmaaktheid wilde laten bereiken. 12:1 Nu wij door zo’n menigte geloofsgetuigen omringd zijn, moeten ook wij de last van de zonde, waarin we steeds weer verstrikt raken, van ons afwerpen en vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt.Ook uit Opb.6 blijkt dat de zielen al voor de opstanding "actief" zijn:
"9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ "