Auteur Topic: Genesis  (gelezen 6456 keer)

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Gepost op: maart 12, 2010, 08:18:59 pm »
Hallo forummers,

De laatste tijd verdiep ik mij wat in Intelligent Design (ID), evolutietheorie, creationisme, abiogenese en dat soort zaken, naar de objectieviteit van deze theorieen. Ik kan wel duidelijk voorop stellen: Ik ben christelijk, en overtuigd hierin. Maar om beter te communiceren met aanhangers van deze theorieen wil ik me er graag in verdiepen. En wil ik hierover graag op een objectieve manier discussieren.
Ik kan me voorstellen dat dit topic al eerder behandeld is op dit forum, maar ik kon het niet vinden. Zelfs als ik 'evolutie' invul in de zoekmachine, komt er niks boven.

Als bovenstaande wat te algemeen is om op te reageren, reageer dan op de vraag: Is de schepping letterlijk beschreven in Genesis? Of: Is God wetenschappelijk te bewijzen?

Ik weet dat ze niet van belang zijn in het licht van Gods liefde, genade en het kruis, maar het zijn wel wezenlijke (en m.i. terechte) vragen van ongelovigen.

Laat ik hier eens mee beginnen, ik ben benieuwd naar de reacties.

Grt, R

Thorgrem

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #1 Gepost op: maart 12, 2010, 08:30:36 pm »

quote:

Rama schreef op 12 maart 2010 om 20:18:
Is de schepping letterlijk beschreven in Genesis?
Nee.

quote:

Is God wetenschappelijk te bewijzen?

Nee.

Verder is het voor mijn geloofsleven geheel niet interessant of Genesis een letterlijk verslag is of niet of dat God wetenschappelijk te bewijzen is.

Knoalster

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #2 Gepost op: maart 12, 2010, 08:46:31 pm »
kruis=paal ;)

God is niet te bewijzen momenteel, Hij is voor ons gewoon niet zichtbaar.

dat betekent echter niet dat je geen dingen kunt vinden die voor hem spreken,
als je de Bijbel onderzoekt zul je erachter komen dat het gewoon een historisch boek is, ook als je er echt in zit, dan voel je gewoon iets heel bijzonders,
ten minste dat heb ik

voor mij is dat feitelijke deel erg belangrijk, ik ben niet iemand die zo ineens in iets gaat geloven, zonder dat ik iets van bewijs heb gezien ervoor.
met dit niet anders

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2010, 12:09:49 am »

quote:

Thorgrem schreef op 12 maart 2010 om 20:30:
[...]

Nee.

[...]

Nee.

Verder is het voor mijn geloofsleven geheel niet interessant of Genesis een letterlijk verslag is of niet of dat God wetenschappelijk te bewijzen is.

Voor mijn persoonlijke geloofsleven ook niet heel erg, zoals ik min of meer al zei. Maar vind je het daarom ook niet nuttig om er toch over na te denken?

Je zegt dat Genesis niet letterlijk is, daar heb je dus neem ik aan over nagedacht. Wat is volgens jou wel de gang van zaken geweest dan?

quote:

Knoalster schreef op 12 maart 2010 om 20:46:
God is niet te bewijzen momenteel, Hij is voor ons gewoon niet zichtbaar.

Wat vind je dan van: "Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien." (Heb. 11:1), of in oudere vertaling: 'bewijs van dingen die we niet zien'.

Wat is bewijs?

Verder snap ik

quote:

Knoalster schreef op 12 maart 2010 om 20:46:
als je de Bijbel onderzoekt zul je erachter komen dat het gewoon een historisch boek is, ook als je er echt in zit, dan voel je gewoon iets heel bijzonders,
ten minste dat heb ik
dit stukje niet zo goed. Neem je de Bijbel nou letterlijk of niet? Geloof je daarom nou juist wel of niet wat er in staat? En waarom natuurlijk.

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2010, 05:22:12 am »
Voor mij is het heel simpel,
Als er in de bijbel staat dat God spreekt, en het er is, dan geloof ik dat gewoon. Zoniet? Loop je onherroepelijk vast in de volgende vraag: Is de opstanding van de doden, of van Jezus zelf letterlijk te nemen. (als dat niet zo is, zou heel het geloof op niets gebaseerd zijn).

Daarnaast verteld de bijbel het scheppingsverhaal met een doel, nl. ons het evangelie duidelijk te maken en niet zozeer geologische of geschiedenis vraagstukken op te lossen.

Ter verduidelijking een kort verhaaltje:
Ik rijd iedere dag fijn in mijn mitshubishi-tje naar mijn werk. Ik vind dat deze auto dat zó goed doet, dat ik wel eens wil weten hoe deze auto nu eigenlijk gemaakt is. Vervolgens begin ik op een zaterdag mijn hele auto uit elkaar te draaien, en kom erachter dat ik op deze manier er niet achter zal komen hoe deze auto gemaakt is.
Als ik het wél wil weten, zou ik een afspraak moeten maken met de maker van deze auto, de fabriek. Ik zou daar zoveel informatie krijgen, die ik zelf misschien ook niet meer zal snappen, dat ik hier ook niets verder kom. Ook hier moet ik maar geloven dat wat diegene in de fabriek mij verteld waar is.

Ondertussen is mijn werk er niets beter op geworden, de auto zorgt er alleen voor dat ik op mijn werk kom.
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2010, 10:14:30 am »

quote:

Rama schreef op 13 maart 2010 om 00:09:
[...]

Voor mijn persoonlijke geloofsleven ook niet heel erg, zoals ik min of meer al zei. Maar vind je het daarom ook niet nuttig om er toch over na te denken?
Natuurlijk is het nuttig om zo nu en dan over bepaalde aspecten van het geloof na te denken. Dat heb ik in het verleden dus ook al gedaan.

quote:

Je zegt dat Genesis niet letterlijk is, daar heb je dus neem ik aan over nagedacht. Wat is volgens jou wel de gang van zaken geweest dan?
De gang van zaken is dat God de aarde enz enz geschapen heeft, en hoe Hij dat gedaan heeft is mij een raadsel, maar de wetenschap zal een en ander wel iets zichtbaarder kunnen maken.

Knoalster

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2010, 12:35:57 pm »

quote:

Rama schreef op 13 maart 2010 om 00:09:
[...]

[...]

Wat vind je dan van: "Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien." (Heb. 11:1), of in oudere vertaling: 'bewijs van dingen die we niet zien'.

Wat is bewijs?

Verder snap ik

[...]

dit stukje niet zo goed. Neem je de Bijbel nou letterlijk of niet? Geloof je daarom nou juist wel of niet wat er in staat? En waarom natuurlijk.

de Bijbel is voor een groot deel letterlijk, soms is het figuurlijk.

en scheppings verhaal niet letterlijk nemen? hoezo niet dan?
de Bijbel is door God geinspireerd, ook dat verhaal.
waarom zou het op een andere manier geweest zijn dan?
en wat voor nut heeft het verhaal dan?

bedoel je in een rare zin, wat is bewijs?
of gewoon echt het standaard verhaaltje?
if so: bewijs is gewoon iets waardoor een ander iets bewezen is,
waardoor je kunt zien dat het andere waar is. mmm eigenlijk best lastig om te omschrijven

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2010, 09:14:00 pm »

quote:

har03 schreef op 13 maart 2010 om 05:22:
Voor mij is het heel simpel,
Als er in de bijbel staat dat God spreekt, en het er is, dan geloof ik dat gewoon. Zoniet? Loop je onherroepelijk vast in de volgende vraag: Is de opstanding van de doden, of van Jezus zelf letterlijk te nemen. (als dat niet zo is, zou heel het geloof op niets gebaseerd zijn).
Daar ben ik het niet mee eens, en met die vraag zit ik niet. Met dit antwoord lijkt het of je bang bent voor de wetenschap, omdat je dan wel eens met moeilijke vragen voor je kiezen kunt krijgen. Dan verschans je je achter de bijbel en maakt er een ivoren toren van, en zul je nooit een serieuze gesprekspartner voor 'wetenschappelijken' worden.

quote:

Daarnaast verteld de bijbel het scheppingsverhaal met een doel, nl. ons het evangelie duidelijk te maken en niet zozeer geologische of geschiedenis vraagstukken op te lossen.
Daar kan ik me misschien wel in vinden, de bijbel is geen wetenschappelijk boek in die zin. Maar het neemt niet weg dat de moderne wetenschap wel vragen oproept waar je als christen over kunt nadenken.

quote:

Ter verduidelijking een kort verhaaltje:
Ik rijd iedere dag fijn in mijn mitshubishi-tje naar mijn werk. Ik vind dat deze auto dat zó goed doet, dat ik wel eens wil weten hoe deze auto nu eigenlijk gemaakt is. Vervolgens begin ik op een zaterdag mijn hele auto uit elkaar te draaien, en kom erachter dat ik op deze manier er niet achter zal komen hoe deze auto gemaakt is.
Als ik het wél wil weten, zou ik een afspraak moeten maken met de maker van deze auto, de fabriek. Ik zou daar zoveel informatie krijgen, die ik zelf misschien ook niet meer zal snappen, dat ik hier ook niets verder kom. Ook hier moet ik maar geloven dat wat diegene in de fabriek mij verteld waar is.

Ondertussen is mijn werk er niets beter op geworden, de auto zorgt er alleen voor dat ik op mijn werk kom.

Leuk verhaaltje, maar als je je best doet, kun je er wel degelijk achterkomen hoe die auto werkt, en dat mag je ook interessant vinden. Je zou zelfs zover kunnen gaan dat je er zelf een kunt maken (al geloof ik niet dat de mens zover komt met de schepping, wees gerust). Ander verhaal, uit de bijbel: Paulus verdiepte zich in Athene eerst in de heersende ideeen en godsdiensten, en haakte aan bij het bestaande gedachtegoed: De onbekende god.

quote:

Thorgrem schreef op 13 maart 2010 om 10:14:
Natuurlijk is het nuttig om zo nu en dan over bepaalde aspecten van het geloof na te denken. Dat heb ik in het verleden dus ook al gedaan.

Ben je bereid om wat van die gedachten te delen, of blijft het bij 'Nee', 'omdat het niet interessant is of Genesis een letterlijk verslag is'? Als dat zo oninteressant is dat er niet meer dan 'Nee' komt, is dit topic niet interessant (voor jou). Het spijt me van de scherpe toon, zo bedoel ik het niet. Ik ben wel benieuwd naar je argumenten.

quote:

Knoalster schreef op 13 maart 2010 om 12:35:de Bijbel is voor een groot deel letterlijk, soms is het figuurlijk.
Duidelijk. Mee eens.

quote:

en scheppings verhaal niet letterlijk nemen? hoezo niet dan?
de Bijbel is door God geinspireerd, ook dat verhaal.
waarom zou het op een andere manier geweest zijn dan?
Zie evolutietheorie. En die theorie is echt gebaseerd op heel aannemelijke wetenschap. Je kunt m.i. niet die hele tak van wetenschap van de hand doen zonder goed verhaal. En ja, de bijbel zou een goed verhaal kunnen zijn, maar kom daar maar mee, ik zal proberen de discussie te voeren vanuit 'wetenschappelijk' oogpunt.

quote:

en wat voor nut heeft het verhaal dan?

Dat is een hele goede en mooie vraag! Want stel dat de wetenschap met keihard bewijst dat de wereld niet in 6 dagen (6x24 uur) gemaakt kan zijn, waar zelfs de meest verstokt bijbelvaste christen niet omheen kan, dan wordt je geloof daar niet door omgegooid, omdat je het echte doel/nut van het verhaal kent.

quote:

bedoel je in een rare zin, wat is bewijs?
of gewoon echt het standaard verhaaltje?
if so: bewijs is gewoon iets waardoor een ander iets bewezen is,
waardoor je kunt zien dat het andere waar is. mmm eigenlijk best lastig om te omschrijven

Ik bedoel precies wat ik schrijf. En dat is inderdaad al lastig te omschrijven, buiten dat bewijs op (veel) verschillende manieren geinterpreteerd kan worden. Daarbij vraag ik dus: Is geloof ook bewijs? In de wetenschap niet, in religie/geloof wel.
Voorbeeld: Iemand vertelt dat er twee appels zijn. Geloof ik dat? Of moet ik ze eerst zelf zien? Maar dan, misschien is een het spiegelbeeld van de ander. Moet ik ze dan kunnen voelen? Misschien droom ik. Wat is dan het bewijs van die appels? Er is altijd iets te verzinnen waardoor het 'bewijs' verworpen wordt met rede, dus uiteindelijk is het bewijs het geloof dat die appels daar zijn.
In die zin is God wel te bewijzen m.i.. Ander voorbeeld: Er is een manier om erachter te komen dat er meer is tussen hemel en aarde. Het is een experiment waarin je 40 dagen gaat vasten, opgesloten in een kamer, ergens in het oosten geloof ik, onder begeleiding van monniken ofzo. Het fijne weet ik er niet van, misschien kan ik het terugvinden, maar dat is hier niet belangrijk. Aan het eind van die periode ben je ervan overtuigd/geloof je/is bewezen dat er meer is tussen hemel en aarde, omdat je dan hebt geleerd om contact te maken met 'geesten'.
Buitenstaanders zullen er niet in geloven, die zullen het verwerpen als hallucinatie o.i.d. Maar degenen die het experiment hebben gedaan, zijn wel overtuigd.
Zo is het denk ik ook met het christendom. Je moet jezelf onderwerp maken van het 'experiment', voordat je het gelooft/bent overtuigd. En ik denk dat aanhangers van de wetenschap daar
1. Bang voor zijn misschien
2. Daar geen behoefte aan hebben, omdat ze al ergens van overtuigd zijn

Nou, genoeg weer even. Grt, R

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #8 Gepost op: maart 13, 2010, 11:04:22 pm »
Wanneer je het scheppingsverhaal langs een wetenschappelijke meetlat houdt doe je zowel het verhaal, als de wetenschap te kort ben ik bang. Het kan een beetje wetenschapper toch niet ontgaan zijn dat Genesis over het scheppen van orde in de chaos (Gen 1,4) gaat?

We lezen dat er water op aarde was voordat het licht geschapen werd (Gen 1,2-3) wat men zou kunnen aanmerken als een wetenschappelijke fout, maar het woord licht is overgezet van het Hebreeuwse 'owr wat meerdere betekenissen heeft:

1) licht
a) licht van de dag
b) licht van de maan, zon of sterren
c) ochtendgloren, dauw, ochtend licht.
d) daglicht
e) bliksem
f) licht van een lamp
g) licht van vuur
h) licht van voorspoed
i) licht van instructie
j) licht van gezicht (fig.)
k) Jehova als Israel's licht

Wie garandeert mij dat in het licht wat God schiep in het scheppingsverhaal niet het licht van voorspoed was? Kan de wetenschap mij dat garanderen? Het zou best kunnen lijkt mij dat het licht in het scheppingsverhaal voorspoed betekent, want Paulus noemt de eerste eeuwse christenen later kinderen van het licht en van de dag (1 Thess 5,5) en stelt dat zij eertijds (Ef 5,8) in het duister waren. De eerste christenen werden aanvankelijk geleid door een klein licht tot de komst van het groot licht Jezus (Mat 4,16) en vergelijk dat eens met Genesis 1,16:

'God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.'
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2010, 11:07:46 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Thorgrem

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2010, 11:21:32 pm »

quote:

Rama schreef op 13 maart 2010 om 21:14:
Ben je bereid om wat van die gedachten te delen, of blijft het bij 'Nee', 'omdat het niet interessant is of Genesis een letterlijk verslag is'? Als dat zo oninteressant is dat er niet meer dan 'Nee' komt, is dit topic niet interessant (voor jou). Het spijt me van de scherpe toon, zo bedoel ik het niet. Ik ben wel benieuwd naar je argumenten.

Het is heel simpel, een letterlijke lezing van Genesis geloof ik niet in. Ik geloof dat mensen op een gegeven moment zich af gingen vragen hoe de wereld om zich heen ontstaan was en waarom. Het waarom hebben ze prima weten op te schrijven in Genesis, maar het hoe, daar was men niet toe in staat (en nu nog niet). Genesis is simpelweg in mijn ogen geen geschiedkundig verslag, maar een verhaal met een moraal.

Daarnaast staan er twee scheppingsverhalen in Genesis wat een letterlijke lezing nog wat onwaarschijnlijker maakt voor mij.

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2010, 05:51:33 am »

quote:

Piebe schreef op 13 maart 2010 om 23:04:
Wanneer je het scheppingsverhaal langs een wetenschappelijke meetlat houdt doe je zowel het verhaal, als de wetenschap te kort ben ik bang.
Ik zou niet weten hoe je de wetenschap tekort doet als je het scheppingsverhaal/wat dan ook langs de wetenschappelijke meetlat houdt.

quote:

We lezen dat er water op aarde was voordat het licht geschapen werd (Gen 1,2-3) wat men zou kunnen aanmerken als een wetenschappelijke fout
Ik zie hier vooralsnog geen fout. Waarom zou er geen water kunnen zijn voordat licht ontstaat? Is licht een onmisbaar bestanddeel van water?

quote:

Wie garandeert mij dat in het licht wat God schiep in het scheppingsverhaal niet het licht van voorspoed was? Kan de wetenschap mij dat garanderen? Het zou best kunnen lijkt mij dat het licht in het scheppingsverhaal voorspoed betekent

Zou kunnen inderdaad. Kan ik hieruit concluderen dat je het scheppingsverhaal niet letterlijk leest? Maar het neemt niet weg dat licht in de letterlijke zin ook ooit moet zijn ontstaan, toch? Ik snap dus ook niet zo goed wat je wil met de uitleg van licht als zijnde voorspoed.
Als er een andere uitleg aan 'licht' moet worden gegeven, voel ik meer voor je optie 'licht van instructie': God instrueerde alle materie om zich te vormen naar de schepping zoals wij haar kennen. Als je 'Jehova als Israel's licht' invult, kun je op hele gekke dingen uitkomen: Is 'Jehova als Israel's licht' onderdeel van Gods schepping? En: Israel bestond nog niet bij de schepping.
Wat ik wil aangeven, je geeft 'k' oplossingen voor het woord 'licht', maar vult een arbitraire oplossing in, terwijl de meest logische m.i. nog steeds gewoon letterlijk 'licht' is.

quote:

'God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.'
Heb ik ook gelezen inderdaad. Met een uitleg: In de tijd/cultuur waarin genesis werd geschreven, vereerden nogal wat volken de zon als god. Deze zin maakt duidelijk dat God boven de zon en maan staat, Hij heeft ze Zelf gemaakt. Door ze niet 'zon' en 'maan' te noemen, maar licht, zijn ze ineens vergelijkbaar met elke andere lamp, en dat laat geen misverstand bestaan over de waarde van zon en maan (absoluut niet goddelijk dus). Zomaar een uitleg, maar ik ben geen cultuur-historisch antropoloog, dus of dit nou echt de uitleg moet zijn weet ik ook niet.

quote:

Thorgrem schreef op 13 maart 2010 om 23:21:
Ik geloof dat mensen op een gegeven moment zich af gingen vragen hoe de wereld om zich heen ontstaan was en waarom. Het waarom hebben ze prima weten op te schrijven in Genesis, maar het hoe, daar was men niet toe in staat (en nu nog niet). Genesis is simpelweg in mijn ogen geen geschiedkundig verslag, maar een verhaal met een moraal.

Daarnaast staan er twee scheppingsverhalen in Genesis wat een letterlijke lezing nog wat onwaarschijnlijker maakt voor mij.

Wie is God dan nog in deze? Wordt God de God van de wetenschappelijke hiaten? M.a.w., wat we niet kunnen uitleggen, laten we aan God over? Openbaarde God zichzelf aan de schrijver van Genesis? Kenden de mensen voor deze schrijver God ook al, met bijbehorend scheppingsverhaal?
Is 'het waarom' om God te dienen? Is dat ergens uit af te leiden/bewijzen, of moeten we dat aannemen uit de Bijbel? Waarom zou er een doel moeten zijn?

Weer een hoop vragen :) Grt, R

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #11 Gepost op: maart 14, 2010, 09:16:55 am »

quote:

Rama schreef op 14 maart 2010 om 05:51:
[...]

Ik zou niet weten hoe je de wetenschap tekort doet als je het scheppingsverhaal/wat dan ook langs de wetenschappelijke meetlat houdt.

Voordat je dat kan doen zul je de Bijbel een paar keer van a tot z moeten lezen, bij voorkeur in de oorspronkelijke talen, want soms is niks wat het lijkt. Je moet niet een eindsprint naar de finish willen maken.

quote:

Ik zie hier vooralsnog geen fout. Waarom zou er geen water kunnen zijn voordat licht ontstaat? Is licht een onmisbaar bestanddeel van water?
Als je er van uitgaat dat Genesis het absolute begin is en het licht wat God schiep de zon is, dan kan er daarvoor toch geen water hebben gevloeid? Dat lijkt mij wat koud, maar ik ben ook geen wetenschapper.

quote:

Zou kunnen inderdaad. Kan ik hieruit concluderen dat je het scheppingsverhaal niet letterlijk leest? Maar het neemt niet weg dat licht in de letterlijke zin ook ooit moet zijn ontstaan, toch? Ik snap dus ook niet zo goed wat je wil met de uitleg van licht als zijnde voorspoed.

Licht is altijd afkomstig van een bron en ja, ik geloof dat God alles geschapen heeft. Doch vraag ik me af of Genesis wel over het absolute begin gaat, want er staat dat de aarde woest en ledig was toen God orde in de chaos schiep.

Zo kan het best zijn dat God de aarde reeds miljoenen jaren eerder maakte en pas later chaos in de orde creëerde door een 24 uurs cyclus te scheppen waarop wij onze huidige economie gebaseerd hebben.

quote:

Als er een andere uitleg aan 'licht' moet worden gegeven, voel ik meer voor je optie 'licht van instructie': God instrueerde alle materie om zich te vormen naar de schepping zoals wij haar kennen. Als je 'Jehova als Israel's licht' invult, kun je op hele gekke dingen uitkomen: Is 'Jehova als Israel's licht' onderdeel van Gods schepping? En: Israel bestond nog niet bij de schepping.
Door dergelijke opmerkingen twijfel ik of jij al klaar bent om de Bijbel langs een wetenschappelijke meetlat te houden, want God noemde zijn zoon Israel (Ex 4,22) die het begin (Op 3,14) van de schepping Gods is.

quote:

Wat ik wil aangeven, je geeft 'k' oplossingen voor het woord 'licht', maar vult een arbitraire oplossing in, terwijl de meest logische m.i. nog steeds gewoon letterlijk 'licht' is.

Dat lijkt mij sterk, want jij als wetenschapper zou toch moeten weten dat er zonder zon geen leven mogelijk is op aarde? En als 's winters de meren al bevriezen hoe zou dat dan gaan als er helemaal geen warmtebron was?
Het lijkt mij dus helemaal niet zo logisch. :)

quote:

Heb ik ook gelezen inderdaad. Met een uitleg: In de tijd/cultuur waarin genesis werd geschreven, vereerden nogal wat volken de zon als god. Deze zin maakt duidelijk dat God boven de zon en maan staat, Hij heeft ze Zelf gemaakt. Door ze niet 'zon' en 'maan' te noemen, maar licht, zijn ze ineens vergelijkbaar met elke andere lamp, en dat laat geen misverstand bestaan over de waarde van zon en maan (absoluut niet goddelijk dus). Zomaar een uitleg, maar ik ben geen cultuur-historisch antropoloog, dus of dit nou echt de uitleg moet zijn weet ik ook niet.

Hoe ga je er dan een wetenschappelijke meetlat naast houden als je niet zeker bent wat het betekent?
Zoals ik eerder al schreef, het groot licht wordt in de Bijbel een paar keer geïdentificeerd als de zoon van God en de gelovigen worden de kinderen van het licht genoemd.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2010, 09:20:40 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #12 Gepost op: maart 14, 2010, 09:28:22 am »
De tegenstelling wetenschap/theologie in de scheppingsgeschiedenis is een schijntegenstelling: de wetenschap moet geen levensbeschouwelijke uitspraken doen en de theologie moet de bijbel niet gebruiken als natuurwetenschappelijk boek.

Het contrast tussen letterlijke taal/poëtische taal kan ons verder helpen in het begrijpen van Genesis 1 en 2... Inderdaad moet de onderzoeksvraag gesteld worden wat nu de boodschap van deze vertelling is...

Er staan meer scheppingsvertellingen in de bijbel. Bijvoorbeeld Psalm 19

quote:

19:2 De hemel verhaalt van Gods majesteit,
het uitspansel roemt het werk van zijn handen,
19:3 de dag zegt het voort aan de dag die komt,
de nacht vertelt het door aan de volgende nacht.

19:4 Toch wordt er niets gezegd, geen woord
gehoord, het is een spraak zonder klank.
19:5 Over heel de aarde gaat hun stem,
tot aan het einde van de wereld hun taal.
Misschien probeert Genesis deze "spraak zonder klank" in woorden uit te drukken: het verhaal van Gods Majesteit. Is dat een achterliggende gedachte van de schrijver van Genesis. Geïnspireerd door het Licht van God, Zijn Geest, die ons ook leert over de Wet van God (het Woord van God):

quote:

19:8 De wet van de HEER is volmaakt:
levenskracht voor de mens.
De richtlijn van de HEER is betrouwbaar:
wijsheid voor de eenvoudige.

19:9 De bevelen van de HEER zijn eenduidig:
vreugde voor het hart.
Het gebod van de HEER is helder:
licht voor de ogen.

Genesis 1: Lofzang op het Levendmakende Woord van God...

Misschien is DIT hoe de theologie de moderne natuurwetenschap moet zien: een poging om in woorden uit te drukken wat hooguit in "gebrekkig stamelen" benaderd kan worden (hoe ingenieus de wetenschappelijke theorie ook lijkt): De uitwerking van de eeuwige majesteit van God. Het is een spraak zonder klank (eerder in formules uit te drukken dan in omgangstaal).

De theologie doet dat op zijn manier, de natuurwetenschap op een andere. Zolang ze niet proberen elkaars taal te spreken zal het niet mis gaan. Op het moment dat een van beide dat wel wil doen gebeuren er ongelukken... (Worden wij er niet gelukkiger van).
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #13 Gepost op: maart 14, 2010, 10:07:43 am »

quote:

Oh??

http://www.suesske.de/gdw/spott-kruz.jpg

(NB: start gerust een "stauros" discussie, maar dan niet als een "losse off-topic flodder" in een gesprek over Genesis...!!!)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #14 Gepost op: maart 14, 2010, 11:13:02 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 maart 2010 om 10:07:
[...]

Oh??

[afbeelding]

(NB: start gerust een "stauros" discussie, maar dan niet als een "losse off-topic flodder" in een gesprek over Genesis...!!!)
Inderdaad, de Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus rept met geen woord over palen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #15 Gepost op: maart 14, 2010, 12:02:30 pm »

quote:

Rama schreef op 14 maart 2010 om 05:51:
Wie is God dan nog in deze? Wordt God de God van de wetenschappelijke hiaten? M.a.w., wat we niet kunnen uitleggen, laten we aan God over? Openbaarde God zichzelf aan de schrijver van Genesis? Kenden de mensen voor deze schrijver God ook al, met bijbehorend scheppingsverhaal?
Is 'het waarom' om God te dienen? Is dat ergens uit af te leiden/bewijzen, of moeten we dat aannemen uit de Bijbel? Waarom zou er een doel moeten zijn?

Hendrik heeft zo'n beetje al verwoord wat mijn gedachtengang is.

God is God en blijft God ongeacht wat ik er nou van denk. God past zich namelijk niet aan aan de gedachtengangen van mensen. Maar wie God is staat wel mooi in enkele belijdenisgeschriften.

Verder geloof ik in het leergezag van het Lichaam van Christus (de Kerk)(in mijn geval de katholieke Kerk). Ik zal mijn visie op God dus aanpassen indien het niet in het kader past wat de Kerk stelt.

Knoalster

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #16 Gepost op: maart 14, 2010, 02:56:00 pm »

quote:

Rama schreef op 13 maart 2010 om 21:14:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, en met die vraag zit ik niet. Met dit antwoord lijkt het of je bang bent voor de wetenschap, omdat je dan wel eens met moeilijke vragen voor je kiezen kunt krijgen. Dan verschans je je achter de bijbel en maakt er een ivoren toren van, en zul je nooit een serieuze gesprekspartner voor 'wetenschappelijken' worden.

[...]

Daar kan ik me misschien wel in vinden, de bijbel is geen wetenschappelijk boek in die zin. Maar het neemt niet weg dat de moderne wetenschap wel vragen oproept waar je als christen over kunt nadenken.

Zie evolutietheorie. En die theorie is echt gebaseerd op heel aannemelijke wetenschap. Je kunt m.i. niet die hele tak van wetenschap van de hand doen zonder goed verhaal. En ja, de bijbel zou een goed verhaal kunnen zijn, maar kom daar maar mee, ik zal proberen de discussie te voeren vanuit 'wetenschappelijk' oogpunt.

[...]

Dat is een hele goede en mooie vraag! Want stel dat de wetenschap met keihard bewijst dat de wereld niet in 6 dagen (6x24 uur) gemaakt kan zijn, waar zelfs de meest verstokt bijbelvaste christen niet omheen kan, dan wordt je geloof daar niet door omgegooid, omdat je het echte doel/nut van het verhaal kent.

in dat 1e deel heb je wel gelijk ja, de Bijbel is helemaal niet in tegenspraak met de wetenschap, ok het is geen echt wetenschappelijk boek,
maar klopt wetenschappelijk gewoon wel

en aarde is niet geschapen in 6x 24 uur

over evolutie, niets ervan is bewezen, velen verwaren echter micro-evolutie(wat eigenlijk helemaal geen evolutie is) met macro evolutie(het echte evolutie)

quote:

Thorgrem schreef op 13 maart 2010 om 23:21:
[...]

Het is heel simpel, een letterlijke lezing van Genesis geloof ik niet in. Ik geloof dat mensen op een gegeven moment zich af gingen vragen hoe de wereld om zich heen ontstaan was en waarom. Het waarom hebben ze prima weten op te schrijven in Genesis, maar het hoe, daar was men niet toe in staat (en nu nog niet). Genesis is simpelweg in mijn ogen geen geschiedkundig verslag, maar een verhaal met een moraal.

geloof jij wel eens dat de Bijbel Gods woord is?
volgens mij hecht je totaal geen waarde aan Bijbel ofzo,
het is een verhaal verzonnen door mensen wat wel leuk klinkt?

quote:

Piebe schreef op 14 maart 2010 om 11:13:
[...]

Inderdaad, de Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus rept met geen woord over palen.

als je kijkt ook gewoon naar Bijbel, daar wordt ook genoemd dat iemand die gestraft wordt aan een stuk hout wordt geslagen.
hout slaat niet op een kruis, want dat zijn meerdere stukken hout

Thorgrem

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #17 Gepost op: maart 14, 2010, 04:03:50 pm »

quote:

Knoalster schreef op 14 maart 2010 om 14:56:
geloof jij wel eens dat de Bijbel Gods woord is?
Jazeker.

quote:

volgens mij hecht je totaal geen waarde aan Bijbel ofzo,
Dat heb je dan mis.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #18 Gepost op: maart 14, 2010, 04:11:39 pm »

quote:

[...]
als je kijkt ook gewoon naar Bijbel, daar wordt ook genoemd dat iemand die gestraft wordt aan een stuk hout wordt geslagen.

En opnieuw wordt een opmerking van mij genegeerd door een vertegenwoordiger van het Wachttorengenootschap:

"Start gerust een discussie over het Griekse woord "stauros" , maar dan niet als een "losse off-topic flodder" in een gesprek over Genesis...!!!"

En ga dan meteen ook maar in op de 1e/2e/3e eeuwse grafitti waarvan ik een afbeelding liet zien: "Alexamenos sebete theon". Alexamenos aanbidt zijn God!! Waarom vinden we een afbeelding van een gekruisigde als spotprent op een muur in Rome? Waarom staat het onderschrift er in Griekse tekens bij gekrast? In slecht Grieks overigens?

Benieuwd naar je mening...
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2010, 05:57:54 pm door Hendrik-NG »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #19 Gepost op: maart 14, 2010, 05:08:18 pm »

quote:

Dat slaat als een drumstick op een slagroomtaart.

Als ik een kachel aan wil maken en vraag mijn vriendin om even hout te halen komt ze dan ook met 1 stuk hout naar binnen om de kachel aan te maken? Nee.

En zo zijn er nog zo een dozijn voorbeelden aan te halen.

Kortom, een onzin argument.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2010, 05:09:15 pm door Thorgrem »

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #20 Gepost op: maart 14, 2010, 07:38:19 pm »
1. Houtdiscussie drijft af naar Hout. Als niemand het doet, dan open ik wel een topic, dus gelieve niet hier daarover  door te gaan.
2. Ik ben geen wetenschapper, ik stel alleen maar vragen. Vragen die ongelovigen ook stellen, en waar ik van vind dat christenen goed aan doen om over na te denken.

Piebe, je kunt vast beter dan dit:

quote:

Piebe schreef op 14 maart 2010 om 09:16:Voordat je dat kan doen zul je de Bijbel een paar keer van a tot z moeten lezen, bij voorkeur in de oorspronkelijke talen, want soms is niks wat het lijkt. Je moet niet een eindsprint naar de finish willen maken.
Dat zou iets kunnen zeggen over mijn wetenschappelijke kennis, niet over de wetenschappelijke meetlat.

quote:

Als je er van uitgaat dat Genesis het absolute begin is en het licht wat God schiep de zon is, dan kan er daarvoor toch geen water hebben gevloeid? Dat lijkt mij wat koud, maar ik ben ook geen wetenschapper.
Is de zon de enige bron van warmte? Volgens de big bang theorie was het behoorlijk warm, de eerste momenten in tijd... Maar de zon bestond nog niet in de ons bekende vorm. Water trouwens ook niet, maar daar gaat het even niet om.

quote:

Licht is altijd afkomstig van een bron en ja, ik geloof dat God alles geschapen heeft. Doch vraag ik me af of Genesis wel over het absolute begin gaat, want er staat dat de aarde woest en ledig was toen God orde in de chaos schiep.

Zo kan het best zijn dat God de aarde reeds miljoenen jaren eerder maakte en pas later chaos in de orde creëerde door een 24 uurs cyclus te scheppen waarop wij onze huidige economie gebaseerd hebben.
Dat is dus precies mijn vraag: Moet je Genesis letterlijk lezen, en wat dan te vinden van alle andere wetenschappelijke theorieen? Trouwens, hoe waren dagen/was 24 uur gedefinieerd voordat de zon geschapen werd? Maar dit is een zijpaadje, hoef je niet op te reageren.

quote:

Door dergelijke opmerkingen twijfel ik of jij al klaar bent om de Bijbel langs een wetenschappelijke meetlat te houden, want God noemde zijn zoon Israel (Ex 4,22) die het begin (Op 3,14) van de schepping Gods is.
Ik twijfel ook voortdurend aan mijn wetenschappelijke kennis, net als elke wetenschapper (wat ik niet ben). Verder praat God in Ex. tegen Mozes, nadat Jakob Israel werd genoemd. Jezus wordt voor zover ik weet nergens Israel genoemd. Was Jakob de eerstgeborene van God? Was Jakob Jezus? Ik denk het niet. Maar als je dingen gaat uitleggen zoals jij doet, hebben meerdere varianten evenveel recht van spreken, ook hele vreemde... Je bent er goed in de bijbel niet letterlijk te nemen, je bent er heel goed in mooie constructies te verzinnen. Maar je bedoelt dus dat Israel in 'Jehova als Israel's licht' Gods eerstgeboren zoon is? Prima. Wat dan van mijn vraag: Is Jehova zelf onderdeel van de schepping?

quote:

Dat lijkt mij sterk, want jij als wetenschapper zou toch moeten weten dat er zonder zon geen leven mogelijk is op aarde? En als 's winters de meren al bevriezen hoe zou dat dan gaan als er helemaal geen warmtebron was?
Het lijkt mij dus helemaal niet zo logisch. :)
Ik ben dus geen wetenschapper. Verder zijn zonder zon de ons bekende levensvormen niet mogelijk, nee. En er zijn andere warmtebronnen aan te wijzen dan de zon (misschien kernfusies?).

quote:

Hoe ga je er dan een wetenschappelijke meetlat naast houden als je niet zeker bent wat het betekent?
Misschien ben ik daar juist naar op zoek, zie OP?

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 maart 2010 om 09:28:
De tegenstelling wetenschap/theologie in de scheppingsgeschiedenis is een schijntegenstelling: de wetenschap moet geen levensbeschouwelijke uitspraken doen en de theologie moet de bijbel niet gebruiken als natuurwetenschappelijk boek.

Helemaal mee eens. De wetenschap kan ons vertellen hoe iets zit, niet hoe we vervolgens moeten handelen (ethiek).

quote:

Het contrast tussen letterlijke taal/poëtische taal kan ons verder helpen in het begrijpen van Genesis 1 en 2... Inderdaad moet de onderzoeksvraag gesteld worden wat nu de boodschap van deze vertelling is...

Er staan meer scheppingsvertellingen in de bijbel. Bijvoorbeeld Psalm 19

[...]

Misschien probeert Genesis deze "spraak zonder klank" in woorden uit te drukken: het verhaal van Gods Majesteit. Is dat een achterliggende gedachte van de schrijver van Genesis. Geïnspireerd door het Licht van God, Zijn Geest, die ons ook leert over de Wet van God (het Woord van God):

[...]

Genesis 1: Lofzang op het Levendmakende Woord van God...
Dit snap ik niet helemaal. Ik zie geen scheppingsverhaal in Ps. 19, maar een lofzang van de schepping op de Schepper.

quote:

Misschien is DIT hoe de theologie de moderne natuurwetenschap moet zien: een poging om in woorden uit te drukken wat hooguit in "gebrekkig stamelen" benaderd kan worden (hoe ingenieus de wetenschappelijke theorie ook lijkt): De uitwerking van de eeuwige majesteit van God. Het is een spraak zonder klank (eerder in formules uit te drukken dan in omgangstaal).

De theologie doet dat op zijn manier, de natuurwetenschap op een andere. Zolang ze niet proberen elkaars taal te spreken zal het niet mis gaan. Op het moment dat een van beide dat wel wil doen gebeuren er ongelukken... (Worden wij er niet gelukkiger van).
Wetenschap een gebrekkig stamelen om Gods majesteit uit te drukken. Like that! Vraag is vervolgens misschien wel: Hoe maken we dat aan de wetenschap duidelijk?

quote:

Thorgrem schreef op 14 maart 2010 om 12:02:God is God en blijft God ongeacht wat ik er nou van denk. God past zich namelijk niet aan aan de gedachtengangen van mensen. Maar wie God is staat wel mooi in enkele belijdenisgeschriften.
In de belijdenisgeschriften staat dat God de schepping heeft gemaakt. Wat heeft Hij daarin gedaan? Heeft Hij gebruik gemaakt van evolutie? Heeft Hij het balletje aan het rollen gebracht? Of heeft Hij veel meer gedaan?

quote:

Verder geloof ik in het leergezag van het Lichaam van Christus (de Kerk)(in mijn geval de katholieke Kerk). Ik zal mijn visie op God dus aanpassen indien het niet in het kader past wat de Kerk stelt.
Interesting, kan ik dat leergezag ergens vinden? Een andere vraag: Pas je je visie op God ook aan als het niet in het kader past wat de wetenschap stelt?

quote:

Knoalster schreef op 14 maart 2010 om 14:56:over evolutie, niets ervan is bewezen, velen verwaren echter micro-evolutie(wat eigenlijk helemaal geen evolutie is) met macro evolutie(het echte evolutie)

Zie mijn vorige posts over bewijs. Het is jouw geloof dat het niet bewezen is, ik stel op dit moment vragen hoe we ermee om moeten gaan, en 'de' wetenschap gelooft wel in het bewijs.
Misschien, om niet onwetend over te komen t.o. wetenschappelijken, moet je je wel verdiepen in wat zij het bewijs vinden. Misschien heb je dat ook al wel gedaan.
En ophouden over (dood) hout, en niet beginnen over doop ;)
Grt, R

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #21 Gepost op: maart 14, 2010, 08:27:20 pm »

quote:

Is Jehova zelf onderdeel van de schepping?

Ja, want God schiep hemel en aarde (Gen 1,1) en zetelde zelf in de hemel.

Ps 2,4
Die in de hemel zetelt, lacht; de Here spot met hen.

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #22 Gepost op: maart 14, 2010, 09:01:50 pm »
Oei, ik dacht zelf later: Ik heb niet goed gelezen. Jij geeft namelijk aan het woord 'licht' helemaal niet de betekenis 'Jehova als Israels' licht', maar 'licht van voorspoed'. Dat had je dus aan kunnen voeren.
Maar nu blijkt iets anders: Je denkt dat God onderdeel is van de (Zijn Eigen) schepping. Dat kan wellicht in jouw visie, want je zegt dat het scheppingswerk van God niets meer was dan orde in de chaos brengen. Maar: Hoe is de schepping dan ontstaan? Volgens mij wordt het door deze hypothese alleen maar gecompliceerder...
Een, voor mijn onaannemelijke, mogelijkheid zou kunnen zijn: De evolutietheorie en oerknal zijn waar, en die hebben God ook veroorzaakt. God heeft vervolgens orde in de chaos gebracht.
Voordat we op andere zijweggetjes belanden, stop ik hier even. Grt, R

cengizkhann

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #23 Gepost op: maart 14, 2010, 10:11:13 pm »
Gegroet iedereen,
Als ik hier iets over mag zeggen:
Ik egrijp heel goed dat sommige mensen zeggen dat ze niet de behoefte hebben om hun religie langs de wetenschappelijke lat te leggen. Dit zou betekenen dat je twijfelt over datgene wat je gelooft. Echter, ik ben van mening dat ware geloof in overeenstemming met wetenschap dient te zijn. God heeft immers alles om ons heen geschapen, dus ook de natuurwetten enzo. De mens gebruikt vervolgens wetenschap om steeds meer te weten te komen van de perfectie van al het geschapene. God gaat dan niet dingen lopen openbaren wat volledig tegen wetenschap indruist. Geloof dient juist een verlengstuk te zijn van wetenschap. is dit niet het geval, dan is ergens een serieuze fout gemaakt...
Ik zeg dus, als je van mening bent dat wat je gelooft de ware religie is, je dan niets te vrezen hebt van wetenschap. Integendeel, wetenschap kan dan juist de tool zijn om steeds meer van je religie te houden en on je geloof te doen versterken.
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #24 Gepost op: maart 15, 2010, 12:15:52 am »

quote:

Thorgrem schreef op 14 maart 2010 om 17:08:
[...]

Dat slaat als een drumstick op een slagroomtaart.

Als ik een kachel aan wil maken en vraag mijn vriendin om even hout te halen komt ze dan ook met 1 stuk hout naar binnen om de kachel aan te maken? Nee.

En zo zijn er nog zo een dozijn voorbeelden aan te halen.

Kortom, een onzin argument.
offtopic:wij hebben al centrale verwarming
Waar ik mij aan begin te ergeren is dat de WTusers weinig echt onderbouwen.
Laat ik nu toevallig een bijbel uit deze kring in huis hebben en ook de aanwijzingen voor bekering en huisbezoek bezitten.
Wat ik lees ik volledig te herkennen aan wat hier gebeurt: roep gewoon dat de ander het fout heeft en dat de vertaling niet klopt.
Op de door jouw aangegeven link lezen we allen al dat er opzettelijk vertaalveranderingen zijn aangebracht door WT.
Om eigen gelijk te bewijzen bijvoorbeeld.
Waarom steken we dan nog energie in deze mensen?
Wat er ook geroepen wordt resulteert in 'ik heb gelijk".
Maar toch, ik geniet van de reacties die je geeft. Ze doen me soms schaterlachen achter mijn laptop :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #25 Gepost op: maart 15, 2010, 01:49:40 am »

quote:

Rama schreef op 14 maart 2010 om 21:01:
Oei, ik dacht zelf later: Ik heb niet goed gelezen. Jij geeft namelijk aan het woord 'licht' helemaal niet de betekenis 'Jehova als Israels' licht', maar 'licht van voorspoed'. Dat had je dus aan kunnen voeren.
Ja, maar ik geloof dat God eveneens het licht van voorspoed is.

quote:

Maar nu blijkt iets anders: Je denkt dat God onderdeel is van de (Zijn Eigen) schepping.
Niet alleen in mijn visie was God onderdeel van zijn schepping, voor wie denk je dat de Joden probeerden de wet na te leven en tweemaal een tempel bouwden?

quote:

Dat kan wellicht in jouw visie, want je zegt dat het scheppingswerk van God niets meer was dan orde in de chaos brengen.
Nee, dat heb ik niet geschreven. Ik heb slechts gezegd dat Genesis mogelijk niet het absolute begin beschrijft en gaat over God die orde in de chaos schiep. Voor die gedachte pleiten een aantal zaken, bijvoorbeeld het gegeven dat Adam een volwassen man was toen God hem schiep. In de grondtekst staat yatsar wat door de SV overgezet wordt naar formeren. Er zit een verschil tussen scheppen en formeren, want scheppen uit het niets is wat anders dan een klomp klei tot een andere vorm kneden.

quote:

Maar: Hoe is de schepping dan ontstaan? Volgens mij wordt het door deze hypothese alleen maar gecompliceerder...
Hoe de schepping ontstaan is weet ik niet, maar misschien zal ik ooit wat inzicht krijgen wanneer ik meer van de schepper leer. Wat het scheppingsverhaal betreft, realiseer je goed dat Genesis door Mozes is geschreven, eeuwen nadat die dingen gebeurden. Probeer het scheppingsverhaal eens te lezen als het begin van Gods verbond met Israel.

quote:

Een, voor mijn onaannemelijke, mogelijkheid zou kunnen zijn: De evolutietheorie en oerknal zijn waar, en die hebben God ook veroorzaakt. God heeft vervolgens orde in de chaos gebracht.
Voordat we op andere zijweggetjes belanden, stop ik hier even. Grt, R
Nee natuurlijk, dat zou voor mij ook onaannemelijk zijn. Ik geloof dat God alles heeft geschapen, maar de Bijbel gaat over Gods verbond met Israel en hoe hij dat formeerde. Maar goed, ik kan er naast zitten natuurlijk, wat sowieso duidelijk blijkt is dat Genesis 1 en 2 ruimte laten voor de gedachte dat God twee scheppingen maakte. Wellicht beschrijft Genesis 1 het absolute begin.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #26 Gepost op: maart 15, 2010, 01:58:25 am »

quote:

cengizkhann schreef op 14 maart 2010 om 22:11:
Gegroet iedereen,
Ik egrijp heel goed dat sommige mensen zeggen dat ze niet de behoefte hebben om hun religie langs de wetenschappelijke lat te leggen. Dit zou betekenen dat je twijfelt over datgene wat je gelooft.
Nee, ik twijfel meer aan de wetenschap, want ik geloof niet dat ze mij zullen redden. ;)

quote:

Echter, ik ben van mening dat ware geloof in overeenstemming met wetenschap dient te zijn. God heeft immers alles om ons heen geschapen, dus ook de natuurwetten enzo. De mens gebruikt vervolgens wetenschap om steeds meer te weten te komen van de perfectie van al het geschapene. God gaat dan niet dingen lopen openbaren wat volledig tegen wetenschap indruist. Geloof dient juist een verlengstuk te zijn van wetenschap. is dit niet het geval, dan is ergens een serieuze fout gemaakt...
Ik zeg dus, als je van mening bent dat wat je gelooft de ware religie is, je dan niets te vrezen hebt van wetenschap. Integendeel, wetenschap kan dan juist de tool zijn om steeds meer van je religie te houden en on je geloof te doen versterken.
De wetenschap van vandaag is morgen alweer herzien. Als men vandaag van mening is dat mijn geloof gestoeld is op feiten, dan denken ze daar morgen alweer anders over.

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #27 Gepost op: maart 15, 2010, 05:24:58 am »
@ cengizkhann, bedankt. Dat is ongeveer precies hoe ik er ook over denk.
@ okidoki: Ik heb net een ander offtopic afgekapt, gelieve geen nieuwe te beginnen :)

quote:

Piebe schreef op 15 maart 2010 om 01:49:Ja, maar ik geloof dat God eveneens het licht van voorspoed is.
Kom op Piebe. We hebben het over de uitleg van het woord licht in Genesis 1. Niet over wat voor soorten licht God allemaal is.

quote:

Niet alleen in mijn visie was God onderdeel van zijn schepping,
God onderdeel van Zijn Eigen schepping? Hij heeft Zichzelf gemaakt? Klinkt als de meest onzinnige theorie ooit, en volgens mij spreek je dit straks zelf tegen (even verder lezen voordat je dit quote). Of bedoel je onderdeel als: Hij is betrokken bij? Maar onderdeel... Hij staat echt boven Zijn Eigen schepping hoor, Hij is geen onderdeel.

quote:

voor wie denk je dat de Joden probeerden de wet na te leven en tweemaal een tempel bouwden?
Voor God die boven alle dingen staat, dus juist boven Zijn Eigen schepping. Makkelijk zat.

quote:

Nee, dat heb ik niet geschreven. Ik heb slechts gezegd dat Genesis mogelijk niet het absolute begin beschrijft en gaat over God die orde in de chaos schiep. Voor die gedachte pleiten een aantal zaken, bijvoorbeeld het gegeven dat Adam een volwassen man was toen God hem schiep.
Dit onderbouwt je stelling van Genesis als niet zijnde het absolute begin niet, want Genesis begint hier niet mee. Genesis begint met 'In het begin schiep God de hemel en de aarde', niet met Adam als volwassen man, dat is vers 27, en zelfs niet met 'de aarde was woest en ledig'. Dat is vers 2.

quote:

In de grondtekst staat yatsar wat door de SV overgezet wordt naar formeren. Er zit een verschil tussen scheppen en formeren, want scheppen uit het niets is wat anders dan een klomp klei tot een andere vorm kneden.
Scheppen en fomeren is inderdaad verschillend. Als je dat verschil wilt gebruiken: God schiep de klei (C'tjes, H'tjes, O'tjes en alle andere materie) en formeerde daaruit de mens, zo u wilt. Maar ik lees in Gen. 1:27: 'God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.' Dat is drie keer scheppen in een vers, geen formeren. Whatever.

quote:

Hoe de schepping ontstaan is weet ik niet, maar misschien zal ik ooit wat inzicht krijgen wanneer ik meer van de schepper leer.
Daar ben ik het met je eens. Je leert meer van de schepping en alles wat daar in is als je de Schepper beter leert kennen. Kan dat ook door moderne wetenschap? Dat is mijn vraag.

quote:

Wat het scheppingsverhaal betreft, realiseer je goed dat Genesis door Mozes is geschreven, eeuwen nadat die dingen gebeurden. Probeer het scheppingsverhaal eens te lezen als het begin van Gods verbond met Israel.
Nee, dat doe ik niet. Mozes heeft het inderdaad opgeschreven, maar dat was al minstens 400 jaar nadat God het verbond met Abraham sloot, dus niet het begin van dat verbond. En het begin van dat verbond is dus beschreven in Abrahams levensverhaal, of zo je wilt met de hernieuwing van dat verbond beschreven in Jakobs (Israels) levensverhaal, maar niet in het scheppingsverhaal. Alle drie trouwens beschreven door Mozes inderdaad.

quote:

Nee natuurlijk, dat zou voor mij ook onaannemelijk zijn. Ik geloof dat God alles heeft geschapen, maar de Bijbel gaat over Gods verbond met Israel en hoe hij dat formeerde.
Hier spreek je volgens mij tegen dat God onderdeel is van de schepping, Hij is de Schepper. De bijbel gaat over God, en over Zijn reddingsplan voor de mens. Maar in de eerste plaats over God. En de schepping laat Zijn almacht zien, en vertelt een heleboel over wie God is. En volgens mij ook het doel van de schepping, of in ieder geval geeft het de mens een doel. Daarom is het ook opgenomen in de bijbel. Maar: Vervolgens komt de moderene wetenschap met allerlei theorieen. En dan komen we gelukkig weer terug bij mijn eerste vraag: Zijn die theorieen in tegenspraak met de bijbel? Of hoe moeten we die zien, en hoe moeten we daarmee omgaan? Helaas is die vraag nog niet beantwoord.

quote:

Maar goed, ik kan er naast zitten natuurlijk, wat sowieso duidelijk blijkt is dat Genesis 1 en 2 ruimte laten voor de gedachte dat God twee scheppingen maakte. Wellicht beschrijft Genesis 1 het absolute begin.

Hm, hier zit je er denk ik inderdaad naast... Twee scheppingen? Hier ga ik niet op in.
En ik denk, Piebe, dat wij te veel van gedachten verschillen, wat het steeds moeilijker maakt voor mij om op een goede manier op je argumenten te reageren. Misschien stop ik daar even mee, om niet iedere keer een enorme lap tekst te schrijven.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2010, 06:03:07 am door Rama »

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #28 Gepost op: maart 15, 2010, 05:42:25 am »
Misschien kan ik hier toch iets uitgebreider op reageren, om het wat specifieker en helderder te krijgen.

quote:

cengizkhann schreef op 14 maart 2010 om 22:11:Ik egrijp heel goed dat sommige mensen zeggen dat ze niet de behoefte hebben om hun religie langs de wetenschappelijke lat te leggen. Dit zou betekenen dat je twijfelt over datgene wat je gelooft. Echter, ik ben van mening dat ware geloof in overeenstemming met wetenschap dient te zijn.
Ja. Maar dan wel met de kanttekening: ... met ware wetenschap ...
En dat is erg lastig denk ik, vooral om daarover op een goede manier te discussieren. Zonder alles wat niet in je straatje past te verwerpen als 'onware' wetenschap, of juist 'onwaar' geloof.

quote:

God heeft immers alles om ons heen geschapen, dus ook de natuurwetten enzo. De mens gebruikt vervolgens wetenschap om steeds meer te weten te komen van de perfectie van al het geschapene. God gaat dan niet dingen lopen openbaren wat volledig tegen wetenschap indruist.
Inderdaad. Ik geloof in God, maar niet in een misleidende God.

quote:

Geloof dient juist een verlengstuk te zijn van wetenschap. is dit niet het geval, dan is ergens een serieuze fout gemaakt...
En dan is dus de vraag waar die fout is gemaakt, in geloof of in wetenschap. Misschien zien we wel iets over het hoofd, en zijn beide prima te combineren.

quote:

Klopt, tot op zekere hoogte. Maar vergis je niet: Wetenschap kan je juist ook van je geloof afbrengen, daar zijn denk ik genoeg voorbeelden van te vinden. Het gaat dus om ware wetenschap.
Vervolgens dus de vraag: Wat is dat? Wat is echt bewezen, en wat niet? Wat spreekt de bijbel tegen, en waar moeten we dus meer onderzoek naar doen (in zowel bijbel als wetenschap, voorzover dat een tegenstelling is)?
We mogen de wetenschap niet tekort doen. We moeten dus onderzoeken hoe we de bijbel geloofwaardig met de wetenschap in harmonie kunnen brengen, zonder af te doen aan de bijbel of de wetenschap. Ik denk dat we alleen op die manier (weer) serieuze gesprekspartners voor 'ongelovige wetenschappers' kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2010, 05:43:51 am door Rama »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #29 Gepost op: maart 15, 2010, 08:56:02 am »

quote:

Rama schreef op 14 maart 2010 om 19:38:
[...]
Wetenschap een gebrekkig stamelen om Gods majesteit uit te drukken. Like that! Vraag is vervolgens misschien wel: Hoe maken we dat aan de wetenschap duidelijk?

Mischien door heel geduldig, keer op keer, wetenschappers duidelijk te maken dat ze geen wetenschappelijke uitspraken doen maar levensbeschouwelijke op het moment dat we dit laatste signaleren?! En andersom door als gelovige geen bijbelse boodschappen te willen vertalen naar "natuurwetenschappelijke kennis" als we het over levensbeschouwelijke zaken hebben.

quote:

[...]
In de belijdenisgeschriften staat dat God de schepping heeft gemaakt. Wat heeft Hij daarin gedaan? Heeft Hij gebruik gemaakt van evolutie? Heeft Hij het balletje aan het rollen gebracht? Of heeft Hij veel meer gedaan?
Hij sprak, leert de bijbel...

"Toch wordt er niets gezegd, geen woord
gehoord, het is een spraak zonder klank.
Over heel de aarde gaat Zijn stem,
tot aan het einde van de wereld Zijn taal".

Anders gezegd: In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Het was in het begin bij God. Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.

In Gods Woord is het leven... "Een mens leeft van alles wat de mond van de HEER voortbrengt" (Deut 8:3)

Wat Gods spreken inhoudt voor de ons omringende materiële werkelijkheid proberen we via de natuurwetenschappen te ontdekken. Wat Gods spreken inhoudt voor ons persoonlijke bestaan en voor wie/dat wat ons omringt leren we ook vanuit Gods woord, de bijbel.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #30 Gepost op: maart 15, 2010, 10:11:25 am »

quote:

Rama schreef op 15 maart 2010 om 05:24:
God onderdeel van Zijn Eigen schepping? Hij heeft Zichzelf gemaakt? Klinkt als de meest onzinnige theorie ooit, en volgens mij spreek je dit straks zelf tegen (even verder lezen voordat je dit quote).

Nou nee, want blijkbaar lees je mijn berichten ook niet! ;)
Veel succes met je zoektocht!
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2010, 10:12:29 am door Piebe »

Knoalster

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #31 Gepost op: maart 15, 2010, 07:08:19 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 14 maart 2010 om 22:11:
Gegroet iedereen,
Ik egrijp heel goed dat sommige mensen zeggen dat ze niet de behoefte hebben om hun religie langs de wetenschappelijke lat te leggen. Dit zou betekenen dat je twijfelt over datgene wat je gelooft. Echter, ik ben van mening dat ware geloof in overeenstemming met wetenschap dient te zijn. God heeft immers alles om ons heen geschapen, dus ook de natuurwetten enzo. De mens gebruikt vervolgens wetenschap om steeds meer te weten te komen van de perfectie van al het geschapene. God gaat dan niet dingen lopen openbaren wat volledig tegen wetenschap indruist. Geloof dient juist een verlengstuk te zijn van wetenschap. is dit niet het geval, dan is ergens een serieuze fout gemaakt...

helemaal met je eens hoor!

dat is altijd zo, niemand wil de Bijbel langs wetenschap leggen.
als je er toch zeker van bent, dan maakt dat toch niet uit?

als je Bijbel niet wetenschappelijk wil bekijken, dan twijfel je aan je geloof,
je weet het niet zeker en wilt daarom niet dat Bijbel onderzocht wordt.

terwijl wetenschap juist heel belangrijk is, en de Bijbel toch ondersteunt

en dan zeggen ze altijd dat JG nooit een discussie willen omdat ze bang zijn geloof kwijt te raken,
nou dat is met andere Christenen juist erger
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2010, 07:09:02 pm door Knoalster »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #32 Gepost op: maart 15, 2010, 09:02:26 pm »

quote:

Knoalster schreef op 15 maart 2010 om 19:08:

en dan zeggen ze altijd dat JG nooit een discussie willen omdat ze bang zijn geloof kwijt te raken,
nou dat is met andere Christenen juist erger
offtopic:sinds wanneer zijn de JH ook al christenen? Versta me goed, dit is geen rotopmerking of zo maar Christenen zeggen nadrukkelijk dat zij van Christus zijn, dat doen jullie toch niet?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #33 Gepost op: maart 15, 2010, 09:14:06 pm »

quote:

Rama schreef op 14 maart 2010 om 19:38:
God heeft de aarde geschapen. Evolutie is een feit. God zal dus gebruik hebben gemaakt van evolutie. Daarnaast zien we dat God zo nu en dan ingegrepen heeft op grote schaal, bijvoorbeeld door Jezus Christus. Maar hoe het precies organisatorisch in zijn werk is gegaan interesseert me eigenlijk helemaal niets. Ik ben geen wetenschapper, evengoed ben ik geen theoloog. Ik hecht meer waarde aan de dagelijkse gang van zaken in het christelijk leven.

quote:

Interesting, kan ik dat leergezag ergens vinden? Een andere vraag: Pas je je visie op God ook aan als het niet in het kader past wat de wetenschap stelt?
Dat leergezag kun je onder andere vinden in concilies waarvan de laatste het tweede Vaticaans Concilie is geweest.
http://rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=650&dos=4
Een mooie (maar wel beknopte en voornamelijk bedoeld voor mensen die er meer van weten) samenvatting is de Catechismus van de Katholieke Kerk:
http://www.stvitus.nl/KKK

Het is al door een ander naar voren gebracht, maar ook ik ben voor een gezonde verhouding tussen geloof en rede. Dat staat in mijn ogen mooi beschreven in de pauselijke encycliek Fides et ratio: http://rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=10

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #34 Gepost op: maart 15, 2010, 10:40:21 pm »
Allereerst: Thorgrem, bedankt. Ik heb je laatste link vluchtig doorgelezen, en daar heb ik echt wat aan. Een paar punten die mij opvielen:
1. Mijn vraag is van alle tijden, en dat realiseerde ik mij onvoldoende. Ik gaf het zelf al wel deels aan, met het voorbeeld van Paulus in Athene. Maar Paulus ging inderdaad daadwerkelijk in discussie met de wetenschappers van zijn tijd.
2. Ik beperkte mij tot de natuurwetenschap, maar onterecht. Filosofie, en alle andere takken van wetenschap, kampen waarschijnlijk met dezelfde vragen met betrekking tot de relatie wetenschap-geloof. Ook dat had ik kunnen weten, ik geloof namelijk dat God de God van alle dingen is. Dus waar je ook (ongelovige) wetenschappers aan het werk ziet, overal kun je je afvragen hoe christenen die wetenschap in relatie tot de bijbel moeten zien.

Zo zijn er nog een aantal dingen, bijvoorbeeld het veranderen van de wetenschap theologie. Die wetenschap bestond al, en ging over de goden, en vervolgens kwam de christelijke theologie. Soortgelijke dingen gebeuren in de natuurwetenschap, alleen die wetenschap is gewoon wat makkelijker waarneembaar. Hypotheses worden gesteld, onderzocht, verheven tot theorieen, nog verder onderzocht, en verworpen. De enige constante is God.

Mooi, nogmaals dank. Ik denk dat ik de pauselijke encycliek Fides et ratio mij de komende tijd wat eigener ga maken.

Maar Hendrik-NG, als filosofie een wetenschap is, dan denk ik dat die wetenschap ook levensbeschouwelijke uitspraken mag doen. Of in ieder geval hypotheses ontwikkelen en die onderzoeken. Misschien staat dat ook al in de bijbel: Onderzoek alles, behoud het goede,  1 Tessalonicenzen 5:19-21. Alles: Ook de bijbel zelf.

Wat mij betreft is dit topic afgerond. Een ding wat me nog wel van het hart moet: Hou eens op met elkaar als Jehova's, Rooms of weet ik het wat te betitelen. Ga inhoudelijk op elkaar in, en laat je niet leiden door vooroordelen (zelfs niet als ze gegrond zijn). En als je het gevoel hebt dat dat niet meer gaat, zoals ik aangaf in mijn vorige post t.a.v. Piebe, reageer dan niet meer.
Trouwens, Piebe, bedankt voor je succeswens.

Op naar de volgende vraag. Grt, R.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2010, 10:43:27 pm door Rama »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #35 Gepost op: maart 15, 2010, 11:08:01 pm »

quote:

Rama schreef op 15 maart 2010 om 22:40:

Wat mij betreft is dit topic afgerond.
Het lijkt mij dat als er vragen zijn die gesteld kunnen worden en dat daarmee niet alles gesloten hoeft te worden.

quote:

Een ding wat me nog wel van het hart moet: Hou eens op met elkaar als Jehova's, Rooms of weet ik het wat te betitelen. Ga inhoudelijk op elkaar in, en laat je niet leiden door vooroordelen (zelfs niet als ze gegrond zijn). En als je het gevoel hebt dat dat niet meer gaat, zoals ik aangaf in mijn vorige post t.a.v. Piebe, reageer dan niet meer.
Iemand die in de RKK zit is gewoon volgens van Dale een Roomse en een artikel 31 is gewoon een artikel.
Dergelijke namen zijn heel gebruikelijk in het maatschappelijk verkeer vrees ik.
Overigens heten de leden van het WG hier de deurdrangers en de artikel 31-ers heten de "fijnen" (fries voor de preciesen).
weet jij overigens een antwoord op mijn offtopic vraag

quote:

sinds wanneer zijn de JH ook al christenen? Versta me goed, dit is geen rotopmerking of zo maar Christenen zeggen nadrukkelijk dat zij van Christus zijn, dat doen jullie toch niet?
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2010, 11:18:41 pm door Riemer Lap »

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #36 Gepost op: maart 16, 2010, 04:04:42 am »

quote:

okidoki schreef op 15 maart 2010 om 23:08:Het lijkt mij dat als er vragen zijn die gesteld kunnen worden en dat daarmee niet alles gesloten hoeft te worden.
Daarom: Wat mij betreft. Ik heb met de encycliek wel even genoeg om te lezen, en ik heb wat mij betreft een antwoord op mijn vraag. Het hoeft niet gesloten worden, ga vooral verder als er nog vragen zijn.

quote:

Iemand die in de RKK zit is gewoon volgens van Dale een Roomse en een artikel 31 is gewoon een artikel.
Dergelijke namen zijn heel gebruikelijk in het maatschappelijk verkeer vrees ik.
Overigens heten de leden van het WG hier de deurdrangers en de artikel 31-ers heten de "fijnen" (fries voor de preciesen).
Ja, je kunt het inderdaad goed gebruiken om groepen mensen met hun gedachtegoed aan te duiden. Maar als je het gebruikt als 'waarom doen hun altijd dat' en 'jij bent zeker van de die en die' en 'daarom reageer je zeker zus en zo', lijkt me dat niet een goede manier. Volgens mij maakt dat het alleen maar moeilijker om naar elkaar te luisteren.

quote:

weet jij overigens een antwoord op mijn offtopic vraag
Nee. En eigenlijk vind ik het niet zo handig om daarop in te gaan, met het oog op mensen die nog ontopic vragen hebben ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #37 Gepost op: maart 16, 2010, 08:56:25 am »

quote:

Maar Hendrik-NG, als filosofie een wetenschap is, dan denk ik dat die wetenschap ook levensbeschouwelijke uitspraken mag doen. Of in ieder geval hypotheses ontwikkelen en die onderzoeken. Misschien staat dat ook al in de bijbel: Onderzoek alles, behoud het goede,  1 Tessalonicenzen 5:19-21. Alles: Ook de bijbel zelf.

Of filosofie een wetenschap is hangt af van je definitie van "wetenschap".

Uitgaande van de betekenis van de woorden φιλω en σοφία: "Ik hou van wijsheid" handelt de filosofie over "wijsheid". Wijsbegeerte is een andere benaming voor de discipline. Me dunkt dat de filosofie dus levensbeschouwelijke uitpraken mag doen! Het is een beschouwend vakgebied...

De reden waarom de moderne natuurwetenschappen geen levensbeschouwelijke uitspraken zouden moeten doen is omdat een van de impliciete uitgangspunten van deze vorm van wetenschap is dat "de ons omringende materiële werkelijkheid "beweging in zichzelf" heeft en gebeurtenissen verlopen volgens (ten dele nog te ontdekken) wetmatigheden". Ofwel: ze gaan niet uit van het bestaan van een god als "beweger aller dingen". Met een dergelijk uitgangspunt kan dus nooit bewezen worden dat "God niet bestaat".

Misschien ligt hier met name het pijnpunt tussen natuurwetenschap en theologie. En wellicht moeten we de term "levensbeschouwelijke uitspraken die de natuurwetenschap niet zou moeten doen" nog wat verduidelijken/versmallen...??! Suggesties welkom...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #38 Gepost op: maart 16, 2010, 10:33:46 am »

quote:

En als je het gevoel hebt dat dat niet meer gaat, zoals ik aangaf in mijn vorige post t.a.v. Piebe, reageer dan niet meer.
Trouwens, Piebe, bedankt voor je succeswens.
Een tip: roep niet te snel dat iets onzin is voor je weet waar je over praat! ;)

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #39 Gepost op: maart 16, 2010, 02:37:06 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 maart 2010 om 08:56:Of filosofie een wetenschap is hangt af van je definitie van "wetenschap".

Uitgaande van de betekenis van de woorden φιλω en σοφία: "Ik hou van wijsheid" handelt de filosofie over "wijsheid". Wijsbegeerte is een andere benaming voor de discipline. Me dunkt dat de filosofie dus levensbeschouwelijke uitpraken mag doen! Het is een beschouwend vakgebied...
Ok, ik denk dat we het hier dus eens zijn. Definitie van wetenschap: Alles wat bestudeerd kan worden valt onder (een tak van) wetenschap.

quote:

De reden waarom de moderne natuurwetenschappen geen levensbeschouwelijke uitspraken zouden moeten doen is omdat een van de impliciete uitgangspunten van deze vorm van wetenschap is dat "de ons omringende materiële werkelijkheid "beweging in zichzelf" heeft en gebeurtenissen verlopen volgens (ten dele nog te ontdekken) wetmatigheden". Ofwel: ze gaan niet uit van het bestaan van een god als "beweger aller dingen". Met een dergelijk uitgangspunt kan dus nooit bewezen worden dat "God niet bestaat".
Ook mee eens. Een lastig punt hier is inderdaad dat de natuurwetenschap stelt dat de bewijslast bij gelovigen ligt: Het bestaan van God moet worden bewezen, niet het 'feit' dat God niet bestaat. Dit dus in tegenstelling van wat jij hierboven schrijft.

quote:

Misschien ligt hier met name het pijnpunt tussen natuurwetenschap en theologie. En wellicht moeten we de term "levensbeschouwelijke uitspraken die de natuurwetenschap niet zou moeten doen" nog wat verduidelijken/versmallen...??! Suggesties welkom...

Ja, ik zou graag een voorbeeld horen. De natuurwetenschap stelt immers zelf ook dat ze geen levensbeschouwelijke stelling moet nemen, want die zijn nooit via natuurwetenschap te onderbouwen.
Grt, R

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #40 Gepost op: maart 16, 2010, 03:49:39 pm »

quote:

Rama schreef op 16 maart 2010 om 14:37:
[...]
Ook mee eens. Een lastig punt hier is inderdaad dat de natuurwetenschap stelt dat de bewijslast bij gelovigen ligt: Het bestaan van God moet worden bewezen, niet het 'feit' dat God niet bestaat. Dit dus in tegenstelling van wat jij hierboven schrijft.

"God" is geen "wetenschappelijke hypothese" die getoetst kan worden volgens de spelregels van de natuurwetenschap. Want die spelregels gaan er op voorhand van uit dat "er niet een god is als beweger aller dingen". Op het moment dat de natuurwetenschap zou stellen dat de bewijslast voor het bestaan van God bij een gelovige ligt gebeuren er 2 dingen:

- de gelovige wordt uitgedaagd om iets te bewijzen wat volgens de spelregels van de natuurwetenschap niet te bewijzen valt. Om theologie te bedrijven volgende de spelregels van de natuurwetenschap. Om "over de schreef te gaan" dus. Hiervoor zouden we beleefd moeten bedanken.

- de wetenschapper trekt het concept "god" de natuurwetenschap in en gaat hiermee zelf "over de schreef". Zij/hij probeert theologische uitspraken te doen op basis van de spelregels van de natuurwetenschap en MOET wel tot de conclusie komen "dat god niet bestaat" (er komt uit wat er a priori al in zat...).
Misschien geldt op DIT punt en alleen HIER (in de natuurwetenschap dus, m.i. niet in de theologie!!!) de uitspraak van Klaas Hendrikse dat "God niet bestaat maar gebeurt". En de wijze waarop God "gebeurt" wordt bestudeerd door de natuurwetenschap... En dit is geloofsuitspraak, dat realiseer ik me maar al te goed...

Voorbeeld: Psalm 104 (nog meer een scheppingsverhaal dan Psalm 19)
13 U bevloeit de bergen vanuit uw hoge zalen,
de aarde wordt verzadigd en vruchtbaar:
14 gras laat u groeien voor het vee
en gewassen die de mens moet verbouwen.

de wetenschapper: het regent.
de theoloog: God onderhoudt zijn schepping.

Wie heeft er meer gelijk??

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #41 Gepost op: maart 16, 2010, 04:01:11 pm »

quote:

Rama schreef op 16 maart 2010 om 14:37:
[...]
Ja, ik zou graag een voorbeeld horen. De natuurwetenschap stelt immers zelf ook dat ze geen levensbeschouwelijke stelling moet nemen, want die zijn nooit via natuurwetenschap te onderbouwen.
Grt, R

Dan denk ik toch eerder aan wetenschappers die luidruchtig de publiciteit zoeken met boeken over levensbeschouwelijke kwesties. B.v. een Richard Dawkins. Waarbij ik er eerlijk bij moet zeggen dat ik zijn werk enkel ken vanuit recensies maar ook dat ik mijn spaarzame tijd maar met moeite voor hem zou kunnen/willen vrijmaken, juist omdat de vermenging van "wetenschap" met "levensbeschouwing" er bij hem zo dik bovenop ligt... (lees: het wordt zo schreeuwerig gebracht dat ik er al bij voorbaat geen zin in heb... wat wel weer jammer is want zijn concept "meme" lijkt me nu wel weer interessant om eens wat nader kennis van te nemen...).

Toch bedoelde ik eigenlijk meer het stellen van de vraag wat nu precies een "levensbeschouwelijke uitspraak" is... Waar ligt de grens tussen een "neutrale natuurwetenschappelijke uitspraak" en een "levensbeschouwelijke uitspraak"???

Rama

• Bekijk profiel
Genesis
« Reactie #42 Gepost op: maart 16, 2010, 04:20:24 pm »
Dank voor je verhelderende posts.

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 maart 2010 om 15:49:
de wetenschapper: het regent.
de theoloog: God onderhoudt zijn schepping.

Wie heeft er meer gelijk??

Juustem, en dat gebeurt niet alleen in de tegenstelling natuurwetenschap/theologie:

Een Filosoof, een Bioloog en een Wiskundige kijken naar een bepaald huis.
Op een gegeven moment lopen er twee mensen naar binnen.
Even later komen er drie mensen naar buiten.
De Filosoof zegt: 'Er was al iemand binnen, en die is nu ook naar buiten gekomen.'
De Bioloog zegt: 'De mensen hebben zich voortgeplant.'
De Wiskundige zegt: 'Als er nu nog 1 iemand naar binnen gaat, is het huis leeg.'

In dat opzicht denk ik dat theologie het meest op filosofie lijkt, al is dit in potentie een gevaarlijke opmerking op een internetforum... ;)