Auteur Topic: Wat is Liefde?  (gelezen 11638 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Gepost op: juni 01, 2008, 03:05:25 am »
Wanneer heb je het wel en wanneer heb je het niet?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2008, 09:49:51 am »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2008 om 03:05:
Een mooie vraag, die ik mijzelf ook regelmatig afvraag. En echt antwoord heb ik nooit gevonden. Hopelijk brengt dit topic daar verandering in. :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2008, 01:58:03 pm »
Ja, dat lijkt me een mooi onderwerp. Ik denk dat het ook een leerweg is in je leven. Leren om mensen uit liefde te benaderen. Ervaringen die je in tegenslagen mee maakt. Ondanks dat iemand je nog zo veel aandoet toch van die gene te kunnen houden bijvoorbeeld. Dat heb ik veel om me heen gezien. Mensen die zeer hard konden zijn en allerlei verwijten maakten, maar daar bleken diepe sporen achter te zitten van verdriet en gemis. Dan bleek het achteraf erg waardevol te zijn dat er enkelen waren die ondanks alles toch van hen hielden en verstandig met ze om wisten te gaan.

Zoals Jezus ook tegen de Vader zei: "Heer vergeef het ze, ze weten niet wat ze doen." Zijn omgang met mensen die door anderen gehaat en met afkeer bekeken werden. Mensen die de moet hadden opgegeven. Dat lijkt me niet makkelijk.
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2008, 12:12:39 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #3 Gepost op: juni 03, 2008, 12:14:36 pm »
Wat ik ook een mooie bijbelse uitspraak door Jezus vind: "Wie deze kinderen ontvangt uit liefde voor Mij ontvangt Mij en Hem die Mij gezonden heeft."

Het is ontzettend belangrijk om mensen uit liefde voor Jezus te ontvangen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #4 Gepost op: juni 03, 2008, 01:05:22 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 01 juni 2008 om 09:49:
[...]

Een mooie vraag, die ik mijzelf ook regelmatig afvraag. En echt antwoord heb ik nooit gevonden. Hopelijk brengt dit topic daar verandering in. :)

Honderdduizende filosofen hebben hier hun hoofd over gebroken, maar hier in het GKV zullen we het snel oplossen.
 :cheer: :cheer:  :cheer:  8)7  :+

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2008, 12:44:09 am »

quote:

vrolijke schreef op 03 juni 2008 om 13:05:
[...]

Honderdduizende filosofen hebben hier hun hoofd over gebroken, maar hier in het GKV zullen we het snel oplossen.
 :cheer: :cheer:  :cheer:  8)7  :+

Ik denk niet dat ons dat gaat lukken. Je loopt altijd weer tegen details aan als: hoe ga je om met mensen die... en met problemen als...etc
Dat heb ik ook wel gemerkt in mijn SPW opleiding en uiteraad levenservaring.

Ik hoop zelf daarom ook meer op ervaringsreacties in combinatie met/of wat de bronnen voor je zijn waar je je wijsheid uit put, in het geval van ons via o.a. de bijbel. Er wordt veel gediscuseerd over wat geloof inhoudt op deze Forum, maar het lijkt me juist ook belangrijk om ook over de liefde te hebben. Wat er ook gebeurd, zegt de bijbel, wat blijft bestaan is geloof, hoop en liefde, maar van die drie is de liefde het voornaamste. Als je de liefde niet hebt, dan ben je niets volgens de bijbel. Daarom opende ik deze onderwerp dan ook.

Etienne

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2008, 08:01:05 am »

quote:

Er is wel betoogd dat het gemakkelijker is te zeggen wat de liefde niet is dan te zeggen wat ze wel is.

Daarin schuilt wel enige waarheid, want de apostel Paulus noemt in zijn hoofdstuk over de liefde, 1 Korinthiërs 13, in vers 4 tot en met 8, negen dingen om te beschrijven wat de liefde niet is en zeven dingen om te beschrijven wat ze wel is.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #7 Gepost op: juni 04, 2008, 08:26:26 am »
Ik denk dat als je naar de praktische kant wil kijken je vooral moet denken aan: openminded naar anderen toe zijn, elkaar accepteren inclusief eigenaardigheden, je niet te snel op je tenen getrapt voelen, doorvragen naar wat de ander bedoelt, zeker als je merkt dat je je gaat ergeren aan de ander. In heel veel gevallen bedoelt de ander namelijk iets heel anders dan je dacht.
Verder natuurlijk dingen als: goed luisteren, aandacht voor de ander hebben, dingen die je in vertrouwen verteld zijn voor je houden, als je merkt dat de ander (of jijzelf!) begint te roddelen, dat een halt toeroepen.
Accepteer dat niet iedereen dezelfde mening hoeft te hebben als jijzelf, maar accepteer tegelijkertijd ook dat anderen kritiek op je mening mogen hebben, net zo goed als jij dat mag hebben op de mening van de ander. Tenslotte is kritiek op een mening wat anders dan het afkraken van een persoon.
Het belangrijkste: probeer de ander te zien zoals God die ander ziet: als een waardevol schepsel, minstens zo waardevol als jijzelf.
computerfout: een vreemde een in de byte

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #8 Gepost op: juni 04, 2008, 10:45:17 am »
Dat vindt ik wel een heel mooie omschrijving. Iets ook wat niet makkelijk is door o.a. zoals je zelf omschrijft dat je begint te ergeren aan de ander. Ik denk dat het dan inderdaad de kunst is om te proberen je als het ware in die ander te kruipen en zo te achterhalen wat die gene beweegt en denkt. En voor ogen te houden hoe Jezus hier mee om zou gaan. Iets wat ook niet makkelijk is, want daarvoor moet je weer inleven in hoe de Zoon Jezus was en dat is een hele zoektocht waar we veel van leren.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #9 Gepost op: juni 04, 2008, 12:03:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 juni 2008 om 00:44:
[...]

Ik denk niet dat ons dat gaat lukken. Je loopt altijd weer tegen details aan als: hoe ga je om met mensen die... en met problemen als...etc
Dat heb ik ook wel gemerkt in mijn SPW opleiding en uiteraad levenservaring.

Ik hoop zelf daarom ook meer op ervaringsreacties in combinatie met/of wat de bronnen voor je zijn waar je je wijsheid uit put, in het geval van ons via o.a. de bijbel. Er wordt veel gediscuseerd over wat geloof inhoudt op deze Forum, maar het lijkt me juist ook belangrijk om ook over de liefde te hebben. Wat er ook gebeurd, zegt de bijbel, wat blijft bestaan is geloof, hoop en liefde, maar van die drie is de liefde het voornaamste. Als je de liefde niet hebt, dan ben je niets volgens de bijbel. Daarom opende ik deze onderwerp dan ook.

Neem het niet persoonlijk. Ik vind het overigens een heel boeiende vraag.
De belangrijkste zin heb ik vet gedrukt. Je kan doen wat je wil, maar als je de liefde niet hebt, dan raakt he je gewoon niet. In de bijbel staan wel eens meer dingen die waar zijn.
Volgens mij is "liefde", het in "eenklang" zijn met mijzelf en de wereld. Het is moeilijk te beschrijven, maar als ik het heb, weet ik precies, dat het er is.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #10 Gepost op: juni 04, 2008, 01:46:06 pm »

quote:

Ik denk dat iedereen liefde heeft gekregen. De vraag is - denk ik, gezien je andere posts - eerder: wanneer doe je er wat mee?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2008, 02:03:06 pm »

quote:

Ursa schreef op 04 juni 2008 om 13:46:
[...]

Ik denk dat iedereen liefde heeft gekregen. De vraag is - denk ik, gezien je andere posts - eerder: wanneer doe je er wat mee?

Dat geloof ik nu weer niet.
Niet iedereen heeft liefde gekregen. En als je ze nog nooit gekregen hebt, is het niet zo makkelijk er iets van te weten.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #12 Gepost op: juni 04, 2008, 04:20:30 pm »
Ja, maar dan moeten we het idee 'liefde' nader specificeren. Jij hebt het bijvoorbeeld over 'eenklang met de wereld', waaruit ik begrijp dat het zoiets is als in harmonie zijn met alles om je heen. Heb ik het zo goed?

Als dat zo is dan denk ik dat je wel gelijk hebt: er zijn mensen die nooit dat evenwicht zullen vinden, of zich tevreden stellen met een soort schijnevenwicht.

Houden we echter de definitie van Fotogravinnetje aan (dank daarvoor!), dan denk ik dat iedereen daar in principe een aanleg voor heeft, om anderen te waarderen zoals je jezelf waardeert. Inleving, in feite. Hoewel de cathechismus zegt dat we 'geneigd zijn om elkaar van harte te haten', zie ik in de wereld om me heen ook wel weer veel liefde (hoewel in de woorden van de HC ook een kern van waarheid zit). Als het gaat om inleving, gaat het niet erom of je dat kunt, maar of je dat doet.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #13 Gepost op: juni 04, 2008, 04:56:30 pm »

quote:

Ursa schreef op 04 juni 2008 om 16:20:
Ja, maar dan moeten we het idee 'liefde' nader specificeren. Jij hebt het bijvoorbeeld over 'eenklang met de wereld', waaruit ik begrijp dat het zoiets is als in harmonie zijn met alles om je heen. Heb ik het zo goed?

Als dat zo is dan denk ik dat je wel gelijk hebt: er zijn mensen die nooit dat evenwicht zullen vinden, of zich tevreden stellen met een soort schijnevenwicht.

Houden we echter de definitie van Fotogravinnetje aan (dank daarvoor!), dan denk ik dat iedereen daar in principe een aanleg voor heeft, om anderen te waarderen zoals je jezelf waardeert. Inleving, in feite. Hoewel de cathechismus zegt dat we 'geneigd zijn om elkaar van harte te haten', zie ik in de wereld om me heen ook wel weer veel liefde (hoewel in de woorden van de HC ook een kern van waarheid zit). Als het gaat om inleving, gaat het niet erom of je dat kunt, maar of je dat doet.
Jij hebt mij goed begrepen. Waarbij ik eerder denk, dat de definitie van Fotogravinnetje een gevolg is van mijn definitie. Als je voledig in eenklang met de wereld bent, kun je gewoon niemand haten.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #14 Gepost op: juni 04, 2008, 08:45:35 pm »
Ja, of andersom... ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #15 Gepost op: juni 04, 2008, 10:57:58 pm »

quote:

Ursa schreef op 04 juni 2008 om 13:46:
[...]

Ook dat. Als je iets met de liefde wil doen, dan moet je ook weten wat het is. Ik ken iemand die zich afvroeg wat je als christen moet doen naast geloven en vertrouwen enzo, gewoon wat hij er mee moet doen.

Wat bekende Pantheïst zegt raakt de kern denk ik. Het delen vanuit liefde voor iedereen op allerlei manieren zodat we als mensheid in verdeelde evenwicht leven vanuit de liefde. Zoals Jezus zei, want toen ik dorst had heb jij mij te drinken gegeven, toen ik honger had heb jij mij te eten gegeven, toen ik ziek was heb je me opgezocht etc... Als het goed is zijn we er zo voor elkaar als mensen, in niet alleen de grote, maar ook de kleine dingen. Wil je God helpen, doe dat door je naaste te helpen. Vanuit de liefde voor God en je naaste.
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2008, 10:59:11 pm door gaitema »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #16 Gepost op: juni 05, 2008, 08:59:25 am »
Het probleem dat ik heb met de definitie van vrolijke is dat liefde meer een gevoel van harmonie is, dus als jij niet lekker in je vel zit zou je opeens geen liefde meer kunnen geven. Daar ben ik het niet mee eens. Liefde is ook een werkwoord, het uit zich in daden. Tegelijk is het ook een wisselwerking: als jij begint met aandacht te geven aan je omgeving, bereid te zijn anderen te helpen, dan merk je dat het gevoel van harmonie gaat groeien. Ik denk dus dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat liefde een gevoel van harmonie met de wereld om je heen is. Maar ik kan liefde naar anderen toe uitstralen terwijl ik niet lekker in mn vel zit. Of je dat dan zelf ook zo ervaart is dan trouwens ook maar de vraag.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #17 Gepost op: juni 05, 2008, 03:37:31 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 05 juni 2008 om 08:59:
Het probleem dat ik heb met de definitie van vrolijke is dat liefde meer een gevoel van harmonie is, dus als jij niet lekker in je vel zit zou je opeens geen liefde meer kunnen geven. Daar ben ik het niet mee eens. Liefde is ook een werkwoord, het uit zich in daden. Tegelijk is het ook een wisselwerking: als jij begint met aandacht te geven aan je omgeving, bereid te zijn anderen te helpen, dan merk je dat het gevoel van harmonie gaat groeien. Ik denk dus dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat liefde een gevoel van harmonie met de wereld om je heen is. Maar ik kan liefde naar anderen toe uitstralen terwijl ik niet lekker in mn vel zit. Of je dat dan zelf ook zo ervaart is dan trouwens ook maar de vraag.
Daaraan heb ik sterke twijfels.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #18 Gepost op: juni 05, 2008, 03:40:02 pm »
Tsja, als mensen het tegen me zeggen, dan straal ik het blijkbaar toch uit. Maar misschien ben ik dan een uitzonderingsgeval

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #19 Gepost op: juni 05, 2008, 08:41:26 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 05 juni 2008 om 08:59:

Ik kan het echt niet precies in woorden brengen wat ik bedoel, maar de navolgende optelling (er zijn er wel meer in min of meer gelijkaardige vormen) kwam ook in mij op bij het lezen van het vetgedrukte:

Plicht zonder liefde
maakt verbeten.

Verantwoordelijkheid zonder liefde
maakt meedogenloos.

Rechtvaardigheid zonder liefde
maakt hard.

Waarheid zonder liefde
maakt kritisch.

Slimheid zonder liefde
maakt geslepen.

Vriendelijkheid zonder liefde
maakt huichelachtig.

Orde zonder liefde
maakt bekrompen.

Eer zonder liefde
maakt hoogmoedig.

Bezit zonder liefde
maakt gierig.

Geloof zonder liefde
maakt fanatiek.

Jou uitvoeringen kunnen al het mogelijke zijn, maar "liefde" is volgens mij wat anders.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #20 Gepost op: juni 06, 2008, 01:55:54 pm »
Volgens mij heeft dat allemaal te maken met op de ander gericht zijn en niet op jezelf. Dus als je gericht bent op de ander ipv op jezelf, straal je liefde uit. Is dat een erg rare gedachte?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #21 Gepost op: juni 06, 2008, 03:47:56 pm »
Rare gedachte????? Een bijbelse in elk geval naar mijn idee. Liefde is niet bedoeld om op onszelf te richten, maar juist op de ander. Liefde is in die zin inderdaad een werkwoord, zoals je het zelf al eens noemde hiervoor.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #22 Gepost op: juni 06, 2008, 04:31:54 pm »
Hoewel ik hetzelf wel eens ben met heel veel wat fotografinnetjes schrijft, wil ik toch hierbij het volgende opmerken: je kunt ook op de ander gericht zijn zonder liefde. Ja, dan kun je opmerken: dan gaat het je er dus om dat je wat aan de ander hebt. Maar dat is niet altijd zo duidelijk. Daarom vind ik de 'regel': als je op de ander gericht bent, heb je liefde niet zo handig.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #23 Gepost op: juni 06, 2008, 05:11:04 pm »
daarom had ik er ook bij gezet: in plaats van op jezelf. Het voorbeeld dat jij aanhaalt, mirt, is een op de ander gericht zijn om jezelf en niet in plaats van

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #24 Gepost op: juni 06, 2008, 08:38:49 pm »
Jezus zei ook: heb je naaste lief als jezelf. Dus heb zowel je zelf als de ander lief als was hij of zij jezelf. Jezus zei ook: Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden.

Ik heb christenen ontmoet in mijn leven die heel erg strak naar de kerkelijke leer van hun gemeente leefden, maar mij  niet liefhadden omdat ik niet van hun kerk ben. Dat is niet goed. Ik was duidelijk niet goed of deugde niet, daardoor heb ik ervaren hoe veel buitenkerkelijken zich voelen. Zij worden vaak benaderd vanuit de houding van: "je bent niet goed of je deugd niet." Dat is niet goed. We zijn immers allemaal om de liefde geschapen en de Here heeft ons allen lief. Des alniet te min is het ook de liefde die je laat zien waar je tekort schiet. Dat waar je aan werken moet. Een echte vader en moeder straft hun kinderen als ze over de streef gaan, omdat ze graag hun kinderen zo willen opvoeden dat ze de liefde leren kennen en vanuit die liefde zullen leven.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #25 Gepost op: juni 06, 2008, 09:41:23 pm »
Misschien is het inderdaad wel een goed graadmeter of de liefde die je voor je geloofsgenoten voelt, werkelijk liefde is, te kijken naar of je voor hen ongeveer hetzelfde voelt als voor mensen van een andere kerk. Heb je daar een heeel ander gevoel bij, dan voel je misschien in plaats van echt liefde voor je kerkgenoten, meer iets van: je hoort bij mij en dat is fijn, want samen zijn wij sterk tegen de boze buitenwereld.

Zou je trouwens echt liefde kunnen hebben voor een ander als je jezelf niet liefhebt? Om de ander echt lief te kunnen hebben, hebben we volgens mij nodig dat we zelf de liefde van God erkennen voor zijn schepselen. En niet alleen erkennen, maar ook door geraakt worden. En als dat zo is, voel je dat ook voor jezelf. Zoniet, heb je die liefde dan wel echt 'door'?
Andersom: als je jezelf op deze manier liefhebt, zit daar aan vast dat je de ander ook kunt (en zult) liefhebben.
Volgens mijn idee tot nu toe, is dit niet echt los van elkaar te zien.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2008, 09:41:56 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #26 Gepost op: juni 07, 2008, 01:12:03 pm »
precies

Divinespark

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #27 Gepost op: juni 09, 2008, 09:02:48 pm »
Je bent zelf datgene wat je liefhebt, als het om intermenselijk contact gaat.
Het zou zich ook nog naar andere soorten kunnen uitstrekken zoals dieren voor zover wij geloven dat wij net als de dieren tot het leven behoren.

Etienne

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #28 Gepost op: juni 09, 2008, 09:22:47 pm »
De oude Grieken hadden vier woorden om vier aspecten van de eigenschap liefde aan te duiden of te beklemtonen: eros, storge, philia, en agape.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #29 Gepost op: juni 10, 2008, 04:27:19 pm »

quote:

Etienne schreef op 09 juni 2008 om 21:22:
De oude Grieken hadden vier woorden om vier aspecten van de eigenschap liefde aan te duiden of te beklemtonen: eros, storge, philia, en agape.
Wat houden deze vier aspecten in?

HenkG

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #30 Gepost op: juni 10, 2008, 06:52:22 pm »
Eros = seksuele liefde, de lust.
Storge = familieliefde, zoals van ouder tot kind.
Philia = broederliefde, vriendschappelijke band.
Agape = goddelijke, opofferende liefde.
JHWH = Ik ben

Etienne

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #31 Gepost op: juni 10, 2008, 07:54:51 pm »
Agape is wel de meest beschrevene in de bijbel.

In de definitie van agape zoals Strong’s concordantie die geeft, wordt agape tegenover het werkwoord phileo geplaatst, dat betrekking heeft op genegenheid als voor vrienden.
Dan vervolgt deze concordantie met te zeggen dat phileo „voornamelijk een kwestie is van het hart”, maar agape voornamelijk een kwestie „van het hoofd”, en dan definieert ze agape als vooral gebaseerd op „het oordeel en de weloverwogen instemming van de wil, als een kwestie van principe, plicht en gepastheid”.

Het is dus liefde die op (christelijke)beginselen is gebaseerd, waarbij in de eerste plaats het verstand betrokken is, en niet iemands emoties.

Ze kan wel of niet genegenheid en gehechtheid omvatten.

Ze is niet ongevoelig en koud. Niettemin is het geen liefde die door gevoelens of sentiment beheerst wordt, maar een liefde die zich laat leiden of bestuurd wordt door beginselen, zoals bijvoorbeeld naar voren komt in Jezus’ gebod ’uw vijanden lief te hebben’ (Matth. 5:44).

Iemand doet goed jegens het voorwerp van zijn liefde omdat het juist en goed is om dit te doen.Dat kan allemaal over die 'agape' liefde gezegd worden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #32 Gepost op: juni 10, 2008, 08:33:21 pm »
Interessant. Ik geloof dat in het Christendom ook het hart meespeelt in de liefde. Wat denken jullie?

Etienne

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #33 Gepost op: juni 10, 2008, 08:43:22 pm »
A′ga‧pe is geen liefde zonder warmte en gevoel. Petrus zei dat we intense (letterlijk: „uitgestrekte”, .) liefde voor elkaar moeten hebben. 1 PETRUS 4:7, 8.

Over het Griekse woord dat met „intense” is vertaald zegt een geleerde: „Het schildert het beeld van een atleet die zijn spieren maximaal belast om er in de slotfase van een wedstrijd het laatste beetje kracht uit te persen.”

Onze liefde moet dus meer omvatten dan alleen het doen van dingen die vanzelf gaan en mag niet beperkt blijven tot een select groepje. Christelijke liefde vereist dat we ons hart ’uitstrekken’ — onze liefde verruimen, zelfs als dat moeilijk is (2 Korinthiërs 6:11-13).

Deze soort van liefde is duidelijk iets wat we moeten aankweken en waaraan we moeten werken, net zoals een atleet moet trainen en eraan moet werken om zijn vaardigheden te verbeteren. Het is heel belangrijk dat we zo’n liefde voor elkaar hebben.

HenkG

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #34 Gepost op: juni 11, 2008, 08:00:11 am »

quote:

gaitema schreef op 10 juni 2008 om 20:33:
Interessant. Ik geloof dat in het Christendom ook het hart meespeelt in de liefde. Wat denken jullie?
Logisch Gaitema. Agape is liefde van hart tot hart en God is het meest uitmuntende voorbeeld van opofferingsgezindheid in Zijn Zoon Jezus! Daarmee wil Hij doordingen tot in ons hart. Agape staat voor relatie met God! God behelst de meest pure agape!
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2008, 08:00:39 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #35 Gepost op: juni 11, 2008, 03:37:07 pm »

quote:

HenkG schreef op 11 juni 2008 om 08:00:
[...]

Logisch Gaitema. Agape is liefde van hart tot hart en God is het meest uitmuntende voorbeeld van opofferingsgezindheid in Zijn Zoon Jezus! Daarmee wil Hij doordingen tot in ons hart. Agape staat voor relatie met God! God behelst de meest pure agape!
Ok, dat begreep ik er nog niet van maar dat hoort er dus ook bij Apage :)

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #36 Gepost op: juli 08, 2008, 01:22:07 pm »
ik denk dat liefde altijd aanwezig is, soms kan ik in bepaalde situaties heel fel reageren, dat is voor mij het mens zijn, heb ik op dat moment begrip? oordeel of veroordeel ik? meestal kort daarna vraag ik al vergeving in mijn hart voor mijn reactie, en compassie, liefde, begrip, neemt het over en laat mij dan ook weer stralen, iemand die je kwaad doet/maakt of verdriet brengt, je kan boos zijn waardoor je negatieve gevoelens krijgt, maar je kan ook medelijden met diegene hebben, en dat brengt je een  heel ander gevoel, en geeft naar mijn weten minder negatieve invloed in je hart en gedachten. het woord liefde alleen doet mij al stralen.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2008, 01:24:27 pm door naomiaangenaam »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #37 Gepost op: juli 08, 2008, 04:32:32 pm »
Mooi om te lezen ;)

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #38 Gepost op: juli 11, 2008, 01:20:13 pm »
he gait, vond in 1 korintiers 13 de liefde heerlijk stukje om te lezen, groetjes

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #39 Gepost op: juli 11, 2008, 05:17:48 pm »
Dat is een tekst die ik standaard op een kaartje naast mijn computer heb liggen. Inderdaad een mooie gedeelte. Erg leerzaam om na te gaan of we ook zo leven. Heel leerzaam.
gegroet.

Gaitie

Divinespark

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #40 Gepost op: augustus 13, 2008, 01:00:00 am »

quote:

HenkG schreef op 10 juni 2008 om 18:52:
Eros = seksuele liefde, de lust.
Storge = familieliefde, zoals van ouder tot kind.
Philia = broederliefde, vriendschappelijke band.
Agape = goddelijke, opofferende liefde.

Liefde is een vorm van genegenheid, een band. De ene categorie die je noemt kan het gevolg zijn van de andere, bijvoorbeeld wanneer je uit ouderlijke liefde agapé bereid bent te bedrijven met een familielid. Of ze kunnen door elkaar lopen, zoals sex met iemand uit de vriendenkring. Of met familie. Als je de mens maar lang genoeg beziet dan wriemelt het allemaal zo door elkaar heen met zoveel uitzonderingen dat je op een gegeven moment vanzelf wel een keer tot de conclusie komt dat liefde iets is wat ongeacht wie, of hoe, met genegenheid te maken heeft.

Niks van het rijtje wordt los genoemd van een uitingsvorm ervan. Mensen lijken dus niet in staat liefde als een op zichzelf staand iets te kunnen beschouwen. Wat liefde op zich is, is hiermee dus niet beantwoord. Het antwoord ligt dieper, en is zonder enige twijfel iets metafysisch.

Agapè-vrije liefde
Agapè, het vierde uit het rijtje, zou horen bij het zich opofferen. Stel, je gaat uit liefde voor God theologie studeren. En je betaalt je studie, en je bent afgestudeerd. Klaar. Iets opgeofferd. De liefde voor God is er nog steeds. Maar er valt niks meer op te offeren. Spreek je dan nog langer van agapè? Agapè is toch verbonden met het zich opofferen? Dat is al klaar en toch is er nog steeds liefde. Hoe noem je die dan? Die zie ik niet in het rijtje terug.

Of noem je iets "agapè" naarmate je je juist des te meer hecht aan, of identificeert met, of bezitterig bent ten aanzien van hetgene wat je denkt op te offeren? Wordt het anders niet als zo'n aderlating beschouwd? Agapè lijkt vanuit een erg aards perspectief te worden beschouwd. En is er een hoop liefde voor nodig om een obstakel te nemen hoe meer je last hebt van agapè.

De volgende vraag is dan meteen: als je eenmaal weet waar die "agapè" goed voor was, denk je er een volgende keer nog net zo "agapè" over of zit er de volgende keer dan ook een minder sterke stoorzender van dergelijke bezorgdheden bij?

De liefde van God naar mensen toe
Nu we het toch over Goddelijke liefde hebben, ik ga ook nog de liefde van God aan de mens toevoegen aan het rijtje want ik geloof dat ook dat bestaat. Of het God nou wat kost of niet. Als het God nou moeite kost en God let daarop, dan valt het misschien onder agapè.

De liefde voor huisdieren
Behoeft dit toelichting? Er zijn mensen die naar een huisdier toe stukken minder reserve hebben dan naar God of mensen. Als dit géén liefde zou zijn, dan zou er liefdeloosheid zijn naar God of mensen toe.

De liefde voor aardse zaken
Nou vraag ik me af of aardse zaken dat ook teruggeven, in elk geval hebben wij zelf nogal eens een liefde voor bijvoorbeeld de schoonheid van de natuur, de kleuren van de regenboog, of een bezigheid, als je ergens van houdt, dan is het heel verleidelijk om dat liefde te noemen.

Anonieme gift.
Hoort in geen enkel rijtje thuis van familie, vrienden of sex. Een anonieme gift kun je namelijk ook aan een onbekende doen. Het is geen agapè zogauw je bijvoorbeeld totaal niet om geld zou malen. Jezus vindt de anonimiteit van een aalmoes beter dan wanneer je er iets narcistisch of pleaserigs naar mensen van zou maken. Het hoort niet om een bepaald type aandacht van mensen te gaan, of die kan zelfs gerust gemist worden. God is inderdaad tot een veel accurater oordeel in staat dan mensen.

Je linkerhand niet laten weten wat je rechterhand doet.
- Dit gaat zelfs vérder dan de anonieme gift waarbij je niet op een ander mens let. Hier gaat het ook om de indruk van jezelf in je eigen ogen! Hoor je jezelf niet met anderen te vergelijken om gunstig af te steken in je eigen ogen, of hoor je jezelf niet al te goed te vinden, omdat je je het dan zodanig opvalt dat het juist bijzonder lijkt (wat er op wijst dat het voor het overige juist nog niet zoveel voorstelt... en dus werk aan de winkel). Dit lijkt zo automatisch mogelijk te horen te gaan, of vanzelfsprekend. Hoe bewust hoor je je dan nog te zijn van wat je doet, qua oordelen of het goed is en hoe goed? Als het maar wérkt?

Bestaat individualiteit wel?.
Wat je voor de minste van mijn broeders hebt gedaan, dat heb je voor mij gedaan. Ik was het die om een aalmoes vroeg, ik was het die om onderdak vroeg. Ik weet niet waar ons onderbewuste een einde heeft, en al helemaal niet als het om het metafysische aspect hiervan gaat, maar als je een band met God aangaat door liefde, dan is liefde iets wat mensen zich minder alleen laat voelen, of meer verbonden, mogelijk tot aan het besef dat je ieder een deel bent van een groter geheel, zoiets als een blad aan een boom of zo.

Godsdienst = liefde.
De top van de piramide van godsdienst is liefde. De twee belangrijkste geboden zijn volgens Jezus richtingen die je aan je liefde hoort te geven, of dát je zoveel mogelijk met je hele wezen in staat bent lief te hebben: aan God, en aan je naaste, als je dat met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand hoort te praktiseren. Als je het wordt verondersteld te doen, bén je het dan ook des te meer? Gaat dit dan toe naar een zijnsheid die helemaal verweven is met liefde? Als dat hele wezen lief hoort te hebben als belangrijkste aspect?
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 01:06:20 am door Divinespark »

Liudger

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #41 Gepost op: augustus 13, 2008, 11:57:14 am »
Misschien ook interessant om de wat moeilijker situaties op te zoeken. Wanneer is het moeilijk om liefde te voelen of te ervaren? Wat indien er een conflict tussen verschillende liefdes ontstaat? Wat vinden we van 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'? Abstracte principes worden vaak gehanteerd omdat ze goed zijn voor de gemeenschap als geheel. Is het ok vast te houden aan dergelijke principes, uit liefde voor de mensen  van de gemeenschap, nu en in de toekomst, ten koste van hulp aan een concreet individu, ook uit liefde?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #42 Gepost op: augustus 13, 2008, 01:18:41 pm »
Daar zeg je wat. Samuel werd in een gezin opgevangen waar het een puinzooi was. De priesters deden maar wat ze wilden en hun vader zei allen: 'dat kan toch eigenlijk niet jongens'. Ook de zonen van Samuël waren nogal verkeert bezig en ook samuël was ten opzichte van hen een zachte vader. Het verkeerde voorbeeld meegekregen in hun opvoeding. dan krijgen we koning David en Salomo, wederom een puinzooi thuis. Allemaal hartstikke gelovige mensen, waar thuis waren ze duidelijk niet genoeg de baas. Wat een verdriet dat het koning David wel niet opleverde. Absolon o Absolon!!! En hij liet zich niet troosten. Volgens mij is het allemaal niet makkelijk. Ik vermoed dat een groot deel van de leegloop van de kerken daar mee te maken heeft, van huis uit.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2008, 01:20:02 pm door gaitema »

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #43 Gepost op: augustus 13, 2008, 10:11:58 pm »
denk je? ik ga ook niet naar een kerk en mijn kind ook niet toch leven wij met god, het is de keuze die mensen maken voor de wereld of god en iedereen die zijn geloof tot de deur van de kerk of tot de auto voelt vraagt zich misschien af, en twijfelt over volgend bezoek, alle bemoediging die ik nodig heb vind ik om me heen en de bijbel is mijn gids, ik wil maar zeggen, dat ik begrijp dat sommige willen samenkomen en sommige beleven het anders,dat zegt natuurlijk niet dat je niet in de stad kan gaan staan in een bv teddybeer pak om gratis knuffels van de lieve heer uit te delen dan bereik je misschien mensen?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #44 Gepost op: augustus 13, 2008, 10:16:43 pm »
Altijd als ik dit topic in de actieve topic lijst zie staan dan moet ik denken aan van die kleine stripjes die ik vroeger veel tegenkwam. Stripjes zoals deze:

http://www.leukespreuk.nl/images/liefde_is/liefde_is_samen_naar_het_altaar.jpg

Het bracht en brengt bij mij altijd een glimlach op het gezicht.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #45 Gepost op: augustus 14, 2008, 12:37:15 am »

quote:

naomiaangenaam schreef op 13 augustus 2008 om 22:11:
denk je? ik ga ook niet naar een kerk en mijn kind ook niet toch leven wij met god, het is de keuze die mensen maken voor de wereld of god en iedereen die zijn geloof tot de deur van de kerk of tot de auto voelt vraagt zich misschien af, en twijfelt over volgend bezoek, alle bemoediging die ik nodig heb vind ik om me heen en de bijbel is mijn gids, ik wil maar zeggen, dat ik begrijp dat sommige willen samenkomen en sommige beleven het anders,dat zegt natuurlijk niet dat je niet in de stad kan gaan staan in een bv teddybeer pak om gratis knuffels van de lieve heer uit te delen dan bereik je misschien mensen?
Ik denk wel dat het verband heeft. Ik ben in een actief christelijk gezin opgegroeid die ons verantwoordelijk voelden voor de gemeente en dat merk ik in mijn eigen leven weer, terwijl ik de meeste jongeren de kerk met een ongemotiveerde houding zie verlaten. Ze geloven soms nog wel, maar het is zo ongemotiveerd. Daarbij, vanaf het begin van het christendom zoeken mensen elkaar op en was dat ook onderling een plicht. Zoals ik al eerder zei, als niemand elkaar nog opzoekt, hoe eenzaam zal het er dan zijn? Waar moeten we dan nog op bouwen? Al was het maar een kring om een pot koffie, als ze maar er voor elkaar samenkomen en voor God.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2008, 12:40:27 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #46 Gepost op: augustus 14, 2008, 12:42:06 am »

quote:

Thorgrem schreef op 13 augustus 2008 om 22:16:
Altijd als ik dit topic in de actieve topic lijst zie staan dan moet ik denken aan van die kleine stripjes die ik vroeger veel tegenkwam. Stripjes zoals deze:

zijn daar ook niet van die tegeltjes van?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #47 Gepost op: augustus 14, 2008, 09:55:10 am »
Hoe verdraagzaam moet echte liefde zijn? als ik denk aan het gekende "als iemand je op je linkerwang slaat, keer hem dan ook je rechterwang toe" En "heb je vijand lief".
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2008, 09:55:26 am door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #48 Gepost op: augustus 14, 2008, 11:05:37 am »

quote:

gaitema schreef op 14 augustus 2008 om 00:42:
[...]

zijn daar ook niet van die tegeltjes van?
Volgens mij wel, naast vele andere dingen zoals kussentjes , mokken enz enz. :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wat is Liefde?
« Reactie #49 Gepost op: augustus 14, 2008, 11:38:30 am »
ja, van die tegeltjes ken ik ze volgens mij. Leuk.