Auteur Topic: Is God wetteloos geworden?  (gelezen 15275 keer)

marien

• Bekijk profiel
Is God wetteloos geworden?
« Reactie #50 Gepost op: juli 04, 2008, 05:26:20 pm »
Leuke discussies allemaal en helemaal oomgedraaid naar berichten over homosexualiteit.
Ik ben zelf zo geboren en ben sinds 2 jaar een Christen zoals dat zo mooi genoemd wordt. De meeste Christenen verwerpen het die ik tot nu toe ken en geloven allemaal dat het slecht en niet goed is. Ze zouden wat meer moeten eten van de boom die leven geeft ipv te blijven hangen aan de boom van kennis van goed en kwaad. God is een God die leeft en leven geeft. God denkt totaal niet in goed en slecht.
Ik heb God op de eerste plaats gezet in alles wat ik doe. En dat was voor God belangrijk. Hij heeft me lief en accepteert mij zoals ik ben. God vraagt mijzelf te accepteren hoe ik ben. God kijkt naar mij hoe ik kan worden en dat is mooi aan God. Christenen veroordelen en Jezus niet. Joh 3:18.
Het staat niet duidelijk in de bijbel over een relatie tussen twee vrienden die elkaar lief hebben. Die alles vanuit liefde doen. Helaas kijken de meeste mensen alleen naar de sex tussen twee mannen en gaan vanuit daar hun meningen geven. Je kunt geen mening geven als je het zelf niet bent. Nederlanders het wordt eens tijd dat meningen worden gehoord ipv je mening geven. Er wordt teveel gekeken naar negatieve dingen over homo's. God heeft mij lief. God vindt mij bijzonder. Gods liefde loopt over van Zijn liefde voor mij en voor alle homo's. God veroordeeld niet. Dat doen mensen. Gelukkig staat God op de eerste plaats bij mij en niet wat mensen ervan vinden.  Als God mij wil veranderen dan is dat Zijn zaak. Ik kan dit zelf niet. En waarom zou ik. Ik trek dagelijks met God om en ervaar Zijn liefde door geloof. Als we meer zouden geloven zouden we minder bekritiseren, oordelen en meningen geven. We verharden alleen ons hart hierdoor.
En als we de bijbel zouden lezen in de geest ipv vanuit het vleselijk denken dan komen er meer openbaringen aan het licht. De bijbel is een geestelijk boek. God is geest en wil je Hem beter begrijpen dan zul je je moeten ontwikkelen in de geest aangezien God geest is. Een hond praat ook niet met een kat.

Nou lieve mensen, mijn excuses voor mijn fouten. Maar God is prachtig en heeft mij eeuwig leven gegeven. Ja ook voor homo's haha.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 04, 2008, 09:37:44 pm »
Bij Gaitie is het geen oordeel, maar zijn interpretatie van een gebod van God en daarmee onderdeel van zijn geloof, blijkbaar.

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 11, 2008, 03:16:57 pm »
Marien

Ik kan moeilijk geloven dat Yaweh homo's zou hebben geschapen, en daarna zegd dat het een gruwel is als een man zo leeft als zijnde met een vrouw,
Wie is de misleider,
Ik veroordeel geen Homo's, maar juist daarvoor is Yeshua gekomen om ons vrij te maken, en onze zonden te vergeven;
Zie het niet langer, ik ben zo geboren, maar eerder als een zonde
Ik ken Homo's die dit hebben ingezien, en dit hebben beleden als zonde
Yeshua zegt tegen één ieder onder ons ,
Wie zondere zonde is , werpe de éérste steen, en allen vertrokken, en wat deed Yeshua , Hij veroordeelde niet, maar vergaf de zondaar
Dat is het verschil tussen de mens en Yeshua

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 11, 2008, 04:55:32 pm »
Marien, ik kan niet in Gods schoenen staan, maar enkel aannemen wat Hij ons heeft voorgehouden en zoals jij zegt geestelijk dat proberen te lezen door inzicht die God ons geven wil. Dat kan dus door geloof en vertrouwen. Ik geloof dat als God gewild had dat het probleem die rondom de homoseksualiteit hier wordt aangekaart wordt opgelost door de seksuele omgang tussen zij die elkaar lief hebben (zoals een getrouwde man en vrouw elkaar lief hebben) goed te keuren, dat Hij dat aan ons zou hebben laten weten. Zoals ik de bijbel lees en hoe 'christelijke homoseksuelen' het uitleggen (ik heb een blad van een christelijke homo-organisatie gelezen er over) dan geloof ik (ik kan toch niet meningloos blijven???) dat je het moet zoeken in wat Jezus zei: 'Niet iedereen kan trouwen'. Met verschillende redenen die Hij noemt. Als ik niet kijk naar mijn geloof hier in (ik geloof dat ieder wel eens dingen verkeert gelooft, maar dan nog is het zijn of haar geloof) en kijk naar het geloof van christelijke homoseksuelen, dan gelooft de één inderdaad dat het mag, inclusief seksuele relatie, de andere gaat een partnerschapsregestratie aan en onderhoud een beperkte vriendsschapsrelatie (zoals Pim Fortuin dat deed), en weer een ander kiest er voor om dan als vrijgezel door het leven te gaan vanwege zijn geloofsovertuiging, waarvan een deel geloofd dat het niet aangeboren is en een ander deel dat het wel aangeboren is.

Wat zonden betreft: als God geen God is die ons wijst op onze zonden, dan hoeven die ook niet in Jezus vergeven te worden.

Ik snap je strijd en wil je ook niets opleggen. Maar ik kan ook niet mijn geloof bedriegen. Maar sommigen hier willen mij het zwijgen opleggen.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2008, 05:10:26 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 12, 2008, 08:42:03 am »
Marien,

de HERE. 22 En gij zult geen gemeenschap hebben met een, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het.

1Petrus 2:
11 Geliefden, ik vermaan u als bijwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerten, die strijd voeren tegen uw ziel;

1Petrus 4:
4
1 Daar Christus dan naar het vlees geleden heeft, moet ook gij u wapenen met dezelfde gedachte, dat, wie naar het vlees geleden heeft, onttrokken is aan de zonde, 2 om niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God de tijd, die nog rest in het vlees, te leven. 3 Want er is tijd genoeg voorbijgegaan met het volbrengen van de wil der heidenen, toen gij wandeldet in allerlei losbandigheid, begeerten, dronkenschap, brassen, drinken en onzedelijke afgoderij. 4 Daarom bevreemdt het hen, dat gij u niet met hen stort in diezelfde poel van liederlijkheid, en zij belasteren u; 5 maar zij zullen daarvan rekenschap moeten geven aan Hem, die gereed staat om levenden en doden te oordelen. 6 Want daartoe is ook aan doden het evangelie gebracht, opdat zij wèl, naar de mens, wat het vlees aangaat, zouden geoordeeld worden, doch, naar God, wat de geest betreft, zouden leven.
Jac 4 :6 Maar Hij geeft dan ook des te grotere genade. Daarom heet het: God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. 7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden. 8 Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt uw handen, zondaars, en zuivert uw harten, gij, die innerlijk verdeeld zijt. 9 Beseft uw ellende, treurt en weent; uw gelach moet veranderen in treurigheid, en uw vreugde in neerslachtigheid. 10 Vernedert u voor de Here, en Hij zal u verhogen

Dit is geschreven door Jacobus, uit liefde voor de zondaars, maar wie wil nog tegenwoordig deze liefde; het is niet de liefde van deze wereld , maar juist daarvoren Heeft Yeshua vrijwillig onze zonde aan het kruis genageld; opdat wij vrij zouden zijn van zonden,
Het is aan ons omdit te aanvaarden, of het in de prullemand te gooien

Sil

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 12, 2008, 09:11:40 am »
Hoi Marien,

Sterkte.
Ook ik zie homo-geaardheid als een tekortkoming, iets fouts. God heeft alles goed en mooi geschapen, ik geloof vast dat homoseksualiteit daar niet bij hoort. Maar dat geldt ook voor ziekte, dood, armoede, pijn, onvruchtbaarheid: uitingen van een gevallen wereld. Toch gelooft elke christen dat er voor hen troost is van God, en kracht om dat te dragen. Maar waarom zou God onvruchtbaren wel accepteren, maar homo's niet?
God wil het beste voor zijn kinderen. Maar helaas laat Hij rechtvaardigheid in deze wereld voorgaan, zodat we nu nog moeten leven met de zooi die er is. Straks als alles nieuw geschapen wordt, zal het perfect zijn.

Ga met God. De vervulling der wet is liefde. Wanneer je door de Geest wordt geleid, ben je niet onderworpen aan de wet.

Sil: Marien heeft zich onderworpen aan God en zoekt God -dus niet de duivel- bij alles wat hij doet. De duivel is dus van hem gevloden. Toch is hij nog steeds homofiel. Kennelijk zie je een duivel waar 'ie niet zit.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2008, 09:13:21 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 12, 2008, 12:15:13 pm »
Ellle

Ik haal enkel de bijbel aan, dit zijn niet mijn woorden, maar woorden van G'd

Sil

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 12, 2008, 01:16:19 pm »
Idem dito, 't leven is niet zo eenvoudig als je het voorstelt. De bijbel ook niet. God ook niet. Je stapt nogal over wat bijbelwoorden heen in je exegese. Ondermeer dat  Christus de vervulling der wet is, en dat wie in Christus is dood is voor de wet van zonde en dood, dat is: de geboden aan Israel.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 12, 2008, 01:45:04 pm »
Dood voor de wet, betekend dit dan wetteloosheid,
Ik zie nochthans veel zonden bij de christenen,
Dood zou moeten zijn, geen zonden meer
Maar wees nu eens eerlijk, is er nu geen zonde meer,
Zouden we ons niet beter aan G'dS geboden houden, en zo de zonde uit ons leven houden

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 12, 2008, 02:23:02 pm »

quote:

sil schreef op 12 juli 2008 om 13:45:
Zouden we ons niet beter aan G'dS geboden houden, en zo de zonde uit ons leven houden

Sil
Er is inderdaad veel zondigs onder de christenen die ze gewoon toe blijven laten. Dat is lauwheid onder de christenen. Daarom is het inderdaad belangrijk wel te onderzoeken wat Gods Wil is en wat niet. De geboden laten Gods Wil zien. Wanneer we Gods Wil kennen, kunnen we beter strijden tegen het kwaad, want de Heilige Geest overtuigd ons van zonden en schuld, waardoor we vervolgens door Jezus redding en bekering van zonden een nieuw leven ontvangen.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2008, 02:23:46 pm door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 12, 2008, 03:50:28 pm »

quote:

sil schreef op 12 juli 2008 om 13:45:

Sil
Nee, de wet is niet afgeschaft, de wet is vervuld. Dat is iets anders. We leven voortaan onder de Geest. Zie ook romeinen 6:

quote:

Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God.
Zo zijn er nog allerlei teksten, zoals in galaten 3, die laten zien dat je niet zonder meer de oude wetten van Mozes hupsakee op het leven van hen die in Christus zijn, kunt toepassen. Dat maakt het er niet makkelijker op, maar kennelijk vindt God makkelijkheid minder belangrijk dan rechtvaardigheid, genade, goedheid en trouw. Zodat ook zondaars kunnen leven.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 12, 2008, 04:23:57 pm »
Vroeger waren deze wetten op stenen tafelen gegeven , en nu staan ze in onze harten geschreven: maar het zijn en blijven de zelfde wetten, want waarom werden ze dan in onze harten geschreven,als ze zouden zijn afgedaan
Lijkt me zeer tegenstrijdig

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 13, 2008, 04:35:40 pm »
Ik geloof dat de meeste christenen amper uit de wetten van Mozus lezen en niet goed weten wat er staat. Dat heb ik zelf wel namelijk. als we lezen wat er staat, zullen we als God dat wil openbaren aan ons ook er achter komen waarom God deze wetten gegeven heeft. En de vruchten die de wetten behoren voort te brengen behoren nog steeds voort gebracht te worden in onze levens. Dus we gehoorzamen de Wil van God die door de weten heen spreekt zeker. De wetten die in onze harten staan geschreven is het kloppent hart van de wetten van Mozus die volledig zal instemmen met de wetten. Toch is het zo dat we niet alles doen wat in de wetten staat. Zo zijn de onreine dieren uit de wetten van Mozus niet meer onrein voor ons en hoeven we ons niet meer te laten besnijden volgens Paulus. zo zijn er meer wetten die samen hingen met het oude Joodse gebruiken, rituelen en handelingen die bij het oude verbond horen, die door de komst van Jezus' nieuwe verbond veranderd zijn. Toch laat de wetten van mozus wel degelijk zien wat de Wil van de Vader is, en daaraan moeten we gehoorzaam zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 13, 2008, 11:00:44 pm »

quote:

sil schreef op 12 juli 2008 om 16:23:
Vroeger waren deze wetten op stenen tafelen gegeven , en nu staan ze in onze harten geschreven: maar het zijn en blijven de zelfde wetten, want waarom werden ze dan in onze harten geschreven,als ze zouden zijn afgedaan
Lijkt me zeer tegenstrijdig

Sil

Hoe verklaar je dan dat Paulus steeds weer nadruk legt op het feit dat we in Christus dood zijn voor de wet, dat de wet reeds vervuld is? Welk nut heeft het om een vervulde wet als juk op je te nemen? Waarom benadrukt Paulus steeds weer dat er verschil is tussen de wet van Mozes en de wet van de Geest? Waarom leidt de een tot dood en de ander tot leven? Gods wil is dezelfde gebleven: namelijk dat wij een rein, onberispelijk en blij leven leiden, zonder gebreken. De uitwerking daarvan, de wetten voor Noach, Abraham, Mozes, ons, zijn verschillend. Die wetten dienen ook een ander doel.
Romeinen 8:

quote:

Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juli 14, 2008, 12:25:50 am »
Hij doelt op het gevaar dat binnen het christendom geslopen is. Namelijk dat onder de motto 'we leven niet meer onder de wet, maar door de Geest' steeds meer op basis van 'gevoel' toch wel mag. We oordelen zelf wat goed is en bestuderen steeds minder de bijbel om te toetsen of God daar ook wel zo over denkt. De duivel kan veel goed laten voelen en door herhaling ons laten gewennen. Het is typisch Nederlands om als christen je zat te kunnen drinken in de kroeg, te vloeken en schelden. Grof taal te gebruiken. In woede uit te barsten om muggen die tot olifanten worden opgeblazen. Een lui onderuitgezakt geloof te hebben. De Amon te aanbidden. Geld staat immers op de eerste plaats. God te beroven door veel te weinig van je geld te delen met de behoeftigen. Het voelt allemaal wel goed en het is allemaal prima. Op mijn werk is de geen met de grootste bek iemand die uit de herstelt Hervormde kerk komt. En dat voelt bij hem prima.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 12:26:59 am door gaitema »

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juli 14, 2008, 12:32:50 am »
M.i. is het de kunst om de balans vinden tussen het wettisch, uit angst, houden van de wet en vrijmoedig en blij volgen van de leidraad van God voor ons leven.

We kunnen niet zondigen! We zijn vrij van het juk van de wet. Onze overtredingen zijn verzoend door Christus' werk! Geen zonde meer, geen angst, niet hoeven verstoppen voor God en gewoon goede werken proberen te doen. En wat die goede werken zijn vind je in de tora!
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juli 14, 2008, 09:04:55 am »
Paulus spreekt van ; vrij van de wet van de zonde, de zonde is aan het kruis ganageld, en niet de geboden,
We waren onder de wet van de Zonde, door de zondeval door de éérste Adam
Yeshua de tweede Adam, verbrak de vloek van de Zonde, hij ontroonde de Satan,
Wij waren in Egypte: zinnebeeld van onder de slavernij,
Zo zaten wij onder de slavernij van de Zonden
Yeshua, heeft ons bevrijdt, vanuit die slavernij van zonden
En dat is heel wat anders , dan vrij te zijn van de geboden, die door de Vader aan gans de schepping is gegeven

Sil

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juli 14, 2008, 01:06:32 pm »

quote:

sil schreef op 14 juli 2008 om 09:04:
Paulus spreekt van ; vrij van de wet van de zonde, de zonde is aan het kruis ganageld, en niet de geboden,
We waren onder de wet van de Zonde, door de zondeval door de éérste Adam
Yeshua de tweede Adam, verbrak de vloek van de Zonde, hij ontroonde de Satan,
Wij waren in Egypte: zinnebeeld van onder de slavernij,
Zo zaten wij onder de slavernij van de Zonden
Yeshua, heeft ons bevrijdt, vanuit die slavernij van zonden
En dat is heel wat anders , dan vrij te zijn van de geboden, die door de Vader aan gans de schepping is gegeven

Sil

Wat is dan de rol van de wetten nog? Paulus zegt dat de wet van Mozes bedoeld is om ons schuldig te stellen voor God, zodat we Zijn genade in Jezus Christus nodig hebben. Christus heeft de wet vervuld en onze schuld ingelost, zodat we vrij voor God kunnen staan, vrij van de (vloek van de) wet.
De wet is voor hen die in Christus zijn dus niet meer bedoeld om de zonde mee aan te merken. Naar mijn mening mag je nooit meer met een opgeheven vingerte obv de wet naar een medechristen wijzen: kijk, jij doet het fout. Wel kun je het gebruiken om de dankbaarheid voor je verlossing mee vorm te geven. De wet (van Mozes) is dus essentieel voor je behoud, maar tegelijk is de wet uitgespeeld voor hen die in Christus zijn.

Uiteraard dient een christen 'vrucht' te dragen. Een christen die geen vrucht draagt, bestaat in principe niet. Een christen heeft alleen nog steeds tekortkomingen. Daar moet je tegen strijden, voor zover mogelijk. Voor God is alles mogelijk, maar de belofte van volledige reinheid en heiligheid geldt voor het volgende leven. Dat doet verdriet.
Een christen zal zich altijd willen voegen naar de wil van God. Maar die wil samenvatten met de wetten van Mozes is imho onterecht.

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juli 14, 2008, 01:24:26 pm »

quote:

elle schreef op 14 juli 2008 om 13:06:

Wat is dan de rol van de wetten nog?

Gods wil leren kennen! Bovendien leiden de wetten tot zegen! Een hoop dingen zijn voor ons in het jaar 2008 nogal logisch, zoals het niet sexen met jan-en-alleman ivm geslachtsziekten, geen gemeenschap met je vader, moeder, broer of zus. Of het in acht nemen van hygiëne. Maar dat was in de bijbelse tijd echt heel erg anders hoor! (En ik moet zeggen dat anno 2008 de niet gelovigen een heleboel ellende over zich afroepen door anti-tora gedrag te koesteren, zoals vrije sex, geen opvoeding, geen fatsoenlijke rechtspraak etc.etc.)

quote:

Naar mijn mening mag je nooit meer met een opgeheven vingerte obv de wet naar een medechristen wijzen: kijk, jij doet het fout.

Nee, niet naar een individuele christen en al helemaal niet met het opgeheven vingertje. Maar je kunt wel, uit liefde, wijzen op de wil van God die m.i. te vinden is in de Tora.
M.i. moet er ook zeker geen torapolitie in de kerken worden ingesteld die controleren of elke letter wel netjes wordt nageleefd. Van DAT juk zijn we God-zij-dank bevrijd! Maar je kunt wel in je kerkorde opnemen dat de Tora de bron is van de normen en waarden die de kerk onderschrijft en Tora leren tijdens de opvoeding/cathechesatie.

quote:

Een christen zal zich altijd willen voegen naar de wil van God. Maar die wil samenvatten met de wetten van Mozes is imho onterecht.

Maar die wil samenvatten met de 2 wetten van Jezus waarbij Hij notabene zei dat daar de HELE wet en de profeten aanhangen is wel juist?
En ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag: wat is de wil van God? Dat doe je slechts door naar de Geest in je hart te luisteren?
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juli 14, 2008, 01:36:19 pm »
Ik herinner mij ineens deze tekst uit handelingen 15:
Sorry dat het zo'n lang stuk is, maar het lijkt mij wel relevant

1 Er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, overeenkomstig het door Mozes overgeleverde gebruik, omdat ze anders niet konden worden gered. 2 Dit leidde tot grote onenigheid met Paulus en Barnabas en mondde uit in een felle woordenstrijd. Besloten werd dat Paulus en Barnabas, samen met enkele andere leerlingen, naar Jeruzalem zouden gaan om deze kwestie voor te leggen aan de apostelen en de oudsten. 3 Nadat de gemeente hun uitgeleide had gedaan, gingen ze op weg en trokken ze door Fenicië en Samaria. Daar verhaalden ze uitvoerig over de bekering van de heidenen, iets dat bij alle gelovigen grote vreugde wekte. 4 Bij hun aankomst in Jeruzalem werden ze verwelkomd door de apostelen en de oudsten en door de rest van de gemeente. Ze brachten verslag uit van alles wat God door hen tot stand had gebracht. 5 Enkele gelovigen die tot de partij van de farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden.
6 De apostelen en de oudsten kwamen bijeen om nader op deze zaak in te gaan. 7 Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. 8 God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. 9 Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. 10 Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? 11 Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’ 12 Daarop zwegen alle aanwezigen, en men luisterde naar Barnabas en Paulus, die vertelden welke grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen had verricht. 13 Toen ze waren uitgesproken, nam Jakobus het woord. Hij zei: ‘Broeders, luister. 14 Simeon heeft uiteengezet hoe God zelf het plan heeft opgevat om uit de heidenen een volk te vormen dat zijn naam vereert. 15 Dat stemt overeen met de woorden van de profeten; er staat immers geschreven: 16 “Dan keer ik terug op mijn schreden. Ik zal het vervallen huis van David herbouwen, uit het puin zal ik het weer opbouwen. Ik zal dit huis doen herrijzen, 17-18 zodat de mensen die overgebleven zijn de Heer zullen zoeken, evenals alle heidenen over wie mijn naam is uitgeroepen. Zo spreekt de Heer, die dit van oudsher heeft aangekondigd.” [17–18] 18  
19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, 20 maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. 21 In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’

handelingen 15

En dan met name vers 10 en 11... Ook de Joden hebben niets aan het houden van de wet als dat hen moet redden.
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juli 14, 2008, 01:42:17 pm »
Joden houden zich niet aan de wet OM gered te worden.

Joden houden zich aan de wet omdat ze vreugde hebben in de wet en omdat de wet hen tot zegen is.

Er zijn vervolgens 2 manieren die kunnen leiden tot wetticisme:
1. De farizeeën van het NT manier: zoveel regels maken dat 't niet leuk meer is en de wet voor de mens laten bestaan ipv de mens voor de wet.

2. Een manier waaruit liefde blijkt voor de wet: proberen op een manier die op het eerste gezicht nogal hypocriet/overdreven lijkt je toch aan de wet te houden. Zo heb ik op TV eens een joodse man gezien die zijn huissleutel gebruikte om zijn riem vast te maken. Op die manier was de sleutel een essentieel onderdeel van zijn kleding en overtrad hij dus niet het verbod om sleutels te 'dragen'. Dat kun je als extreem zien en misschien is dat ook zo, maar hij deed dat uit LIEFDE voor de wet van God. De optie om de deur níet dicht te doen op sabbat was er niet want als hij naar de synagoge/sjoel zou gaan met gezin zonder de deur te sluiten zou hij zeker weten bestolen worden.

MaVee

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juli 14, 2008, 02:07:53 pm »

quote:

Lord_Vader schreef op 14 juli 2008 om 13:42:
Joden houden zich niet aan de wet OM gered te worden.

Joden houden zich aan de wet omdat ze vreugde hebben in de wet en omdat de wet hen tot zegen is.

[...]
Jaja, en daarom noemt Petrus, Jood bij uitstek, het ook zo:'Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen?'

Mijns inziens niet echt vreugde en zegen dus...
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 02:08:26 pm door MaVee »
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juli 14, 2008, 02:54:17 pm »

quote:

MaVee schreef op 14 juli 2008 om 14:07:

Mijns inziens niet echt vreugde en zegen dus...

quote:

Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in de raad der goddelozen, noch staat op de weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;
Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.
3 Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken.
Wat leuk dat geloof ook wordt vergeleken met een boom die goede vruchten (goede werken) voortbrengt!

MaVee

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juli 14, 2008, 03:01:00 pm »
Idd, geloof! En niet het verplicht moeten volbrengen van niet alleen de letter maar ook de geest van de wet, in de scherpte waamee Jezus die brengt in de bergrede.
Ik ken ook psalm 119: Gods wet als een richtijn waarnaar je wilt leven, niet als een meetlat waarlangs je leven wordt gelegd en dan wordt goed- of afgekeurd. Ik heb altijd begrepen dat dat laatste de manier was waarop de farizeeen met de wet omgingen...

edit: En waarom ga je er (net als sil) van uit dat iedereen op dit forum de wet heeft afgeschaft?Zo kom je/komen jullie op mij iig wel over...
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 03:03:43 pm door MaVee »
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juli 14, 2008, 03:11:11 pm »

quote:

elle schreef op 14 juli 2008 om 13:06:
[...]

Wat is dan de rol van de wetten nog? Paulus zegt dat de wet van Mozes bedoeld is om ons schuldig te stellen voor God, zodat we Zijn genade in Jezus Christus nodig hebben. Christus heeft de wet vervuld en onze schuld ingelost, zodat we vrij voor God kunnen staan, vrij van de (vloek van de) wet.
De wet is voor hen die in Christus zijn dus niet meer bedoeld om de zonde mee aan te merken. Naar mijn mening mag je nooit meer met een opgeheven vingerte obv de wet naar een medechristen wijzen: kijk, jij doet het fout. Wel kun je het gebruiken om de dankbaarheid voor je verlossing mee vorm te geven. De wet (van Mozes) is dus essentieel voor je behoud, maar tegelijk is de wet uitgespeeld voor hen die in Christus zijn.

Uiteraard dient een christen 'vrucht' te dragen. Een christen die geen vrucht draagt, bestaat in principe niet. Een christen heeft alleen nog steeds tekortkomingen. Daar moet je tegen strijden, voor zover mogelijk. Voor God is alles mogelijk, maar de belofte van volledige reinheid en heiligheid geldt voor het volgende leven. Dat doet verdriet.
Ellen. Dat van dat vingertje wijzen is het negatief uitdrukken van iets. Je kan ook iemand met respect terecht wijzen als het nodig is. Ik hoorde gisteren een schitterende preek in een vol evangelische gemeente waar ik eens voor de afwisseling was. Het ging over de hogepriester Eli. Hij zat in de tempel en daarmee stond hij niet in de dienst van God zoals Hij in Zijn geboden opdroeg. Een hogepriester hoorde in het Heilige der Heilige te staan als Hij dienst deed, maar Eli was daar niet. Hij zat bij de ingang van de tampel toen Hanna kwam en ging staan bidden!!! Dat was Hanna's taak eigelijk helemaal niet. De hoge priester hoorde dat te doen, maar die zat vutloos bij de ingang. Hanna nam daarmee de plaats van de hogepriester in en stond daarmee recht voor God! Dat heeft een diepere betekenis. Een priester hoort te staan, dan staat hij voor God. Wanneer een priester zit, staat hij niet recht voor God en niet in zijn bediening. De Here was namelijk ontevreden over Eli. Eli vermaande zijn zoons niet als ze met een vork in de offervlees voorraden prikten en aten wat ze er daarmee uit visten. Hij zij enkel: "jongens, dat kan toch niet." Maar verder nam Eli zijn verantwoordelijkheid niet in en konden zijn zonen zondigend verder gaan. Daarom strafde God hem. Hij had als vader moeten op treden en zijn zonen terecht wijzen! Dat is vandaag de dag ook nog de taak van de christenen, wanneer ze zien dat mede broeders en zusters de tempel van God verontreinigen, dan moeten ze het terecht wijzen. Anders zal het tot een smet uitwerken en de hele kerk verzieken. Het komt echter op wijsheid aan om een broeder uit eerbied te recht te wijzen of hem met een boze vingertje om de oren slaan.

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juli 14, 2008, 03:17:12 pm »

quote:

MaVee schreef op 14 juli 2008 om 15:01:

edit: En waarom ga je er (net als sil) van uit dat iedereen op dit forum de wet heeft afgeschaft?Zo kom je/komen jullie op mij iig wel over...

Omdat dit door de GKV wordt geleerd cq de praktijk is in de GKV.

Althans, er zijn wel wat dingen uit de wet gepakt zoals de 10 geboden maar verder niet.

En de praktijk van de GKV is dat er nog steeds christelijke feesten die gestoeld zijn op heidense feesten gevierd worden ipv de joodse feesten. Sil zei ook heel treffend dat het eigenlijk geen joodse feesten zijn, maar feesten van Hasjem!

Maar als ik je goed begrijp is de wet jouws inziens dus níet afgeschaft maar is er geen 'druk' om ze te houden en dus houd je ze maar niet? Of begrijp ik dat verkeerd?

Want volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. M.i. is er het volgende aan de hand:

- God heeft de wet gegeven op de berg Sinaï. Deze wet liet zien wat Gods wil is.
- Joden waren verplicht zich aan de wet te houden.
- Dit konden ze niet dus ontstond er zonde.
- Door berouw en offers konden de zonden vergeven worden
- Jezus' is het volmaakte ultieme offer tot volkomen verzoening van alle zonden
- De offers zijn daarmee niet meer nodig. (Wellicht is het nog wel nuttig in die zin dat het herinnert aan Jezus' offer, maar daarover later meer)
- De zonde is dus definitief uit de wereld geholpen voor wie Jezus' offer aanvaardt
- De wet is echter niet uit de wereld maar zal pas verdwijnen wanneer deze hemel en aarde zijn voorbijgegaan.
- Uit dankbaarheid en domweg omdat we God liefhebben proberen we Gods wil te doen.
- Hoe weet je wat Gods wil is? Dat leer je uit de wet.

(Waar wet staat kan ook Tora gelezen worden en Tora betekent VEEL meer dan alleen 'wet' in de zin van 'gebod'. Velen hier zullen de uitleg van de 10 geboden kennen als de 10 beloften wat veel 'vriendelijker' klinkt dan 10 ge- en verboden)

quote:

gaitema schreef op 14 juli 2008 om 15:11:

Het komt echter op wijsheid aan om een broeder uit eerbied te recht te wijzen of hem met een boze vingertje om de oren slaan.
Mooi gezegd. En niet te vergeten de balk en de splinter. Als je zelf een foute levenswandel en leer hebt moet je echt niet aankomen bij je broer of zus om te vertellen hoe het moet. Is erg ongeloofwaardig.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 03:19:30 pm door Lord_Vader »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juli 14, 2008, 03:31:21 pm »
Als ik dat zo bekijk, dan is het goed om de wet te lezen en je best te doen om naar de wil van God te leven, in de wetenschap dat je daardoor niet gered wordt, maar wel vruchten zal dragen. Iedere keer als je vruchten van God draagt dan werkt dat als een zegen naar de mensen toe en zal in de hemel als een prachtig loflied klinken. Iedere keer dat we de wil van God niet doen kunnen we ons werpen op de verlossing van Jezus. Dus redding door Jezus en vervolgens vrucht dragen door de wil van God te doen. Dat bied ook bescherming. Je kan enkel in vrijheid leven als je de wil van God doet. En om achter de wil van God te komen is het gewoon nuttig om de bijbel te lezen. Van voor naar achteren staat het vol met leerzame versen waardoor je de stem van God zal gaan verstaan, als je de bijbel vanuit geloof en vertrouwen leest en je laat onderwijzen door zij die er verstand van hebben. De leraars onder de kinderen van God.

MaVee

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juli 14, 2008, 03:36:06 pm »

quote:

Lord_Vader schreef op 14 juli 2008 om 15:17:

Omdat dit door de GKV wordt geleerd cq de praktijk is in de GKV.

De afschaffing van de wet wordt iig niet geleerd in de GKV, wat individuele kerkleden daarover zeggen en vinden is niet mijn verantwoordelijkheid (ik kan dat ook niet zomaar veranderen, hoe graag ik ook zou willen dat mijn broers en zussen in mijn kerkverband nou eens gewoon de bijbel gingen lezen ipv te roepen: ik denk en ik voel en ik vind...).

quote:

Althans, er zijn wel wat dingen uit de wet gepakt zoals de 10 geboden maar verder niet.

Hoezo verder niet? De reinheids- en spijswetten houden we niet meer idd. Daar heb ik al iets over gezegd: Petrus en Jakobus en Paulus hebben daar, vervuld van de Heilige Geest, een richtlijn voor gegeven met betrekking tot de christenen uit de heidenen, waar wij voor zover ik weet ook toe behoren...

quote:

En de praktijk van de GKV is dat er nog steeds christelijke feesten die gestoeld zijn op heidense feesten gevierd worden ipv de joodse feesten. Sil zei ook heel treffend dat het eigenlijk geen joodse feesten zijn, maar feesten van Hasjem!

Dat zou wel eens meer met cultuur dan met onwil te maken kunnen hebben. Nogmaals, de joodse cultuur is niet de onze... En als feesten al pakweg 1500 jaar op een bepaalde datum worden gevierd, is de link met de 'oude' heidense feesten echt niet meer levend hoor...(alhoewel er 'nieuwe heidenen' zijn die je anders willen laten geloven)

quote:

Maar als ik je goed begrijp is de wet jouws inziens dus níet afgeschaft maar is er geen 'druk' om ze te houden en dus houd je ze maar niet? Of begrijp ik dat verkeerd?

Dat begrijp je verkeerd: ik houd de wet uit dankbaarheid, omdat ik van God houd en wil proberen te leven zoals Hij dat graag ziet.

quote:

Want volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. M.i. is er het volgende aan de hand:

- God heeft de wet gegeven op de berg Sinaï. Deze wet liet zien wat Gods wil is.
eensch

quote:

- Joden waren verplicht zich aan de wet te houden.
eensch

quote:

oneens, zonde was er al voordat de wet er was, lees Paulus in de romeinenbrief.

quote:

- Door berouw en offers konden de zonden vergeven worden
eensch

quote:

- Jezus' is het volmaakte ultieme offer tot volkomen verzoening van alle zonden
eensch

quote:

- De offers zijn daarmee niet meer nodig. (Wellicht is het nog wel nuttig in die zin dat het herinnert aan Jezus' offer, maar daarover later meer)
eensch, in zoverre dat andere offers dan dat van Jezus dus echt niet meer nodig zijn, ook niet als herinnering. Dat is een van de redenen dat we avondmaal vieren

quote:

- De zonde is dus definitief uit de wereld geholpen voor wie Jezus' offer aanvaardt
oneensch, helaas doe ik nog elke dag zonde, ik mag alleen weten dat er vergeving voor is en dat ik dus 'rechtvaardig voor God gerekend wordt'

quote:

- De wet is echter niet uit de wereld maar zal pas verdwijnen wanneer deze hemel en aarde zijn voorbijgegaan.
eensch, dat zegt Jezus zelf in de bergrede

quote:

- Uit dankbaarheid en domweg omdat we God liefhebben proberen we Gods wil te doen.
eensch, maar dat was al duidelijk :)

quote:

- Hoe weet je wat Gods wil is? Dat leer je uit de wet.

eensch

[...]
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 03:37:09 pm door MaVee »
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juli 14, 2008, 03:39:02 pm »
Lord_Vader. Die feesten zijn toch min of meer in de christelijke feesten ingelijft. Ik geloof dat God eerder meer baad bij heeft om uit liefde voor Hem en zijn kinderen aandacht aan Hem te besteden via de huidige feesten, dan een ander iets op te leggen wat hij niet kan dragen. Als je immers probeerd de Nederlanders al die feesten en dergelijke op te leggen, krijg je het zelfde als wat Petrus zei over het besnijden. En zie, toen gaf God de gaven aan de heidenen, omdanks dat ze niet besneden waren en nu gebeuren die dingen nog, ondanks dat we andere feesten houden. Laten we inzien dat God zowel door de messiasbelijdende Joden als door de vele verschillende stromingen binnen het christendom heen werkt. en waarom zouden we daar boven gaan staan en zo een scheuring onder de kinderen van God werkelijkheid laten zijn?  God is geen God van het strak houden aan regels, maar een God die ons wil laten zien hoe je uit naasteliefde en uit liefde voor Hem kan leven. Hij werkt dus ook door christenen van deze tijd heen. Kijk maar naar de vruchten die ze afwerpen. Die wetten waren ook wijze lessen waarmee God ons wilde onderwijzen. Als we dat inzien, dan hebben we het hart van de wet te pakken en kunnen we dat jukloos toepassen in ons leven. al zal dat ingelijft worden in andere gebruiken van deze tijd, om zo vruchtbaarder te kunnen zijn voor onze naasten. Als je iemand kan berijken met een lichtere luk, maar niet met een zwaardere juk, gebruik dat het lichtere. Wie weet wat daarna allemaal nog mogelijk is. God gaat op pad met mensen mee, en gaande weg komt alles wel.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 03:43:36 pm door gaitema »

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juli 14, 2008, 04:11:03 pm »

quote:

MaVee schreef op 14 juli 2008 om 15:36:

De afschaffing van de wet wordt iig niet geleerd in de GKV, wat individuele kerkleden daarover zeggen en vinden is niet mijn verantwoordelijkheid

OK. Dat moet ik dan nog eens uitzoeken. Heeft wel voor mij lage prioriteit dus misschien komt het er nooit van :P

quote:

Hoezo verder niet? De reinheids- en spijswetten houden we niet meer idd. Daar heb ik al iets over gezegd: Petrus en Jakobus en Paulus hebben daar, vervuld van de Heilige Geest, een richtlijn voor gegeven met betrekking tot de christenen uit de heidenen, waar wij voor zover ik weet ook toe behoren...

- Lees het ‘Shema Yisrael’ iedere morgen en iedere avond (Deut. 6:7)
- Sabbatsgeboden
- Je mag bij een lening aan een Israëliet geen rente vragen (waar Israëliet staat mag/moet je als christen 'broeder' of misschien zelfse 'naaste' lezen denk ik) (Lev. 25:37)
- Scheld in het 7e jaar (sabbatsjaar) de schuld kwijt aan mensen waaraan jij geleend hebt
- Schroom niet om, vanwege de instelling van het Shabbatsjaar, aan armen uit te lenen
- Vestig je nooit in Egypte (Deut. 17:16) :P :P

Nog een paar die best actueel zijn en waar christenen denk ik sowieso wel 'achter staan' Ik noem dit omdat ik het zo geweldig vind, niet om in de discussie in te brengen:
- Doe niet mee aan woekerpraktijken tussen de lener en geldschieter; niet als borg, niet als getuige, niet als schrijver/opsteller die de contracten tussen de lener en de woekeraar opmaakt (Ex. 22:24)
- Neem geen zaken in onderpand waarmee een persoon zijn eten mee moet bereiden (Deut. 24:6)
- Neem niet iets in onderpand als de eigenaar dat voorwerp nodig heeft (Deut. 24:12)
- Neem niets in onderpand van een weduwe (Deut. 24:17)

Deze regels zijn zo actueel. Hoeveel mensen komen er niet in de problemen doordat hen leningen worden aangeboden waar uiteindelijk woekerrentes over worden berekend!

quote:

Dat zou wel eens meer met cultuur dan met onwil te maken kunnen hebben. Nogmaals, de joodse cultuur is niet de onze...

Het is niet joodse cultuur maar 'cultuur' van Hasjem! Van God! Hij is toch onze hemelse Vader? Hoe komt het dat de joodse cultuur niet de onze is? Omdat we ons 1500 jaar geleden in de luren hebben laten leggen door constantijn! Luther heeft toch een enorme cultuuromslag bewerkstelligd nadat er al vele honderden jaren de gekste dingen gebeuren in de RKK. Waarom zou zoiets niet opnieuw nodig kunnen zijn?

quote:

En als feesten al pakweg 1500 jaar op een bepaalde datum worden gevierd, is de link met de 'oude' heidense feesten echt niet meer levend hoor...(alhoewel er 'nieuwe heidenen' zijn die je anders willen laten geloven)

Dit meen je toch niet he? De christelijke feesten zijn doorspekt met heidense zaken. Kerstman, kerstboom, kaartjes, vreten (brassen) met kerst, paaseieren, paashazen, vreten (brassen) met pasen, paasbrood, pinksterbrood, pinksterontbijt vreten (brassen). Je weet waar de kerstboom vandaan komt? En de eieren met pasen?

quote:

Dat begrijp je verkeerd: ik houd de wet uit dankbaarheid, omdat ik van God houd en wil proberen te leven zoals Hij dat graag ziet.

Okee, dan kunnen we hierin de handen schudden.

quote:

quote:

oneens, zonde was er al voordat de wet er was, lees Paulus in de romeinenbrief.

Je hebt gelijk, maar we bedoelen hetzelfde :)

quote:

eensch, in zoverre dat andere offers dan dat van Jezus dus echt niet meer nodig zijn, ook niet als herinnering. Dat is een van de redenen dat we avondmaal vieren

In Zacharia wordt er gesproken over een derde tempel. Geloof jij dat die er daadwerkelijk komt? En zo ja, wanneer en waarom zijn er dan faciliteiten in die tempel om offers te brengen?

quote:

oneensch, helaas doe ik nog elke dag zonde, ik mag alleen weten dat er vergeving voor is en dat ik dus 'rechtvaardig voor God gerekend wordt'
Wat ik bedoel is dat je dóór Christus niet meer zondigt en jouw zonden niet meer bestaan. Uiteraard overtreden we nog dagelijks de wet.

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juli 14, 2008, 04:18:04 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 juli 2008 om 15:39:

Die feesten zijn toch min of meer in de christelijke feesten ingelijft.

Je bedoelt dat die feesten min of meer zijn vermengd met het heidendom?

Is het niet de bedoeling dat wij de joden tot jaloersheid moeten wekken? Zij verwachten de messias. Wij herdenken de Messias (en verwachten Hem ook).
Wat zou het toch fantastisch zijn als wij de kruisiging van Jezus herdenken op hetzelfde moment als dat zij Pesach vieren!

quote:

Ik geloof dat God eerder meer baad bij heeft om uit liefde voor Hem en zijn kinderen aandacht aan Hem te besteden via de huidige feesten, dan een ander iets op te leggen wat hij niet kan dragen. Als je immers probeerd de Nederlanders al die feesten en dergelijke op te leggen, krijg je het zelfde als wat Petrus zei over het besnijden.

Ik wil niets opleggen. Ik vind het alleen nogal slap om te zeggen dat het veel te moeilijk is om terug te keren naar de oorspronkelijke feesten. Waar een wil is is een weg! En zo moeilijk is het niet om vanaf het 'kerkseizoen' 2008/2009 te besluiten om geen kerst maar chanoeka te vieren (al ligt dat natuurlijk gevoelig omdat chanoeka een aprocrief feest is) en de dag waarop pesach en alles wat daarna komt te bepalen volgens de bijbelse manier ipv de heidense manier.

quote:

Laten we inzien dat God zowel door de messiasbelijdende Joden als door de vele verschillende stromingen binnen het christendom heen werkt.

Tja.. Als je dit en de rest van je posting leest, dan leggen we de lat wel heel erg laag.  Iedereen en alles maar 'bij mekaar' houden. Het gebod 'proberen niemand voor het hoofd te stoten' is het belangrijkst?
Tucht is ook een vorm van liefde.

MaVee

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juli 14, 2008, 04:59:23 pm »
Dank voor de reactie!

quote:

Lord_Vader schreef op 14 juli 2008 om 16:11:
- Lees het ‘Shema Yisrael’ iedere morgen en iedere avond (Deut. 6:7)
Ter uwer info: de Shema is het eerste wat ik bij catechesatie heb geleerd ;)

quote:

- Sabbatsgeboden
Als in: 1 dag is speciaal voor de dienst aan God (hoewel alle dagen van God zijn natuurlijk)

quote:

- Je mag bij een lening aan een Israëliet geen rente vragen (waar Israëliet staat mag/moet je als christen 'broeder' of misschien zelfse 'naaste' lezen denk ik) (Lev. 25:37)
Ik leen ook nooit uit tegen rente, 'voelt' al niet goed...

quote:

-Scheld in het 7e jaar (sabbatsjaar) de schuld kwijt aan mensen waaraan jij geleend hebt
Ben niet zo goed in bijhouden wie ik wat geleend/ voorgeschoten heb, dus meestal is het al eerder weg dan na 7 jaar :D

quote:

- Schroom niet om, vanwege de instelling van het Shabbatsjaar, aan armen uit te lenen
Ben sowieso niet te beroerd om te lenen en te delen

quote:

- Vestig je nooit in Egypte (Deut. 17:16) :P :P

Ik heb helemaal geen immigratieplannen O-)

quote:

[..]

Deze regels zijn zo actueel. Hoeveel mensen komen er niet in de problemen doordat hen leningen worden aangeboden waar uiteindelijk woekerrentes over worden berekend!

Zit me ook dwars, ik vind dat geen fatsoenlijke manier van met mensen omgaan...

quote:

Het is niet joodse cultuur maar 'cultuur' van Hasjem! Van God! Hij is toch onze hemelse Vader? Hoe komt het dat de joodse cultuur niet de onze is? Omdat we ons 1500 jaar geleden in de luren hebben laten leggen door constantijn! Luther heeft toch een enorme cultuuromslag bewerkstelligd nadat er al vele honderden jaren de gekste dingen gebeuren in de RKK. Waarom zou zoiets niet opnieuw nodig kunnen zijn?

Ehh.. heeft Luther die cultuuromslag bewerkt, of de Heilige Geest? ;)
En helaas ben ik niet zo goed thuis in de kerkgeschiedenis dat ik een zinnig woord over Constantijn kan zeggen, misschien weet iemand anders hier er meer vanaf...

quote:

Dit meen je toch niet he? De christelijke feesten zijn doorspekt met heidense zaken. Kerstman, kerstboom, kaartjes, vreten (brassen) met kerst, paaseieren, paashazen, vreten (brassen) met pasen, paasbrood, pinksterbrood, pinksterontbijt vreten (brassen). Je weet waar de kerstboom vandaan komt? En de eieren met pasen?

Is dat dan ook gelijk maar de inhoud van de feestdagen voor christenen? Ik walg steeds meer van al die vreetpartijen en commercialisering van de feestdagen, waarin we juist terug mogen denken aan Gods grote werken...

quote:

Je hebt gelijk, maar we bedoelen hetzelfde :)

Da's mooi!

quote:

In Zacharia wordt er gesproken over een derde tempel. Geloof jij dat die er daadwerkelijk komt? En zo ja, wanneer en waarom zijn er dan faciliteiten in die tempel om offers te brengen?
Die tempel komt, ik lees in Openbaring:
9 Een van de zeven engelen met de offerschalen die gevuld waren met de laatste zeven plagen kwam op me af en zei: ‘Ik wil je de bruid laten zien, de vrouw van het lam.’ 10 Ik raakte in vervoering, en hij nam mij mee naar een heel hoge berg en liet me de heilige stad Jeruzalem zien, die uit de hemel neerdaalde, bij God vandaan. 11 De stad schitterde door Gods luister, met een schittering als van een edelsteen, als een kristalheldere jaspis.
[...]
22 Maar een tempel zag ik niet in de stad, want God, de Heer, de Almachtige, is haar tempel, met het lam.

openbaring 21
Omdat Jezus zelf daar de tempel is, als het geslachte Lam, zijn er dus geen offers meer nodig ;)

quote:

Wat ik bedoel is dat je dóór Christus niet meer zondigt en jouw zonden niet meer bestaan. Uiteraard overtreden we nog dagelijks de wet.
Dan zegen we precies hetzelfde _O_
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juli 14, 2008, 05:13:25 pm »

quote:

Lord_Vader schreef op 14 juli 2008 om 16:18:
[...]

Je bedoelt dat die feesten min of meer zijn vermengd met het heidendom?.
Wat er van het heidendom over is zijn de datums, de kerstboom en de zondag inplaats van de zaterdag. Tja, als dat al occult is. Het zou wat anders zijn als ik afgoden zou vereren.

quote:

Is het niet de bedoeling dat wij de joden tot jaloersheid moeten wekken? Zij verwachten de messias. Wij herdenken de Messias (en verwachten Hem ook).
Wat zou het toch fantastisch zijn als wij de kruisiging van Jezus herdenken op hetzelfde moment als dat zij Pesach vieren!

O maar dat is ook zo, maar de gemeente waar ik deel van ben zal dat eerst moeten besluiten voor het weer zo wordt. En aangezien ik niet de gehele gemeente ben is dat eerder toekomstmuziek dan een hedendagelijkse werkelijkheid.

quote:

[...]

Ik wil niets opleggen. Ik vind het alleen nogal slap om te zeggen dat het veel te moeilijk is om terug te keren naar de oorspronkelijke feesten. Waar een wil is is een weg! En zo moeilijk is het niet om vanaf het 'kerkseizoen' 2008/2009 te besluiten om geen kerst maar chanoeka te vieren (al ligt dat natuurlijk gevoelig omdat chanoeka een aprocrief feest is) en de dag waarop pesach en alles wat daarna komt te bepalen volgens de bijbelse manier ipv de heidense manier.

De wil is er best hoor, maar dan zou ik de kerk uit moeten stappen en een nieuwe moeten oprichten, of bij een messiasbelijdende gemeente gaan aansluiten. Ik ben er van overtuigd dat God dat niet van mij wil. En wat de mengeling met het heidendom betreft: 'wat voor occults doe ik dan?'

quote:

[...]

Tja.. Als je dit en de rest van je posting leest, dan leggen we de lat wel heel erg laag.  Iedereen en alles maar 'bij mekaar' houden. Het gebod 'proberen niemand voor het hoofd te stoten' is het belangrijkst?
Tucht is ook een vorm van liefde.
Dat is zeker waar, maar wat is gezien de situatie nu het belangrijkste? Als ik zie dat God werkt door mijn broeders en zusters in de gevestigde kerken, dan wil ik graag hoe dan ook bij hen zijn.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 05:18:47 pm door gaitema »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juli 14, 2008, 06:26:12 pm »
Tucht gaat pas in als mensen eenmaal bij de gemeente zijn gekomen en onder die invloeden staan.
Het mensen "geen aanstoot geven" geldt voor vreemdelingen, buitenstaanders, die krijgen duidelijk meer respect, omdat ze het christendom in het Nieuwe Testament op een liefdevolle manier willen brengen, om te laten zien dat ze geen kwaad doen, vredelievend zijn.

Ben je eenmaal lid van zo'n gemeente dan word je vermaand door de "hotemetoten" van zo'n gemeente die het veel beter voor je weten dan jijzelf. Denken ze.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 06:26:59 pm door Divinespark »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juli 14, 2008, 06:50:24 pm »
Jezus zelf zegt over zijn geboden (dat zijn kennelijk andere dan de set die aan Mozes is gegeven):

quote:

21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. 22 Judas, niet Iskariot, zeide tot Hem: Here, en hoe komt het, dat Gij Uzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld? 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.
25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

De Trooster, de Geest, zal die woorden leren.
Zullen die woorden nu zo anders zijn dan die aan het volk Israel zijn gegeven? Ja, deels wel: allerlei reinheidswetten, feestwetten en tempelwetten zijn niet meer relevant, nadat het voorhangsel scheurde. Zelfs iets heel basaals als de besnijdenis doet er niet meer toe.
En deels zijn de wetten onveranderd: respect voor je ouders, je naaste, het bezit van je naaste etc. God liefhebben bovenal. Vrucht dragen, Gods wil doen.
Door de wetten van Mozes leer je slechts ten dele Gods wil kennen. De wet van Mozes leert dat wij mensen onvolmaakt zijn. David mag dan vreugde aan de wet hebben ontleend, uiteindelijk bleek hij net zo schuldig voor God als ieder ander, en had hij een Losser nodig. De wet leert niet dat we in Christus zonder zonde voor God mogen staan, dat we blij en vrij kunnen zijn. En dat hoort in ultimo bij Gods wil: vrije, onbesmette kinderen die Zijn Wil doen.
Wij mogen de wil van God doen zonder wet.

NB: ik weet niet precies hoe het zit met wet en verlossing voor christen-Joden. De wet is per slot van rekening aan het Joodse volk gegeven, dus wellicht dat zij nog wel gehouden zijn aan de wet van Mozes. Maar ook dat betwijfel ik, gezien de felheid van Paulus, die zelf Jood was.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 06:53:50 pm door elle »

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juli 14, 2008, 07:52:03 pm »

quote:

MaVee schreef op 14 juli 2008 om 16:59:

[Reactie op andere wetteksten]

Ik denk dat je een positieve uitzondering bent!

quote:

Als in: 1 dag is speciaal voor de dienst aan God (hoewel alle dagen van God zijn natuurlijk)

- Reis op de Shabbat niet buiten de grenzen van je woon/verblijfplaats (Ex. 16:29)
- Heilig de Shabbat (Ex. 20:8)
-Werk niet (doe geen melacha) op de Shabbat (Ex. 20:10)
- Rust op de Shabbat (Ex. 23:12; 34:21)

En natuurlijk niet van de zondag een sabbat maken. Op zondag je dienst wijden aan God en afzien van werk is prima, maar heeft niets met de sabbat te maken.

En natuurlijk van zonsonderdag vrijdagavond t/m zonsondergang zaterdagavond.

quote:

Ehh.. heeft Luther die cultuuromslag bewerkt, of de Heilige Geest? ;)
En helaas ben ik niet zo goed thuis in de kerkgeschiedenis dat ik een zinnig woord over Constantijn kan zeggen, misschien weet iemand anders hier er meer vanaf...
http://www.sign2god.com/folders/wist-u-dat.html

Mocht het je interesseren; hierboven een link. Deze is niet geheel objectief maar het geeft wel aan hoe Constatijn het christendom misbruikt heeft en een hoop ellende heeft veroorzaakt.

quote:

Is dat dan ook gelijk maar de inhoud van de feestdagen voor christenen?

Voor veel christenen wel ja.

quote:

Omdat Jezus zelf daar de tempel is, als het geslachte Lam, zijn er dus geen offers meer nodig ;)
Ho ho.. je gaat te snel :P Te veel fast forward. Er komt eerst nog een messiaans rijk. Zie Ezechiël hfdstukken 40 - 43 voor een beschrijving van de tempel.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juli 14, 2008, 09:57:33 pm »
Wie heeft er belang bij dat we Yawehs feesten niet houden.door andere feesten te houden, dan dezen die ons zijn opgedragen, zeggen we in feiten , dat we niets met Yaweh vandoen hebben,
Je moet eens gaan onderzoeken opwelke dagen de feestdagen die van het christendom zijn, ze zijn allemaal op dagen van Nimrod,de afgoderij van Babel , Babel ook de grote hoer,
 Het is dit dat Paulus zegden tegen de éérste gelovigen vanuit de heidenen, nu dat ze daarvan bevrijdt waren, niet mochten wederkeren, en zich niet moeten opnieuw laten knechten

Schrik je hiervan , geef niet dat is mij ook overkomen, maar het achterlaten en opnieuw de feesten van Yaweh doen is heel bevrijdend
Waarom zijn er zoveel christenen overweldigd door demonen
Dit is al een zeer grote oorzaak

Sil

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juli 15, 2008, 01:29:33 pm »

quote:

Lord_Vader schreef op 14 juli 2008 om 16:11:

De Joodse cultuur is niet de onze, in de tijd dat Paulus nog op aarde was en zijn brieven schreef schreef hij over de tegenstand van de joden in zijn tijd.
De Joden in die tijd hadden veel vrijheid ten opzichte van de andere overwonnen volken en ze stonden in hoog aanzien, het grote struikelblok was Jezus en dat bracht verwijdering teweeg tussen joden en joden die de Christus navolgden en heidenen die de Christus navolgden.
De wetten en voorschriften hadden als doel, wees niet als de heiden volken zoals hun gebruiken zijn en houd je er verre van. Hetzelfde geld nu nog, wees niet zoals de ongelovigen doen en zijn.

Constantijn was Keizer van het Romeinse rijk, hij was geen Keizer van de kerk of zo iets. Constantijn heeft er voor gezorgd dat er een tijd van rust en vrede kwam voor de christenen in die tijd, hij was het die de afgodische tempels en de
staatsgodsdienst van die tijd, waarin de keizer 'god' was en Zeus werd vereerd etc werden verboden.
Constantijn had niks te vertellen in de kerk, hij was wel degene die een 'groot meningsverschil' in die tijd, wat onrust bracht onder de christenen, heeft hij de toenmalige leiding van de kerk gestimuleerd om dat tot een oplossing te brengen.

quote:

nadat er al vele honderden jaren de gekste dingen gebeuren in de RKK.
Sinds de zondeval doen mensen de meest vreemde dingen dit is  niet alleen voorbehouden voor de RKK maar kom je overal tegen.

MaVee

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juli 15, 2008, 01:40:57 pm »

quote:

Lord_Vader schreef op 14 juli 2008 om 19:52:
[...]

Voor veel christenen wel ja.

Die zijn mijns inziens de naam christen dan ook niet waard...

quote:

Ho ho.. je gaat te snel :P Te veel fast forward. Er komt eerst nog een messiaans rijk. Zie Ezechiël hfdstukken 40 - 43 voor een beschrijving van de tempel.

Hierin verschillen we dan weer van mening, ik ben geen chilliasme-aanhanger. En ik zou ook niet weten waarom er een nieuwe tempel in Jeruzalem hier op aarde zou moeten komen voor God terugkeert. Maar als we hier over doorgaan, wordt het waarschijnlijk wel erg off-topic ;)

@ Sil ivm feestdagen:
't Is misschien een voorbeeld wat mank gaat, maar stel dat ik mijn verjaardag niet vier op de datum dat ik ben geboren, maar op een andere dag. Vier ik dan niet meer mijn verjaardag, maar iets anders (de verjaardag van de buurvrouw bijvoorbeeld)?

En wat moet ik met wat Paulus schrijft in Galaten 4:

8 Toen u God nog niet kende, was u onderworpen aan goden die helemaal geen goden zijn. 9 Hoe is het dan toch mogelijk dat u die God hebt leren kennen, meer nog, door God gekend bent, u opnieuw tot die zwakke, armzalige machten wendt en u daaraan als slaven onderwerpen wilt? 10 U houdt u werkelijk aan vaste feestdagen, maanden, seizoenen en jaren? 11 Ik vrees dat al mijn inspanningen voor u volkomen zinloos zijn geweest.
Galaten 4

en ook in Kolossenzen 2:

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.
Kolossenzen 2

:?
Niet dat ik hiermee een losbandig leven wil propageren, in tegenstelling...

(heb dit stuk even gekopieerd uit een ander topic, ik vermoed dat het hier meer op zijn plaats is)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier