Auteur Topic: Is God wetteloos geworden?  (gelezen 15275 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Is God wetteloos geworden?
« Gepost op: juni 28, 2008, 01:34:09 am »
Deze vraag zal beantwoord worden met: "Nee natturlijk niet!" door de meeste christenen, maar waarom de wetten van uit de oude testament totaal aan de kant schuiven vanwege een nieuw verbond? Is het niet beter om te kijken naar wat God wil berijken en duidelijk maken met de wetten, inplaats van theologische redenaties erop los te laten over wel de wetten en niet de wetten?

Ik schrijf dit niet om te stoken, maar omdat ik oprecht geloof dat God ermee te kort gedaan wordt als we nu zijn woorden niet meer willen beschouwen vanwege het tweede verbond.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2008, 09:40:14 am »
Lees Romeinen en Galaten.
We zijn dood voor de oude wet, de wet van Mozes. We leven in Christus onder een nieuwe wet, de wet van de Geest (Rom 8:2).

quote:

2 korinthe 3: ... u bent zelf een brief van Christus, door ons opgesteld, niet met inkt geschreven maar met de Geest van de levende God, niet in stenen platen gegrift maar in het hart van mensen. 4 Dit vertrouwen kunnen wij dankzij Christus tegenover God uitspreken. 5 Niet dat wij vanuit onszelf zo bekwaam zijn dat we dit als ons eigen werk kunnen beschouwen; onze bekwaamheid danken we aan God. 6 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

Dus nee: we zijn niet wetteloos. De oude is vervuld, er is door Christus een nieuwe (zie ook Rom 7 en 8, Galaten).

Rucksichtloss oude wetten als norm hanteren voor het leven van iemand in Christus is dus naar mijn mening fout.
Je zei zelf in dat andere topic dat de oude wetten mogelijk afgeleiden zijn van het eigenlijke idee: onrein vlees was mogelijk verboden omdat het gezondheidsrisico's met zich mee bracht. Dat zou kunnen. Wat is dan Gods wil? Dat we gezond omgaan met ons lichaam, of dat we geen varkensvlees eten? Wanneer God belooft om door de Geest ons Zijn wil te laten leren kennen, is het dan goed om zonder meer op de oude letter der wet af te gaan? Naar mijn mening laat Paulus zien dat dat fout is.

Is de oude wet dan afgeschaft? Nee, ook niet. De oude wet ontdekt de oude mens aan zijn zonde. De oude mens moet dus sterven. De nieuwe mens mag leven, omdat Christus de oude wet in onze plaats vervuld heeft. Dat leven is onder een nieuwe wet, die van de Geest.
Liefde is zowel de vervulling van de oude als de nieuwe wet.

Gods wil is niet veranderd, dat ben ik met je eens. God uit Zijn wil imho wel anders. Was het eerst 'rentmeesterschap vd aarde', wat later vorm kreeg in concretere aanwijzingen voor Noach, nog later in 619 ge- en verboden voor Israel, is het nu: leven door de Geest. Uiteindelijk komt het op het zelfde neer: God liefhebben boven al en je naaste als jezelf.

Zie ook de waarschuwing in Galaten 5:

quote:

1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. 2 Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. 3 Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. 4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld.
Overigens is hier natuurlijk al uitgebreid over gediscussieerd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2008, 10:07:03 am »
Deze lessen van het nieuwe verbond heb ik ook gelezen en dat geloof ik ook. Het houden aan de wet brengt zonden voort, daarom moet je leven uit de Geest.

Mijn moeite zit er in dat als ik een wet neem uit de wetten van Mozus om Gods wil ermee te kunnn laten zien, dat mensen dan zeggen: Jamaar de wetten tellen niet meer."Dat is natuurlijk zo, maar die wetten omschrijven nog wel Gods wil. En wat de Geest je leert blijft wel tellen en moeten we gehoorzamen. Dat is het luisteren naar Jezus.

Zoals de meeste christenen geloven dat homoseksualiteit een gruwel is in Gods ogen. Dat heeft te maken met het feit dat God omschreef hoe Hij er tegen aankijkt. Dat zie je in meer wetten. En die wil en hoe God er tegen aan kijkt vind ik heel belangrijk om te leren kennen. Het gaat bij mij dus niet om die wetten (want die lijden tot de dood door onze zondige natuur) maar om de wil van God en hoe Hij tegen de dingen aankijkt dat ik er uit citeerde.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2008, 12:14:29 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 juni 2008 om 10:07:
Deze lessen van het nieuwe verbond heb ik ook gelezen en dat geloof ik ook. Het houden aan de wet brengt zonden voort, daarom moet je leven uit de Geest.

Mijn moeite zit er in dat als ik een wet neem uit de wetten van Mozus om Gods wil ermee te kunnn laten zien, dat mensen dan zeggen: Jamaar de wetten tellen niet meer."Dat is natuurlijk zo, maar die wetten omschrijven nog wel Gods wil. En wat de Geest je leert blijft wel tellen en moeten we gehoorzamen. Dat is het luisteren naar Jezus.

Zoals de meeste christenen geloven dat homoseksualiteit een gruwel is in Gods ogen. Dat heeft te maken met het feit dat God omschreef hoe Hij er tegen aankijkt. Dat zie je in meer wetten. En die wil en hoe God er tegen aan kijkt vind ik heel belangrijk om te leren kennen. Het gaat bij mij dus niet om die wetten (want die lijden tot de dood door onze zondige natuur) maar om de wil van God en hoe Hij tegen de dingen aankijkt dat ik er uit citeerde.

Wat misschien goed is, is om met geboden uit het OT, ook te kijken wat het NT over die zaak te zeggen heeft. Dan lees je mbt homosexualiteit best wel dingen in het NT die aangeven hoe je daarmee om moet gaan.
En dan kun je lezen wat de Here Jezus zegt over het huwelijk en wat Paulus daarover zegt. BV. Er zijn  nog wel andere gedeelten ook aan te halen.
Ook met wetten over kleding etc. Daarbij kun je in het NT ook best wat dingen lezen over hoe God dat wenst.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2008, 02:33:52 pm »
Ja precies. Ik las net ook een mooie tekst daarover. 1 Corinthiërs 6: 11 t/m 12 "Sommigen van u vroegen zijn vroeger ook zo geweest. U bent nu schoongewassen en voor God afgezonderd. U bent onschuldig verklaard in de naam van de Here Jezus Christus en door de Geest van onze God. Ik mag alles, maar niet alles is zinvol. Hoewel ik alles mag, mag niets mij overheersen. Het voedsel is voor het lichaam en het lichaam is voor het voedsel. God zal ze allebei overbodig maken.

Zo is het dus. Alles wat je overheerst is zinloos en daar moeten we schoon schip mee maken. Het zou dus in princiepe zo kunnen zijn dat zelfs een glas overheerlijke appelsap me gaat overheersen als ik bij wijze van niets anders dan dat wil drinken en aan niets anders dan dat moet denken. Het gaat dus niet om wat we precies doen, maar wat zinvol is. Het zinloze staat het zinvolle in de weg.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2008, 02:35:25 pm door gaitema »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2008, 03:34:17 pm »
In welke situatie wordt iets door iemand gezegd?
Het gaat over wetten, maar in de bijbel is er geen christelijke gemeente geweest die zodanig is opgeklommen dat ze ook staatsmacht in handen hebben gekregen. Dus heb je in het NT al niet te maken met de sancties die bij een wet horen zoals steniging, oog om oog, geldboetes en dergelijke. Paulus valt gemeentes die zich daar niet mee bezig hoeven te houden, en die andere sores aan hun hoofd hebben, daar ook niet mee lastig.

Tegen wie wordt iets gezegd?
Jezus vond dat de Joden moesten luisteren naar de Farizeeën, omdat zij de Wet van de stoel van Mozes verkondigden. Het betekent dus niet dat het christendom betekent dat de Wet is afgeschaft. Verdere bevestiging hiervoor is mattheüs 3 waarin geen jota of tittel aan de wet zal worden afgedaan. En dat mensen maar beter niet anderen kunnen ontraden zich aan de wet te houden. Aangezien Jezus dit tegen Joden zei, weet je dus ook nooit helemaal zeker of dat ook voor jou geldt als niet-Jood.

Wet A gaat over homosexualiteit. Dat is in het NT nog steeds verboden.
Wet B gaat over besnijdenis. Dat hoeft niet meer, dat heeft afgedaan.
Dat is dus hartstikke dubbel, als wet A wél, en wet B níet heeft afgedaan. Alleen op grond van zoiets kun je dus al nooit beweren dat de Wet als geheel nog van kracht is of niet meer hoeft. Je zou je dus te baseren hebben op uitspraken over afzonderlijke wetten. Dan is er het volgende punt waar je tegenaan loopt, en dat is dat niet alle wetten van het OT in het NT besproken worden. Van een deel van de wetten blijft dat onbekend.

Binnen het NT varieert de hoeveelheid wetten ook voortdurend, waar mensen zich aan te houden hebben.
1) helemaal in het begin: Jezus die de wet promoot bij de Joden.
2) eerste gemeenten: Handelingen 15 stelt maar vier eisen, waarvan 3 over voedsel gaan
3) Paulus in latere jaren, intussen zijn er in al zijn brieven alweer tientallen wetten en regels genoemd, wat in handelingen 15 misschien nog niet de afspraak was (al zijn mensen wel onder die eerdere voorwaarden bij zo'n gemeente gegaan, later werden de voorwaarden eenzijdig aangepast van hoger hand, toen mensen eenmaal al hun bezittingen al in zo'n gemeente hadden gestoken en dus vleugellam en onvrij of gebonden waren gemaakt).

Wetten: zowel in het OT als het NT dé manier om mensen te manipuleren.

Groetjes, Divinespark.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2008, 05:45:59 pm »
De wet, tja het gaat in wezen  om de mentaliteit waarmee je ermee omgaat, zou ik zeggen.
Ik denk bijv. aan matth 7:12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.
en Rom 13:8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld.

Dat soort dingen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2008, 06:06:30 pm »

quote:

Divinespark schreef op 28 juni 2008 om 15:34:
In welke situatie wordt iets door iemand gezegd?
Het gaat over wetten, maar in de bijbel is er geen christelijke gemeente geweest die zodanig is opgeklommen dat ze ook staatsmacht in handen hebben gekregen. Dus heb je in het NT al niet te maken met de sancties die bij een wet horen zoals steniging, oog om oog, geldboetes en dergelijke. Paulus valt gemeentes die zich daar niet mee bezig hoeven te houden, en die andere sores aan hun hoofd hebben, daar ook niet mee lastig.

Tegen wie wordt iets gezegd?
Jezus vond dat de Joden moesten luisteren naar de Farizeeën, omdat zij de Wet van de stoel van Mozes verkondigden. Het betekent dus niet dat het christendom betekent dat de Wet is afgeschaft. Verdere bevestiging hiervoor is mattheüs 3 waarin geen jota of tittel aan de wet zal worden afgedaan. En dat mensen maar beter niet anderen kunnen ontraden zich aan de wet te houden. Aangezien Jezus dit tegen Joden zei, weet je dus ook nooit helemaal zeker of dat ook voor jou geldt als niet-Jood.

Wet A gaat over homosexualiteit. Dat is in het NT nog steeds verboden.
Wet B gaat over besnijdenis. Dat hoeft niet meer, dat heeft afgedaan.
Dat is dus hartstikke dubbel, als wet A wél, en wet B níet heeft afgedaan. Alleen op grond van zoiets kun je dus al nooit beweren dat de Wet als geheel nog van kracht is of niet meer hoeft. Je zou je dus te baseren hebben op uitspraken over afzonderlijke wetten. Dan is er het volgende punt waar je tegenaan loopt, en dat is dat niet alle wetten van het OT in het NT besproken worden. Van een deel van de wetten blijft dat onbekend.

Binnen het NT varieert de hoeveelheid wetten ook voortdurend, waar mensen zich aan te houden hebben.
1) helemaal in het begin: Jezus die de wet promoot bij de Joden.
2) eerste gemeenten: Handelingen 15 stelt maar vier eisen, waarvan 3 over voedsel gaan
3) Paulus in latere jaren, intussen zijn er in al zijn brieven alweer tientallen wetten en regels genoemd, wat in handelingen 15 misschien nog niet de afspraak was (al zijn mensen wel onder die eerdere voorwaarden bij zo'n gemeente gegaan, later werden de voorwaarden eenzijdig aangepast van hoger hand, toen mensen eenmaal al hun bezittingen al in zo'n gemeente hadden gestoken en dus vleugellam en onvrij of gebonden waren gemaakt).

Wetten: zowel in het OT als het NT dé manier om mensen te manipuleren.

Groetjes, Divinespark.

Dat lijkt me stug. Paulus was niet iemand om een ander zijn vrijheid te ontnemen. Wat ik juist lees in de bijbel is dat de wetten juist goed zijn. wie er naar handelt leeft rein. Het punt is echter dat de zonde er misbruik van heeft gemaakt, waardoor de wetten juist overtreden werden. Want als je weet wat goed is, weet je ook wat niet goed is, en juist dat laatste doet de mens dan vaak.
Daarom zei Paulus dat we niet moesten gaan leven door de wet te proberen waar te maken, maar te leven door de Geest. Die Geest laat je zien wat liefde is en ook waar de wetten voor bedoeld waren en of die ook op jou van toepassing zijn.

Daarbij, zonder regels kunnen mensen niet. Ze zoeken altijd de grens op. Een voedbalwedstrijd zonder regels zorgt voor ongelukken. Een gezin zonder regels veroorzaakt wanorde in het gezin. Een groepsleider bij wie  geen regels geld verliest het gezag en zal ondergelopen worden. Dat heb ik gemerkt als verstandelijkgehandicaptenleider en als tienerleider. Toen ik heel makkelijk was werd het een puinzooi en verloor ik de controle over de groep. Gevolgen: een hoop onrust en woede onder de gehandicapten en onder de tieners ontstonden veel onderlinge conflicten en een machtsstrijd, waardoor uiteindelijk meer dan de helft van de leden uit woede de clup verlieten. Maar door grenzen te stellen komt er orde. Worden conflicten opgelost en wordt een machtsstrijd de kop ingedrukt. Het gevolg: een mooie groep van gelukkige mensen die goed samenkunnen werken.

De besnijdenis hoorde bij Joodse gebruiken als een soort doop zal maar zeggen. Wij hebben echter de doop ontvangen van de Geest, waardoor de besnijdenis niet meer nodig is. Als je het hebt over de wet over homoseksualiteit dan vraag je je ook af wat God hiermee wilde berijken. Dan zie je dat het vandaag de dag nog steeds voor ons geld. De ene wet is geschreven voor de tempelrituelen, andere wetten vanwege gezondheidsredenen en weer andere wetten vanwege de rechtvaardigheid. Als je weet waarom God bepaalde wetten schreef weet je ook wat daarvan vandaag ook betrekking heeft op je eigen leven. Dan nog hangt ons heil niet af van het leven door de wetten, want in Jezus zijn we gered. Maar wie in Jezus gered zijn zal ook door de Geest gaan leven en vruchten opbrengen en  er naar streven te stoppen met zondigen.  Al ben je gered, dan nog is de één dichter bij het koninkrijk van God dan de andere. Jezus zei dan ook: "verzamel geen aardse schatten wat verteren zal door mot of roest, maar verzamel schatten in de hemel."

Dus als we geloven dan zijn we nog niet op ons eindbestemming, dan hebben we ons doel nog niet berijkt. Nee dan begint pas de weg naar ons doel. En dat doel is een heilig leven met God en je naaste.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2008, 06:07:14 pm door gaitema »

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2008, 11:25:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 juni 2008 om 10:07:
Leven uit de geest? Klinkt nogal vaag en ik kan me geen bijbelpassages voor de geest halen waarin verwezen wordt naar het gewone volk dat uit de geest leeft.

quote:

Ik gehoorzaam door mezelf niet te verloochenen, daarnaast geloof ik in een God van liefde en vergeving. Ik geloof niet in wedstrijdjes wie houdt zich voor de buitenwereld aan de meeste regeltjes en is de beste christen.

quote:

Zoals de meeste christenen geloven dat homoseksualiteit een gruwel is in Gods ogen.
Valt mee hoor, misschien in jou omgeving. Maar in mijn omgeving hebben de meeste christenen geen enkel probleem met homoseksualiteit als deze liefdevol en op monogame basis is, net als heteroseksualiteit dus. Meestal is de afkeer van homoseksualiteit bij christenen die er moeite mee hebben gebaseerd op vooroordelen. Ze nemen als voorbeeld in een roze string dansende nichten op een bootje in de grachten van Amsterdam. De meeste homo's zijn gewone mensen zoals jij, die gewoon zijn als ieder mens, maar alleen in geaardheid ietsje afwijken van de meerderheid. Dus nou niet echt iets om je druk over te maken, of mensen in hun gezicht te wrijven dat ze zondig zijn om wie ze zijn.

quote:

Dat heeft te maken met het feit dat God omschreef hoe Hij er tegen aankijkt. Dat zie je in meer wetten. En die wil en hoe God er tegen aan kijkt vind ik heel belangrijk om te leren kennen. Het gaat bij mij dus niet om die wetten (want die lijden tot de dood door onze zondige natuur) maar om de wil van God en hoe Hij tegen de dingen aankijkt dat ik er uit citeerde.
Als je de bijbel goed zou lezen zou je het 'gruwel' gedeelte anders interpreteren. Wil je de bijbel doorgronden dan lees je mijn postings goed en er gaat een 'betere' wereld voor je open. Je kan ook volharden en een standpunt innemen over zaken waar je zelf niet mee te maken hebt, maar wel een hard oordeel over velt op basis van 'ik weet hoe God er tegenaan kijkt en hou Hij het bedoeld heeft'. Aan jou de keus.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2008, 01:11:22 am »

quote:

Silver schreef op 28 juni 2008 om 23:25:
Meestal is de afkeer van homoseksualiteit bij christenen die er moeite mee hebben gebaseerd op vooroordelen. Ze nemen als voorbeeld in een roze string dansende nichten op een bootje in de grachten van Amsterdam.
Ik ben benieuwd hoe je daar toe komt. Is dat omdat je een behoorlijk stel christenen hebt gesproken hierover, of omdat je een onderzoek hebt gelezen, of iets anders?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2008, 03:56:26 am »

quote:

[...]
Leven uit de geest? Klinkt nogal vaag en ik kan me geen bijbelpassages voor de geest halen waarin verwezen wordt naar het gewone volk dat uit de geest leeft.

Leven door wat de Heilige Geest je leert. De Heilige Geest overtuigt ons ervan dat we kinderen van God zijn volgens de bijbel en schenkt ons de gaven van de Geest zoals geduld, geloof, vertrouwen, inlevingsvermogen, gaven van de uitleg van het Woord, profetie etc... Niet de wet maakt je christelijk, want enkel een wet volgen kan ook met een hart van steen, nee door de Liefde kan je als christenen leven. En die Liefde die in God is, is onze leermeester. Door de Heilige Geest van God kunnen we oprecht liefhebben. Dus leven door de Geest.

quote:

[...]

Ik gehoorzaam door mezelf niet te verloochenen, daarnaast geloof ik in een God van liefde en vergeving. Ik geloof niet in wedstrijdjes wie houdt zich voor de buitenwereld aan de meeste regeltjes en is de beste christen.

Ik ook niet.

quote:

[...]
Valt mee hoor, misschien in jou omgeving. Maar in mijn omgeving hebben de meeste christenen geen enkel probleem met homoseksualiteit als deze liefdevol en op monogame basis is, net als heteroseksualiteit dus. Meestal is de afkeer van homoseksualiteit bij christenen die er moeite mee hebben gebaseerd op vooroordelen. Ze nemen als voorbeeld in een roze string dansende nichten op een bootje in de grachten van Amsterdam. De meeste homo's zijn gewone mensen zoals jij, die gewoon zijn als ieder mens, maar alleen in geaardheid ietsje afwijken van de meerderheid. Dus nou niet echt iets om je druk over te maken, of mensen in hun gezicht te wrijven dat ze zondig zijn om wie ze zijn.

[...]
Als je de bijbel goed zou lezen zou je het 'gruwel' gedeelte anders interpreteren. Wil je de bijbel doorgronden dan lees je mijn postings goed en er gaat een 'betere' wereld voor je open. Je kan ook volharden en een standpunt innemen over zaken waar je zelf niet mee te maken hebt, maar wel een hard oordeel over velt op basis van 'ik weet hoe God er tegenaan kijkt en hou Hij het bedoeld heeft'. Aan jou de keus.  

Ik ken homoseksuele mensen en met hen heb ik geen moeite. Ze zijn aardig en een aantal van hen overtuigt Christelijk, maar iedere christen weet als het goed is dat God in de bijbel duidelijk heeft gezegt dat het bed delen door homoseksuelen een gruwel is in zijn ogen. En als God dat zegt, dan zal Hij wel gelijk hebben. Bovenal staat er niets geschreven over een liefdesrelatie tussen de homoseksueel geaarden, het gaat puur om de seksuele omgang tussen homoseksuelen waar God het over heeft.

Wat mijn omgeving betreft, ik woon in een sterk ontkerstende dorp. Een dorp waar de kerken slechts voor de helft vol zitten op de Gereformeerd vrijgemaakten, Nederlands gereformeerden en vooral de Voll Evangelischen na dan. Dat zijn slecht enkele honderden op 25.000 inwoners.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2008, 04:02:40 am door gaitema »

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 29, 2008, 08:14:11 am »

quote:

Zwever schreef op 29 juni 2008 om 01:11:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je daar toe komt. Is dat omdat je een behoorlijk stel christenen hebt gesproken hierover, of omdat je een onderzoek hebt gelezen, of iets anders?
Omdat ik een behoorlijk stel christenen ken, tientallen discussie over dit onderwerp gevoerd heb zowel irl als op internet. Daarnaast krijg ik redelijk vaak uit die kring te horen "goh ik had nooit gedacht dat jij homo was, je bent zo normaal" of iets van die strekking.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2008, 08:15:56 am door Silver »

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 29, 2008, 08:35:23 am »

quote:

gaitema schreef op 29 juni 2008 om 03:56:
[...]

Leven door wat de Heilige Geest je leert. De Heilige Geest overtuigt ons ervan dat we kinderen van God zijn volgens de bijbel en schenkt ons de gaven van de Geest zoals geduld, geloof, vertrouwen, inlevingsvermogen, gaven van de uitleg van het Woord, profetie etc... Niet de wet maakt je christelijk, want enkel een wet volgen kan ook met een hart van steen, nee door de Liefde kan je als christenen leven. En die Liefde die in God is, is onze leermeester. Door de Heilige Geest van God kunnen we oprecht liefhebben. Dus leven door de Geest.
Vervolgens haal je die wet wel aan om een conclusie te trekken door mensen een 'gruwel' in Gods ogen te noemen. Dan moet je wel een hart van steen hebben, want je begrijpt denk ik niet wat voor een pijn dit mensen doet en hoeveel mensen je van het geloof weg duwt.

quote:

Ik ken homoseksuele mensen en met hen heb ik geen moeite. Ze zijn aardig en een aantal van hen overtuigt Christelijk, maar iedere christen weet als het goed is dat God in de bijbel duidelijk heeft gezegt dat het bed delen door homoseksuelen een gruwel is in zijn ogen.
Er zijn ontzettend veel christenen die het hierin met je oneens zijn.

Waarom verberg je je achter "wat iedere christen als het goed is weet"?

quote:

En als God dat zegt, dan zal Hij wel gelijk hebben. Bovenal staat er niets geschreven over een liefdesrelatie tussen de homoseksueel geaarden, het gaat puur om de seksuele omgang tussen homoseksuelen waar God het over heeft.
Dat is onmogelijk omdat de homoseksuele geaardheid een wezenlijk onderdeel is van wie hij/zij is en dan kan een monogame relatie gebaseerd op liefde geen enkel probleem zijn.  Want zodra je jezelf niet verloochent en een ander kunt liefhebben, dan pas kun je liefde geven en wat betekenen voor anderen. Volgens mij is de bijbel doorspekt met die opdracht.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 29, 2008, 09:14:10 am »

quote:

gaitema schreef op 29 juni 2008 om 03:56:
[...]
Ik ken homoseksuele mensen en met hen heb ik geen moeite. Ze zijn aardig en een aantal van hen overtuigt Christelijk, maar iedere christen weet als het goed is dat God in de bijbel duidelijk heeft gezegt dat het bed delen door homoseksuelen een gruwel is in zijn ogen. En als God dat zegt, dan zal Hij wel gelijk hebben.[...]
Begrijp ik hieruit dat jij meent je een oordeel te mogen aanmeten over mijn christenzijn?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 29, 2008, 11:21:59 am »

quote:

dingo schreef op 29 juni 2008 om 09:14:
[...]

Begrijp ik hieruit dat jij meent je een oordeel te mogen aanmeten over mijn christenzijn?
Ik zeg gewoon wat ik denk. Een christen kent de bijbelteksten vast wel zeg ik daarmee. Wat die daarvan denkt is een ander verhaal. Ik heb ook niet de intentie om andere te schofferen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 29, 2008, 11:52:24 am »

quote:

Silver schreef op 29 juni 2008 om 08:35:
[...]
Vervolgens haal je die wet wel aan om een conclusie te trekken door mensen een 'gruwel' in Gods ogen te noemen. Dan moet je wel een hart van steen hebben, want je begrijpt denk ik niet wat voor een pijn dit mensen doet en hoeveel mensen je van het geloof weg duwt.

Juist omdat ik geen hart van steen heb ben ik eerlijk over wat de bijbel zegt. Daarin staat letterlijk een vers waarin God zelf het woord voert en zegt dat het een gruwel is als twee mannen met elkaar het bed delen zoals een man en een vrouw dat doen. De vraag is dan waarom God dit zei? Het gaat dan bij mij ook niet om de wet, maar wat God vindt ten aanzien van dit onderwerp.

Ik heb zelf moeite met christenen die om deze tekst heen draaien, dan ben ik liever eerlijk. Het kan namelijk ook de andere kant op. Twee vrouwen van onze kerk trouwden met elkaar in hun studiestad Groningen waar ze ook gingen wonen. Soms bezochten ze ook wel samen onze kerk. Nu wist ze van heel veel mensen hoe zij over dit thema dachten, maar niemend die hun daarop aansprak. Ik ben één van die mensen die gewoon met hun een praatje maakten. één van deze twee is ook mijn bijbelkringleidster geweest toen ze nog vrijgezel was. Ze heeft dus bijgedragen aan mijn geloofsontwikkeling. Zij stoorde zich echter enorm aan al die mensen in onze kerk die er niets van zijden, volgens haar moesten we haar vermanen vanwege onze geloofsovertuiging zoals de bijbel ons leert. Nou ben ik eerlijk dat ik dat moeilijk vindt, want ze is een overtuigde christen en ik ga er van uit dat ik haar niet iets hoef bij te brengen wat ze al weet.

Ik zelf ben ook niet de gene die walgt, maar ik zeg gewoon eerlijk wat de bijbel leert.
Ik kan wel zeggen dat er niets mis mee is, voor mij persoonlijk maakt het echt niets uit, maar om nu te gaan zeggen dat God het prima vindt dat de liefde bedreven wordt in bed dan lieg ik, want ik lees in de bijbel toch wat anders. En om die reden kan ik daardan ook niet achter staan als zijn volgeling. Niets om jou persoonlijk, maar dit is wat de bijbel leert. Wat er door sommige theologen bij gezegt wordt, is dat dit gaat om homoseksuele praktijken door heteroseksuelen. Dat klopt, van iets anders was er niets bekent toen binnen de Joods-christelijke culturen. Maar ik geloof ook dat er toen ook mensen zijn geweest die homoseksueel geaard waren, maar die werden net als de rest gewoon uitgehuwlijkt toen. Toch denk ik dat God hier ook uitspreekt wat Hij persoonlijk vindt ten aanzien van seksuele geslachtsgemeenschap. Als je dan bijvoorbeeld Pim Fortuin had, die was overtuigt Rooms Katholiek en trouwde daarom niet met zijn vriend, maar hield slecht een vriendschappelijke relatie ( ze woonden geloof ik wel samen), uit geloofsovertuiging. Dat vindt ik best knap.

quote:

:
[...]
Er zijn ontzettend veel christenen die het hierin met je oneens zijn.

Waarom verberg je je achter "wat iedere christen als het goed is weet"?

omdat je van mening bent dat het onbijbels is wat ik zeg en puur door vooroordelen komt. De vooroordelen die jij noemt gaan niet op voor de homoseksuele mensen die ik ken.

quote:

:
[...]
Dat is onmogelijk omdat de homoseksuele geaardheid een wezenlijk onderdeel is van wie hij/zij is en dan kan een monogame relatie gebaseerd op liefde geen enkel probleem zijn.  Want zodra je jezelf niet verloochent en een ander kunt liefhebben, dan pas kun je liefde geven en wat betekenen voor anderen. Volgens mij is de bijbel doorspekt met die opdracht.

Ik snap wel dat je dit zegt en vindt jou reactie ook heel logisch, maar toch spreekt de bijbel heel confronterend hierover. Het is puur daarom dat ik eerlijk zeg wat de bijbel zegt.
Ik ben zelf de mening toegedaan dat als ik zelf homo zou zijn, op de eerste plaats voor mijn geloof zou uit moeten komen tegen over mijn partner en als hij dat mocht accepteren ook eerlijk ben over wat ik in de bijbel lees en dat ik daarom niet kan trouwen en seksuele gemeenschap hebben, het slechts kan laten bij een vriendschappelijk relatie. Dat zou ik dan ook knap vervelend vinden, maar anders zou ik in gewetensnood komen.
Maar omdat ik hetero ben loop ik tegen ander problemen op. Het feit dat weinig mensen nog christelijk zijn en dat weinig mensen een relatie met actieve christen aan zouden willen gaan, waardoor ik om die reden nog niet zomaar als zij die niet christelijk zijn een relatie met een meid kan beginnen. Ik moet namelijk wel merken dat het iemand is die kwa levensstijl in ieder geval christelijk gericht is op naasteliefd en Gods goedkeuring zou hebben. Ik zou graag mijn kinderen bijvoorbeeld christelijk willen opvoeden met kerkgang, bidden en bijbellezen aan tafel en al. Dan wordt de keuze al wel heel beperkt. Daardoor onder andere heb ik ook gestreden met mijn christelijke geloof. Als niet christen lijkt het dan allemaal veel makkelijker. Maar ik heb besloten dat ik dat voor God over moet hebben, al zou ik daardoor vrijgezel blijven. Liever een vrijgezel met God dan getrouwd in gewetensnood voor mij persoonlijk. Ik kan het niet voor een ander invullen.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2008, 12:18:04 pm door gaitema »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 29, 2008, 11:56:11 am »

quote:

gaitema schreef op 29 juni 2008 om 11:21:
[...]
Ik zeg gewoon wat ik denk. Een christen kent de bijbelteksten vast wel zeg ik daarmee. Wat die daarvan denkt is een ander verhaal. Ik heb ook niet de intentie om andere te schofferen.

De discussie spitst zich blijkbaar toe op homosexualiteit, wat we als praktijkvoorbeeld bij de genomen stellingen wel kunnen hanteren.
Er is gesteld dat de Heilige Geest laat zien hoe je de wet houdt door in liefde te leven.
De vraag is dan: als twee homosexuelen het bed delen, wat mankeert daaraan waardoor ze NIET in liefde leven?
Er staat in de bijbel dat deze praktijk een gruwel is in de ogen van God.
Maar dat kun je pas verstaan als de wet, wanneer de Heilige Geest de liefde van God daarin openbaart. Kunnen we die niet vinden, dan zijn we er nog niet uit met onze interpretatie en is terughoudendheid geboden. Naar mijn bescheiden mening.

Anders is het einde zoek, dan kan ik net zo goed mensen gaan stenigen omdat dat nu eenmaal in de wet staat en het dus niet anders dan de liefde van God kan zijn...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 29, 2008, 12:29:48 pm »

quote:

pyro schreef op 29 juni 2008 om 11:56:
[...]

De discussie spitst zich blijkbaar toe op homosexualiteit, wat we als praktijkvoorbeeld bij de genomen stellingen wel kunnen hanteren.
Er is gesteld dat de Heilige Geest laat zien hoe je de wet houdt door in liefde te leven.
De vraag is dan: als twee homosexuelen het bed delen, wat mankeert daaraan waardoor ze NIET in liefde leven?
Er staat in de bijbel dat deze praktijk een gruwel is in de ogen van God.
Maar dat kun je pas verstaan als de wet, wanneer de Heilige Geest de liefde van God daarin openbaart. Kunnen we die niet vinden, dan zijn we er nog niet uit met onze interpretatie en is terughoudendheid geboden. Naar mijn bescheiden mening.

Anders is het einde zoek, dan kan ik net zo goed mensen gaan stenigen omdat dat nu eenmaal in de wet staat en het dus niet anders dan de liefde van God kan zijn...

Ik vindt jou opmerkingen wel wijs, maar vanwege mijn gewetensbezwaren kan ik gewoon niet er achter staan als in onze kerk predikanten besluiten homohuwlijkdiensten te gaan leiden. Zo is mijn moeder ook door een predikant van ons benaderd of ze zo in een particuliere huwlijksdienst tussen twee lesbievrouwen die we persoonlijk kennen als diaken wilde optreden, ze heeft vanwege onze geloofsovertuiging waar alle ouderlingen, pastorale medewerkers en diakenen bij waren in de wijk-kerkenraadsvergadering 'nee' hier tegen gezegt.

Eerlijkheid duurt het langst. Het christelijk geloof confronteerd veel. Als ik zelf homo zou zijn (ik leef me dan in) heb ik niets aan mensen die geen mening toegedaan zijn ten aanzien van dit onderwerp omdat een interpretatie niet gevormd zou kunnen worden. Ik wil dan weten of God achter me staat of niet.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2008, 01:54:05 pm door gaitema »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 29, 2008, 01:07:07 pm »
Ik weet niet of God wetteloos is geworden. De mensen in elk geval wel. Ik zie hier postings staan die op ZONDAG 29 juni zijn gepost. Daar moeten wel mensen voor werken. Ik denk dus niet dat christenen het over het algemeen erg serieus nemen met wetten. Dus of je ze nou wel of niet maakt, maakt denk ik ook niets uit, christenen zijn toch hoe dan ook van plan zich er niet aan te houden, daar is hier nu het bewijs van geleverd.

Groetjes, Divinespark

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 29, 2008, 01:42:22 pm »
Een goede nadenker voor iedere christen. Zo kijken niet-christenen tegen ons aan. Ik zou graag wel willen weten hoe andere christenen hierop willen reageren, ik ben al  vanwege mijn eerlijkheid op onprettige manieren toegesproken door andere christenen die van me zeggen dat ik verkeert ben omdat ik met stenen zou gooien en wie ben ik wel niet dat ik kan zeggen wat de wil van God is. Dat ben ik wel gewent, ik maak in mijn dorp ook mee dat mensen over mij roddelen. Ik hoef maar na een vriendelijke groet of een vriendelijke opmerking tegen sommige kerkleden van onze kerk verder te lopen en ik hoor achter mijn rug over me geroddeld en gegniffelt worden of door allerlei rare bewegingen belachtelijk gemaakt worden. Via andere hoor ik dan ommerkingen over wat sommigen over me zeggen. Ik ben om eerlijk te zijn zeer teleurgesteld in heel veel christenen. Daarbij doet het me ook pijn dat mensen me niet erkennen vanwege mijn kerkelijke achtergrond.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2008, 01:43:48 pm door gaitema »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 29, 2008, 03:46:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juni 2008 om 12:29:
[...]
Ik vindt jou opmerkingen wel wijs, maar vanwege mijn gewetensbezwaren kan ik gewoon niet er achter staan als in onze kerk predikanten besluiten homohuwlijkdiensten te gaan leiden. Zo is mijn moeder ook door een predikant van ons benaderd of ze zo in een particuliere huwlijksdienst tussen twee lesbievrouwen die we persoonlijk kennen als diaken wilde optreden, ze heeft vanwege onze geloofsovertuiging waar alle ouderlingen, pastorale medewerkers en diakenen bij waren in de wijk-kerkenraadsvergadering 'nee' hier tegen gezegt.

Eerlijkheid duurt het langst. Het christelijk geloof confronteerd veel. Als ik zelf homo zou zijn (ik leef me dan in) heb ik niets aan mensen die geen mening toegedaan zijn ten aanzien van dit onderwerp omdat een interpretatie niet gevormd zou kunnen worden. Ik wil dan weten of God achter me staat of niet.

Met terughoudendheid bedoel ik niet, dat je geen mening mag hebben. Wel kunnen er redenen zijn om op een terughoudende manier met je mening om te gaan. In de eerste plaats is er het interpretatie vraagstuk. De sleutel die ons bij de wet wordt aangereikt, is dat de wet door liefde wordt vervuld. Als we dus regels tegenkomen die we moeten opvolgen alleen maar omdat het moet, omdat het er nu eenmaal (in onze ogen) duidelijk staat, dan ontbreekt er nog inzicht.

In de tweede plaats een punt wat direct uit het voorgaande volgt: dat we de menselijke maat hanteren bij de wet. In het voorbeeld van homosexualiteit: als homosexuelen wordt geleerd dat ze geen geslachtsverkeer mogen hebben omdat God dat een gruwel vindt, plaatst dat ze in een onmogelijke positie. Branden van begeerte, of een uitzicht op het brandende vuur van Gods toorn.
Er is een onderscheid tussen confronterend en onmenselijk.
Let wel, ik bedoel dus niet dat we altijd maar water bij de wijn moeten doen om een voor iedereen 'leefbaar' evangelie te krijgen. Wel dat de dingen die we leren, in wezen inhouden dat de wet door liefde vervuld wordt.

Het geloof kan confronterend werken inderdaad, maar het is zeer de vraag in hoeverre je anderen moet (mag) confronteren met je geloof. Kan ik bijv. door eerlijk mijn mening te zeggen iemand duidelijk maken of God achter hem staat?? Ik geloof dat dat mij niet toekomt.
Paulus waarschuwt ons dat leraren des te strenger beoordeeld zullen worden vanwege hun zware verantwoordelijkheid. Ik zie dan ook des te meer reden tot terughoudendheid. Om bedachtzaam te zijn met onze meningsvorming en het kenbaar maken ervan.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2008, 04:32:24 pm door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 29, 2008, 05:42:11 pm »
Dus toch maar homoseksuale geslachtsgemeenschap en verzwijgen wat er over in de bijbel staat. Het is algemeen bekent welke visie de kerken delen, wat dat betreft zeg ik niets nieuws. De PKN is de enige kerk waar een zegen wordt gegeven over relaties tussen homoseksuele stellen en dan nog zegenen ze nooit homohuwlijken in.

Het is net als het geloven in God. Ik kan op de basis van de bijbel zeggen dat God bestaat en dat Jezus voor onze zonden gestorven is en dat enkel behoudt is door Jezus.  Dat is ook geen mening, maar voor mij vaststaande feiten. zo is het voor mij ook geen mening dat God de seksuele omgang tussen twee mensen van het zelfde geslacht een gruwel is, het is voor mij een feit. En als ik geloof dat het een feit is net als de Paus in Rome dat geloofd, dan kom ik daar eerlijk voor uit. Het is aan de ander wat hij ermee doet.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2008, 05:44:52 pm door gaitema »

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 29, 2008, 06:03:43 pm »
God is niet wetteloos geworden.
Wie de wet zal doen zal groot genaamd worden in het koninkrijk des hemelen.
Waar geen wet is, is geen overtreding.  Christus heeft ons niet zondeloos  gemaakt door de wet te vernietigen. Vervulling van de wet is niet: ontbinding van de wet (Mat.5:17)
Doel van de wet is nog steeds Christus. (Rom.10:4, Gal.3:19) De wet laat onze overtredingen zien. We staan flink in het rood. En onze schuld zal sowieso betaald worden. Dat wil zeggen wij verdienen de dood en wij krijgen ook de doodstraf,
tenzij we door ons geloof in Christus verlost worden van de schuld doordat Christus de schuld voor ons aflost (door Zijn eigen leven te offeren)

De bijbel zegt dat wij allemaal zondaars zijn en dat we een leugenaar zijn als we dat zouden ontkennen. (Prediker 7:20, 1 Johannes 1:10, Romeinen 3:23 )
En zonde is nu juist wetsovertreding of wetteloosheid (I joh.3:4). Dus de wet is nog steeds springlevend. We moeten nog steeds zijn geboden onderhouden.
Prediker heeft onderzocht naar waar het in het leven uiteindelijk om gaat, en kwam tot de slotsom aan het einde van zijn boek:
“Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.” (pred.12:13)

Gehoorzaam zijn we sowieso allemaal;
Alleen dienen we te kiezen tot welke dienst we ons zelf stellen: gehoorzaamheid aan de dienst van de zonde tot de dood, of gehoorzaamheid aan de dienst van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid. (Rom.6:16).

Wij hebben dus geen vrijbrief om te zondigen door zijn wet te negeren. De wet is alleen wel ontdaan van de macht om te doden (door het geloof in Christus). Daardoor staan we niet meer onder de vloek van de wet; Christus is het einde van de vloek van de wet.
In hem zijn we vrij van de wet; we hoeven de wet niet meer te doen omwille van onze gerechtigheid (zoals in het oude testament ‘doe dit en gij zult leven’)
Iedereen die zijn gerechtigheid niet van Christus verwacht maar die het van de werken van de wet verwacht ligt echter nog steeds onder de vloek van de wet. (Gal.3:10)
Maar de eis van de wet wil, Hij wel nog steeds in ons vervullen door Zijn Geest (Rom.8:4).

De zonde mag niet langer over ons heersen, want we staan niet onder de wet maar leven onder de genade. (Rom.9:6)
Wij dienen onze leven te heiligen door te strijden tegen de zonde; door zijn geboden te bewaren. “Weest heilig, want Ik ben heilig”.(I Petr.1:16). (we hebben nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in onze worsteling tegen de zonde. Heb12:4)
Als we wandelen door de Geest en door de Geest geleid worden, zijn wij niet onder de vloek van wet (Gal.5:16-18).
De vrijheid die we hebben dat we onze gerechtigheid niet meer hoeven te zoeken in het doen van de wet, mag niet misbruikt worden om de wet niet te doen.
Door de Geest zijn we uit de doden van de zonden opgewekt tot een nieuw leven, daarom moeten we ook door de Geest wandelen door geen ongerechtigheid te doen. (Gal.5:25)

In de eindtijd wordt er gesproken over zij die “de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben” (openb.12:17).
En er wordt vertroostend gesproken tot “zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus” (openb. 14:12)

De liefde staat niet boven de wet, maar is de vervulling van de wet.
Wie de liefde doet vervuld de wet (Rom 13:8-10 & Gal 5:14)
Dat de wet goed is, zoals o.a. bejubeld in psalm 119, geldt nog steeds;
De wet is goed als het gebruikt wordt tot het doel waartoe God de wet heeft gegeven.
Het doel van de wet is liefde uit een rein hart, en uit een goed geweten, en uit een ongeveinsd geloof. (1Tit. 1:5-11  & Rom.13:8-10)
Als de liefde boven de wet gesteld wordt dan kun je er alle kanten mee op omdat onze definitie van liefde vaak anders is. Bijvoorbeeld de mening dat bij hoogoplopende voortdurende ruzie in het gezin de liefde wordt gediend door te gaan echtscheiden, terwijl God echtscheiding verbiedt op die grond.
I Joh.5:2-3
“Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren. Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.”
I Joh.3:24
“En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.”

Er zijn verder ook wetten die alleen een voorafschaduwing waren van Christus (o.a. tempeldienst), of alleen voor de Joden golden (burgerlijke wetten). Interessant is waar die grens getrokken moet worden. Maar voor mij zijn de andere wetten, hoewel in het nieuwe verbond geplaatst in een ander kader, nog steeds geldig.

quote:

pyro schreef op 29 juni 2008 om 15:46:
(..)
Het geloof kan confronterend werken inderdaad, maar het is zeer de vraag in hoeverre je anderen moet (mag) confronteren met je geloof. Kan ik bijv. door eerlijk mijn mening te zeggen iemand duidelijk maken of God achter hem staat?? Ik geloof dat dat mij niet toekomt.
Paulus waarschuwt ons dat leraren des te strenger beoordeeld zullen worden vanwege hun zware verantwoordelijkheid. Ik zie dan ook des te meer reden tot terughoudendheid. Om bedachtzaam te zijn met onze meningsvorming en het kenbaar maken ervan.

Bedachtzaamheid is altijd goed, en ook het op de juiste manier brengen.
Maar betreft de verantwoordelijkheid, deze heeft ook een ander zijde.
Als je meent dat God iets in Zijn woord verbiedt, dan heb je dat woord de ander voor te houden, in alle lankmoedigheid wetende dat wij het allen moeten hebben van de genade en dat we zelf niet beter zijn. Hoewel het soms veel makkelijker is je mond te houden (je wordt nou niet bepaald populair met sommige onderwerpen) , als je meent dat volgens de Heilige Schrift zonde bedreven wordt dan heb je daar een taak om in liefde de ander dit voor te houden en te vragen hoe zij hun handelswijze zien in het licht van de Schrift. Dit is onze naastenplicht.
Ik zou het bijzonder liefdeloos vinden om de zonde maar ongestoord haar vernietigende werk te laten voortdoen. Je mag toch hopen dat als je zelf van het rechte spoor afwijkt dat je broeders en zusters de schroom overwinnen om je de rechte weg voor te houden. En als je verschilt over wat de rechte weg is, dan zij dat zo, maar dat zet onze verantwoordelijkheid zeker niet buiten spel.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2008, 06:04:49 pm door Titaan. »

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 29, 2008, 06:10:17 pm »
@gaitema, Is het voor jou een gruwel of voor God, volgens mij het eerste. Jij kan je er niks bij voorstellen of juist heel veel 1 van beide maakt je bang en kleurt je reacties, want op basis van de bijbel is niet te zeggen wat God er van vindt.

Vraagje, waarom zou God zijn eigen schepping een gruwel vinden, homo's zijn zoals ze zijn en hebben er niet voor gekozen.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2008, 06:14:58 pm door Silver »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 29, 2008, 07:19:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juni 2008 om 17:42:
Dus toch maar homoseksuale geslachtsgemeenschap en verzwijgen wat er over in de bijbel staat. Het is algemeen bekent welke visie de kerken delen, wat dat betreft zeg ik niets nieuws. De PKN is de enige kerk waar een zegen wordt gegeven over relaties tussen homoseksuele stellen en dan nog zegenen ze nooit homohuwlijken in.

Het is net als het geloven in God. Ik kan op de basis van de bijbel zeggen dat God bestaat en dat Jezus voor onze zonden gestorven is en dat enkel behoudt is door Jezus.  Dat is ook geen mening, maar voor mij vaststaande feiten. zo is het voor mij ook geen mening dat God de seksuele omgang tussen twee mensen van het zelfde geslacht een gruwel is, het is voor mij een feit. En als ik geloof dat het een feit is net als de Paus in Rome dat geloofd, dan kom ik daar eerlijk voor uit. Het is aan de ander wat hij ermee doet.

De vraag is hoe we met de wet omgaan.
Jezus heeft hierover gezegd: 'Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.' (matth. 7:12) Met andere woorden: heb je medemensen lief (zelfs je vijanden) en berokken niemand kwaad. Een wet die daartoe niet herleid kan worden is een wet zonder hart.
In het voorbeeld van homosexuele geslachtsgemeenschap stel ik daarom de vraag: 'op welke manier gaat dit in tegen de liefde? wat voor kwaad berokkent dit?'
Als daar geen antwoord op is, dan heb ik ook geen antwoord op de vraag of dit toegestaan is.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2008, 07:21:28 pm door pyro »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 29, 2008, 07:28:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juni 2008 om 17:42:

Het is voor mij een feit dat het eten van onreine dieren  voor God een gruwel is, dat staat in de bijbel namelijk. Het is voor mij ook een feit dat in de tijd dat de bijbel geschreven werd een monogame homosexuele relatie onbestaanbaar was en dat als het dan in de bijbel over homosexualiteit gaat, je het dus automatisch over schandknapen en tempelprostitutie hebt. Dat dat niet geoorloofd is en was lijkt me vrij duidelijk.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 29, 2008, 11:02:30 pm »

quote:

Silver schreef op 29 juni 2008 om 18:10:
Vraagje, waarom zou God zijn eigen schepping een gruwel vinden, homo's zijn zoals ze zijn en hebben er niet voor gekozen.

Nog bedankt voor je vorige antwoord.

Nu op deze ook weer een vraag: waarom denk je dat God die mensen zélf een gruwel vindt? Volgens mij maak je het nu erger dan het is.

Mijns inziens zijn homo's net als hetero's geliefd bij God, doen allebei zonden die God haat en die dus weg moeten uit hun leven. In het rijtje 'zonden' is de homoseksuele daad er maar 1 van. Dronken zijn, gierig, ijdel, egoïstisch, overspelig, jaloers, etcetera, etcetera zijn ook allemaal zonden. Als al die mensen een 'gruwel' zouden zijn voor God dan houdt Hij niemand over om lief te hebben!

Ben je het hier mee eens?

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 29, 2008, 11:36:34 pm »
Ben ik het niet mee eens, homo's ervaren dezelfde liefde als hetero's voor hun partner, seks zie ik daarbij niet als daad maar als onderdeel van de liefde in het geheel. Dit kan geen gruwel en/of zonde zijn, omdat beide personen een gelukkiger leven leiden dan dat ze zouden hebben als ze in eenzaamheid en verkramping een verloren leven zouden leven. Daarvoor heeft God de mens niet geschapen.

Iemand die zichzelf is en leeft in liefde kan die liefde uitdragen op anderen, kijk om je heen, de gelukkigste mensen zijn de mensen die Gods woord niet als boek met regels zien en dat gebruiken om met de vinger te wijzen om wat volgens de bijbel goed en fout zou zijn en daarbij de grote lijn uit het oog verliezen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 30, 2008, 12:00:08 am »

quote:

Silver schreef op 29 juni 2008 om 18:10:
@gaitema, Is het voor jou een gruwel of voor God, volgens mij het eerste. Jij kan je er niks bij voorstellen of juist heel veel 1 van beide maakt je bang en kleurt je reacties, want op basis van de bijbel is niet te zeggen wat God er van vindt.

Titaan legde het heel mooi uit hoe ik het ook beleef. Ik sluit me bij zijn uitleg aan. Verder gruwel ik niet van mensen en ook God gruweld niet van mensen, maar van zonden moet God niets weten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 30, 2008, 12:04:09 am »

quote:

pyro schreef op 29 juni 2008 om 19:19:
[...]

De vraag is hoe we met de wet omgaan.
Jezus heeft hierover gezegd: 'Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.' (matth. 7:12) Met andere woorden: heb je medemensen lief (zelfs je vijanden) en berokken niemand kwaad. Een wet die daartoe niet herleid kan worden is een wet zonder hart.
In het voorbeeld van homosexuele geslachtsgemeenschap stel ik daarom de vraag: 'op welke manier gaat dit in tegen de liefde? wat voor kwaad berokkent dit?'
Als daar geen antwoord op is, dan heb ik ook geen antwoord op de vraag of dit toegestaan is.
die antwoord kan je zelf vinden.  Het mooie is dat de zonden die begaan kunnen worden tussen homoseksuele stellen in geslachtgemeenschap het zelfde zijn als wat heteroseksuelen kunnen doen. Het zegt dan net zo veel over ons dan over hen. Voor de rest raad ik je aan het aan God te vragen. Hij schreef de wetten. Ik weet wel waarom ik het zeg en weet ook dat Hij het jou kan leren. Want de Heilige Geest Gods overtuigd ons van zonden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 30, 2008, 12:11:14 am »

quote:

dingo schreef op 29 juni 2008 om 19:28:
[...]

Het is voor mij een feit dat het eten van onreine dieren  voor God een gruwel is, dat staat in de bijbel namelijk. Het is voor mij ook een feit dat in de tijd dat de bijbel geschreven werd een monogame homosexuele relatie onbestaanbaar was en dat als het dan in de bijbel over homosexualiteit gaat, je het dus automatisch over schandknapen en tempelprostitutie hebt. Dat dat niet geoorloofd is en was lijkt me vrij duidelijk.
Dit is een volmaakt synodaal gereformeerd antwoord wat ik eens van onze dominee gekregen heb, waar ik enkele jaren over moest denken en ik heb ontdekt dat de zonde te maken heeft met het tegen de natuur ingaan. Verder ga ik daar niet in detail op in. Ook hier geld het zelfde als wat ik tegen Pyro zeg. En "hoe ver gaan we daar in?" was een vraag wat hij stelde.... mijn antwoord op hoever ik ga: zover als dat ik geloof dat God me daar toe opdraagt. In het vertrouwen dat God me daarin leid. En wie mij persoonlijk kent (maar op een forum lukt dat niet) weet hoe ik daar mee omga.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2008, 01:11:54 am door gaitema »

Silver

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 30, 2008, 06:48:26 am »

quote:

gaitema schreef op 30 juni 2008 om 00:00:
[...]

Titaan legde het heel mooi uit hoe ik het ook beleef. Ik sluit me bij zijn uitleg aan. Verder gruwel ik niet van mensen en ook God gruweld niet van mensen, maar van zonden moet God niets weten.
Titaan legt weinig uit, slechts een opsomming van bijbelteksten die iets zouden moeten bewijzen. Pak een willekeurig boek uit je kast en ga uit afzonderlijke hoodstukken zinnetjes bij elkaar zoeken en je kunt het ook laten buikspreken.

Afgezien daarvan, iemand IS homo, dat is wie hij/zij is, dat hoort bij de persoon net als rood haar, handicap, kaal of met een lengte van 2.10. Dus als je iemand zondig noemt om zijn/haar homoseksualiteit gruwel je ook van hem/haar als persoon.

Verder zeg je dat ik 'het god zou moeten vragen', ik weet dat je het waarschijnlijk niet zo bedoeld, maar dat is een vrij beledigende opmerking. Mensen plegen zelfmoord, verminken zich of kiezen ervoor door hun familie verstoten te worden in plaats van zichzelf te verloochenen. Denk je dat die mensen niet geprobeert hebben zich heteroseksueel te gedragen, daar God en alle andere goden voor gebeden hebben? Voor jou is het een discussie, voor homo's letterlijk hun leven. Zou jij het leuk vinden als iedereen zogenaamd uit goede bedoelingen 'vermanend' over jou, je relatie en je seks leven praat, je daarop beoordeeld en conclusies trekt over de relatie die jij hebt met God.

God heeft geen enkel probleem met een monogame homoseksuele relatie, vraagt het die enkel homo die nog christen is en niet uitgekotst door een beter wetende meerderheid, die geen homo is, maar wel weet wat God ze verteld en de gevoelens er schijnbaar bij kent.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2008, 06:57:32 am door Silver »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 30, 2008, 08:39:46 am »
Bottomline is dus gewoon dat Silver de homoseksuele daad niet als zonde ziet, en vele anderen wel. Ik denk niet dat we daarin vooruit komen.

Wat ik nog wel recht wil zetten, is dat Silver zegt dat 'wij' van homo's gruwelen of 'wij' vinden dat God dat zou doen. Dat is dus absoluut niet zo. Ik ken ook homo's en ik gruwel echt niet van ze.

Over homo-zijn-maar-het-niet-praktiseren: iedereen moet zich tegennatuurlijk gedragen. Ik ben van nature een overspelige; het is alleen door Gods kracht dat ik me tegennatuurlijk kan gedragen en trouw kan blijven aan mijn vrouw. Voor homo's is dat nog een tandje heftiger, maar feitelijk komt het op deze tegennatuurlijkheid neer.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2008, 08:45:04 am door Zwever »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 30, 2008, 10:02:04 am »

quote:

Zwever schreef op 30 juni 2008 om 08:39:
Bottomline is dus gewoon dat Silver de homoseksuele daad niet als zonde ziet, en vele anderen wel. Ik denk niet dat we daarin vooruit komen.

Als je in je loopgraafje blijft hangen niet nee.

quote:

Over homo-zijn-maar-het-niet-praktiseren: iedereen moet zich tegennatuurlijk gedragen. Ik ben van nature een overspelige; het is alleen door Gods kracht dat ik me tegennatuurlijk kan gedragen en trouw kan blijven aan mijn vrouw. Voor homo's is dat nog een tandje heftiger, maar feitelijk komt het op deze tegennatuurlijkheid neer.

Makkelijk hoor, zo'n uitspraak. We hebben het allemaal lastig, maar jij hebt gelukkig nog een vrouw. Jij hoeft jezelf niet te ontkennen. Misschien doe je mensen met deze stellingname wel meer pijn dan je denkt.

Verdere bijdrage aan de discussie:

1. Iedereen gaat er van uit dat de homoseksuele praxis voor God een gruwel zou zijn. Is dit nu gebaseerd op één versje? Vanuit een compleet moderne visie op homofilie en homoseksualiteit? In feite zegt de Bijbel daar gewoon niets over.

2. Over dat vers gesproken, dat staat in Leviticus 18, tussen de regels voor het volk van God, wat betreft seksualiteit. Daar staat ook dat je de zus van je vrouw niet als bijvrouw mag nemen en dat vrouwen onrein zijn tijdens de menstruatieperiode. Ik wil niet zeggen dat we deze regels maar moeten afschaffen, integendeel. Wat ik wel wil zeggen is dat we selectief lopen te shoppen: wat is nog wel wet, wat niet? Daarnaast bespeur ik een zekere culturele aanpassing van Mozes. Hoewel we er vanuit kunnen gaan dat God niets heeft met polygamie, wordt het toch gedoogd.

3. Ik pleit voor eenzelfde in deze tijd. Hier is immers polygamie not done en monogamie een deugd. Daarnaast is homo-zijn en homo-doen geaccepteerd binnen de maatschappij. Hoewel we dus weten dat God zijn scheppingsorde gericht is op man en vrouw, weten we ook dat homofilie geen keuze is. Ik pleit er dus voor de scheppingsorde te blijven belijden, maar tegelijk ook de gebrokenheid van deze wereld te zien en de homoseksuele relatie daarin te accepteren.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 30, 2008, 10:06:17 am »
@silver: Ik vind dat we moeten ophouden met stigmatiseren. Ik geloof namelijk dat God van alle mensen zou moeten gruwelen. Geen mens wordt er geboren zoals god dat bedoeld had. Ieder mens schiet zijn doel voorbij. Eigen geluk gaat voor! God is er voor als we ons rottig voelen?

Het liefde gebod begint met God liefhebben boven alles. Met heel je hart, heel je ziel en al je verstand. En als mens kom ik (Meindert) daar lang niet aan toe. Ik heb het geluk dat mijn zonden verborgen zijn, zodat ik niet letterlijk uitgekotst wordt door mijn broers en zussen in de Here. Maar ik voel me wel uitgekotst! Huilend lag ik op mijn knieën.

Nu kan ik wel zeggen ik ben zo geboren! En door wat ik meegemaakt heb ben ik zo geworden. Maar ik weiger te erkennen dat God mij zo heeft geschapen. Dat is iets wat jij mij wilt aanpraten.  

Dan zou ik God beschuldigen, terwijl Hij de enige was die mij uit de kots heeft getrokken. Hij zegt mij dat ik niet zo hoef te zijn! En ik geloof Hem!
En al heb ik de laatste tijd niet gemerk dat ik kan veranderen. Heel veel terugval gehad! Ik blijf God vertrouwen. Ik leef niet voor het geluk in dit leven. Mijn toekomst is op de nieuwe aarde. Dan ben ik zoals God het bedoeld had.

Ik veroordeel mijn eigen daden net zo hard als ik bij anderen hun daden zal afkeuren. Maar door juist de confrontatie te zoeken, zoals jij doet, vergroot je het stigma. Want jij vraagt daardoor naar de scherpe veroordeling. Alsof wat ik doe erger is dan andere zonden en dat is iets wat ik niet geloof.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 30, 2008, 11:49:07 am »

quote:

Ursa schreef op 30 juni 2008 om 10:02:
Als je in je loopgraafje blijft hangen niet nee.

Eh, ik stel hier 2 vragen en doe 1 opmerking. Waar is het loopgraf?

Verder heb ik deze discussie hier al erg vaak langs zien komen, waar het wél iets 'loopgraverigs' heeft. Mijns inziens is dat vrij makkelijk te verklaren:

1. De mensen met homoseksuele gevoelens die relaties goedkeuren (en vaak hebben!) gaan echt niet zomaar toegeven dat zij geen relatie zouden mogen hebben.
2. De 'bijbelgetrouwe' christenen gaan echt niet zomaar toegeven dat Romeinen 1 cultureel bepaald is (ik heb het niet eens over leviticus).

Ofwel, dit is een botsing tussen 'identiteiten' en compleet verschillende manieren van interpretatie. Dat los je op internet zo niet eventjes op, dat wilde ik aangeven.

quote:

Makkelijk hoor, zo'n uitspraak. We hebben het allemaal lastig, maar jij hebt gelukkig nog een vrouw. Jij hoeft jezelf niet te ontkennen. Misschien doe je mensen met deze stellingname wel meer pijn dan je denkt.

Ik hoef mezelf niet te ontkennen? Dat was nu juist het punt: wij kunnen allemaal niet onze eigen 'natuur' achternalopen, we moeten allemaal onszelf ontkennen. Wij moeten dood voor Christus, zodat Hij in ons kan leven. Dat doet voor iedereen pijn (als het geen pijn doet dan klopt er zelfs iets niet!). Het mooie van die pijn is wel dat er een compleet nieuw mens uit komt.

En of dat voor homo's moeilijker is? Ja, vast, daar wil ik niets aan af doen. En dat zal ook zeker pijn doen! Maar ik wil gewoon duidelijk maken dat het 'slechts' 1 aspect is van het 'jezelf ontkennen', er zijn voor iedereen nog veel meer gebieden in je leven waarin je dat moet leren!

quote:

1. Iedereen gaat er van uit dat de homoseksuele praxis voor God een gruwel zou zijn. Is dit nu gebaseerd op één versje? Vanuit een compleet moderne visie op homofilie en homoseksualiteit? In feite zegt de Bijbel daar gewoon niets over.

Volgens mij zegt Romeinen 1 daar in klaarheldere taal meer dan genoeg over. Ik heb zo'n vermoeden dat nu iemand iets over 'cultureel bepaald' en 'dat was toen anders' gaat roepen, maar daar ben ik het niet mee eens :)

quote:

2. Over dat vers gesproken, dat staat in Leviticus 18, tussen de regels voor het volk van God, wat betreft seksualiteit. Daar staat ook dat je de zus van je vrouw niet als bijvrouw mag nemen en dat vrouwen onrein zijn tijdens de menstruatieperiode. Ik wil niet zeggen dat we deze regels maar moeten afschaffen, integendeel. Wat ik wel wil zeggen is dat we selectief lopen te shoppen: wat is nog wel wet, wat niet? Daarnaast bespeur ik een zekere culturele aanpassing van Mozes. Hoewel we er vanuit kunnen gaan dat God niets heeft met polygamie, wordt het toch gedoogd.

Goed punt, zoiets moet je ook niet uit Leviticus halen.

quote:

3. Ik pleit voor eenzelfde in deze tijd. Hier is immers polygamie not done en monogamie een deugd. Daarnaast is homo-zijn en homo-doen geaccepteerd binnen de maatschappij. Hoewel we dus weten dat God zijn scheppingsorde gericht is op man en vrouw, weten we ook dat homofilie geen keuze is. Ik pleit er dus voor de scheppingsorde te blijven belijden, maar tegelijk ook de gebrokenheid van deze wereld te zien en de homoseksuele relatie daarin te accepteren.

Je redenering gaat op, als het nieuwe testament er niets over zou zeggen. Dat doet het echter wel. Stelen vinden we nog altijd fout, net als doodslaan, omdat het Nieuwe Testament daar ook over spreekt (en ons geweten ons aanklaagt). Voor de rest zijn inderdaad veel zaken cultuurbepaald.

@Meindert: Sterkte ermee, en mooi dat je dit met ons wilt delen! Ik hoop dat je door dit alles heen uiteindelijk meer op Christus mag gaan lijken.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2008, 11:53:45 am door Zwever »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 30, 2008, 12:12:11 pm »
Ik moet zeggen dat het op mij vreemd overkomst dat ik op een gereformeerdvrijgemaakte site min of meer opgelegd krijg te geloven wat er in de vrijzinnige hoek van de synodaal gereformeerde kerk zo makkelijk geloofd wordt. Ik verbaas me daar over. Met het zelfde gemak hebben mensen daar ook het geloof verloren dat enkel Jezus de weg is. Sommigen zeggen dat Jezus een weg is, een waarheid en het leven is. En dat wordt verdedigd op een zelfde wijze als hier deze gebod tegengesproken wordt.

Ik walg niet van mensen en God ook niet. Ik vindt het ook prima als twee homoseksuelen verlieft op elkaar worden en een relatie aangaan. Maar seksueliteit is niet voor iedereen mogelijk. Jezus zei zelf dat niet alle mensen kunnen trouwen. Zo als het er naar uitziet ben ik één van die mensen die vanwege het vervallenheid van de natuur door de erfzonde niet kan trouwen en ook geen seks zal hebben met een vrouw. Dat is voor mij niet anders dan voor iemand die vanwege de vervallenheid van de natuur door de erfzonde gewoon niet op een natuurlijke wijze een gezin kan stichten en de liefde bedrijven, maar door Gods kracht kan ik dat dragen en zij dat ook. Seksueel geslachtsgemeenschap tussen twee mannen kan enkel op een orale wijze, waar ik als heteroseksueel ook geen goed geweten bij zou hebben als ik dat zou doen bij een vrouw. Er zijn bovendien meerdere seksuele vormen. De Bijbel spreekt over het delen van een bed tussen twee mannen op een wijze zoals een man en een vrouw dat doen. Wat dat inhoud kunnen we wel na gaan. Dat gaat niet over zoenen of elkaar knuffelen. Daarmee val ik in de herhaling, maar wat de bijbel schrijft kan ik niet verdraaien. Een heldere uitleg om dit gebod anders te zien heb ik nog niet gezien, enkel (in mijn ogen) draaierij om de bijbelse feiten. De methoden die worden gebruikt om deze gebod van God de Vader in mijn ogen opzij te schuiven zijn het zelfde waardoor mensen zeggen dat Jezus een weg, een waarheid en het leven is. Alsof er meerdere wegen zijn om bij de Vader te komen.

Helaas moet ik bekennen dat ik vindt dat tegenstanders van deze gebod van de Here onze God (zo als ik dat begrijp en opvat) in mijn ogen verwart lijken te zijn en geen raad weten met dit gebod. Ik lees hier en daar dubbelzinnigheden. Geen water bij de wijn doen en toch verzwijgen over het gebod uit medelijden. En dat zondigen op een tegennatuurlijke wijze vanwege de liefde goed is min of meer.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2008, 12:23:52 pm door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 30, 2008, 01:28:09 pm »
Modbreak:
Deze discussie wordt nu wel heel erg toegespitst op homosexualiteit terwijl het beter is om qua onderwerp: Is God wetteloos geworden? dit breder te trekken dan alleen homosexualiteit.
Ik zal vandaag als ik meer tijd heb, dit topic even bekijken en dan wat berichten verplaatsen zodat we hier meer on-topic verder kunnen gaan over het onderwerp van de TS. Misschien is het goed om daar dan ook een bijbelgedeelte te nemen - kan gaitema dit misschien doen als topic starter - aan de hand waarvan we deze vraag dan proberen te bantwoorden.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2008, 11:20:49 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 30, 2008, 08:46:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 juni 2008 om 00:04:
[...]
die antwoord kan je zelf vinden.

Ik vind andere antwoorden dan jij omdat ik de schrift anders interpreteer. Ik draai niet. Maar bij mij draait het om andere uitgangspunten dan bij jou. Het hoe en waarom heb ik onderbouwd, maar vindt bij jou blijkbaar geen weerklank met het praktijkvoorbeeld van homosexualiteit.

quote:

Het mooie is dat de zonden die begaan kunnen worden tussen homoseksuele stellen in geslachtgemeenschap het zelfde zijn als wat heteroseksuelen kunnen doen. Het zegt dan net zo veel over ons dan over hen.

Dat zou ik een redelijk standpunt vinden als het van iemand kwam die homohuwelijken niet afkeurde.

quote:

Voor de rest raad ik je aan het aan God te vragen. Hij schreef de wetten. Ik weet wel waarom ik het zeg en weet ook dat Hij het jou kan leren. Want de Heilige Geest Gods overtuigd ons van zonden.
Moge de Heilige Geest ons overtuigen van onze zonden. Amen.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2008, 08:54:01 pm door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 30, 2008, 11:14:12 pm »
Goed, P en A heeft gelijk dat het inderdaad te veel is toespitst op één enkel gebod en niet op het topiqonderwerp. Daarbij ben ik me bewust dat veel mensen zich door de discussie over dit onderwerp gepasseerd voelen.
Ik moest vandaag terugdenken aan een discussie die ik had met de twee dominee's en mijn oudste zusje die alle drie voorstander zijn van het homohuwlijk. Daarnaast dan de bijbelkringleidster die dus trouwde met een vrouw in Groningen. Wat me opviel is dat ze alle vier overtuigde christenen zijn die alle vier net zo sterk als ik de liefde van God zoeken en Zijn Koninkrijk. Mijn zusje en ik konden elkaar uiteindelijk wel vinden in de drijfveren (ondanks de verschillen) en met één van de dominee's kwamen hij en ik er uit dat een jeugddienst omtrent de onvergankelijke liefde wel goed zou zijn. Want wat is liefde? Wat verwacht de liefde van ons? In deze vraag konden we elkaar wel vinden. Ik zal een ander ook niet het homohuwlijk verbieden (is mijn taak ook niet), ik zeg gewoon hoe ik er over denk en wat mijn geloof is. Toch verontrust me de zeer uiteenlopende inzichtverschillen me best wel. Ik vraag me dan af hoe de strijd er voor staat in de hemelse gewesten tussen God en zijn grote tegenstander. zoals een dominee bij ons zei (de derde niet genoemde dominee) God brengt bij één, maar satan drijft uit één. Hij adviseerde me gewoon verstandelijkerwijs gewoon niet over het homohuwlijk te praten. Dat leek hem het beste.

Terug dus naar het onderwerp: "Is God wetteloos geworden?"

Titaan heeft zijn best gedaan teksten te vinden voor dit onderwerp  en een aantal heb ik eruit gepikt:
De liefde staat niet boven de wet, maar is de vervulling van de wet.
Wie de liefde doet vervuld de wet (Rom 13:8-10 & Gal 5:14)
“Weest heilig, want Ik ben heilig”.(I Petr.1:16).
In de eindtijd wordt er gesproken over zij die “de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben” (openb.12:17).
En er wordt vertroostend gesproken tot “zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus” (openb. 14:12)
Als de liefde boven de wet gesteld wordt dan kun je er alle kanten mee op omdat onze definitie van liefde vaak anders is. Bijvoorbeeld de mening dat bij hoogoplopende voortdurende ruzie in het gezin de liefde wordt gediend door te gaan echtscheiden, terwijl God echtscheiding verbiedt op die grond.
I Joh.5:2-3
“Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren. Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.”
I Joh.3:24
“En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.”

Los van een specifieke wet dus, hoe bewaar je de geboden, hoe weet je wat de boodschap ervan is en kan je het in het licht van Jezus Christus gebruiken?
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2008, 11:29:54 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 30, 2008, 11:50:56 pm »
Ik wil zelf een toelichting geven wat de Geest die door de wetten heen spreekt wel dienen zal geloof ik. God zegt dat echtscheiding niet goed is. Maar een echtscheiding komt toch ook op het pad van veel christenen.
Uit mijn eigen leven: Mijn grootouders gingen naar meer dan dertig jaar een slechte huwlijk met veel conflicten te hebben gehad uit elkaar. De meeste mensen gaven hem de schuld van alles. Want hij was nogal een aangebrande kikker die snel in woede uitbarste. Maar er speelde meer in het gezin. Ik weet er het één en ander van en wat ik er van weet is dat ook bij haar veel niet lekker zat. Het ging mis aan bijde kanten. Het gevolg van dat bijna iedereen hem de schuld gaven is dat hij slechts een handvol mensen overhield die met hem om wilden gaan. Waarvan één zoon (de andere zoon met zijn vrouw weet ik niet), mijn ouders, een buurvrouw, een dominee en zijn zus. De rest van de mensen keerden hem de rug toe. Hij ging toen ziende ogen achteruit. Viel kilo's af en had de papieren om te scheiden nooit ingevuld, ondanks dat zij al ergens anders was gaan wonen. Ze zijn dan ook officieel nooit gescheiden, want hij maakte op een ochtend een einde aan zijn leven. waar hij aan begon zou hij ook mee eindigen. zijn leven was voor hem totaal het leven niet meer waard. Ik denk dat hij zich vervloekt voelde, een slecht mens die het niet waard was om te leven.

Er ging hier veel mis, de wortels lagen er al in dat ze onvoldoende hulp alleen al van buitenaf hadden gehad. Tegenwoordig zouden ze bij de Psygoloog terecht komen met hun problemen, maar dat was voor hen nog ongebruikelijk. Een dominee ondersteunde hem wel heel veel en was er veel voor hem. Dat vond zij wel eens knap moeilijk.

Was een scheiding goed geweest? Nee.  Wat hadden ze moeten doen? Moeilijk te zeggen, maar het liep niet goed af. Zij overleed 8 jaar later en had inmiddels enkel nog mijn moeder en haar zus over die met haar door één deur konden. Volgens de dokter kwam dat door het vele verdriet dat ze door het hele drama had meegekregen en niet kon verwerken. Daardoor was ze onverdragelijk negatief ten opzichtte van anderen geworden. In haar ogen kon niemand het nog goed doen. Ze beschuldigde ook mijn moeder veel van van alles en nog wat. Maar zij dacht dan telkens aan het gebod "eer je vader en je moeder" en "spreken is zilver, maar zwijgen is goud."  Ze bleef haar bezoeken en verzorgen en vlak voor haar dood zei haar moeder tegen haar: "Fenny". Zij: "Ja". Haar moeder: "Je bent lief." Dat zal ze nooit meer vergeten, haar gemoed schoot vol.  Op haar sterfbed waar haar hele gezin weer herenigd door mijn moeder bijeen was gebracht (dat was de wil van haar ook geweest, dat ze zou sterven met het hele gezin om haar heen) kreeg ze opeens een buitenaardse blik alsof ze iets zag wat niet hier op aarde afspeelde en noemde de naam van haar man alsof ze hem zag. Na nog wat gewoel en opmerkingen omdat ze zo pijn had stierf ze.

Eén ding weet ik wel hierdoor: een scheiding is nooit goed, het scheurt een gezin uit één en de omgeving. Het is het vernietigende werk van satan die overwint. Dat is nooit goed en laat jaren zijn sporen na. Vaak zijn de problemen zo groot, dat ze met elkaar al een ramp zijn. De brokken vallen, de liefde is gebroken. Een eenheid door God gebonden valt aan diggelen. Vanuit die gebrokenheid moet je verder. Het is kapot en onherstelbaar beschadigd geraakt.

Wat had God gewild? Als Hij hun Psygoloog zou zijn geweest, dan waren de wortels aangepakt. Dan had Hij alles kunnen voorkomen. Nu was de relatie zo ziek geworden dat het letterlijk ten dode was opgeschreven.

De wetten willen voorkomen dat we de dood ingedreven worden. Dat een mug uitgroeit tot een verpletterde olifant die je onder je poten kan vermorzelen.

om af te sluiten met een tekst waar ik zelf veel mee heb:

"Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. Niet wie slechts de wet aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is." Romeinen 2: 12 t/m 16
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2008, 11:20:49 am door gaitema »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 01, 2008, 08:28:26 pm »

quote:

Als de liefde boven de wet gesteld wordt dan kun je er alle kanten mee op omdat onze definitie van liefde vaak anders is.

Het is niet zozeer een kwestie van de liefde boven de wet stellen. Maar liefde is zelf het hoogste gebod.
Wanneer je alle geboden onderhoudt maar je zou de liefde niet hebben, dan was het niets waard.

We hebben het dan wel over de zuivere liefde en niet over de verdraaiingen waarmee mensen zo graag van alles en nog wat goedpraten.

quote:

Los van een specifieke wet dus, hoe bewaar je de geboden, hoe weet je wat de boodschap ervan is en kan je het in het licht van Jezus Christus gebruiken?
Door in de Geest te wandelen, zoals Paulus het formuleert.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 01, 2008, 11:19:28 pm »
Okee, door in de Geest te wandelen. Dat geloof ik.
Waar ik op doel is, zou de Geest niet je vanuit de wetten die in de bijbels staan je niet een bepaalde spiegel voorhouden om je te herinderen wat in Gods ogen goed is en wat verkeert. Dan gaat het niet om de wet, maar om de boodschap van God die er doorheen klinkt. Ik ben zelf dan vooral gericht op de regels die wat over mij zeggen. Een aantal voorbeelden heb ik al beschreven in de geschiedenis van mijn grootouders omtrent trouw, scheiden, dienstbaarheid en zelfbeheersing.

Voorbeeld is ook Galaten 6:
"Broeders, als iemand op iets verkeerds wordt betrapt, moet u- als mensen door de Geest geleid worden hem vriendelijk terecht wijzen."(een gebod)

Ik las ook ergens een stuk waar het volk van Israël vertelt werd dat ze God bestolen omdat ze Hem geen tienden van hun inkomen gaven. Voor de rest leefden ze toen vroom, maar ze stalen van God door dat geld voor zichzelf te houden.

Dat hakte er bij mij in. Dat God tienden vroeg met de logica dat 9/10 van je inkomen genoeg zou zijn om zelf van te leven. Ik heb toen zitten uitrekenen waar dat op neer kwam. Dat is een best bedrag. Nu ik op mij zelf woon ben ik me er van bewust dat ik niet eens zoveel voor de kerk en goede doelen over houdt. Het gaat dan bij God in de eerste plaats erom dat we bewust moeten zijn wat we met ons geld moeten doen. Wie het allemaal voor zichzelf houdt en niet deelt met de behoeftigen steelt daarmee van God.Daarom probeer ik als het kan ook een mooi bedrag te reserveren voor God via allerlei goede doelen en de kerk. Uit onderzoeken blijkt dat de Nederlanders die het meeste geven aan goede doelen vooral de mensen zijn die een lage inkomen hebben. Dat is weer zo dubbel. Kennelijk moet je eerst ervaren wat het is om krap bij kas te zitten om daarom uit medeleven ook in betere dagen te schenken aan goede doelen.

Daarom geloof ik dat het goed is de geboden zo nu en dan te lezen en het als een spiegel te gebruiken. Als een richtsnoer in ons leven. Wat denk jij?
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2008, 11:24:16 pm door gaitema »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 02, 2008, 09:37:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juli 2008 om 23:19:
Daarom geloof ik dat het goed is de geboden zo nu en dan te lezen en het als een spiegel te gebruiken. Als een richtsnoer in ons leven. Wat denk jij?

Ja, ik denk dat het zeer zeker goed is de bijbel te lezen en te overdenken op welke manier de Geest tot jou persoonlijk spreekt door die tekst.
Het valt me wel op dat jij als vanzelfsprekend heel veel in termen van geboden interpreteert, die je dan ook nog als vanzelfsprekend rechtstreeks op jezelf betrekt. Ten slotte lees je dan in Galaten 6 nog het 'gebod' om de geboden op iedereen te betrekken, en voila, je kunt wel continu met een opgeheven vingertje door het leven gaan. Iedereen vertellen dat ze het verkeerd doen, jij zelf niet uitgezonderd.

Ik geloof dat Paulus een heel andere manier van leven schetst in Galaten 5:22 e.v.:
"Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet."

Dat is dus het richtsnoer. Het is interessant om te overdenken hoe geboden en andere richtlijnen in de bijbel daarmee in overeenstemming zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 02, 2008, 10:56:35 pm »
Beste Pyro,

je moet mijn geloof die ik met je wil delen niet als een opgeheven vinger zien. Dit is een forum waarop iedereen zijn geloof deelt. Ik kan ook jou opmerkingen als een opgeheven vinger zien, omdat je bijvoorbeeld zegt dat ik bepaalde dingen niet moet zeggen omdat God anders mij zou kunnen oordelen, omdat leraren een zware verantwoordelijkheid hebben.
Ik geloof wel in je goede bedoelingen, maar dan nog is het vrij vanzelfsprekend dat je op zeker een gereformeerd vrijgemaakte forum iemand treft die een andere geloofsstandpunt/ interpretatie er op na houdt. Trek het je dus niet te persoonlijk aan, ik stapte bewust over van het gesprek over homoseksualiteit over op een algemenere thema om te kijken of we hier wat mee kunnen. Ik ben er net zo min als jij erbij gediend om een conflict op dit forum te veroorzaken waar allerlei beoordelingen over hoe slecht de ander wel niet is over en weer vliegen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 02, 2008, 11:01:39 pm »
Trouwens, ik noem het 'geboden'  omdat in openbaringen staat geschreven dat we in Jezus moeten geloven en de wetten onderhouden. Wetten zijn geboden en ik wilde graag een band brengen in alle uitspraken waarin Jezus en zijn leerlingen zeggen wat we zullen moeten gaan doen. Ik zie het zeg maar als een wijze raad die je vraagt van een goede vriend en je Vader. Je weet dat Hij het beste met je voor heeft en de volle wijsheid bezit om ons van goede raad te voorzien.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 03, 2008, 03:00:48 pm »
Modbreak:
Van BF naar CL wegens het verloop van de discussie die breder is dan alleen vanuit enkele bijbelgedeelten
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2008, 03:01:07 pm door Priscilla en Aquila »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 03, 2008, 09:35:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 juli 2008 om 22:56:
Beste Pyro,

je moet mijn geloof die ik met je wil delen niet als een opgeheven vinger zien.

Zoals je wilt, ik zal het niet als een opgeheven vinger zien.
Verder sluit je bericht niet aan bij iets wat ik nog zou willen zeggen, dus laat ik hier maar bij.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2008, 10:26:04 pm door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 03, 2008, 10:53:01 pm »
conclusie: God is niet wetteloos geworden. :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 04, 2008, 12:04:04 am »

quote:

Meindertd schreef op 30 juni 2008 om 10:06:
@silver: Ik vind dat we moeten ophouden met stigmatiseren. Ik geloof namelijk dat God van alle mensen zou moeten gruwelen. Geen mens wordt er geboren zoals god dat bedoeld had. Ieder mens schiet zijn doel voorbij. Eigen geluk gaat voor! God is er voor als we ons rottig voelen?

Het liefde gebod begint met God liefhebben boven alles. Met heel je hart, heel je ziel en al je verstand. En als mens kom ik (Meindert) daar lang niet aan toe. Ik heb het geluk dat mijn zonden verborgen zijn, zodat ik niet letterlijk uitgekotst wordt door mijn broers en zussen in de Here. Maar ik voel me wel uitgekotst! Huilend lag ik op mijn knieën.

Nu kan ik wel zeggen ik ben zo geboren! En door wat ik meegemaakt heb ben ik zo geworden. Maar ik weiger te erkennen dat God mij zo heeft geschapen. Dat is iets wat jij mij wilt aanpraten.  

Dan zou ik God beschuldigen, terwijl Hij de enige was die mij uit de kots heeft getrokken. Hij zegt mij dat ik niet zo hoef te zijn! En ik geloof Hem!
En al heb ik de laatste tijd niet gemerk dat ik kan veranderen. Heel veel terugval gehad! Ik blijf God vertrouwen. Ik leef niet voor het geluk in dit leven. Mijn toekomst is op de nieuwe aarde. Dan ben ik zoals God het bedoeld had.

Ik veroordeel mijn eigen daden net zo hard als ik bij anderen hun daden zal afkeuren. Maar door juist de confrontatie te zoeken, zoals jij doet, vergroot je het stigma. Want jij vraagt daardoor naar de scherpe veroordeling. Alsof wat ik doe erger is dan andere zonden en dat is iets wat ik niet geloof.
De wereld is gebroken door de zondeval, als gevolg daarvan zijn er ook mensen anders dan Gods schepping begonnen is. Maar hoe je ook bent, met de geaardheid die je hebt, God is je Vader en heeft je beloofd alles te geven wat je nodig hebt. Hij zal de beproeving niet te zwaar maken en je overeind houden met Zijn heilzame rechterhand. Hij zal voor je zijn om je de weg te wijzen, boven je zijn om je te zegenen. In je zijn om je te vullen met zijn liefde en troost, achter je zijn om je te beschermen tegen gevaren, onder je zijn om je op te vangen als je ten val drijgt te raken en naast zijn om met je mee te gaan als je trouwe reisgenoot.