Auteur Topic: geloven als een kind  (gelezen 2179 keer)

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
geloven als een kind
« Gepost op: juli 11, 2008, 01:39:26 pm »
als kind heb je een beperkt, denkvermogen, een onschuld die je vaak als volwassene kwijt raakt, groei is goed, maar tegelijkertijd moet je zo oppassen met wat je je gedachten laat vullen.  kan je met een kindergeest als volwassene functioneren in deze maatschappij, dan doel ik op geloven als een kind. ik denk dat we het soms moeilijker ingewikkelder maken dan het is. graag jullie gedachten hierover

Izzie

• God houdt van je!
    • Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #1 Gepost op: juli 11, 2008, 04:29:13 pm »
Naomi ben het met je eens! Vaak maken we het moeilijker als het is, omdat we er langer en meer over nadenken dan kinderen. Een kind neemt het als het is, een kind leert allereerst te vertrouwen op de ander en daarna steeds meer te vertrouwen op zichzelf, dit bedoel ik in het dagelijkse leven. Als je een kind vertelt dat God bestaat en dat hij van ze houdt dan geloven ze dat, dan gaan ze (misschien) vragen stellen en ze geloven alles. Ze vertrouwen op God, ze vertrouwen dat Hij er is en dat Hij van ze houdt.
Naarmate je groter wordt ga je steeds meer nadenken en minder op een ander vertrouwen. Ons verstand wordt groter, maar niet zo groot dat we kunnen bevatten wat God ons wil vertellen en daarom vinden we het moeilijk te vertrouwen en te geloven dat het zo is.
Izzie

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #2 Gepost op: juli 11, 2008, 04:41:08 pm »
Izzie bewonder jouw visie hierop, word er erg blij van dank je wel

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #3 Gepost op: juli 11, 2008, 05:09:05 pm »
Beste mensen: Jezus, de Grote Leidsman, zei het al: ,,Indien gij niet gelooft gelijk de kinderen..." . Een kind neemt gewoon alles letterlijk wat er gezegd wordt, rechtuit en eerlijk. Als ik tegen kleine Jantje zeg ,,ik ben jarig en vanavond om zes uur krijg je een lekker stuk gebak" dan staat jantje al om kwart voor zes voor de deur. En wat doen veel volwassenen? Die gaan naar de bibliotheek een hele studie maken van het woord vlaai, en kibbelen met anderen wat dat nou precies moet voorstellen. En wat gebeurt er? Jantje zit zalig te eten en de rest mist de zegen.  God wil dat wij zijn Woord nemen zoals Hij het zegt: Letterlijk, en gewoon geloven dat Hij precies meent wat er geschreven is en doet wat Hij beloofd. Vr.gr.Gerard.
Openb. 20, vs. 11-15

dingo

• Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #4 Gepost op: juli 11, 2008, 06:34:47 pm »
Iedereen aan de studie om Hebreeuws en Grieks te leren want dat is de enige mogelijkheid om de bijbel letterlijk te nemen. En wat nu als ze 2000 jaar terug zoiets als een vlaai hadden maar wij het woord niet herkennen en dus ook de letterlijke betekenis en de context aan ons ontgaat?

H1961

• Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #5 Gepost op: juli 11, 2008, 11:46:05 pm »
prachtig onderwerp!
Er is een boek van Mike Yaconelli.......een avontuurlijk geloof,leren luisteren naar
het fluisteren van God,de auteur heeft ook een dergelijk kinderlijk geloof:
Het evangelisch christendom in de Verenigde Staten kent vele, onderling zeer verschillende representanten. Hier is iemand aan het woord die getuigt van een haast kinderlijk geloof in Jezus. Niet gehinderd door enige theologische kennis - deze predikant is dan ook niet aan een theologische faculteit opgeleid - vertelt hij over de manier waarop hij met behulp van zijn geloof zijn problemen overwint, hoewel ook hij met problemen wordt geconfronteerd. Aan anderen tracht hij deze wijze van geloven over te dragen met een aanstekelijk enthousiasme. Of je hem nu wel of niet in zijn wijze van geloven kunt volgen, je raakt onder de indruk van zijn kijk op het leven. Met een groot aantal ervaringen uit zijn dagelijkse leven verlevendigt hij zijn betoog.

Geloven als een kind geweldig

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2008, 09:15:56 am »
Wat doet een kind?
Hij vertrouwd volledig op zijn ouder's, zo horen wij ook te doen, mogen we alles doen als kind!!!
Als Yaweh ons als zijn kinderen ziet , dan zal HIJ ons leiden om volwassen te worden, het is niet de bedoeling om een kind te blijven,
Hoe worden we opgevoed!!!,
Door regels die onze ouder's hebben bepaald, omdat zij dit hebben gedaan zijn wij  tot een gezonde Volwassen  opgegroeid,
Eveneens heeft Yaweh regels (geboden) gegeven, om ons  geestelijke volwassen te laten worden,
Eerst hebben we melk nodig, maar we mogen niet bij melk blijven, we moeten vast voedsel krijgen, om op een bepaald moment zelfstandig te kunnen zijn, het zou abnormaal zijn, als we na jaren niet geestelijk volwassen zijn geworden, en nog afhangen van melk
De bijbel bestaat uit het O;T en het N.T , van het éérste bladzijde tot het laatste bladzijde
UIT welk boek verwees Yeshua en zijn Apostelen!!!!
Er was toen nog geen nieuw testament!!!
Dit nieuw testament is vele jaren later geschreven,
Waar haalden de éérste christenen dan hun onderwijs uit??,
De éérste gelovigen bestonden uit meerderhied in Joden
Er waren  5000 joden tot geloof in Yeshua gekomen, dezen werden de sekte van de Nazareeërs genoemd (dezen worden tegenwoordig Messiaanse Joden genoemd)
Ze gingen verder in het Joods zijn, Yeshua bracht geen nieuw geloof,
Yeshua en de aposten waren Joden , en hebben nooit hun Jood's zijnde verloochend
Wat gebeurd er nu, de christenen willen de Joden bekeren tot het christendom, maar we zullen ze nooit kunnen bekeren tot het christendom
We moeten Hen enkel tot Yeshua brengen, Yeshua kwam om on de Vader te leren kennen
Wie is de Vader!! en wat wil de Vader?
Daarvoor moeten we trug in het O.T duiken

Sil

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2008, 12:34:21 pm »
het geloof is zo moeilijk als je het jezelf maakt,

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2008, 04:04:44 pm »
Het (kinderlijk) geloof is de kern maar juist een beproefd en gelouterd geloof zal de tand des tijds kunnen weerstaan.

Ik vind het veel te makkelijk om deze geschiedenis en deze uitspraak van Jezus te misbruiken om het geloof te versimpliceren. Dat zie je ook bij veel christenen: domweg aanvaarden wat ze in hun jeugd hebben geleerd op school, op catechesatie en op vereniging en daar de rest van hun leven op te teren zonder enige serieuze vraagtekens te zetten bij bijvoorbeeld de 3 formulieren die in de GKV's worden gebruikt.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2008, 09:42:50 pm »
beste lord vader, misbruiken van de uitspraak van jezus? ik dacht dat jezus heel veel van zijn kinderen hield? ik denk dat je het misschien anders hebt opgevat dan geloven als een kind bedoeld is door mij. het zegt niet dat je niet moet groeien in het geloof of dat je niet volwassen moet worden, ik bedoel pure liefde, zonder volwassen twijfels

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2008, 10:19:03 pm »
Naomi, 'toevallig' (ik geloof niet in toeval) kwam ik vanavond een prachtige anekdote tegen over een rabbijn:

quote:

Het kind in de volwassene

Een rabbijn op leeftijd was op een avond aan het spreken en lernen met een aantal volgelingen, toen de verfrissingen opraakten.

De aanwezigen legden snel geld bij elkaar, maar na veel gepraat bleek dat niemand zin had de straat op te gaan om iets te eten en te drinken te halen. "geef dat geld maar aan mij", zei de rabbijn, ‘een van mijn kinderen staat buiten op mij te wachten. Hij zal met plezier even naar een winkel lopen.'

Toen de rabbijn na een poosje nog niet terug was, begrepen zijn leerlingen dat hij er zelf op uit was gegaan. Met schaamte op hun gezichten bleven zij wachten totdat hij was teruggekeerd.

‘Waarom hebt u niet de waarheid gesproken', vroeg een van de aanwezigen. ‘Ieder van ons zou zonder bezwaar uw plaats hebben ingenomen'.

‘Ik heb de waarheid gesproken', antwoordde de rabbijn.‘Toen ik ouder werd, heb ik besloten de kinderlijke aspecten van mijn karakter nooit op te geven. Het is overbodig te zeggen dat het niet altijd passend is te handelen als een kind, dus als wij samen lernen, laat ik het kind in mij buiten staan. Maar daar staat het altijd op mij te wachten.'.

Ik denk dat de diepere betekenis van deze anekdote is dat je de kinderlijke aspecten van je geloof niet op moet geven. Wat kun je 'kinderlijk' overweldigd worden door de schepping en door Gods liefde voor mensen. Nochtans moet het daar niet bij blijven.

Voor mij is de bijbel allesbehalve gesneden koek. Is Jezus wel de beloofde messias? Moeten wij de wet inderdaad nog houden uit liefde of is deze echt vervangen door de 2 hoofdgeboden van Jezus? Is Jezus God? Hoe rijmt zich dat met het 'God is ÉÉN'? Wat is de positie van het joodse volk? Nadert de eindtijd? Wat gaat de toekomst brengen?

Allemaal vragen die voor een kind een stuk minder relevant zijn maar waar je als volwassene m.i. wél onderzoek naar moet doen.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #11 Gepost op: juli 14, 2008, 03:00:48 pm »
de geboden zie ik als normen en waarden, zoek in de bijbel en je zult de antwoorden op je vragen krijgen, en ik ben overtuigd dat als je aan god vraagt je het zult krijgen, als je vraag oprecht is en zijn wil

Izzie

• God houdt van je!
    • Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #12 Gepost op: juli 14, 2008, 03:05:01 pm »
Lord Vader aan de ene kant ben ik het met je eens over dat we niet alleen kinderlijke aspecten van het geloof moeten hebben en dat we deze anderzijds ook niet op moeten geven. Toen ik eerder sprak over 'geloven als een kind' had ik het ook over vertrouwen. Als je kind bent kun je je veel gemakkelijker overgeven aan je vader en moeder. Dit komt omdat je zelf nog niet zover kunt denken dat het ook anders kan zijn. Zo zouden wij ook moeten kunnen vertrouwen op God. En ik ben het met de 3 formulieren van de GKV eens, maar dat wil nog niet zeggen dat ik volledig vertrouw op mijn Vader. Daar heb ik het toch nog heel wat keren moeilijk mee!

Ook is voor mij de bijbel geen gesneden koek. Maar ik geloof wel wat in de bijbel staat waar is. Dus ook dat Jezus onze verlosser is. Dat Hij is gestorven aan het kruis voor de zonden van ieder die in Hem gelooft.

Daarnaast wil ik (hoop dat je me het niet kwalijk neemt) nog kort in gaan op de 2 hoofdgeboden van Jezus die je aanhaalt. Volgens mij kun je die twee hoofdgeboden alleen maar houden, als je je ook houdt aan de tien geboden die God in de wet heeft genoemd. Volgens mij is het namelijk een 'samenvatting' van de tien geboden.
Izzie

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #13 Gepost op: juli 14, 2008, 03:24:15 pm »

quote:

Izzie schreef op 14 juli 2008 om 15:05:

ik ben het met de 3 formulieren van de GKV eens, maar dat wil nog niet zeggen dat ik volledig vertrouw op mijn Vader. Daar heb ik het toch nog heel wat keren moeilijk mee!

Ik zou niet weten wat die 3 formulieren te maken hebben met het volledig vertrouwen op jouw hemelse Vader.

quote:

Daarnaast wil ik (hoop dat je me het niet kwalijk neemt) nog kort in gaan op de 2 hoofdgeboden van Jezus die je aanhaalt. Volgens mij kun je die twee hoofdgeboden alleen maar houden, als je je ook houdt aan de tien geboden die God in de wet heeft genoemd. Volgens mij is het namelijk een 'samenvatting' van de tien geboden.

Wij kunnen denk ik de hand schudden.
Sterker: volgens Jezus is het de kern van de hele wet en de profeten. Dus méér dan alleen de 10 geboden. (de GANSE wet)

Ik begrijp ook niet waarom sommige mensen zich beperken tot de 10 geboden. OF alles (de GANSE wet) OF niets en 'gewoon' de Geest tot je laten spreken. Maar niet 'een beetje wel een beetje niet'.

Oogje

• Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #14 Gepost op: juli 14, 2008, 05:54:24 pm »
Hm, ik denk dat we kinderen nu niet moeten gaan idealiseren. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, ontvankelijk en totaal niet genuanceerd. Kinderen kunnen door hun nieuwsgierigheid mensen aan het denken zetten, maar ook de meest pijnlijke vragen stellen die zelfs oude wonden kunnen openen. Kinderen kunnen door hun ontvankelijkheid door volwassenen worden opgevoed tot prachtige, pure christenen, maar ook tot prachtige, pure neo-nazi's. Kinderen kunnen door hun ongenuanceerdheid puur goed doen als op school met goede doelen wordt gewerkt, maar ook puur slecht als er getreiterd wordt in de klas. Geloof me, zo onschuldig zijn kinderen écht niet.

Zomaar kind willen worden is dus absoluut niet de bedoeling. We moeten wel volwassen zijn. Nieuwsgierigheid? Prachtig, maar weet wel wat je wel en niet kan vragen en wees dan ook niet gefrusteerd als het daardoor allemaal wel steeds ingewikkelder en uitdagender wordt. Ontvankelijkheid? Prachtig, maar blijf kritisch, blijf nadenken en laat je niet zomaar leiden door al te charismatische charlatans. Ongenuanceerdheid? Prachtig om het geloof puur te beleven, maar nuance is nu juist een volwassen eigenschap die je heel zorgvuldig moet onderhouden. Bij het kinderlijke zwart-witdenken en groepsdenken is niemand gebaat.

Mensen zijn erbij gebaat om eenvoudig en volkomen eerlijk te leven. Zonder gezeur, zonder dubbele agenda's en zonder ingewikkeld gedoe. Maar alsjeblieft, niet op de manier zoals kinderen dat doen. Want kinderen doen niets anders dan volwassenen imiteren, op ergerlijke wijze grenzen opzoeken en overschrijden en dus álles aannemen wat volwassenen zeggen. Gaan homo's naar de hel? Prima, dan loopt het kind gezellig met zo'n bordje om de nek met pa en ma mee. Net zo lief als wanneer het kind zou leren om goed te doen. Wees dus geen kind, maar leer enkel van die gezindheid op het gebied van eenvoud, nieuwsgierigheid oprechtheid en eerlijkheid.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 05:54:42 pm door Oogje »

Divinespark

• Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #15 Gepost op: juli 14, 2008, 06:21:12 pm »
Met het geloven als een kind wordt een nederige houding bedoeld.
Dat is wat God graag wil, niet van die mensen met een eigen willetje dat de andere kant op wil omdat mensen denken dat ze onafhankelijker zijn dan een kind. Dus let er op dat je niet met de vooroordelen over "innerlijk kind" of "spontaan" of "onbevangen" interpreteert maar dat het puur gaat om nederigheid en gehoorzaamheid aan God, dus m.a.w. discipline!

Mensen die het als volwassene goed doen bij God zijn ook al van die in- en in gedisciplineerde figuren zoals profeten. Alleen dan kun je de verantwoordelijkheden aan die dan op je schouders rusten.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 06:22:11 pm door Divinespark »

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #16 Gepost op: juli 15, 2008, 11:50:15 am »
hoe kijkt god naar kinderen? ik denk dat dat een hoop duidelijk maakt, we zijn veel bezig met hoe wij het zien, en vergeten te proberen kijken hoe god dat ziet en bedoeld

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
geloven als een kind
« Reactie #17 Gepost op: juli 16, 2008, 04:01:29 pm »
Prijst de Heer: Gerard geloofd nog steeds als een kind, een kind van tien! :)  Jezus heeft gezegd, dat degeen die in Hem geloofd, eeuwig leven heeft. Moet ik dat ontkennen of ,,vergeestelijken"? Eeuwig betekent namelijk voor altijd, ever en ever, geen einde meer. God heeft ons de lichamelijke opstanding beloofd. Moet Gerard dan zeggen ,,jaaaa, maar, dat is geestelijk! Ik geloof dat we een ziel in de hemel zullen zijn!" Gerard kijkt wel uit, ik kom straks met een volmaakt nieuw lichaam voor de Schepper en Jezus mijn verlosser te staan, en zeg met Job: ,,Mijn Losser leeft, en ik zal Hem met mijn EIGEN ogen aanschouwen". God zegt in Genesis dat Hij, na de eerste verwoesting, de Aarde herstelde, de planten, dieren, vogels en mensen schiep, in zeven dagen. Ga ik daar dan millioenen jaren van maken, omdat Gerard gewoon niet geloven wil dat God de macht heeft om slechts te willen en te spreken en het is er? Een ,,oersoep" van allerlei chemicaliën waar allerlei parkieten, walvissen, eikebomen en mensen uit zijn gekropen?? Ik niet. Dan zou Gerard geen Bijbel, geen verlossing, geen gebeden, geen enkele hoop op het weerzien met mijn geliefden meer hebben en dan gaat die Bijbel met een boog de grijze zak in, want dat zou betekenen dat God Zelf ons zwaar gefopt heeft, en ons stenen voor broden gegeven heeft. Wat daar geschreven staat is waar, of niet waar. Dus Gerard gelooft als een kind van tien :)
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2008, 04:45:54 pm door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15