Auteur Topic: Paulus  (gelezen 4816 keer)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
Paulus
« Gepost op: juli 13, 2008, 09:10:56 am »
De geboden zijn heilig en rechtvaardig en goed

Paulus heeft ons nadrukkelijk gezegd: “Zo is dan de geboden heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed” (Rom. 7:12). Maar Paulus waarschuwt ons tegen het wetticisme, want de uitspraken van Paulus over de "slavernij van de wet" verwijzen naar degenen die gebukt gaan onder het rabbijnse systeem dat de geboden van God perverteert tot wetticisme. Maar ook in christelijke kringen is vaak een sektarisch wetticisme dat Gods geboden misbruikt om gelovigen tot slavernij te brengen. Het is overigens zeer opvallend, dat juist in die kerken en gemeenten waar zo de nadruk gelegd wordt op het "vrij zijn van de geboden" meestal een strak bewind heerst dat zijn eigen regels en statuten oplegt aan haar leden. Om Galaten 4 en 5 beter te kunnen begrijpen moeten wij ook Galaten 3 lezen, want daarin legt Paulus juist uit, dat de "vloek van de geboden" niet het juk is van het moeten leven binnen het raamwerk van de geboden, maar dat het veeleer de vloek is die komt vanwege het ongehoorzaam zijn aan de geboden (vers 10 en 13). Paulus toont in vers 11 en 12 aan dat de vloek op degenen valt die trachten de geboden te gehoorzamen door wettische inspanningen. Maar als wij ons bij het gehoorzamen van Gods Wet laten leiden door de Heilige Geest en door liefde en dankbaarheid in ons hart, dan zijn geboden de geboden niet tégen ons, want Paulus schrijft in Galaten 5:23 nadrukkelijk: "Tegen zodanige mensen zijnde geboden niet!" - Samenvattend wil ik dus, wellicht ten overvloede, benadrukken dat de uitspraken van Paulus in de Galatenbrief niet bedoeld zijn om de geboden opzij te zetten, maar om te waarschuwen tegen het onbegrip, het wettisch toepassen en het misbruik ervan!

Sil

Etienne

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2008, 09:29:23 am »
Maar iedereen kan inzien dat er orde en regels nodig zijn om een gemeente in juiste banen te leiden,anders is er wanorde.(1 Korinthiërs 14:33).

Natuurlijk dienen bijkomstige regels nooit boven Gods  geboden te komen.Ze dienen eigenlijk te dienen om de 2 grootste geboden te accentueren.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2008, 09:29:51 am door Etienne »

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2008, 10:42:40 am »
precies sil, hier kan ik je in mee volgen. Daarom ook romeinen 8 en galaten 3 en 5. Het is de Heilige Geest die het in ons werkt, we hoeven het niet van ons zelf te verwachten. Ons laten leiden door de Heilige Geest in overgave en vertrouwen dat is wat Paulus ons steeds voorhoud. In die zin heeft de wet als tuchtmeester en als rechtvaardiging afgedaan. In Jezus is alles, Hij werkt zowel het willen als het werken in ons (fil 2)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

sil

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2008, 10:49:33 am »
Als je de geboden houdt omwille van de geboden, dan ga je gebukt onder de geboden, maar in Galaten 5:18 schrijft Paulus: "Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet." Betekent dit dat je niets meer met de geboden te maken hebt als je vervuld bent met de Heilige Geest? Nee, dat betekent het niet. Wat betekent het dan? Wel, … de uitdrukking "geboden" wil zeggen dat men de geboden ziet als weg tot behoudenis. Paulus gebruikt de termen "onder de geboden" en "werken geboden" alleen maar als hij zich richtte tot de gelovigen uit de volken, die door Judaïsten geheel ten onrechte geleerd was dat zij alleen maar gered kunnen worden als zij zich laten besnijden en zich zodoende volledig aan de wet houden. Als Paulus, in zijn reactie op de leer van de Judaïsten, schrijft dat wij "vrij zijn van de geboden", dan wil hij daarmee niet zeggen dat de  geboden niet meer van toepassing zou zijn en hij wil daarmee ook niet zeggen dat de wet slecht is, integendeel!

sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2008, 08:55:06 pm »
AMEN, Sil !!
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2008, 11:19:06 pm »

quote:

sil schreef op 13 juli 2008 om 09:10:

Paulus heeft ons nadrukkelijk gezegd: “Zo is dan de geboden heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed” (Rom. 7:12). Maar Paulus waarschuwt ons tegen het wetticisme, want de uitspraken van Paulus over de "slavernij van de wet" verwijzen naar degenen die gebukt gaan onder het rabbijnse systeem dat de geboden van God perverteert tot wetticisme.
(...)
Hier lijk je een foute conclusie te trekken.
De wet is rechtvaardig en goed. Het ontdekte de Joden aan hun gebreken, hun zonden. Die wet, de wet van Mozes, leidde tot de dood, een rechtvaardige dood. Maar in Christus is er leven, door genade. Uiteindelijk is er juist door de wet leven mogelijk, omdat de wet extra duidelijk maakt dat er een Losser, een Messias, nodig is. En door de komst van Jezus Christus, zijn lijden, sterven en opstanding, is de wet in ultimo in vervulling gegaan. En daarom is de wet goed: omdat het de weg voorbereidde voor Christus. En in Hem mogen niet alleen Joden leven, maar ook niet-Joden.
Lees ook de contekst:

quote:

1 Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen –, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft? (...)  4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God. 5 Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. 6 We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.

7 Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’ 8 Maar de zonde heeft van het gebod gebruik gemaakt om begeerten in mij op te wekken, want zonder de wet is de zonde krachteloos. 9 Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 10 en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 11 De zonde heeft gebruikgemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood. 12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.
13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruikgemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is. Door het gebod te gebruiken laat de zonde zien hoe verderfelijk ze is.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2008, 11:24:40 pm »
Elle, je zegt het zelf al: de wet is rechtvaardig en goed.

Wij worden geacht rechtvaardig en goed te leven. Jezus zei dat we God moesten liefhebben met heel ons hart, ziel, verstand en al onze krachten. Hoe doe je dit?

Verder vind ik dat je de wet als negatief afschildert.

quote:

Psalm 1:

1 Gelukkig de mens
die niet meegaat met wie kwaad doen,
die de weg van zondaars niet betreedt,
bij spotters niet aan tafel zit,
2 maar vreugde vindt in de wet van de HEER
en zich verdiept in zijn wet, dag en nacht.

In de wet vind je VREUGDE. Geen juk, geen 'moeten'. Maar VREUGDE.

http://www.shalomgemeente.nl/mitswot.htm

ik zou zeggen, kijk ze alle 613 eens na. Ze staan in 34 'hoofdstukjes' verdeeld en ik denk dat 50% zo 'logisch' is dat ze in het christendom terugkomen, 40% niet van toepassing is omdat het over oorlog, nazireeërs, de koning van Israël of het sanhedrin (joodse rechtbank) gaan en misschien 10% 'lastig' is, in die zin dat ze gaan over besnijdenis en joodse feesten. (ik denk dat het er nog VEEL minder zijn dan 10%, maar goed)
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #7 Gepost op: juli 13, 2008, 11:46:03 pm »
Tja, ik spreek Paulus na. Die is redelijk helder over de wetten van Mozes, naar mijn mening. Paulus vergelijkt de wet met een tuchtmeester, een slavenjuk. Iets waarvan wij bevrijd zijn in Christus. Om voortaan onder de wet van de Geest te mogen leven, een juk waarvan Jezus zelf zegt dat die licht is.
Galaten 3:

quote:

19 Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd, totdat het zaad zou komen, waarop de belofte sloeg, en zij is op last van (God) door engelen in de hand van een middelaar gegeven. 20 Een middelaar is niet (de vertegenwoordiger) van één; God echter is één. 21 Is de wet dan in strijd met de beloften [Gods]? Volstrekt niet! Want indien er een wet gegeven was, die levend kon maken, dan zou inderdaad uit een wet de gerechtigheid voortgekomen zijn. 22 Neen, de Schrift heeft alles besloten onder de zonde, opdat ten gevolge van het geloof in Jezus Christus de belofte het deel zou worden van hen, die geloven.
23 Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. 24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.

Galaten 5
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
2 Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen. 3 Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de gehele wet na te komen. 4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij. 5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. 6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende.

Ook ik vind vreugde in de wet, omdat door die wet ook ik, als niet-Jood, mag deel hebben in het heil van Christus. Was die wet er niet geweest, dan was Christus niet gekomen. Dan was ik bij voorbaat gedoemd.

Nu mag ik Gods wil kennen, door Zijn Geest.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2008, 11:47:22 pm door elle »

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #8 Gepost op: juli 13, 2008, 11:53:38 pm »
1 Johannes 5:2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen.3 Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar,4 want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft; ons geloof.

- de geboden zijn niet zwaar (wel als je als farizeeërs een hoop extra verzint natuurlijk)
- de geboden zijn Gods handvest voor het menselijk leven
- de geboden doen je herinneren aan de weldaden van God (denk aan het wekenfeest = pinksteren of pesach = pasen) en het is mitzvah (= goede werken!) om deze feesten te vieren
- Paulus roept op tot het doen van mitzvot (= goede werken)
- Zonder vruchten van geloof = goede werken = mitzvot moet je je afvragen of je de boom (geloof) wel in orde is

Verder vraag ik me in het algemeen af wat jij (c.q. christenen in het algemeen) tegen de wet hebt. Dat de farizeeërs in Jezus' tijd de wet verkeerd zagen en toepasten wil toch niet zeggen dat je het kind met het badwater moet weggooien!

toevoeging: je zegt Gods wil te kennen door Gods Geest. Kun je dit concreet maken? Liefde voor God en je naaste? Hoe toon je je liefde voor God?
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2008, 11:54:17 pm door Lord_Vader »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #9 Gepost op: juli 14, 2008, 12:13:14 am »
Aan welke geboden refereert Johannes hier? Naar mijn mening niet aan de wetten van Mozes. Zie ook 1 Johannes 3:

quote:

18 Kinderkens, laten wij liefhebben niet met het woord of met de tong, maar met de daad en in waarheid. 19 Hieraan zullen wij onderkennen, dat wij uit de waarheid zijn en voor Hem ons hart overtuigen, 20 dat, indien ons hart (ons) veroordeelt, God meerder is dan ons hart en kennis heeft van alle dingen. 21 Geliefden, als ons hart ons niet veroordeelt, hebben wij vrijmoedigheid tegenover God, 22 en ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht. 23 En dit is zijn gebod: dat wij geloven in de naam van zijn Zoon Jezus Christus en elkander liefhebben, gelijk Hij ons geboden heeft. 24 En wie zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft.

Sleutelwoorden zijn: geloof, liefde, hart. Da's anders dan geboden op stenen tafelen die als doel hebben: ontdekken aan zonde, tot veroordeling en tot de dood leiden.

Overigens zijn er genoeg christenen die mijn mening niet delen en die ook aan de geboden van Mozes blijven hangen. Naar mijn mening hebben die Paulus niet begrepen. Maar dat geeft niet: de Geest leidt uiteindelijk tot inzicht. Is het niet hier en nu, dan is het in het toekomstige leven. Ook ik kan niet alles verklaren.
Ik zie alleen niet in dat wanneer Paulus blijft hameren op het feit dat wij dood zijn voor de wet, ik dan toch nog wat met die wet zou moeten.
De wet van Mozes viel samen te vatten met: God liefhebben boven al en uw naaste als uzelf. Gezien wat Paulus schrijft, is dat nog steeds zo.

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #10 Gepost op: juli 14, 2008, 12:29:29 am »

quote:

elle schreef op 14 juli 2008 om 00:13:
Aan welke geboden refereert Johannes hier? Naar mijn mening niet aan de wetten van Mozes. Zie ook 1 Johannes 3:

Sleutelwoorden zijn: geloof, liefde, hart. Da's anders dan geboden op stenen tafelen die als doel hebben: ontdekken aan zonde, tot veroordeling en tot de dood leiden.

Waarom dan wel de 10 geboden? Dat waren namelijk die geboden op stenen tafelen.

Verder blijft mijn vraag staan: hoe heb je God lief met heel je hart, ziel, verstand en krachten?

quote:

Ik zie alleen niet in dat wanneer Paulus blijft hameren op het feit dat wij dood zijn voor de wet, ik dan toch nog wat met die wet zou moeten.
De wet van Mozes viel samen te vatten met: God liefhebben boven al en uw naaste als uzelf. Gezien wat Paulus schrijft, is dat nog steeds zo.

Hoezo samenvatten? Aan die 2 zaken hing de hele wet en de profeten. Maar een samenvatting is het niet.
Wat jij nog met de wet moet? Deze volgen omdat de wet heilig en goed is. Goed voor jouw leven. Verkwikkend, bron van vreugde, zegenrijk.

sil

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #11 Gepost op: juli 14, 2008, 09:15:19 am »
Gods geboden zijn  niet afgeschaft

Weet u, de teksten Galaten 5:1-11, maar ook 4:21-31, 5:14 en 5:18 zijn evenals vele andere eeuwenlang door de kerken misbruikt om de afschaffing van Gods gebod te rechtvaardigen. Maar nogmaals wil ik één belangrijk grondprincipe herhalen, dat men in verband met discussies over de geldigheid van de geboden altijd voor ogen moet houden: als Yeshua duidelijk stelt dat de geboden niet afgeschaft is en dat eerder de hemel en aarde vergaan dan dat er ook maar één letter van de Wet zou vervallen, dan moet men elke uitspraak van Paulus betreffende de geboden in dat licht zien. Als het in sommige teksten erop lijkt dat hij de afschaffing van de geboden zou propageren, dan moet hij het toch wel op een andere manier bedoeld hebben dan dat de kerk interpreteert. En dat is ook inderdaad zo, want ten eerste kan Paulus geen dingen verkondigen die in strijd zijn met de uitspraken van Yeshua, en ten tweede heeft Paulus zelf nadrukkelijk gezegd, dat de Wet heilig, rechtvaardig en goed is (Romeinen 7:12). Paulus legt in deze teksten uit wat de kern en de hoofdzaak is van wat hij in de hele Galatenbrief eigenlijk wil zeggen, namelijk dat er een tegenstelling bestaat tussen een wettisch leven (zoals de orthodoxe Joden doen, … maar ook bepaalde kerkgenootschappen!) èn het leven uit Gods genade en in de vrijheid van Yeshua.

Sil

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #12 Gepost op: juli 14, 2008, 10:26:20 am »
Beste Sil,

Hoe kom je er toch bij dat 'wij' zeggen dat de wet van God is afgeschaft? Wat zou er dan het nut van zijn dat ik 'm elke zondag nog hoor voorgelezen worden?
Wat 'wij' hier proberen uit te leggen, is dat de wet niet de weg tot rechtvaardiging is... Dat is het geloof in Jezus Christus, en die gekruisigd! En ook: de rechtvaardige zal door geloof leven.
Gods goede wet laat mij zien hoe God wil dat ik voor Hem leef! Ik probeer mij daar, met vallen en opstaan aan te houden. Maar juist omdat ik iedere keer weer faal, mag ik vertrouwen dat Jezus Christus ook voor mij de eis van de wet heeft vervuld, namelijk volledige gehoorzaamheid. En zo kan ik weer recht voor God staan.

edit: Eigenlijk zijn we het dus gewoon met elkaar eens, alleen ben jij van mening dat 'wij' de wet hebben afgeschaft... Ook jij wil niet leven onder de dwang van de wet, maar in de vrijheid van Jezus Christus!
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 10:29:23 am door MaVee »
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

sil

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #13 Gepost op: juli 14, 2008, 11:40:30 am »
MaVee

Waarom lees ik dan zeer veel ,

we zijn niet meer onder de wet
we leven uit het geloof
de wet heeft afgedaan
de wet is voor de joden

Als de wet niet is afgeschaft, hoe vul je dit dan in??

Sil

farao

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #14 Gepost op: juli 14, 2008, 12:08:47 pm »
Het gaat om de wet dat in het hart is geschreven. Het is niet iets wat we uit ons zelf hoeven te doen. Het is dus niet alleen dat Jezus ons gerechtvaardig heeft en verzoend met God dat is al gebeurd en hoeft niet steeds opnieuw te gebeuren. Jezus daad was immers volledig. Maar, daar blijft het niet bij, want Jezus heeft er ook voor gezorgd dat we kunen leven voor God in de vrijheid door de Heilige Geest. Hij is dus waardoor we Gods wet naleven en die is het dus die onze zonde openbaart. We staan door Jezus namelijk altijd recht voor God, Hij wijst ons niet op eens af als we zondigen. Nee, als we struikelen mogen we weer opstaan doordat we op Hem vertrouwen. We zijn Gods kinderen en in Jezus. We leven in de vrijheid en niet het slavenjuk.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #15 Gepost op: juli 14, 2008, 12:14:20 pm »
Waarom houden we vast aan de antisemitische * vervanging van de sabbat door de zondag?
Pesach is vervangen door het (heidense) paasfeest.
Het wekenfeest is vervangen door het pinksterfeest.
Ipv kerst zouden we uitstekend chanoeka kunnen vieren en daar ook de komst van Jezus - het Licht der wereld - mee kunnen herdenken.
etc.
etc.

Op zich vind ik het nog wel mogelijk dat een kerk(genootschap) de wet afschaft en bijv. alleen de 10 geboden als leidraad aanhoudt omdat dit de liefde tot de naaste en de juiste dienst aan God illustreert, maar dat de kerk het afschaffen van de joodse feesten VERVANGT met heidense feesten, terwijl de joodse feesten UITSTEKEND zouden voldoen inclusief de christelijke traditie is ronduit triest.

Wat zou het fan-tas-tisch zijn als wij op dezelfde dag als de joden het wekenfeest zouden vieren! Joden vieren de ontvangst van de Torah op de berg Sinaï en wij vieren de ontvangst van de Heilige Geest die direct in ons hart vertelt wat Gods wil is !!!

Idem voor Pesach!

* Met antisemitisch bedoel ik dat de vervanging van al de joodse tradities door nieuwe, uit het heidendom verzamelde tradities werd ingegeven door antisemitische gevoelens uit díe tijd. Ik wil de kerken van nu absoluut NIET beschuldigen van antisemitisme omdat ze deze nieuwe tradities handhaven en niet terugkeren tot de joodse.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 12:16:24 pm door Lord_Vader »

sil

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #16 Gepost op: juli 14, 2008, 12:36:57 pm »
Lord-Vader

AMEN AMEN

Sil

farao

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #17 Gepost op: juli 14, 2008, 12:50:24 pm »
Romeinen 14 :ja:
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 12:51:12 pm door farao »

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #18 Gepost op: juli 14, 2008, 01:04:41 pm »

quote:

Natuurlijk wil ik mensen met een zwak geloof aanvaarden; ik oordeel niet.

Maar het aanhalen van Romeinen 14 bij dit soort discussies is hetzelfde als de dooddoener dat je moet geloven als een kind wanneer je de diepte ingaat.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #19 Gepost op: juli 14, 2008, 01:09:24 pm »

quote:

sil schreef op 14 juli 2008 om 11:40:
MaVee

Waarom lees ik dan zeer veel ,

we zijn niet meer onder de wet
we leven uit het geloof
de wet heeft afgedaan
de wet is voor de joden

Als de wet niet is afgeschaft, hoe vul je dit dan in??

Sil

Ik probeerde aan te geven dat dat voor een deel van de forumusers hier wel eens niet zo zou kunnen gelden (wet afgeschaft).
En hoe ik het invul?

quote:

MaVee schreef op 14 juli 2008 om 10:26:
Gods goede wet laat mij zien hoe God wil dat ik voor Hem leef! Ik probeer mij daar, met vallen en opstaan aan te houden. Maar juist omdat ik iedere keer weer faal, mag ik vertrouwen dat Jezus Christus ook voor mij de eis van de wet heeft vervuld, namelijk volledige gehoorzaamheid. En zo kan ik weer recht voor God staan.
edit: Zie ook elle in dit topic
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 01:13:29 pm door MaVee »
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

farao

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #20 Gepost op: juli 14, 2008, 01:10:31 pm »
Maar, waarom zouden we dan weer onder feestdagen van de joden moeten komen? Daar ging het hier juist om, joden die de wetten van die feestdagen nog wilden houden. Dat mag, als mensen erdoor twijfelden en dachten de feestdagen te moeten houden dan zouden ze dat mogen doen. Mensen die zulke feestdagen moesten houden, die werden juist gezien als de gene met een zwak geloof. Mensen met een sterk geloof, hielden zich er niet aan, hoefden die feestdagen niet perse te houden en aten ook gewoon offervlees. Zo dan toch maar discussie, maakt wel duidelijk waarom we niet de joods feestdagen hoeven te houden, we zijn immers geen joden en hoeven ons nergens aan te verplichten.

sil

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #21 Gepost op: juli 14, 2008, 01:29:33 pm »
Farao

Je maakt een grote vergissing, waar staat er dat het feesten van de Joden zijn????
Wat er werkelijk staat; dit zegt Yaweh, DIT ZIJN MIJN FEESTEN, ga maar eens na!!
Er stonden niet alleen Israëlieten onder de berg Sinaaï, daar stonden allerlei mensen

Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #22 Gepost op: juli 14, 2008, 01:30:32 pm »

quote:

farao schreef op 14 juli 2008 om 13:10:
Maar, waarom zouden we dan weer onder feestdagen van de joden moeten komen? Daar ging het hier juist om, joden die de wetten van die feestdagen nog wilden houden. Dat mag, als mensen erdoor twijfelden en dachten de feestdagen te moeten houden dan zouden ze dat mogen doen. Mensen die zulke feestdagen moesten houden, die werden juist gezien als de gene met een zwak geloof. Mensen met een sterk geloof, hielden zich er niet aan, hoefden die feestdagen niet perse te houden en aten ook gewoon offervlees. Zo dan toch maar discussie, maakt wel duidelijk waarom we niet de joods feestdagen hoeven te houden, we zijn immers geen joden en hoeven ons nergens aan te verplichten.

Waarom zou het meteen een verplichting zijn? Een moeten? En waarom MOETEN we dan wel naar de kerk? Waarom MOETEN we naar cathechesatie? Waarom MOETEN we trouwen voor we samenwonen? Waarom MOETEN we belijdenis doen? Waarom MOETEN we onze zonden belijden tegenover God? Waarom MOETEN we bidden voor het eten? Waarom MOETEN we aan het avondmaal gaan? Waarom MOETEN we nog honderdduizend kerkse regeltjes volgen?

Natuurlijk MOET je de feestdagen niet houden. Maar het is gewoon LEUK en herinnert ons aan de weldaden van God!
Als je geen feestdagen viert is het ook goed.

Wat ik wel kan begrijpen is dat christenen de joodse feestdagen afschaffen omdat die geen nut meer hebben maar mijn mond valt echt open van verbazing als ze vervolgens NIEUWE feestdagen invoeren die HEEL VEEL lijken op de oude (pesach, wekenfeest vs pasen en pinksteren) maar het wel net anders doen dan de joden. Waarom dan niet gewoon zoals het bedoeld is en dan uiteraard inclusief de vervulling van die feestdagen door Jezus' leven en de komst van de Heilige Geest???!! Waarom!!??

Divinespark

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #23 Gepost op: juli 14, 2008, 06:36:11 pm »

quote:

sil schreef op 13 juli 2008 om 09:10:

Paulus heeft ons nadrukkelijk gezegd: “Zo is dan de geboden heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed” (Rom. 7:12). Maar Paulus waarschuwt ons tegen het wetticisme, want de uitspraken van Paulus over de "slavernij van de wet" verwijzen naar degenen die gebukt gaan onder het rabbijnse systeem dat de geboden van God perverteert tot wetticisme. Maar ook in christelijke kringen is vaak een sektarisch wetticisme dat Gods geboden misbruikt om gelovigen tot slavernij te brengen. Het is overigens zeer opvallend, dat juist in die kerken en gemeenten waar zo de nadruk gelegd wordt op het "vrij zijn van de geboden" meestal een strak bewind heerst dat zijn eigen regels en statuten oplegt aan haar leden. Om Galaten 4 en 5 beter te kunnen begrijpen moeten wij ook Galaten 3 lezen, want daarin legt Paulus juist uit, dat de "vloek van de geboden" niet het juk is van het moeten leven binnen het raamwerk van de geboden, maar dat het veeleer de vloek is die komt vanwege het ongehoorzaam zijn aan de geboden (vers 10 en 13). Paulus toont in vers 11 en 12 aan dat de vloek op degenen valt die trachten de geboden te gehoorzamen door wettische inspanningen. Maar als wij ons bij het gehoorzamen van Gods Wet laten leiden door de Heilige Geest en door liefde en dankbaarheid in ons hart, dan zijn geboden de geboden niet tégen ons, want Paulus schrijft in Galaten 5:23 nadrukkelijk: "Tegen zodanige mensen zijnde geboden niet!" - Samenvattend wil ik dus, wellicht ten overvloede, benadrukken dat de uitspraken van Paulus in de Galatenbrief niet bedoeld zijn om de geboden opzij te zetten, maar om te waarschuwen tegen het onbegrip, het wettisch toepassen en het misbruik ervan!

Sil
Paulus en zijn gemeenten zijn in geen van de gevallen in de positie om de onderdelen van de Wet des Heren die hij verkondigt, op dezelfde manier af te dwingen als in Israël ten tijde van het Oude Testament. En volgens mij is dat omdat ze in die tijd geen enkele overheidsmacht in handen hadden. Daarom weet je dus nooit hoe hard de sancties zouden zijn die verkondigd zouden worden, als ook de OVERHEID van die tijd christelijk zou zijn geweest. Dus daarom blijft dat speculatief. Paulus heeft ons evenmin een blauwdruk nagelaten over hoe het zou zijn als de overheid wel eens christelijk zou kunnen zijn. De enige overheid die voorspeld wordt die onder mensen heerst, is die van het eerste en het tweede beest, voordat de echte overheid weer eens zal heersen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #24 Gepost op: juli 14, 2008, 07:34:39 pm »

quote:

sil schreef op 14 juli 2008 om 13:29:
Farao

Je maakt een grote vergissing, waar staat er dat het feesten van de Joden zijn????
Wat er werkelijk staat; dit zegt Yaweh, DIT ZIJN MIJN FEESTEN, ga maar eens na!!
Er stonden niet alleen Israëlieten onder de berg Sinaaï, daar stonden allerlei mensen

Sil
Paulus zelf geeft daartoe aanleiding. Hij geeft aan dat in Christus het niet meer belangrijk is op welke dag je shabbat viert, wanneer je feesten viert. In Christus is het elke dag shabbat, elke dag Pesach, elke dag Purim, elke dag Loofhuttenfeest enz.

quote:

Kol 2: Nu gij Christus Jezus, de Here, aanvaard hebt, wandelt in Hem, 7 geworteld en dan opgebouwd wordend in Hem, bevestigd wordend in het geloof, zoals u geleerd is, overvloeiende in dankzegging.
8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus, 9 want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; 10 en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht. 11 In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, 12 daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt. 13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: 15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.
16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.
Wat denk jij dat Paulus bedoelde met vers 14: het bewijsstuk uitwissen dat tegen ons getuigde en ons bedreigde?
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 07:35:17 pm door elle »

Adinomis

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #25 Gepost op: juli 14, 2008, 11:51:36 pm »
In dit topic las ik over het al of niet afgeschaft zijn van de wet. Jezus zei duidelijk dat de wet niet is afgeschaft. Maar wie in Jezus is leeft vanuit zijn Geest en tegen zulke mensen is de wet niet. (Gal. 5:23) Doordat het leven van Christus in hen is wordt de wet in ons volbracht: Rom 8:4

opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist.

Maar als iemand niet in Christus is wordt in het oordeel zijn leven getoetst aan de wet. En wie zal dan bestaan? Dus de wet houdt zijn geldigheid.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2008, 11:53:03 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

sil

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #26 Gepost op: juli 15, 2008, 09:06:06 am »
En dit moet dan openbaar worden in de levens van de christen,
Ze leven vanuit de wetten die in hun harten zijn gegrift, en dat zijn dezelfde als dezen die opstenen tafelen zijn
Als de vruchten niet in overeenstemming zijn, zitten we met een groot probleem, en dienen we de oorzaak op te zoeken.

We zijn vrij gekocht van de slavernij van de zonden, de wet van de zonde is verbroken,

- in de samengang van GELOOF (Abraham's verbond) en TORAH (Mozes's verbond), waarbij:
    - REDDING alleen verkregen wordt door GELOOF in Yeshua, niet door eigen werken
         (Torah OVERTUIGT door G. Geest van zonden). (Yoh.3:16)
    - HEILIGING alleen bewerkt wordt door G. Geest in gehoorzaamheid aan de TORAH.
         (Ex.15:26; Pred.12:13; Rom.6:22; Heb.12:14; Yac.1:25)

we zijn gered, nu moeten we witter worden, of anders gezegd, we moeten heiliger worden, en dit kan enkel door de geboden te onderhouden, ze zijn een licht op ons pad,

sil

Adinomis

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #27 Gepost op: juli 17, 2008, 10:12:34 am »
Titus 3:en heeft hij ons gered, niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geest, 6 die hij door Jezus Christus, onze redder, rijkelijk over ons heeft uitgegoten. 7 Zo zijn wij door zijn genade als rechtvaardigen aangenomen en krijgen we deel aan het eeuwige leven waarop we hopen.

Ef. 2:8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. 10 Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid.

Ook volgens antwoord 60 van de Catechismus schenkt en rekent God ons de volkomen heiligheid van Christus toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan. Dat we dat niet altijd zien komt wellicht door de ernst die we maken met het strenge oordeel van God dat we verdiend hebben.

Wees wie je (in Christus) bent. We kunnen er niet maar op los leven en dan toch een beroep doen op onze  heiligheid in Christus. Het is onze positie. Ik geloof niet dat verdere heiliging tot stand komt door het houden van een lijst van geboden. Die zijn toch in ons hart gegrift door de Heilige Geest. We moeten ons steeds uitstrekken naar Christus, zodat we met Hem verbonden blijven. Dan dragen we vruchten van heiliging die aangenaam zijn voor God.

Dit is volgens mij de heiliging, Joh. 15:

5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

sil

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #28 Gepost op: juli 18, 2008, 10:14:23 am »
Door te luisteren naar de stem , de H.GEEST werkt door de geboden heen; HIj verwijst naar de geboden; zodat er Heiliging gaat ontstaan,
De geboden staan in ons hart gegrift, als dit zo is; dan is toch duidelijk de bedoeling dat dit niet zomaar in ons hart gegrift is geworden

Sil

Adinomis

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #29 Gepost op: juli 20, 2008, 08:57:09 pm »

quote:

sil schreef op 18 juli 2008 om 10:14:
Door te luisteren naar de stem , de H.GEEST werkt door de geboden heen; HIj verwijst naar de geboden; zodat er Heiliging gaat ontstaan,
De geboden staan in ons hart gegrift, als dit zo is; dan is toch duidelijk de bedoeling dat dit niet zomaar in ons hart gegrift is geworden

Sil

In Jeremia staat een voorbeeld van hoe de Heer werkt. In deze tekst gaat het over Israël.

33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven.

Volgens mij betekent dit dat je gewoon weet wat God wil omdat je een relatie met Hem hebt. Dat erin griffen gebeurde in de tijd van de tuchtmeester. Toen was er nog geen relatie met Christus. (Gal. 3:24 en 25)

Dit ontstaat als we als ranken met Jezus verbonden zijn. Vruchten ontstaan "vanzelf". Als wij ons maar naar Christus blijven uitstrekken, m.a.w. in Hem blijven. Vruchten ontstaan niet in eigen kracht.

22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

Die laatste zinsnede is ook erg belangrijk: wie uit Jezus Christus leeft komt niet in conflict met de wet (die uiteraard zijn geldigheid houdt). Je bereikt het doel "het houden van de wet" vanuit een ander startpunt. Dit komt ook in Rom. 8 naar voren:

4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist.

Sil, waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde, of niet?

sil

• Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #30 Gepost op: juli 21, 2008, 11:07:17 am »
Adinomis

Inderdaad, we zitten op de zelfde lijn

shalom, Sil

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Paulus
« Reactie #31 Gepost op: augustus 11, 2008, 11:48:33 am »
Modbreak:
Op slot. Uit de faq: http://forum.gkv.nl/forum/faq?data[faqid]=4

Wat ook meehelpt aan een goede discussie is een goede openingspost. Geef daarin duidelijk aan waar je precies over wil discussiëren. Geef als dat nodig is een paar bronnen op voor meer achtergrondinformatie zodat ook onbekenden met het onderwerp mee kunnen praten.