Auteur Topic: Vrijheid  (gelezen 6317 keer)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Gepost op: juli 14, 2008, 09:54:42 am »
Gal 5:1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.

Vrijheid.....is een kostbaar goed. Mensen die de WW2 hebben meegemaakt kunnen hierover meespreken. Overal ter wereld leven mensen in onderdrukking van t een of ander regiem. Slavernij is in de meeste landen allang afgeschaft, en de 'gewone' mens.....wil het liefst geen baas boven zich. Zo zien velen God als n ...baas..., waarvanje niks mag en vanalles moet!
De wetten van het land waarin je woont, worden gezien als bescherming voor de burger,maar als je spreekt over God.s Wet, dan roept men al snel, ja maar die is afgeschaft.
Dus, als je in Nederland iemand vermoord of besteelt, kom je in de gevangenis, maar God vind t geen probleem? Dat is wel n rare redenering. Jouw regering op aarde, regelt de orde door wetten en regels en straffen. Onze hemelse Koning doet dat ook, alleen heeft Hij de straf al gedragen, dat is het grote verschil!
Dit is de vrijheid die we hebben in Christus, waar de Galatenbrief over spreekt.Maar diezelfde bijbel zegt ons ook......
gebruik die vrijheid niet voor t vlees! Vrijheid ontneemt je niet van je verantwoordelijkheid voor je keuzes, genade is geen vrijbrief.en toch zegt God....ik noem u niet meer knechten, maar vrienden en zonen.

Gal 4:7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.

Joh 15:15 Ik heet u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.

Jacobus 1:5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.

Wijsheid, maar dan wel de wijsheid van God.
zonder welke we geen inzicht hebben, geen begrip van zijn Woord. Als ik in de bijbel lees, zie ik wel ns ineens n woord of n zin, waarbij ik denk:
Wanneer hebben ze dat erin gezet? Dan heb ik er voorheen  gewoon overheen gelezen.
En dan ineens valt mijn oog erop, het is dan net of God wil zeggen......kijk hier eens naar!
Je raakt nooit uitgelezen en uitgeleerd in de bijbel. Steeds ontdek je weer wat nieuws.

Gal 5:13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde

Sil

Adinomis

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #1 Gepost op: juli 14, 2008, 11:18:58 pm »
Vrijheid in de bijbel is vooral "vrij zijn van schuld, omdat Jezus onze schuld op zich heeft genomen.". We mogen de beschuldiging van de Satan, waarmee hij ons onzeker en veroordeeld wil laten voelen, afwijzen.
Dat maakt je ook vrij van "slavernij". Want doordat je je schuldig voelt ga je door met zondigen en word je er een slaaf van.

Ook binnen de kring van gelovigen kan een slavenjuk worden opgelegd, zoals in Galaten 5. De Satan probeert het vaak op een "gelovige" manier: "Je moet dit, je moet dat", zodat je je schuldig gaat voelen. Medechristenen die slordig leven in hun relatie met Christus, kunnen onbewust gebruikt worden om anderen te verontrusten. In Galaten 5 is het dan "je moet je laten besnijden".  Wie met Christus leeft wil graag doen wat Hij wil, uit liefde en niet vanuit een schuldgevoel. Het is dus niet een "moeten" maar een "willen". Dat is vrijheid!

Er bestaat wel concrete "schuld". Als Gods Geest je daarop opmerkzaam maakt is dat geen vaag schuldgevoel, maar dan "weet" je het. Dan moet je ermee breken, maar uit liefde tot Christus, die je daarbij wil helpen.

Als je er niet mee breekt verlies je je vrijheid, want dan kan Satan je met reden aanklagen. Zijn aanklacht is niet bedoeld om je te bevrijden, maar om je dieper in de slavernij te doen belanden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2008, 09:15:13 am »
Het moet G'DS Geest zijn, die ons van de zonde overtuigd, indien we niet naar de stem van G'ds Geest luisteren, zullen we nooit de staat van heiliging bereiken

Ik ben me ervan bewust dat voor velen deze boodschap wordt ervaren als een stok in een kippenren

Niemand wordt graag op zijn vingers getikt, we zijn net allemaal kleine kinderen, die niet willen luisteren,
De Wetten staan nu in onze harten gegrift, en wat doen we; we smoren de stem van de geboden
Er is niets mis , met Yaweh's geboden, maar het zijn wij die liever het stuur van ons leven beheren, en niet G'dS Geest

De tijd is kort, waar horen we bij , bij de dwaze maagden, die hun olie niet blijvend hadden gevuld; of horen we bij de wijze maagden die hun Olie gevuld hielden ( Olie beeld van de H.GEEST)

sil

Adinomis

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2008, 11:00:00 am »
Ik zou liever willen zeggen: "klem je vast aan Jezus, verwacht het van Hem", want Hij doet het in ons". Dan ga je verlangen om zijn wil te doen. De wet van de liefde wordt door Gods Geest in ons hart uitgestort. Rom. 5:5.

omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is.

De liefde is de vervulling en de samenvatting van de wet. Samen met Jezus komen we er, maar niet door het moeizaam je best doen om regels na te leven. Ik herinner me een beeld van Henk Binnendijk. Op het strand lag een balk hout. Henk had die balk nodig en probeerde die van de grond te tillen, wat maar niet lukte. Toen kwam de vloed op die de balk liet drijven en zo kon Henk die balk optillen en op een vervoermiddel leggen. Als die balk de wet is die we moeten vervullen, is de vloed van de Geest het middel waarop het mogelijk is.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #4 Gepost op: juli 15, 2008, 03:24:55 pm »
Ik ga niet meer op de wet of geen wet topics in, want er lopen wel 4 topics parallel momenteel!

Wat ik nog wel kwijt wil is dat ik het echt buitengewoon irritant vind dat mensen meteen in de verdediging schieten als je over de Tora begint!
'Ja, maar uit wet kennen we geen rechtvaardiging' en 'We zijn dood voor de wet' en 'Christus wet is anders' etc. etc.

Mensen, lees nou gewoon wat er staat!

Onze ellende kennen we door de WET
Onze verlossing komt door CHRISTUS
Onze dankbaarheid tonen we door GOEDE WERKEN te doen

Wat zijn GOEDE WERKEN?  Die 613 regels zijn 613 voorbeelden van goede werken. Daarnaast/bovendien kunnen we door Gods Geest Gods wil in alle dingen zien. Maar die 613 stuks hebben we sowieso al, als fundament, zonder enige twijfel of bedrog mogelijk. Schriftelijk bevestigd door God zelf.

MOET je goede werken doen?

Ja, want een geloof zonder goede werken is een dood geloof.
Nee, want je behoudenis hangt niet af van goede werken.
Dus: we moeten streven naar het goede.

MOET je je aan de wet houden?

Ja, want een geloof zonder het houden van de wet is een dood geloof.
Nee, want je behoudenis hangt niet af van het houden van de wet.
Dus: we moeten streven naar het houden van de wet.

En door alles heen, door de wet, door de verlossing, door de dankbaarheid waait/bruist/spuit de liefde voor God en onze naaste!

PS: de wet van de liefde IS de Tora! Jezus = de vleesgeworden Tora!
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2008, 03:25:37 pm door Lord_Vader »
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #5 Gepost op: juli 15, 2008, 06:05:04 pm »
Lord-Vader

De torah boodschap is veel te lang verkeerd onderwezen , er zijn nu meer en meer mensen die dit zien,
Er is een grote groep Joden , die deze boodschap uitdragen, dit is wat Joël voorspelde, De laatste regen
Het heil komt van uit de Joden,
We zullen de slip van de Jood grijpen,
Messiaanse Joden worden vervolgd in Yisraël, van wegen deze boodschap;
Overal ter wereld zijn Messiaanse  vanuit de heidenen die zich samen sluiten met deze mensen
Ze worden vervolgd; zoals voorspeld is geweest,
Het zijn de Apostelen van deze tijd

Sil

Divinespark

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #6 Gepost op: juli 15, 2008, 07:20:16 pm »
Vrijheid volgens Jezus is ook (of vooral) het vrij zijn van aardse verslavingen, verslavingen aan zonden. Om het heel even simpel te zeggen. En gelukkig korter dan ik van mezelf gewend ben.

Groetjes, Divinespark.

Adinomis

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #7 Gepost op: juli 16, 2008, 10:19:24 am »
Voor Christenfundamentalist.
Het lijkt erop dat je het "houden van de wet" en "goede werken" vereenzelvigt. Het houden van de wet is gehoorzaamheid aan regels. We doen alleen maar wat we moeten doen. Het goede werk zie ik meer als het ingeschakeld worden in het plan van God, die ons in Christus Jezus heeft geschapen om het goede werk te doen dat hij heeft voorbereid. Ef.2:10 GN
Natuurlijk zullen er raakvlakken zijn. Het is voor God niet voldoende dat we ernaar streven om de wet te houden. God vraagt volmaakte gehoorzaamheid. Daarom wordt de gerechtigheid van Jezus ons toegerekend. van daaruit zijn we welgevallig voor God. Daaruit komt ook de dankbaarheid voort. Want uit dankbaarheid kunnen we ook niet aan Gods eisen voldoen. Het is geen voorwaarde, maar een gave uit God en tot God.

Voor Sil.

Wat bedoel je met:

"Overal ter wereld zijn Messiaanse vanuit de heidenen die zich samen sluiten met deze mensen
Ze worden vervolgd; zoals voorspeld is geweest,
Het zijn de Apostelen van deze tijd"

Kun je dit concreet maken?
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2008, 10:20:24 am door Adinomis »

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #8 Gepost op: juli 16, 2008, 04:32:19 pm »
http://www.israelnationalnews.com/News/Flash.aspx/146214

Sanhedrin verwerpt messiaanse Joden
Uitgegeven op 09-05-2008 (407 keer gelezen)
Het opnieuw opgerichte Joodse religieuze orgaan het Sanhedrin heeft donderdag opgeroepen tot het verwerpen van groepen en mensen die hun christelijke overtuiging promoten als onderdeel van hun Joodse identiteit. Messiaanse Joden zijn in hun ogen afvalligen en zouden zich geen Joden meer mogen noemen

Personen met een gemengd Joodse en christelijke overtuiging zouden eveneens niet meer in militaire dienst mogen en tevens geweigerd moeten worden bij het deelnemen aan activiteiten die de Joodse staat en/of de Joden vertegenwoordigen. Het Sanhedrin verklaarde dat niet-Joden, inclusief christenen, wel tot deze activiteiten mogen worden toegelaten, omdat zij niet, zoals messiaanse Joden, zouden proberen om de Joden te bekeren tot het christelijke geloof.

Het besluit werd genomen na een controverse naar aanleiding van de jaarlijke Bijbel-quiz. Eén van de deelnemende tieners die wilde deelnemen behoorde tot een familie van messiaanse Joden. Het Knessetlid Meir Porush van de partij United Torah Judaism – die bekend staat als een fel tegenstander van het christendom – heeft de minister van Onderwijs, Yuli Tamir, inmiddels gevraagd om het meisje te diskwalificeren.

Het gaat om Bat-El Levy (17). Zij won de voorronde van de Bible Contest en mag nu meedoen aan de grote, internationale finale, die afgelopen donderdag in Jeruzalem werd gehouden. Daaraan doen tientallen Joodse jongeren van over de hele wereld mee. De Bible Contest wordt al jaren gehouden en staat in hoog aanzien. De deelnemers krijgen allerlei vragen over de Bijbel voorgelegd. Het is voor zover bekend voor het eerst dat een Messiasbelijdende Jood niet alleen heeft meegedaan, maar ook tot de grote finale.

De anti-zendingsorganisatie Yad L’Achim was de eerste die er achter kwam dat Bat-El Levy in Jezus geloofde. Yad L’Achim eiste vervolgens dat het meisje gediskwalificeerd zou worden "omdat ze geen Joodse is." Het Knessetlid Meir Porush steunt het verzet van Yad L’Achim. Een groep orthodoxe rabbijnen heeft zich er inmiddels achter geschaard. Onder hen mensen met invloed: de opperrabbijn van Tzfat, Shlomo Aviner, en rabbijn Shmuel Eliyahu, de zoon van de Israelische opperrabbijn Mordechai Eliyahu. Verder ook rabbijn Yaakov Yosef, zoon van de leider van de Shas-partij rabbijn Ovadia Yosef, rabbijn Meir Mazuz en anderen. Zij hebben inmiddels de Joodse gemeenschap opgeroepen om de Bible Contest dit jaar te boycotten als Bat-El Levy mee doet.

Maar het ministerie van Onderwijs heeft inmiddels laten weten dat er geen sprake kan zijn van diskwalificatie van Bet-El Levy. Het meisje is, volgens de Israelische wet, wel degelijk Joods en heeft alle recht om aan de Bible Contest mee te doen, aldus een woordvoerder van het ministerie.

Zie ook
- Artikel in Israel National News
Bron: Israel National News

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #9 Gepost op: juli 16, 2008, 08:41:57 pm »

quote:

Adinomis schreef op 16 juli 2008 om 10:19:
Voor Christenfundamentalist.
Het lijkt erop dat je het "houden van de wet" en "goede werken" vereenzelvigt.

Dat zie je verkeerd. De 613 wetten uit het OT zijn voortvloeisels uit de Bron. En de Bron is: heb God lief met heel je wezen en je naaste lief als jezelf.
Maar uit die Bron vloeit NOG VEEL MEER!! En in het NT worden er vele voorbeelden genoemd van dat 'nog veel meer'!
Jezus heeft de wet toch ook 'uitgebreid' in de bergrede? Neem als voorbeeld de man die een vrouw aanziet om haar te begeren. Deze man heeft voordat hij begeerte in daad heeft omgezet reeds overspel gepleegd in zijn hart!! Volgens het jodendom van die tijd was de man volledig onschuldig totdat hij de gedachte om zou zetten in daad. (even ervan uitgaande dat die vrouw niet zijns naastens 'bezit' was)

quote:

Het houden van de wet is gehoorzaamheid aan regels.

Als het bij die wet zou blijven zou het inderdaad dode liefdeloze gehoorzaamheid zijn. Maar juist door de Geest van God mogen we ervaren dat Zijn wil doordringt tot in de allerkleinste hoekjes van ons leven en als het goed is word je ook BLIJ van het volgen van de wil van God en BLIJ van het houden van de wet.

quote:

het ingeschakeld worden in het plan van God, die ons in Christus Jezus heeft geschapen om het goede werk te doen dat hij heeft voorbereid. Ef.2:10 GN

Precies. God liefhebben met heel ons wezen en de naaste als onszelf. Dat was ook precies de boodschap van de Tora.

quote:

Het is voor God niet voldoende dat we ernaar streven om de wet te houden. God vraagt volmaakte gehoorzaamheid. Daarom wordt de gerechtigheid van Jezus ons toegerekend. van daaruit zijn we welgevallig voor God. Daaruit komt ook de dankbaarheid voort. Want uit dankbaarheid kunnen we ook niet aan Gods eisen voldoen. Het is geen voorwaarde, maar een gave uit God en tot God.
Ja maar je wilt toch weten hoe je dankbaarheid kunt tonen. Als jij uit het water gered wordt door iemand en je wilt iemand je dankbaarheid tonen dan wil je toch ook weten HOE je dat kunt doen?
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

Adinomis

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #10 Gepost op: juli 16, 2008, 09:24:29 pm »
Wel heel discriminerend voor dat meisje en in feite anti-christelijk. Maar merken we dat er Messiaanse Joden zijn die de Tora aan de wereld bekend maken, zoals Joël het voorzegde? Ik heb het nog niet gehoord.

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #11 Gepost op: juli 16, 2008, 09:51:08 pm »
Wij zijn in contact met Messiaanse Joden, ze komen regelmatig naar Nederland en België, van hun krijgen we ook ondericht, ze worden niet overal met open armen ontvangen,
de meeste gemeenten hebben bang om terug naar de Joodse wetten te moeten gaan,
Als je zoekt onder Messiaanse Joden zal je zeker's vinden

Sil

Adinomis

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #12 Gepost op: juli 16, 2008, 11:20:03 pm »
Dank je. He lijkt me dat de westerse kerken hen zouden moeten erkennen als leidinggevenden i.p.v. alle syodes e.d.

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #13 Gepost op: juli 18, 2008, 10:27:52 am »
Waar de meesten bang van hebben is voor de Rabbijnse wetten, en terecht
Maar daar is de bijbel een goede toetsteen voor
Wat zij Rabbijnse wetten??
Dit is een voorbeeld: Twee keukens, vier uur tussen vlees en melk, eerst de rechter schoen aantrekken, op een bepaalde manier naar het toilet gaan,
Ik heb hier de boek waar al die wetten instaan,
Als je dat gelezen hebt; dan weet je meteen waarom Yeshua hen witgekalkte graven noemde, door deze wetten wordt je zo inbeslag genomen, dat er nog weinig tijd overblijft voor Yeshua
Het was Yeshua die deze wetten veroordeelde, en dat moeten wij ook doen

Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #14 Gepost op: juli 18, 2008, 10:40:06 am »

quote:

sil schreef op 18 juli 2008 om 10:27:
Waar de meesten bang van hebben is voor de Rabbijnse wetten, en terecht
Maar daar is de bijbel een goede toetsteen voor
Wat zij Rabbijnse wetten??

Het punt is de mondelinge leer. Ik heb me daar ook in verdiept in in het NT vindt je dé confrontatie in Markus 7.
Probleem is echter dat het jodendom beweert dat een deel van de mondelinge leer door God aan Mozes is gegeven op Sinaï.

quote:

Als je dat gelezen hebt; dan weet je meteen waarom Yeshua hen witgekalkte graven noemde, door deze wetten wordt je zo inbeslag genomen, dat er nog weinig tijd overblijft voor Yeshua
Waar kan ik vinden dat Hij hen zo noemde?

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #15 Gepost op: juli 18, 2008, 03:20:46 pm »
Rede tegen de schriftgeleerden en Farizeeën
23
1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot zijn discipelen, 2 zeggende: De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich gezet op de stoel van Mozes. 3 Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet. 4 Zij binden zware lasten bijeen en leggen die op de schouders der mensen, maar zelf willen zij ze met hun vinger niet verroeren. 5 Al hun werken doen zij om in het oog te lopen bij de mensen, want zij maken hun gebedsriemen breed en hun kwasten groot, 6 zij houden van de eerste plaats bij de maaltijden en van de erezetels in de synagogen, 7 en van de begroetingen op de markten en om door de mensen rabbi genoemd te worden. Gij zult u niet rabbi laten noemen; 8 want één is uw Meester en gij zijt allen broeders. 9 En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want één is uw Vader, Hij, die in de hemelen is. 10 Laat u ook geen leidslieden noemen, want één is uw Leidsman, de Christus. 11 Maar wie de grootste onder u is, zal uw dienaar zijn.
12 Al wie zichzelf zal verhogen, zal vernederd worden en al wie zichzelf zal vernederen, zal verhoogd worden.
13 Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen. Immers, gij gaat er niet binnen en die trachten binnen te gaan, laat gij niet toe daarin te komen.
14 [Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij eet de huizen der weduwen op, terwijl gij voor de schijn lange gebeden uitspreekt. Daarom zult gij zwaarder oordeel ontvangen.]
15 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij trekt zee en land rond, om één bekeerling te maken, en wanneer hij het wordt, maakt gij van hem een kind der hel, tweemaal zo erg als gij het zelf zijt.
16 Wee u, blinde wegwijzers, die zegt: Heeft iemand bij de tempel gezworen, dat betekent niets; maar heeft iemand bij het goud van de tempel gezworen, dan is hij gebonden. 17 Gij dwazen en blinden, wat toch is meer, het goud of de tempel, die het goud geheiligd heeft? 18 En heeft iemand bij het altaar gezworen, dat betekent niets; maar heeft iemand bij de gave, die daarop ligt, gezworen, dan is hij gebonden. 19 Gij blinden, immers, wat is meer, de gave of het altaar, dat de gave heiligt? 20 Wie dus gezworen heeft bij het altaar, zweert daarbij en bij alles, wat erop ligt. 21 En wie gezworen heeft bij de tempel, zweert daarbij en bij Hem, die erin woont. 22 En wie gezworen heeft bij de hemel, zweert bij de troon Gods en bij Hem, die daarop gezeten is.
23 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij geeft tienden van de munt, de dille en de komijn en gij hebt het gewichtigste van de wet verwaarloosd: het oordeel en de barmhartigheid en de trouw. 24 Dit moest men doen en het andere niet nalaten. Gij blinde wegwijzers, die de mug uitzift, maar de kameel doorzwelgt.
25 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij reinigt de buitenzijde van de beker en van de schotel, maar van binnen zijn zij vol roof en onmatigheid. 26 Gij blinde Farizeeër, reinig eerst de inhoud van de beker; dan zal hij ook van buiten rein worden.
27 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij gelijkt op gewitte graven, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen vol zijn van doodsbeenderen en allerlei onreinheid. 28 Zo ook gij, van buiten schijnt gij de mensen wel rechtvaardig, doch van binnen zijt gij vol huichelarij en wetsverachting.
29 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij bouwt de grafsteden der profeten en verfraait de gedenktekenen der rechtvaardigen, 30 en gij zegt: Indien wij geleefd hadden in de dagen onzer vaderen, zouden wij met hen geen gemene zaak gemaakt hebben ten opzichte van het bloed der profeten. 31 Gij getuigt dus van uzelf, dat gij zonen zijt van de moordenaars der profeten. 32 Maakt ook gij de maat uwer vaderen vol! 33 Slangen, adderengebroed, hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der hel? 34 Daarom, zie, Ik zend tot u profeten en wijzen en schriftgeleerden. Van hen zult gij sommigen doden en kruisigen en van hen zult gij anderen geselen in uw synagogen en vervolgen van stad tot stad, 35 opdat over u kome al het rechtvaardige bloed, dat vergoten werd op de aarde, van het bloed van Abel, de rechtvaardige, tot het bloed van Zacharias, de zoon van Berekja, die gij vermoord hebt tussen het tempelhuis en het altaar. 36 Voorwaar, Ik zeg u: Al deze dingen zullen komen over dit geslacht.
37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt:
Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

Niet alles wat de Joden zeggen is naar Yaweh's wil, dat zie je aan de uitspraak van Yeshua

shalom, Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #16 Gepost op: juli 18, 2008, 03:59:58 pm »
Sil:

Zou Yeshua met de geboden der mensen de mondelinge leer (Talmoed) bedoeld kunnen hebben?

En vind jij dat christenen zich zouden moeten laten besnijden?

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #17 Gepost op: juli 18, 2008, 10:00:10 pm »
Lord-Vader

We zijn nu besneden in ons hart, en behoeven de vleselijke besnijdenis niet meer te doen
Wat voor nut zou anders de besnijdenis van het hart dan zijn

De talmoet moet altijd getoets worden aan de tenakh , ze mag geen tegenstrijdigheden vertonen,
De talmoet is nuttig, Yeshua verwees ons ook daar naar toe, dit zijn niet de extra wetten, waar ik naar verwees, dat staat in de kitsoer, en de kitsoer staat vol van Rabbijnse wetten
Ik zou dit kopen, om te kunnen uitmaken wat Yeshua bedoelde, met menselijke wetten,
door deze boek heb ik enorm bijgeleerd, en kan het verschil maken, tussen de geboden van Yaweh, en de geboden van de mens

Probeer Messiaanse forums op te zoeken, je vindt ze zeker en vast
Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #18 Gepost op: juli 19, 2008, 09:14:33 pm »

quote:

sil schreef op 18 juli 2008 om 22:00:
We zijn nu besneden in ons hart, en behoeven de vleselijke besnijdenis niet meer te doen

Nochtans is dat een van de wetten uit de Tora ! Vandaar mijn vraag. Maar ik moet dat nog onderzoeken.

quote:

De talmoet is nuttig, Yeshua verwees ons ook daar naar toe

Waar verwijst Yeshua naar de Talmoed? En de Talmoed staat toch ook vol met uitwerksels van de Tora-wetten?
Neem het melk met vlees combineer-verbod. In de Tora staat dat je een kalf niet mag koken in de melk van zijn moeder. Verder NIETS over het scheiden van melk en vlees. Dat komt toch uit de mondelinge leer vandaan?

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #19 Gepost op: juli 21, 2008, 11:25:55 am »
Lord-Vader,

Waar verwijst Yeshua naar de Talmoed? En de Talmoed staat toch ook vol met uitwerksels van de Tora-wetten?
Neem het melk met vlees combineer-verbod. In de Tora staat dat je een kalf niet mag koken in de melk van zijn moeder.Dit staat in de torah en daar verwees Yeshua ook naar, De reden waarom niet.

Verder NIETS over het scheiden van melk en vlees. Dat komt toch uit de mondelinge leer vandaan?Inderdaad, en daarom is dit volgens mij niet van kracht, er moet zelfs vier uur tussen zitten, alhoewel er gezegd wordt dit veel gezonder zou zijn,

Sil

Divinespark

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #20 Gepost op: juli 21, 2008, 07:17:36 pm »
En zo kom je als christen 2 zaken tegen:

1) Het is niet genoeg, zoals Luther dacht, om de bijbel in het Duits te vertalen. Zogauw een tekst ook maar 1 Joods woordje heeft dat nét wat meer betekent in het Hebreeuws en taalkundig verantwoord is, dan staat een theologie die gebaseerd is op de Duitse volkstaal weer op losse schroeven.

2) De bijbel is ook niet genoeg. Joden zelf hebben nog een ongeschreven talmoed, en dus ook een uitgebreidere kosher-leer dan in de bijbel vermeld staat. Een fout van degenen die in hun betweterigheid of arrogantie, over de hoofden van anderen heen hebben bepaald wat de canonieke boeken zouden zijn. Die hebben duidelijk geen rekening gehouden met wat het volk Israël zelf als maatgevende boeken voor het uitoefenen van het geloof beschouwde.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2008, 07:21:03 pm door Divinespark »

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #21 Gepost op: juli 22, 2008, 09:20:53 am »
Divinespark,

Zo is het inderdaad, het wordt tijd dat de gelovigen hun hoogmoed gaan afleggen, en niet denken dat wij het Joodse volk hebben vervangen
het zal zijn één volk, met Yeshua als Herder
Ephraim & Juda,
De olijfboom draagt ons, en niet anders om
wij zijn geent op de afgebroken takken, en niet anders om
we moeten terug naar de ware boodschap
één lichaam, waarvan Yeshua het hoofd en wij allen Jood en Griek de ledematen zijn
Door de bijbel anders te gaan bestuderen en het vanuit de Joodse bril te gaan bekijken, vanuit het hebreeuws, met de messiaanse Joden, zij kennen hun taal, zij kennen de joodse gebruiken,zij hebben Yeshua herontdekt,
Ik stel  hun niet boven, geloof dat niet het moet altijd aan het éérste verbond getoets worden, maar zij hebben kennis die geen één van ons heeft, zelfs als we de taal bestuderen , missen we de grond van de taal, dat zal niemand ontkennen,
Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #22 Gepost op: juli 22, 2008, 11:14:52 am »

quote:

sil schreef op 21 juli 2008 om 11:25:
Lord-Vader,

Waar verwijst Yeshua naar de Talmoed?

Nou, Yeshua spreekt tegen de farizeeërs over menselijke wetten. Ik vraag me af wat die wetten zijn. Zou dat een verwijzing naar de talmoed kunnen zijn?

quote:

En de Talmoed staat toch ook vol met uitwerksels van de Tora-wetten?

Ja, en wat ik mij afvraag is of deze uitwerksels 'goddelijk' zijn (dus net zo gezaghebbend als de Tora zelf!) of 'mensenwerk'. Indien mensenwerk wil ik overigens niet meteen zeggen dat het terzijde gelegd moet worden want het waren niet de eerste de besten.

quote:

Inderdaad, en daarom is dit volgens mij niet van kracht, er moet zelfs vier uur tussen zitten, alhoewel er gezegd wordt dit veel gezonder zou zijn,

Waarom is mondelinge leer niet van kracht? Omdat het mensenwerk is?

Opnieuw bedankt voor je reactie!

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #23 Gepost op: juli 22, 2008, 01:03:52 pm »
Lord-Vader

Ga niet voorbij Yeshua,
Yeshua heeft hen vescheidenen malen terecht gewezen, doe wat HIJ zegt,
Er is maar één weg die leid tot het eeuwige leven
Hij is de aleph en de taw
De wet heeft nooit iemand gered, niemand is zonder zonde, allen hebben aan de wet gezondigd,
Is de wet nu slecht: integendeel , het brengt ons nu tot heiliging,
Niet de mondelingen overleverigen hebben de autoriteit, enkel de torah staat boven alles, de Torah is het gegeven woord, en Yeshua is nu het vleesgeworden torah, Hij heeft de autoriteit, Hij brengt ons tot de Vader, en daar is geen andere invulling .
Yeshua bracht geen nieuw geloof, het was doordrengt met het Joods geloof
Hij voldeed de Torah, er was geen enkele aanklacht tegen HEM gevonden

Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #24 Gepost op: juli 22, 2008, 01:19:50 pm »
Maar is de mondelinge leer op de berg Sinaï gegeven door God, samen met de Tora ?

Ik zal overigens zeker eens op die sites kijkenn! Bedankt!

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #25 Gepost op: juli 22, 2008, 06:50:29 pm »
Lord-Vader

speciaal voor jou, de anderen kunnen hier ook hun voordeel uit halen

http://www.geocities.com/nakdimonspage/starteliyahu.html

Sil

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #26 Gepost op: juli 22, 2008, 09:47:44 pm »
Mooie link en voeg ik toe aan mijn favorieten.

Maar op mijn vraag heb je nog steeds geen antwoord gegeven :) Als je het niet weet of je mening hier niet wilt plaatsen vind ik dat overigens geen enkel probleem natuurlijk!

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #27 Gepost op: juli 23, 2008, 09:15:48 am »
Daar vindt ik in de bijbel geen enkel bewijs van,
Maar Yeshua vewijst ons naar de stoel van Mozes, en daar zaten de schriftgeleerden op,
terzelfde tijd haalde Yeshua aan dat de geboden van Mensen , niet te houden zijn, dit werdt toen de juk en de last genoemd , die door dezen op de mensen zijn opgelegd,
De tenakh heeft prioriteit over de mondelingen overleveringen, en wat bemerk ik , dat juist de mondelingen overleveringen de bovenhand krijgen
Zo krijgt het boek Zohar ook een prioriteit , is zeer in de laatste jaren, dit boek werd in Spanje in een grot gevonden: hieruit komt de qaballa
Sil

Adinomis

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #28 Gepost op: juli 23, 2008, 09:59:34 am »

quote:

sil schreef op 22 juli 2008 om 09:20:

Zo is het inderdaad, het wordt tijd dat de gelovigen hun hoogmoed gaan afleggen, en niet denken dat wij het Joodse volk hebben vervangen
het zal zijn één volk, met Yeshua als Herder
Ephraim & Juda,
De olijfboom draagt ons, en niet anders om
Sil

Ben het helemaal eens met die uitspraak. Toch vraag ik me af waarom je de naam Ephraïm hier hebt vermeld. Bedoel je met Ephraïm alleen die stam of het afgescheide Noordelijke deel van Israël?

Ik heb altijd gedacht dat die uitspraak in Johannes 10 sloeg op het samengaan van Joden en heidenen (Efeze 2: de scheidsmuur die wordt afgebroken)
Jezus was toch al als Herder aanwezig in het herstelde tweestammenrijk?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #29 Gepost op: juli 23, 2008, 12:45:21 pm »
Bij mij bekruipt me het gevoel dat dit nooit waar te maken is aan de christenen, het gaat mij al zeer ver boven de pet. Wat zou ik bijvoorbeeld mijn geloofsgenoten moeten zeggen? het beste wat ik zou kunnen zeggen is, verdiep je eens in de wetten van Mozus en kijk wat God daarin ons wilde leren. Daarbij heb ik het idee dat mijn leven wel aardig rein verloopt. Ik leef gezond, heb geen ziekte en houdt mijn huis schoon etc... probeer te leven uit naasteliefde. Waar ik vooral naar zoek zijn de gaven van de Geest.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2008, 12:46:20 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #30 Gepost op: juli 23, 2008, 03:38:13 pm »
gait

We zijn geankerd door Yeshua, Door Hem worden we geënt op de olijfboom,(Dit is het huis Yisraël) Yeshua komt uit de stam van Juda, uit David
inderdaad is de scheidingsmuur afgebroken,
De stam Ephraim & Judah gaan terug één worden, en wij zullen daar deel vanuit maken,
Ik bedoel nu niet de geografishe plaatsen, maar de verzameling van beiden stammen,
Dit is een eindtijd profetie
De Joden hebben een tijdelijke verblinding op hun gekregen,vanwegen hun geestelijke hoererij, zij hebben zwaar gezondigd door  aan afgoderij te doen,
Maar die straftijd is een tijdelijke straftijd, en het is daardoor dat wij van uit de heidenen de mogelijkheid hebben ontvangen , om ingelijft te kunnen worden,. Als de tijd van de Heidenen om is, en die is bijna om, zal de vervulling van Ephraïm & Juda, een feit worden, zie ook Ezechiel, de straftijd is aan het einde gekomen, Yahweh gaat hen terug samen brengen
We moeten hieruit een les leren, want indien Yahweh zijn natuurlijk volk niet gespaard heeft, zo zal Yahweh ons ook niet sparen en sterk straffen, indien wij ons niet aan zijn geboden houden
Dit is een hele studie op zich,
Yisraël is verstrooid geweest, enkel Judah , Benjamien en een gedeelte van Levi, zijn nooit uit Yisraël weg geweest, niemand weet waar de tien andere stammen zijn, daar word veel gespeculeerd, maar daar houd ik me niet met bezig, Yahweh weet waar zijn volk is, en Yahweh brengt hen terug samen
In  hebreeën kan men daar meer inzicht van krijgen,
Het moet nog vervuld worden, ze zijn nog niet hersteld; maar de tijd is  kort

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #31 Gepost op: juli 24, 2008, 01:54:48 am »
Ik heb daar trouwens een paar boekjes over gelezen. de tien verloren (het huis Israël, wat je hier Efraïm noemt) stammen en wie ze vermoedelijk zijn. Maar wat ik ook las in de bijbel is het feit dat de heidenen die de messias hebben aangenomen hebben mede erfgenamen van het huis Israël zijn, dus er bij ingelijft zijn. Ik geloof dat dat het de grote verdrukking zal zijn die al de christenen en overige Judeeërs (huis van Juda) naar Israël zal laten vluchten. Dan zal het weer inclusief de tien verloren stammen onder de christenen weer één volk zijn.

Adinomis

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #32 Gepost op: juli 24, 2008, 09:49:43 am »

quote:

sil schreef op 23 juli 2008 om 15:38:
gait

De stam Ephraim & Judah gaan terug één worden, en wij zullen daar deel vanuit maken,
Ik bedoel nu niet de geografishe plaatsen, maar de verzameling van beiden stammen,
Dit is een eindtijd profetie

Sil
Baseer je dat op Jesaja 11?
13 Efraïms afgunst zal verdwijnen,
aan Juda’s vijandschap komt een eind.
Efraïm is niet meer afgunstig op Juda,
Juda is Efraïm niet meer vijandig.
14 Ze strijken neer op de flank van Filistea, aan de zee,
samen beroven zij de stammen in het oosten;
ze leggen de hand op Edom en Moab
en de Ammonieten zullen hen gehoorzamen.

Hier gaat het wel over de toenadering tussen Juda en Efraïm. Maar ik lees niets over de heidenen die aan Eraïm worden gekoppeld. Staat dat ergens anders in de bijbel?
Er zijn  zoveel "eindtijdscenario's".  Ik gooi ze niet weg, maar bid dat Gods Geest me zo nodig duidelijk maakt wat ik moet geloven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #33 Gepost op: juli 24, 2008, 11:27:03 am »
Dan zou ik ook moeten zoeken. Maar ik heb in de bijbel gelezen dat christenen mede-erfgenamen zijn van Israël. Maar dat komt ergens uit het nieuwe testament geloof ik. Hoe dan ook, we zijn op de boom des levens geënt. We worden Gods kinderen genoemt, waarvan geprofeteerd staat in het oude testament dat de tien verloren stammen van Iraël niet meer "niet Mijn volk" maar Mijn kinderen genoemd zal worden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #34 Gepost op: juli 24, 2008, 11:49:29 am »
Ik heb wat gevonden. Efeziërs 2 dat verteld dat we één zijn in Christus. Daar staat in vers 11-12: "Bedenk daarom dat u - u die eigenlijk door uw afkomst heidenen bent en onbesnedenen genoemd wordt door hen die door mensenhanden besneden zijn - bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, geen deel had aan het burgerschap van Israël en niet betrokken was bij de verbondssluitingen en de beloften die daar bij hoorden. U leefde in een wereld zonder hoop en zonder God."

en in vers 19: "Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God."
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2008, 11:52:44 am door gaitema »

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #35 Gepost op: juli 24, 2008, 11:59:09 am »
een paar site's voor onderwijs,

http://www.messiaanshetlevendwater.be/
http://messiaans.christenpagina.nl/
http://edeleolijf.punt.nl...361649&r=1&tbl_archief=0&

een discutie forum
http://www.messiaans-berea.be/forum/index.php
hopelijk kan je daar je voordeel uit halen

shalom, Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #36 Gepost op: juli 24, 2008, 11:12:45 pm »
leesplezier genoeg.Dank u.

Doerak

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #37 Gepost op: juli 25, 2008, 01:38:41 am »
wat een bijbelteksten. Kan het ff simpeler?

sil

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #38 Gepost op: juli 30, 2008, 12:26:48 pm »
Adidomis

Inderdaad verwijst Jes 11 ons onderanderen daaraan, maar er zijn nog medere teksten die dit zeggen,
Ephraim is de zoon van Jozef, en het is daardoor dat er voordurend over Ephraim & Juda wordt gesproken,
Ze gaan in de eintijd, als de tijd voor de christenen is afgedaan nog een grote rol spelen, samen met de 144000
Dezen zullen samen met Yeshua de Edomieten verslaan,
Edom staat ook voor de Islam

Sil

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #39 Gepost op: augustus 11, 2008, 11:48:07 am »
Modbreak:
Op slot. Uit de faq: http://forum.gkv.nl/forum/faq?data[faqid]=4

Wat ook meehelpt aan een goede discussie is een goede openingspost. Geef daarin duidelijk aan waar je precies over wil discussiëren. Geef als dat nodig is een paar bronnen op voor meer achtergrondinformatie zodat ook onbekenden met het onderwerp mee kunnen praten.