Auteur Topic: sexuele voorlichting  (gelezen 5738 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Gepost op: juli 23, 2008, 10:41:31 pm »
op welke leeftijd is het echt nog te vroeg en op welke leeftijd te laat om daarmee te beginnen.

En natuurlijk beginnen we niet met: ga eens even zitten, ik moet eens met je praten, ik moet je ergens voorlichting over geven.

Maar hoe wel? Ik wacht zelf eigenlijk op vragen (m'n oudste is 8 en een half) maar die komen nog niet echt. Hij heeft vragen genoeg over van alles, maar niet daarover. Ik begrijp maar niet waarom hij nog niet gevraagd heeft hoe het kan dat hij z'n bruine ogen, zoals wij zeggen van z'n vader heeft...
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2008, 10:42:04 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #1 Gepost op: juli 23, 2008, 11:00:23 pm »
Mijn (onze) dochter is 5,5 en weet al hoe babietjes geboren worden. Maar nog niet hoe de baby in de buik komt. Daar heeft ze nog niet naar gevraagd en als ze dat vraagt, zeg ik waarschijnlijk dat wanneer papa en mama knuffelen er soms een baby in mama's buik gaat groeien.

Tja, en voor de rest zie ik het wel. Ik hoop natuurlijk dat ze er zelf over begint zodat het niet zo'n geforceerd 'zeg ik wil eens met je praten' moment wordt maar ik denk dat het wel handig is om er over te beginnen als ze een jaar of 8 á 9 is.

Je zou de bal dan terug kunnen leggen door (naar aanleiding van de geboorte van een broertje, zusje, neefje, nichtje of een kindje verder weg) te vragen waar dat kindje vandaan komt en als ze al weten te vragen of ze ook weten hoe een kindje in de buik komt.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

Abraham

• Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #2 Gepost op: juli 25, 2008, 08:24:05 pm »
Mijn ervaring is dat als een kind ergens naar vraagt het ook rijp is voor het antwoord. Wel natuurlijk een antwoord op eigen intellectueel niveau: een 8-jarige heeft nog geen verstand van celbiologie, maar weet al best wat knuffelen is.
Mijn advies: wat je een kind ook vertelt, lieg nooit en vertel nooit onzin.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2008, 09:17:08 pm »
Dan zou mijn kind er nog niet rijp voor zijn.. Maar ik wil wel de 'straatpraatjes' voor zijn, dus misschien toch maar een gesprek uitlokken. Er zijn namelijk klasgenootjes die het woord 'sex' heel interessant vinden.
Inderdaad hoef je niet alles tegelijk te vertellen. Maar mijn kinderen vragen wel altijd door, dus...

Ik heb trouwens een nogal oud boek in huis van professor Waterink, die vroeger heel bekend was in gereformeerd vrijgemaakte kring. Hij had zelf geen kinderen, maar schrijft een heel boek vol over sexuele voorlichting. Hij is er vooral ook voor om dat niet geforceerd te vertellen. Ook waarschuwt hij ervoor om te laten merken dat sommige vragen niet gelegen komen, zodat je later geen vragen meer krijgt. Het kind zoekt dan zelf wel andere wegen om dingen te weten te komen. Wat ik ook wel mooi vind is dat hij zegt dat je er wel op een natuurlijke manier over moet praten, maar toch niet alsof het een doodgewoon onderwerp is. Hij noemt dan als voorbeeld dat je over de dood ook op een 'gewone', natuurlijke manier wilt praten met anderen en met je kinderen, maar dat je dan vanzelf op een wat andere toon gaat praten. Het is niet 'zomaar' iets. En zo mag je dat ook bij sexualiteit best laten merken. Wat vinden jullie daarvan? Ik vind het dus wel mooi. Ik vind het soms zo plat worden, het praten over sex...

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2008, 11:07:16 pm »
ik denk dat je een kind al vroeg bewust moet maken van het lichaam, en de waarde ervan, niet alleen voor als ze zelf eventueel actief worden maar ook wat bijvoorbeeld niet hoort, een stukje bescherming

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2008, 12:09:55 am »

quote:

Abraham schreef op 25 juli 2008 om 20:24:
Mijn ervaring is dat als een kind ergens naar vraagt het ook rijp is voor het antwoord. Wel natuurlijk een antwoord op eigen intellectueel niveau: een 8-jarige heeft nog geen verstand van celbiologie, maar weet al best wat knuffelen is.

precies zo zie ik het ook.

_O_

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2008, 10:08:02 am »
Eens met Abraham. Ik zou alleen niet altijd wachten tot een kind er zelf mee komt. Als je kind 14 is (of: biologisch rijper wordt) en thuiskomt met een vriend(innet)je, lijkt het me een onderwerp dat zeker aan de orde moet gaan komen.

Seksuele voorlichting omvat imho meer dan uitleg over lichaamsopeningen, techniek en mogelijke materialen, of je dat nu op een bloemetjes-met-bijtjes niveau uitlegt of op een wetenschappelijk verantwoorde manier met bijbehorend lesmateriaal.

Het gesprek zou op een gegeven moment ook moeten gaan over gevoel, hormonen, kwetsbaarheid, angst, lust, overmoedigheid, verraad. Niet alleen van anderen, maar ook van een kind zelf. Waarschuwen dat op het moment zelf het vaak heel moeilijk is om je aan je voorgenomen ideeen te houden.

Het eerste deel heb ik wel een beetje besproken gekregen (nouja, niet over condooms). Het tweede deel maar half: ik moest uitkijken voor de lusten van anderen. Dat ik ook uit moest kijken voor mezelf, daar kwam ik pas later en uit eigen ervaring achter.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #7 Gepost op: juli 26, 2008, 11:44:05 am »
Eens met elle, op 1 ding na. Die leeftijd van 14. Dat is echt veel en veel te laat. Kinderen van 14 weten alles van seks, of denken dat te weten, en zijn de laatsten die nog iets van hun ouders op dat gebied aannemen.

Maar Abraham doelde ook meer op de technische kant van het verhaal denk ik. Kids van 3 die vragen waar die baby's vandaan komen, kids van 6 die vragen hoe die dan in die buik terechtkomen, en kids van 9 die denken dat je van zoenen zwanger kunt worden. Dat soort vragen komt vanzelf, daarvoor gaan zitten uitleggen werkt niet.

Hetzelfde vind ik trouwens voor het verhaal over hormonen, verliefdheid, lust en gebruik en misbruik. Waarom moet er als 't over seks gaat ineens een apart moment voor ingebouwd worden? Er zijn toch 1001 onderwerpen die je een kind wil meegeven? Ik zie weinig verschil tussen vragen als 'hoe ga ik om met vriendjes, vriendinnen, groepsgedrag, gepest worden of pesten', 'wat doe ik met m'n geld', 'waar ga je heen als je dood bent, en wat dan met de buurman die niet gelooft', etc.etc. Allemaal vreselijk ingewikkelde volwassen onderwerpen waar je toch ook niet aparte 'voorlichting' over geeft?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #8 Gepost op: juli 26, 2008, 12:10:00 pm »
Ik bedoel meer dat als er biologisch bepaalde 'risico's' ontstaan, dat je dan je voorlichting afgerond moet hebben. Dus: als een kind niet zelf met vragen komt (of de technische aspecten niet interessant vindt, of juist niet over gevoel praat), dan moet je als ouder een moment creeeren waarop je dat tersprake brengt.

Uitspraken als 'mijn kindje is nog heerlijk naief, is er nog niet aan toe' zijn imho dom. Ook naieve kindjes kunnen per ongeluk zwanger raken.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #9 Gepost op: juli 27, 2008, 01:12:34 pm »

quote:

elle schreef op 26 juli 2008 om 12:10:
Ik bedoel meer dat als er biologisch bepaalde 'risico's' ontstaan, dat je dan je voorlichting afgerond moet hebben. Dus: als een kind niet zelf met vragen komt (of de technische aspecten niet interessant vindt, of juist niet over gevoel praat), dan moet je als ouder een moment creeeren waarop je dat tersprake brengt.

Uitspraken als 'mijn kindje is nog heerlijk naief, is er nog niet aan toe' zijn imho dom. Ook naieve kindjes kunnen per ongeluk zwanger raken.
Dat is wel een teken, dat je er zelf niet "natuurlijk" mee omgaat.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #10 Gepost op: juli 27, 2008, 01:14:42 pm »

quote:

Pooh schreef op 26 juli 2008 om 11:44:
Eens met elle, op 1 ding na. Die leeftijd van 14. Dat is echt veel en veel te laat. Kinderen van 14 weten alles van seks, of denken dat te weten, en zijn de laatsten die nog iets van hun ouders op dat gebied aannemen.

Maar Abraham doelde ook meer op de technische kant van het verhaal denk ik. Kids van 3 die vragen waar die baby's vandaan komen, kids van 6 die vragen hoe die dan in die buik terechtkomen, en kids van 9 die denken dat je van zoenen zwanger kunt worden. Dat soort vragen komt vanzelf, daarvoor gaan zitten uitleggen werkt niet.

Hetzelfde vind ik trouwens voor het verhaal over hormonen, verliefdheid, lust en gebruik en misbruik. Waarom moet er als 't over seks gaat ineens een apart moment voor ingebouwd worden? Er zijn toch 1001 onderwerpen die je een kind wil meegeven? Ik zie weinig verschil tussen vragen als 'hoe ga ik om met vriendjes, vriendinnen, groepsgedrag, gepest worden of pesten', 'wat doe ik met m'n geld', 'waar ga je heen als je dood bent, en wat dan met de buurman die niet gelooft', etc.etc. Allemaal vreselijk ingewikkelde volwassen onderwerpen waar je toch ook niet aparte 'voorlichting' over geeft?
Dat ik dit nog eens beleven kan. Een mening met Pooh.  :w

joepie

• Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #11 Gepost op: juli 28, 2008, 10:43:37 pm »

quote:

Abraham schreef op 25 juli 2008 om 20:24:

Ik moest gelijk aan een liedje van elly en rikkert denken: Zoenen daar komen geen kindertjes van _O_
Als je geen onzin mag vertellen dan komen er van knuffelen geen kindertjes. Dat in ieder geval. Je zal maar een kind hebben wat gelijk niet meer wil knuffelen.... ;)

Maar een leuke anekdote over seksuele voorlichting in ons gezin is wel deze: op een dag krijgen we huisbezoek. Onze kinderen zitten er ook gewoon bij. De oudste toen 14 zegt tegen de ouderling die vraagt: kunnen jullie ook open met je ouders praten? Zegt ze: ja het is wel gek hoor maar bij ons draait het zondagavond altijd op seks uit 8)7
Desbetreffende ouderling werd rood en was gelijk klaar. Raar hoor :+

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #12 Gepost op: juli 29, 2008, 01:06:44 pm »

quote:

Geen sex voor het huwelijk is toch niet ingesteld/bedoeld om niet zwanger te raken?
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #13 Gepost op: juli 30, 2008, 01:30:05 pm »

quote:

Lord_Vader schreef op 29 juli 2008 om 13:06:
[...]

Geen sex voor het huwelijk is toch niet ingesteld/bedoeld om niet zwanger te raken?
Waar doel(en jullie/) je met deze uitspraak op?
Een discussie is als een boot

acerview

• Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #14 Gepost op: juli 30, 2008, 02:42:25 pm »
Graag wil ik pleiten voor seks(ualteit) als vorm van aanbidding.
Net zoals voor bidden/zingen/genieten van geweldige dingen God aanwijzingen geeft hoe ze in te zetten als aanbidding. Geeft hij ook talloze aanwijzingen over seksualiteit. Oa. beleven in omgeving waar God dienen en trouw zijn aan elkaar centraal staan!

Leer je kinderen zo vroeg mogelijk wat het is door God geschapen te zijn en proberen zijn doel te beantwoorden. Je kind mag dan zelf bepalen of hij inderdaad ook zo wil leven.

Voor seksualiteit geld dit niet anders. Vertel kinderen dat God het heerlijk vind als wij Hem dienen en hem aanbidden, ook als we daar aan toe zijn met ons lichaam. Op deze manier technisch praten over seksualiteit is dan heel ontspannen en totaal anders dan aanhikken tegen dat ene (vervelende) gesprek, of een aanleiding uitlokken.

In wezen komt dit weer neer op het voorleven van het goede aan je kinderen. Dien je God zelf met je seksualiteit, of zijn er als je eerlijk kijkt nog taboes. Kun je als je seks beleefd op het zelfde moment God danken, en Halleju zeggen? Probeer deze vrijheid in Christus te bereiken en je zult merken dat communiceren met je kinderen een feest wordt. Want het is geweldig God te dienen, en dat je kinderen uit te leggen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #15 Gepost op: juli 31, 2008, 10:42:26 pm »

quote:

acerview schreef op 30 juli 2008 om 14:42:
Graag wil ik pleiten voor seks(ualteit) als vorm van aanbidding.
Net zoals voor bidden/zingen/genieten van geweldige dingen God aanwijzingen geeft hoe ze in te zetten als aanbidding. Geeft hij ook talloze aanwijzingen over seksualiteit. Oa. beleven in omgeving waar God dienen en trouw zijn aan elkaar centraal staan!

Leer je kinderen zo vroeg mogelijk wat het is door God geschapen te zijn en proberen zijn doel te beantwoorden. Je kind mag dan zelf bepalen of hij inderdaad ook zo wil leven.

Voor seksualiteit geld dit niet anders. Vertel kinderen dat God het heerlijk vind als wij Hem dienen en hem aanbidden, ook als we daar aan toe zijn met ons lichaam. Op deze manier technisch praten over seksualiteit is dan heel ontspannen en totaal anders dan aanhikken tegen dat ene (vervelende) gesprek, of een aanleiding uitlokken.

In wezen komt dit weer neer op het voorleven van het goede aan je kinderen. Dien je God zelf met je seksualiteit, of zijn er als je eerlijk kijkt nog taboes. Kun je als je seks beleefd op het zelfde moment God danken, en Halleju zeggen? Probeer deze vrijheid in Christus te bereiken en je zult merken dat communiceren met je kinderen een feest wordt. Want het is geweldig God te dienen, en dat je kinderen uit te leggen.
Mijn vrouw roept wel eens vaker "haleluja" als ik haar op haar hoochtepunt breng.  :ja:

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #16 Gepost op: augustus 02, 2008, 07:34:12 pm »

quote:

Toeschouwer schreef op 30 juli 2008 om 13:30:
[...]

Waar doel(en jullie/) je met deze uitspraak op?
Het doel is niet (overigens spreek ik voor mezelf en niet voor mij en mijn vrouw samen :) ) om niet zwanger te worden maar om je te behoeden voor overspel (geestelijke gezondheid dus) en soa's (lichamelijk gezondheid). Zo zit de HELE Tora in elkaar.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
sexuele voorlichting
« Reactie #17 Gepost op: augustus 02, 2008, 08:47:53 pm »

quote:

Ik ben het daar wel mee eens. Al snap ik de opmerking van Lord_Vader wel, omdat het nu kan lijken of het niet zwanger worden de enige reden is om je kind voor te onvoorzichtige contacten te behoeden. Daar zijn natuurlijk meer en betere redenen voor inderdaad.

Ik ben zelf niet zozeer bang dat ik te laat ben met het oog op de biologische ontwikkeling, ik heb het idee dat ik dat wel zal halen. (Heb laatst uitvoerig gepraat over de kleuren van de bloemen bij mij in de tuin en dat die ook een soort mix kunnen zijn van de kleuren van twee andere bloemen. En dat dat bij mensen ook zo was. Hoe dat nou toch kon? Ik heb toen de uitleg die niet helemaal naar de waarheid is:  'door het knuffelen' gebruikt. Op het moment dat ze gaan denken dat je door een kusje zwanger wordt, zullen ze me dat heus wel vragen.

Waarvoor ik eigenlijk niet te laat wil zijn is om de praatjes op straat en schoolplein voor te zijn.

Ik wil nog even wat, het is offtopic, maar ik ben daar niet mee begonnen, zeggen over het vergelijken met het aanbidden van God en het de liefde bedrijven. God heeft het voorbeeld van een relatie tussen man en vrouw en ook zelfs de lichamelijke gemeenschap gebruikt om ons uit te leggen hoe de relatie van ons met God gezien kan worden, hoe die is. Maar volgens mij is het niet juist om te denken dat als je met elkaar gemeenschap hebt dat je dan ook speciaal iets doet aan die relatie met God. Daarom bijvoorbeeld, vrolijke, alhoewel ik blij ben voor jou en je vrouw dat jullie het goed doen met elkaar, zou ze op dat moment niet haleluja moeten roepen, maar iets van haleluvrolijke.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2008, 08:52:50 pm door mirt »