Auteur Topic: Wie zijn de Edomieten  (gelezen 5768 keer)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Gepost op: augustus 03, 2008, 10:09:52 am »
De kleine profeten (2)
OBADJA, JONA en MICHA
D.T. Brinkman, naar: zie bronnen

Een kleine profeet kan soms veel stof tot nadenken leveren! In deze les bestuderen we Obadja, Jona en Micha. Met name in het boek van Jona zit veel verborgen –qua profetie en achtergrond- en we kunnen dit boek alleen begrijpen, en het gedrag van Jona, als we de historie van Israël en de omliggende volken kennen. Het boek Micha bevat veel profetie over de "verre" toekomst en het is een profetie aan alle volken, niet alleen aan Israël of Juda gericht.

OBADJA
Profetie over Edom
De naam Obadja betekent "Dienaar van Jehovah" of "Dienaar van Jahweh". De naam komt vaker voor in het Oude Testament, maar geen van hen is de profeet. We weten niets over deze profeet’s achtergronden behalve dat hij door God gezonden was om een profetie tegen Edom te brengen. Op zich is dit niet verwonderlijk; zoals we weten waren er in Israël profetenscholen en er zijn dus veel profeten geweest die nergens genoemd worden.
Het toont ook aan dat het niet de profeet zélf is die belangrijk is, maar het woord dat hij spreekt namens God.

Edom
De boodschap van Obadja is dat God Edom zal straffen omdat het de vijanden van Israël heeft geholpen in hun pogingen Israël te vernietigen – en dit terwijl het broedervolken waren! Israël immers waren de nakomelingen van Jakob, de Edomieten waren de nakomelingen van Ezau. Toch hadden ze een lange historie van onderlinge haat. We lezen hiervan onder andere in Numeri 20:20-21 "Maar hij zeide: Gij zult niet doortrekken. En Edom rukte uit hem tegemoet met een geweldig leger en een sterke macht. Toen nu Edom weigerde Israël door zijn gebied te laten trekken, boog Israël zijwaarts van hem af". Oorlog met het broedervolk was wat Israël niet wilde en mocht, vandaar dat zij om het land heentrokken. Wat Mozes vroeg van de Koning van Edom was een vrije doortocht, via de "Koninklijke weg", waarschijnlijk de handelsroute door Edom. Deze weigerde echter tot tweemaal toe en dreigde met geweld – zelfs toen Mozes vergoeding aanbood voor het gebruik van het water (voor het drenken van het vee onder andere) onderweg.

Ze worden ook de Valse Joden genoemd

Lees verder

http://www.internetbijbel...%20kleine%20profeten.html

"http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/Edom.htm"]http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/Edom.htm[/URL]

Sil
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2008, 10:24:17 am door sil »

sil

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2008, 10:26:50 am »
In de boeken van de Makkabeeën ,
 staat dat velen van Edom gedwongen zijn om zich te laten besnijden. Daarom was Herodes ook een Jood. Dwang. Iedere jood is dus geen afstammeling van Juda

Men kan er de geest van de Ezau terug vinden,

Met andere woorden aanslagen door Ezau werden gepleegt op het Koningshuis van David"(" 1Kronieken 28:5")
Het gaat Ezau duidelijk om " de troon"!!
Daniël 11:31 " Dan zullen strijdmachten door hem op de bee gebracht worden; zij zullen  "HET HEILIGDOM" de vesting "ontheiligen
EEN GRUWEL OPRICHTEN

Herodus en de toen heersende Joden, waren Edomieten,

Kajafas en het hele Sanhedrin waren geen Joden maar Edomieten, die dankzij Rome aan de macht waren.
En waren bang geworden voor Yesuah,omdat Hij ze op zijn zachts gezegd, had afgezet.

De Bijbel spreekt hier over de Juda-Joden als de tarwe en de edom joden als het zwarte koren.
Ze lijken op elkaar als Jacob-Ezau, wat treffend is is de tekst uit Joh.8:33 waar een groep joden,
op Joden lijken, maar het niet zijn Yeshah zegt tegen hun dat G,d niet hun vader is maar ha-satan

Yeshua haalt zelf aan ,dat ze zeggen dat ze joden zijn , en in werkelijkheid het niet zijn(Hand 8:33)
Waar een groep Joden, Joden lijken , maar niet zijn. U zult de waarheid kennen en de waarheid zal u vrijmaken, Ze antwoorden Hem"
" We stammen af van Abraham, en we zijn nooit iemands slaaf geweest"
Waarom zegt u dan : U zult vrij worden?
Ze stammen dus van Abraham af, maar zijn Geen slaven geweest
De Yisraëlieten zijn eeuwen slaven geweest in Egypte "Neh 9:36"

Sil
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2008, 10:28:56 am door sil »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2008, 05:56:12 pm »
.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2008, 06:04:38 pm door Doarsie »

Ilonia

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2008, 10:02:23 pm »
Sil,

Een feit is dat Ruth de oma van koning David was en zij een Edomiet was. Tuurlijk hebben de Edomieten veel kwaad gedaan aan Israel en klopt dat Edomieten afstammelingen van Ezau zijn, maar niet alle joden waren  ten tijde van Herodus Edomieten. Graag niet alles over 1 kam scheren.

quote:

Met andere woorden aanslagen door Ezau werden gepleegt op het Koningshuis van David"(" 1Kronieken 28:5")
Volgens mij ging dit niet om de nazaten van Ezau, maar om de nazaten van David, want de zonen van David vochten ook om de troon. Zie: 2 Samuel 16:16

sil

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 04, 2008, 08:43:36 am »
IK heb het over de Valse Joden
En dat deze zeer moeilijk te onderkennen zijn
Het is geweten dat Herodus een Edomiet was

We moeten gaan herkennen wie echte Joden zijn, en welke de Valse zijn
Het is zeer goed, om de stamlijn  van Edom,(Ezau) van nader te bekijken

Yeshua haalt zelf aan ,dat ze zeggen dat ze joden zijn , en in werkelijkheid het niet zijn(Hand 8:33)
Waar een groep Joden, Joden lijken , maar niet zijn. U zult de waarheid kennen en de waarheid zal u vrijmaken, Ze antwoorden Hem"
" We stammen af van Abraham, en we zijn nooit iemands slaaf geweest"
Waarom zegt u dan : U zult vrij worden?
Ze stammen dus van Abraham af, maar zijn Geen slaven geweest
De Yisraëlieten zijn eeuwen slaven geweest in Egypte "Neh 9:36"

We weten allen zeer goed dat Yisraêl in Egypte in de slavernij waren
Als dezen hier dan zeggen ,dat zij Geen slaven geweest zijn
Moet dat voor ons een lichtje laten branden

Sil

Ilonia

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 04, 2008, 08:20:46 pm »
Sil,
Ik begrijp wat Edomieten zijn, maar ten tijde van Jezus was niet iedere jood een Edomiet. Jij doet voorkomen dat elke jood ten tijde van Jezus een Edomiet was en dat klopt gewoon niet.

sil

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2008, 09:53:44 pm »
Dat heb ik en zal ik nooit zeggen

Ik laat zien dat er naast de Joden ook valse Joden zijn , die inzich voordoen alsof ze Jood zijn,  toch het niet zijn,
Yeshua verwees reeds naar de valse Joden (Edomieten) tussen de ware Jood zich zal vermengen
Ze zeggen zelf ; dat ze nooit in Ballingschap zijn geweest, terwijl Yisraël in slavernij zijn geweest in Egypte
Als je mijn vorige posting's leest, dan zie je dat ik nooit dit tegen het Volk van Yaweh zou zeggen
De hedendaagse Edomieten(Ezau) kunnen we vinden in de Islam
De laatste strijd zal juist gaan tegen Amalek (Ezau) en Yeshua, samen met de Heilgen

Sil
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2008, 09:54:55 pm door sil »

Adinomis

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2008, 10:20:35 pm »

quote:

sil schreef op 04 augustus 2008 om 08:43:
IK heb het over de Valse Joden
Sil

Waarom is het zo belangrijk dat we valse Joden herkennen? Ik kom haast nooit een Jood tegen. En waarom is het zo belangrijk om te benadrukken dat Herodes een Edomiet was? Onder de Koerden, afstammelingen van Ezau, komen er veel tot geloof in Christus. Bestaat het gevaar niet dat we zulke bevolkingsgroepen alleen maar als vijandig beschouwen, waardoor we de kans missen hen het evangelie tot behoud door te geven?  

Ik geloof dat we altijd uit moeten kijken als mensen een boodschap brengen die afwijkt van de bijbelse boodschap, Jood of geen Jood.

In het door Sil genoemde bijbelgedeelte (Joh.8:33) bedoelt Jezus dat we slaven van de zonde zijn. Ik kan me best voorstellen dat iemand zonder zondebesef zegt: "ik ben (tijdens mijn leven) nooit een slaaf geweest". Het gaat hier om het zondebesef.

Er is natuurlijk wel een verband: zoals in de aanhef van de tien geboden, waar staat dat God Israël uit het diensthuis heeft geleid. Dat wordt ook wel vergeleken met het diensthuis der zonde.

In de bijbel staat een definitie van het Jood-zijn (Rom. 2:29:
"Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God. "

Hetzelfde zou je van de gelovige uit de heidenen kunnen zeggen. Ook deze moet besneden van hart zijn door het werk van Gods Geest. Anders zou je hen ook met "valse christenen" kunnen bestempelen. We noemen ze meestal "naamchristenen", want het is niet altijd hun bedoeling om een valse leer te brengen.

Maar mensen Jood of Griek of Nederlander, die een ander evangelie aan de man wil brengen, waarin het verzoenend werk van Christus wordt ontkracht, zijn wolven in schaapkleren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

sil

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 05, 2008, 08:51:57 am »
Jacob & Ezau zijn, waren Tweelingsbroers, en zeer moeilijk te herkennen
Ezau is Jacob's vijand
Ezau kan men vinden in de tegenstanders van Jacob
Dit is ook religieus ,
Wat zegt Yeshua, wie niet voor mij is , is tegen mij
Opletten dat men de verblindheid van de Joden niet gaat verwarren
De wolven bevinden zich onder de schapen

Het zal heel belangrijk worden in de eindtijd, om daar rekening mee te houden
Wie is geboren uit Ezau!!!!

Yeshua is de Herder; en de schapen herkennen de ware herder
Wolven komen om te roven!!!!

Ilonia

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 05, 2008, 11:23:46 am »
Sil,

Ik ken het verhaal en ik ben het eens met Adinomis waarom je de nadruk moet leggen op "valse" joden. Ik denk dat de meeste mensen hier nog nooit of maar weinig contact hebben gehad met joden. Ik denk dat ik hier een van de weinige op het forum ben dat contact heeft met een paar joden en dat ik de enige ben die les krijgt van een orthodoxe rabbijn.

sil

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 05, 2008, 11:32:45 am »
Aan Smyrna
8 En schrijf aan de engel der gemeente te Smyrna:
Dit zegt de eerste en de laatste, die dood geweest is en levend geworden: 9 Ik weet uw verdrukking en armoede, hoewel gij rijk zijt, en de laster van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn, doch het niet zijn, maar een synagoge des satans. 10 Wees niet bevreesd voor hetgeen gij lijden zult. Zie, de duivel zal sommigen uwer in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt, en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Wees getrouw tot de dood en Ik zal u geven de kroon des levens.
11 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wie leest nog wel het boek openbaring, en bizonder de zeven gemeentens
daar zitten veel lessen in voor de Kerken

Sil

Adinomis

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #11 Gepost op: augustus 05, 2008, 11:00:12 pm »
Sil, ik vind veel dingen die je schrijft best leerzaam. Alleen duikelen de onderwerpen over elkaar heen. Ik kan het haast niet bijhouden.

Ik zou van je willen weten hoe je denkt aan zending drijven onder de nakomelingen van Ezau. Ik ben betrokken in zulk werk onder asielzoekers. Ik heb al menige nazaat van Ezau tot geloof in Jezus zien komen. Ik kan me van één ervan herinneren dat er zo'n intens diep ingewortelde haat zat voor Israël, dat hij daarvan niet los kon komen. Hij moest daarvan bevrijd worden. Hij is nu een toegewijd prediker.

De vijandschap zoals door jou aangetoond kan verdwijnen in Jezus Christus. Ik wil me graag daar naar uitstrekken.

Ik begrijp dat deze volken in de eindtijd een rol zullen spelen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Laodicea

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 06, 2008, 12:19:21 am »
Ik bn persoonlijk van mening dat de Edomieten inwoners van Edom waren.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Promtus

• Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #13 Gepost op: augustus 06, 2008, 02:06:25 am »
Ik reageer niet zo vaak op dit forum maar lees wel mee, maar ik snap echt niet wat je doel is met al deze topics. Wat wil je ons wijsmaken? Benoem het en ga niet tig topics openen. In je hele TS staat geen vraag, enkel in de titel. Die vraag is makkelijk te beantwoorden; mensen die in Edom wonen. Zie ^^.

Beschrijf het eens in je eigen woorden, en ga niet tig websites quotes op dit forum, zo vermoeiend.

Als ik websites wil raadplegen doe ik dat zelf wel. Toch niet elke user gaat hier elke website crtl+v`en die hij/zij interessant vind?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie zijn de Edomieten
« Reactie #14 Gepost op: augustus 11, 2008, 11:26:50 am »
Modbreak:
Dit topic lijkt me niet passen binnen de Richtlijnen Gereformeerd Leven . Omdat het ook geen aanzet tot discussie levert, en ook nog eens in het engels is, gaat hij dicht. Iets meer moeite om een discussie op gang te brengen zou een boel schelen. Zie ook de faq http://forum.gkv.nl/forum/faq?data[faqid]=4