Auteur Topic: De opstanding van Jezus Christus.  (gelezen 5113 keer)

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
De opstanding van Jezus Christus.
« Gepost op: augustus 13, 2008, 07:30:01 pm »
Beste mensen, ik wilde jullie een vraag stellen, waarvan de Bijbel zegt dat het antwoord cruciaal is voor het geloof en de hoop van een christen. De vraag is: Wie is er 100 % van overtuigd dat Jezus Christus in levenden lijve, lichamelijk, is opgestaan uit de dood, en aan de discipelen en vele anderen is verschenen, en letterlijk in levenden lijve naar onze aarde terugkeert? Ik zal beginnen met het eerste antwoord: Ik ben er 100 % van overtuigd.
Openb. 20, vs. 11-15

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2008, 08:13:58 pm »
Is sluit me bij je aan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2008, 08:47:53 pm »
ik geloof daar niet in.

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2008, 09:13:27 pm »
ook ik sluit me daar voor honderd percent aan

Sil

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 13, 2008, 09:41:19 pm »
Amen.

Is dit de hemelpoort test, of waar wil je heen? :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Servadac

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2008, 04:47:25 pm »
Ja, ik geloof 100% in de lichamelijke opstanding van de Heer Jezus Christus. Maar dat is niet een herstel van Zijn lichaam zoals Hij dat tijdens Zijn leven heeft gehad. En daar liggen volgens mij nog wel wat vragen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 14, 2008, 05:53:57 pm »
Ik geloof, Heer, kom mijn ongeloof te hulp!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2008, 06:55:43 pm »
Modbreak:
Hier in BF is dit wel een interessante en belangrijke vraag die zeker bijbels gefundeert kan worden c.q. moet worden.
Dus is het goed om er een tekstgedeelte bij te nemen. Zou de TS hier een gedeelte bij willen nemen over de lichamelijke opstanding?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 14, 2008, 07:01:07 pm »
Als elk oog Hem zal zien, dan is het geen fysiek lichaam. Ik weet niet wat je met "in levenden lijve" bedoelt. Kun je dat uitleggen in het geval van Jezus?

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 14, 2008, 08:57:18 pm »
Vanwege de ,,modbreek" (en de dreigende sluiting van dit onderwerp) en wegens de vele meningen zal ik even reageren: Eerst Divine Spark: Gewoon, zoals een kind het opvat, letterlijk. Zwever: Of dit een ,,hemelpoorttest" is laat ik aan God Zelf over. En de modbreek: Ik heb in de Bijbel gelezen, in Joh. 20, verzen 24-29, dat Hij in levenden lijve is opgestaan, gewoon, zoals het daar staat. Ik stelde deze vraag omdat dit door het grote merendeel van de priesters, dominees, pastoors en gelovigen wordt ontkend en verworpen, omdat men zich dat niet wil/kan voorstellen. De apostel Paulus waarschuwt dat ,,als Jezus niet opgestaan is zijn wij zonder hoop en leven we nog in onze zonden". Het is de basis van de redding en lichamelijke opstanding van iedere gelovige. Dus: Leest maar wat Jezus zei tegen Thomas, en ga het niet met andere teksten bestrijden. Ik moet zeggen dat ik wel heel blij werd dat er hier nog enkelen zijn die dit voor 100 % beamen (Sil, Adinomis,Zwever), ik had dit niet verwacht. Vriendelijke groet: Gerard.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2008, 09:00:48 pm door Seacloud »
Openb. 20, vs. 11-15

sevipers

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 14, 2008, 09:26:09 pm »
de bijbel spreekt zig zelf tegen...

in de bijbel staat dat hij op staat als iedereen in god gelooft...

maar in de bijbel staat ook dat god elk mens gaat beoordelen op het geloof...
waarom ga je nog beoordelen als je terug komt als iedereen in god gelooft

oohh en ik geloof 10%...

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 14, 2008, 10:59:01 pm »

quote:

sevipers schreef op 14 augustus 2008 om 21:26:
de bijbel spreekt zig zelf tegen...

in de bijbel staat dat hij op staat als iedereen in god gelooft...

maar in de bijbel staat ook dat god elk mens gaat beoordelen op het geloof...
waarom ga je nog beoordelen als je terug komt als iedereen in god gelooft

oohh en ik geloof 10%...
De Bijbel zal zichzelf vast wel tegenspreken (alhoewel het veelal een kwestie is van interpretatie), maar niet op dit punt zoals jij het aangeeft. Geloven is namelijk niet enkel zwart of wit daartussen zitten vele grijs tinten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 15, 2008, 12:37:42 am »
Ik ben blij dat God niet aan me zal vragen voor hoeveel procent ik gelovig was. Voor mij is het trouwens ook geen geloof dat Jezus terug komt, maar een feit. En hoe? Zoals Hij is.

Sevipers: Jezus zou terug komen als het evangelie de hele wereld berijkt heeft, maar over het geloof van de mensen betreft staat er juist dat er bijna geen christenen meer te vinden zouden zijn. Juist een totaal tegenovergestelde situatie. Er staat wel dat de mensen dan Godsdienstig zullen doen, maar de kern waar het om draait zullen ze verdraaien.

Nog iets: het draait niet om hoe gelovig je bent in de eerste plaats, maar of je met het geloof dat je hebt vertrouwen hebt in Hem en Hem volgt. al is je geloof zo klein als een mostertzaadje, dan kan je bergen verzetten.
Een nieuwe start is een nieuw begin

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 15, 2008, 11:34:30 am »

quote:

gaitema schreef op 15 augustus 2008 om 00:37:
Ik ben blij dat God niet aan me zal vragen voor hoeveel procent ik gelovig was. Voor mij is het trouwens ook geen geloof dat Jezus terug komt, maar een feit.
Aangezien Jezus nog niet terug IS, is er nog geen sprake van een feit. ;) Wel van zekerheid die gebaseerd is op een vertrouwen op God dat Hij doet wat Hij heeft beloofd. En dat is nu net wat geloven naar mijn idee inhoudt: aannemen en verwachten in volledig vertrouwen!
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2008, 11:34:49 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 15, 2008, 11:37:32 am »
mooi geantwoord HenkG. Ik reageerde zo omdat ik wel eens in discussie ben met een neef van me die wil beweren dat als je gelooft, dat het dan geen zekerheid kan zijn omdat het anders geen geloof meer is, maar een wetenschap. Wel, voor mij is het een wetenschap dat God bestaat en vandaag aan het werk is, het is voor me meer dan een geloof. Zo kijk ik ook tegen de wederkomst aan, er is voor mij geen enkele procent mogenlijkheid of kans dat het niet gaat gebeuren. Des al niet temin is mijn geloof niet erg groot. Denk ik aan situaties waarop ik het moet hebben van God, dan slaat de twijvel me toe, zou God me wel helpen? Het vertrouwen op God in de stormen van het leven is moeilijk voor ons mensen.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2008, 11:42:39 am door gaitema »

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 15, 2008, 12:35:46 pm »
Iedereen bedankt voor het meedenken! Het is één van de grootste dingen die de Schepper gedaan heeft om de mens weer hoop te geven, hoop op de lichamelijke terugkeer en letterlijk eeuwig te leven op een nieuwe aarde, zonder alle narigheid die we nu ondervinden. Gewoon, zoals het daar staat, eeuwig, altijd, met degenen van wie we houden, op een prachtige aarde. Jezus is de gelovigen voorgegaan en al diegenen die straks bij Hem horen zullen Zijn handen kunnen pakken. DIT IS GEEN FANTASIE, MAAR EEN BELOFTE VAN GOD AAN ONS!!! Voor een prachtig getuigenis ziet:

http://www.carm.org/doctrine/Jesus_resurrection.htm

Wat daar beschreven staat is de enige en echte hoop van ieder mens op deze aarde.

Voorts wilde ik nog iets zeggen, voor een IEDER die dit leest: Toen Jezus stierf aan het kruis, en daar in onze plaats de straf voor onze zonden betaalde, om ons te kunnen behouden, was ook UW NAAM DAAR BIJ.
Openb. 20, vs. 11-15

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 15, 2008, 01:16:59 pm »

quote:

Seacloud schreef op 14 augustus 2008 om 20:57:
Vanwege de ,,modbreek" (en de dreigende sluiting van dit onderwerp)
Modbreak:
Modden is niet alleen een waarschuwing dat een topic dicht zal gaan, maar ook: een bijsturing of tips voor een goed lopende discussie.
Hier dan een advies om een bijbelgedeelte erbij te nemen. Dat is conform de policy in BF en hangt samen met de soort bepreking die we hier in dit subforum hebben zoals verwoord in de Richtlijnen Bijbelstudieforum waar o.a. staat:

quote:

Hallo, en welkom in het bijbelstudiehoekje van het GKv-forum! Deze plek van het forum is gereserveerd voor nadere bestudering van bijbelteksten en �fragmenten. Om de discussies binnen de gestelde kaders te kunnen voeren, hebben we een aantal richtlijnen voor dit topic opgezet:

� discussies worden gevoerd aan de hand van concrete bijbelteksten of �fragmenten. De topicstarter geeft dan ook duidelijk aan op basis van welke teksten hij zijn thema baseert.
� Het bijbelstudieforum is geen plaats waar alle meningen zonder pardon over tafel gesmeten kunnen worden. Het is een plaats van verdieping: van je persoonlijk geloofsleven en van de interpretatie van de schrift. discussies met een schriftkrititsche ondertoon horen hier dan ook niet thuis!
� Omdat het Bijbelstudieforum een plaats van bijbelonderzoek dient te zijn, worden grenzen gesteld aan de breedte waarin de discussie zich mag afspelen. Onderwerpen en reacties moeten blijven binnen de kaders van de Apostolische geloofsbelijdenis:
Vandaar mijn vraag aan de hand van een concreet bijbelgedeelte dit verder te bespreken. Die vraag geldt nog steeds. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 15, 2008, 07:17:12 pm »
Beste moderators: Daar had ik al op gewezen: Joh. 20 verzen 24-29. Ik had gedacht dat, als een mens tot geloof komt, hij/zij de Bijbel gewoon leest zoals het daar staat. Later kwam ik er achter dat 9 van 10 die zeggen dat zij geloven, niet willen weten van de lichamelijke opstanding van Jezus en de Zijnen. En daar sta ik werkelijk van te kijken. Daarom mijn vraag hier :)

Vriendelijke groet: Gerard.
Openb. 20, vs. 11-15

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 15, 2008, 07:48:03 pm »

quote:

Seacloud schreef op 14 augustus 2008 om 20:57:
Ik heb in de Bijbel gelezen, in Joh. 20, verzen 24-29, dat Hij in levenden lijve is opgestaan, gewoon, zoals het daar staat. Ik stelde deze vraag omdat dit door het grote merendeel van de priesters, dominees, pastoors en gelovigen wordt ontkend en verworpen, omdat men zich dat niet wil/kan voorstellen.

quote:

Seacloud schreef op 15 augustus 2008 om 19:17:
Later kwam ik er achter dat 9 van 10 die zeggen dat zij geloven, niet willen weten van de lichamelijke opstanding van Jezus en de Zijnen. En daar sta ik werkelijk van te kijken. Daarom mijn vraag hier :)
Waar baseer je op dat het grote merendeel het niet zou geloven? Heb je dat onderzocht? Want het overgrote merendeel van de christenen die ik ken geloven in de werkelijke lichamelijke opstanding. Dus ik vermoed dat je gedachten over wat anderen geloven uitgaan van een verkeerde aanname, wellicht gebaseerd op een bepaald clubje mensen dat jij kent.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2008, 07:49:47 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 15, 2008, 08:31:35 pm »
ben ik van overtuigd, al zijn wonderen

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 15, 2008, 09:15:58 pm »

quote:

HenkG schreef op 15 augustus 2008 om 19:48:
[...]

[...]

Waar baseer je op dat het grote merendeel het niet zou geloven? Heb je dat onderzocht? Want het overgrote merendeel van de christenen die ik ken geloven in de werkelijke lichamelijke opstanding. Dus ik vermoed dat je gedachten over wat anderen geloven uitgaan van een verkeerde aanname, wellicht gebaseerd op een bepaald clubje mensen dat jij kent.
Nou dat verbaast me niets hoor dat de meeste christenen daar niet van willen weten, we leven immers in de tijd van het welvaartsevangelie. Niet alleen onder katholieken en protestanten zal je dat tegen komen, maar ook onder veel evangelischen kom je het tegen. geloben in een hemel waar iedereen komt en er is geen hel. Het beeld van een Jezus die terug komt en de wereld in twee groepen verdeeld vinden ze hart en geloven ze zo dan ook niet meer. Geen duivel, alleen maar een God of die nu Allah, Krisna, Boedha of Jezus heet, maak niet uit, het zou allemaal de zelfde God zijn. Dat wordt gewoon gezegt door mensen die wel eens of met enige regelmaat de kerk bezoeken en door veel gelovigen die de samenkomsten niet meer bezoeken. Ik heb wel eens een landerlijk onderzoek gelezen waaruit blijkt dat bijvoorbeeld driekwart van de Nederlanders wel eens bid, maar slecht enkele procenten gelooft dat gebeden verhoord kan worden. Ik heb ook een onderzoek gelezen over anglicaanse domininee's. Minder dan de helft gelooft in de duivel en hel, laat staan wederkomst van Jezus. Volgens mij iets van 1/3 die het wel gelooft.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 15, 2008, 09:29:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 augustus 2008 om 21:15:
Nou dat verbaast me niets hoor dat de meeste christenen daar niet van willen weten, we leven immers in de tijd van het welvaartsevangelie.
Het is dus een aanname die niet direct op feiten is gebaseerd. Daarmee begeef je je met uitlatingen als deze op glad ijs, aangezien je zonder feitenkennis gewoon niet kunt weten wat ieder gelooft. Vind het zeer kwalijk als zo'n aanname zo ongeveer als vast feit gepredikt wordt.
JHWH = Ik ben

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 15, 2008, 09:36:24 pm »

quote:

Seacloud schreef op 15 augustus 2008 om 19:17:
Beste moderators: Daar had ik al op gewezen: Joh. 20 verzen 24-29. Ik had gedacht dat, als een mens tot geloof komt, hij/zij de Bijbel gewoon leest zoals het daar staat. Later kwam ik er achter dat 9 van 10 die zeggen dat zij geloven, niet willen weten van de lichamelijke opstanding van Jezus en de Zijnen. En daar sta ik werkelijk van te kijken. Daarom mijn vraag hier :)

Vriendelijke groet: Gerard.

OK. Die tekst stond idd in de link die je gaf. Toch is het in BF handig dat je zo'n tekstgedeelte quote in je openingspost... Dat houien we dan maar voor het volgende topic. :)

BTW, ik geloof ook in de lichamelijke opstanding van Jezus. Zie bv de tekst:

Lucas 24
34 en dezen zeiden: De Here is waarlijk opgewekt en is aan Simon verschenen. 35 En zij verhaalden wat onderweg gebeurd was en hoe Hij door hen herkend was bij het breken van het brood.
Verschijningen van Jezus
36 En terwijl zij hierover spraken, stond Hij zelf in hun midden; 37 en zij werden ontzet en verschrikt en meenden een geest te aanschouwen. 38 Doch Hij zeide tot hen: Waarom zijt gij ontsteld en waarom komen er overwegingen op in uw hart? 39 Ziet mijn handen en mijn voeten, dat Ik het zelf ben; betast Mij en ziet, dat een geest geen vlees en beenderen heeft, zoals gij ziet, dat Ik heb. 40 [En bij dit woord toonde Hij hun zijn handen en voeten.] 41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden en zich verwonderden, zeide Hij tot hen: Hebt gij hier iets te eten? 42 Zij reikten Hem een stuk van een gebakken vis toe. 43 En Hij nam het en at het voor hun ogen.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2008, 09:37:15 pm door Priscilla en Aquila »

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 15, 2008, 10:37:38 pm »

quote:

Seacloud schreef op 13 augustus 2008 om 19:30:
Wie is er 100 % van overtuigd dat Jezus Christus in levenden lijve, lichamelijk, is opgestaan uit de dood, en aan de discipelen en vele anderen is verschenen,

en letterlijk in levenden lijve naar onze aarde terugkeert? Ik zal beginnen met het eerste antwoord: Ik ben er 100 % van overtuigd.

Dit zijn twee verschillende vragen.
Een instemmend antwoord op de eerste vraag is cruciaal voor onze vergeving, en de tweede niet.
<><

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 15, 2008, 11:11:12 pm »
Gaitema en Priscilla: Een zeer goedenavond.
Gait: Ondanks dat we wel eens in de clinch liggen moet ik je hier wel gelijk in geven. Inderdaad glijden we langzaam af naar een soort ,,algemeen godendom" zou ik willen zeggen, en waar voor Jezus als onze Verlosser bijna geen plaats meer is. Ik heb van hier uit, (Brabant) veel gemeentes en kerken bezocht, (Henkg, als antwoord) , en moest gewoon met eigen ogen zien dat bijna niemand dit gelooft. Gemeentes van Valkenswaard, Eindhoven, Rotterdam, Brussel, ik heb wat rondgezworven. (doe dat nu niet meer natuurlijk). Ochechoch. Waarom wil een mens die zegt te geloven toch onze Schepper niet op Zijn woord nemen? Hij fopt ons niet, maar spreekt ons aan gewoon als een vader zijn kinderen, of een baas zijn medewerkers, gewoon, zodat een kind van 10 het begrijpt. Beste mensen, gelooft nou maar wat de Schepper van dit heelal, en onze ziel, tegen ons zegt.

En Priscilla: Dat doet me goed wat u zegt!! Een forumbeheerder die dit gelooft is een zegen voor de anderen! Vr.gr.Gerard.
Openb. 20, vs. 11-15

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 15, 2008, 11:15:45 pm »
wat wij weten, en wat wij denken te weten van god is maar een zandkorrel, maar voor mij genoeg want ik kan niet anders, en als je me vraagt waarom, omdat hij zo duidelijk kan zijn, door vanalles heen, toeval gaat er bij mij gewoon niet in, daarom heb ik een tijd geleden aangegeven om over na te denken wat nou als het hier niet meer veilig was als gelovige in god of andere religies, hier in nederland, en kerken werden gesloopt, wat dan, als ze je vragen of je geloofd

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 16, 2008, 02:28:11 am »
dan sluit ik me graag aan bij hen die zo leven als in China, in kleine groepen verder, maar met velen.

Henk: was het maar een aanname. Begrijp goed, ik ben niet gereformeerd vrijgemaakt maar synodaal gereformeerd. Ik weet wat men gelooft in de gemiddelde kerken.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2008, 02:29:57 am door gaitema »

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 16, 2008, 10:24:37 am »

quote:

gaitema schreef op 16 augustus 2008 om 02:28:
dan sluit ik me graag aan bij hen die zo leven als in China, in kleine groepen verder, maar met velen.

Henk: was het maar een aanname. Begrijp goed, ik ben niet gereformeerd vrijgemaakt maar synodaal gereformeerd. Ik weet wat men gelooft in de gemiddelde kerken.

De gemiddelde kerken????
Ik ken mensen vanuit diverse hoeken, niet enkel vrijgemaakt, zoals je even lijkt te veronderstellen in je reactie. De katholieken, evangelischen, hervormden, gereformeerden, synodalen etc die ik nog wel eens spreek of waar ik nog wel eens een dienst bezoek, geven op geen enkele wijze maar iets weer van een ontkenning van Jezus' opstanding. Zitten deze kerken en mensen dan werkelijk beneden het gemiddelde? ;)

Het blijft dus, zoals je zelf nu gelukkig aangeeft, een aanname door zomaar zonder feitelijke onderbouwing te beweren dat het grote merendeel dit wel zou ontkennen. Daarmee zeg ik niet dat er geen enkele kerkelijke zal zijn die zijn vraagtekens hierbij zet. Ik ken ook de voorbeelden van Kuitert, Den Heyer, Ter Linden en Hendrikse. Maar om dan meteen met termen als (over)grote merendeel te spreken.... Spreken obv aannames blijft gevaarlijk als je ze als feit neerzet.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2008, 10:28:53 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 17, 2008, 04:27:14 am »

quote:

HenkG schreef op 16 augustus 2008 om 10:24:
[...]

De gemiddelde kerken????
Ik ken mensen vanuit diverse hoeken, niet enkel vrijgemaakt, zoals je even lijkt te veronderstellen in je reactie. De katholieken, evangelischen, hervormden, gereformeerden, synodalen etc die ik nog wel eens spreek of waar ik nog wel eens een dienst bezoek, geven op geen enkele wijze maar iets weer van een ontkenning van Jezus' opstanding. Zitten deze kerken en mensen dan werkelijk beneden het gemiddelde? ;)

Het blijft dus, zoals je zelf nu gelukkig aangeeft, een aanname door zomaar zonder feitelijke onderbouwing te beweren dat het grote merendeel dit wel zou ontkennen. Daarmee zeg ik niet dat er geen enkele kerkelijke zal zijn die zijn vraagtekens hierbij zet. Ik ken ook de voorbeelden van Kuitert, Den Heyer, Ter Linden en Hendrikse. Maar om dan meteen met termen als (over)grote merendeel te spreken.... Spreken obv aannames blijft gevaarlijk als je ze als feit neerzet.
Het is denk ik niet zinvol om te discuseren over het geloof van anderen, maar niets verbaast me meer. Mijn zusje deed belijdenis waar er vooraf in de groep van ongeveer tien jongeren het hele jaar voorberijdingen gedaan is. Daaruit bleek in de gesprekken dat er slechts twee deelnemers geloofden dat de wonderen in de tijd van Jezus echt gebeurd zijn en de rest geloofd dat het slecht symbolisch gezien moet worden. Wel geloven ze in Jezus kruisdood trouwens. En dan ben ik toch echt lid van een confessionele dorpskerk. Dus niets verbaast me.  Daarbij las ik een artiekel van een kerk in Amsterdam. De dominee zei dat de bezoekers van die kerk niet te vergelijken is met een dorpskerk. Het is niet dat ze traditioneel geloven zoals in veel dorps kerken. Het bestaat veel uit zoekers met heel verschillende geloofsbeelden. Daar kom je de meest uiteenlopende gedachtes tegen. Ook las ik van een stad in Leiden dat er een onderzoek is gedaan naar het geloof van de jongeren die ingeschreven staan als Rooms Katholiek en PKN, maar ze hebben geen jongeren kunnen vinden met het bekende christelijke geloof, wat wel erg in trek is is het ietsisme en het geloven in het goddelijke. Nou zijn er natuurlijk overal wel kerken waar je ze wel vindt, maar hun volgelingen zijn geen meerderheid vrees ik.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 04:31:19 pm door gaitema »