Auteur Topic: Persoonlijke toekomstvisies vanuit de profetiën  (gelezen 16763 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Persoonlijke toekomstvisies vanuit de profetiën
« Gepost op: september 17, 2008, 10:19:15 am »

quote:

mohamed schreef op 17 september 2008 om 09:45:
[...]

Graag gedaan, u ook een prettige dag gewenst! En zou je op een later moment me willen laten weten wat jouw visie er op is?

Deze reactie zal offtopic zijn, zie maar waar men die plaatst of eventueel laat staan;

Ik ben iemand die de gelooft dat de openbaring in de schrift is vervult, maar dat elke openbaring nog niet tot vervulling is gekomen en ik geloof in de krachtige en herstellende werking van Gods Geest in deze tijd, die gelooft in de betekenis van Gods Woord in deze tijd en de voorzeggingen die ook voor deze tijd zijn beschreven, ik ben iemand die vervangingstheologie verwerpt, de positie van Israel nog steeds zie als centraal in Gods plan voor deze wereld en dat in de schrift staat beschreven welke tijdingen ons nog staan te wachten.
Aan de tekenen van deze tijd zijn voor de gelovigen een aantal zaken af te lezen.
Wanneer we het hebben over de openbaringen van Christus is duidelijk dat Johannes op Pathmos beelden heeft gekregen die in het laatste van de tijd in vervulling gaan en niet al zijn gegaan tot 70 na Christus.
Mijn en jouw opvatting liggen mijlenver uit elkaar. De discussielijnen volgende denk ik ook niet dat we elkaar kunnen overtuigen omdat je de bijbel leest met een bijbelleesbril die niet bij mijn geestelijke overtuiging past. Toch een tipje van de voor sommigen overbekende sluier;

Openbaring 17 en 18 is naar mijn mening zeer actueel in deze tijd.
In de psalmen wordt ook geprofeteerd over wat God zou gaan doen en nog gaat doen.

De ineenstorting van Amerika (dit is nog maar het begin)
De grenzen van het oude romeinse rijk zijn in juli 2008 virtueel hersteld door de heer Sarkozy. Gevat in de Unie van de Middelandse Zee
Het bezoek van de Paus aan Frankrijk waar de positie van religie en staat weer aan de orde is gesteld.
De toenadering van de Kerk richting andere religies en de kerken uit de reformatie.
De opkomst van het occultisme met daartegenover een versterkte manifestatie van de werking van Gods Geest in deze tijd. Waar overigens ook onderscheiding van geesten wordt gevraagd omdat op dit terrein veel wildgroei is. Zie de "opwekking"in Amerika en "TRIN"in ons eigen land.
De verblinding voor de waarheid die in Gods Woord is geopenbaard.
Het welvaartsevangelie vanuit Amerika.
(volg CNN eens dan schrik je wat Amerika exporteert aan occulte rotzooi zoals newage - achtige genezingstechnieken die in de gezondheidzorg zouden moeten worden geimplementeerd, de vele overheidsleugens, de aanbidding van de USA als staat, de failliette moraal in dat land en het mammongeloof)
De voortgaande afval van het geloof.
De sterke vermeerdering van kennis niet niet ten goede wordt gebruikt, doch ten kwade.
Het steeds meer horen van personen die beweren "de Christus" te zijn.
De steeds meer opgevoerde druk op het volk van Israel.
De valse getuigenissen over de rechten van Israel in de pers en door de VN.
Het wantrouwen in de huidige politiek, het populisme en de stille roep om oplossingen en een sterke leider.
De wijze waarop de mens zich heeft verbonden met mammon, wat leidend is voor politieke besluiten op allerlei gebied.
Het morele failliet van deze tijd.
De sterk toenemende rampen, de roep om hulp, het bedenken van oplossingen om de gevolgen van rampen te voorkomen terwijl de oorzaak van die rampspoed onbenoemd blijft. De oorzaak die helder staat omschreven in de schrift. Namelijk het toenemende ongeloof en gemarchandeer met de waarheid van God.

Ik denk dat USA nog veel meer getroffen gaat worden door allerlei rampen en onheil.
Ik denk dat de huidige politiek in ons land bij komende verkiezingen keihard wordt afgestraft en de tegenpool daarvan een machtsgreep gaat doen die zijn weerga niet kent.
Ik ben van mening dat de CU de kans kreeg mee te regeren, dat God daarmee de christelijke politiek een kans heeft gegeven en daarmee het nederlandse volk telaten spreken bij de volgende verkiezingen.
Ik denk dat de CU onvoldoende helder krijgt waar ze voor moet staan en principiële keuzes opschuift of niet maakt.
Ik denk dat nederland zich niet bekeerd omdat we ons laten leiden voor wat we in de portemonnee hebben en geen hart meer hebben voor de verschoppelingen in de maatschappij.
Ik denk dat God zich om die reden zal keren tegen ons land omdat dit land zal kiezen voor niet-christelijke politiek.
De politieke haat tegen werkelijk christelijke waarden en waarheden wordt steeds meer zichtbaar.
Als de PVV en VVD beweert ruimte te zien voor religie, is dat de voor hen aanvaardbare religie op basis van consensus.
Ik denk dat de plaats en waardering voor bijbelgetrouwe christenen in dit land en europa geknoet zal worden door een door de politiek geregiseerde aanvaardbare norm van Bijbels waarheid.
Ik denk dat God de kerken en christenen daarop wil voorbereiden aan de hand van de tekenen, ze wakker schudden. Ik zie daartoe de noodzaak van kleine groepen in de gemeente die op termijn kunnen fungeren als huisgemeentes omdat in kerken nog maar één zogenaamde waarheid mag worden verkondigd.
Ik denk dat christenen die nu nog erg terughoudend zijn m.b.t. de positie van israel versus de vervangingsleer uit de tekenen van de tijd steeds meer voorgeschoteld zullen krijgen dat ze op het verkeerde spoor zitten, maar dat de meesten zich daar niet van zullen bekeren. Dat ze zich (zullen) afkeren van christenen die niet meegaan in die multireligieuze beweging.
Ik denk dat bijbelgetrouwe christenen dan zullen worden voorgeleid aan koningen en rechters.
Ik denk dat het antisemitisme in europa en rusland een hoge vlucht gaat nemen.
Ik denk dat Iran samen met rusland en nog wat partners Israel op termijn inderdaad van de kaart wil vegen, dat Israel in een grote benauwdheid zal geraken, maar dat God dan zal laten zien dat Hij God is.

Ik denk dat charismatische figuren zoals wijlen Pim Fortuyn en de heer Obama een voorloper zijn van een wereldleider met een onnavolgbaar charisma. Zij zijn als een teken van waarschuwing en bedoelt om de ogen te openen van de christenen. Als massa's al zo eenvoudig achter de twee benoemde personen aanlopen, hoe zou het dan niet zijn met die wereldleider die buitengewone tekenen en wonderen doet?

Maar ik vertrouw op Gods plan.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 10:54:27 am door grondig christelijk »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 17, 2008, 04:49:47 pm »

quote:

Daar zijn we het gelukkig nog wel over eens ;)
Bedankt dat u me ook heeft laten weten waar u staat en dat ligt inderdaad mijlenver van hoe ik het zie, al denk ik dat we in de hoofdlijnen niet met elkaar van mening verschillen!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 17, 2008, 11:13:45 pm »
Ik heb geen sterke visie op hoe het precies zal gaan, maar ik herken wel de grove lijnen van GC. Het zal hier een puinzooi worden. Wanneer weet niemand, maar ik vermoed sneller dan we kunnen voorstellen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 18, 2008, 10:10:31 am »

quote:

gaitema schreef op 17 september 2008 om 23:13:
Ik heb geen sterke visie op hoe het precies zal gaan, maar ik herken wel de grove lijnen van GC. Het zal hier een puinzooi worden. Wanneer weet niemand, maar ik vermoed sneller dan we kunnen voorstellen.
Dat is het altijd al geweest!

Ephesian

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 19, 2008, 05:18:58 am »
In de 2 boeken van Ronald Weinland worden de eindtijdgebeurtenissen op een 'interessante' manier beschreven.
De man zelf beweert een van de getuigen te zijn uit de Openbaring.
Wel ontkent hij de Drie-enige God alsmede de onsterfelijke ziel. Ook verwerpt hij de Zondagsheiliging, dus op 1 punt na is hij eigenlijk een Jehova's Getuige.
Tamelijk bizar allemaal.
Inzicht is belangrijker dan kennis

nieuwwoord

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 05, 2008, 07:43:46 am »
Dit is een van de kortste, maar zeker de belangrijkste bijbelstudie die u ooit heeft gedaan. Het gaat over de Wederkomst.

De eerste komst van de Messias vond niet op een miraculeuze wijze plaats,  bijv. vanuit de lucht of zo, zoals voorspeld was in het OT boek Daniel, maar op een gewone manier, geboren van een vrouw, zoals dat was voorspeld in het boek Michah 5:2. Sommige mensen beweren dat Daniel profeteerde m.b.t. de wederkomst, maar in Romeinen 10:4 lezen we dat `Christus het einde van de wet is` en in Matt.11:13 lezen we dat alle profetieen slechts tot aan Johannes geldig waren. Zijn profetie was dus voor de eerste komst, en we behoren `wolken` of `lucht` dus symbolisch op te vatten, namelijk een heilige en pure plaats.  Wolken worden immers gevormd door pure waterdamp en laten vuile bestanddelen achter in het water, van waaruit het komt.  In Hebr.12:1  lezen we dat wolken grote groepen wezend kunnen betekenen.  Christus zal dus verschijnen onder een grote groep mensen die zich relatief hebben afgescheiden van het kwaad.

Mensen hebben gewoonlijk hun ogen tot de lucht en de hemel (vaak gebruikt als symbool voor puurheid en goedheid) gericht, daar ze niets goeds verwachtten van dingen die uit de aarde voorkomen. Desondanks werkte God altijd door mensen van geloof, op aarde geboren, net als ons allemaal.

Een voorbeeld van een tweede komst vinden we in het verhaal van Johannes de Doper. In Maleachi 4:5, lezen we dat God de profeet Elijah, die 850 jaar daarvoor leefde, weer naar de aarde zou sturen.  Jezus z`n woorden in Matt.11:14 en 17:13 maken het duidelijk dat Johannes die positie innam, daar zowel hij als Elijah dezelfde missie hadden, namelijk, het Joodse volk voorbereiden en verbinden met God.

Hier zien we dus een duidelijk voorbeeld van het feit dat een `Wederkomst` niet altijd in de vorm van de zelfde persoon hoeft plaats te vinden.  In Openbaringen 2:17 en 19:13 is er daarom geschreven dat Christus met een `nieuwe naam zal komen, die slechts degene die de naam draagt zal kennen.

Dat is precies wat er gebeurde in de Koreaanse Bergen, op die paasmorgen van 1936, toen Jezus verscheen aan de jonge Sun myung Moon, die wanhopig aan het bidden was, en hem vroeg om verder te gaan met de missie om het Koninkrijk der Hemelen te vestigen door het bouwen van ideale gezinnen. Als de wedergekomen Christus dus, met de nieuwe naam , de Ware Ouders van de mensheid.

Veegt u het niet zomaar van de tafel a.u.b.!!  Mediteer, bidt of begin een vast, ten einde een goed antwoord te krijgen van God zelf.

Zie www.reverendsunmyungmoon.org

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 05, 2008, 11:34:55 am »
Tot nu toe heeft elk tijdperk parallellen getrokken met de openbaringen van Johannes. Al sinds het jaar 30 naar Christus zien we het grote verval waar de wereld door toedoen van de Satan in terecht is gekomen. Dit zijn allemaal tekenen dat de eindtijd eraan komt. Ik geloof echter niet dat deze tijd meer gelijkenissen met de visioenen van Johannes heeft dan zeg 100 jaar geleden.

Kortom: ik geloof dat Jezus zal terug komen, maar op een tijd dat we het niet verwachten, als een dief in de nacht.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 05, 2008, 12:31:10 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 september 2008 om 10:19:
[...]
Ik denk dat charismatische figuren zoals wijlen Pim Fortuyn en de heer Obama een voorloper zijn van een wereldleider met een onnavolgbaar charisma. Zij zijn als een teken van waarschuwing en bedoelt om de ogen te openen van de christenen. Als massa's al zo eenvoudig achter de twee benoemde personen aanlopen, hoe zou het dan niet zijn met die wereldleider die buitengewone tekenen en wonderen doet?

Maar ik vertrouw op Gods plan.
Hoe zit dat precies met die antichrist, wat denk jij daarover?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 05, 2008, 01:53:34 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 05 oktober 2008 om 11:34:
Kortom: ik geloof dat Jezus zal terug komen, maar op een tijd dat we het niet verwachten, als een dief in de nacht.

Degenen die niet in Jezus geloven zouden verrast worden als een dief in de nacht, de gelovigen niet hoor:

1 Thess 5    
4 Maar gij, broeders, zijt niet in de duisternis, zodat die dag u als een dief overvallen zou: 5 want gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags. Wij behoren niet aan nacht of duisternis toe

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 05, 2008, 09:35:12 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 september 2008 om 10:19:
De grenzen van het oude romeinse rijk zijn in juli 2008 virtueel hersteld door de heer Sarkozy. Gevat in de Unie van de Middelandse Zee
Bedoel je dat je wat overeenkomst ziet tussen
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/48/Union_for_the_Med.png/240px-Union_for_the_Med.png en http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/Roman_Empire_map.svg/250px-Roman_Empire_map.svg.png
? Of heb je daar meer redenen voor (anders dan interpretatie vanuit de manier waarop jij de bijbel leest)?
[Prediker 7:29]

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 05, 2008, 10:38:44 pm »
Het enige wat ik uit de bijbel kan afleiden is dat Israel nog steeds God's volk is maar ook voor hen geldt alleen wie geloofd en Jezus aanneemt als verlosser zal leven.
Daarnaast weten we niet wanneer Jezus terugkomt en als Jezus het zelf niet weet hoe zouden wij het dan kunnen weten? Het is van alle tijden om te denken dat het zo erg is dat het nu toch wel snel zal gebeuren.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 06, 2008, 12:57:10 am »
Wij weten inderdaad niet welke dag, dat beweer ik in het geheel niet. Maar het is een onjuiste uitleg dat wij niet de tekenen van zijn komst zouden herkennen. Wij weten de tekenen want Jezus heeft ze voorzegd, we zullen ze herkennen. Die dag zal ons niet overvallen als een dief in de nacht. Het zal de ongelovigen overvallen, niet de gelovigen.

Voor het overige is dit topic geopend door een van de beheerders omdat dit elders offtopic was en is niet door mij geopend.  Voorts heb ik mijn persoonlijke visie gedeeld en was het niet werkelijk de bedoeling hierover in gesprek te gaan omdat ik hier liever af en toe even reageer en slechts in terughoudendheid wil bijdragen  i.p.v. een stelling of mening te verdedigen.

1 tess 5 maakt namelijk een onderscheidt tussen hen die in de duisternis wandelen en de kinderen van het licht.

1 Broeders en zusters, ik hoef u niet te schrijven over het moment waarop dit zal gebeuren, 2 want u weet zelf maar al te goed dat de dag van de Heer komt als een dief in de nacht. 3 Als de mensen zeggen dat er vrede en veiligheid is, worden ze plotseling getroffen door de ondergang, zoals een zwangere vrouw door barensweeën. Vluchten is dan onmogelijk. 4 Maar u, broeders en zusters, u leeft niet in de duisternis, zodat de dag van de Heer u zou kunnen overvallen als een dief, 5 want u bent allen kinderen van het licht en van de dag. Wij behoren niet toe aan de nacht en de duisternis, 6 dus laten we niet slapen, zoals anderen, maar waken en op onze hoede zijn.

jullie mogen rustig doordenken en doorspreken en anders kan dit topic dicht.

een vriendelijke groet

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 06, 2008, 08:39:21 am »
Elke generatie heeft wel tekenen van de eindtijd kunnen zien in hun eigen tijd. Als je iets wil zien dan hoef je vrij weinig moeite te doen om het ook daadwerkelijk te zien.
We wachten al 2000 jaar op de eindtijd, en voor hetzelfde geld gaat het nog 2000 jaar duren. Ik zie het vanzelf wel wanneer het zover is.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 07, 2008, 02:20:31 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 oktober 2008 om 00:57:
Wij weten inderdaad niet welke dag, dat beweer ik in het geheel niet. Maar het is een onjuiste uitleg dat wij niet de tekenen van zijn komst zouden herkennen.

Jezus heeft inderdaad in niet mis te verstane bewoording te kennen gegeven dat Hij in de eerste eeuw terug zou komen.

Mat 16,28    
Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Desondanks gelooft u dit vers niet.

quote:

Wij weten de tekenen want Jezus heeft ze voorzegd, we zullen ze herkennen. Die dag zal ons niet overvallen als een dief in de nacht. Het zal de ongelovigen overvallen, niet de gelovigen.

Hoe kunt u dat nou zeggen als u niet aanneemt dat het Koninkrijk Gods in de eerste eeuw is gekomen?

Luk 9,27    
En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.

Nooit een keer heeft Jezus Zich vergist, nee de vergissing is geheel de onze als wij Hem niet geloven.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2008, 02:21:43 pm door mohamed »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 07, 2008, 02:26:13 pm »

quote:

dingo schreef op 05 oktober 2008 om 22:38:
Het enige wat ik uit de bijbel kan afleiden is dat Israel nog steeds God's volk is maar ook voor hen geldt alleen wie geloofd en Jezus aanneemt als verlosser zal leven.
Daarnaast weten we niet wanneer Jezus terugkomt en als Jezus het zelf niet weet hoe zouden wij het dan kunnen weten? Het is van alle tijden om te denken dat het zo erg is dat het nu toch wel snel zal gebeuren.

Niet langer Israël naar het vlees, maar het geestelijke huis Israël.  

Hos 1,9    
En Hij zeide: Noem zijn naam Lo-Ammi; want gij zijt Mijn volk niet, zo zal Ik ook de uwe niet zijn.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 07, 2008, 02:49:37 pm »

quote:

mohamed schreef op 07 oktober 2008 om 14:26:
[...]

Niet langer Israël naar het vlees, maar het geestelijke huis Israël.  

Hos 1,9    
En Hij zeide: Noem zijn naam Lo-Ammi; want gij zijt Mijn volk niet, zo zal Ik ook de uwe niet zijn.

Hosea was een profeet van de Here in die tijd dat het volk nog niet in ballingschap was gegaan.
De ballingschap is een periode dat het volk verstoten is en na de door God vastgestelde periode is het volk weer teruggekeerd naar het land Israël.
God heeft het volk weer aangenomen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 07, 2008, 02:56:07 pm »

quote:

mohamed schreef op 07 oktober 2008 om 14:26:
Hos 1,9    
Hosea 2: 22:
"Dan zal ik haar voor Mij zaaien in het land, en Mij ontfermen over Lo-Ruchama, en tot Lo-Ammi zeggen: Gij zijt mijn volk. En hij zal zeggen "Mijn God!"
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 07, 2008, 03:00:21 pm »

quote:

cyber schreef op 07 oktober 2008 om 14:49:
[...]

Hosea was een profeet van de Here in die tijd dat het volk nog niet in ballingschap was gegaan.
De ballingschap is een periode dat het volk verstoten is en na de door God vastgestelde periode is het volk weer teruggekeerd naar het land Israël.
Maar is dat (al) wederzijds dan?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 07, 2008, 03:03:36 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 oktober 2008 om 15:00:
[...]

Maar is dat (al) wederzijds dan?

Wil het volk het ?

Aan God twijfel ik niet.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 07, 2008, 04:24:25 pm »

quote:

cyber schreef op 07 oktober 2008 om 14:49:
[...]

Een profeet profeteerde over de toekomst, dus so what?

quote:

Nee hoor, dat zou problemen met de wet opleveren, immers wie de verlatene huwt pleegt overspel (Mat 5,32) en het is duidelijk dat Jahweh Zich gehuwd met de huizen Juda en Israël (Ez 23,4) beschouwde (Jer 3,8+Rom 7,1t/m etc).

God heeft het huis Israël weer aangenomen door Jezus, waarin jood noch Griek is.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2008, 04:28:10 pm door mohamed »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 07, 2008, 04:33:17 pm »

quote:

Adinomis schreef op 07 oktober 2008 om 14:56:
[...]

Hosea 2: 22:
"Dan zal ik haar voor Mij zaaien in het land, en Mij ontfermen over Lo-Ruchama, en tot Lo-Ammi zeggen: Gij zijt mijn volk. En hij zal zeggen "Mijn God!"
Rom 9
 25 Gelijk Hij ook in Hoséa zegt:
[9:25] Hos 2:22.
Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.
26 En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was:
[9:26] Hos 1:10. 1 Petr 2:10.
Gij zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen van de levende God genaamd worden.
27 En Jesaja roept over Israël:
[9:27] Jes 10:22.
Al ware het getal van de kinderen Israëls gelijk het zand der zee, zo zal het overblijfsel behouden worden.

En wat zei Paulus?

Rom 11,5    
Alzo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 07, 2008, 04:35:40 pm »
Rom 11
 6  
[11:6] Deut 9:4.
En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anders is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anders is het werk geen werk meer.
7 Wat dan?
[11:7] Rom 9:31.
Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 07, 2008, 04:51:51 pm »

quote:

mohamed schreef op 07 oktober 2008 om 16:33:
[...]

Rom 9
 25 Gelijk Hij ook in Hoséa zegt:
[9:25] Hos 2:22.
Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.
26 En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was:
[9:26] Hos 1:10. 1 Petr 2:10.
Gij zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen van de levende God genaamd worden.
27 En Jesaja roept over Israël:
[9:27] Jes 10:22.
Al ware het getal van de kinderen Israëls gelijk het zand der zee, zo zal het overblijfsel behouden worden.

En wat zei Paulus?

Rom 11,5    
Alzo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.

En dat hoofdstuk gaat verder.
Idd is een gedeelte niet verhard, de uitverkorenen naar de verkiezing Gods,
en de overigen zijn verhard...
Daarna staat er echter dit:

. 5 Zo is er dan ook in de tegenwoordige tijd een overblijfsel gelaten naar de verkiezing der genade. 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer. 7 Wat dan? Hetgeen Israël najaagt, heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen, en de overigen zijn verhard, 8 gelijk geschreven staat:
God gaf hun een geest van diepe slaap,
ogen om niet te zien en oren om niet te horen,
tot de dag van heden.
9 En David zegt:
Hun tafel worde tot een strik en een net, en tot een aanstoot en vergelding voor hen.
10 Laten hun ogen verduisterd worden, zodat zij niet zien, en doe hun rug voorgoed zich krommen.

11 Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken. 12 Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
13 Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, 14 dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees (en bloed) mocht opwekken, en enigen uit hen behouden. 15 Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden? 16 Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken. 17 Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen, 18 beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt – niet gíj draagt de wortel, maar de wortel ú. 19 Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geënt zou worden. 20 Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Wees niet hoogmoedig, maar vrees! 21 Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen. 22 Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft; anders zult ook gij weggekapt worden. 23 Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten. 24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden.

Degenen die weggekapt zijn (als volk gezien, want die personen zijn natuurlijk allang overleden) zullen weer geeent worden als ze tot geloof komen...
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2008, 04:52:41 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 07, 2008, 04:58:06 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 oktober 2008 om 16:51:
[...]

En dat hoofdstuk gaat verder.
Idd is een gedeelte niet verhard, de uitverkorenen naar de verkiezing Gods,
en de overigen zijn verhard...
Daarna staat er echter dit:

. 5 Zo is er dan ook in de tegenwoordige tijd een overblijfsel gelaten naar de verkiezing der genade. 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer. 7 Wat dan? Hetgeen Israël najaagt, heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen, en de overigen zijn verhard, 8 gelijk geschreven staat:
God gaf hun een geest van diepe slaap,
ogen om niet te zien en oren om niet te horen,
tot de dag van heden.
9 En David zegt:
Hun tafel worde tot een strik en een net, en tot een aanstoot en vergelding voor hen.
10 Laten hun ogen verduisterd worden, zodat zij niet zien, en doe hun rug voorgoed zich krommen.

11 Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken. 12 Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
13 Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, 14 dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees (en bloed) mocht opwekken, en enigen uit hen behouden. 15 Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden? 16 Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken. 17 Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen, 18 beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt – niet gíj draagt de wortel, maar de wortel ú. 19 Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geënt zou worden. 20 Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Wees niet hoogmoedig, maar vrees! 21 Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen. 22 Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft; anders zult ook gij weggekapt worden. 23 Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten. 24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden.

Degenen die weggekapt zijn (als volk gezien, want die personen zijn natuurlijk allang overleden) zullen weer geeent worden als ze tot geloof komen...
Wat probeer je me duidelijk te maken? Dat het heil naar de heidenen is gegaan en dat de joden gelovig moeten worden?
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2008, 05:04:54 pm door mohamed »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 07, 2008, 11:16:37 pm »

quote:

mohamed schreef op 07 oktober 2008 om 16:24:
[...]

Een profeet profeteerde over de toekomst, dus so what?

de toekomst van de terugkeer ja, of heb jij een ander toekomst perspectief gezien bij Hosea.

quote:

Nee hoor, dat zou problemen met de wet opleveren, immers wie de verlatene huwt pleegt overspel (Mat 5,32) en het is duidelijk dat Jahweh Zich gehuwd met de huizen Juda en Israël (Ez 23,4) beschouwde (Jer 3,8+Rom 7,1t/m etc).

Diegenen die uit Egypte zijn gegaan hebben het land nooit gezien zij hebben allen de dood gevonden in de woestijn, de rest ging wel het land in.
Diezelfde rode draad zie ik bij de ballingschap het geslacht wat in ballingschap ging keerde niet terug het geslacht wat niet geboren was in Israël keerde terug.

quote:

God heeft het huis Israël weer aangenomen door Jezus, waarin jood noch Griek is.
yup  :ja:

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 07, 2008, 11:19:13 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 oktober 2008 om 16:51:

hoe bedoel je dat precies?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 08, 2008, 12:05:09 am »

quote:

cyber schreef op 07 oktober 2008 om 23:19:
[...]

hoe bedoel je dat precies?

In de tijd van Jezus en de apostelen, waren er Joden die verhard waren - en het overgrote deel was verhard, maar er was ook een gedeelte wat wel geloof had in de Here Jezus.... dat zijn volgens 'Romeinen' de uitverkorenen (uit het volk Israel )die tot de Gemeente gingen behoren - christen werden.
De verharden worden beschreven als takken die weggebroken zijn. Het volk Israel als geheel, is weggebroken - de enkeling kwam nog tot geloof.
Het volk zal Hem echter weer aannemen: God zal hen die ongehoorzaam waren, weer enten.

Duidelijk is dan dat het om 'het volk' als geheel gaat. De ongelovige Joden uit de eerste eeuw, kunnen niet weer opnieuw geent worden- zij hebben Jezus afgewezen en zijn gestorven.
Het volk Israel bestaat echter weer en m.i. Geeft God aan dat het volk weer geent zal worden als ze tot geloof zijn gekomen.

23 Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten. 24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 08, 2008, 01:13:15 am »

quote:

mohamed schreef op 18 september 2008 om 10:10:
[...]

Dat is het altijd al geweest!
Ik bedoel nog erger zoals je me vast wel zal begrijpen.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2008, 01:13:30 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 08, 2008, 01:31:05 am »

quote:

mohamed schreef op 07 oktober 2008 om 14:20:

Mat 16,28    
Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk. .

Zoals het hier letterlijk staat kan je er meer mee, namelijk geen enkele echte christen zal de dood ooit smaken. Daarbij heb ik je ook dingen laten zien die je niet gelooft, namelijk een reeks getuigenissen van christenen. Daarbij was het de zelfde Jezus die zei dat Hij niet wist wanneer Hij zou terug komen, maar dat enkel God de Vader het wist.

[...]

quote:

Hoe kunt u dat nou zeggen als u niet aanneemt dat het Koninkrijk Gods in de eerste eeuw is gekomen?

Dat gelooft een christen als het goed is ook, want het Koninkrijk van God is daar waar God aan het werk is. Als Hij in ons woont is Hij daar ook. En als een eeuw een Aeoon is, dan is het meer dan een eeuw door mensen geteld.

quote:

Luk 9,27    
En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.

Nooit een keer heeft Jezus Zich vergist, nee de vergissing is geheel de onze als wij Hem niet geloven.
Ik geloof Hem, maar wij mensen vergissen zo vaak.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 08, 2008, 11:37:58 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 oktober 2008 om 00:05:

23 Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten. 24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden.

in dit tekstgedeelte staat geen geheel volk vermeld.
ik heb het hoofdstuk er op nagelezen en daar valt te lezen wat de Heer als volk ziet en dat is afwijkend van jou bewering.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 08, 2008, 12:46:43 pm »

quote:

cyber schreef op 08 oktober 2008 om 11:37:
[...]

in dit tekstgedeelte staat geen geheel volk vermeld.
ik heb het hoofdstuk er op nagelezen en daar valt te lezen wat de Heer als volk ziet en dat is afwijkend van jou bewering.
Wie worden dan weer geent, als de letterlijke personen die afweken allang overleden zijn?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 08, 2008, 02:36:22 pm »

quote:

cyber schreef op 07 oktober 2008 om 15:03:
[...]

Wil het volk het ?

Aan God twijfel ik niet.

Als ik in Israel kijk, zie ik nog niet dat ze willen, al is er wel beweging.... Men is zeer geinteresseerd in het NT.
Als Joden die nergens meer van willen weten, horen dat er veel christenen uit andere landen projecten steunen in Israel, gaan ze, naar aanleiding daarvan,  de profetien lezen.... Dat is vaak dan een aanzet tot meer onderzoek naar hun God die ze allang waren vergeten.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 08, 2008, 03:03:47 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 oktober 2008 om 12:46:
[...]

Wie worden dan weer geent, als de letterlijke personen die afweken allang overleden zijn?
dat is een vraag waar geen enkel mens antwoord op kan geven, dat recht is voorbehouden aan Iemand anders

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 08, 2008, 03:19:36 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 oktober 2008 om 01:13:
[...]

Ik bedoel nog erger zoals je me vast wel zal begrijpen.
Even een bloemlezing uit Opernbaring:

quote:

Op 6
7 En toen Hij het vierde zegel opende, hoorde ik de stem van het vierde dier zeggen: Kom! 8 En ik zag, en zie, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was [de] dood, en het dodenrijk volgde achter hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel der aarde om te doden, met het zwaard, met de honger, met de zwarte dood en door de wilde dieren der aarde.
[...]
12 En ik zag, toen Hij het zesde zegel opende, en daar geschiedde een grote aardbeving en de zon werd zwart als een haren zak en de maan werd geheel als bloed. 13 En de sterren des hemels vielen op de aarde, gelijk een vijgeboom zijn wintervijgen laat vallen, wanneer hij door een harde wind geschud wordt. 14 En de hemel week terug als een boekrol, die wordt opgerold, en alle berg en eiland werd van zijn plaats gerukt. 15 En de koningen der aarde en de groten en de oversten over duizend en de rijken en de machtigen en iedere slaaf en vrije verborgen zich in de holen en de rotsen der bergen; 16 en zij zeiden tot de bergen en tot de rotsen: Valt op ons en verbergt ons voor het aangezicht van Hem, die gezeten is op de troon, en voor de toorn van het Lam; 17 want de grote dag van hun toorn is gekomen en wie kan bestaan?

OP 8
 7 En de eerste blies de bazuin, en er kwam hagel en vuur, vermengd met bloed, en het werd op de aarde geworpen; en het derde deel van de aarde verbrandde en het derde deel van de bomen verbrandde en al het groene gras verbrandde.
8 En de tweede engel blies de bazuin, en er werd iets als een grote berg, brandend van vuur, in de zee geworpen, en het derde deel van de zee werd bloed,
9 en het derde deel van de schepselen in de zee,
die leven hadden, stierf, en het derde deel van de schepen verging.
10 En de derde engel blies de bazuin, en er viel een grote ster, brandend als een fakkel, uit de hemel, en zij viel op het derde deel der rivieren en op de bronnen der wateren.
11 En de naam der ster wordt genoemd Alsem. En het derde deel der wateren werd alsem en vele van de mensen stierven van het water, omdat het bitter geworden was.
12 En de vierde engel blies de bazuin, en het derde deel van de zon werd getroffen en het derde deel van de maan en het derde deel van de sterren, zodat het derde deel daarvan verduisterd werd, en de dag voor het derde deel geen licht had en de nacht desgelijks.
13 En ik zag en hoorde een arend vliegen in het midden des hemels, die met luider stem zeide: Wee, wee, wee hun, die op de aarde wonen, vanwege de overige stemmen van de bazuin der drie engelen, die nog bazuinen zullen!

OP 9
3 En uit de rook kwamen sprinkhanen op de aarde te voorschijn en hun werd macht gegeven, gelijk de schorpioenen der aarde macht hebben.
4 En hun werd gezegd, dat zij aan het gras der aarde geen schade zouden toebrengen, noch aan enig gewas, noch aan enige boom, maar alleen aan de mensen, die het zegel van God niet op hun voorhoofden hadden.
5 En hun werd gegeven, dat zij hen niet zouden doden, maar dat de mensen zouden gepijnigd worden, vijf maanden lang; en hun pijniging was als de pijniging door een schorpioen, wanneer hij een mens steekt.
6 En in die dagen zullen de mensen de dood zoeken, maar hem geenszins vinden, en zij zullen begeren te sterven, maar de dood vlucht van hen weg.

[...]
15 En de vier engelen, die tegen het uur en de dag en de maand en het jaar waren gereed gehouden, werden losgelaten om het derde deel van de mensen te doden.
16 En het getal der legerscharen van de ruiterij was tweemaal tienduizend tienduizendtallen; ik hoorde hun aantal.
17 En aldus zag ik in dit gezicht de paarden en hen, die erop gezeten waren: zij hadden rossige en blauwe en zwavelkleurige harnassen, en de koppen der paarden waren als leeuwenkoppen, en uit hun bek kwam vuur en rook en zwavel.
18 Door deze drie plagen werd het derde deel van de mensen gedood: door het vuur en de rook en de zwavel, die uit hun bek kwamen.

OP 16
 2 En de eerste ging heen en goot zijn schaal uit op de aarde, en er kwam een boos en kwaadaardig gezwel aan de mensen, die het merkteken van het beest hadden en die zijn beeld aanbaden.
3 En de tweede goot zijn schaal uit in de zee, en zij werd bloed als van een dode, en alle levende wezens, die in de zee waren, stierven.
4 En de derde goot zijn schaal uit in de rivieren en in de waterbronnen, en (het water) werd bloed.
5 En ik hoorde de engel der wateren zeggen: Rechtvaardig zijt Gij, die zijt en die waart, Gij Heilige, dat Gij dit oordeel hebt geveld. 6 Omdat zij het bloed der heiligen en der profeten vergoten hebben, hebt Gij hun ook bloed te drinken gegeven; zij hebben het verdiend!
7 En ik hoorde het altaar zeggen: Ja, Here God, Almachtige, uw oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig.
8 En de vierde goot zijn schaal uit over de zon en haar werd gegeven de mensen te verzengen met vuur. 9 En de mensen werden verzengd door de grote hitte en zij lasterden de naam van God, die de macht heeft over deze plagen, en zij bekeerden zich niet om Hem eer te geven.
10 En de vijfde goot zijn schaal uit over de troon van het beest, en zijn rijk werd verduisterd, en zij kauwden op hun tong van pijn, 11 en zij lasterden de God des hemels vanwege hun pijnen en vanwege hun gezwellen, en zij bekeerden zich niet van hun werken.
12 En de zesde goot zijn schaal uit op de grote rivier, de Eufraat, en zijn water droogde op, zodat de weg bereid werd voor de koningen, die van de opgang der zon komen.
[...]
18 En er kwamen bliksemstralen en stemmen en donderslagen, en er geschiedde een grote aardbeving, zo groot als er geen geweest is, sedert een mens op de aarde was: zó hevig was deze aardbeving, zó groot. 19 En de grote stad viel in drie stukken uiteen en de steden der volken stortten in. En het grote Babylon werd voor God in gedachtenis gebracht, om daaraan de beker met de wijn van de gramschap zijns toorns te geven. 20[ En alle eilanden vluchtten weg en bergen werden niet (meer) gevonden. 21 En grote hagel(stenen), een talent zwaar, vielen uit de hemel op de mensen, en de mensen lasterden God vanwege de plaag van de hagel, want de plaag daarvan was zeer groot.

----even in vogelvlucht wat er zoal staat beschreven (dan heb ik het alleen over de natuurrampen en oorlogen) Je ziet toch dat er staat dat het zo erg zal zijn zoals het nog niet eerder geweest is en ook niet weer zal zijn.
Als ze bergen zullen verdwijnen vanwege een grote aardbeving, dan zal dat iid zo erg ziojn als nooit eerder het geval was.
Verder: er zijn nog steeds bergen, het is dus nu nog niet aan de orde, laat staan al eeuwen geleden gebeurd.
Dit is ook steeds duidelijk over de gehele aarde en niet alleen Jeruzalem of Israel.
De grote schaal waarop deze plagen gebeuren, zoals dit hier wordt beschreven, is nu niet aan de orde in deze tijd.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 08, 2008, 08:42:28 pm »

quote:

cyber schreef op 07 oktober 2008 om 23:16:
[...]

de toekomst van de terugkeer ja, of heb jij een ander toekomst perspectief gezien bij Hosea.

Hosea was voor de eerste eeuw nog niet geheel vervuld, dat is wat ik bedoel te zeggen. Ik zal je aantonen waarom niet.

Hosea 2
18 Ik zal u Mij tot bruid werven voor eeuwig: Ik zal u Mij tot bruid werven door gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en ontferming; 19 Ik zal u Mij tot bruid werven door trouw; en gij zult de HERE kennen.

We lezen elders dat God van huis Israel gescheiden was (Jer 3,8) en haar wegzond/verstrooide onder de volken.

Luc 16,18    
En ieder, die zijn vrouw wegzendt, en een andere trouwt, pleegt echtbreuk; en wie een vrouw, die door haar man weggezonden is, trouwt, pleegt echtbreuk.

De vraag die nu rijst is: hoe zou God Zijn ex Israel ooit weer kunnen huwen, zonder overspel te plegen? Paulus legt uit hoe God dit heeft opgelost:

Romeinen 7
1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? 2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond. 3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.

God zou het huis Israël voor Christus nooit weer aan hebben kunnen nemen, zonder echtbreuk te plegen voor de wet, oftewel, ondenkbaar.

quote:

Diegenen die uit Egypte zijn gegaan hebben het land nooit gezien zij hebben allen de dood gevonden in de woestijn, de rest ging wel het land in.
Diezelfde rode draad zie ik bij de ballingschap het geslacht wat in ballingschap ging keerde niet terug het geslacht wat niet geboren was in Israël keerde terug.

Volgens Paulus stond het Jeruzalem van de eerste eeuw op een lijn met het oude Egypte, lees Galaten 4 maar, dat gaat over de bevrijding uit Jeruzalem, de gelovigen zijn bevrijd van de wet en dit is de ware onvergankelijke vrijheid!

Op 11,8    
En hun lijk (zal liggen) op de straat der grote stad, die geestelijk genaamd wordt Sodom en Egypte, alwaar ook hun Here gekruisigd werd.  

Sorry voor de late reactie!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 08, 2008, 09:45:45 pm »

quote:

mohamed schreef op 08 november 2008 om 20:42:
[...]

Hosea was voor de eerste eeuw nog niet geheel vervuld, dat is wat ik bedoel te zeggen. Ik zal je aantonen waarom niet.

[
Romeinen 7
1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? 2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond. 3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.

God zou het huis Israël voor Christus nooit weer aan hebben kunnen nemen, zonder echtbreuk te plegen voor de wet, oftewel, ondenkbaar.
De Man is gestorven!!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 10, 2008, 11:19:06 am »

quote:

Exact!

Nu, het is vragen naar de bekende weg, maar doordat de Man stierf, wat was de vrouw toen geworden?

Op 18,7    
Zoveel als zij zichzelf verheerlijkt heeft, en weelde gehad heeft, doet haar zo grote pijniging en rouw aan; want zij zegt in haar hart: Ik zit als een koningin, en ben geen weduwe, en zal geen rouw zien.

De weduwe wil geen rouw zien, oftewel zij wil niet dat de oude situatie verandert en aan haar man en de wet gebonden blijven. Hierdoor kunnen wij vaststellen dat bovengenoemd vers over Jeruzalem gaat.
Paulus vervolgt in Romeinen 7:

6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

Men werd genoodzaakt een keuze te maken tussen het oude en het nieuwe. Doch staat vast dat de keuze om bij het oude willen blijven en Jezus te verwerpen, niet zonder consequenties is.

Mat 9,17    
Ook doet men jonge wijn niet in oude zakken; anders barsten de zakken en de wijn loopt weg en de zakken gaan verloren; maar men doet jonge wijn in nieuwe zakken en beide blijven samen behouden.

Nogmaals wil ik het accent nog eens leggen op dit vers:

Op 18,7    
Zoveel als zij zichzelf verheerlijkt heeft, en weelde gehad heeft, doet haar zo grote pijniging en rouw aan; want zij zegt in haar hart: Ik zit als een koningin, en ben geen weduwe, en zal geen rouw zien.

In het licht van het feit dat Jeruzalem de weduwe was geworden nadat God aan het kruis was gestorven, is het merkwaardig dat exegeten in de vrouw de stad Rome zien.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 12:24:53 pm door mohamed »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 10, 2008, 09:24:08 pm »
God heeft gezegd, tégen Israël, tégen Juda, tégen alle volken: jullie zijn Mijn volk niet - toch!
toch! - zullen zij genoemd worden kinderen van de levende God.

Juda kwam terug uit ballingschap, Israël kwam terug uit ballingschap, samen met allen die de Heer uit alle volken ertoe roepen zal - dat is Gods volk - dat is de belofte aan Abraham, door God zelf mogelijk gemaakt.

Je stipt Romeinen 7 aan,  over dat specifieke gedeelte van de wet over man/vrouw  over de echtscheiding/scheidbrief, maar juist dat gedeelte wat Paulus benoemt dat behoort eigenlijk tot de dienst van Mozes. De scheidbrief van Mozes werd gegeven vanwege de hardheid van het hart, maar als nieuwtestamentisch gelovigen hebben wij een hart dat zacht gemaakt/besneden is waarin de Tien Geboden staan ingegrift, het nieuwe verbond.

Is God onderworpen aan de scheidbrief van Mozes ?? lijkt mij niet.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 10, 2008, 09:52:42 pm »
Lees Romeinen 7 nog maar eens, ' 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.'

God is nergens aan onderworpen, maar Hij heeft zich aan Zijn wet gehouden, die Mozes overigens alleen maar had gegeven.Het is duidelijk dat God Zichzelf wel degelijk gehuwd beschouwde (Ez 23,4) met Juda en Israël.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2008, 09:54:26 pm door mohamed »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 10, 2008, 09:53:03 pm »

quote:

mohamed schreef op 10 november 2008 om 11:19:
[...]

Exact!

Nu, het is vragen naar de bekende weg, maar doordat de Man stierf, wat was de vrouw toen geworden?

Op 18,7    

De weduwe wil geen rouw zien, oftewel zij wil niet dat de oude situatie verandert en aan haar man en de wet gebonden blijven. Hierdoor kunnen wij vaststellen dat bovengenoemd vers over Jeruzalem gaat.
Paulus vervolgt in Romeinen 7:

6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

Men werd genoodzaakt een keuze te maken tussen het oude en het nieuwe. Doch staat vast dat de keuze om bij het oude willen blijven en Jezus te verwerpen, niet zonder consequenties is.

Mat 9,17    
Ook doet men jonge wijn niet in oude zakken; anders barsten de zakken en de wijn loopt weg en de zakken gaan verloren; maar men doet jonge wijn in nieuwe zakken en beide blijven samen behouden.

Nogmaals wil ik het accent nog eens leggen op dit vers:

Op 18,7    

In het licht van het feit dat Jeruzalem de weduwe was geworden nadat God aan het kruis was gestorven, is het merkwaardig dat exegeten in de vrouw de stad Rome zien.

Je plakt zo maar wat aan elkaar wat toevallig over een gestorven persoon gaat in Romeinen en iemand uit Openbaring die zegt dat ze geen weduwe is...

Dat lijkt me nu niet de beste manier om bijbelstudie te doen....

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 10, 2008, 10:00:13 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 november 2008 om 21:53:
[...]

Je plakt zo maar wat aan elkaar wat toevallig over een gestorven persoon gaat in Romeinen en iemand uit Openbaring die zegt dat ze geen weduwe is...

Dat lijkt me nu niet de beste manier om bijbelstudie te doen....
De Man waar Paulus over schreef is niet zomaar toevallig een persoon hoor!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 10, 2008, 10:23:36 pm »

quote:

mohamed schreef op 10 november 2008 om 11:19:

Onderstaand gedeelte heb ik overgenomen van www.edeleolijf.punt.nl
het spreekt mij erg aan:

Israël was de Here geheiligd.
God had hen geplant als een edele druif en volkomen zuiver zaad. Maar ze hebben de bron van levend water verlaten.
Israël wist heel goed de weg te vinden net zoals de kerk, het Lichaam van Christus tegenwoordig om minnarijen te zoeken.
Israël heeft ontucht gepleegd, keer op keer riep God hen terug maar zij keerden niet terug.
Het huis Israël (de 10 stammen die weggevoerd waren onder ballingschap van de Assyriërs, die dus niet de naam Joden dragen die alleen bestemd is voor Juda) en het huis Juda (dus de Joden) zij zijn ontrouw geworden aan hun MAN.
Israël die een verbond met God had en die gehuwd was met God werd Hem ontrouw.
God zegt Ik heb Afkerig Israël gezien (de 10 stammen rijk) en heb haar verstoten en haar  een scheidbrief  gegeven.
Maar Trouweloze Juda (dus de twee stammen Juda en Benjamin + een deel van Levi = de Joden dus) zij hebben geen scheidbrief gekregen en blijven tot de dag van vandaag toe nog steeds Gods vrouw ondanks hun ontrouw aan Hem.
God heeft hen voorzeker niet verstoten, Na de tijdperk van de gemeente gaat God met hen verder, want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
Maar nu het huis Israël de 10 stammen, waar zijn ze gebleven.
Als iemand scheiden gaat van God zoals de Afkerig Israël dan raakt zij ook de naam van God kwijt (IsraEL). Ze worden dus onder een andere naam bekend. Israël raakt verborgen maar niet voor God.
Ze zijn schuil gegaan onder de volken, ze zijn verheidenst, maar er niet in opgegaan.
De scheidbrief maakte het volgens Gods wetten onmogelijk tot God terug te keren, waartoe het volk echter wél oproept. Het huwelijk heeft in ons land minder waarde en betekenis gekregen. Willen we echter de betekenis van Jezus zijn dood begrijpen, dan zullen we de Bijbelse betekenis van het huwelijk moeten kennen.
Dit wordt in de eerste Bijbelboek duidelijk gesteld. "Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn"   (Gen. 2:24). Een man en een vrouw worden tot één vlees. Een huwelijk, één man en één vrouw en niets anders. Dit is geen probleem, maar wel een weloverwogen besluit en waar men daarvan afstapt gaan de zaken verkeerd. Het blijkt door heel de geschiedenis en is in onze tijd wel heel erg duidelijk.
Volgens de Bijbel is er één manier waardoor het huwelijk echt tot een einde komt: de dood van de man of de vrouw.
De God van Israël, sloot een huwelijksverbond met zijn volk Israël. Hij heeft zich aan het verbond met zijn volk gehouden maar Israël werd ontrouw en volgde andere goden na, die werkelijk geen goden zijn.
Na vele waarschuwingen kwam ten slotte de vooraf aangekondigde ergste straf Gods vrouw Israël (dus niet Juda) werd met een scheidbrief weggezonden, verloor de naam IsraEL en ging in ballingschap naar Assyrië, waaruit het niet is teruggekeerd.
God echter had aan zijn volk het huis Israël en het huis Juda een nieuw verbond beloofd, een nieuwe huwelijk, die wet moest weg !
Het huwelijk kon alleen eindigen met de dood van de man of de vrouw.   Het is de Man (Jezus) die stierf om het huwelijk te beëindigen, de scheidbrief te vernietigen en zijn volk Israël te verlossen van hun zonden. Door de dood aan het vloekhout werd het huis Israël weer vrij !
Door Zijn opstanding werd het mogelijk dat de vrouw weer naar haar eerste Man terug kon keren. (Rom. 7:2-4).
Is er na de kruisiging, dood en opstanding en hemelvaart van Jezus een grote exodus geweest van het 10 stammen rijk? Nu is ze vrij om terug te keren.
Maar wie is Israël, zij zijn immers hun identiteit kwijt.
Het is een verborgenheid dat nog geopenbaard zal worden en God is daar druppelt gewijs  mee bezig.
Israël zal zijn identiteit terug krijgen.
Waar is Jozef ? en wie bekommert zich nog om hem ?   (Amos 6:3-6).
Zijn broers wachten en zullen komen.

Het einddoel is niet Israël maar ook niet de gemeente op zich zelf. Het einddoel is dat beide Israël en de heidenen (Efeziërs 3) dat zij samen worden geënt op de edele olijf.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 11, 2008, 09:58:50 am »

quote:

mohamed schreef op 08 november 2008 om 20:42:

De vraag die nu rijst is: hoe zou God Zijn ex Israel ooit weer kunnen huwen, zonder overspel te plegen? Paulus legt uit hoe God dit heeft opgelost:

Romeinen 7
1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft?
Paulus spreekt tot mensen die weten hoe de burgerlijke wet werkt. Je zit eraan vast tot je dood:

quote:

2 Want de gehuwde vrouw is door de [burgerlijke] wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de [burgerlijke] wet, die haar aan die man bond.
Dit is een algemene uitleg van hoe de (burgerlijke) wet werkt: Als een vrouw haar huwelijk wil verbreken, zal haar man toch eerst moeten sterven....

quote:

3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de [burgerlijke] wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft.

Als de man doodgaat, is het huwelijk dat door de burgerlijke wet gesloten was, verbroken....
Dit is nog steeds een 'gewoon' voorbeeld hoe de burgerlijke wet werkt m.b.t. het huwelijk.
Nu komt de toepassing:

quote:

4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet [van Mozes] door het lichaam van Christus

Door de dood wordt het huwelijk ontbonden. Het huwelijk met de wet van Mozes, die hardvochtige man die alleen maar van ons eiste, is ontbonden.
De 10 geboden, de wet van Mozes, waren heilig en goed en konden niet 'gedood' worden. We zouden er dus voor eeuwig aan vast zitten.
Maar: toen zijn we met Christus meegestorven, we zijn dus zelf dood en hebben daarom niets meer te maken met de wet [van Mozes] als man die ons eisen kan opleggen waar we aan moeten voldoen.

quote:

om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.

We zijn door de dood van Christus en door Zijn opstanding ook meeopgestaan. In dat nieuwe leven zijn we nu eigendom van Hem, de Ander die voor ons is gestorven en opgestaan.
We dragen nu vruchten voor God door Zijn Geest die in ons woont, en niet meer doordat de wet zet: Gij zult niet dit en Gij zult niet dat....

We zijn door de wet voor de wet gestorven om voor God te leven.... staat ergens anders maar daar zie je ook duidelijk dat wij doodgegaan zijn. Samen met Christus en weer zijn opgestaan.

De 'man' in dit gedeelte is een voorbeeld van hoe het huwelijk alleen maar kan eindigen: de man gaat dood en de vrouw is dan vrij.
Het voorbeeld had ook kunnen zijn: de vrouw is dood en dan is de man vrij.
Dat is hier m.i. het punt, dat als je dood bent, je niet meer gebonden bent aan de huwelijkswet.

quote:

Toch moest Hosea een hoer trouwen als voorbeeld hoe Israel deed met God...
In jouw opinie had dat dan ook niet gekunt maar had Israel niet meer kunnen trouwen?
En hij krijgt twee kinderen. Verderop lees je hoe Israel weer wordt aangenomen.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 09:59:14 am door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 11, 2008, 05:27:54 pm »

quote:

mohamed schreef op 10 november 2008 om 21:52:
Lees Romeinen 7 nog maar eens, ' 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.'

God is nergens aan onderworpen, maar Hij heeft zich aan Zijn wet gehouden, die Mozes overigens alleen maar had gegeven.Het is duidelijk dat God Zichzelf wel degelijk gehuwd beschouwde (Ez 23,4) met Juda en Israël.

Zo letterlijk als jij de teksten leest over het huwen van God met zijn volk, zo lees ik het niet.
Onze standpunten liggen ver uit elkaar, dat is geen ramp natuurlijk, maar ik zie er geen vruchtbaarheid in om op dit punt verder te discussiëren.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 11, 2008, 09:26:34 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 november 2008 om 22:23:
[...]

Onderstaand gedeelte heb ik overgenomen van www.edeleolijf.punt.nl
het spreekt mij erg aan:

Israël was de Here geheiligd.
God had hen geplant als een edele druif en volkomen zuiver zaad. Maar ze hebben de bron van levend water verlaten.
Israël wist heel goed de weg te vinden net zoals de kerk, het Lichaam van Christus tegenwoordig om minnarijen te zoeken.
Israël heeft ontucht gepleegd, keer op keer riep God hen terug maar zij keerden niet terug.
Het huis Israël (de 10 stammen die weggevoerd waren onder ballingschap van de Assyriërs, die dus niet de naam Joden dragen die alleen bestemd is voor Juda) en het huis Juda (dus de Joden) zij zijn ontrouw geworden aan hun MAN.
Israël die een verbond met God had en die gehuwd was met God werd Hem ontrouw.
God zegt Ik heb Afkerig Israël gezien (de 10 stammen rijk) en heb haar verstoten en haar  een scheidbrief  gegeven.
Maar Trouweloze Juda (dus de twee stammen Juda en Benjamin + een deel van Levi = de Joden dus) zij hebben geen scheidbrief gekregen en blijven tot de dag van vandaag toe nog steeds Gods vrouw ondanks hun ontrouw aan Hem.
God heeft hen voorzeker niet verstoten, Na de tijdperk van de gemeente gaat God met hen verder, want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
Maar nu het huis Israël de 10 stammen, waar zijn ze gebleven.
Als iemand scheiden gaat van God zoals de Afkerig Israël dan raakt zij ook de naam van God kwijt (IsraEL). Ze worden dus onder een andere naam bekend. Israël raakt verborgen maar niet voor God.
Ze zijn schuil gegaan onder de volken, ze zijn verheidenst, maar er niet in opgegaan.
De scheidbrief maakte het volgens Gods wetten onmogelijk tot God terug te keren, waartoe het volk echter wél oproept. Het huwelijk heeft in ons land minder waarde en betekenis gekregen. Willen we echter de betekenis van Jezus zijn dood begrijpen, dan zullen we de Bijbelse betekenis van het huwelijk moeten kennen.
Dit wordt in de eerste Bijbelboek duidelijk gesteld. "Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn"   (Gen. 2:24). Een man en een vrouw worden tot één vlees. Een huwelijk, één man en één vrouw en niets anders. Dit is geen probleem, maar wel een weloverwogen besluit en waar men daarvan afstapt gaan de zaken verkeerd. Het blijkt door heel de geschiedenis en is in onze tijd wel heel erg duidelijk.
Volgens de Bijbel is er één manier waardoor het huwelijk echt tot een einde komt: de dood van de man of de vrouw.
De God van Israël, sloot een huwelijksverbond met zijn volk Israël. Hij heeft zich aan het verbond met zijn volk gehouden maar Israël werd ontrouw en volgde andere goden na, die werkelijk geen goden zijn.
Na vele waarschuwingen kwam ten slotte de vooraf aangekondigde ergste straf Gods vrouw Israël (dus niet Juda) werd met een scheidbrief weggezonden, verloor de naam IsraEL en ging in ballingschap naar Assyrië, waaruit het niet is teruggekeerd.
God echter had aan zijn volk het huis Israël en het huis Juda een nieuw verbond beloofd, een nieuwe huwelijk, die wet moest weg !
Het huwelijk kon alleen eindigen met de dood van de man of de vrouw.   Het is de Man (Jezus) die stierf om het huwelijk te beëindigen, de scheidbrief te vernietigen en zijn volk Israël te verlossen van hun zonden. Door de dood aan het vloekhout werd het huis Israël weer vrij !
Door Zijn opstanding werd het mogelijk dat de vrouw weer naar haar eerste Man terug kon keren. (Rom. 7:2-4).
Is er na de kruisiging, dood en opstanding en hemelvaart van Jezus een grote exodus geweest van het 10 stammen rijk? Nu is ze vrij om terug te keren.
Maar wie is Israël, zij zijn immers hun identiteit kwijt.
Het is een verborgenheid dat nog geopenbaard zal worden en God is daar druppelt gewijs  mee bezig.
Israël zal zijn identiteit terug krijgen.
Waar is Jozef ? en wie bekommert zich nog om hem ?   (Amos 6:3-6).
Zijn broers wachten en zullen komen.

Het einddoel is niet Israël maar ook niet de gemeente op zich zelf. Het einddoel is dat beide Israël en de heidenen (Efeziërs 3) dat zij samen worden geënt op de edele olijf.

Heel mooi artikel wat duidelijk de verschillen tussen Juda en Israël laat zien. Doch wil ik een kanttekening plaatsen, want Israël was al vrij van de wet toen God in Jeremia's tijd van hun scheidde (Jer 3,8) en aangezien Paulus over het huwelijk tussen de Man en de vrouw spreekt, moeten wij dit op de joden uit de eerste eeuw betrekken, want God was toen alleen nog met Juda gehuwd.

'wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet...' (Rom 7,3)

God is ook van de joden gescheiden, of zij dit nu willen of niet.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 09:27:29 pm door mohamed »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 11, 2008, 09:36:10 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 november 2008 om 09:58:

Toch moest Hosea een hoer trouwen als voorbeeld hoe Israel deed met God...
In jouw opinie had dat dan ook niet gekunt maar had Israel niet meer kunnen trouwen?
En hij krijgt twee kinderen. Verderop lees je hoe Israel weer wordt aangenomen.

Volgens mij heb je niet door dat ik Jezus citeerde, want je probeert een statement van Hem onderuit te halen hoor.

Mat 5,32
Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzaak van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 09:43:28 pm door mohamed »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 11, 2008, 09:41:38 pm »

quote:

cyber schreef op 11 november 2008 om 17:27:
[...]

Zo letterlijk als jij de teksten leest over het huwen van God met zijn volk, zo lees ik het niet.
Onze standpunten liggen ver uit elkaar, dat is geen ramp natuurlijk, maar ik zie er geen vruchtbaarheid in om op dit punt verder te discussiëren.

Ik weet dat het een symbolisch huwelijk was, maar God volgde wel de letterlijke door Zichzelf voorschreven procedure:

Deut 24,1    
Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een scheidbrief zal schrijven, en in haar hand geven, en ze laten gaan uit zijn huis.

Jer 3,8    
En Ik zag, toen Ik vanwege alles, waarin de afkerige Israël overspel bedreven had, haar verlaten, en haar haar scheidbrief gegeven had, dat de trouweloze haar zuster Juda, niet vreesde, maar heenging, en zelf ook hoereerde.

Nadat het God het verbond tussen Hem en Israel had beëindigt zijn ze uit Zijn ze onder de volken verstrooit, dus ook hebben ze letterlijk God's oude huis verlaten.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 11, 2008, 10:11:45 pm »

quote:

mohamed schreef op 11 november 2008 om 21:26:
[...]

Heel mooi artikel wat duidelijk de verschillen tussen Juda en Israël laat zien. Doch wil ik een kanttekening plaatsen, want Israël was al vrij van de wet toen God in Jeremia's tijd van hun scheidde (Jer 3,8)

Dat ontkent dit artikel ook niet. Het gaat over het nieuwe verbond. Door hetgeen jij en eerder Sil over de scheidbrief schreef ben ik daarover gaan nadenken. Ook over het feit dat Jezus zei: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël' Math. 15:24.

In Hosea 2:6 staat letterlijk:

quote:

Dan zal ze zeggen: ‘Ik ga terug naar mijn eigen man, want toen had ik het beter dan nu.’
Dit beeld vind je ook terug in de gelijkenis van de Verloren Zoon.

quote:

mohamed schreef op 11 november 2008 :
 en aangezien Paulus over het huwelijk tussen de Man en de vrouw spreekt, moeten wij dit op de joden uit de eerste eeuw betrekken, want God was toen alleen nog met Juda gehuwd.
..........
God is ook van de joden gescheiden, of zij dit nu willen of niet.
Wat je hier zegt is met elkaar in tegenspraak. Ik heb in een eerder topic m.b.t. Gods motivatie om door te gaan met Juda vermeld is in 2 Tim. 2:13

quote:

Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw.

Joh. 10:16: Het zal worden één kude, één Herder!

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 12, 2008, 09:46:29 am »

quote:

Adinomis schreef op 11 november 2008 om 22:11:
[...]

Dat ontkent dit artikel ook niet. Het gaat over het nieuwe verbond. Door hetgeen jij en eerder Sil over de scheidbrief schreef ben ik daarover gaan nadenken. Ook over het feit dat Jezus zei: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël' Math. 15:24.
Dat vind ik mooi om te lezen!

quote:

Wat je hier zegt is met elkaar in tegenspraak. Ik heb in een eerder topic m.b.t. Gods motivatie om door te gaan met Juda vermeld is in 2 Tim. 2:13

Zo lijkt het misschien op het eerste gezicht, maar dat is niet het geval. Dat het huis Juda verloren zou gaan is duidelijk (Jer 12,14) want hoe anders kon Paulus zeggen:

Rom 11,14    
Of ik zo mogelijk mijn vlees tot jaloersheid verwekken, en enigen uit hen behouden mocht.

Nu, om behouden te worden moesten de joden zich net als ieder ander tot Christus bekeren en de oude mens afleggen (Ef 4,22) die bij het huis Juda hoorde.  
Doordat zij afstand deden van hun oude mens en de nieuwe aandeden (Ef 4,24) waren ze niet langer joden van Juda, maar schapen van de kudde Israël geworden, van wie Jezus uitdrukkelijk Heere en Christus is gemaakt door God (Hand 2,36) in Wie geen onderscheid tussen jood (Rom 10,12) en Griek is.

Dus ja, de gelovige joden zijn absoluut behouden, maar moesten hiervoor wel hun oude mens afleggen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 12, 2008, 09:18:15 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 november 2008 om 09:46:

Zo lijkt het misschien op het eerste gezicht, maar dat is niet het geval. Dat het huis Juda verloren zou gaan is duidelijk (Jer 12,14) want hoe anders kon Paulus zeggen:

Rom 11,14    
Of ik zo mogelijk mijn vlees tot jaloersheid verwekken, en enigen uit hen behouden mocht.

Nu, om behouden te worden moesten de joden zich net als ieder ander tot Christus bekeren en de oude mens afleggen (Ef 4,22) die bij het huis Juda hoorde.  
Doordat zij afstand deden van hun oude mens en de nieuwe aandeden (Ef 4,24) waren ze niet langer joden van Juda, maar schapen van de kudde Israël geworden, van wie Jezus uitdrukkelijk Heere en Christus is gemaakt door God (Hand 2,36) in Wie geen onderscheid tussen jood (Rom 10,12) en Griek is.

Dus ja, de gelovige joden zijn absoluut behouden, maar moesten hiervoor wel hun oude mens afleggen.

Je hebt helemaal gelijk als je het ziet in het hier en nu, oftwel in deze "bedeling". Maar er komt een andere tijd!! Daar hebben we het vaker over gehad. Je hebt ook zomaar een tekst uit Romeinen geciteerd, maar die staat wel in een zeker verband. Je kunt die tekst niet losmaken van het geheel.

Ik zou zeggen lees het hele hoofdstuk als een geheel. Ik laat hieronder enkele gedeelten ervan volgen vertaald uit een ouder Aramees geschrift.

Citaat
1. Maar ik zei: "Heeft God zijn volk dan verworpen?" Dat nooit! Want ook ik ben uit Israël, van het nageslacht van Abraham, uit de stam Benjamin.
2. God heeft zijn volk niet verworpen dat hij vanaf het begin kende of hebben jullie niet in de Schriften gelezen wat Elia zei toen hij tot God had geklaagd over Israël toen hij zei:
3. “Mijn Heer, uw profeten hebben zij vermoord, uw altaren omver geworpen en ik ben alleen achtergelaten en ze zijn op mijn leven uit!"
.......
11. Maar ik zei: "Zijn ze gestruikeld zodat ze moesten vallen?" Dat nooit! Maar door hun struikelen, kregen de natiën leven tot hun nijd.
12. En als hun struikelen resulteerde in rijkdom voor de wereld, en hun veroordeling in rijkdom voor de niet-joden, hoeveel meer is hun herstel dan?