Auteur Topic: Alle mensen gered of eeuwig lijden?  (gelezen 7047 keer)

IvarMeru

• Bekijk profiel
Alle mensen gered of eeuwig lijden?
« Gepost op: september 20, 2008, 09:06:37 pm »
Alle mensen gered of eeuwig lijden? De volgende twee stukjes inpliceren het een of het andere en ik kan ze niet met mekaar verenigen. Wat denken jullie hiervan? Als laatste mijn conclusie

Alle mensen worden worden gerechtvaardigd tot leven
      In de Bijbel zijn meerdere teksten die direct danwel indirect aangeven dat alle mensen gered zouden worden.
De Bijbel leert ons dat: “opdat in de naam van Jezus alle knie zich zal buigen van hemelingen, aardbewoners en onderaardsen, en alle tong zal belijden: Jezus Christus is Heer!, tot glorie van God de Vader.” (Flp 2:10-11 NB). Dit is tevens een aanhaling jesaja: “ik heb bij mijzelf gezworen, uit mijn mond is in rechtvaardigheid uitgegaan een woord dat niet zal terugkeren: dat voor mij zich zal buigen alle knie, zal zweren alle tong,–” (Jes 45:23 NB). Met dit in het achterhoofd lezen we wat Paulus zegt: “Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt zegt ‘vervloekt is Jezus’, en dat niemand kan zeggen ‘Heer is Jezus’ dan door de heilige Geest.” (1Co 12:3 NB). In beginsel ga ik ervanuit dat dit niet strookt met de praktijk maar laten we vooral Bijbels blijven. God liegt niet (Tit 1:2) en dus moeten we concluderen dat allen uiteindelijk de Heilige geest hebben en dus allen wedergeboren en gered zijn.Heilige gest

De volgende tekst die dit onderschrijft is geschreven door Paulus: “Dus zoals dan door een overtreding van één het voor alle mensen tot veroordeling is gekomen, zo komt het ook door een rechtvaardiging door één voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven.” (Ro 5:18 NB). Er wordt hier specifiek gesproken over “alle mensen” zodat het onmiskenbaar is dat hier niet louter de gelovigen mee bedoeld worden. Eenzelfde uitspraak vinden we in Johannes
      Paulus geeft nog een tekst die dit onderschrijft: “Want daarom zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop hebben gevestigd op een levende God, die de redder is van alle mensen, in het bijzonder (KJV) (kan ook als het meest of bovenal zijn) van zij die trouw zijn in geloof.” (1Ti 4:10 NB/KJV). Als christus een redder is van alle mensen dan zou het zeer onlogisch zijn als hij ook niet alle mensen redt. Deze tekst is extra sterk omdat er bij staat “in het bijzonder voor zij die trouw zijn in geloof” omdat dat onderschrijft dat alle mensen ook echt alle mensen is. Over de vertaling van “malista” zou je nog kunnen discussiëren. De NAS gebruikt uitsluitend in het bijzonder. Het meest lijkt in deze ook een rare vertaling in die zin dat een ziel gered wordt of niet. Daar zijn geen gradaties in. In het bijzonder kan nog worden uitgelegd als niet geoordeeld worden.

Lot van ongelovigen/goddelozen is (eeuwig) lijden
Er zijn teksten die eeuwig lijden impliceren voor alle Goddelozen of alleen de duivel, de leugenprofeet en het beest.

“41 Dan zal hij ook tot die van links zeggen: gaat heen, weg van mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur dat bereid is voor de duivel en zijn engelen! 42 want ik leed honger en ge hebt mij niet te eten gegeven, ik leed dorst en ge hebt mij niet laten drinken, 43 ik was een vreemdeling en ge hebt me niet in uw samenkomst gebracht, ik was naakt en ge hebt me niet iets omgeworpen, ziek, onder bewaking, en ge hebt niet naar me omgezien! 44 Dan zullen ook zij antwoorden en zeggen: heer, wánneer hebben we u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of onder bewaking, en hebben we u niet onze diensten bewezen? 45 Dan zal hij hun antwoorden en zeggen zeker is het, zeg ik u: zoveel ge niet hebt gedaan aan een van dezen, de geringsten, hebt ge het niet gedaan aan mij! 46 Ze zullen weggaan; ‘zij naar de eeuwige (aionos) straf en de rechtvaardigen naar eeuwig leven’!” (Mt 25:41-46 NB)
Over het woordje eeuwig is nogal wat discussie omdat er in Mat 25 aionos wordt gebruikt. Aion is tijdperk en dus zeggen alverzoeners dan zal aionos ook wel aion zijn maar uit veler contexten blijkt het toch echt om een eeuwigheid te gaan:
link
Zodoende moet ik helaas concluderen dat mat 25 toch echt een eeuwige straf impliceert.

“En de duivel, die hen misleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de leugenprofeet is, en zij zullen gekweld (bazanizo) worden dag en nacht tot in de eeuwen der eeuwen.” (Opb 20:10 NB)
Bazanizo is tot torture ofwel kwellen/pijnigen/martelen en spreekt duidelijke taal en niet echt voor anderszins uitleg vatbaar.

De schrijver van Hebreeën spreekt over een eeuwig oordeel maar dat is iets anders als veroordeling zoals we eerder onderscheiden hebben: “van een leer over onderdompelingen, oplegging van handen, opstanding van doden en eeuwig oordeel.” (Heb 6:2 NB)

Luc 16 beschrijft wel een staat van lijden van een ongelovige in het dodenrijk (Hades) en is opvallend omdat er namen worden gebruikt wat niet gebruikelijk is voor een gelijkenis wat impliceert dat het geen gelijkenis is. Er wordt gesproken over een onoverbrugbare barrière van de hemel naar het dodenrijk (Luc 16:26) voor de mensen die er verblijven maar dat zegt niks over God die niet mensen zou kunnen overplaatsen van de een in de ander. Dit kan dus tijdelijk of eeuwig lijden zijn.

Conclusie
Er is zoveel mogelijk maar het verborgene is voor God (Deu 29:29). God is liefde. Ik streefde naar een theorie die alle teksten met elkaar zou verenigen maar dat is niet mogelijk in mijn optiek. Alle mensen gered ten opzichte van eeuwige straf is onverenigbaar. Ik denk wel dat er reïncarnatie is. Reïncarnatie is voor mij de weg om de mens te blijven vormen en vormen naar Gods evenbeeld tot uiteindelijk de voltooiing van de wereld. Jezus zegt immer: “ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld”. Dit impliceert dat de aarde niet vergaat maar mogelijk dat de uiteindelijke hemel op aarde komt. Hoe alles precies werkt ik weet het nu niet en mogelijk dat ik het in dit leven ook niet zal weten maar 1 ding weet mijn hart wel. God kan geen mensen vernietigen. Op enig moment waren vrienden van mij aan het praten over ongelovigen en zij de een dat ongelovigen reddeloos verloren zijn. Toen ik hem naderhand wilde uitleggen dat dit niet zo was barstte ik letterlijk in tranen uit en het kostte me 5 minuten om weer uit mijn woorden te komen. Het was alsof god mij wilde laten voelen wat het moet zijn om een mens te vernietigen. Als het min kleine hart al zoveel pijn doet hoe des temeer god die liefde is. Mijn hart zij mijn dat god geen mens kan vernietigen. Nee liefde is zoals 1 Kor 13 omschrijft: “Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.”

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 20, 2008, 11:50:22 pm »
Ik geloof ook dat het Gods hart pijn doet absoluut, Hij wil ieder mens immers redden. Daarom heeft God er ook veel pijn om. Hij wil dat zijn liefde ook beantwoord wordt, Hij wil ons hebben, een relatie met ons hebben. Hij wil met ons spreken, praten, we mogen bij Hem zitten, dat wil God, niets liever dat is liefde. En het klopt Jezus heeft iedereen met God verzoend, maar, het is aan ons nog of we dat aannemen. De mens heeft een vrije wil daar kunnen we niet om heen, men kan nee tegen genade en liefde zeggen. (calvijn ten spijt ;), heb ook meer met john wesley overigens) Als iemand hier al kiest tegen Jezus waarom zou die gene dan wel een leven lang met God willen leven? Het verhaal van de wijze maagden en dwaze zegt in deze zin ook al genoeg. Ze hadden geen olie in hun lampen dus waren ze niet genodigd. Dat betekend dat ze geen inhoud hadden, het was alleen de buitenkant. Ze hadden geen relatie, geen liefdesrelatie met God het enige wat ze hadden was dat ze er goed uitzagen, naar de kerk gaan, dingen voor God deden, maar eigenlijk niet met Hem leefde. De wijze hadden dit wel, maar konden het niet aan de dwaze geven, ze moesten zelf opzoek, zelf naar de koper, zelf naar Jezus toe. Ik geloof dus dat de hemel en hel ook veel met relatie en de binnenkant te maken heeft. Het gaat er niet om wat je doet, maar het gaat er om wat er van binnen is. (wat natuurlijk wel naar buiten komt, stromen van levend water zullen immers uit je binnenste komen) De Heilige Geest wil dat werken, Hij schrijft de wet op het hart, werkt de vruchten, maar werkt ook de liefde. (lees maar eens 2 cor 3)

Ik zie het zelf zo dat als elke knie zich buigt dat mensen dan pas door hebben wie Jezus is en niets anders kunnen dan knielen voor Hem. (Hetzelfde als voor een koning, waar ook niet iedereen het mee eens is) Maar, heeft iedereen wel een relatie met God, is er wel liefde in het spel?

Met rearcanatie zijn er ook wel wat bijbelse problemen. Alleen al dat ons lichaam verniewd zal worden in de hemel, welk lichaam? Bij reincarnatie wordt de ziel immers van het lichaam gescheiden, het lichaam is sowieso van geen nut. Dat is zelfs anti-bijbels en hier waarschuwd Paulus ook voor. De ziel en het lichaam horen juist bij elkaar, zijn een eenheid. (ook of juist oud testamentisch) Er zijn nog meer argumenten, heb ik nu niet paraat, als je het interessant vind, heb laatst een goed artikel over gelezen waarom reincarnatie niet kan bijbels gezien. Laat maar weten. En God kan zeker geen mensen vernietigen, satan echter wel en dat probeert hij ook, dat zie je nu al om je heen in deze wereld, zelfs jou en mij. (overigens zou je zelf gereincarneert willen worden?) Het probleem is er ook dat je bij reincarnatie het zelf bent die goede daden doet, terwijl God het juist al heeft gedaan en je die genade wil geven. Anders zou je er op los kunnen leven, wat ook weer niet bijbels is. Zie je het komt gewoon niet goed overeen met de Bijbel. tot zo ver even :)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

IvarMeru

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 21, 2008, 08:32:50 am »
Dat jezus de redder is van alle mensen is daarmee niet verklaard mijnsinziens maar je argument van de wijze en dwaze maagden is wel sterk. Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of de bijbel wel 100% gods woord is.... Paas de link van dat artikel maar ben wel benieuwd. Eroplosleven is er niet bij hoor met reincanatie want dan duurt de voltooing van de wereld langer en graaft de mens zijn eigen graf want jij en ik weten allebei dat het goed is met god te leven en zonder kon kan nog wel eens flink klote zijn oom het even zachtjes uit te drukken. Aangaande reincarnatie: "Krachtig is het woord gods, dat vaneenscheid ziel en geest". Het lichaam is maar stof en een drager van ziel en geest en hart.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 21, 2008, 08:38:50 am »
Het is maar net hoe je de teksten die je bij het eerste kopje aanhaalt wilt lezen. Want er staat bijvoorbeeld al dat "in de naam van Jezus" ieder zich zou buigen "door de Geest van God". Dit impliceert direct dat niet zondermeer alle mensen behouden zullen worden, wat jij er wel in lijkt te willen lezen. Er staat juist dat mensen die Zich openstellen voor Jezus en Zijn Geest de weg van behoud gevonden hebben. En dan is ook het tweede stukje, eeuwige straf voor bepaalde mensen, niet zo vreemd meer...

...en voor je net als elders met een andere geplukte tekst gaat komen:

quote:

Want daarom zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop hebben gevestigd op een levende God, die de redder is van alle mensen, in het bijzonder van zij die trouw zijn in geloof. (1Ti 4:10 NB/KJV).
Ook hier zie ik geen probleem. Er staat immers "in het bijzonder". Deze tekst geeft aan:
  • dat God de wens heeft om alle mensen bij Zich te houden, wat logisch is, aangezien ze allen Zijn schepsel zijn;
  • dat God in het bijzonder hen redt die Zich trouw tot Hem keren.
Voor je weer een tekst ergens wegplukt die jouw vermeende tegenstelling zou helpen twee tips:
  1. ga eerst eens in op de opmerkingen van iemand anders bij de teksten zoals je die al geplaatst hebt;
  2. onderzoek de teksten eens op context etc om te zien of ze je werkelijk ondersteunen.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2008, 08:39:20 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

IvarMeru

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 21, 2008, 08:40:50 am »
ehm die tekst stond in mijn originele tekst alleen die heb jij niet gelezen. Jij leest in deze tekst volstrekt niet wat er staat.... Het griekse woord is een titel voor christus alleen en hoe kan hij iemands redder zijn als hij die persoon niet redt. In het bijzonder onderschrijft juist dat in eerste instantie alle mensen bedoeld wordt!

Even reageren op je eerste stuk dan: “Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt zegt ‘vervloekt is Jezus’, en dat niemand kan zeggen ‘Heer is Jezus’ dan door de heilige Geest.” (1Co 12:3 NB).

Wat je zegt klopt dus niet gezien deze tekst die zegt dat beleijden dat jezus christus heer is alleen kan dor de heilige geest en wie de HG heeft is per definitie gered....

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 21, 2008, 08:43:03 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 08:32:Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of de bijbel wel 100% gods woord is....
Als je hieronder verstaat dat God Zijn Woord letterlijk gedicteerd heeft, zoals dat van de Koran verondersteld wordt, dan heb je gelijk, dan is het niet Zijn Woord. Want zo heeft God niet gewerkt! In die zin blijft de Bijbel een verzameling boeken die geschreven (en overgeschreven) zijn door mensen. En ja, zeker door het vertalen, kunnen er onvolkomenheden in voorkomen. Maar niet alles wat voor jou een tegenstelling/onvolkomenheid lijkt hoeft dat ook persé te zijn, zoals onder anderen duidelijk wordt in mijn reactie.
JHWH = Ik ben

IvarMeru

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 21, 2008, 08:44:19 am »
“ik heb bij mijzelf gezworen, uit mijn mond is in rechtvaardigheid uitgegaan een woord dat niet zal terugkeren: dat voor mij zich zal buigen alle knie, zal zweren alle tong,–” (Jes 45:23 NB).

hier staat ziets niet! Niks van dor de geest of iets dergelijks

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 21, 2008, 08:47:32 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 08:40:
ehm die tekst stond in mijn originele tekst alleen die heb jij niet gelezen. Jij leest in deze tekst volstrekt niet wat er staat.... Het griekse woord is een titel voor christus alleen en hoe kan hij iemands redder zijn als hij die persoon niet redt. In het bijzonder onderschrijft juist dat in eerste instantie alle mensen bedoeld wordt!

Even reageren op je eerste stuk dan: “Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt zegt ‘vervloekt is Jezus’, en dat niemand kan zeggen ‘Heer is Jezus’ dan door de heilige Geest.” (1Co 12:3 NB).

Wat je zegt klopt dus niet gezien deze tekst die zegt dat beleijden dat jezus christus heer is alleen kan dor de heilige geest en wie de HG heeft is per definitie gered....

Aan het eind trek je een conclusie die je eerst lijkt tegen te spreken. Want aan het eind stel je, terecht, dat wie de Heilige Geest heeft gered is. Dat betekent dus dan direct al dat NIET alle mensen gered zullen zijn, want niet alle mensen laten de werking van de Heilige Geest in hun leven toe. Dus je bevestigd aan het eind dat niet alle mensen gered worden, terwijl je eerst juist nog wilt benadrukken dat alle mensen gered worden...

Wat betreft het niet lezen in een tekst (welke???) wat er staat: ik blijf nieuwsgierig.
JHWH = Ik ben

IvarMeru

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 21, 2008, 08:48:33 am »

quote:

HenkG schreef op 21 september 2008 om 08:43:
[...]

Als je hieronder verstaat dat God Zijn Woord letterlijk gedicteerd heeft, zoals dat van de Koran verondersteld wordt, dan heb je gelijk, dan is het niet Zijn Woord. Want zo heeft God niet gewerkt! In die zin blijft de Bijbel een verzameling boeken die geschreven (en overgeschreven) zijn door mensen. En ja, zeker door het vertalen, kunnen er onvolkomenheden in voorkomen. Maar niet alles wat voor jou een tegenstelling/onvolkomenheid lijkt hoeft dat ook persé te zijn, zoals onder anderen duidelijk wordt in mijn reactie.

mijnsinziens heb je de strijdigheid nog niet opgelost en met de vergelijking van de wijze en dwaze maagden dit alleen maar onderschreven!

Door overschrijven en doorvertellen alleen lijkt het me sterk dat je theologische strijdigheiden krijgt die zo fundamenteel zijn..... Der is meer onder de zon dan het canon alleen maar philipus en tomas ken ik niet zo goed. Heb ze wel eens gelezen maar das lang geleden

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 21, 2008, 08:52:17 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 08:44:
“ik heb bij mijzelf gezworen, uit mijn mond is in rechtvaardigheid uitgegaan een woord dat niet zal terugkeren: dat voor mij zich zal buigen alle knie, zal zweren alle tong,–” (Jes 45:23 NB).

hier staat ziets niet! Niks van dor de geest of iets dergelijks
Buigen voor is nog wel wat anders dan werkelijk God kennen en dienen. En als je de Bijbel wat verder doorleest, dan zul je merken dat leven voor God wordt getekend als mogelijkheid door Zijn Geest, elke keer weer. Dat dit dan niet in elke afzonderlijke tekst die je kunt plukken staat, zegt dus niet persé iets. Dan ben je een wel erg selectieve lezer van de Bijbel. Dat is natuurlijk iets wat je zelf moet weten, maar het is dan echt onkies om vanuit een paar losse teksten conclusies te gaan trekken.
JHWH = Ik ben

IvarMeru

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 21, 2008, 08:53:10 am »
Want daarom zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop hebben gevestigd op een levende God, die de redder is van alle mensen, in het bijzonder van zij die trouw zijn in geloof. (1Ti 4:10 NB/KJV).
Deze staat al in min verhaal.

“opdat in de naam van Jezus alle knie zich zal buigen van hemelingen, aardbewoners en onderaardsen, en alle tong zal belijden: Jezus Christus is Heer!, tot glorie van God de Vader.” (Flp 2:10-11 NB). Dus alle tong belijd dat jezus christus is heer! Ook zoals net gezegd dit kan alleen door de HG en dus hebben alle mensen uiteindelijk de HG en zouden dus alle mensen gered moeten zijn!

IvarMeru

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 21, 2008, 08:55:41 am »

Jij leest in deze tekst volstrekt niet wat er staat.... Het griekse woord is een titel voor christus alleen en hoe kan hij iemands redder zijn als hij die persoon niet redt. In het bijzonder onderschrijft juist dat in eerste instantie alle mensen bedoeld wordt!

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 21, 2008, 08:57:22 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 08:48:
mijnsinziens heb je de strijdigheid nog niet opgelost en met de vergelijking van de wijze en dwaze maagden dit alleen maar onderschreven!

Dat van die maagden komt niet van mij. Blijkbaar lees je niet enkel de Bijbel niet zo goed  ;)

De strijdigheid is er nog steeds niet wat mij betreft:
  • God wil als schepper van al het leven graag ieder behouden;

• de mens kiest zelf tegen God;

• God komt de mens tegemoet door Jezus en Zijn Geest;

• ieder die Jezus aanneemt en zo Zijn Geest in zich laat werken, zal werkelijk behouden worden.

Dit is het evangelie in een notendop, welke ook in de teksten zoals jij ze in het eerste deel van je openingspost hebt weergegeven, naar voren komt. Waar zie jij de tegenstelling nog? Alleen maar in de wens van God en de daadwerkelijke uitwerking. Maar is dat een innerlijke tegenstelling van God of een tegenstelling agv het gedrag van mensen?
JHWH = Ik ben

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 21, 2008, 08:59:05 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 08:55:

Jij leest in deze tekst volstrekt niet wat er staat.... Het griekse woord is een titel voor christus alleen en hoe kan hij iemands redder zijn als hij die persoon niet redt. In het bijzonder onderschrijft juist dat in eerste instantie alle mensen bedoeld wordt!
Ja en in eerste instantie is er ook de wil bij God om alle mensen te redden! Ik ben bang dat jij de slechte lezer bent in dit geval. Zie de samenvatting die ik zojuist alweer even gegeven heb van mijn eerdere opmerking (als ook van het evangelie)
JHWH = Ik ben

IvarMeru

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 21, 2008, 08:59:53 am »
nou ga jij totaal niet in op mijn laatste 2 posts....

IvarMeru

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 21, 2008, 09:00:44 am »
ps ik ken de gelijkenis prima hoor van de maagden. Beetje flauw zon reactie. kinderachtig zelfs

IvarMeru

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 21, 2008, 09:02:07 am »
die de redder is van alle mensen

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 21, 2008, 09:02:17 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 08:53:
Deze staat al in min verhaal.

“opdat in de naam van Jezus alle knie zich zal buigen van hemelingen, aardbewoners en onderaardsen, en alle tong zal belijden: Jezus Christus is Heer!, tot glorie van God de Vader.” (Flp 2:10-11 NB). Dus alle tong belijd dat jezus christus is heer! Ook zoals net gezegd dit kan alleen door de HG en dus hebben alle mensen uiteindelijk de HG en zouden dus alle mensen gered moeten zijn!
"opdat in de Naam van Jezus" is wel een stukje dat je blijkbaar wenst over te slaan. Daar ligt wel een essentieel stukje. Enkel wie het werk van Jezus aanvaardt geldt dit dus voor. Staat er ook niet ergens dat ook satan Jezus erkent als een heer? Is hij daarmee gered?
JHWH = Ik ben

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 21, 2008, 09:03:45 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 08:59:
nou ga jij totaal niet in op mijn laatste 2 posts....
Wie is er nu kinderachtig? Hoe kan ik reageren als ik ondertussen bezig ben met een reactie op een eerdere opmerking? Overigens was ik op 1 van die laatste 2 al ingegaan ruim voor jij deze opmering plaatste ;)
« Laatst bewerkt op: september 21, 2008, 09:05:47 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 21, 2008, 09:04:47 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 09:00:
ps ik ken de gelijkenis prima hoor van de maagden. Beetje flauw zon reactie. kinderachtig zelfs
Ik heb alleen gezegd dat ik niet met die gelijkenis op de proppen ben gekomen hier. Dan is het toch logisch dat ik daar verder even niet direct iets op kan zeggen. Waarom is dat kinderachtig????
JHWH = Ik ben

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 21, 2008, 09:08:52 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 09:02:
die de redder is van alle mensen
Teksten plukken kunnen we allemaal. Kunnen we ook allemaal in de context lezen? Jezus' Offer was ruim voldoende om de hele mensheid te redden, maar betekent dit dan ook meteen dat ieder gered is? God geeft duidelijk aan dat een ieder die gelooft gered zal worden. Als jij genoeg eten maakt om een hele stad eten te geven, maar er komen maar een paar mensen om te eten, ben jij dan ineens strijdig met jezelf?
JHWH = Ik ben

IvarMeru

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 21, 2008, 09:09:35 am »
Laat maar je leest totaal niet wat ik schrijf. DIscussie gaat nergens over. Fijne dag nog

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 21, 2008, 09:16:40 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 09:09:
Laat maar je leest totaal niet wat ik schrijf. DIscussie gaat nergens over. Fijne dag nog
Ik lees steeds prima wat je schrijft en ga er ook gewoon op in door te wijzen op de context van het evangelie. Ga je altijd zo om met mensen die er een andere mening op na houden dan jij? Keihard roepen dat die andere mensen ongelijk hebben en dan zodra er iemand reageert om aan te geven dat dat ongelijk niet zo duidelijk is als jij veronderstelt gewoon weglopen?
« Laatst bewerkt op: september 21, 2008, 09:19:25 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

IvarMeru

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 21, 2008, 09:21:59 am »
geloven is maar een middel en liefde het einddoel dus hoe kun je nou zeggen dat een mens die louter niet geloofd per defenitie niet gered wordt!

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 21, 2008, 09:36:49 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 09:21:
geloven is maar een middel en liefde het einddoel dus hoe kun je nou zeggen dat een mens die louter niet geloofd per defenitie niet gered wordt!
Geloven is relatie, ofwel vormgeven aan die liefde. Dus geloven en liefde zijn nauw met elkaar verbonden. En niet ik zeg dat wie niet gelooft niet gered wordt, maar Jezus (onder anderen). Liefde hebben is 1, liefde tonen weer net even wat anders. Daar gaat het om, zoals ook Jezus aangeeft als Hij zegt dat niet ieder die "Heer, Heer" roept gered zal worden. God wil daden zien waaruit geloof blijkt en niet enkel woorden horen. Hoe Hij hiermee precies omgaat bij mensen die Jezus niet aanvaarden, laat ik graag aan Hem. Daar geef ik geen oordeel over. Daarbij weet ik wel dat God niet zo simpel oordeelt zoals sommige mensen helaas doen. In Romeinen 2 staat hier iets interessants over:

quote:

12  Immers, wie buiten de Wet heeft gezondigd, zal ook verloren gaan buiten de Wet; en wie gezondigd heeft onder de Wet, zal worden geoordeeld volgens de Wet.
13  Want niet zij, die de Wet horen, zijn rechtvaardig voor God; maar zij, die de Wet volbrengen, zullen gerechtvaardigd worden.
14  Welnu, wanneer de heidenen, die de Wet niet bezitten, natuurlijkerwijze de voorschriften der Wet onderhouden, dan zijn ze zonder de Wet zichzelf tot wet.
15  Ze tonen dan, dat de voorschriften der Wet in hun hart staan geschreven, en hun geweten legt dezelfde getuigenis af; zo ook hun gedachten, die beurtelings hen zullen aanklagen of vrijpleiten
16  op de Dag, dat God de verborgen daden der mensen door Christus Jesus zal oordelen, naar mijn Evangelie

Geloven in God, zo blijkt wel, is vooral een kwestie van het hart, wat zich uitwerkt in het dagelijks leven. Dat geloof is reddend, zo laat God weten, als we ons oog op Hem richten in ons leven. En dat kan blijkbaar ook zonder Hem als Persoon te kennen, als je Romeinen 2 zo leest. Maar hoe dat uiteindelijk straks gerealiseerd zal worden, dat laat ik echt aan Hem, al is Hij wel vrij duidelijk dat niet ieder gered zal worden. Want waar zijn al die waarschuwingen van Jezus en Zijn leerlingen en apostelen anders voor nodig?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij in een of andere knuffelgod gelooft...Maar liefde is wel iets meer dan knuffelen alleen ;)
« Laatst bewerkt op: september 21, 2008, 11:38:58 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 21, 2008, 11:36:26 am »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 08:40:

Helemaal mee eens ;)
« Laatst bewerkt op: september 21, 2008, 11:36:48 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 21, 2008, 11:42:15 am »

quote:

Gait, ben wel nieuwsgierig of je dat ook blijft zeggen in de context waarin Ivar het plaatst: alle mensen zijn gered...
JHWH = Ik ben

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 21, 2008, 11:45:17 am »
In de bijbel staat letterlijk dat er een eeuwig leven is en een eeuwige dood in de tweede dood. Maar wat staat er in de Hebreeuwse en Griekse brontekst?

In het Hebreeuws en Grieks staat net wat anders(heb ik me laten leren), namelijk een begrip dat staat voor een periode dat vele eeuwen duurt, in het meervoud. Een periode van meer dan honderd jaar of in werkelijkheid zelfs duizenden jaren of meer. Maar wel een periode met een begin en een einde. Van een rond de 80 jarige christen leerde ik dat in de Griekse brontekst het woord
“Anion” staat en dat betekent gewoon eeuw en niet eeuwigheid. Het staat dus ook in het meervoud dat "eeuwen der eeuwen" betekent. Maar wat een eeuw voor God is weten we niet. De tijden zijn bij Hem bekend. Ik geloof dat het hier om ontiegelijk lange periodes gaat. Alleen al gezien de tijd dat mensen nu al in het dodenrijk vertoeven. Zoals die omkwamen bij de zondvloed al duizenden jaren wachten op uitkomst.

Er zijn meer aanwijzingen. Zoals in 1 Petrus 3:19-20 :
“Hij (Jezus) is naar de geesten gegaan die gevangen zaten, om dit alles te verkondigen aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen, toen God geduldig wachtte en de ark gebouwd werd.“ (evangelisatie in het dodenrijk dus. Dit was na zijn sterven aan het kruis tijden de drie dagen dat hij in het dodenrijk was)

Dan heb je ook nog een paar verzen uit de deurerocanonieke boeken.
Wijsheid 11: 22 t/m Wijsheid 12:1 :
“Heel de wereld is voor U als een stofje op een weegschaal, als een dauwdruppel die ’s ochtends op de aarde valt. Omdat U alles kunt, ontfermt U zich over iedereen; u ziet voorbij aan de zonden van de mensen, opdat zij naar U terugkeren. Alles wat er is hebt U lief, niets van wat U gemaakt hebt is u te min; U zou het niet eens gemaakt hebben als U er een afkeer van had. Hoe zou iets tegen Uw wil kunnen blijven bestaan? Hoe zou iets kunnen voort bestaan als U het niet in het leven had geroepen? U, Heer, hebt het leven lief en spaart alles, omdat het van U is; in alles woont Uw onvergankelijke Geest.”

Als aansluiter op deze tekst waarin de opmerking “Hoe zou iets tegen Uw wil kunnen blijven bestaan?” staat 2 Petrus 3: 9 “De Heer is niet traag met had nakomen van Zijn belofte, zoals sommigen menen; Hij heeft alleen maar geduld u, omdat Hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.”

Het evangelie van Christus brengen is zeker noodzakelijk, opdat daarmee mensen de kans krijgen om van de tweede dood en het dodenrijk gered te worden door Jezus te volgen in geloof, vertrouwen en te luisteren naar het Woord van God. De weg van de tweede dood is namelijk zeer lang (een tijdperk van vele eeuwen), even zo het dodenrijk. Maar wat door het vuur gaat, wordt gezuiverd. Met andere woorden: het dient als straf om mensen daardoor bewust te laten maken van hun schuld en met als uit eindelijk doel, dat ze zich bekeren tot God de Vader door Jezus Christus.

Denk ook aan de gelijkenis van de verloren zoon. Wat de tekst betreft waarin staat dat God de redder is van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven, daar lees ik dat kinderen van God in het bijzonder gered worden. Waarom? Omdat zij niet in het dodenrijk en de tweede dood hoeven te lijden, maar al door hun keuze voor Jezus (bewust of onbewust, God leest de harten). Dat Hij toch de redder is van alle mensen komt omdat Hij ook de tweede dood als redmiddel gebruikt, waarmee ze kunnen kiezen. Als ze niet zouden kiezen voor Jezus, dan blijven ze in de dood. Maar zou dat niet gebeuren? Het is aan God! Net als wat Jezus tegen een discipel zei (volgens mij Thomas?) "Als ik wil dat Johannes blijft leven tot dat Ik terug kom, dan is dat niet uw zaak." We mogen het dus aan Hem toevertrouwen hoe het precies zal gaan.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2008, 12:22:14 pm door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 21, 2008, 12:03:58 pm »
Ik denk niet dat het zo zwart wit is als gesteld wordt in de openingspost.
Ik denk dat hier een wezenlijk verschil over het bijbel verstaan aan het licht is gekomen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 21, 2008, 02:24:43 pm »

quote:

HenkG schreef op 21 september 2008 om 11:42:
[...]

Gait, ben wel nieuwsgierig of je dat ook blijft zeggen in de context waarin Ivar het plaatst: alle mensen zijn gered...
Ik geloof zeker niet in een lege hel. Maar dat zegt Ivar ook niet, hij zet de twee verschillen die hij vindt naast elkaar en weet niet hoe hij dat moet verenigen geeft hij toe. Dat vindt ik wel eerlijk.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 21, 2008, 03:02:34 pm »
Modbreak:
Dit topic is niet conform de policy (Kader: De Apostolische geloofsbelijdenis)
en wordt daarom verplaatst naar LB
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 21, 2008, 03:24:18 pm »

quote:

IvarMeru schreef op 21 september 2008 om 08:32:
Dat jezus de redder is van alle mensen is daarmee niet verklaard mijnsinziens maar je argument van de wijze en dwaze maagden is wel sterk. Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of de bijbel wel 100% gods woord is.... Paas de link van dat artikel maar ben wel benieuwd. Eroplosleven is er niet bij hoor met reincanatie want dan duurt de voltooing van de wereld langer en graaft de mens zijn eigen graf want jij en ik weten allebei dat het goed is met god te leven en zonder kon kan nog wel eens flink klote zijn oom het even zachtjes uit te drukken. Aangaande reincarnatie: "Krachtig is het woord gods, dat vaneenscheid ziel en geest". Het lichaam is maar stof en een drager van ziel en geest en hart.

Dat artikel heb ik overigens niet van internet, maar ik kan als je wil de hoofdlijnen wel even samenvatten. Kijk, karma is sowieso iets helemaal niet christelijks want dan doe je het zelf. Dus dan vertrouw je niet langer op Jezus, maar gaat het om goede werken, terwijl Jezus die goede werken in ons leven wil werken door Zijn Geest. (efeze 2:11 die liggen al klaar en fil 2, zowel willen als werken) Waar staat die tekst over ziel en geest snijden? het gaat dan niet om lichaam en ziel... of lichaam en geest... Lijkt me dus vrij duidelijk dat het anders is, miss wordt hier meer bedoeld van de ziel is menselijk (vleeselijk) en de geest is geestelijk daarom wordt deze gescheiden. Dus meer in de zin van vlees tegenover geest. Het lichaam is geen drager van de ziel en geest, het is niet minderwaardig. Dat is absoluut niet in de lijn van de Bijbel zoals ik al zei. Lees maar eens 1 tim 4! oefening van het lichaam heeft wel nut, het lichaam wordt niet afgschreven, wat de dwaaleraars dus wel beweerden!

Maar wat is je vraag aangaande de dwaze en wijze meisjes? (Wat ik trouwens wel grappig vind is dat de dwaze meisjes helemaal geen olie hadden, in de grondtaal staat het wordt extra gewoon helemaal nergens, ze hadden dus eigenlijk niks in de relatie met de bruid gestoken, ze wachte op hem, maar niet omdat ze hem kende)

Over de Bijbel 100% woord, ik heb laatst een aantal artikelen gebruikt om een stuk te schrijven over de Bijbel. Ze hebben me ontzettend geholpen. Als je niet zegt dat de Bijbel 100% geinspireerd (geademd) door God is dan kan je overal wel twijfels bij hebben. Als één stuk tekst niet klopt, waarom zouden de andere dan wel kloppen. (En laat je niet gek maken door het gezwets van de paul verhoevens enzo, dat is kolder, alsof wij kunnen beslissen wat Jezus heeft gezegd, dat is ontzettend hoogmoedig.)

http://www.comereason.org/cmp_rlgn/cmp005.asp
http://www.comereason.org/cmp_rlgn/cmp006.asp
http://www.comereason.org/cmp_rlgn/cmp030.asp

Deze site geeft ook meer antwoorden op vragen die je stelt, zoals over de hel en een liefhebbende God. Ik zou er eens surfen, hardstikke interesant.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2008, 03:28:20 pm door farao »
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 21, 2008, 03:25:36 pm »
@gait: Als je zegt dat het woord eeuwig niet voor altijd betekend, moet je dan stellen dat de hemel ook niet voor eeuwig (altijd) is?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 21, 2008, 07:37:11 pm »

quote:

farao schreef op 21 september 2008 om 15:25:
@gait: Als je zegt dat het woord eeuwig niet voor altijd betekend, moet je dan stellen dat de hemel ook niet voor eeuwig (altijd) is?

Dat klopt, want na de hemel komt het paradijs. Ik geef het woord weer wat er in de Griekse brontekst gebruikt wordt en wat het betekent. Het woord Aeoon op zijn grieks geschreven betekent dus letterlijk eeuw en Aeoon ton Aeoon betekent letterlijk vertaalt eeuwen der eeuwen. Nu hebben de vertalers van onze bijbel gedacht met de kerk der eeuwen dat het een oneindig lange tijd betreft, maar dit is wat er letterlijk staat 'eeuw' en 'eeuwen der eeuwen'. Dan nog is de vraag wat men er mee bedoelt. Ik zelf geloof niet dat het letterlijk een eeuw is, maar dat er een periode mee aangegeven wordt, net als de 7 dagen waarin God de aarde schiep volgens mij niet letterlijk 7 dagen is, maar 7 periodes. Een discussie appart dus, maar hier betreft dus de discussie wat een eeuw of eeuwen der eeuwen inhoudt. Dat laatste is al helemaal niet helder te krijgen, met opzet geloof ik. Want hoelang is nu eeuwen der eeuwen? Geen idee, maar God wil dat we een eeuwig leven hebben in de hemel, inplaats van in het dodenrijk en in het paradijs in plaats van in de brandende vuurzee. In het paradijs blijven tijdperken elkaar opvolgen en er komt geen eind meer aan, want God laat nooit varen wat Zijn hand begon.

En wat ik me ook af vraag in jullie standpunt: heb je er vrede mee dat je voor altijd in het paradijs gelukkig bent, terwijl anderen voor altijd de straf moeten dragen? Is dat niet nutteloos wreed?
« Laatst bewerkt op: september 21, 2008, 07:43:57 pm door gaitema »

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 22, 2008, 11:06:26 am »
rechtvaardig? Moet wel altijd denken aan die gelijkenis met de arbeiders die hetzelfde loon krijgt. Ben je blij als iedereen wordt gered terwijl jij wel een heel leven met God had? (retorisch naar mijzelf en miss anderen) Ik denk het wel, omdat het leven met Jezus beter is dan zonder Jezus. Het zou geweldig zijn als iedereen gered zou worden, maar de vraag is of dit ook gaat gebeuren? Zijn offer is geen ticket naar de hemel, maar wel naar (een relatie met) God.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 22, 2008, 11:05:19 pm »

quote:

farao schreef op 22 september 2008 om 11:06:
rechtvaardig? Moet wel altijd denken aan die gelijkenis met de arbeiders die hetzelfde loon krijgt. Ben je blij als iedereen wordt gered terwijl jij wel een heel leven met God had? (retorisch naar mijzelf en miss anderen) Ik denk het wel, omdat het leven met Jezus beter is dan zonder Jezus. Het zou geweldig zijn als iedereen gered zou worden, maar de vraag is of dit ook gaat gebeuren? Zijn offer is geen ticket naar de hemel, maar wel naar (een relatie met) God.

Dat klopt, maar je verwart wel iets, want ik geloof dat slecht weinigen naar de hemel gaan, de meesten komen in het dodenrijk terecht en daarna na het grote oordeel in de tweede dood. Dus is het inderdaad geen vrijticket naar de hemel. Daar ben ik helemaal mee eens. Wat ik zeg is dat wat door het vuur gaat gezuiverd wordt. Anders zou God hem niet door het vuur laten gaan. Uiteindelijk komt het voor een ieder er hier op neer: wie voor de dood kiest zal sterven, maar wie voor het leven kiest al is hij al gestorven zal leven. En het leven is in Christus, het is aan hen de keus. Wij hebben al voor Hem gekozen broeder, laten we bidden voor al die genen die voor de dood hebben gekozen. Daarbij, de weg naar het leven gaat voor de geestelijk dode door diepe duisternis heen, pas na de storm zal het aangenaam worden. En die weg is lang en smal en gaat over bergen en door diepe dalen, over moeilijk begaanbare wegen met veel hindernissen.
Zie trouwens ook mijn onderschrift, de woorden van Jezus:
« Laatst bewerkt op: september 22, 2008, 11:09:45 pm door gaitema »

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 22, 2008, 11:41:40 pm »
Yes amen, ik hoop ook op die genade en dat we echt oprecht vreugdevol mogen zijn als er meer mensen gered worden dan we denken. maar, de valkuil is om nu hierdoor laks te worden en toch te denken dat het goed komt, want dan zit je denk ik weer op de verkeerde (brede) weg. ;)

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: september 23, 2008, 01:52:38 am »

quote:

Thorgrem schreef op 21 september 2008 om 12:03:
Ik denk niet dat het zo zwart wit is als gesteld wordt in de openingspost.
Ik denk dat hier een wezenlijk verschil over het bijbel verstaan aan het licht is gekomen.
Explain plz?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: september 23, 2008, 12:48:26 pm »

quote:

farao schreef op 22 september 2008 om 23:41:
Yes amen, ik hoop ook op die genade en dat we echt oprecht vreugdevol mogen zijn als er meer mensen gered worden dan we denken. maar, de valkuil is om nu hierdoor laks te worden en toch te denken dat het goed komt, want dan zit je denk ik weer op de verkeerde (brede) weg. ;)
Zeker weten, helemaal met je eens.  De dood is dan ook zeker geen pretje, vooral niet als die minstens duizenden jaren duurt (wellicht nog veel langer), met dat voor ogen zijn we zeker niet klaar met het brengen van het evangelie in de wereld. Hoe dat dan moet is trouwens weer een boeiende vraag, ik geloof dat God je daarvoor de gelegenheden bied. Ik heb wel eens in dat soort gelegenheden gezeten dat ik gewoon in dat soort gesprekken belande.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: september 23, 2008, 12:53:03 pm »

quote:

Hoe ga je met de Bijbel om, wat betekend de Bijbel voor jou. Bijvoorbeeld:

Is jouw geloof gebaseerd op de Bijbel <-> Is de Bijbel gebaseerd op jouw geloof.

Vind je losse citaten van belang <->Vind je een contextuele lezing van belang.

Is de Bijbel het Woord van God <-> Is Christus het Woord van God.

Is de Bijbel de boodschap en Christus de boodschapper <-> Is de Bijbel de boodschapper en Christus de boodschap.

enz enz.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2008, 12:53:43 pm door Thorgrem »

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: september 23, 2008, 02:06:34 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 september 2008 om 12:53:
[...]

Hoe ga je met de Bijbel om, wat betekend de Bijbel voor jou. Bijvoorbeeld:

Is jouw geloof gebaseerd op de Bijbel <-> Is de Bijbel gebaseerd op jouw geloof.

Vind je losse citaten van belang <->Vind je een contextuele lezing van belang.

Is de Bijbel het Woord van God <-> Is Christus het Woord van God.

Is de Bijbel de boodschap en Christus de boodschapper <-> Is de Bijbel de boodschapper en Christus de boodschap.

enz enz.
Oke, en hoe is dat volgens jou van toepassing op dit topic?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: september 23, 2008, 02:52:38 pm »

quote:

Ulysses schreef op 23 september 2008 om 14:06:
[...]

Oke, en hoe is dat volgens jou van toepassing op dit topic?
Sorry, ik heb je een klein inzicht gegeven, ik wil mensen verder geen woorden in de mond leggen. Doe ermee wat je kan, en zo niet, laat het dan links liggen.