sorry, recoil effect is verzonnen term. 't is iets als 'elastiekje', maar dan anders, in mijn opleiding. 't Is de beste benaming van wat ik bedoel.
Wat ik bedoel is: Amerika hield zich afzijdig tijdens WOII, vond dat Europa problemen zelf maar uit moest zoeken. Pas later, na bombardement op Pearl Harbor, zag Amerika zich genoodzaakt mee te doen met het gevecht tegen de japanse alliantie.
Dat beviel hen kennelijk heel goed, want sinds die tijd zien zij zich als redder van de wereld. Canada heeft daar bijv. geen last van. Eerst bestreed Amerika het rode kwaad (vietnam, steun aan mujahedin), later de islam (steun aan Saddam Hussein tegen Iraneense Sji-ieten, wegjagen Mujahedin uit Afghanistan) en nu alles dat 'de wereld eenheid' bedrijgt, lijkt het. Dat paternalisme heeft al heel wat doden op zijn geweten, en is geboren tijdens de WOII, volgens mij.
Dus van een koele kikker (ene uiterste) is Amerika ineens ieders' held aan het spelen, of dat nu leuk is of niet (aan de andere kant weet ik niet of het gerechtvaardigd is: Amerika bemoeide zich niet met Bosnie eo, of Rwanda, of de Ivoorkust, of... En Hussein moest, wat mij betreft, sowieso weg). Het andere uiterste dus.