Auteur Topic: preek moet rustig en onrustig maken  (gelezen 3692 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
preek moet rustig en onrustig maken
« Gepost op: september 04, 2008, 11:42:30 am »
Hallo,

ik dacht vandaag na over wat een preek met je zou moeten doen.

Nu heb ik een stelling, waarvan ik benieuwd ben wat jullie ervan vinden.
Erg ingewikkeld is die stelling niet, misschien zijn we er zo mee klaar, maar dan zou ik het ook leuk vinden om aanvullingen te horen over hoe werkelijke preken dit illustreren van mezelf en wie weet van jullie.

De stelling: een preek moet rustig en onrustig maken. Ons nieuwe mens die God zoekt wordt rustig omdat God in de preek aangeboden wordt en onze oude mens die God ontwijkt en ergens anders rust zoekt wordt onrustig gemaakt, doordat wordt laten zien dat die rust een valse rust is.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 04, 2008, 09:26:42 pm »

quote:

mirt schreef op 04 september 2008 om 11:42:
ik dacht vandaag na over wat een preek met je zou moeten doen.

Nu heb ik een stelling, waarvan ik benieuwd ben wat jullie ervan vinden.
Erg ingewikkeld is die stelling niet, misschien zijn we er zo mee klaar, maar dan zou ik het ook leuk vinden om aanvullingen te horen over hoe werkelijke preken dit illustreren van mezelf en wie weet van jullie.

De stelling: een preek moet rustig en onrustig maken. Ons nieuwe mens die God zoekt wordt rustig omdat God in de preek aangeboden wordt en onze oude mens die God ontwijkt en ergens anders rust zoekt wordt onrustig gemaakt, doordat wordt laten zien dat die rust een valse rust is.
Je hebt zeker net die Amerikaanse bestseller gelezen:
Preaching the Gospel: 'To comfort and to challenge'.

Moeten we dat hier nog weer eens gaan herkauwen?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 04, 2008, 10:35:51 pm »
Er moet niks hoor, nee, ik heb dat boek niet gelezen. Het was zomaar een gedachte van mij. En we hadden laatst een preek die heel onrustmakend was, dat wil ik nog een keer hier neerzetten. Ik dacht: laat ik het dan een 'noemer' geven en er komen misschien nog meer 'preekverslagen'. Zoiets. Ik zal eens gaan googlen op deze bestseller...

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 05, 2008, 10:13:06 am »
Een goede preek kan zoveel dingen zijn. Zoveel dat ik betwijfel of het allemaal te combineren is in een preek. De preek moet een doel bereiken, een doel wat de predikant/dominee/priester/wie dan ook, voor ogen heeft. Dat hangt ook af van de lezing die dag.
Enkele punten die ik belangrijk vind in een preek is dat het raakvlak met de lezingen heeft, dat de lezingen verder verdiept en uitgelegd worden. Een preek heb ik het liefst die helder en te doorgronden is, maar mag daarentegen niet oppervlakkig blijven. Wat mij betreft duurt een preek ook niet te lang, een kwartier vind ik toch wel het maximale om de aandacht er goed bij te houden. Een preek kan de toehoorders laten nadenken, en op zichzelf laten reflecteren. Een preek kan bemoedigend zijn, een voorbeeld stellen. Ik vind het vreselijk als in een preek een bepaald iets tig (meer dan twee) keer herhaald wordt, dan gaat het me vervelen, dan voel ik me niet serieus genomen.
Goed, nu dit gezegd hebbende heb ik waarschijnlijk slechts een tipje van de sluier opgelicht van wat ik vind dat een preek zou kunnen zijn.

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 05, 2008, 11:37:58 am »
Een preek zou ook voldoende stof voor een week moeten zijn.

Het liefst dat de middagpreek de ochtendpreek versterkt.
Een discussie is als een boot

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2008, 04:46:05 pm »
Kijk, en dat zou mij niets lijken. Daarom is een preek volgens mij ook nog eens sterk afhankelijk van de stroming.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2008, 04:46:13 pm door Thorgrem »

dovanlo

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 05, 2008, 09:54:40 pm »
Ik ben, met mijn gezin, lid van een vacante kleine gemeente. Elke zondag komen er andere predikanten en vaak is er 's morgens preek lezen.

Het jammere is dat predikanten niet altijd goed weten wat er speelt bij ons in de gemeente, waar we mee bezig zijn en dan zijn preken nogal vaak algemeen, zegmaar. Dat mis ik nog al eens.

Ook HC-preken worden nauwelijks gehouden, en lijn in de prediking?? Nee dus. Hooguit bij predikanten die vaak komen, die durven zelfs nog wel eens een serie te houden, maar dan moet je geheugen goed zijn en niet de ene keer mijn man en dan weer ikzelf 's middags in de kerk zitten...

Dusja, het is altijd wel wat...

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 05, 2008, 10:28:05 pm »
Wij hadden laatst een preek over de arme lazarus en de rijke man. Die rijke man had nooit verwacht dat hij in de hel en lazarus in de hemel zou zijn. Omdat rijk in die tijd stond voor: geslaagd bij God zijn. De dominee zei dat de gelijkenis niet bedoelt was om ons iets te leren over hemel en hel op zich, (of je elkaar daar bijvoorbeeld kan zien of niet) maar het moet wakker schudden. Als wij denken: we zijn bij God geslaagd als we zo of zo zijn, dan wil God ons wakker schudden. Zo denken wij misschien wel dat we met (door) al onze kerkdiensten en al ons geregel in de kerk geslaagd zijn bij God, dan zou de gelijkenis als volgt kunnen zijn om ons wakker te schudden: en dan zie je ineens dat die buurman die op zondag altijd naar voetbal gaat er wel komt en jij niet.

Dat was super onrustmakend. Wat dan gebeuren is, als de nadruk zo erg op dat onrustmakende zit dat je, omdat je er (onbewust) van uit gaat dat een preek je rustig hoort te maken (wij zitten goed - gevoel, terwijl deze preek daar juist tegenaan schopte) dat je dan bij de koffie tegen elkaar zegt: de dominee weet het weer goed te zeggen, goed gevonden! En je bent blij dat je in de kerk zit met zo'n goede dominee. Je bent er weer gerust op...

Daar zat ik wat over door te denken. En toen dacht ik: een preek zal altijd onrustig maken en altijd ook rustig, als het een preek is volgens Gods wil. Hoe goed of slecht op andere punten dan ook...

Om op de vorige post in te gaan: om heilzaam onrustig te maken en ook om heilzaam rustig te kunnen maken is het nuttig als een dominee weet wat er speelt in de kerk. Maar ook breder dan de kerk. Het kan ook gaan over onze samenleving waar wij toch ook vaak meer door beïnvloed worden dan wij zouden willen. Het is nuttig, maar God kan natuurlijk ook een dominee wel eens gebruiken die een gemeente niet kent...
« Laatst bewerkt op: september 05, 2008, 10:31:46 pm door mirt »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 05, 2008, 10:55:59 pm »
m.i. moet een verkondiging ons de liefde, gaven, zegening en troost van God voor Zijn kinderen, Zijn zoeken naar zondaars die dreigen verloren te gaan, inclusief de negative consequenties. Het wijzen van de weg tot redding door bekering bekend maken en tevens helder maken hoe wij in het dagelijks leven discipelen kunnen zijn.
Dit complete pakket is een must voor elke christen en ongelovige.
Daarmee geeft een verkondiging rust, prikkelt en attendeert / schudt wakker.
Een heilzame verkondiging moet rust opleveren omdat in de waarheid prake is van de liefde Gods en daarin is geen vrees.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2008, 10:57:52 pm door grondig christelijk »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 22, 2008, 02:32:49 pm »
Een preek moet altijd iets doen of `maken` denk ik.
Dat is echter erg persoonlijk denk ik!
Als we zelf te `rustig` zijn hebben we een onrustige preek nodig, die ons wat stress geeft, en als we onrustig zijn in ons hart, hebben we een rustgevende boodschap nodig denk ik.
Asl zowel de prekende, en de luisteraar zich innerlijk voorbereiden zal dit door God`s ingreep goed plaatsvinden denk ik.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 22, 2008, 05:11:04 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 22 september 2008 om 14:32:
Een preek moet altijd iets doen of `maken` denk ik.

Het is niet de preek die iets doet of maakt, het is de werking van de Heilige Geest die tot ons spreekt. Het kan één woord of zin zijn, of het hele verhaal. Helaas ontberen sommige preken de kracht van die Geest omdat ze in eigen kracht zijn gemaakt.
Stel dat de HG op de zondagochtend ineens zou aangeven dat het over "iets" heel anders moet gaan, hoe reageer je daar dan op. Als voorganger, organist/ musicus die zih heeft voorbereid en koster die het liedbordje gereed moet maken? Komt dat wel eens voor?

Siep

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 23, 2008, 10:44:37 am »
Voor mij is het belangrijk welke houding ik heb bij het beginnen van een preek. Het is mij regelmatig overkomen dat ik negatief naar de kerk ging omdat ik wist welke predikant er voor zou gaan. Als je met een open houding gaat en luistert naar wat er wordt gezegd, daarna ook die dingen filtert wat voor jou belangrijk kan zijn, is elke preek een goede preek. Ook al ga ik soms met een klein dingetje naar huis, dan heb ik er weer voer bij voor de komende week.

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 23, 2008, 11:20:36 am »
onze voorganger zei laatst (ik vond 'm sterk :)):

Een kerkdienst is geen informatie-uurtje, maar een transformatie-uurtje.
<><

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 23, 2008, 02:31:59 pm »
Ja, de Heilige Geest werkt, maar de HG werkt door mensen, in het geval van de preek, ideaal gezien door de proeker - die heeft dan wel de verantwoordelijkheid om zich met innig gebed voor te bereiden natuurlijk.

De HG werkt ook via ons geweten, vooral als we erg oprecht zijn!

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 26, 2008, 01:57:44 am »
De Heilige Geest werkt definitief door mensen, naast, direkt via de geest zelf (bijvoorbeeld bij profeten) of het individuele geweten.
Er zijn zelfs mensen die geloven dat de Heilige Geest de Hoge priester Zacharias gebruikte om Jezus te verwekken, tijdens Maria`s verblijf aldaar voor ze weer terugging naar Nazareth en haar toekomstige echtgenoot Jozef. Zij beweren dat God niet tegen zijn eigen principes van schepping zal werken (nl. het samengaan van sperma en eicel, ten einde nieuw leven te creeeren)
Dit gebeurde namelijk vaak in het Oosten, dat iemand in een vertrouwde positie, die tegelijk ook een priestersrol vervulde, zo`n verantwoordelijkheid op zich nam.  Zonder lust of persoonlijke belangen, geloofde men dat God op die manier zou kunnen werken, en mensen schreven dit toe aan Zijn Heilige Geest!!!

OP z`n minst behoort iedere preker, of zelfs iedere Vader of Moeder t.o.v. hun kinderen, trachten een instrument van de Heilige Geest te zijn, ten einde soms rust, en andere tijden onrust te verwekken.

djmexx

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 30, 2008, 09:07:15 pm »
Dit wordt mijn eerste bericht op dit forum, ben al lang niet meer op een forum geweest, heb het gevoel dat ik het weer moet doen, ben ik er weer meer inhoudelijk mee bezig. ik hoop in ieder geval op leerzame gesprekken :)

maar om op het onderwerp te reageren:

persoonlik vind ik het erg belangrijk dat je op de dingen gewezen wordt waar je je het liefst eigenlijk niet mee bezig houd.
Ben een aantal keer vol geraakt onder een preek dienst, op enkele momenten kon ik wel in elkaar stoorten, maar daar zit ook de troost bij.
De dominee of predikant moet niet naar de menselijke wil preken, meestal voel je wel of iets eigenlijk wel of niet klopt.
Als de waarheid maar gepreekt wordt.

Zelf vind ik het het fijnst als ze ook verhalen vertellen uit hun dagelijks leven, om een punt duidelijk te maken.
Daar voel ik me altijd sterk tot aangetrokken, mede omdat het waarschijnlijk ook beter te begrijpen is.

En het rustig preken, soms wordt er iets te druk gepreekt, dan vind ik het wat moeilijker te volgen.

Maar elke manier die door woord en geest is, roept vertelt en waarschuwd.
als ik het zo goed verwordt, hoop weer in rust mijn gedachten de aankomende tijd te kunnen verworden.
Bij leven en welzijn

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 04, 2008, 08:41:50 am »
De Heilige Geest werkt definitief door mensen, naast, direkt via de geest zelf (bijvoorbeeld bij profeten) of het individuele geweten.
Er zijn zelfs mensen die geloven dat de Heilige Geest de Hoge priester Zacharias gebruikte om Jezus te verwekken, tijdens Maria`s verblijf aldaar voor ze weer terugging naar Nazareth en haar toekomstige echtgenoot Jozef. Zij beweren dat God niet tegen zijn eigen principes van schepping zal werken (nl. het samengaan van sperma en eicel, ten einde nieuw leven te creeeren)
Dit gebeurde namelijk vaak in het Oosten, dat iemand in een vertrouwde positie, die tegelijk ook een priestersrol vervulde, zo`n verantwoordelijkheid op zich nam. Zonder lust of persoonlijke belangen, geloofde men dat God op die manier zou kunnen werken, en mensen schreven dit toe aan Zijn Heilige Geest!!!

OP z`n minst behoort iedere preker, of zelfs iedere Vader of Moeder t.o.v. hun kinderen, trachten een instrument van de Heilige Geest te zijn, ten einde soms rust, en andere tijden onrust te verwekken.