quote:
grondig christelijk schreef op 29 oktober 2008 om 12:39:[...]
Laat ik er aan toevoegen dat protestanten ten tijde van de reformatie evenzo de handen, de dood ten gevolge hebbende, sloegen aan de dopersen.
Iets waar ook geen of heel weinig aandacht aan is besteed in de lessen van de kerkgeschiedenis geschoeid op protestantse leest.
Daarom zijn velen uitgeweken naar Amerika. Opvallend dat het doperse gedachtengoed in deze tijd weerkeert vanuit Amerika naar ons Nederland.
Klopt ook inderdaad.
Het heeft in mijn ogen altijd iets pervers gehad dat een 80-jarige guerilla waarin kooplieden en lage adel de macht grepen in dit land, nog steeds wordt verkocht als een soort apokalyptische strijd van de goeden (lees "de protestanten") tegen de slechten (lees "de katholieken")
Daarbij voorbij gaand aan kleine details als:
- De Vlaamse rijke burgers wel katholiek bleven, maar net zo graag van de Spanjaarden af wilden
- De onderdrukking van iedere vorm van godsdienstvrijheid, en het instellen van een staatskerk die het bijna twee eeuwen vol hield (ter vergelijking: de onderdrukking van godsdienstvrijheid wordt tot op de dag van vandaag geleerd als argument voor het verzet tegen Spanje, en het samengaan van Kerk en Staat in Rome wordt nog steeds vaak de RKK voor de voeten geworpen, terwijl dat samengaan slechts enkele decennia duurde tegen de tijd dat van een Romeinse staat al nauwelijks meer sprake was)
- De genocide in de Kempen, waar een compleet platteland werd uitgemoord wegens steun aan Den Bosch in de strijd tegen de troepen van de prins
- De grootschalige diefstal, moord, foltering, etc., jegens de katholieke Kerk en haar geestelijkheid
- De zeer ernstige onderdrukking ook van niet-katholieke christenen niet behorende tot de staatskerk
- De maatschappelijke uitsluiting, uitbuiting en diepe minachting jegens de meerderheid van de eigen bevolking
etc., etc.
En ik blijf het maar herhalen: het is een beetje kinderachtig als je daar vandaag nog moeilijk over doet. Alleen, het is bijna crimineel kinderachtig om nog steeds de staatskerk-propaganda als historische feiten te presenteren.
Het is voor mij althans niet zonder betekenis dat nog steeds een telg uit een Duitse roversfamilie op de Nederlandse troon zit, wier leden, om maar een voorbeeldje of twee te schetsen:
- aantoonbare minachting voor het katholieke geloof uitdragen (men herinnere zich de reactie van Bernard op de commotie die ontstond toen Juliana de communie ontving)
- aantoonbare minachting tot op regeringsniveau voor het katholieke volksdeel (men herinnere zich de afwezigheid van ons staatshoofd bij de uitvaart van Johannes Paulus II)
Ik weet, men moet volwassen zijn en niet zeuren. Maar ik vraag me wel eens af waarom Nederlanders vaak de mond vol hebben over de manier waarop andere landen met hun geschiedenis om gaan, als je weet hoe Nederland de eigen ogen gesloten houdt.