Ik heb begrepen dat de kerstman een verkeerde interpretatie van Sinterklaas is door Canadezen die Nederlanders daar het Sinterklaasfeest zagen vieren. Daarna is het over heel de wereld uitgewaaierd, ook weer naar Nederland. Nu zijn de Sint en zijn verkeerde interpretatie elkaars concurrenten…
Ik vier Sinterklaas met de kinderen en ik heb leuke herinneringen aan het Sinterklaasfeest van vroeger, maar toch heb ik bedenkingen. Die zal ik zo noemen, maar ik wil daarna ook vragen stellen nav deze discussie over onze identiteit, dat vind ik gewoon interessant. Ik moet alleen een klus afmaken, dus dat doe ik dan later.
Bedenkingen: het zal best zo zijn dat er gekleurde mensen zijn die er geen moeite mee hebben, maar er zijn er ook die er wel moeite mee hebben. Ik kan me ook goed voorstellen dat er zijn die er wel moeite mee hebben, maar het niet zeggen. Vaak wordt gezegd: zwarte Piet is toch gewoon een schoorsteenveger. Dat kan wel zo zijn, maar we doen niet erg ons best ze daarop te laten lijken. Dan zou ik denken aan wat onregelmatig zwart op het gezicht, en verschillende haarstijlen om verwarring te voorkomen.
Misschien als je het omdraait, wordt deze bedenking wat begrijpelijker, als wij als blanken ergens een minderheid zijn en we zouden daar in het verleden gediscrimineerd zijn door zwarten, hoe zouden wij het dan vinden als er een dag in het jaar was waarop blanken zich wit schilderen en een pruik met blond of bruin haar opdeden en heel stijfjes (wat daar belachelijk is) over straat gaan lopen.
Het is natuurlijk een leuk familiefeest. Maar er zijn vele manieren te bedenken om het als familie leuk met elkaar te hebben. Het is traditie, ja, maar dat op zich kan toch nooit een reden zijn om iets in stand te houden (op de manier waarop het nu gevierd wordt bedoel ik)