quote:
wateengedoe2 schreef op 23 november 2008 om 15:40:[...]
[...]
[...]
[...]
Zomaar wat citaten uit dit topic. Ik ben waarschijnlijk niet de eerste katholiek die het doorgelezen heeft. Maar nog geen katholiek antwoord. Ik zou haast zeggen: vind je 't gek? Wat een zelfingenomenheid, botheid en totaal onbenul spreekt er uit een aantal van deze quotes (niet allemaal, maar er zijn er ook enkele bij die weliswaar goed bedoeld zijn, maar toch heel naar overkomen. Ik kan de energie niet opbrengen om in zo'n antipaaps klimaat ook nog eens serieus te gaan antwoorden). Ik zou zeggenz: zoek het uit, en dan letterlijk. Ga toch éérst eens nalezen wat een bisschop nou werkelijk is en wat dat wijdingsambt betekent in de RKK. Er zijn al tig malen links gepost op het GKv-forum waar je dat kunt nazoeken.
Sorry voor de kwade toonzetting, maar ik hoop dat je ook kunt begrijpen dat het eens genoeg is geweest. Zoveel energie er hier m.n. door Thorgrem, RKdiak en Laodicea wordt gestopt in het keer op keer antwoorden van vragen en opmerkingen over de RKK en wat is het resultaat ... Niets, zo blijkt, want altijd maar weer die aloude vooroordelen, die de kop opsteken en dat gepaard met een botheid die tenenkrommend is

Waarom moeten jullie sowieso je zo spiegelen aan de RKK? Wij zitten toch ook niet te klagen over hoe doorzichtig onwaar en slecht en vergezocht de protestantse opbouw en leiding van de kerkgemeentes is (niet gezegd dat ik dat vind, maar ik zet het tegenover hoe jullie hier wel over de RKK praten)?
Het probleem is ook wel een beetje dat als we als protestanten de begrippen "bisschop", "vader", "priester" en "plaatsvervanger van Christus" behandelen dat je dan onherroepelijk geconfronteerd wordt van de visie's van de RKK, lutheranen, anglicanen, Armeens apostolischen, oosters orthodoxen en andere (nestoriaans of zo?) orthodoxe oosterse kerken.
Vandaar dat ik zelf bij het begrip bisschop wilde aangeven wat ik van de hervormde dominee leerde en daarbij mijn vermoeden uitsprak dat dat een beperktere zienswijze is dan dat de RKK er aan geeft zonder de intentie te hebben de RKK negatief weer te zetten.
Ook omdat ik vermoed dat dit een gevoelig onderwerp is, want in wezen zeg ik daarmee dat een bijbelstudiekringleider op bepaalde momenten een herdersfunctie vervuld, dus een bisschoppenlijke functie.
Bij begrip 'vader' vermoed ik dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de Vader die onze Vader is en de geestelijke vaders die we allemaal voor anderen kunnen zijn, doch op gelijkwaardige hoogte tot elkander. Daarbij bekeek ik hoe paulus als herder optrad en zag een bijzondere rol. Hij ging in gesprek, schreef brieven, vermaande ook, maar vertrouwde verder het gezag binnen de gemeentes aan oudsten toe.
Deze gesprekken hebben gevoelige raakvlakken, maar de intentie is niet om mensen voor hun hoofd te willen stoten van mij uit.