Auteur Topic: Apostel of bisschop?  (gelezen 3948 keer)

mohamed

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Gepost op: november 23, 2008, 11:40:18 am »
Naar de katholieke opvatting zetten de bisschoppen (Grieks: επισκοπος epi-skopos, letterlijk 'opzichter') de leer- en herdersfuncties van de door Christus uitgekozen twaalf apostelen voort, de apostolische successie. In een ononderbroken keten van handopleggingen gaat het ambt van bisschop terug op deze apostelen. Als eerste onder de bisschoppen wordt de paus beschouwd, in navolging van dat Petrus de eerste onder de apostelen was.

Wat is het verschil tussen een apostel en een bisschop? En wat betekent een bisschop voor de protestanten onder ons? Staat hij boven of onder een dominee?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #1 Gepost op: november 23, 2008, 12:47:16 pm »
Verreweg de meeste protestanten kennen geen bisschoppen, dus stellen die ook niet 'boven of onder' een dominee.
Overigens is 'boven' natuurlijk sowieso een vreselijk begrip. Als ik het gereformeerde model projecteer op de RKK, is de paus het laagste ambt. De paus dient de bisschoppen, de bisschoppen dienen de priesters, de priesters dienen de kerk.

mohamed

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #2 Gepost op: november 23, 2008, 12:54:29 pm »

quote:

Pooh schreef op 23 november 2008 om 12:47:
Verreweg de meeste protestanten kennen geen bisschoppen, dus stellen die ook niet 'boven of onder' een dominee.
Overigens is 'boven' natuurlijk sowieso een vreselijk begrip. Als ik het gereformeerde model projecteer op de RKK, is de paus het laagste ambt. De paus dient de bisschoppen, de bisschoppen dienen de priesters, de priesters dienen de kerk.

Volgens de katholieke kerk is de paus de plaatsbekleder van Christus, Die de Allerhoogste is, dus op aarde is de paus voor hun een zeer hoge pief, geen leuk begrip misschien, maar wel hun realiteit.
Zou jij het passend vinden om apostel Paulus een bisschop te noemen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #3 Gepost op: november 23, 2008, 01:30:32 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 november 2008 om 12:54:
[...]

Volgens de katholieke kerk is de paus de plaatsbekleder van Christus, Die de Allerhoogste is, dus op aarde is de paus voor hun een zeer hoge pief, geen leuk begrip misschien, maar wel hun realiteit.
Zou jij het passend vinden om apostel Paulus een bisschop te noemen?
Bisschop betekent herder volgens een hervormde dominee bij ons, dus was Paulus wel een bisschop.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #4 Gepost op: november 23, 2008, 01:35:27 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 november 2008 om 11:40:
Naar de katholieke opvatting zetten de bisschoppen (Grieks: επισκοπος epi-skopos, letterlijk 'opzichter') de leer- en herdersfuncties van de door Christus uitgekozen twaalf apostelen voort, de apostolische successie. In een ononderbroken keten van handopleggingen gaat het ambt van bisschop terug op deze apostelen. Als eerste onder de bisschoppen wordt de paus beschouwd, in navolging van dat Petrus de eerste onder de apostelen was.

Wat is het verschil tussen een apostel en een bisschop? En wat betekent een bisschop voor de protestanten onder ons? Staat hij boven of onder een dominee?
Omdat bisschop letterlijk herder betekent, kan je stellen dat we als protestanten geloven dat een dominee onze bisschop is. Aangezien een dominee de gemeente leid en de herder van de plaatselijke gemeente is. Maar volgens RK begrippen niet voldoende denk ik.

Arend82

• hoi
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #5 Gepost op: november 23, 2008, 01:59:30 pm »

quote:

[...]

..de paus de plaatsbekleder van Christus, Die de Allerhoogste is,..

als je de bijbel serieus neemt kan je volgens mij stellen dat wij allen plaatsvervanger/bekleder zijn van Jezus sinds de uitstorting van de heilige geest..

quote:

Hand 2:7 Ze waren buiten zichzelf van verbazing en zeiden: ‘Het zijn toch allemaal Galileeërs die daar spreken?

Op een of andere manier denk ik dat we qua (denk)structeren ten opzichte van onze gemeentes uit dit vers wel wat kunnen leren.. want om het even een beetje ruw te vertalen staat hier volgens mij iets in de strekking van "Het zijn toch een stelletje boeren zonder opleiding?"
Dit laat volgens mij wel zien dat God al die door ons bedachte leer systemen en kerk structuren niet nodig heeft om waarheid te kunnen spreken en zijn schapen te weiden.. in Christus zij wij voor hem allemaal gelijk.. het lichaam van Christus.. hier en nu
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 01:59:56 pm door Arend82 »

mohamed

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #6 Gepost op: november 23, 2008, 02:05:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 november 2008 om 13:30:
[...]

Bisschop betekent herder volgens een hervormde dominee bij ons, dus was Paulus wel een bisschop.
Stel dat Paulus dan nu als bisschop op aarde was, zou hij dan ook rekenschap aan de Paus moeten afleggen zoals de andere bisschoppen? Zo nee, hoezo was hij dan bisschop?
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 02:06:33 pm door mohamed »

mohamed

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #7 Gepost op: november 23, 2008, 02:08:45 pm »

quote:

Arend82 schreef op 23 november 2008 om 13:59:
 want om het even een beetje ruw te vertalen staat hier volgens mij iets in de strekking van "Het zijn toch een stelletje boeren zonder opleiding?"
Dit laat volgens mij wel zien dat God al die door ons bedachte leer systemen en kerk structuren niet nodig heeft om waarheid te kunnen spreken en zijn schapen te weiden.. in Christus zij wij voor hem allemaal gelijk.. het lichaam van Christus.. hier en nu

Ze werden ook nog eens bezopen genoemd.
Ik ben het roerend met je eens.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #8 Gepost op: november 23, 2008, 02:38:30 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 november 2008 om 14:05:
[...]

Stel dat Paulus dan nu als bisschop op aarde was, zou hij dan ook rekenschap aan de Paus moeten afleggen zoals de andere bisschoppen? Zo nee, hoezo was hij dan bisschop?
Zijn functie was inderdaad anders. Hij sprak met de oudsten, schreef brieven richting hen en legde daar de waarheid in uit. Verder was het aan de gemeentes zelf wat ze er mee deden. Toch zie ik hem aan als een herder, omdat hij door dit alles heen de eerste gemeentes leidde. Zo zou je de oudsten van de gemeentes zelf ook kunnen noemen toen. Herders van hun gemeenschap. Paulus had niemand boven zich behalve God en Jezus Christus door de Geest maar trad ook niet op als iemand boven anderen, wel als hun vader. Hij schreef en ging in gesprek, en dat had zijn kracht. Zo maakte God gebruik van zijn zwakheid om zijn kracht te tonen. Hij was met hem, waar hij ook ging. Of hij nu in Spanje was of in klein Asië, of hij nu ronddobberde op zee, met stenen begooid werd of een tijd in rust discusserden met belangstellenden om hem heen en de dood meerdere keren in de ogen heeft aangekeken, God vormde door hem vele gemeentes. Niet alleen door hem, ook door Petrus de rots en vele anderen. En het opvallende was: hoe ze ook schreven en verkondigden, de gemeentes lieten ze leiden door oudsten. ook an sich bisschoppen dus. Zodra je een groep leid heb je een bisschoppenlijke functie, of dat nu over 10 mensen zijn, 100 mensen, 1000 mensen of een miljoen. Bisschop/herder zijn is zeg maar de geestelijke vader zijn van een groep mensen. Zo was Paulus een vader voor de gemeentes, hun oudsten vader voor de gemeentes waar ze de oudsten voor waren. Ieder die onderricht gaf in de gemeente als leraars en profeten waren hun geestelijke vaders. Als je iemand het evangelie brengt en die genen komt daardoor tot geloof in Jezus Christus, dan ben je diens geestelijke vader. Als je dan een club bij elkaar leid dan ben je diens herder.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 02:53:14 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #9 Gepost op: november 23, 2008, 02:39:09 pm »
Daarbij leerde de hervormde dominee me: we zijn allemaal priesters als christenen. Zo heeft God dat bedoelt. We horen allemaal deel te hebben aan de gemeentesamenkomsten als priesters. Ieder met hun eigen taak. In Gods ogen zijn we elkaars gelijken met ieder gaven van de Geest en talenten die nodig zijn in de gemeente en de vieringen. We behoren elkaar tot een dienaar te zijn.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 02:42:23 pm door gaitema »

mohamed

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #10 Gepost op: november 23, 2008, 02:58:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 november 2008 om 14:39:
Daarbij leerde de hervormde dominee me: we zijn allemaal priesters als christenen. Zo heeft God dat bedoelt. We horen allemaal deel te hebben aan de gemeentesamenkomsten als priesters. Ieder met hun eigen taak. In Gods ogen zijn we elkaars gelijken met ieder gaven van de Geest en talenten die nodig zijn in de gemeente en de vieringen. We behoren elkaar tot een dienaar te zijn.

Helemaal mee eens.
De katholieken noemen iedereen boven hun zowat vader, maar Paulus schreef:

1 Kor 4,15    
Want al hadt gij tienduizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch niet vele vaders; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld.

Naar mijn idee geldt dit vers ook voor de paus en de bissschoppen, misschien wel met name!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #11 Gepost op: november 23, 2008, 03:04:18 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 november 2008 om 14:58:
[...]

Helemaal mee eens.
De katholieken noemen iedereen boven hun zowat vader, maar Paulus schreef:

1 Kor 4,15    
Want al hadt gij tienduizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch niet vele vaders; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld.

Naar mijn idee geldt dit vers ook voor de paus en de bissschoppen, misschien wel met name!
Ja klopt, wel met het onderscheid. Paulus noemde zichzelf ook onze geestelijke vader en zei dat ieder een geestelijke vader is voor die gene wie je het evangelie brengt, maar tegelijkertijd ook dat is door de Vader die met zijn Geest door ons heen werkt en uiteindelijk onze enige Vader is.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #12 Gepost op: november 23, 2008, 03:40:05 pm »

quote:

op aarde is de paus voor hun een zeer hoge pief, geen leuk begrip misschien, maar wel hun realiteit.

quote:

gaitema schreef op 23 november 2008 om 13:35:
 Maar volgens RK begrippen niet voldoende denk ik.

quote:

Arend82 schreef op 23 november 2008 om 13:59:
[...]

als je de bijbel serieus neemt

quote:

mohamed schreef op 23 november 2008 om 14:58:
De katholieken noemen iedereen boven hun zowat vader

Zomaar wat citaten uit dit topic. Ik ben waarschijnlijk niet de eerste katholiek die het doorgelezen heeft. Maar nog geen katholiek antwoord. Ik zou haast zeggen: vind je 't gek? Wat een zelfingenomenheid, botheid en totaal onbenul spreekt er uit een aantal van deze quotes (niet allemaal, maar er zijn er ook enkele bij die weliswaar goed bedoeld zijn, maar toch heel naar overkomen. Ik kan de energie niet opbrengen om in zo'n antipaaps klimaat ook nog eens serieus te gaan antwoorden). Ik zou zeggenz: zoek het uit, en dan letterlijk. Ga toch éérst eens nalezen wat een bisschop nou werkelijk is en wat dat wijdingsambt betekent in de RKK. Er zijn al tig malen links gepost op het GKv-forum waar je dat kunt nazoeken.

Sorry voor de kwade toonzetting, maar ik hoop dat je ook kunt begrijpen dat het eens genoeg is geweest. Zoveel energie er hier m.n. door Thorgrem, RKdiak en Laodicea wordt gestopt in het keer op keer antwoorden van vragen en opmerkingen over de RKK en wat is het resultaat ... Niets, zo blijkt, want altijd maar weer die aloude vooroordelen, die de kop opsteken en dat gepaard met een botheid die tenenkrommend is  :( Waarom moeten jullie sowieso je zo spiegelen aan de RKK? Wij zitten toch ook niet te klagen over hoe doorzichtig onwaar en slecht en vergezocht de protestantse opbouw en leiding van de kerkgemeentes is (niet gezegd dat ik dat vind, maar ik zet het tegenover hoe jullie hier wel over de RKK praten)?
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 03:41:34 pm door wateengedoe2 »

mohamed

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #13 Gepost op: november 23, 2008, 04:05:57 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 23 november 2008 om 15:40:
Waarom moeten jullie sowieso je zo spiegelen aan de RKK? Wij zitten toch ook niet te klagen over hoe doorzichtig onwaar en slecht en vergezocht de protestantse opbouw en leiding van de kerkgemeentes is (niet gezegd dat ik dat vind, maar ik zet het tegenover hoe jullie hier wel over de RKK praten)?
Omdat jullie ten onrechte beweren de enige kerk te zijn.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #14 Gepost op: november 23, 2008, 04:25:45 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 november 2008 om 16:05:
[...]

Omdat jullie ten onrechte beweren de enige kerk te zijn.
Als het toch ten onrechte is, dan is er toch ook geen enkele reden om de RKK serieus te nemen in die claim? Laat maar l*llen, zou ik dan als niet-katholiek denken. Dus nogmaal mijn vraag: waarom toch al die drukmakerij om de RKK van protestantse zijde? Ik snap dat echt niet.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 04:26:05 pm door wateengedoe2 »

mohamed

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #15 Gepost op: november 23, 2008, 04:38:39 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 23 november 2008 om 16:25:
[...]

Als het toch ten onrechte is, dan is er toch ook geen enkele reden om de RKK serieus te nemen in die claim? Laat maar l*llen, zou ik dan als niet-katholiek denken. Dus nogmaal mijn vraag: waarom toch al die drukmakerij om de RKK van protestantse zijde? Ik snap dat echt niet.
Het is geen drukmakerij, jij maakt je er drukker over dan mij.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #16 Gepost op: november 23, 2008, 04:51:10 pm »

quote:

(...) Ik ben waarschijnlijk niet de eerste katholiek die het doorgelezen heeft. Maar nog geen katholiek antwoord. Ik zou haast zeggen: vind je 't gek? Wat een zelfingenomenheid, botheid en totaal onbenul spreekt er uit een aantal van deze quotes
(...)
Hear hear
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #17 Gepost op: november 23, 2008, 05:03:17 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 23 November 2008 om 15:40:
Wij zitten toch ook niet te klagen over hoe doorzichtig onwaar en slecht en vergezocht de protestantse opbouw en leiding van de kerkgemeentes is (niet gezegd dat ik dat vind, maar ik zet het tegenover hoe jullie hier wel over de RKK praten)?
Precies. 't Is dat het protestantisme uit zóveel verschillende stromingen bestaat dat het woord zelf zowat inhoudsloos is geworden, anders zou ik me gewoon schamen ook protestant te zijn. Als ik dat al ben. Als 't enige is dat protestanten protestants maakt, het feit dat ze zich tegen de RKK afzetten, ben ik er geen.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #18 Gepost op: november 23, 2008, 05:09:26 pm »
En ik wil nog graag even deze post van mij uit een ander topic aanhalen voor 't geval je het nog niet had gelezen: (daar gericht aan Thorgrem)

quote:

Bumblebee
Ik kan je in alle eerlijkheid vertellen dat bij mij ten eerste door boeken, maar op een goede tweede plaats door posts van voornamelijk jou, weg2, Laodicea en rkdiak, een complete stapel vooroordelen over de RKK zijn weggenomen.

En: veel belangrijker, ik een hele berg positieve informatie heb gekregen waarbij vergeleken de weggenomen vooroordelen bijna irrelevant zijn gebleken.

Dat je geen zin hebt om keer op keer alles uit de doeken te doen over wat de RKK wel leert, en waar wij het mis hebben, kan ik me voorstellen. Maar zinloos is het geenszins.
Bombus terrestris Reginae

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #19 Gepost op: november 23, 2008, 05:33:15 pm »

quote:

[...]

[...]

[...]

[...]

Zomaar wat citaten uit dit topic. Ik ben waarschijnlijk niet de eerste katholiek die het doorgelezen heeft. Maar nog geen katholiek antwoord. Ik zou haast zeggen: vind je 't gek? Wat een zelfingenomenheid, botheid en totaal onbenul spreekt er uit een aantal van deze quotes (niet allemaal, maar er zijn er ook enkele bij die weliswaar goed bedoeld zijn, maar toch heel naar overkomen. Ik kan de energie niet opbrengen om in zo'n antipaaps klimaat ook nog eens serieus te gaan antwoorden). Ik zou zeggenz: zoek het uit, en dan letterlijk. Ga toch éérst eens nalezen wat een bisschop nou werkelijk is en wat dat wijdingsambt betekent in de RKK. Er zijn al tig malen links gepost op het GKv-forum waar je dat kunt nazoeken.

Sorry voor de kwade toonzetting, maar ik hoop dat je ook kunt begrijpen dat het eens genoeg is geweest. Zoveel energie er hier m.n. door Thorgrem, RKdiak en Laodicea wordt gestopt in het keer op keer antwoorden van vragen en opmerkingen over de RKK en wat is het resultaat ... Niets, zo blijkt, want altijd maar weer die aloude vooroordelen, die de kop opsteken en dat gepaard met een botheid die tenenkrommend is  :( Waarom moeten jullie sowieso je zo spiegelen aan de RKK? Wij zitten toch ook niet te klagen over hoe doorzichtig onwaar en slecht en vergezocht de protestantse opbouw en leiding van de kerkgemeentes is (niet gezegd dat ik dat vind, maar ik zet het tegenover hoe jullie hier wel over de RKK praten)?

Het probleem is ook wel een beetje dat als we als protestanten de begrippen "bisschop", "vader", "priester" en "plaatsvervanger van Christus"  behandelen dat je dan onherroepelijk geconfronteerd wordt van de visie's van de RKK, lutheranen, anglicanen, Armeens apostolischen, oosters orthodoxen en andere (nestoriaans of zo?) orthodoxe oosterse kerken.
Vandaar dat ik zelf bij het begrip bisschop wilde aangeven wat ik van de hervormde dominee leerde en daarbij mijn vermoeden uitsprak dat dat een beperktere zienswijze is dan dat de RKK er aan geeft zonder de intentie te hebben de RKK negatief weer te zetten.

Ook omdat ik vermoed dat dit een gevoelig onderwerp is, want in wezen zeg ik daarmee dat een bijbelstudiekringleider op bepaalde momenten een herdersfunctie vervuld, dus een bisschoppenlijke functie.

Bij begrip 'vader' vermoed ik dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de Vader die onze Vader is en de geestelijke vaders die we allemaal voor anderen kunnen zijn, doch op gelijkwaardige hoogte tot elkander. Daarbij bekeek ik hoe paulus als herder optrad en zag een bijzondere rol. Hij ging in gesprek, schreef brieven, vermaande ook, maar vertrouwde verder het gezag binnen de gemeentes aan oudsten toe.

Deze gesprekken hebben gevoelige raakvlakken, maar de intentie is niet om mensen voor hun hoofd te willen stoten van mij uit.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 05:43:18 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #20 Gepost op: november 23, 2008, 05:39:40 pm »
En nog iets, als PKNer zijn we ook wel wat gewend. Ook wij moeten leren om te gaan met al de andere christenen die de PKN als een valse kerk neerzetten vanwege bepaalde toelaatbaarheden binnen onze kerk als vrouwen in het ambt, zegenen van relaties van homoseksueelgeaarden en vrijzinnigheid.

En ik vindt dat soort confronterende gesprekken alleen maar mooi om eerlijk te zijn :) Het zet je aan het denken immers en vanuit gesprek kom je tot meer begrip tot elkander. en ik ben eerlijk: ik vermoed dat ik mijn hele leven lang moet verantwoorden tegenover andere christenen waarom ik toch lid kan zijn van een kerk waar al die dingen zomaar kunnen. Ik heb dat heel moeilijk gevonden, maar ik groei er wel door.
Bij de EO-forum kwam zowaar een syrisch orthodoxe broeder op het net die beweerde dat alle protestanten moeten bekeren tot de kerken die de 7 sacamenten hebben, anders zou je geen echte ware christen zijn.

En ik vindt dat soort mensen prachtig!

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #21 Gepost op: november 23, 2008, 06:04:07 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 november 2008 om 16:38:
[...]

Het is geen drukmakerij, jij maakt je er drukker over dan mij.
Mede door de latere posts van de overigen in dit topic is mij eens te meer duideiljk geworden, dat ik 'het protestantisme' wat te veel over één kam heb geschoren. Het is met name het soort geloof zoals jij en Arend dat tentoonspreiden, dat mij zo enorm afstoot. Als jij daar gelukkig mee bent: be my guest. Maar van mij hoef je echt geen serieus antwoord meer te verwachten - als je zo weinig zelfreflectie en -inzicht hebt, dat je eerst mij en andere katholieken in een hoek stampt en dan nog verbaasd bent ook dat ik boos reageer (en de andere katholieken ook, bij vele overige gelegenheden, elders op dit forum en een ander forum).
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 06:09:44 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #22 Gepost op: november 23, 2008, 06:05:44 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 23 november 2008 om 17:09:
En ik wil nog graag even deze post van mij uit een ander topic aanhalen voor 't geval je het nog niet had gelezen: (daar gericht aan Thorgrem)

[...]
Dank BB, en ja, ik weet het wel ... Onze posts hebben wél zin en geven wél een genuanceerder beeld bij diegenen die er open voor staan. Maar het zijn degenen met de grootste b*k die alsmaar tentoon blijven spreiden hoe enorm fout de katholieke Kerk toch wel niet is, en die ik momenteel gewoon echt ff helemaal verschrikkelijk beu ben. Sorry voor anderen die er wel serieus instaan en wel openstaan voor nieuwe inzichten (en dat zijn er - ook op dit forum! - een heleboel).

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #23 Gepost op: november 23, 2008, 06:07:57 pm »
@ Gaitema: jij bent één van de mensen van wie ik zie dat je wél wilt leren en ook daadwerkelijk leert. Dat vind ik dat ook gezegd mag worden. Af en toe komt het er wat rottig uit van beide kanten, maar ik zie wel degelijk dat je vooroordelen bijstelt en dat je bereid bent om beperkte kennis op bepaalde gebieden aan te vullen. De RKK en haar leer zijn niet gemakkelijk in enkele woorden te vatten en hulde aan jou en allen die dat op een serieuze en open manier toch proberen, en willen horen of het klopt.

quote:

gaitema schreef op 23 november 2008 om 17:39:
Bij de EO-forum kwam zowaar een syrisch orthodoxe broeder op het net die beweerde dat alle protestanten moeten bekeren tot de kerken die de 7 sacamenten hebben, anders zou je geen echte ware christen zijn.
Alles is denk ik en sorry :D
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 06:33:46 pm door wateengedoe2 »

mohamed

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #24 Gepost op: november 23, 2008, 07:00:19 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 23 november 2008 om 18:04:
[...]

Mede door de latere posts van de overigen in dit topic is mij eens te meer duideiljk geworden, dat ik 'het protestantisme' wat te veel over één kam heb geschoren. Het is met name het soort geloof zoals jij en Arend dat tentoonspreiden, dat mij zo enorm afstoot. Als jij daar gelukkig mee bent: be my guest. Maar van mij hoef je echt geen serieus antwoord meer te verwachten - als je zo weinig zelfreflectie en -inzicht hebt, dat je eerst mij en andere katholieken in een hoek stampt en dan nog verbaasd bent ook dat ik boos reageer (en de andere katholieken ook, bij vele overige gelegenheden, elders op dit forum en een ander forum).
Ik heb dit topic uitsluitend geopend omdat het mij benieuwd wat de visie van andere niet-katholieken gelovigen op bisschoppen is. Als jij van die gelegenheid gebruik wilt maken om mij in het vervolg niet meer serieus te woord te staan, dan moet je dat vooral doen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #25 Gepost op: november 23, 2008, 07:03:24 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 november 2008 om 19:00:
[...]

Ik heb dit topic uitsluitend geopend omdat het mij benieuwd wat de visie van andere niet-katholieken gelovigen op bisschoppen is.
Dat vetgedrukte blijkt in het geheel niet uit je beginpost - alleen je tweede vraag van drie was aan protestanten gericht. Enfin, dit maakt het nog duidelijker voor mij. Net zoiets als een moslim die aan medemoslims gaat vragen waarom Jezus voor onze zonden is gestorven en geen zin heeft in de input van christenen.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 07:04:37 pm door wateengedoe2 »

mohamed

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #26 Gepost op: november 23, 2008, 07:22:12 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 23 november 2008 om 19:03:
[...]

Dat vetgedrukte blijkt in het geheel niet uit je beginpost - alleen je tweede vraag van drie was aan protestanten gericht. Enfin, dit maakt het nog duidelijker voor mij. Net zoiets als een moslim die aan medemoslims gaat vragen waarom Jezus voor onze zonden is gestorven en geen zin heeft in de input van christenen.
Ik ben wel degelijk benieuwd naar je input, maar vooralsnog heb je je alleen maar gedragen als een soort waakhond van de katholieke kerk. Ga liever inhoudelijk de discussie aan ipv op de man te spelen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #27 Gepost op: november 23, 2008, 07:39:19 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 november 2008 om 19:22:
Ga liever inhoudelijk de discussie aan ipv op de man te spelen.

Als ik nou echt enige hoop had gehad dat je daadwerkelijk interesse hebt i.p.v. gewoon blijven bij je eigen vooroordelige standpunt. Maar helaas, die hoop is over.

Wat RKdiak in een ander topic en over een andere user schreef, kan ik hier zo kopiëren om weer te geven hoe ik over jouw forumbijdragen heb leren denken door de maanden heen:

quote:

rkdiak schreef op 23 november 2008 om 19:18:
Het is voor mij welop een bepaald moment over en uit als ik merk dat de ander feitelijk helemaal geen interesse heeft of iets wil leren, maar uitsluitend bezig is zijn of haar eigen onkunde, gebrek aan feitenkennis en papenhaat als feit te presenteren.
En daar is voor mij de kous mee af  :w
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 07:40:22 pm door wateengedoe2 »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #28 Gepost op: november 23, 2008, 07:40:00 pm »

quote:

mohamed schreef op 23 november 2008 om 19:00:
[...]

Ik heb dit topic uitsluitend geopend omdat het mij benieuwd wat de visie van andere niet-katholieken gelovigen op bisschoppen is.

Je wilt dus onderling spreken over iets zonder mensen die er verstand van hebben aan het woord te laten?
Tja, dan krijg je ge*** in de ruimte vrees ik.

quote:

Als jij van die gelegenheid gebruik wilt maken om mij in het vervolg niet meer serieus te woord te staan, dan moet je dat vooral doen.
Misschien wel een idee om even om de toon te denken in dit soort gesprekken?
Mail me maar als je wat wilt weten

rkdiak

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #29 Gepost op: november 23, 2008, 08:00:17 pm »
TR gemaakt. Maar gezien het feit dat een aantal mods al in dit topic heeft laten merken te weten tot welk een drek-niveau dit topic is gezakt, vraag ik me af of dat nog wel nut heeft. Hoe dan ook, een forum waar dit soort topic getolereerd worden, is wat mij betreft puur tijdsverkwisting.
So sue me!

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #30 Gepost op: november 23, 2008, 08:03:08 pm »

quote:

rkdiak schreef op 23 november 2008 om 20:00:
 een forum waar dit soort topic getolereerd worden, is wat mij betreft puur tijdsverkwisting.
O.a. BB en Okidoki hebben al duidelijk gemaakt waarom het géén tijdsverkwisting is, broeder! Je laat toch niet de boel door 2 of 3 mensen verzieken, zeker?
« Laatst bewerkt op: november 23, 2008, 08:03:36 pm door wateengedoe2 »

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #31 Gepost op: november 23, 2008, 08:06:47 pm »

quote:

Arend82 schreef op 23 november 2008 om 13:59:als je de bijbel serieus neemt kan je volgens mij stellen dat wij allen plaatsvervanger/bekleder zijn van Jezus sinds de uitstorting van de heilige geest

Uh ?... inderdaad !! >

Ephez_4:11 "... en Hij heeft zowel apostelen als profeten
gegeven, zowel evangelisten als herders, en leraars ..."

Deze *open ambten*, zijn dan vervolgens weer gebaseerd op de charismata >

[ Schema vlg griekse grondtekst 1-Cor_12:28 ]
|
# 1e  ===   APOSTEL °
# 2e  ===   PROFEET °
# 3e  ===   LEERAAR - « - predikant
# 4e  ===   Krachten  - » - wonderen
# 5e  ===   Genezing
# 6e  ===   Dienstbaarheid
# 7e  ===   BESTUUR - « - leiderschap
# 8e  ===   Tongentaal

NB > dit is niet het ontwerp voor een ijzeren hierarchie, maar bedoeld als waarborg voor de gelijkheid & broederschap, want : een apostel is niet iemand welke macht uitoefent, maar die juist voorkomt dat sommige anderen zichzelf teveel macht toe'eigenen ....
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||  ~ shalom! :: Hero   |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

rkdiak

• Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #32 Gepost op: november 23, 2008, 08:09:08 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 23 november 2008 om 20:03:
[...]

O.a. BB en Okidoki hebben al duidelijk gemaakt waarom het géén tijdsverkwisting is, broeder! Je laat toch niet de boel door 2 of 3 mensen verzieken, zeker?
Zowel BB als Okidoki kom ik ook elders tegen, zij kunnen mijn bijdragen hier uitstekend missen.
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Apostel of bisschop?
« Reactie #33 Gepost op: november 23, 2008, 08:37:34 pm »
Modbreak:
Ja daag. Een halve dag afwezig en er komen meteen weer verwijten dat we dit soort topic openlaten? Zo werkt het niet natuurlijk.

Dit topic gaat dicht. Een discussie over een bisschoppen zonder dat RKK'ers mee mogen praten van de TS lijkt me zinloos.