quote:
Adinomis schreef op 12 november 2008 om 21:18:[...]
Je hebt helemaal gelijk als je het ziet in het hier en nu, oftwel in deze "bedeling". Maar er komt een andere tijd!! Daar hebben we het vaker over gehad. Je hebt ook zomaar een tekst uit Romeinen geciteerd, maar die staat wel in een zeker verband. Je kunt die tekst niet losmaken van het geheel.
Ik zou zeggen lees het hele hoofdstuk als een geheel. Ik laat hieronder enkele gedeelten ervan volgen vertaald uit een ouder Aramees geschrift.
1. Maar ik zei: "Heeft God zijn volk dan verworpen?" Dat nooit! Want ook ik ben uit Israël, van het nageslacht van Abraham, uit de stam Benjamin.
2. God heeft zijn volk niet verworpen dat hij vanaf het begin kende of hebben jullie niet in de Schriften gelezen wat Elia zei toen hij tot God had geklaagd over Israël toen hij zei:
3. “Mijn Heer, uw profeten hebben zij vermoord, uw altaren omver geworpen en ik ben alleen achtergelaten en ze zijn op mijn leven uit!"
.......
11. Maar ik zei: "Zijn ze gestruikeld zodat ze moesten vallen?" Dat nooit! Maar door hun struikelen, kregen de natiën leven tot hun nijd.
12. En als hun struikelen resulteerde in rijkdom voor de wereld, en hun veroordeling in rijkdom voor de niet-joden, hoeveel meer is hun herstel dan?
Begrijp me niet verkeerd, ik ontken niet dat er vele joden tot geloof zijn gekomen tot op de dag van vandaag. Doch wil ik mij tot de feiten beperken en de feiten zijn nu eenmaal dat niet alle joden behouden werden, uit degenen die struikelden en vielen.
Spr 24,16 want de rechtvaardige valt zevenmaal, doch staat weer op, maar de goddelozen struikelen in de rampspoed.
Bovendien zouden de joden (Jer 8,4) struikelen ten tijde dat God hen zou bezoeken (Jer 8,12) oftewel in de eerste eeuw en niet in de toekomst zoals jij beweert. Het valt simpelweg niet te ontkennen dat sommige van de joden niet gered zouden worden:
Jer 2010 Want ik heb gehoord het gemompel van velen – schrik van rondom! –: Brengt iets aan, opdat wij hem aanbrengen. Alle lieden met wie ik bevriend ben, loeren op mijn val: wellicht zal hij zich laten verlokken, zodat wij hem overmogen en wraak op hem kunnen nemen. 11 Maar de HERE is met mij als een geweldig held; daarom zullen mijn vervolgers struikelen en niets vermogen; zij staan ten diepste beschaamd, omdat zij hun doel niet bereiken, een eeuwige, onvergetelijke smaad. 12 Ja, de HERE der heerscharen is een rechtvaardige toetser, die nieren en hart doorziet;
ik zal uw wraak op hen zien, want op U heb ik mijn rechtszaak gewenteld.
Met
hen werden de joden (Jer 20,4) en de levieten (Jer 20,1) oftewel het huis van Juda bedoelt. Nogmaals, ik beweer niet dat alle joden verloren gingen en zijn vergaan, want we lezen door het hele NT heen dat er toen in de eerste eeuw al vele duizenden (Joh 2,11+Joh 2,22-23+Joh 8,30+Joh 10,42+Joh 11,45+Hand 2,41 etc) tot geloof zijn gekomen,
voordat de tempel werd vernietigd.
Rom 11,4 Maar wat zegt de godsspraak tot hem?
Ik heb Mij zevenduizend man doen overblijven, die hun knie voor Baäl niet hebben gebogen.
Er was een groep van zevenduizend die over zouden blijven. Of dat getal letterlijk genomen moet worden doet er nu even niet toe, maar als je bedenkt dat de volheid van Israel uitgedrukt wordt middels het getal 144.000 kun je wel narekenen dat geheel Israël niet behouden zou worden. Het volgende sprak Jezus tot de apostelen voordat Hij hen naar de joden stuurde:
Mar 16,16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.
En Petrus bij monde van de Heilige Geest:
Hand 2,40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.
De joden konden allemaal behouden worden, doch op maar één manier:
Hand 16,31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis.
En het
herstel van Israël is natuurlijk Christus (Heb 9,10-11) Wie anders?