Auteur Topic: In hoeverre zijn we geestelijk open?  (gelezen 7884 keer)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
In hoeverre zijn we geestelijk open?
« Gepost op: november 10, 2008, 05:00:25 am »
Door de geschiedenis hebben mensen nieuwe denkbeelden, dingen, visies, openbaringen snel afgewezen en gingen zelfs over tot vervolging.
Kijk maar naar de profeten, Jezus zelf,  Luther, MLKing etc. etc., en het is kenmerkend dat de tegenacties vaak werden geleid door religieuze leiders die eigenlijk met die `door God gestuurden` behoorden mede te werken

Aan de ene kant is het begrijpelijk, want niemand heeft behoefte aan onnodige verdeeldheid, verwarring, persoonsverheerlijking etc.
In dit licht was de RK kerk tegen Luther, en vele kerken tegen MLKing.

Zou het ook zo kunnen gaan met de GVK, GG etc.?
Asl dat zo zou zijn, zouden de resultaten ernstig kunnen zijn;  als je kijkt naar de oplevings toespraken van Billy Graham, en hoe onvoldoende daar op werd gereageerd door vooral ook de gevestigde RK en Prot. kerken, is er reden om te vrezen voor het ergste.  Of niet?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2008, 10:06:23 am »
In dit topic staan kerkgenootschappen centraal, niet je eigen persoon.
CZDP -> CL.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2008, 03:21:57 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 november 2008 om 05:00:
...en hoe onvoldoende daar op werd gereageerd door vooral ook de gevestigde RK en Prot. kerken, is er reden om te vrezen voor het ergste.  Of niet?
Niet. De katholieke Kerk is er zó op ingericht dat ze niet kapot te maken is. En dat bewijst ze al 2000 jaar lang, terwijl allerlei afsplitsingen, als ze zich niet meer in reactie op de Kerk bewegen, maar op zichzelf gaan staan, altijd doodbloeden.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2008, 03:30:03 pm »

quote:

Laodicea schreef op 10 november 2008 om 15:21:
[...]

Niet. De katholieke Kerk is er zó op ingericht dat ze niet kapot te maken is. En dat bewijst ze al 2000 jaar lang, terwijl allerlei afsplitsingen, als ze zich niet meer in reactie op de Kerk bewegen, maar op zichzelf gaan staan, altijd doodbloeden.
Tel daarbij het mystieke ruimte die men heeft, eventueel gesteund door rijke mystieke tradities van honderden jaren, maar ook van vernieuwingsbewegingen. Nee, met die geestelijke openheid staat het wel goed. :)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 11, 2008, 03:49:32 am »
L., Je antwoord met `Niet`, maar je bedoeld als ik het goed begrijp dat je niet wenst dat de RK kerk openstaat voor openbaringen, goede nieuwe ontwikkelingen van buitenaf, buiten de RK sfeer dus?

T., is dat wel zo?  In hoeverre werden de RK  beinvloed door bijv. Billy Graham, en andere rel. leiders?  
Het riekt naar zelf-tevredenhied!
Ikzelf hou erg veel van de RK kerk, en heb als protestant op vele missies gewerkt in Afrika;
wat ik wel bespeurde is dat actieve leden hoofdzakelijk oud zijn en vrouw;
God wenst vooral jonge mensen voor zijn Koninkrijk, omdat jonge mensen de energie hebben om echt iets te doen voor zo`n nieuwe wereld gericht op God!?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 11, 2008, 07:47:24 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 11 November 2008 om 03:49:
God wenst vooral jonge mensen voor zijn Koninkrijk, omdat jonge mensen de energie hebben om echt iets te doen voor zo`n nieuwe wereld gericht op God!?

Weet je wel wat je hier zegt? God wil jonge mensen voor zijn Koninkrijk en als ze oud zijn dan mogen ze weer wegwezen? Is het dan de bedoeling van het Koninkrijk van God dat we hier op deze wereld, jong snel en wild, energiek aan de gang gaan om er iets van te maken? In hoeverre ben JIJ eigenlijk geestelijk open? Of überhaupt open, dat oude krakkemikkige mensen, en vrouwen (wat is er met hen eigenlijk mis?) niet zinnig zijn voor Gods Koninkrijk? God is minister Hoogervorst niet!

Ik heb hier ooit eens op het forum gelezen wat een, in jouw ogen ongetwijfeld uitgerangeerd oud mannetje, namelijk de vorige paus, heeft betekent in het geloofsleven van één van onze deelnemers, hoe dat hem dichter bij God heeft gebracht. Zo zullen er veel christenen zijn.

Als ik aan mijn oma denk die tot haar 95e (!), lichamelijk nog nauwelijks iets waard, altijd vrolijk was als je haar belde of langskwam, vrolijk eerst verhuisde naar een aanleunwoning, toen naar een verpleeghuis, en tenslotte tevreden overleed, dat was nog eens een voorbeeld. Een lijdensweg (in de betekenis van: veel pijn) heeft ze niet gehad maar wel een weg van een zelfstandig leven als boerin naar een lichamelijk vollédig afhankelijk leven. Altijd bleef ze daarbij "blijmoedig" (sorry voor het archaïsche woord maar het typeert 't het beste), altijd geïnteresseerd in anderen.

Zet dat eens tegenover het egoïsme, het chagrijn, de spilzucht en de eeuwige ontevredenheid en wereldgerichtheid van veel "jongeren" (inclusief mezelf!). Maar wereldgerichtheid zul jij wel een goede eigenschap vinden, hier moet 't immers gebeuren (en wij moeten het immers doen).

Niet dat ik wil beweren dat ouderen altijd perfect zijn, verre van dat. Maar een kerk bestaande uit oude vrouwtjes kon in Gods ogen wel eens een grotere strijdmacht zijn in dé strijd die woedt in de hemelse gewesten dan jij kunt bevroeden!
Modbreak:
Offtopic introspectie verwijderd
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 12:35:34 pm door elle »
Bombus terrestris Reginae

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 11, 2008, 09:55:32 am »

quote:

Ja, dat is wel zo, anders had ik het natuurlijk niet gezegd.

quote:

In hoeverre werden de RK  beinvloed door bijv. Billy Graham, en andere rel. leiders?

Aangezien Graham (de man zegt mij helemaal niets, heb het op moeten zoeken op wikipedia, dat zegt al genoeg) in 1918 geboren is kan hij simpelweg niet invloed gehad hebben op veruit de meeste katholieken. Wellicht dat de katholieke charismatische vernieuwing wat mee heeft gekregen van deze man, maar daar blijft het dan ook wel bij.
Neem bijvoorbeeld de Ordo Carmelitarum (oftewel, de Karmelieten). Sterk verbonden met de profeet Elia en ze hebben hun officiële leefregel gekregen van patriarch Albertus van Jeruzalem ergens in begin dertiende eeuw. Deze mystiek georiënteerde orde is echt niet beïnvloed door ene Graham. En zo is er vrij weinig geïnspireerd door Graham en andere schijnbaar rel. leiders.

quote:

Het riekt naar zelf-tevredenhied!
We mogen bijzonder verheugd zijn dat God ons de vele orden heeft gegeven en sturing heeft gegeven opdat iedere katholiek zich kan verdiepen in wat hem of haar aanspreekt. Het brengt zoveel mystieke rijkdom met zich mee dat ik van mijn levensdagen niet uitgekeken kan raken. Laat staan dat ik alles kan lezen of volgen. Ik ben inmiddels al ruim een jaar bezig met verdieping in de mystieke ruimte van de Karmel, en ik heb slechts de oppervlakte geraakt nu.

quote:

Ikzelf hou erg veel van de RK kerk, en heb als protestant op vele missies gewerkt in Afrika;

Dat zie ik ook wel in mijn eigen parochie. Prachtig dat de oudere mensen met hun wijsheid de jongere generatie willen voorgaan en een structuur voor de jongeren neerzetten opdat de jongeren later zelf met hopelijk net zoveel wijsheid de blijde boodschap kunnen doorgeven aan de volgende generatie. En wat een zegen dat de Kerk zoveel toegewijde vrouwen heeft die hun kwaliteiten willen benutten ter glorie van God en de Kerk. Ik als jong persoon en man kan enkel respect opbrengen voor de weg die deze mensen in dienstbaarheid afleggen, ooit hoop ik in hun schaduw te mogen staan. En toch zie ik ook wel mannen van middelbare leeftijd die ook hun kwaliteiten in dienstbaarheid van de parochie stellen, als lector of voor bestuurlijke taken binnen de parochie. Ik heb hier de notulen van het liturgisch beraad liggen en dat zijn toch voornamelijk mannen van middelbare leeftijd.

Of wat te denken van mannen van jonge of middelbare leeftijd die geroepen zijn tot het religieuze leven als diaken of priester.

Maar het kan best zo zijn dat de meest actieve leden oud of vrouw zijn. Bekend van onze parochie is dat het merendeel van de vrijwilligers vrouw is. Elke vrijwilliger is een zegen, laten we deze koesteren.

Overigens zijn oudere mensen voor mij altijd de grootste inspiratie geweest. Maar ook deze oudere mensen waren ooit eens jong en toen hebben ze geleerd van hun oudere voorbeelden. Oude mensen zijn over het algemeen wijzer, hebben meer levenservaring en kennen de klappen van de zweep, kennen de vuilkuilen. Het is niet voor niets dat ik als volwassen leerkracht voor een groep met kinderen sta. Ik ben ouder en wijzer dan de kinderen, sta ver boven hun niveau. Kinderen kunnen elkaar heel veel leren maar zullen zonder oudere wijzere man/vrouw die het voortouw neemt nooit een bepaald niveau overstijgen. Deze oudere man/vrouw is een voorbeeld figuur net zoals een vader en een moeder een voorbeeldfiguur voor kinderen zijn. Als kinderen aan elkaar een voorbeeldfiguur nemen dan zien we afglijdend groepsgedrag zoals bij hangjongeren. Tevens is bekend dat van oudere mensen de hersens anders werken, er kan meer empathie worden opgebracht en verbanden kan een oud persoon veel beter doorzien. Beter koppelingen maken.

quote:

Dat is jouw mening en eerlijk gezegd vind ik het een grove belediging. Maar goed, welke kerk ben je lid van? Dan weet ik gelijk waar mensen afgeschreven worden zodra ze oud zijn. Dat beloofd overigens nog wat voor zieke mensen. Hebben jullie soms een soort systeem met ünter en über menschen?

In de katholieke kerk is in ieder geval iedereen waardevol, en mag iedereen er zijn hoe oud ziek of vrouwelijk dan ook. En een ieder mag zijn of haar kwaliteiten inzetten ter eer en glorie van God. En ik weet zeker dat dat in de PKN en GKV net zo zal zijn en dat elke vrijwilliger gewaardeerd wordt.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 11, 2008, 10:10:26 am »
T., sorry, er is sprake van een misverstand.
Het is reuze goed, inspirerend, fijn en nodig dat er oude mensen in de kerk zijn - in wilde alleen toevoegen dat de jeugd `de toekomst` is, en er zeker bij moeten komen, in grote getalen.
Modbreak:
Merkwaardige ad hominem verwijderd
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 12:36:08 pm door elle »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 11, 2008, 10:21:40 am »
H. IMHO heb je BBB's reactie zelf uitgelokt met je bewering dat God VOORAL jonge mensen wenst voor Zijn Koninkrijk. Als jij zorgvuldiger formuleert, dan vermijd je dergelijke reacties. Voor je het weet worden door dergelijke onzorgvuldigheden inderdaad oudere mensen uitgerangeerd, dus wat dat betreft is het juist goed als daar dan tegenin gegaan wordt
computerfout: een vreemde een in de byte

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 11, 2008, 10:37:50 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 11 november 2008 om 10:10:
T., sorry, er is sprake van een misverstand.
Het is reuze goed, inspirerend, fijn en nodig dat er oude mensen in de kerk zijn - in wilde alleen toevoegen dat de jeugd `de toekomst` is, en er zeker bij moeten komen, in grote getalen.

Zeker, maar ook de jeugd heeft een vrije wil. In katholieke kringen is het zo dat de jeugd pas ergens tussen hun 25 en 35 levensjaar zich gaan interesseren voor de Kerk en vrijwilligerswerk.
Er zijn vele projecten gaande om jongeren meer betrokken te houden bij de Kerk, maar de Kerk is niet van plan om te gaan concurreren met de discotheek of sportclub. En ouders zijn niet van plan om hun tieners aan de halsband mee te slepen naar de kerk.

En in hoeverre heeft dit allemaal nog te maken met het topic?
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 10:38:24 am door Thorgrem »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 11, 2008, 12:30:41 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 11 november 2008 om 03:49:
L., Je antwoord met `Niet`, maar je bedoeld als ik het goed begrijp dat je niet wenst dat de RK kerk openstaat voor openbaringen, goede nieuwe ontwikkelingen van buitenaf, buiten de RK sfeer dus?
Nee, want als ik dat bedoelde, had ik het wel zo gezegd. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 11, 2008, 12:33:50 pm »
Modbreak:
oa wat metadiscussie opgeruimd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 11, 2008, 12:33:52 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 11 november 2008 om 03:49:
Los van welke kwalificatie ook, waar anderen wel op ingaan; het is ook simpelweg niet waar. De Kerk in Afrika bijv. is erg jong in haar bevolkingsopbouw.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 11, 2008, 01:06:19 pm »
L., in Afrika spelen andere factoren een rol - alle kerken groeien en mensen van alle leeftijdsgroepen komen erbij;  hoofdzakelijk omdat er veel nood is.

T., als mensen zich gaan intresseren voor religie na 25 jaar, zijn de problemen aan gebeurd, vooral betreffende sexualitiet.
De discussie ging over het feit of kerken, vooral ook de RK kerk wel voldoende openstaat voor nieuwe geestelijke boodschappen - de Joodse leiders, stonden niet open voor Jezus, de lang verwachtte Messias - daar gaat het over!
In bijvoorbeeld de adventisten kerk, Geref. vrijgemaakte kerk is jeugd veel meer betrokken op jonge leeftijd.  Vooral ook in de VS komen jonge mensen veel meer uit voor hun geloof en de principes die daarmee samengaan;
wellicht heeft dat te maken met het feit dat in de VS vele nieuwe stromingen zijn opgekomen met vele verniewingen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 11, 2008, 01:15:57 pm »
Ah, vandaar!
Je hebt helemaal gelijk - in de VS houden de jongeren zich pas echt aan de principes die samengaan met hun geloof, vooral wat betreft seksualiteit. Dat blijkt ook overduidelijk uit de gegevens die dit tabelletje weergeeft over het aantal tienerzwangerschappen per 1000 meisjes tussen de 15 en de 19 jaar:

http://www.volkskrantblog.nl/pub/mm/tempest/755/Image/tienerzwangerschappen.gif
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 01:17:48 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 11, 2008, 01:23:13 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 11 november 2008 om 13:06:
T., als mensen zich gaan intresseren voor religie na 25 jaar, zijn de problemen aan gebeurd, vooral betreffende sexualitiet.
Dat ligt voor een groot deel aan de opvoeding. Kleine kinderen zijn reuze geïnteresseerd in religie, daarna wordt het wat minder in de pubertijd maar is het nog wel sluimerend aanwezig waarna het met gedegen ondergrond weer tot bloei en verdieping kan komen. En natuurlijk is er op 12 jarige leeftijd nog het vormsel wat de pubers een gedegen ondergrond moet geven om door de jong volwassenheid heen te komen.

quote:

De discussie ging over het feit of kerken, vooral ook de RK kerk wel voldoende openstaat voor nieuwe geestelijke boodschappen
Ja hoor, dat zien we ook aan de vele nieuwe bewegingen die ontstaan zijn (zoals bijvoorbeeld de opus dei, de kcv maar ook de karmelbeweging) en hun plaats gevonden hebben in de katholieke kerk. Je spreekt overigens van feit, maar toont nergens iets feitelijk aan.

quote:

- de Joodse leiders, stonden niet open voor Jezus, de lang verwachtte Messias - daar gaat het over!
Prima, daar heb ik ook al op geantwoord. Waar wil je eigenlijk heen met deze discussie?

quote:

In bijvoorbeeld de adventisten kerk, Geref. vrijgemaakte kerk is jeugd veel meer betrokken op jonge leeftijd.

Bijzonder fijn. In de katholieke kerk zijn we per parochie nog bezig om te kijken hoe we dat kunnen bereiken. Vele dingen zijn al geprobeerd waarvan de ene succesvoller dan de andere. Elke parochie verdient een andere aanpak, en vele vrijwilligers (waaronder ikzelf) geven daar invulling aan. Op bijvoorbeeld een katholieke jongerendag zien we dat er toch een dikke 2000 jongeren komen.
Maar wat heeft de kerkgang van jongeren nou precies te maken met het openstaan van 'nieuwe' geestelijke boodschappen? Nieuwe staat tussen haakjes om dat bij nader onderzoek nieuw vaak toch niet zo nieuw blijkt te zijn.

quote:

Vooral ook in de VS komen jonge mensen veel meer uit voor hun geloof en de principes die daarmee samengaan;
In de VS is ook niet alles koek en ei, tevens is de VS een heel andere samenleving dan de Nederlandse en andere Europese. Tevens heeft Bumblebee zo te zien al een prachtig grafiekje tevoorschijn gehaald.

quote:

wellicht heeft dat te maken met het feit dat in de VS vele nieuwe stromingen zijn opgekomen met vele verniewingen.
Wild gokken kunnen we allemaal, aantonen is echter een tweede. Wie overigens gister Dr. Phill heeft gezien ziet wat 'vernieuwingsbewegingen' ook kunnen betekenen, het ging over een sekte n Texas.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 01:48:29 pm door Thorgrem »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 11, 2008, 01:51:30 pm »

quote:

L., in Afrika spelen andere factoren een rol - alle kerken groeien en mensen van alle leeftijdsgroepen komen erbij;  hoofdzakelijk omdat er veel nood is.
Dat komt hier ook wel weer. Ik denk trouwens dat men per salo geestelijk gezien in Afrika minder nood heeft dan hier.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 11, 2008, 02:12:21 pm »

quote:

De discussie ging over het feit of kerken, vooral ook de RK kerk wel voldoende openstaat voor nieuwe geestelijke boodschappen
Nee, de Kerk van Christus staat niet open voor nieuwe "geestelijke boodschappen". Zij gelooft en belijdt dat God zijn volmaakte Woord gesproken heeft in zijn Zoon, Jezus Christus. En ze houdt dan ook alles voor ketterij dat probeert daar iets aan toe te voegen of af te doen.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 11, 2008, 02:15:40 pm »

quote:

rkdiak schreef op 11 november 2008 om 14:12:
[...]

Nee, de Kerk van Christus staat niet open voor nieuwe "geestelijke boodschappen". Zij gelooft en belijdt dat God zijn volmaakte Woord gesproken heeft in zijn Zoon, Jezus Christus. En ze houdt dan ook alles voor ketterij dat probeert daar iets aan toe te voegen of af te doen.
Dat ben ik vergeten mee te nemen in mijn post, bedankt voor de aanvulling.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 11, 2008, 03:03:02 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 11 november 2008 om 13:15:
Ah, vandaar!
Je hebt helemaal gelijk - in de VS houden de jongeren zich pas echt aan de principes die samengaan met hun geloof, vooral wat betreft seksualiteit. Dat blijkt ook overduidelijk uit de gegevens die dit tabelletje weergeeft over het aantal tienerzwangerschappen per 1000 meisjes tussen de 15 en de 19 jaar:

[afbeelding]
Daar had hij het niet over, hij zei dat de Amerikaanse jongeren meer "uitkomen" voor hun geloof en de princiepes die daar bij horen. Dat geloof ik wel, omdat in Nederland het haast een taboe is voor jongeren om het over het geloof te hebben en dus ook over christelijke onderwerpen. Terwijl in de VS geloven nu eenmaal normaal is en er naar mijn idee ook relatief meer actief belijdende christenjongeren zijn dan in Nederland.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2008, 03:04:46 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 11, 2008, 03:08:49 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 november 2008 om 15:03:
[...]

Daar had hij het niet over, hij zei dat de Amerikaanse jongeren meer "uitkomen" voor hun geloof en de princiepes die daar bij horen. Dat geloof ik wel, omdat in Nederland het haast een taboe is voor jongeren om het over het geloof te hebben en dus ook over christelijke onderwerpen. Terwijl in de VS geloven nu eenmaal normaal is en er naar mijn idee ook relatief meer actief belijdende christenjongeren zijn dan in Nederland.
Ongetwijfeld is het in een land waar meer dan 90% christelijk is het makkelijker om over geloof te praten. Daarna handelen schijnt echter zelfs in de VS niet altijd even makkelijk te zijn. Wat voor nut heeft het om uit te komen voor je principes, maar ze volgens niet zelf belijden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 11, 2008, 03:21:50 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 11 november 2008 om 15:08:
[...]

Ongetwijfeld is het in een land waar meer dan 90% christelijk is het makkelijker om over geloof te praten. Daarna handelen schijnt echter zelfs in de VS niet altijd even makkelijk te zijn. Wat voor nut heeft het om uit te komen voor je principes, maar ze volgens niet zelf belijden.

Das een volgende vraag en een nuttige. Het aantal tienermoeders is dus ongeveer 5 procent in de VS zie ik in het grafiek, dat betekent nog altijd dat maarliefst ongeveer 95 procent dat niet is. Dus wat deze percentage betreft gaat het ook daar nog om een heel kleine groep. Wat me verder opvalt als het over princiepes gaat is dat onder groepen waar de regels heel strak zijn ook relatief vaak die regels overtreden worden. De verleiding om je grenzen te overtreden is nogal sterk. In dat geval heeft je princiepes er alleen maar toe geleid dat je daardoor de kik voelde om ze te overtreden. Juist door die priciepe's ging je je er dus niet aan houden.

Paulus had het daar dus ook al in zijn brieven over. Ik geloof dat de oplossing niet zozeer in regels zit, maar in de vraag die je je zelf moet stellen: aan welke princiepes wil ik houden en waarom? Als je voldoende inziet hoe belangrijk dat is, dan wordt je daardoor ook principieel sterken geloof ik.

Teveel roepen mensen geloof ik dingen omdat het zo hoort binnen die groep. In hoeverre is het dan nog een princiepe waar je zelf achter staat?

Geestelijk openheid heeft daar geloof ik ook mee te maken, kan je verder kijken dan je aangeleerde patroon en sta je open voor andermans inzichten? (zoals over kerkmuren kijken en leren van andere mensen) Dat zet een denkproces op gang wat je vormt en ook weer je princiepes sterken vorm geeft.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 12, 2008, 11:05:56 am »
T., we kunnen niet al te gemakkelijk zeggen dat dingen `off-topic` zijn, of `waar gaan we heen met deze discussie?`, vooral als we iets lezen waar we niet mee instemmen - vele sociale en geestelijke onderwerpen hebben veel raakvlakken.
Je reaktie laat zien dat er in feite weinig `echte` openheid bestaat, vooral in de RK kerk - een levend geestelijk leven vraagt dat wel denk ik.

B., in de VS is het niet ideaal en zijn er legio ongelovige (jonge mensen) die net zo sterk onder de invloed staan van `Hollywood`;  daar de bevolking zo groot is, zijn er dus ook vele ongewenste zwanger schappen, maar ook minder abortussen.

L., ondanks het feit dat mensen in Afrika gemakkelijker (glim)lachen, is de geestelijke nood groot in Afrika, vooral ook in het Moslim gedeelte.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 12, 2008, 11:35:01 am »

quote:

[...]

Als ik het goed begrijp zijn er geen nieuwe boodschappen. De oude worden een keer zo, een ander keer anders uitgelegd.
 :+

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 12, 2008, 11:53:35 am »
V., ik nodig je uit om de geschiedenis te bestuderen; zowel de Bijbelsche en wereldgeschiedenis.
De Joden vonden de nieuwe uitleg van Jezus maar niks - ze zeiden:` We hebben de Torah al!  Wie denk je wel dat je bent?`
Uiteindelijk nagelden ze Hem aan het kruis.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 12, 2008, 12:02:35 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 12 november 2008 om 11:53:
V., ik nodig je uit om de geschiedenis te bestuderen; zowel de Bijbelsche en wereldgeschiedenis.
De Joden vonden de nieuwe uitleg van Jezus maar niks - ze zeiden:` We hebben de Torah al!  Wie denk je wel dat je bent?`

Maar er waren genoeg joden die Hem wel volgden. Zeker 12, als ik me goed herinner. Zij hadden namelijk Gods belofte dat de Verlosser nog zou komen.

Die belofte is in en met Christus vervuld.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 12, 2008, 12:05:49 pm »
De disciplen liepen allemaal weg;  Petrus verloochende Jezus drie keer toen het erop aankwam;  drie discipelen aan wie  Jezus had gevraagd Hem bij te staan in Zijn geeststrijd waren allemaal in slaap gevallen?!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 12, 2008, 12:20:04 pm »

quote:

Een goed uitgangspunt!
 :ja:
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 12, 2008, 02:32:33 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 12 november 2008 om 11:05:
T., we kunnen niet al te gemakkelijk zeggen dat dingen `off-topic` zijn,
Jawel hoor. Jij stelt een vraag omdat je ergens heen wel. Datgene waar jij heen wil past echter niet meer in dit topic wat je zelf hebt geopend. Dat ligt eerder aan de beperkingen die je jezelf hebt opgelegd. Tevens is het communiceren op een forum die een topicstructuur hanteert anders dan bij discussies in het echt.

quote:

of `waar gaan we heen met deze discussie?`, vooral als we iets lezen waar we niet mee instemmen - vele sociale en geestelijke onderwerpen hebben veel raakvlakken.
Ik snap dat je omwille van je manipulatieve manier van reageren met een ruime boog om datgene heen wil draaien waar dit uiteindelijk op uit moet draaien volgens jou. Namelijk de 'vernieuwing' (die niet geaccepteerd wordt door de katholieke kerk en de gehele christelijke wereld en ver daarbuiten) van Sun Myung Moon.

quote:

Je reaktie laat zien dat er in feite weinig `echte` openheid bestaat, vooral in de RK kerk - een levend geestelijk leven vraagt dat wel denk ik.
In feite heb ik zeer netjes en uitgebreid antwoord gegeven op jouw vraag. Een ieder kan dat feitelijk nalezen. Dat jij vervolgens niets met die antwoorden kunt omdat ze niet in jouw straatje passen, ach ja, dat zal mij mijn zitvlak oxideren. En al helemaal omdat je nimmer de moeite neemt om even netjes op mijn antwoorden in te gaan.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2008, 02:34:04 pm door Thorgrem »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 13, 2008, 07:18:03 am »
Thgorgrem, vele sociale en geestelijke onderwerpen hebben veel raakvlakken, zoals ik schreef.
Als iemand `in z`n eigen straatje` vragen beantwoord van een ander persoon, wilt dat zeggen dat zo iemand dan geestelijk open is voor geestelijke vernieuwing?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 13, 2008, 09:28:04 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 13 november 2008 om 07:18:
Thgorgrem, vele sociale en geestelijke onderwerpen hebben veel raakvlakken, zoals ik schreef.
Gaan we nu cirkeltjes draaien? Je hebt het idd al aangegeven en ik heb daar ook al op geantwoord. Ik zie het nut van de herhaling in deze niet.

quote:

Als iemand `in z`n eigen straatje` vragen beantwoord van een ander persoon, wilt dat zeggen dat zo iemand dan geestelijk open is voor geestelijke vernieuwing?
Kijk nu komen we ergens. Zelfreflecties is een groot goed en het verheugd me dan ook dat je inmiddels in dat stadium bent aangekomen. Ik hoop spoedig van je te horen wat voor antwoord je hierop geeft.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 13, 2008, 10:14:02 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 12 november 2008 om 12:05:
De disciplen liepen allemaal weg;  Petrus verloochende Jezus drie keer toen het erop aankwam;  drie discipelen aan wie  Jezus had gevraagd Hem bij te staan in Zijn geeststrijd waren allemaal in slaap gevallen?!

De apostelen werden verkozen naar de genade en niet vanwege hun werken.

Rom 11,4    
Maar wat zegt de godsspraak tot hem? Ik heb Mij zevenduizend man doen overblijven, die hun knie voor Baäl niet hebben gebogen.

Bij Paulus komt dat het sterkst naar voren, immers hij vervolgde de gemeente toen Jezus hem uitkoos.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 14, 2008, 01:11:53 am »
mohamed, dat is waar, maar God is genadig t.o.v. iedereen;
het is daarom dat hij kijkt naar mensen, aanschouwt hun levenswijze en hoe ze omgaan met hun vrijheid, en `kiest `hun vervolgens uit voor een bepaalde missie.
Matt. 16:27 leert dat God goede werken beloont.
Hebr. 11:6 leert dat God een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken.

Deze tekste wijzen er op hoe belangrijk het is hie we leven en wat we kiezen

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 14, 2008, 12:24:05 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 14 november 2008 om 01:11:
mohamed, dat is waar, maar God is genadig t.o.v. iedereen;
het is daarom dat hij kijkt naar mensen, aanschouwt hun levenswijze en hoe ze omgaan met hun vrijheid, en `kiest `hun vervolgens uit voor een bepaalde missie.

Dat ben ik niet helemaal met je eens, want slechts weinigen werden uitverkoren:

Mat 20,16
Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Mat 22,14    
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Het overgebleven deel is in Paulus' tijd uitverkoren naar de verkiezing (Rom 11,5) der genade. We lezen in Openbaring 17,14: 'die met Hem zijn, de geroepenen, en uitverkorenen en gelovigen' waardoor we kunnen vaststellen dat er sprake is van drie groepen welke niet zonder nader onderzoek inwisselbaar zijn met elkaar.

quote:

Deze tekste wijzen er op hoe belangrijk het is hie we leven en wat we kiezen
Dat denk ik ook ja, maar wat goed leven precies inhoudt is een andere discussie.

Staar

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 15, 2008, 12:53:10 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 november 2008 om 05:00:

Zou het ook zo kunnen gaan met de GVK, GG etc.?
Sorry, het is mij niet helemaal duidelijk. Zie je de GKV, GG etc. als de 'door God gestuurden' vernieuwers, of juist als de tegenwerkende 'religieuze leiders'?

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 15, 2008, 08:46:42 pm »

quote: Adinomis

quote:

Nee, de Kerk van Christus staat niet open voor nieuwe "geestelijke boodschappen". Zij gelooft en belijdt dat God zijn volmaakte Woord gesproken heeft in zijn Zoon, Jezus Christus. En ze houdt dan ook alles voor ketterij dat probeert daar iets aan toe te voegen of af te doen
Een goed uitgangspunt!

En ... waarom, wordt er dan zoveel ge`preekt ?  :|
_
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||  ~ shalom! :: Hero   |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 17, 2008, 09:01:16 am »
Staar, ik denk dat de GVK en de GG  (ook de RKkerk trouwens) goede kerken zijn met diep religieuze en vrome mensen;  de joden van de tijd van Jezus waren dat echter ook - tot herkenden ze te tekenen des tijds niet, en Jezus zei:  Jullie hebben de tijd van jullie bezoeking niet herkend`

Er is dus meer vereist dat louter en alleen vrooom en religieus zijn - we behoren diep te bidden en te mediteren betreffende alles wat op onze weg komt denk ik!

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 18, 2008, 01:28:22 pm »
Hero, een preek is ter herrinnering van belangerijke punten van God`s woord - er zijn zo vele leugens en halve waarheden die de rondte ingaan, dat het verheugend is om inspirerende woorden van aanmoediging en verduidelijking te geven, denk ik.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 18, 2008, 02:56:54 pm »
Hierboven staat van Hero een quote op mijn naam. Dat was van Diak hoor!
Niet dat ik er commentaar op heb, alleen is het niet mijn gewoonte om vanuit de "kerk" te spreken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 18, 2008, 07:00:32 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 12 november 2008 om 11:53:
M.a.w. als er nu nog een profeet of een engel langskomt en dingen gaat verkondigen of wonderen verrichten, dan hoort wat wij er van zien wel conform de Bijbel te zijn, en geen nieuwe dingen a.u.b. anders past het niet in het bijbelse denkkader. Er zijn namelijk ook tegenwoordig nog kerken (waaronder GKV) die de bijbel als uitgangspunt nemen en dus als toetssteen gebruiken voor alles wat zij meemaken of vernemen aan nieuwigheden.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 19, 2008, 07:28:02 am »
Als we te veel ons standpunt vasthouden, onvolmaakt als we zijn, in onze overtuiging dat we volgens de bijbel (wilt dat trouwens zeggen volgens al de duizenden pagina`s die inde bijbel staan?) leven of spreken, dan kunnen we we`s verworden als de Joden, die ook dachten voor 100% volgens de Torah te geloven en te leven, en toch Jezus aanvielen en bekritiseerden.

Dat bedoelde ik!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 19, 2008, 08:44:50 am »
Maar jij vind dat we ook bijvoorbeeld geestelijk open zouden moeten staan voor een dominee Moon?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 19, 2008, 09:28:08 am »

quote:

mirt schreef op 19 november 2008 om 08:44:
Maar jij vind dat we ook bijvoorbeeld geestelijk open zouden moeten staan voor een dominee Moon?
In hoeverre zouden wij open moeten staan voor iedere zelfverklaarde profeet/messias. Zeker als zijn gedachtengangen en beweringen absoluut ketters en blasfemistisch zijn? En ook helemaal nergens in de Bijbel (of andere boeken) terug te vinden is of in de 2000 jaar christelijke geschiedenis.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 19, 2008, 11:19:01 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 19 november 2008 om 07:28:
Als we te veel ons standpunt vasthouden, onvolmaakt als we zijn, in onze overtuiging dat we volgens de bijbel (wilt dat trouwens zeggen volgens al de duizenden pagina`s die inde bijbel staan?) leven of spreken, dan kunnen we we`s verworden als de Joden, die ook dachten voor 100% volgens de Torah te geloven en te leven, en toch Jezus aanvielen en bekritiseerden.

Dat bedoelde ik!

Mat 24:4

En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide.

Als ik Mat 23 goed begrijp, vond Jezus niet zozeer dat de fout van de joodse geestelijk leiders was dat ze zich aan de wet hielden, maar dat ze "veinzen". Ze waren oneerlijk. Daarom wilden ze van Jezus af.

Jezus hield zich ten slotte zelf ook aan de wet.

Hero

• vierkante kaaskop
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 19, 2008, 01:52:51 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 18 november 2008 om 13:28:Hero, een preek is ter herrinnering van belangerijke punten van God`s woord - er zijn zo vele leugens en halve waarheden die de rondte ingaan, dat het verheugend is om inspirerende woorden van aanmoediging en verduidelijking te geven, denk ik
Oh ?... maar, die woorden staan er al, want wij hebben immers de bijbel --- en overigens zou de helft van de predikanten : NIET echt geloven in God --- waarbij we voorzichtig mogen aannemen, dat de kwaliteit van hun preken, evenzo naar hun geloof is ...?
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||  ~ shalom! :: Hero   |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 19, 2008, 02:16:12 pm »
Hero, daar maak je naar mijn idee een zeer terecht punt.

Joh 10,12    
Maar de huurling, en die geen herder is, wie de schapen niet eigen zijn, ziet de wolf komen, en verlaat de schapen, en vlucht; en de wolf grijpt ze, en verstrooit de schapen.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 20, 2008, 06:31:25 am »
Thorgrem, let wel dat Jezus beschuldigd werd op de zelfde punten - dat hij boven de wet stond, dat zijn naam niet te vinden was in het OT, dat hij van Beelzebul was, dat hij omging met hoeren en tollenaars etc....
De oprechten van hart voelden echter aan wie hij echt was, en wat hij vertegenwoordigde, dus , ja Mirt, we behoren oprecht open te staan voor mensen die beweren iets nieuws van de `hemel` beweren te brengen, het met gebed te onderzoeken, en erover mediteren;
dat kost moeite, en tijd, dus wijzen vele mensen het bij voorbaat af, en gaan liever TV kijken of zoiets.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 20, 2008, 09:03:23 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 20 november 2008 om 06:31:
Thorgrem, let wel dat Jezus beschuldigd werd op de zelfde punten
Is het werkelijk? Was Jezus getrouwd en zag Hij zijn huwelijk als volmaakte vereniging. Dacht Jezus ook dat hij de opvolger was van iemand omdat die ander niet meer voor nageslacht kon zorgen? Dacht Jezus ook dat Adam en Eva valse ouders waren? Bepaalde Jezus ook wie van zijn volgelingen met wie moest trouwen? Was Jezus ook eigenaar van enkele grote nieuwsmedia om te manipuleren? En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan he, maar als jij het niet in wil zien dan vraag ik me werkelijk af in hoeverre jijzelf wel geestelijk openstaat voor de mogelijkheid dat Moon & Co de firma list en bedrog zijn.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 20, 2008, 09:58:32 am »
Thorgrem, toen ik sprak over `dezefde` punten, verwees ik naar de punten die ik aangaf:  Jezus werd nl. uitgemaakt als Beelzebul, Prins der duiverls etc.  door mensen (waarschijnlijk zoals jezelf);   er zijn inderdaad mensen die weinig openstaan, meer karateristieken hebben van `bokken` dan van `schapen`, en van plan zijn om daar erg weinig aan te doen!  Met als gevolg dat er weinig geestelijke openheid is.
Om te veranderen, op te offeren, vasten, bidden, vijand liefhebben is immers niet eenvoudig, en voor velen zo onaantrekkelijk dat ze er niet over denken om daar zelfs aan te beginnen;  toch is er geen andere weg.

Tussen twee haakjes, als Jezus de middelen had gehad, had hij maar wat graag gebruik gemaakt van de moderne communicatie middelen, om zijn boodschap naar alle uithoeken van de wereld zo snel mogelijk te verbreiden!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 20, 2008, 10:11:01 am »
Subtiel aangepakt, dat moet gezegd worden, maar dit hele topic heeft, inmiddels overduidelijk, slechts tot doel propaganda voor "geestelijke openheid" jegens Moon. Dat heeft met de normen van Christelijk Leven niets te maken.
So sue me!