mohamed schreef op 17 januari 2009 om 23:38:[...]
Zeker werd het veroordeelt onder het oude verbond, maar mensen zijn mensen.
Gen 9,21 En hij dronk van die wijn, en werd dronken; en hij ontblootte zich in het midden van zijn tent.
Gen 43,34 En hij reikte hun toe van de gerechten, die voor hem waren; maar Benjamins gerecht was vijfmaal groter, dan de gerechten van hen allen. En zij dronken, en zij werden dronken met hem.
Jer 5,7 Hoe zou Ik over zoiets u vergeven? Uw kinderen verlaten Mij, en zweren bij hen, die geen God zijn; als Ik hen verzadigd heb, zo bedrijven zij overspel, en verzamelen zich bij hopen in het hoerenhuis.
Zoals je ziet weerhield het gebod de mensen er niet van om toch te zondigen, daarom schreef Paulus ook:
Rom 5,20 Maar de wet is bovendien ingekomen,
opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;
Het lijkt me duidelijk dat Paulus hier niet spreekt over de Koninklijke wet (Jak 2,8) maar doelt op het feit dat de misdaad is toegenomen door de wet (Ef 2,15) der geboden. Om mijn stelling nog wat te verhelderen: de wet der geboden is de duisternis.
[...]
Ze leefden zonder God, je zegt het zelf al en zonder God is de duisternis. Nu, nadat Adam het gebod had overtreden zei God tegen hem:
Gen 3,17 En tot Adam zeide Hij: Omdat gij geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw, en van die boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten;
zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen van uw leven.
Adam zou dus leven in een vervloekt land omdat hij niet naar God, maar naar Eva had geluisterd. Dat komt later ook weer terug in de wet:
Deut 2815 Maar indien gij niet luistert naar de stem van de HERE, uw God, en niet al zijn geboden en inzettingen, die ik u heden opleg, naarstig onderhoudt, dan zullen de volgende vervloekingen alle over u komen en u treffen: 16 Vervloekt zult gij zijn in de stad en vervloekt op het veld. 17 Vervloekt zullen zijn uw mand en uw baktrog. 18 Vervloekt zal zijn de vrucht van uw schoot, de vrucht van uw bodem, de worp van uw runderen en de dracht van uw kleinvee. 19 Vervloekt zult gij zijn bij uw ingang en vervloekt bij uw uitgang.
Wanneer de Israëlieten zondigden waren ze vervloekt en Jezus kwam immers om het volk van hun zonden te verlossen? Zij waren allemaal vervloekt omdat allen hadden gezondigd.
Rom 3,23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
Jak 2,10 Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.
Dus voordat Jezus kwam was het volk Israël onder de vloek.
Jer 25,18 Namelijk Jeruzalem en de steden van Juda, en hun koningen, en hun vorsten; om die te stellen tot een woestheid, tot een ontzetting, tot een aanfluiting en tot een vloek,
gelijk het is te dezen dage;
Jer 26,6 Zo zal Ik dit huis stellen als Silo,
en deze stad zal Ik stellen tot een vloek voor alle volken der aarde.
Jer 23,10 Want het land is vol overspelers, want het land treurt vanwege de vloek, de weiden der woestijn verdorren,
omdat hun loop boos is, en hun macht niet recht.De vloek was over het land gekomen omdat hun loop boos was, komt die zinsnede je niet bekend voor?
Joh 3,19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben
de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
Het oude verbond was de zegen en de vloek (Deut 11,26) maar in de eerste eeuw is het definitief een vloek geworden voor de gelovigen:
Gal 3,13 Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.