Okee, ik zet even de genoemde opties op een rijtje:
1. (Luttikhuizen): Handelingen geeft een "vertekend" beeld van de zaken (vertekend als in: hij heeft een doel met het verhaal, anders dan alleen maar geschiedschrijving) om het Wetsvrij christendom van Paulus neer te zetten als de meest logische vorm en de continuering van het christendom van de apostelen. Rkdiaks opmerking dat Lucas tot de kring van Paulus behoorde sluit hier echter niet bij aan (foutje, ik schreef eerst van wel, maar das niet logisch) tenzij Lucas de revolutie van Paulus wilde gladstrijken.
2. Pooh(1), P&A en Nunc: er zit een tijdssprong in het verslag van Handelingen van de drie jaar die Paulus doorbracht in Arabië. De reis van Paulus wordt dan: Damascus (bij Ananias), Arabië, Damascus (preken), Jeruzalem. Het "gat" zit dan tussen Handelingen 9:19 en 9:20.
quote:
Handelingen 9
19 Ananias vertrok en ging naar het huis, waar hij Saulus de handen oplegde, terwijl hij zei: ‘Saul, broeder, ik ben gezonden door de Heer, door Jezus, die aan u verschenen is op de weg hierheen, om ervoor te zorgen dat u weer kunt zien en vervuld wordt van de heilige Geest.’ 18 Meteen was het alsof er schellen van Saulus’ ogen vielen; hij kon weer zien, stond op en liet zich dopen, 19 en nadat hij gegeten had, kwam hij weer op krachten.
- drie jaar Arabië -
quote:
Hij bleef enkele dagen bij de leerlingen in Damascus 20 en ging onmiddellijk in de synagogen verkondigen dat Jezus de Zoon van God is. 21 Allen die hem hoorden waren stomverbaasd en vroegen: ‘Dat is toch de man die in Jeruzalem de volgelingen van die Jezus naar het leven stond, en hij is toch hierheen gekomen om hen gevangen te nemen en uit te leveren aan de hogepriesters?’ 22 Saulus’ optreden werd echter steeds krachtiger, en hij bracht de in Damascus wonende Joden in verwarring door aan te tonen dat Jezus de messias is.
23 Al spoedig beraamden de Joden een plan om hem te vermoorden. 24 Saulus raakte echter van hun voornemen op de hoogte. Ze bewaakten zelfs dag en nacht de stadspoorten om hem te kunnen doden. 25 Maar Saulus’ leerlingen brachten hem ’s nachts naar de stadsmuur en lieten hem daar in een mand naar beneden zakken.
26 Toen hij terug was in Jeruzalem wilde hij zich aansluiten bij de leerlingen, maar die waren bang voor hem omdat ze niet geloofden dat ook hij een leerling was geworden.
Dit vind ik ook nogal gekunsteld omdat Paulus in Damascus is in vers 19, en er in 20 staat: "hij blééf enige dagen in Damascus". Het voelt vele malen logischer dat de schrijver van Handelingen toch echt heeft willen zeggen dat Paulus enkele dagen in Damascus heeft rondgehangen en toen naar Jeruzalem is gegaan, terwijl het "teruggekeerd in Damascus" uit Galaten, dat P&A aanhaalde, aangeeft dat Paulus echt wilde zeggen dat hij twee keer in Damascus is geweest.
De tegenstelling blijft dus voor mij met deze uitleg wel overeind.
3. Pooh(2): Lucas maakt in Handelingen een foutje en Paulus zet dat in Galaten recht. Volgens Luttikhuizen is Handelingen echter 50 jaar ná Galaten geschreven (ik weet niet of dat klopt) dus dat zou dan onlogisch zijn, tenzij 't vooral een reactie is op verhalen die inderdaad de ronde gingen. In dat geval is het echter weer wat vreemd dat Lucas, terwijl Paulus het misverstand al uit de wereld heeft geprobeerd te helpen en Galaten al bestond, tóch nog iets anders heeft geschreven. Dan lijkt het toch aannemelijk dat Lucas het bewust anders heeft weergegeven dan Paulus om zijn punt te maken.
4. Paulus zegt Arabië, maar bedoelt Jeruzalem. Dit is best interessant maar ik denk dat P&A deze constructie overtuigend heeft weerlegd. Deze optie wil ik dan voor de rest eigenlijk graag laten rusten

Ik vind optie 1 en 3 beide geloofwaardiger dan optie 2. Optie 2 komt mij nogal geforceerd over, als het per se willen gladstrijken van twee verschillende verhalen, maar ik ben geen kenner van de manieren van schrijven in die tijd dus 't kan natuurlijk best.
Graag correcties en commentaar op bovenstaande

Verder ben ik nog benieuwd naar meningen wat betreft 't onderstaande:
Wat ik niet snap is wat dit allemaal uitmaakt - of de verandering van Wetsonderhoudend naar Wetsvrij christendom nou direkt na Pinksteren of iets later was, of dat het harmonieus of revolutionair ging, bepaalt toch niet of het de juiste ontwikkeling is geweest (en daarmee of het Wetsonderhoudend christendom nou een dwaling is of niet)?
Verder ben ik erg benieuwd naar de implicaties die rkdiak verbindt aan de redevoering van Petrus in Jeruzalem, of het wat dat betreft nog uitmaakt of dat verslag in Handelingen sterk legendarische trekken vertoont, en wat die legendarische trekken dan zouden moeten zijn.
Persoonlijk heb ik geen moeite met legendarische trekken in Handelingen (of in Galaten) of tegenstellingen tussen die twee boeken, maar als ik daarmee de policy van BF begin te overschrijden mag dit topic gerust naar LB.