quote:
op 26 May 2003 22:03:47 schreef Michael:
[...]
Het is inderdaad een beetje een "kip en ei" kwestie. Het is voor mensen moeilijk voor te stellen dat dingen volwassen geschapen zijn, omdat alles om ons heen anders werkt. God een boomzaadje laten schapen lost ook niks op bijvoorbeeld: Hij kan net zo goed een volwassen boom maken. Zo ook kon Adam al volwassen zijn, zonder dat hij een hele jeugd lang gespeeld en geleerd heeft en zo zijn persoonlijkheid gevormd. Tsja, wat wil je geloven en wat kun je geloven, daar komt het op neer.
Ik denk dat iedereen daarin andere grenzen heeft. Mensen zijn door God zelf zo in elkaar gezet dat ze in alles kunnen verschillen. Ook hier in. Ik denk dat Hij dat zelf dus ook geen probleem vindt.
[...]
Het is inderdaad moeilijk om te onderscheiden wat je wel en niet gelooft als er een van de zaken onderuit wordt gehaald. Het houdt immers allemaal met elkaar verband. Velen zijn bang voor het hellende vlak. Maar ik kon er voor mezelf niet onderuit en ben de zoektocht aangegaan. Ik zit er eigenlijk midden in. Waarschijnlijk kom ik er uit met minder antwoorden en zekerheden dan ik eerst dacht te hebben. Ik leg als het over God gaat dan liever mijn hand op mijn mond zoals Job, in plaats van voor de veiligheid maar te blijven bij wat ik altijd gehoord heb. Zo zit ik blijkbaar in elkaar, en dat weet God ook.
je kunt je inderdaad (en dat klinkt velen heel vermetel) eens verzetten in het
standpunt van God, zou je dan willen dat je schepselen onwetend als slaven
ronddolen in de overige schepping, slechts vanuit de bijbel zich een beeld vormend
van de Schepper en Zijn schepping, of dat ze zich al ontwikkellend uit eigen vrije
wil in liefde daarop richten om de mysteries van de schepping te doorgronden en daarbij
hun denken, voelen en willen kompleet inzetten, na het doorgronden van elk
goddelijk mysterie, doemt daarachter weer een andere op en zo komt er nooit
een eind aan Gods wonderen, maar het is de mens gegeven om daar een weg in
te mogen gaan...zoals onder aangegeven
30 Jezus heeft nog wel vele andere tekenen voor de
ogen zijner discipelen gedaan, die niet beschreven
zijn in dit boek,
J o h a n n e s 2 0
12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft,
de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere
nog dan deze, want Ik ga tot de Vader;
J o h a n n e s 1 4