Auteur Topic: Hoe meer gereformeerde topics/inbreng te verkrijgen?  (gelezen 5908 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Hoe meer gereformeerde topics/inbreng te verkrijgen?
« Gepost op: november 28, 2008, 08:27:44 pm »

quote:

elle schreef op 28 november 2008 om 16:11:
En dan zie je dat slechts een klein deel van het GKv-forum daadwerkelijk gereformeerd is. (Waarom dat deel niet groter is? Da's een andere discussie. Waarschijnlijk omdat er te weinig grefo's zijn die grefo-inhoudelijk over grefo dingen willen discussieren.)
Kan daar niets aan gedaan worden? Het zou het GKv-forum toch veel meer recht doen als gereformeerden onderling specifiek-gereformeerde dingen konden uitdiepen? Als katholiek kijk ik met jaloersheid naar hoevelen van 'jullie' elke zondag in de kerk zitten (vaak zelfs 2x) ... daar kan toch best meer reclame gemaakt worden voor dit forum? Of zeg ik nu iets heel raars? ;)

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 28, 2008, 11:15:56 pm »
Vroeger waren er ook meer gereformeerden hier. Misschien dat de 'leegloop' ervoor gezorgd heeft dat er weinig meer over echt gereformeerde zaken gesproken wordt.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2008, 12:41:31 am »
De vraag is: wat is oorzaak, wat is gevolg? Worden gereformeerden afgeschrikt door de duidelijke katholieke en evangelische aanwezigheid hier, of is hun niche, zeg maar, opgevuld door 'ons', omdat zij hier al eerder zijn verdwenen? En hoe het tij te keren? Niet in de zin dat ik vind dat andere christenen hier weg moeten (daar zou ik mezelf natuurlijk ook mee in de vingers snijden). Maar ik vind het eerlijk gezegd wel jammer dat het forum van de GKv zo weinig een echt gereformeerde uitstraling heeft. Ik geef grif toe dat ik niet alle typisch gereformeerde onderwerpen bijhoud, maar soms vind ik het toch wel leuk en interessant om te lezen en het is zeker leerzaam om meer inzicht te krijgen in de geloofsbeleving en -wereld van mijn gereformeerde broeders en zusters in de Heer.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2008, 12:41:46 am door wateengedoe2 »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2008, 01:11:30 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 29 november 2008 om 00:41:
De vraag is: wat is oorzaak, wat is gevolg? Worden gereformeerden afgeschrikt door de duidelijke katholieke en evangelische aanwezigheid hier, of is hun niche, zeg maar, opgevuld door 'ons', omdat zij hier al eerder zijn verdwenen? En hoe het tij te keren?
Dit forum lijkt amper bekend onder de eigen achterban.

quote:

Niet in de zin dat ik vind dat andere christenen hier weg moeten (daar zou ik mezelf natuurlijk ook mee in de vingers snijden). Maar ik vind het eerlijk gezegd wel jammer dat het forum van de GKv zo weinig een echt gereformeerde uitstraling heeft.
Ik ben geen die-hard grefo maar ken je gemis!

quote:

Ik geef grif toe dat ik niet alle typisch gereformeerde onderwerpen bijhoud, maar soms vind ik het toch wel leuk en interessant om te lezen en het is zeker leerzaam om meer inzicht te krijgen in de geloofsbeleving en -wereld van mijn gereformeerde broeders en zusters in de Heer.

Daarnaast mag best genoemd worden dat ook jullie de gereformeerden steeds ter lering willen zijn.
Ik heb diep respect voor de katholieken hier.
Maar ondanks dat mis ik aardig gereformeerde geluiden hier.
Onbekend maakt onbemind.
Waar zijn de voorgangers van de GKv bv.op dit forum?
« Laatst bewerkt op: november 29, 2008, 01:12:03 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 29, 2008, 01:46:33 am »
Ik geloof dat we ook opmoeten letten dat we niet over mensen heen lopen. Het valt me op dat iemand uit de gereformeerde bond die gereformeerd vrijgemaakt aan het worden is vol belangstelling op het net kwam, wat meedeed in verschillende onderwerpen en ook weer verdween. Tijdens zijn verdwijning heb ik in mijn ogen teveel gezien dat er 'over' hem gesproken wordt, in plaats van met hem te spreken. Het viel me ook wel bij enkelen meer op die afschrikten van de velle toon op dit net als reactie op iets dat gezegt wordt wat in hun denkrichting ligt. ze deden eerst hun best daar blijk van te geven en je proeft dat ze zich niet makkelijk er bij voelen en verdwijnen vervolgens ook. De harde kern is over gebleven. Dat vindt ik zorgwekkend. Moeten we niet voorzichtiger in onze toon worden?
Een nieuwe start is een nieuw begin

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 29, 2008, 08:42:53 am »

quote:

gaitema schreef op 29 november 2008 om 01:46:
Moeten we niet voorzichtiger in onze toon worden?

:ja:

Wees er vlug bij om te luisteren
en bedenk je lang voordat je antwoord geeft.

(Sir 5:11)

En ik denk dan vooral ook onderling. Als je nu bijv kijkt naar dat vagevuurtopic, dat is echt geen reclame. Een nieuwe protestant (al dan niet grefo) kan denken 'hé interessant, iets waar ik in mijn kerk heel wat over heb gehoord, maar wat zou men er hier over schrijven', leest de eerste posts en is wel tevreê, maar als ie doorgaat, wordt het een ons-kent-ons-moddergooipartij van heb ik me jou daar.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 29, 2008, 08:46:02 am »

quote:

okidoki schreef op 29 november 2008 om 01:11:
[...]
 Dit forum lijkt amper bekend onder de eigen achterban.

Reclame maken in de kerk dus! Maar reclame moet je wel maken voor een goed product, dus als daar wat aan schort, dat éérst oplossen! Dat heeft momenteel denk ik meer te maken met de sfeer (vgl mijn post aan gait hierboven) dan per se met de inhoud van de discussies.

quote:

Daarnaast mag best genoemd worden dat ook jullie de gereformeerden steeds ter lering willen zijn.
Ik heb diep respect voor de katholieken hier.
Tuurlijk & mijn dank daarvoor. Maar de katholieken (of om het even welke andere, niet-grefo, groep moet hier niet de dienst uitmaken in de zin van: de belangrijkste toon op het forum volgen. Vgl. www.irenaeus.nl, een katholiek forum met soortgelijke opbouw als hier (goed voorbeeld doet goed volgen :)), nl een katholiek, christelijk en levensbeschouwelijk subforum. Daar heb je dus in principe dezelfde subfora (GL ~ katholiek), maar het verschil is dat er daar veel meer een katholiek geluid is. Als op dat forum constant 'intern' gereformeerde dingen besproken zouden worden, en de katholieke dingen amper nog aan de orde kwamen, zou het ook zijn belang en interessantheid als katholiek forum - op z'n minst deels - verliezen, toch?

Als zoiets gebeurt op een forum, kan die andere  groep ervoor kiezen om weg te gaan, maar een veel beter iets lijkt mij om het ledenaantal en de deelname meer in evenwicht proberen te brengen door hier meer gereformeerden aan te trekken.

quote:

Maar ondanks dat mis ik aardig gereformeerde geluiden hier.
Onbekend maakt onbemind.
Waar zijn de voorgangers van de GKv bv.op dit forum?

Dat laatste is ook een heel goed punt! Die zouden dan als vraagbaak kunnen dienen. Kent iemand dominees uit de GKv die actief zijn op internet, weblogs enz en die dat wel leuk zouden vinden?

En zou het ook wat zijn om 'ns een preek hier te bespreken, ofzo? Als dat loopt, dan kan er evt een vast onderdeel 'preek van de week komen'. Dan is er wel het gemis dat de GKv's niet - zoals bijv wel in de RKK - allemaal dezelfde zondagslezingen hebben en dus ook niet hetzelfde thema van de preek. Maar met een MP3-tje moet dat gemis ook te overkomen zijn, toch? En/of een bepaald thema van bijbel- of andere boekbesprekingen?
« Laatst bewerkt op: november 29, 2008, 08:51:52 am door wateengedoe2 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 29, 2008, 01:26:31 pm »
Precies. Bij het surven op het net kwam ik een gereformeerde pkn kerk tegen die al hun preken op hun site hadden gezet. Zoiets zal er bij gereformeerd vrijgemaakte kerken ook wel te vinden zijn.

De sfeer en de verhoudingen moeten inderdaad wel prettig zijn.

We kunnen ook ons best doen gereformeerde thema's te droppen.  Met een tip van Okidoki heb ik ook een boek gekocht waarin de gereformeerde leer wordt uitgelegd (enkele maanden terug). Ik had nog een paar bladzijdes gelezen en ligt nu een tijdje te rusten, maar ik zal er eens in neuzen.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2008, 01:29:23 pm door gaitema »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 29, 2008, 01:48:49 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 29 november 2008 om 08:46:
Dan is er wel het gemis dat de GKv's niet - zoals bijv wel in de RKK - allemaal dezelfde zondagslezingen hebben en dus ook niet hetzelfde thema van de preek. Maar met een MP3-tje moet dat gemis ook te overkomen zijn, toch? En/of een bepaald thema van bijbel- of andere boekbesprekingen?
Het is jammer dat 'kracht voor elke dag' niet online staat. Dat is een bijbels dagboek met een bijbeltekst en een uitleg van de gkv voor elke dag die in veel gezinnen (tenminste dat was vroeger zo) aan tafel gelezen werd.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2008, 01:49:34 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 29, 2008, 06:19:49 pm »

quote:

mirt schreef op 29 november 2008 om 13:48:
[...]

Het is jammer dat 'kracht voor elke dag' niet online staat. Dat is een bijbels dagboek met een bijbeltekst en een uitleg van de gkv voor elke dag die in veel gezinnen (tenminste dat was vroeger zo) aan tafel gelezen werd.
Wel een goed idee om dat dagboek te gebruiken. Heel veel mensen hebben dat en je kunt het ook citeren, zodat anderen mee kunnen praten.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 29, 2008, 08:18:43 pm »
Op de een of andere manier heeft de gemiddelde gkv'er volgens mij niet zoveel met het fenomeen 'forummen'...
Waarom en hoe daar wat aan te doen? Daar kan je hooguit naar gissen volgens mij...

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 29, 2008, 08:30:39 pm »
Ik reageer veel minder dan vroeger. Voornamelijk gebrek aan energie, niet aan interesse
computerfout: een vreemde een in de byte

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 29, 2008, 10:07:42 pm »
Voor het perspectief: hoewel de RKK vele malen groter is dan de GKv in de Benelux, is het aanbod aan Nederlandstalige katholieke fora minimaal en de deelname uiterst beperkt. En het niveau vaak om te janken.
So sue me!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 29, 2008, 10:19:49 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 29 november 2008 om 08:46:
[...]

Reclame maken in de kerk dus!

Onze filialen zijn elke zondag open :)
Ik denk dat de deputaten comunicatie er wel iets mee kunnen doen. Ik neem ook aan dat het beheer hier contacten in dergelijke regionen heeft?

quote:

Maar reclame moet je wel maken voor een goed product, dus als daar wat aan schort, dat éérst oplossen! Dat heeft momenteel denk ik meer te maken met de sfeer (vgl mijn post aan gait hierboven) dan per se met de inhoud van de discussies.
In de regel is de sfeer helemaal niet negatief, wel is er een verharding te merken tussen de twee stromingen die hier komen.
En dat heb ik al eerder aangegeven hier.

quote:

Dat laatste is ook een heel goed punt! Die zouden dan als vraagbaak kunnen dienen. Kent iemand dominees uit de GKv die actief zijn op internet, weblogs enz en die dat wel leuk zouden vinden?

wim van der Schee kwam hier toch wel op het forum? Nieuw idee voor de synode in Harderwijk : een E-dominee :)

quote:

En zou het ook wat zijn om 'ns een preek hier te bespreken, ofzo? Als dat loopt, dan kan er evt een vast onderdeel 'preek van de week komen'. Dan is er wel het gemis dat de GKv's niet - zoals bijv wel in de RKK - allemaal dezelfde zondagslezingen hebben en dus ook niet hetzelfde thema van de preek. Maar met een MP3-tje moet dat gemis ook te overkomen zijn, toch? En/of een bepaald thema van bijbel- of andere boekbesprekingen?
Preken kun je sowieso ook vinden via www.audioserver.nl
Maar een preek bespreken doen wij elke zondag al, persoonlijk niet zo'n behoefte aan maar wie wil moet dat gewoon gaan  opzetten lijkt mij?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 30, 2008, 03:09:23 pm »

quote:

rkdiak schreef op 29 november 2008 om 22:07:
Voor het perspectief: hoewel de RKK vele malen groter is dan de GKv in de Benelux, is het aanbod aan Nederlandstalige katholieke fora minimaal en de deelname uiterst beperkt. En het niveau vaak om te janken.
Precies, op protestants gebied is echt véél meer hoogwaardigs te vinden in Nederlandstalig forumland. Maar die fora waar jij het over hebt, zijn in ieder geval wel m.n. over katholieke onderwerpen en van een GKv-forum mag je toch verwachten/hopen dat het vooral over gereformeerde onderwerpen gaat, waar grefo's ook écht wat aan hebben?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 30, 2008, 03:37:08 pm »
Ter info: Op middellange termijn zullen er wat initiatieven ontplooid worden om dit forum iets meer onder de aandacht te brengen van gereformeerd internettend Nederland. Daarbij moet met name gedacht worden aan een nauwere integratie met gkv.nl, de bijbehorende nieuwsbrief, et cetera. Overigens is er altijd behoefte aan mensen die bereid zijn zich daarvoor structureel in te zetten. :)

Een e-predikant is er ook, maar die is er meer om pastorale zorg aan te bieden wanneer de vraag daarvoor binnenkomt via het internet. Omdat die zorg verder naar zijn aard niet openbaar is, merken jullie daar weinig van.

Waarom de rest van gkv-nederland het laat afweten? Ik weet het niet. Voor een deel misschien omdat juist de gereformeerde kerken al heel veel verschillende media kennen waarin heftig gedebatteerd wordt. Tijd dat we het ND afschaffen. :+
« Laatst bewerkt op: november 30, 2008, 03:40:28 pm door Pooh »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 30, 2008, 04:51:57 pm »

quote:

Pooh schreef op 30 november 2008 om 15:37:
Tijd dat we het ND afschaffen. :+
:D

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 30, 2008, 05:14:22 pm »
Het nd online heeft volgens mij sinds volgens mij sinds kort de mogelijkheid op artikelen te reageren. Daar wordt ook heel weinig gebruik van gemaakt. Wat ook wel weer logisch is, want je moet om te kunnen reageren abonnee zijn, maar wie abonnee is, leest de krant niet zo snel online.

Ik weet nog wel een slimme manier, ik weet alleen niet of het mag, een ingezonden in de krant schrijven over een onderwerp waar wij het ook over hebben en dan verwijzen naar het forum.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 30, 2008, 06:35:12 pm »

quote:

mirt schreef op 30 november 2008 om 17:14:
Ik weet nog wel een slimme manier, ik weet alleen niet of het mag, een ingezonden in de krant schrijven over een onderwerp waar wij het ook over hebben en dan verwijzen naar het forum.
Ik denk dat men de link eruit zal knippen, maar het kan nooit kwaad om het te proberen!

dovanlo

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 30, 2008, 07:47:49 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 november 2008 om 01:46:
Ik geloof dat we ook opmoeten letten dat we niet over mensen heen lopen. Het valt me op dat iemand uit de gereformeerde bond die gereformeerd vrijgemaakt aan het worden is vol belangstelling op het net kwam, wat meedeed in verschillende onderwerpen en ook weer verdween. Tijdens zijn verdwijning heb ik in mijn ogen teveel gezien dat er 'over' hem gesproken wordt, in plaats van met hem te spreken. Het viel me ook wel bij enkelen meer op die afschrikten van de velle toon op dit net als reactie op iets dat gezegt wordt wat in hun denkrichting ligt. ze deden eerst hun best daar blijk van te geven en je proeft dat ze zich niet makkelijk er bij voelen en verdwijnen vervolgens ook. De harde kern is over gebleven. Dat vindt ik zorgwekkend. Moeten we niet voorzichtiger in onze toon worden?

Dank je Gait voor deze reactie. Precies de reden dat ik me elders op een christelijk forum wél thuis voel en hier nauwelijks meer kom.
De toon is daar wat minder fel...
En dan dus niet specifiek richting kmij, zo vaak heb ik niet gepost, maar ook in onderlinge discussies vind ik vaak geen prettige toon doorklinken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 30, 2008, 10:37:35 pm »
Goed dat je dat aangeeft. We moeten met meningsverschillen open naar elkaar kunnen blijven zonder onder de modder te eindigen.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 14, 2008, 05:22:15 pm »
Misschien kan iedereen die hyves heeft en aangesloten is bij een hyvesgroep van een gkv kerk daar een link naar dit forum zetten, dat moet geen probleem zijn en dan bereik je ook juist die mensen die actief zijn met internet.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 14, 2008, 08:25:46 pm »
Op de GKv hyve staat al een forum 'widget':

http://gereformeerdekerkv...191351/forum_gkv_nl/wi29/
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 14, 2008, 08:30:28 pm »
Ik zie het ja, het is geplaatst door dsWim.

Op hyves van plaatselijke kerken kan natuurlijk ook.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 14, 2008, 11:48:29 pm »
We kunnen er ook voor bidden O-)
« Laatst bewerkt op: december 14, 2008, 11:48:44 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 15, 2008, 12:36:03 am »

quote:

gaitema schreef op 14 december 2008 om 23:48:
We kunnen er ook voor bidden O-)
d:)b

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 15, 2008, 08:56:12 am »
Ja, bidden is de hoogste vorm van netwerken!

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 15, 2008, 09:06:30 pm »

quote:

mirt schreef op 15 december 2008 om 08:56:
Ja, bidden is de hoogste vorm van netwerken!
Nog meer banale cliché's achter de hand???

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 15, 2008, 09:25:35 pm »

quote:

drentenaar schreef op 15 december 2008 om 21:06:
[...]

ik had deze anders nog nooit eerder gehoord. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 15, 2008, 10:05:37 pm »

quote:

[...]

Nou zeg, wat is er banaal aan? En wat is er cliché aan?

Ik heb dat gewoon een keer bedacht toen het er over ging ergens een keer of netwerken goed of niet goed was als christen. Toen bedacht ik dat als je zelf maar bedenkt dat je daarin ook weer afhankelijk bent van God en dat je altijd naar Hem toe kan en dat Hij ook kan zorgen dat je met andere mensen in aanraking komt die je nodig hebt, ook al is het voor je werk of zo, dat dat je dan beschermd voor te veel vertrouwen op netwerken op zich en op je eigen rol daarin.

Nu ik de moeite heb genomen om dit uit te leggen mag jij wel even vertellen waarom je boos bent.

Even proberen, je gaat er vanuit dat ik wel weer kritiek zal hebben?
« Laatst bewerkt op: december 15, 2008, 10:06:18 pm door mirt »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 16, 2008, 12:31:51 am »
Mirt, er is niets onjuist aan. God is immer altijd online met Zijn creatie?
En wat wij mensen ook willen het zal toch onder Zijn zegen slechts vorm krijgen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 16, 2008, 12:38:48 am »

quote:

[...]

God moet online zijn, dat is het voornaamste. Als Hij er maar bij is.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 16, 2008, 12:41:10 am »

quote:

gaitema schreef op 16 december 2008 om 00:38:
[...]

God moet online zijn, dat is het voornaamste. Als Hij er maar bij is.

Bedoel je "als" in een vragende vorm of in een zijnde vorm?
God IS er bij. God is altijd online lijkt mij?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 16, 2008, 01:00:56 pm »
In zijnde vorm. als Hij er bij is dan is het goed. En daarmee bedoel ik dat we Hem moeten laten spreken door deze forum heen. Dat het geen geestelijk dode forum is.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 16, 2008, 02:29:07 pm »
Gait heeft gelijk. Natuurlijk God is er altijd, maar ons eigen ik ook. Bovendien is de tegenstander er om ons te beïnvloeden. Het lijkt me daarom goed, zoals Gait al zei, biddend onze bijdrage te leveren, zodat we God de ruimte geven om in ons zijn werk te doen. Dat gebeurt niet automatisch. Dat is iedere keer weer een keus.
Zoals Jezus zei in Joh. 15 "blijf in Mij!"
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 16, 2008, 08:49:53 pm »
Ik hoop dat ik niemand stoor, maar omdat het op het net gesloten topic over opleidingen niet meer kan, wil ik hier even zeggen dat ik hoop dat kjmollema wel hier blijft, hoewel zijn eerste post niet zo beviel.

Als jij de kj mollema bent die ik denk (en dat kan haast niet anders) heb je heel veel te vertellen en is er hier vraag naar je. Ik heb trouwens nog les gehad van je vader. Wat me het meest bijgebleven is, je gelooft het niet, is dat hij ons heel gemoedelijk vertelde hoe je het beste de woonkamer kunt stofzuigen. Hij genoot ervan dat hij ons, terwijl wij dachten dat je eerst moest stoffen en dan zuigen, kon uitleggen dat het logischer was om het andersom te doen. Ik zie nog zijn glunderende gezicht voor me en de verontstelde gezichten van mijn medeleerlingen, vooral de dames natuurlijk, dat onze leraar scheikunde ons de les aan het lezen was over de volgorde van stoffen en stofzuigen.

kjmollema

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 17, 2008, 02:00:41 pm »
grinnik. Grappig.

Maarre ik heb dus onbedoeld een spambericht geplaatst. Het was eerlijk gezegd mijn bedoeling om iets te weten te komen over hoe er tegen de opleiding wordt aangekeken. De reactie van de eerste reageerder was dan ook wat ik bedoelde op te wekken.

Overigens vind ik de moderator wel erg hard. Hij had ook even een bericht kunnen plaatsten waarin ik gewaardschuwd werd ofzo. Ik moet zeggen dat ik altijd heel enthousiast ben over het feit dat forum.gkv.nl bestaat en dat er virtueel goed wordt doorgepraat over zaken die met het gkv en christen zijn te maken hebben. Chapeao. Maar als ik dan van plan ben mijn leven te beteren en vaker op het forum te zijn, en ik maak toevallig een foutje tegen de regels die ik nog niet goed ken als beginneling op het forum, dan vind ik de reactie van Pooh wel erg hard. Het schiet eigenlijk zelfs in het verkeerde keelgat. Pooh moet zich wel realiseren dat een forum bestaat door de gratie van forumbezoekers die zinnige zaken postten. Een wat vriendelijker bericht dat ik toevallig in de fout zit zou mij het bericht laten ombuigen naar een wel getolereerde discussie en dan is iedereen blij.

't is dat Mirt me mailde. Anders had ik wellicht direct het bijltje er bij neergegooid. Maar nu ga ik mijn leven beteren en dus (1) meer postten (2) volgens de regelen der gkvforum. Ik hoop dat de moderator me vergeeft en het slotje wil verwijderen voor poging 2 :)
« Laatst bewerkt op: december 17, 2008, 02:02:06 pm door kjmollema »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 17, 2008, 02:11:27 pm »
Ach ja, als mod doe je het nooit goed.

Maar je boodschap was gewoon een ronkende reclametekst, en als dat je eerste post is, dan gaat hij weg. Zeker als je commerciele belangen blijkt te hebben.

Dat het forum bestaat bij gratie van de forumbezoekers weet ik heel goed. Maar diezelfde forumbezoekers zitten niet te wachten op reclame.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 17, 2008, 02:22:41 pm »
Welkom welkom!

Doe je vader de hartelijke groeten!

kjmollema

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 17, 2008, 02:28:38 pm »
Nou Pooh je punt is duidelijk. Mik die topic er af of haal tijdelijk het slotje er af, dan kan ik er even mee aan de slag. Ik vind het nou ook niet zo fijn als de topic gekoppeld aan mijn profiel me gelijk te boek zet als spammer. Nogmaals: het was onbedoeld tegen de regels in.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 17, 2008, 02:38:02 pm »
Is al weg.

kjmollema

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 17, 2008, 03:30:55 pm »
dank!

kjmollema

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 17, 2008, 03:41:52 pm »
en back to the topic :)
Ik denk dat het probleem waar dit topic over hoort te gaan / gaat, veel dieper ligt dan we denken. Gereformeerde jongeren weten niet precies meer waarom ze uberhaupt gereformeerd zijn. We zijn als jongeren de identiteit van de kerk een beetje kwijt. Ik denk dat als je een gemiddelde jongere op het kerkplein aanspreekt en vraagt waarom ze net in dat kerkgebouw zaten, geen antwoord heeft. Of komt met een antwoord dat alle kerken alleen in vorm van elkaar onderscheiden.

Dat is jammer, want de gereformeerde gedachte is nog niet zo slecht. Onderbewust belijden we die vaak wel trouwens. Misschien moeten we de discussies op dit forum dus niet te veel over kerkregels/zaken houden, maar meer over de innerlijke gedachte rond christen in de gereformeerde leer zijn.

Dát je alleen door de genade van God gered bent. Geen eigen werken (RK), geen eigen giften of andere zaken (evangelisch), of nog ander gedoe. Nee alleen accepteren. Dat is het evangelie en dat is wat de GKV bij uitstek uitdraagt.

Toen ik enkele jaren geleden 2 maal op het zendingsveld van Venezuela was, ontdekte ik pas echt de waarde van de 5 sola's: sola Christus, sola scriptura, sola gratia, sola fide, sola Deo gloria.
Dat is iets om enthousiast op te zijn. Vlak na de vrijmaking was men zo enthousiast dat ze er zelfs eigen scholen, eigen politieke partij, eigen krant voor oprichten. Een eigen zuil.

Dat enthousiasme is nu een beetje weg hier in Nederland, maar zie je nog wel op zendingsvelden. Dat missende enthousiasme zorgt denk ik voor een stroef lopend forum gereformeerd leven.
« Laatst bewerkt op: december 17, 2008, 03:42:42 pm door kjmollema »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 17, 2008, 06:18:24 pm »
Ik hoor hier een echo van Jasper Klapwijk met 'Gelukkig gereformeerd' (een boekje wat ik net binnen heb, voor een Bijbelstudieweekend a.s. weekend). Hij zat op Curaçao i.p.v. in Venezuela, maar verder zeggen jullie hetzelfde! :) Over dat genade vs goede werken uit de RK kan ik nog wel uitwijden, maar da's hier offtopic. Enfin, als je hier blijft, komen we daar nog wel een keer op ;) Verder heb je gelijk: de GKv bestaat en blijft bestaan bij de gratie van de gereformeerde identiteit en als veel jongeren geen verschil zien tussen evangelisch en gereformeerd, gaat het niet de goede kant op. En dan zal dit forum ook niet beter gaan lopen met typisch gereformeerde onderwerpen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 17, 2008, 10:36:37 pm »

quote:

kjmollema schreef op 17 december 2008 om 21:19:
Ik breek mijn hoofd er dus over om de gereformeerde identiteit weer 'nieuw leven in te blazen' onder jongeren. Het feit dat het hier op het forum aan bod komt is logisch, maar ook wel heel fijn. Er is gelukkig een plek waar jongeren er nog mee bezig zijn.
Het lijkt wel alsof je denkt dat hier alleen maar jongeren te vinden zijn. Hoe kom je daar toch bij? :?
« Laatst bewerkt op: december 17, 2008, 10:37:01 pm door Mezzamorpheus »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 17, 2008, 11:19:40 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 17 december 2008 om 22:36:
[...]

Het lijkt wel alsof je denkt dat hier alleen maar jongeren te vinden zijn. Hoe kom je daar toch bij? :?
* okidoki voelt zich aardig jong anders O-)

kjmollema

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 18, 2008, 01:15:32 am »
Jippie er barst een discussie los tussen oud en jong ;)
ik verplaats em even

Kunnen we hier weer nadenken over gereformeerde topics in het GKV forum.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 02:04:48 am door kjmollema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 18, 2008, 11:46:11 pm »

quote:

kjmollema schreef op 18 december 2008 om 01:15:
Jippie er barst een discussie los tussen oud en jong ;)
ik verplaats em even

Kunnen we hier weer nadenken over gereformeerde topics in het GKV forum.
Welke gereformeerde topics zou jij dan willen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 19, 2008, 09:11:58 am »
Modbreak:
even wat berichten verplaatst naar een nieuw topic met deze titel:
mix van denonimaties-kan dat?
« Laatst bewerkt op: december 19, 2008, 09:15:44 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 19, 2008, 09:14:59 pm »
Modbreak:
Nog enkele berichten verplaatst naar het topic: gereformeerde identiteit