Auteur Topic: Tijd voor God en je dierbaren  (gelezen 2034 keer)

tussendoortjes

• Vrij zijn kun je niet alleen
    • Bekijk profiel
Tijd voor God en je dierbaren
« Gepost op: januari 23, 2009, 09:43:03 am »
Elke vrijdagavond organiseren wij [vastgebeiteld in de agenda!] als gezin gezinsavond. Dat is een avond met een vast programma:

1. Lekker eten
2. Lekker toetje
3. Christelijk Thema obv Bijbelgedeelte
4. Iets leuks nav thema
5. Snoep/chips etc. met wat drinken

Wat we doen leggen we vast op video en we maken per avond een kort verslagje met wat foto's. Kun je eens flink 'oja-weet je nog' met de kids doen, bijvoorbeeld:

Vrijdag 2 januari 2009
Leus:    Laat iedereen je kennen als vriendelijke mensen
Lezen:    Filippenzen 4:5 Laat iedereen u kennen als vriendelijke mensen. De Heer is nabij. Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden.
Lekkers:   Kippensoep en piratenchipjes.
Leuks:   Plankje met houten letters God loves J. gemaakt voor fam. R omdat hun kindje net overleden is.

Vrijdag 9 januari 2009
Leus: Heb plezier in je jeugd
Lezen: Prediker 11:9 Geniet dus, beste vriend, van je jonge jaren, haal je hart op aan de dagen van je jeugd. Volg de wegen die je hart wil gaan, gun je ogen wat ze wensen. En onthoud bij alles wat je doet dat God je aan zijn oordeel onderwerpt.
Lekkers: Hutspot met rookworst (mama spruitjes), snoepies in de auto (engelse drop en winegums)
Leuks:   Schaatsen, warme knikdingen en warme waterzakken.
Legestoel:   Buurmeisje April

Zo hebben we de afgelopen jaren dus al HEEEL veel gedaan met de kids. Als je creatief bent gaat het op gegeven moment vanzelf of dan willen de kids zelf graag iets organiseren. Vanavond ga ik met mijn dochter iets leuks doen met de kerstkaarten. Ze heeft er helemaal zin in en kwam zelf met de 10 geboden aan, de brief die God ooit voor ons heeft opgeschreven.

Ben je wat minder creatief dan zijn er hele leuke boeken om je op weg te helpen: http://www.pastoralecouns...ly%20Builders/boeken.htm. Wees gerust, ik heb er geen aandelen in ofzo, maar is gewoon goed materiaal.

1. Ik zou graag anderen willen aanmoedigen om hier ook mee te beginnen. Gooi je 'eigenlijks' overboord. Drukke agenda's is geen excuus als je aan je gezin wilt bouwen.

2. En misschien zijn er anderen met positieve ervaringen. Je verhaal is welkom!
Tussen Dick's oortjes

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2009, 10:23:02 am »
Goed idee! Wij hebben iets dergelijks, maar ik vermoed dat onze kinderen een stukje jonger zijn dan de jouwe (3, 2 en 1/2) dus wij hebben ietwat andere invulling:

Eten: patat, poffertjes, tomatensoep-met-stokbrood, snert of iets anders dat geen strijd oplevert.
Na het eten: Bijbelverhaal met puzzeltje. Ik heb een heleboel bijbelpuzzels van 6 stukjes die we met elkaar maken en ondertussen vertellen we het bijbelverhaal.
Dan nog een kwartiertje met een beker melk Sesamstraat kijken (dat neem ik op want als het er voor is zitten we te eten), ondertussen ruimen we de keuken op, daarna kids in bad en in bed.

En dan is het een uur of acht, en gaan wij met z'n tweeën met een leuke film, serie of boek op de bank hangen met toastjes, kaasjes en wijn. Altijd prima, alleen lukt het zelden om 't elke week te doen!
Bombus terrestris Reginae

tussendoortjes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 23, 2009, 10:46:13 am »
Haha, ook wij hebben een favorietenlijst met bovenaan (onbetwistbaar) de legandarische 4xP (Pannekoeken, Patat, Poffertjes, Pizza). Direct daarna Lasagne en Kippesoep.

Het moet al gek lopen als we de vrijdagavond laten schieten (inderdaad zijn ze iets ouder; onze oudste is 10). Leuk en goed idee dat jullie daarna tijd samen hebben! Wij hebben iets vergelijkbaars op de zondagavond. Ook standaard geblokkeerd in de agenda. Bidden (we schrijven de onderwerpen in een gebedsschrift, kun je nog eens terugbladeren naar verhoorde gebeden), tijd voor elkaar. Yep: wijntje, kaasje, kaarsje.
Tussen Dick's oortjes

march

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2009, 02:25:04 pm »
Interessant topic en ik vind het leuk om te lezen hoe gezinnen daarmee omgaan. Lijkt mij heel goed om bewust tijd vrij te maken om 'bezig te zijn' met God en tijd vrij te maken voor je dierbaren en voor jezelf. Alleen, bedacht ik me toen, dit is natuurlijk niet alleen iets belangrijks voor gezinnen. Hoe staan 'alleenstaanden' hierin? Zij zijn natuurlijk ook niet alleen op de wereld en hebben het ook  nodig om bewust tijd vrij te maken voor hun relatie met God en voor dierbaren en voor zichzelf. Twee punten die ik daarbij in gedachten had: alleenstaanden zijn wellicht ietwat flexibeler wat betreft hun tijdsindeling dan gezinnen, maar aan de andere kant is er wellicht minder druk om tijd vrij te maken om zoiets leuks en zinnigs te doen. Ik zie mezelf zelden met wijntje en kaasje zitten relaxen en bijbelstudie doen, terwijl ik een liefhebber van wijn, kaas, bijbelstudie en sociale contacten ben (in willekeurige volgorde). Dit is wellicht wat onhandig geformuleerd, maar ik wilde het toch hier posten.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2009, 02:26:48 pm door march »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2009, 02:31:44 pm »
Modbreak:
Zinnige bijdrage.  :)  Voorstel is om dit topic breder te trekken dan het onderwerp "gezinsavond". Titeledit en schopje naar Christen Zijn in de Dagelijkse Praktijk.
Bombus terrestris Reginae

tussendoortjes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 23, 2009, 08:49:58 pm »
He March, in mijn voorbeelden noem ik ook de lege stoel. Dat is dus een stoel waarop regelmatig iemand aanschuift. Dat zou jij kunnen zijn, toch? Zo zijn er vast wel meer gezinnen of groepjes mensen met een lege stoel..
Tussen Dick's oortjes

march

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 23, 2009, 09:51:15 pm »
Geen idee, ligt eraan hoeveel stoelen ze hebben. ;) Ik schuif regelmatig aan op een stoel of bank, of die nou bewust met die reden leeg was of niet. Dat is trouwens niet alleen bij gezinnen of groepjes mensen, maar ook bij alleenstaanden of bij gezinnen waar 1 ouder er niet bij kan zijn of soms zit ik met alleen kinderen aan tafel. Ik doe daar niet moeilijk over als het eten maar goed is (geintje...). Een broodnodig sociaal gebeuren. :) Eerlijk gezegd dacht ik bij de opmerking 'lege stoel: buurmeisje April' dat het buurmeisje om een of andere erge reden niet kon komen eten. :X

tussendoortjes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 24, 2009, 11:35:37 am »
Lege stoel. Het is maar een voorbeeld hoor, hoe het bij ons werkt. Ze beginnen allemaal met een L, dus vandaar. Maar bouw er vooral op verder, dat is de bedoeling dat ik dus onderwerp heb aangekaart. Bestuiving, verbreiding, doeiets.! Kijk, het woord 'dierbaren' zal ik ook niet zo gauw gebruiken, dan denk ik meer aan een koe die een kalfje werpt, begrijp je?
Tussen Dick's oortjes

march

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 24, 2009, 01:31:14 pm »
Ja ik begrijp het, ik vind het ook lastig op een forum posten ipv een gesprek voeren. ;)
Dierbaren is ook geen woord wat ik irl gebruik, maar ik heb geen gezin dus zocht een woord wat toch de lading dekt. En ik snap je punt van er iets mee doen, ik wil het alleen breder trekken dan gezinnen, want dat is maar een deel van de samenleving. Ik merk zelf dat het verschil maakt of je met familieleden, vrienden bijbel leest en doorpraat over geloofszaken of dat dat geen gespreksissue is. In het eerste geval heb je toch meer wat elkaar bindt en is de band wat mij betreft ook sterker.

tussendoortjes

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 25, 2009, 02:13:11 pm »
Back to subject: wie heeft ook positieve ervaringen met gezins/familie/dierbaren avonden? Laat van je horen!
Tussen Dick's oortjes